MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇELEME SÜRECİNDE ANALİTİK KODLAMA SİSTEMİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ KURMA SÜREÇLERİ.
Advertisements

Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Operasyonel Planlama Stratejik Yönetim Dairesi.
İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
Page  1. İSİG KURULU 50 ve daha fazla çalışanın bulunduğu 6 aydan fazla süren işlerin yapıldığı tüm işyerlerinde, İş Sağlığı Ve Güvenliği Kurulu! İSG.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ 6331
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Türkiye Cumhuriyeti VERİMLİLİK YÖNETİMİ BECERİLERİ Ali DOĞAN ST Uzmanı 2016 Yılı Verimlilik Projeleri Değerlendirme.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
KARADENİZ HAVZASINDA SINIR ÖTESİ İŞBİRLİĞİ PROGRAMI Proje Bütçesinin Hazırlanması - -- Proje Bütçesinin Hazırlanması -
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
KIRSAL KALKINMA EYLEM PLANI ( )
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
1 KAMU İHALE KANUNU KİK YAVUZ ATEŞ MALİ HİZMETLER UZMANI.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
KESİN HESAP KANUN TASARISI
FAALİYET RAPORLARI BİLGİLENDİRME TOPLANTISI ANKARA 2007.
©McGraw-Hill Education, 2014
Kamu Mali Yönetimine İlişkin Sorunlar. Türkiye’de kamu yönetiminin karşılaştığı en önemli sorun alanlarının başında mali konular gelmektedir. Mali disiplinin.
KAMU KESİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ
ŞUBE MÜDÜRÜ MURAT TUNÇEL 5018 SAYILI KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU SAĞLIK İŞLERİ İL MÜDÜRLÜKLERİ SORUMLU ECZACILAR TOPLANTISI.
Ar-Ge Ödeneği Talep Edilen Araştırma ve Geliştirme Projeleri Hakkında Genelge.
Analitik Bütçe Sınıflandırması
MUHASEBE VE FİNANSMAN ALANI 1-TANIMI VE KAPSAMI işletmelerin kuruluşu, faaliyetlerine ait belgelerin tasnifi, kayıt işlemleri, dosyalama ve arşivleme işlemleri,
Kamu Mali Yönetimine İlişkin Sorunlar. Türkiye’de kamu yönetiminin karşılaştığı en önemli sorun alanlarının başında mali konular gelmektedir. Mali disiplinin.
İFM – Vergi Tekniği Alt Çalışma Grubu Ön raporu Genel stratejik ilkeler 18 Mart 2009 Osman Özen, Umurcan Gago, Berna Bayındır, Ateş Konca.
Doç. Dr. Sait Y. KAYGUSUZ. SEMİNER İÇERİĞİ Pazarlama 1.FİNANSAL ANALİZDE KULLANILAN YÖNTEMLER 2.ANALİZ KAPSAMINDA İNCELENECEK KONULAR.
Güncel Teşvik Bilgilendirme Sunumu
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Başkanlığı
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
ÜNİTE 1: FİNANS YÖNETİMİ.
Belediye Bütçesi Süreç , 5393 sayılı kanun temelinde
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
MUHASEBEYE GİRİŞ Muhasebenin Tanımı Muhasebenin Türleri
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
İŞLETME FİNANSI.
FİNANSAL PLANLAMA.
Tek Düzen Hesap Planının Yapısı
FİNANSÇI OLMAYANLAR İÇİN FİNANS
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM KAR DAĞITIM KARARLARI.
İnsan Kaynakları ve Kalite Yönetimi
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
ÖZ GELİRLER.
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
BÜTÇE HAZIRLAMA REHBERİ
Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine Uyum için Strateji Geliştirilmesi Teknik Yardım Projesi TR2014/AG/10-A1-01/001 Bu proje, Avrupa Birliği ve Türkiye.
Devlet Muhasebe Standartları
Görev ve Sorumluluklar
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
VERİ MERKEZLERİ VE BİLGİ GÜVENLİĞİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLAMA REHBERİ
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLAMA SÜRECİ
Mesleki ve Teknik Eğitim Eğitim Politikaları Daire Başkanlığı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BAP Koordinatörlüğünün Görev ve Sorumlulukları
9- BELEDİYELERDE TEŞKİLİ ZORUNLU GECEKONDU FONU İLE İLGİLİ TÜM İŞLEMLER :
İnsan Kaynakları Yönetiminin
SİGORTA SEKTÖRÜ DÜZENLEME VE DENETLEME İŞLEMİ
(Merkezi Yönetim) Bütçenin Hazırlanması
Yükseköğretim Kurumları Bütçelerinin Yeniden Yapılandırılması
Sunum transkripti:

MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇELEME SÜRECİNDE ANALİTİK KODLAMA SİSTEMİ

Performans esaslı bütçeleme, orta ve uzun vadeli olarak belirlenmiş amaçlara (stratejik plan), bu amaçları kavrayabilecek bir bütçe sürecine(çok yıllı bütçeler ) ve yıllık bütçelerle orta ve uzun vadeli amaçlar arasında bağ kuracak bir yönetim sistemine (performans yönetimi ) ihtiyaç duymaktadır.Bu çerçevede yeni bir bütçe sınıflandırması olarak analitik bütçe sınıflandırması,performans esaslı bütçelemeye altyapı oluşturmaktadır. Ülkemizde 2004 mali yılı devlet bütçesi (genel ve özel bütçeli idareler bütçesi) analitik bütçe sınıflandırması esaslarına göre hazırlanmıştır.Uygulama giderek, kamu iktisadi teşebbüsleri dışında, kamu kuruluşlarının tümünü kapsamıştır.

