Çoktan Seçmeli Soru Hazırlama Teknikleri ve Püf Noktaları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yanık, Donma ve Sıcak Çarpması
Advertisements

DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Çoktan Seçmeli Sorular
Çoktan Seçmeli Soru Hazırlama Tıp Eğitimi AD 18 Nisan
Çoktan Seçmeli Soru Hazırlama 1 Şifa Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015.
FAKÜLTEMİZ ÇOKTAN SEÇMELİ SINAVLARINDA YAPILAN ANALİZLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ Ölçme-Değerlendirme Kurulu Ve Sınav Merkezi.
TEOG YAKLA Ş IRKEN 7. SINIF TEOG B İ LG İ LEND İ RME SEM İ NER İ.
Beslenmede Anne Sütünün Önemi Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile hekimliği Anabilim Dalı Konya.
YARIŞMADA 20 ADET FEN SORUSU SORULACAKTIR. HER SORU İÇİN YANITLAMA SÜRESİ 40 SANİYEDİR.
MÜFREDAT PLANLAMA Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
1 HASTA UYUMU UYUMU Yrd. Doç. Dr. Zeliha Cansever Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Konya.
Lisans Müfredatı ve Erken Klinik Eğitim Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 201.
Aile Hekimliği Uzmanlık Eğitiminde Alan Eğitiminin Yeri ve Önemi
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
Tırmanma Oğlaklar için Davranışsal bir Gereksinim mi ? Türker Savaş, Cemil Tölü, Hande Işıl Akbağ, Baver Coşkun, İ. Yaman Yurtman Çanakkale Onsekiz Mart.
PNÖMONİ.
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Ölçme-Değerlendirme Kurulu
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
Dışa Atım Bozuklukları
p=0,005 Odds Ratio (Kanser/Diğer) 9,456 (% 95 CI 2,795-31,991)
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
İç Hastalıkları Klinik Stajı GİRİŞ DERSİ
Öğretimin Uyarlanması
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
KORDOSENTEZ Doç. Dr. Başak Baksu.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Prof. Dr. Mehmet Küçük
TEST GELİŞTİRME.
İş Sağlığı ve Güvenliği Çevre Güvenliği ve Kalite Müşteri Memnuniyeti
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Metabolik Hastalıklar vaka sunusu
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Erdem Danyer 1,2* , N.Gamze YÖRÜK 2
Hayvancılık İşletmelerinde Yönetim Prensipleri
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Tezin Olası Bölümleri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Test Geliştirme ve Madde Analizi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EGE ÜNİVERSİTESİ HEMŞİRELİK FAKÜLTESİ
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıbbi Farmakoloji AbD
Sunum transkripti:

Çoktan Seçmeli Soru Hazırlama Teknikleri ve Püf Noktaları Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi 19.Aralık. 2015 Yrd. Doç. Dr Zeliha Cansever Tıp Eğitimi ve Bilişimi Anabilim Dalı

Hedefler: Bu sunumun sonunda katılımcılar; Amaç: Bu sunumun sonunda katılımcıların çoktan seçmeli sınavlar hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmıştır. Hedefler: Bu sunumun sonunda katılımcılar; Çoktan seçmeli soruların olumlu ve olumsuz yönlerini sayabilmeli Çoktan seçmeli sorularda şans başarısı için düzeltme formülünü belirtebilmeli Çoktan seçmeli soruların yapısını açıklayabilmeli Çoktan seçmeli sorularda dikkat edilmesi gereken noktaları tartışabilmeli Fil örneği anlatılacak

Neyi ölçüyoruz? Planlanan Müfredat Uygulanan Müfredat Değerlendirilen Müfredat

Miller’in ustalık piramidi Yapar Performans değerlendirmesi: Çalışma ortamında Yeterlilik değerlendirmesi: OSCE Gösterir Ortama göre değerlendirme: MCQ, CORE, sözlü… Nasıl yapacağını bilir Sadece hatırlama: MCQ, sözlü… Bilir Miller GE. Acad Med 1990

Çoktan Seçmeli Soru (ÇSS) nedir? Bilgiyi ölçmenin bir yolu Bireysel ölçme yapmanın etkili bir yolu Tek cevabı olan soru Yukarıdakilerin hepsi???

Çoktan Seçmeli Soruların (ÇSS-MCQ) olumlu tarafları ÇSS en çok kullanılan ölçme ve değerlendirme aracıdır. Tarafsız Geçerli Güvenilir Ucuz Değerlendirme hızlı Değerlendirme objektif Uygulaması kolay Kapsam geçerliliği yüksektir Analizi kolaydır. Soru bankası oluşturulabilir.

