Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması GÖRÜŞME İ smail GÜLEÇ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Gözlem Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Advertisements

Veri Toplama Teknikleri
Nitel Araştırma Yöntemleri
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Nitel Araştırmalarda Görüşme
Bir konuda bilgi edinmek ya da problemi çözmek için araştırma yaparız. Veri toplamak ve bu verileri yorumlamak araştırma sürecinin başında gelir.
VERİ TOPLAMA TEKNİKLERİ
Öğrencilerin birbirlerini tanımasına, görüşlerini, çözümlerini birebirleriyle paylaşmalarına el verişli yeni bir öğrenme tekniğidir.
PAZARLAMA ARAŞTIRMASI Ö ğ r. Grv. Semih AÇIKGÖZO Ğ LU
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI Yrd. Doç. Dr. Suat ÇELİK.
SORGULAMAYA DAYALI ÖĞRENME
Hacettepe Üniversitesi Bilgisayar ve öğretim teknoloıjileri bölümü BTÖ315 - Bilimsel Araştırma Yöntemleri Gözlem ve Görüşme Yrd.Doç.Dr Hakan TÜZÜN Hazırlayanlar.
Anket Tekniği.
Etkili İletişime Giriş
ALIŞTIRMA YAZILIMLARI (Practice and Drills)
PROGRAM TASARIMI
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
Öğretim Durumlarını Planlama
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
PROGRAM DEĞERLENDİRME
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
Tarama araştırmaları (TA)
Anket Hazırlama.
Varsayımın Sınanması (Gerçekleme)
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri 6. Hafta- Örnekleme yöntemleri ve Anket Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ARAŞTIRMA tEKNİKLERİ SADİYE YILDIRIM
ÖĞRENME AMAÇLARI Nicel ve nitel araştırma teknikleri arasındaki temel farklılıkları anlamak Gözlem tekniği yoluyla veri toplamanın avantaj ve.
BİLİMSEL ARAŞTIRMALARDA VERİ
1 Başvuran/Hasta ile görüşme yapma becerisi rehberi Prof. Dr.Hamit ACEMOĞLU Tıp Eğitimi AD.
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
MED 167. Frekanslı Serilerde Standart Sapma Örnek XfX.fX-Xbarf.(X-Xbar) ,1259, ,1171, ,1510, ,1453, ,184,05.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Hipotez, Amaç, Önem, Sayıltı, Sınırlılıklar İsmail GÜLEÇ.
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI ANKET FORMU DÜZENLENMESİ.  Anket: Bilgi toplamak için biçimlendirilmiş veri formları…  Bilginin doğruluğu soruların niteliğine.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
Etkileşime Dayalı Teknikler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Durum Çalışması
Gözlem Gözlemin bilimde üçlü bir rolü vardır. a) Bilimin kalkış noktasıdır. Olgular arasındaki ilişkilerin kurulmasına yarayan ilk bilgilerin kaynağıdır.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması GÖZLEM
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Öğretimin Planlanması
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
Araştırma Sürecinin Aşamaları
EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
NİTEL ARAŞTIRMALARDA ETİK
Anket ve Likert Ölçekler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması GÖRÜŞME İ smail GÜLEÇ

GÖRÜŞME Önceden belirlenmiş ve ciddi bir amaç için yapılan, soru sorma ve yanıtlama tarzına dayalı karşılıklı ve etkileşimli bir iletişim süreci. Tanımı biraz açalım.

GÖRÜŞME Süreç: İ letişimdeki süreklilik ve canlılık Karşılıklı: İ ki veya daha fazla kişi arasındaki etkileşimi Etkileşimli: Görüşmeye dahil olan bireyler arasında oluşan bireyler arası ba ğ, Önceden belirlenmiş ciddi amaç: Görüşmeyi yapanlardan en az birinin bir amacının olması Soru sorma ve yanıtlama: Etkileşim modeli

Görüşme Verilerin bireylerle görüşerek toplanması. Bir çok araştırmanın çeşitli düzeylerinde yararlanılabilir. Anket, gözlem gibi yöntemlerle de birleştirilebilir.

Görüşmenin sınıflandırılması Yapılandırılmış görüşme: Belirli bir sırayla önceden hazırlanmış soruların içinden seçilenlerin sorulması Yapılandırılmamamış görüşme: Sıralaması ve sayısı sabit olmayan soruların sorulması. Yarı yapılandırılmış görüşme: Hem sabit seçenekli cevaplamayı, hem de derinlemesine gidebilen görüşme. Etnografik görüşme: Görüşmeci konuşmayı yönlendirir, katılımcının cevaplarını özgürce vermesi önemlidir. Odak grup görüşme: Küçük bir grup insan (4-8 kişi arası) bir dizi sorun hakkında düşünmesi istenir. Birbirlerinin cevaplarını duyacak ve görecek şekilde otururlar.

Görüşme Stratejileri/Türleri Sohbet tarzında: Sorular ba ğ lama göre ortaya çıkar. Önceden belli de ğ ildir. Görüşme formu yaklaşımı: Ele alınacak konular önceden belirlenir, görüşmeyi yapan kişi soruların sırasını ve tarzını görüşme sırasında belirler. Açık uçlu görüşme: Sorular ve sıralar bellidir ve tüm katılımcılara aynı şekilde sorulur. Kesin cevapların alındı ğ ı görüşme: Sorular ve yanıt katagorileri önceden belli.

