Çoktan Seçmeli Soru Hazırlama Tıp Eğitimi AD 18 Nisan 2016 1.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yanık, Donma ve Sıcak Çarpması
Advertisements

DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
/ 151 EğitimYöntemleri Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015.
Return Visits to the Emergency Department: The Patient Perspective Can Bilal AÜTF Acil Tıp AD.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Çoktan Seçmeli Soru Hazırlama Teknikleri ve Püf Noktaları
Çoktan Seçmeli Sorular
Çoktan Seçmeli Soru Hazırlama 1 Şifa Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015.
FAKÜLTEMİZ ÇOKTAN SEÇMELİ SINAVLARINDA YAPILAN ANALİZLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ Ölçme-Değerlendirme Kurulu Ve Sınav Merkezi.
TEOG YAKLA Ş IRKEN 7. SINIF TEOG B İ LG İ LEND İ RME SEM İ NER İ.
YARIŞMADA 20 ADET FEN SORUSU SORULACAKTIR. HER SORU İÇİN YANITLAMA SÜRESİ 40 SANİYEDİR.
Sağlık Hizmeti Kalite Göstergeleri
MÜFREDAT PLANLAMA Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
1 HASTA UYUMU UYUMU Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Konya.
Lisans Müfredatı ve Erken Klinik Eğitim Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 201.
Aile Hekimliği Uzmanlık Eğitiminde Alan Eğitiminin Yeri ve Önemi
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
Tırmanma Oğlaklar için Davranışsal bir Gereksinim mi ? Türker Savaş, Cemil Tölü, Hande Işıl Akbağ, Baver Coşkun, İ. Yaman Yurtman Çanakkale Onsekiz Mart.
PNÖMONİ.
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Ölçme-Değerlendirme Kurulu
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
p=0,005 Odds Ratio (Kanser/Diğer) 9,456 (% 95 CI 2,795-31,991)
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
İç Hastalıkları Klinik Stajı GİRİŞ DERSİ
Öğretimin Uyarlanması
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Mastitis Çeşitleri Mastitis, şekillenen yangının derecesine göre subklinik ve klinik diye 2’ye ayrılır. Subklinik mastitiste, süt ve meme dokusunda gözle.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
KORDOSENTEZ Doç. Dr. Başak Baksu.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Prof. Dr. Mehmet Küçük
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
İş Sağlığı ve Güvenliği Çevre Güvenliği ve Kalite Müşteri Memnuniyeti
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
Bilinçli Tercih Seminerine
Yrd.doç.dr. h. deniz gülleroğlu
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
UYGUN OLMAYAN İLAÇ KULLANIMLARI
Hayvancılık İşletmelerinde Yönetim Prensipleri
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 13. Ders Çıktı Analizi
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
UYGUN OLMAYAN İLAÇ KULLANIMLARI
Tezin Olası Bölümleri.
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
Test Geliştirme ve Madde Analizi
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları
Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıbbi Farmakoloji AbD
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Sunum transkripti:

Çoktan Seçmeli Soru Hazırlama Tıp Eğitimi AD 18 Nisan

Amaç ve Öğrenim Hedefleri: Bu sunumun sonunda katılımcıların çoktan seçmeli sınavlar hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmıştır. Bu sunumun sonunda katılımcılar; Çoktan seçmeli soruların olumlu ve olumsuz yönlerini sayabilmeli Çoktan seçmeli soruların yapısını açıklayabilmeli Çoktan seçmeli sorularda dikkat edilmesi gereken noktaları tartışabilmeli 2

Bloom's taksonomisi: Öğrenme Alanları ve Düzeyleri Bilişsel:BilgiDuyuşsal:Tutum Psikomotor: Davranış, Beceri Bilgi/tanıma Kavrama Uygulama Analiz Sentez Değerlendirme Alma Davranımda bulunma Değer verme Organize etme Kendine mal etme Gözleme Taklit etme Pratik Yapma Uyarlama Orijinalini yapma 3 Bloom, 1956 Bu alanları ölmek için hangi yöntemleri kullanmalıyız?

