Psikodrama Giriş. Psikoterapinin amaçları Varolan belirtilerin ortadan kaldırılması, geriletilmesi veya değiştirilmesi Bozulmuş davranış örüntülerinin.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mesleki Gelişim Kuramı (Donald E. Super)
Advertisements

Eğitim İçeriğinin Sunumu
Etkin ve İşbirliğine Dayalı Öğrenme S
PSİKODRAMA VE SOSYODRAMA
Yaratıcı Drama Atölyesi
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
PSİKODRAMA: GÜCÜ VE ETKİNLİĞİ
Öğrenci Merkezli Eğitim
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
Yaş Basamaklarına Göre Eğitim Gereksinimleri. Yaş Basamakları  8-11 Yavrukurt  İzci  Ergin İzci.
Müzede Yaratıcı Drama Prof. Dr. Ayşe Çakır İLHAN
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
OEE – Drama Dramanın Eğitiminin Avantajları
ROL OYNAMAYI ETKİLİ KILABİLMEK İÇİN…
EĞİTİMDE DRAMA.
REHBERLİK.
DRAMA 5. HAFTA DRAMANIN YAPISI VE UYGULANMA AŞAMALARI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
4.Ünite Ruh Sağlığının Temelleri PSİKOLOJİK DESTEK TÜRLERİ
EĞİTİMDE DRAMA Meral KOCABAY.
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
İŞBİRLİĞİYLE ÖĞRENME.
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
DRAMA 7.HAFTA ÖZ DÜZENLEMEYE DAYALI ÖĞRENME VE EĞİTİCİ DRAMA
ROL OYNAMA ve DRAMA.
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
Güce Çok Programlı Anadolu Lisesi
Kişilerarası iletişim çatışmaları
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE DRAMANIN ÖNEMİ
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
Yaratıcı Drama Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
İÇİNDEKİLER Drama nedir? Dramanın Amacı Dramanın Ana Unsurları
OKUL. Okul genel anlamda “toplumun ve bireylerin eğitim gereksiniminin planlı, programlı ve istendik bir biçimde karşılanabilmesi için kurulmuş formal.
CREATIVITY &PROBLEM SOLVING Brainstorming, Questions, Hats
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
, Eğitici Drama Nedir? Önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan, tüm çocukların kendi öğretmenleri ile birlikte, daha çok büyük motor hareketlerle.
BİREY MERKEZLİ TERAPİ.
DRAMA Drama;doğaçlama,rol oynama ve tiyatro tekniklerinden yararlanarak öğrencilerin yaşantıyı,bir olayı,bir fikri veya soyut bir kavramı oyunsu süreçlerle.
Psikodrama Kuram ve Temel Kavramlar. Sağlıklı/Uygun davranış için Eğitme Tedavi etme Cezalandırma.
OKUL ÖNCESİNDE EĞİTİCİ DRAMA
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
PSY 503 KLİNİK PSİKOLOJİDE PSİKOTERAPİ EĞİTİMİ VE HİZMETE YANSIMALARI Yrd. Doç. Dr. Nazlı Balkır Işık Üniversitesi Psikoloji Anabilim Dalı.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
Psikodrama Kuram ve Temel Kavramlar
EGE ÇAĞDAŞ EĞİTİM VAKFI YARATICI YENİLİKÇİ ÖĞRETMEN SEMİNERİ “YARATTIKÇA YAZ ATÖLYESİ” AYDAN AYKAÇ S. YUSUF ÇAĞLAYAN 16 Nisan 2011.
DUYUŞSAL GELİŞİME YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
Oyun ve Din Öğretimi Dr. H. Kader ZENGİN.
Sosyo-Kültürel Kuram Dr. Sadiye KELEŞ.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
TERAPİSTİN ROLÜ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
DRAMA UYGULAMALARI DRAMANIN ÖNEMİ
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
ROL OYNAMA ve DRAMA.
Yaratıcı Drama.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Müzede Yaratıcı Drama.
PSİKOTERAPİLER Prof Dr Süheyla Ünal.
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
YARATICI DRAMANIN ÖGELERİ 1.Lider/Öğretmen
AİLEDE İLETİŞİM.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Psikodrama Giriş

Psikoterapinin amaçları Varolan belirtilerin ortadan kaldırılması, geriletilmesi veya değiştirilmesi Bozulmuş davranış örüntülerinin değiştirilmesi Olumlu kişilik değişiminin ve gelişiminin hızlandırılması

Drama-Yaparak anlatım Yapmak sözden önce gelir Bir düşünceyi beden diliyle, hareketle anlatım İçsel bir durumun, bir tasarımın, bir düşüncenin eyleme dönüşmesi

Drama Dramayla birey düşünür, plan yapar, organize eder ve düşüncesini eyleme dönüştürerek uygular Bu süreçte yaşantılar yoluyla yeni davranış ve duyguları öğrenir, deneyim sahibi olur Böylece birey duygularını kontrol edebilme, değiştirebilme, düşüncelerini ifade edebilme, konuşarak iletişim kurabilme gibi yeteneklerini geliştirir

Jacob Levi Moreno ’ lerde Viyana parkında oyun oynaya çocukları izlerken geliştirdi Sos yal düzenleme ve sosyal etkileşimleri kuramsallaştırdığı görüşlerini sos yometri olarak isimlendirdi

Psikodrama İlk on yılda psikoterapi uygulaması,1930lardan sonra pedagoji, endüstri, sosyoloji alanlarına aktarıldı 1974’te Prof Dr Abdülkadir Özbek tarafından Türkiye’de uygulanmaya ve eğitimi verilmeye başlandı