Görüşme formu Kolay anlaşılır sorular yazma Odaklı sorular hazırlama Açık uçlu sorular (cevabı evet/hayır olmayan sorular) Yönlendirmekten kaçınmalı Çok boyutlu soru olmamalı Alternatif sorular olmalı (sonda) ◦ Ayrıntıya yönelik ◦ Açıklamaya yönelik ◦ Aydınlatmaya yönelik

Görüşme formu Soruları geliştirme ◦ Bir grup ile denemek Farklı türden sorular yazma ◦ Kapalı uçlu sorular ◦ Açık uçlu sorular ◦ Dolaylı sorular ◦ Varsayıma dayalı sorular

Görüşme formu Soruları mantıklı biçimde sıralama ◦ Görüşmeye güven oluşturucu biçimde hazırlama ◦ Kolay sorularla başlamak ◦ Genelden özele do ğ ru sormak ◦ Hassas konularla ilgili soruları sona bırakmak ◦ Bilgi ve beceriyle ilgili soruları deneyimle ilişkilendirerek sormak ◦ Şimdiki zamanla ilgili soruları geçmiş ve gelecekle ilgili sorulardan önce sormak ◦ Bireysel bilgileri en sonda sormak

Görüşme formu Yer Tarih Görüşmeci Görüşülen kimse Görüşme soruları

Görüşme öncesi hazırlık Genel ve özel amaçlı soruları kararlaştırmak Soruları tasarlamak: (Açık, boşluk doldurma, kapalı vs.) ◦ İ lgili olma ◦ Uygun katılımcıların seçimi ◦ Cevaplama kolaylı ğ ı Soruları sıralamak Süreç ihtiyaçlarını düşünmek Giriş ve kapanışları hazırlamak Kayıtlar için hazırlanmak Pilot test yapmak

Görüşme süreci Tutarlı olmak Geçmiş bilgileri edinmek Önceden hazırlayıp denemek, Gizlili ğ i temin etmek ve görüşmeyi kesmeyi önlemek, Görüşülen kişiyi rahatlatmak, Dostça ilişki kurmak, Kontrolü kaybetmemek, Yönlendirmeden kaçınmak, Tarafsız olmak, Duyarlı olmak, İ lave zaman ayırmak,

Görüşme süreci Görüşülen kişiyi deşmek: ◦ Açıklama: Biraz daha bilgi verir misiniz? ◦ Yansıtma: Sonuç olarak bu görüşe katılıyorsunuz. ◦ Cesaretlendirme: İ lginç. Daha çok bilgi verir misiniz? ◦ Yorum: Ben olsaydım şöyle yapardım. ◦ Teşvik etme: Gerçekten inanıyor musunuz? ◦ Özet: Sonuç olarak sizin söyledikleriniz

Görüşmeyi kısıtlayan durumlar Hazırlıksız olmak Çok konuşmak Tartışmak Dikkatsiz olmak Yönlendirmek Kısıtlı soru sormak Karmaşık dil kullanmak Mahkum-çekingen olmak Aşırı güvenmek

Görüşme sonrası Görüşmeyi sonlandırmak Notları temize çekmek Verileri analiz etmek Raporlaştırmak

Olumlu yönler Esneklik Yanıt oranı Sözel olmayan davranış Ortam üzerindeki kontrol Soru sırası Anlık tepki Veri kayna ğ ının teyit edilmesi Tamlık Derinlemesine bilgi

Olumlu yönler Esneklik ◦ Ek soru sorabilir, ◦ Yanlış anlama durumunda soruyu tekrar edebilir veya farklı bir şekilde tekrar sorabilir, ◦ Süre yetmedi ğ inde ek süre verebilir, ◦ Görüşme yeri, zamanı ve ortama göre soruları atlayabilir, de ğ iştirebilir. Yanıt oranı ◦ Bizzat oldu ğ u için yanıt oranı yüksek olur. Özellikle okuma-yazma bilmeyenler gibi özel durumları olanlardan daha fazla veri alınır.

Olumlu yönler Sözel olmayan davranış ◦ Jest ve mimiklere, beden diline dikkat eder ve bunları de ğ erlendirir. Ortam Üzerindeki kontrol ◦ Görüşme yapılacak yeri belirler, de ğ iştirebilir.  Soruların sırası  İ stedi ğ i sorudan başlayabilir,  Soru atlayabilir veya ekleyebilir

Olumlu yönler Anlık tepki ◦ Anlık verilen tepkiler kaydedilir ve de ğ erlendirilir. Bu tepkiler yeni bir problemi belirleyebilir veya araştırmanın seyrini de ğ iştirebilir. Veri kayna ğ ının teyit edilmesi ◦ Toplanan veriler ankete göre daha güvenilir

Olumlu yönler Tamlık ◦ Araştırmacı sürece bizzat katıldı ğ ı için veriler eksiksiz bir biçimde toplanır. ◦ Sorulardaki esneklik eksik olan bilgiyi tamamlama imkanı verir. Derinlemesine bilgi ◦ Şekil, tablo, resim vs yararlanılarak daha derin bilgi toplanabilir. ◦ Tecrübeli bir araştırmacı istedi ğ i bilgiyi alabilir.

Zayıf yönleri Maliyet Zaman Olası yanlılık Kayıtlı veya yazılı bilgileri kullanamama Zaman ayırma güçlü ğ ü Gizlili ğ in ortadan kalkması Soru standartının olmayışı Bireylere ulaşma güçlü ğ ü

Zayıf yönleri Görüşmecinin e ğ itilmesinin zaman alması Tanışmanın ve güven kazanmanın zaman alması Görüşmecinin genel görünüşü, konuşması vs. Görüşülen kişiye ayak uydurma zorunda kalınması Görüşmecinin itiraz etme, kabul etmeme hakkının olmaması