Miller’in ustalık piramidi 4 Bilir Nasıl yapacağını bilir Gösterir Yapar Performans değerlendirmesi: Çalışma ortamında Yeterlilik değerlendirmesi: OSCE Sadece hatırlama: MCQ, sözlü… Ortama göre değerlendirme: MCQ, CORE, sözlü… Miller GE. Acad Med 1990

Bloom's taksonomisi: Öğrenme Alanları ve Düzeyleri Bilişsel:Bilgi Bilgi:Aşağıdaki analjeziklerden hangisinin anti enflamatuar etkinliği YOKTUR? Kavrama:Dizdeki non-enflamatuar osteoartritin tedavisinde hangi analjezikler seçilmelidir? Uygulama:Yukarıda klinik bulguları verilen hasta için, aşağıdaki analjeziklerden hangisi en iyi seçenek olabilir? 5 Bloom, 1956

Bloom's taksonomisi: Öğrenme Alanları ve Düzeyleri Bilişsel:Bilgi Analiz: Önceki klinik öyküsü ve mevcut sağlık durumuna bakarak Bayan A.nın ağrısını gidermek için onu son gören hekimin parasetamol yerine neden asetil salisilik asit verdiğini tartışın Sentez:Önceki hastalık öyküsü ve mevcut ilaç tedavisine dayanarak Bayan A’nın şikayetlerinin neden hala devam ettiğini tahmin edin, ya tedavi şemasında değişiklik yapın ya da yeni bir tedaviye başlayın. Değerlendirme: Bayan A.’nın osteoartritini değerlendiriniz; tedavi hedeflerinizi belirleyip, etkinlik, güvenlik, kullanılabilirlik ve maliyeti göz önüne alarak uygun bir tedavi seçiniz. 6 Bloom, 1956

Çoktan Seçmeli Soru (ÇSS) nedir? A) Bilgiyi ölçmenin bir yolu B) Bireysel ölçme yapmanın etkili bir yolu C) Tek cevabı olan soru D) Yukarıdakilerin hepsi??? 7

Çoktan Seçmeli Soruların (ÇSS-MCQ) olumlu tarafları ÇSS en çok kullanılan ölçme ve değerlendirme aracıdır. 8 – Değerlendirme objektif – Uygulaması kolay – Kapsam geçerliliği yüksektir – Analizi kolaydır. – Soru bankası oluşturulabilir. – Tarafsız – Geçerli – Güvenilir – Ucuz – Değerlendirme hızlı

Çoktan Seçmeli Soruların (MCQ) Olumsuz tarafları İletişim ve pratik yetenekleri ölçemez, çeldirici hataları olabilir, tekrar sorulması soruyu kolay yanıtlar hale getirir. Hazırlanması uzun zaman alır Şans başarısı vardır. Seçenekler sınırlıdır. Kapalı uçlu sorulardır. Tahmin etme Tekniğin öğrenilmesi 9

Hangi Durumlarda Kullanılmaktadır? Bilgi, kavrama, uygulama ve analiz düzeyindeki davranışları ve kısmen değerlendirme düzeyindeki davranışları ölçmede etkilidir. Sınavla geniş öğrenme konuları ölçmek isteniyorsa kullanılır. 10

ÇSS’ın Anatomisi "John Q'nun oğlu Mike'a kalp nakli yapılması gerekmektedir, ancak sigortaları bu büyüklükteki bir ameliyatı karşılamamaktadır." Yukarıda belirtilen sorun daha çok aile hekimliğinin temel prensiplerinden hangisi ile alakalıdır? A) Sağlık hizmetlerine ulaşım B) Sağlık hizmetlerinin koordinasyonu C) Sürekli sağlık hizmeti sunma D) Kapsamlı sağlık hizmeti sunma E) Ortama uygun sağlık hizmeti sunma 11 Soru Kökü Soru cümlesi Cevap+Çeldiriciler