Psikodrama- İyileştirici sahneleme Moreno’nun deyimiyle; “Gerçeğin dramatik yöntemlerle keşfedilmesi bilimidir” Bireylerin yaşadıkları sorunları yeniden ele alıp sorgulama ve sahneleme biçimidir Dünyayı yaşanabilen boyutları ile, gerçeklerle, hayal edilebilenlerle, mümkün olan ve istenenlerle, mümkün olmayanlarla geri vermek, rüyalarımızı, fantazilerimizi canlandırmak, zaman ve mekan içinde gezintiye çıkmaktır

Psikodrama-Özgürleşme süreci Çeşitli yaşam durumlarının, kişilik, kişiler arası ilişki, çatışma ve duygu sorunlarının özel dramatik yöntemlerle keşfedildiği bir grup yöntemidir Ruh dünyamızın eyleme dönüşmesini, eylem açlığımızı gidermeyi, Katılıktan Spontanlığa Acting outtan Acting in’e geçmeyi Transferanstan Teleye sağlar

Psikodrama Bilişsel analiz yöntemlerini yaşantısal ve katılımcı boyutlarla bütünleştirir Grup terapisinin olanakları yanısıra sahneleme aracılığı ile “as if” yaşantılar oluşturarak davranışı da terapide kullanır Bireyin onu “acting out”a zorlayan dürtülerini, ona içgörü kazandırarak yapıcı bir şekilde “acting in”e dönüştürmesini amaçlar acting out- eylem aracılığı ile kendini ifade etme acting in- kendinin farkında oluş

Psikodrama İçgörüyü arttırır Bireysel gelişimi kolaylaştırır Duygu, düşünce ve davranışları bütünleştirilmesini sağlar

Psikodrama Normal bireye güncel çatışmalarını çözmede Nörotik bireye infantil çatışmalarını farkemede Psikotik hastaya somut eylemler araılığı ile gerçekliği yeniden kazanmasında Narsistik ya da sınırda bireye ayrılma- bireyselleşme sürecinde yardım edebilir Leutz 1985

Psikodramada amaçlar Yaşam durumlarını oyunda var olan “kurallar içindeki özgürlük” ögesini kullanarak yaratıcı süreçlere dönüştürmek yoluyla katılımcıların; Kendini keşfetme, başkalarını tanıma, kendini başkalarının yerine koyabilme fırsatı ve olanakları sağlama Geçmişi farklı bir kişisel boyutta yaşayarak bilinç alanını genişletme Sorun olan durumu ortaya koyarak inceleme “Acting out”a zorlayan dürtüleri yapıcı bir “acting in”e dönüştürme Birikmiş, engellenmiş duygu ve düşünceleri serbestleştirerek kendini gerçekleştirme

Psikodramada amaçlar Duygu, düşünce ve davranışları arasındaki etkileşimi görme Kendisi ile karşılaşmayı sağlama Beğendikleri, beğenmedikleri, kıskançlık, utangaçlık, saldırganlık, korku, çekicilik ve rekabetleriyle başa çıkmayı öğrenmek Başkası ile gerçek buluşmayı sağlama Kişiler arası ilişkilerde içgörü kazanmak ve yeni başa çıkma yolları geliştirme Rol repertuvarını genişletme

Bunların sonucunda Spontan, özgür, açık ve destekleyici iletişim gerçekleştirmek Şimdi ve buradaki yaşantılarda açık geri bildirim ve dürüst tepkiler vermek Yargılanma korkusu olmaksızın güven içinde davranmak Söz, düşünce ve davranışlarında tutarlı olmak Empati kurmak ve sorumluluk almak sağlanır

Bu amaçlar Şimdiki zamana odaklanma ve tüm üyelerin gruba aktif katılımı ile sağlanır Grup üyeleri çeşitli teknikler kullanılarak anlık değişikliklere sokulur, duyguları uyarılır ve yaşanan bu duygusal deneyim dışına çıkarak bu deneyimi anlaması, incelemesi sağlanır

Üyelerden beklentiler Kendilerini ifade etme ve incelemeye açık olmak O zamana dek kabul edemedikleri yönlerini farketmeye ve onların işlevini anlamaya çalışmak ve onlara alışmaya başlamak Başkalarıyla yakın ilişkiler kurma konusunda risk almak Yeni davranış biçimleri için risk almak Yüzleşmek Çatışmaları yapıcı bir şekilde ifade etmek

Psikodramada davranış değişikliğine yol açan etkinlikler Spontanlık eğitimi Atılganlık eğitimi Rol eğitimi Yeni davranışlar deneme Modelden öğrenme İçgörü kazanma

Psikodramanın temel dayanakları Teknik beceri Karşısındakine gönülden gelen açık bir sadelikle yaklaşmak için cesaret Yaratıcı tasarlama gücü Yöntem alanında belli bir olgunluk ve özdeneyim

Psikodrama eğitimi (3-6 yıl) Hazırlık aşaması 48 birim ya da yaklaşık saattır (2 hafta - üç ay) Birinci Temel Aşama 400 birimdir 1-3 yıl sürer. 60 birimi kuramsaldır., En az 72 en çok 96 birimi başka yöneticilerle yürütülmelidir. İleri aşama 500 birimdir 2-3 yıl sürer En az 260 birim eğitim grubu içinde bu grubu yönetmeyi, 60 birim kuramsal bilgiyi ve 160 birim de uygulamayı gerektirmektedir. Kişi dışarıda kendi grubunu yönetirken o gruba ilişkin süpervizyon almak durumundadır