EMEVİLER DÖNEMİNDE EĞLENCE HAYATI
Emeviler döneminde fetihlerin artmasıyla birlikte ekonomik gelişmeler görülmüştür. Bu ekonomik gelişmeler her alanda olduğu gibi eğlence hayatında da büyük değişikliklere neden olmuştur. Yöneticiler arasındaki çekişmeler mizah anlayışının da oluşmasına sebebiyet vermiştir. İlk halifeler daha çok şiire önem verirken Emeviler döneminde şiirin yerini “şarkı” almıştır.
MİZAHI ETKİLEYEN FAKTÖRLER MUAVİYE VE HZ. ALİ TARAFTARLIĞI MUCUN ARAP ACEMİ MÜCADELELERİ MİZAHI ETKİLEYEN FAKTÖRLER CİMRİLİK EĞİTİMSİZLİK
EĞLENCENİN ORTAYA ÇIKIŞI İslam öncesi Arap toplumunda eğlence amaçlı şiir ve edebiyatın önemli bir yeri vardı. Tempo tutmak, ıslık çalmak, koro halinde bir şeyler söylemek cahiliyye Araplarının ibadetlerine yansıdığı gibi toplumsal faaliyetlerinde de mevcuttu. Araplar arasında ilk şarkıyı Cerradetan adı verilen iki şarkısı söylemiştir.
Arap yarımadasında def, flüt(kassabe), mizmar ve telli saz cinsinden bir çalgı olan mizher bilinen müzik aletleri arasındaydı. Belli başlı bayramlarda, sünnet ve düğün merasimlerinde, bazı önemli karşılama törenlerinde bir sevinç nişanesi olarak ortaya konan bu sanatın Emevilerde bir eğlence sektörü olarak ortaya çıktığı ve pek çok devlet adamından da destek ve yakınlık gördüğü bilinmektedir. Mekke ve Medine eğlence sektörü haline gelmiştir.
Eğlence sektöründe ün yapmış bazı şahıslar; TUVEYS; Musiki aleminde şarkının ve şarkıcının babası olarak bilinir. Bir çok kişiye ders vermiş ve musikinin yayılmasına katkı sağlamıştır. Kadınsı erkeklerden oluşan profesyonel müzisyenler “Muhannesun” adı altında ün kazanmışlardır, Tuveys’te bunlardan birisidir.
İBN SÜREYC; Kabe’nin inşaası sırasında oraya getirtilen İranlı ve Bizanslı mühendislerin söyledikleri şarkılardan etkilenerek bu alanda bir otorite kuracak şekilde kendisini geliştirdi. O dönemlerde Cuma toplantıları adı altında eğlenceler düzenlenirdi,şarkı yarışmaları yapılır ve İbn Süreyc’te bu yarışmlarda hakemlik yapardı.
İlk Emevi devlet başkanı olan Muaviye’nin musikiden pek hoşlanmadığı belirtilirken oğlu Yezid’in aksi bir tutum gösterdiği belirtilmektedir. Yezid b. Muaviye çeşitli şeylerle eğlence tertip eden ve şarkıcıları koruyan ilk Halife olarak ta bilinmektedir.
MEDİNELİ MA’BED; Velid b. Yezid’in saraylarında sürekli olarak ağırlanan ve Arabistan da bir Halk şarkıcısı olarak anılan ünlü bir şahıstır. İbn Süreyc’e olan hayranlığıyla dikkatleri üzerine çekmiştir ve İbn Süreyc vefat ettiğinde kendisini Medine de en iyi şarkıcı olarak ilan etmiştir.
Ganimet zengini bazı Müslümanlar evlerinde şarkıcılar bulundurmuşlar ve açık hava konserleri düzenlemişlerdir. Mervan dönemine kadar halk arasında bulunan müzisyenler özellikle Velid ile beraber ve Velid’ten sonra Emevi sarayına yerleşmiş ve hükmeder durumuna gelmişlerdir.
CEMİLE; O dönemde yetişmiş en önemli şarkıcılardan birisidir. Kendisinden önceki erkek ve kadın şarkıcıları gölgede bırakacak şekilde otorite olmuştur. Ma’bed, ibn Aişe, Habbabe ve Sallama gibi önemli müzisyenlerin hocasıdır. Dönemin ünlü kadın müzisyeni Cemile’nin evi sık sık halka açık müzikli eğlence meclislerine ve şarkıcılar arasında düzenlenen özel müzikli toplantılara sahne olurdu ve büyük ilgiden dolayı adeta izdiham yaşanır ve ev sarsılırdı. Cemile’nin evi aynı zamanda konservatuar niteliğindeydi.
Bu dönemde şarkılara büyük destekler verilmiştir. Başlangıçta amatörce belirli törenlerde icra edilen faaliyetler artık profesyonelce yapılmakta, yapılan iş hem toplumda hem devlet erkanında karşılığını bulunmaktaydı. Hac gibi kutsal bir ibadet dahi müzisyenlerin faaliyet alanına girmişti. Hac’ta görülen güzel kadınlar müzisyenlerin şarkılarına ilham olmuştur.
YEZİD B. ABDÜLMELİK-HABBABE İLİŞKİSİ
Emeviler döneminde eğlence, musiki ve oyunlardan ibaret değildir Emeviler döneminde eğlence, musiki ve oyunlardan ibaret değildir. Satranç, at yarışları, horoz dövüşleri, kılıç- kalkan oyunları da halk arasında rağbet gören eğlence çeşitlerindendir. Eğlence sektörünün çoğalması, yaygınlaşması; toplumsal talep ve belirli bir teşvik sonucu olmuştur. Emevi devleti başlangıçta haftanın belirli günlerinde ve belirli evlerinde eğlence tertipleyen bu kimseler bir müddet sonra açık hava konserleri vermeye ve şehirler arası seyahatler yapmaya başlamışlardır.
AYŞE ŞÜHEDA ZELYURT B120400115 EBRAR HOCAOĞLU B120400300 HAVVA BAŞER B120400303 NEZAHET GÜRSOY B120400301 SÜMEYYE BAŞAR B120400082