ÇSS Hazırlama Kontrol listesi ve Öneriler 12 EvetHayır 1Soru kökü tek başına anlamlı mı? (Seçenekler okunmadan da yanıtlanabiliyor mu?) X 2Soru kökünde, yanıt için gerekmeyen bilgi var mı?X 3Soru kökünde (değildir, yanlıştır vb) olumsuz ifade var mı?X 4 Soruda kişisel fikir soruluyor mu? (  düşünürsünüz,  yaparsınız vb) X 5Seçenekler arası bilgi alanı bütünlüğü var mı?X 6Seçeneklerde gereksiz tekrarlar var mı?X 7Seçeneklerdeki sayısal değer sıralaması / ağırlığı düzenlenmiş mi?X 8Zıt seçenekler kullanılmış mı?X 9Hiçbiri-hepsi seçeneği kullanılmış mı?X

ÇSS Hazırlama Kontrol listesi ve Öneriler 13 EvetHayır 10Görece uzun ifade edilmiş seçenek (doğru ya da yanlış) var mı?X 11Etkisiz seçenek var mı?X 12Genellikle, sıklıkla, hiçbir zaman, her zaman vb. kullanılmış mıX 13Kök ve seçenekler arası gramer uyumsuzluğu var mı?X 14İstenmeyen ipucu barındırıyor mu?X 15Seçeneklerde gruplama hatası var mı?X

Soru kökü tek başına anlamlı değil Soru kökünde olumsuz ifade yer alıyor Aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? A) Kas kasılması esnasında kasın boyu değişmiyorsa bu kasılmaya izotonik kasılma denir. B) Kas hipertrofisinde kas liflerinde miyofibrillerin sayısı hipertrofi derecesiyle orantılı olarak artar C) Kas hipertrofsinde mitokondri enzimleri % 120'den fazla artar. D) Kas hipertrofisinde fosfajen metabolik sistemin komponentleri yüzde 60-80'ne kadar artar. E) Kas hipertrofisinde glikojen deposu yüzde 50 kadar artar. 14 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual.

Soru kökünde, yanıt için gerekmeyen bilgi var Suyun içilebilirliğini ortaya koyan kriterlerden biri de suyun koliform organizma ihtiva etmemesidir. Bunu saptamak için bakteriyolojik analizler yapılır. Nüfusu 'in üzerinde bulunan kentlerde yürürlükteki mevzuata göre, örnek alma ve muayene sıklığı ne olmalıdır? a. her gün b. 2 günde bir c. 5 günde bir d. haftada bir e. ayda bir 15 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual.

Soruda kişisel fikir soruluyor Dilusyon konsantrasyon testinde bir hasta idrarını konsantre edemiyorsa aşağıdaki mekanizmaların hangisinde bozukluk beklersiniz? a- zıt akım değiştirici ve çoğaltıcı b- sodyum geri emilimi c- üre atılımı d- amonyak sentezi e- potasyum sağlanması 16 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual.

Seçenekler arası konu/kavram/bilgi alanı bütünlüğü yok ÇSS tasarlanmış net bir hedefi ölçmeye yönelik olmalıdır. Bilgi alanında belli bir hedefi ölçmeye yönelik hazırlanan sorunun seçeneklerinin de bu hedefin ölçülmesine hizmet edebilecek şekilde aynı konu/bilgi bütünün parçaları olması beklenir. Örneğin, soru tanıya yönelik olarak tasarlandıysa seçeneklerin her birinin semptom ya da bulgu; tedaviye ait tasarlandıysa seçeneklerin her birinin tedavi alternatiflerinden oluşması gerekir. 17 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual.

Seçeneklerde gereksiz tekrarlar var 24 saatlik idrar miktarı hangi düzeye düşen hasta anürik olarak değerlendirilir? a. 10 cc nin altına b. 30 cc nin altına c. 100 cc nin altına d. 300 cc nin altına e. 500 cc nin altına saatlik idrar miktarı kaç cc altına düşerse hasta, anürik olarak değerlendirilir? a. 10 b. 30 c. 100 d. 300 e. 500 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual.