Analitik bütçe sınıflandırması ile; kamu harcamalarında verimliliğin, etkinliğin ve denetimin artırılması, ekonomik verilerin daha ayrıntılı ve analize elverişli olarak tespit edilmesi, maliye ve ekonomi politikalarının daha gerçekçi verilere dayalı olarak belirlenmesi, mali planların ve mali raporların uluslar arası standartlara uygunluğu sağlanarak konsolide edilebilir hale getirilmesi, mali yapıda saydamlığın ve hesap verilebilirliğin gerçekleştirilmesiyle Türk Bütçe Sisteminin daha şeffaf, fonksiyonel ve etkin duruma getirilmesi amaçlanmaktadır.

Program bütçe sistemindeki kodlama sorunları Ülkemizde 1973 yılından beri uygulanan program bütçe sisteminden, kodlamadan ve uygulamada görülen diğer yetersizliklerden dolayı arzu edilen sonuçlar alınamamıştır.

Bu bütçe sisteminde bütçe kodlamasındaki başlıca sorunlar; -Sınıflandırma sorunları -Kod yapısından kaynaklanan sorunlar -Uygulama sorunları -Altyapı sorunları

a)Sınıflandırma sorunları Program bütçe sisteminde,sınıflandırma sistematiği kaybedilmişti.Kurumsal, fonksiyonel ve ekonomik kodlar arası geçişler yaygındı.Kodlamanın alt grupları içinde bile geçişler yaşanmaktaydı.Bu da harcamacı kuruluşların gerçek harcama miktarının tespitini engellemekteydi.

b)Kod yapısından kaynaklanan sorunlar Program bütçe sisteminde kod yapısı program alt program, ödenek türü, faaliyet-proje ve harcama kalemi şeklinde sıralanmıştı. Kod yapısından kaynaklanan en önemli sorun, devlet muhasebesi kod yapısı ile bütçe kod yapısının birbirine uyum sağlamaması, bütçe kodlarının devlet muhasebesindeki hesapları yansıtmamasıydı.

c)Uygulama sorunları Ortak kod kullanımı bulunmamaktaydı.Aynı kodlar, değişik kurumlarda değişik hizmet programlarını ifade etmekteydi.Kod kullanımı da zaman içinde giderek daraltılmıştı. d) Altyapı sorunları Teknik altyapı,ortaya çıkan ihtiyaçlara uygun olarak geliştirilememiştir.Kullanılan teknoloji ihtiyaçların çok gerisinde kalmıştır.Bir diğer sorun, personel istihdamı konusundadır.Yeterli sayıda nitelikli personel istihdamını sağlamak mümkün olamamıştır.

ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI Analitik bütçe sınıflandırmasının en önemli özelliği, kamu harcamalarının ekonomik faaliyetler üzerindeki etkilerinin analizine uygun olması ve uluslar arası karşılaştırmalar yapılmasını mümkün hale getirmesidir. Sınıflandırma harcamacı kuruluşlar üzerinde bir tür oto kontrol mekanizması kurmaktadır.

Analitik Bütçe Kod Yapısı Analitik bütçe kod yapısı; giderin(kurumsal,fonksiyonel,finansman tipi ve ekonomik sınıflandırma), gelirin ve finansmanın sınıflandırması olmak üzere 3 bölümden oluşur.

GİDERİN SINIFLANDIRMASI A)KURUMSAL SINIFLANDIRMA Yönetim yetkisi temel kriter olarak kabul edilmiştir.Kurumsal sınıflandırmayla siyasi ve idari sorumluluğun bütçede gösterilmesi hedeflenmektedir sayılı kanunun 31.maddesinin 1.fıkrasında yer alan ‘’ Bütçeyle ödenek tahsil edilen her bir harcama biriminin en üst yöneticisi harcama yetkilisidir. ‘’ hükmü uyarınca kurumsal sınıflandırma yapısı,harcama yetkilisinin tespitinde belirleyici olmaktadır.

Kurumsal sınıflandırma, dört düzeyli bir kod yapısından oluşmaktadır. Sınıflandırmanın I. düzeyi, bakanlıklar ve anayasal olarak eşdeğer idareler ile bütçe türleri esas alınarak oluşturulmuştur. II. düzeyde, I. düzeyde tanımlanan yöneticilere karşı doğrudan sorumlu birimler ile bütçe türlerine göre idareler; III. düzeyde, ana hizmet birimleri gibi II. düzeye bağlı olan ve kurumsal politikanın uygulanmasından sorumlu olan birimler; IV. düzeyde ise, destek ve lojistik birimler ile politikaları uygulayan ve hizmetten yararlananlarla doğrudan muhatap olan birimler yer almaktadır. Dolayısıyla III. ve IV. düzeyde kurumların teşkilatına ilişkin mevzuatına uygun olarak sınıflandırılan idari birimler yer alacak ve bu birimler harcama yetkilisinin belirlenmesinde esas alınacaktır.

