Klinik Yetiştiricilik ve COACH’luk Modeli Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 221
Verdiğiniz klinik eğitimleri bir an düşünün Bu eğitimleri hangi yöntemle veriyorsunuz? / 222
AMAÇ ve HEDEFLER Bu sunumda katılımcılara klinik yetiştiricilik (COACH) modeli hakkında bilgi verilmesi amaçlanmıştır. Bu oturumun sonunda katılımcılar, Beceri eğitiminin farkını açıklayabilmeli Yetiştiricilik (COACH) modelini açıklayabilmeli Etkili bir koçluğun niteliklerini açıklayabilmeli / 223
4 TIP EĞİTİMİNİN TEMELİ ZİHİNSEL SÜREÇ Bilgi Tutum UYGULAMA SÜRECİ İletişim (Beceriler)Motor (El) Entelektüel (Karar) / 22
5 UYGULAMA SÜRECİ / KLİNİK BECERİLER 1.İletişim Öykü Öykü alma Danışmanlık/Hasta eğitimi Aile planlaması/Davranış Değişikliği 2.Motor Fizik Muayene Karın muayenesi Tanısal test uygulama Yayma hazırlama Girişimler IV enjeksiyon 3.Entelektüel Tanı testi yorumlamaEKG değerlendirme Tanı karar süreci/sorun çözmeAlgoritmik yaklaşım Davranış değişikliği/sorun çözmeAlgoritmik yaklaşım / 22
6 Beceri eğitiminin yöntemi ne olmalı? / 22
7 Bilgi Dersler-sunumlar, Küçük grup çalışmaları Tutum Küçük grup tartışmaları Oyunlaştırmalar, videolar Beceri Uygulama eğitimi Oyunlaştırmalar / 22
8 Beceri Eğitiminin Aşamaları 1.Gözlem 2.Uygulama 3.Deneyimleme / 22
COACH MODELİ KLİNİK EĞİTİMİNDE YETİŞTİRİCİLİK/ COACH MODELİ 9/ 22
COACH C lear Performans Model – Rol Model O penness to Learning – Eğitim Ortamı A ssess Performance – Sürekli değerlendirme C ommunication – Dinle, anla H elp and Follow Up – Plan yap, takip et 10/ 22
COACH C lear Performans Model – Rol Model O penness to Learning – Eğitim Ortamı A ssess Performance – Sürekli değerlendirme C ommunication – Dinle, anla H elp and Follow Up – Plan yap, takip et Nasıl Bir Rol Model? Uygulamada ustadır Gözlem yapılmasına izin verir Uygulama standartları bellidir/nettir 11/ 22
COACH C lear Performans Model – Rol Model O penness to Learning – Eğitim Ortamı A ssess Performance – Sürekli değerlendirme C ommunication – Dinle, anla H elp and Follow Up – Plan yap, takip et Motive edici/Olumlu eğitim ortamı Güvenliği Sağlayıcı Psikolojik ve sosyal Dış kaynakları yeterli Nasıl Bir Eğitim Ortamı? 12/ 22
COACH C lear Performans Model – Rol Model O penness to Learning – Eğitim Ortamı A ssess Performance – Sürekli değerlendirme C ommunication – Dinle, anla H elp and Follow Up – Plan yap, takip et Sürekli, öncelikle formatif Hedef davranışları ölçen (değerlendirme kılavuzu) Geribildirim veren Yeterlik düzeyi belli Nasıl Bir Değerlendirme? 13/ 22
GERİBİLDİRİM Ne zaman verilmeli? – Uygulama /Eğitim Öncesi: Bir önceki oturumlarla ilgili geribildirim verilmesi – Uygulama/Eğitim Sırasında – Uygulama/Eğitim Sonunda 14/ 22
GERİBİLDİRİM NASIL VERİLMELİ? Zamanı iyi seçin! – Olaydan hemen sonra Özgül (spesifik) olun! – “İyiydi, fena değildi” gibi genel ifadelerden kaçının! – Özellikle korunması ve değiştirilmesi gerekenleri tanımlayın! Yargılayıcı değil, tanımlayıcı olun! Kendi adınıza konuşun, başkaları adına değil: Kendi geribildiriminizi kendiniz belirleyin! 15/ 22
16 Davranışa odaklanın, kişiye değil. Gözlemlerinize odaklanın, çıkarımlarınıza değil. Davranışların tanımlanmasında “az-çok”lara odaklanın, “hep-hiç”lere değil. “Burada ve şimdi” ye odaklanın, belirsiz “orada ve o zaman”a değil. / 22
17 Verdiğiniz geribildirimin alıcının işine yaramasına odaklanın, kendi işinize değil. Verdiğiniz bilginin alıcının kullanabileceği kadar olmasına odaklanın, bildiklerinizin hepsini anlatmaya değil. Kişisel özellikteki bilgilerin paylaşılabilmesi için, zaman ve yerin uygun olmasına odaklanın. Vermeyi bildiğiniz gibi almayı da bilin. / 22
COACH C lear Performans Model – Rol Model O penness to Learning – Eğitim Ortamı A ssess Performance – Sürekli değerlendirme C ommunication – Dinle, anla H elp and Follow Up – Plan yap, takip et Anlamak için Etkin dinleme Empatik dinleme Soru sorma Nasıl Bir İletişim? 18/ 22
COACH C lear Performans Model – Rol Model O penness to Learning – Eğitim Ortamı A ssess Performance – Sürekli değerlendirme C ommunication – Dinle, anla H elp and Follow Up – Plan yap, takip et Tam Öğrenme İçin Eğitim uygulaması sırasında Eğitim uygulaması sonrasında Plan yap Uygula Takip et Nasıl Bir Yardım? 19/ 22
İletişim Kurallarını Uygulayın 20 Dikkatinizi verin: – Baş sallayarak ve ufak seslerle – Uyuklamayın – Esnemeyin – Etrafa bakınmayın – Sürekli göz kontağını devam ettirin Kişilerin cümlelerini onlar adına tamamlamayın Sözel olmayan uyarıları izleyin Yansıtma yapın Özetleyin / 22
Özetle Öğretilen bilgi ve becerilerde uzmandır Katılımcıları yeni şeyler öğrenme konusunda cesaretlendirir Etkili bir iletişim kurar Gerektiği an etkili geribildirim sağlar Uygulamaya önem verir Üstün statüde değildir; meslektaşıyla birlikte çalışma konumundadır. Sabırlı, destekleyici, övgü ve olumlu destek sağlayan, Katılımcının özgüvenini incitmeden yanlışlarını düzelten, dinleyen ve gözlemleyen bir eğiticidir. 21/ 22
ÖZET C O A C H 22/ 22