Seçeneklerdeki sayısal değer sıralaması / ağırlığı sorunlu Erişkinlerde ortalama total serebral kan akımı ne kadardır? a. 50ml/100gr/dakika b. 500ml/100gr/dakika c. 5ml/100gr/dakika d. 150ml/100gr/dakika e. 15ml/100gr/dakika 19 Erişkinlerde ortalama total serebral kan akımı 100 gr/dakika için kaç mililitredir ? a. 5 b. 15 c. 50 d. 150 e. 500 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual.

Zıt seçenekler kullanılmış HIV için yanlışı işaretleyiniz. a. Retroviridae ailesi üyesidir b. Zarflı virustur c. RNA virusudur d. pH 2 asitlerle inaktive olur e. Zarfsız virustur 20 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual.

Hiçbiri-hepsi seçeneği kullanılmış Yanıt anahtarını bu ifadelerin herhangi birinin bulunduğu seçeneğin oluşturduğu durumda iki seçeneğin doğru ya da iki seçeneğin yanlış olduğunu bilen bir kişi, diğer seçenekleri değerlendirmeye gerek duymadan "hepsi" ya da "hiçbiri" seçeneklerini doğru yanıt olarak seçecektir. "Hepsi"nin doğru yanıt olarak değil de bir çeldirici olarak kullanılması durumunda da tek bir seçeneğin yanlış olduğunu bilmek, "hepsi" seçeneğini elemeye yetecektir.. 21

Görece uzun ifade edilmiş seçenek (doğru ya da yanlış) Basınçlı pnömotoraks tedavisinde aşağıdaki yöntemlerden hangisi uygulanır? a. perikardiosentez b. segmanter rezeksiyon c. hastanın öksürtülmesi d. medioklavikuler çizgi üzerinde, 2. veya 3. interkostal aralıktan su altı drenajı 22 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual.

Appropriate shaped item

Etkisiz seçenek içeriyor Çocukluk çağı gelişim destek programı kaç yaşına kadar sürdürülür? A. 1 yaş B. 3 yaş C. 5 yaş D. 7 yaş E. ömür boyu 24 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual.

Mutlak / muğlak ifade(ler) kullanılmış (genellikle, sıklıkla, hiçbir zaman vb) Soru kökü ve özellikle seçeneklerinde genellikle, yaygın olarak, sıklıkla, nadiren, ara sıra, her zaman, hiçbir zaman gibi belirsizlik ve kesinlik ifade eden sözcüklerin kullanılmaması gerekir. 25

Kök ve seçenekler arası anlam/gramer uyumsuzluğu var Aşağıdakilerden hangisi trigeminal nevralji tanımı için doğrudur? a. beşinci kraniyal sinir dağılım alanında ani, şiddetli ve kısa süreli ağrılar b. ağrı nazofarenks, larinks, iç kulak ve dilin 1/3 arka kısmına yayılır c. akut atak tedavisinde NSAE ilaçlar kullanılır d. ağrı sırasında ağrıyan taraftaki gözün kızarması, gözyaşı akması gibi otonomik belirtiler görülür e. tek tedavi şekli cerrahidir 26 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual.

İstenmeyen ipucu barındırıyor Testteki her madde, başka maddelerin cevaplandırılmasında ipucu olmayacak bağımsız bir problemi içermelidir. 27

Seçeneklerde gruplama hatası var Bebeklerde günlük ağırlık artışı kaç gram olmalıdır? a. ilk hafta 1-2gr/gün b. ilk üç ayda 5-10 gr/ay c. ilk üç ayda gr/ay d. ilk üç ayda gr/ay e. ilk üç ayda gr/ay 28 National Board of Medical Examiners ® (NBME ® ) Item writing manual.