B)FONKSİYONEL SINIFLANDIRMA Fonksiyonel sınıflandırma, devlet faaliyetlerinin türünü göstermektedir. Devlet faaliyetlerinin ve bu faaliyetlere yönelik harcamaların zaman serileri boyunca izlenmesi ve uluslararası karşılaştırma imkanı elde edilmesi, fonksiyonel sınıflandırma ile mümkün olabilmektedir. Ayrıca, bütçe politikalarının oluşturulmasında sektörel ayrımların yapılabilmesi de bu sınıflandırmanın hedefleri arasındadır.

Fonksiyonel sınıflandırma, dört düzeyli bir kod grubundan oluşmaktadır. I. düzey, Devlet faaliyetlerini on ana fonksiyona ayırmaktadır. Ana fonksiyonlar, II. düzeyde alt fonksiyonlara bölünmektedir. III. düzey kodlar ise, nihai hizmetleri göstermektedir. Fonksiyonel sınıflandırmanın IV. düzeyi de, özel olarak izlemeyi gerektiren bazı kurumsal planlama ihtiyaçlarının karşılanması ve izlenmesi amacıyla yapıya dahil edilmiş olup, böyle bir ihtiyaç ortaya çıktığında IV. düzeye ilişkin kodlar ve bu kodların açıklamaları, Bakanlığımızla mutabakat sağlanarak belirlenecektir

C)FİNANSMAN TİPİ SINIFLANDIRMA Finansman tipi sınıflandırma, yapılan harcamaların hangi kaynaktan finanse edildiğini göstermektedir. Bu sınıflandırma tipinin belirlenmesinde ödemenin nereye yapıldığı hususu önem taşımamaktadır. Finansman tipi sınıflandırma aynı zamanda dış proje kredileri, özel ödenekler ile şartlı bağış ve yardımların da takibine imkan vermekte olup, özellikle mali mevzuatımız gereği ayrı tertiplerde izlenmesi gereken ödeneklerin takibine de olanak sağlamaktadır.

D)EKONOMİK SINIFLANDIRMA Ekonomik sınıflandırmayla, Devletin, görev ve fonksiyonlarını yerine getirirken yürüttüğü faaliyetlerin milli ekonomiye, piyasalara ve gelir dağılımına etkilerinin planlanması, izlenmesi ve değerlendirilmesi hedeflenmektedir. Ekonomik sınıflandırma; gelirlerin, harcama ve borç vermenin, finansmanın (gelir-gider farkı) sınıflandırması şeklinde üç bölümden oluşmaktadır.

GELİRİN SINIFLANDIRILMASI Analitik bütçe sisteminde bütçe gelirleri 4 düzeyli sınıflandırmaya konu olmaktadır.Birinci düzey gelirlerin ekonomik sınıflandırılmasında; vergi gelirleri,vergi dışı gelirler,sermaye gelirleri, alınan bağışlar ve yardımlar, alacaklardan tahsilatlar, red ve iadeler yer almaktadır.İkinci düzey sınıflandırmada ve diğerlerinde ise ana gelir unsurları giderek daha ayrıntılı olarak ortaya konulmaktadır.

FİNANSMANIN SINIFLANDIRILMASI Finansman ( gelir-gider farkının ) sınıflandırması, bütçe gelirleri ile giderleri arasındaki açığın hangi kaynaklardan, hangi şartlarla finanse edildiğini gösterir. Özel bütçeli idareler ile düzenleyici ve denetleyici kurumlar da bu sınıflandırmayı esas alarak hazırlayacakları (F) işaretli cetvellerini bütçe tekliflerine ekleyeceklerdir.

ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRILMASININ DEĞERLENDİRİLMESİ Analitik bütçe sınıflandırması ile bütçe politikasının esnekliği ve seçiciliği artırılmakta, bütçe hazırlığını, uygulamasını, uygulama sonuçlarını daha ayrıntılı ve sistematik olarak planlamak, izlemek ve değerlendirmek, kamu kurumlarının yürüttükleri hizmetleri, finans kaynaklarını ve maliyetlerini izlemek kolaylaşmaktadır.

Analitik bütçe sistemiyle devlet, hangi kuruluşun ne tür ve ne miktarda harcama yaptığını rahatlıkla görebilecektir.İlgili kuruluş ödenek talebinde bulunduğunda, Maliye Bakanlığı kuruluşa ne kadar ödenek gerektiğini, kuruluşun gerçekten ödenek ihtiyacı içinde olup olmadığını belirleyecektir.

Hazırlayanlar : CANER KURT MUSTAFA KARAOLUK HÜSEYİN TOLCI