Soru Tipleri Yorum ve problem çözme soruları: Vaka tipi sorular 72 yaşında sigara içen bir erkek. Uzun süreli kontrolsüz hipertansiyonu var. Bir saattir bele yayılan şiddetli yırtıcı tarzda angina ile acile başvuruyor. Angina şiddetli olarak başlamış ve şiddeti hiç azalmamış. Ağrı için sublingual nitrogliserin alan hastada senkopa yakın tablo gelişmiş. Hastanın görünümü sinirli, soluk ve terli. Kan basıncı 160/100 mmHg ve nabız 110 vuru/dk. Juguler venöz dolgunluk yok. Sternum boyunca yayılan 2/6 şiddetinde decrescendo diyastolik üfürüm ve S4 var. Radiyal nabızlar her iki kolda eşit. EKG' de II, III ve aVF'de 2 mm'lik ST elevasyonu var. Telede mediasten genişlemiş. Bu hasta için yapılacak ilk şey nedir? a- Ağızdan aspirin verip trombolitik tedaviye başlamak b- Transözofageal eokardiyografi c- İV propranolol başlanması d- Sublingual 10 mg nifedipin e- Primer angioplasti için hastayı kateter laboratuvarına taşımak 29

Soru Tipleri Ezber bilgiyi hatırlamaya yönelik sorular Normal sistolik kan basıncının üst sınırı kaçtır? A. 120 B. 125 C. 130 D. 135 E

Tek veya en iyi doğru cevap Romatik ateşin önlenmesi için en etkili profilaktik ajan: A. Asetyl salisilik asit B. Para aminobenzoik asit C. Adrenokortikotrophik hormon D. Kortizon E. Hiçbiri 31

Çoklu cevap Canlı virüsler hangi durumlarda immunizasyon sağlar? 1. influenza 2. the common cold 3. cholera 4. small pox A. 1,2,3 B. 1 ve 3 C. 2 ve 4 D. Yalnız 4 E. Hepsi 32

Birden çok doğru / yanlış Batı da çok kullanılmasına rağmen bizde pek yaygın değildir Aşağıdaki modelde sorular olabilir (i) %5 CO solumanın sonucunda ortamda Venöz PCO2 de artış Arterial kan pHsında artış Alveolar ventilasyonda artış Serebral kan akımında azalma 33

Genişletilmiş Eşleme Soruları (Extended-Matching Items) İyi yapılandırılmış eşleme soruları 4 temel öğe içerir. 1. Bir Tema 2. Bir Seçenek listesi 3.Açıklama kökü 4. En azından iki soru kökü 34

Tema: Kronik yorgunluk Seçenekler: A. Akut Lösemi B. Kronik Hastalık Anemisi C. Konjestif Kalp Yetmezliği D. Depresyon E. Epstein-Barr virus infeksiyonu F. Folat yetmezliği G. Glucose 6-fosfat dehidrogenaz 35 H. Heraditer sferositoz I. Hipotiroidi J. Demir Eksikliği K. Lyme Hastalığı Mikroanjiyopatik hemolitik anemi M. Miliar tuberculoz N. Vitamin B12 (cyanocobalamin) yetmezliği

Yönerge: Her iki hasta için en olası tanınız. Açıklama: 1.19 yaşında bayan hasta iki haftadır boğaz ağrısı, yorgunluk hissi ve ateşi var.Ateşi 38.3 C,servikal lenfadenopatisi ve splenomegalisi mevcut. Başlangıçtaki laboratuvar bulguları lökosit sayısını 5000/mm3 (80% lenfosit atipik özellikteydi. Serum aspartate aminotransferase (AST, GOT) aktivitesi 200 U/L. Serum bilirubin konsantrasyonu ve serum alkaline fosfat aktivitesi normaldi. Cevap: E yaşında kız çocuğu son iki haftadır aşırı yorgunluk hissi ve sırt ağrısı bulunmakta.Omurga ve her iki bacakta yaygın morluk ve ağrı mevcut.total kan sayımında hemoglobin konsantrasyonu 7.0 g/dL, lökosit sayısı 2000/mm3 ve trombosit sayısı 15,000/mm3. Cevap: A 36

Özet Çoktan seçmeli soruların olumlu ve olumsuz yönleri nelerdir? Çoktan seçmeli sorular hangi bölümlerden oluşur? Çoktan seçmeli sorular hazırlanırken nelere dikkat edilmelidir? 37