Çoktan Seçmeli Soruların (MCQ) Olumsuz tarafları İletişim ve pratik yetenekleri ölçemez, çeldirici hataları olabilir, tekrar sorulması soruyu kolay yanıtlar hale getirir. Hazırlanması uzun zaman alır Şans başarısı vardır. Seçenekler sınırlıdır. Kapalı uçlu sorulardır. Tahmin etme Tekniğin öğrenilmesi

Hangi Durumlarda Kullanılmaktadır? Bilgi, kavrama, uygulama ve analiz düzeyindeki davranışları ve kısmen değerlendirme düzeyindeki davranışları ölçmede etkilidir. Sınavla geniş öğrenme konuları ölçülmek isteniyorsa kullanılır. Sınavla geniş öğrenme konuları ölçmek isteniyorsa kullanılır.(Çok sayıda soru sorularak, konuları temsil gücü sağlanır – kapsam geçerliliği sağlanır).

ÇSS’ın Anatomisi Soru Kökü Soru cümlesi Cevap+Çeldiriciler "John Q'nun oğlu Mike'a kalp nakli yapılması gerekmektedir, ancak sigortaları bu büyüklükteki bir ameliyatı karşılamamaktadır." Yukarıda belirtilen sorun daha çok aile hekimliğinin temel prensiplerinden hangisi ile alakalıdır? A) Sağlık hizmetlerine ulaşım B) Sağlık hizmetlerinin koordinasyonu C) Sürekli sağlık hizmeti sunma D) Kapsamlı sağlık hizmeti sunma E) Ortama uygun sağlık hizmeti sunma Soru Kökü Soru cümlesi Soru kökü ile ilişkili sorudur. Ör: «En olasılıklı tanınız nedir?», «Yaralanma bölgesi en büyük olasılıkla neresidir?» «Aşağıdakilerden hangisi doğrudur/yanlıştır» Cevap+Çeldiriciler

ÇSS Hazırlama Kontrol listesi Evet Hayır 1 Soru kökü tek başına anlamlı mı? (Seçenekler okunmadan da yanıtlanabiliyor mu?) X 2 Soru kökünde, yanıt için gerekmeyen bilgi var mı? 3 Soru kökünde (değildir, yanlıştır vb) olumsuz ifade var mı? 4 Soruda kişisel fikir soruluyor mu? (düşünürsünüz, yaparsınız vb) 5 Seçenekler arası bilgi alanı bütünlüğü var mı? 6 Seçeneklerde gereksiz tekrarlar var mı? 7 Seçeneklerdeki sayısal değer sıralaması / ağırlığı düzenlenmiş mi? 8 Zıt seçenekler kullanılmış mı? 9 Hiçbiri-hepsi seçeneği kullanılmış mı?

ÇSS Hazırlama Kontrol listesi Evet Hayır 10 Görece uzun ifade edilmiş seçenek (doğru ya da yanlış) var mı? X 11 Etkisiz seçenek var mı? 12 Genellikle, sıklıkla, hiçbir zaman, her zaman vb. kullanılmış mı 13 Kök ve seçenekler arası gramer uyumsuzluğu var mı? 14 İstenmeyen ipucu barındırıyor mu? 15 Seçeneklerde gruplama hatası var mı?

Aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? A) Kas kasılması esnasında kasın boyu değişmiyorsa bu kasılmaya izotonik kasılma denir. B) Kas hipertrofisinde kas liflerinde miyofibrillerin sayısı hipertrofi derecesiyle orantılı olarak artar C) Kas hipertrofsinde mitokondri enzimleri % 120'den fazla artar. D) Kas hipertrofisinde fosfajen metabolik sistemin komponentleri yüzde 60-80'ne kadar artar . E) Kas hipertrofisinde glikojen deposu yüzde 50 kadar artar. Çoktan seçmeli test maddelerinde, yanıtlayandan ne beklendiği, açık, belirgin ve tamamlanmış bir soru cümlesi ile soru kökünde doğrudan ifade edilmelidir. Seçenekler kapatıldığında sorunun yanıtlanabilmesi, diğer bir deyişle konuyu bilen bir kişinin seçeneklere bakmak zorunda kalmadan soruyu yanıtlayabileceği şekilde ne sorulduğunun açıkça belirtilmiş olması gerekir. "Hangisi yanlıştır", ".. olmayan hangisidir", "Hangisi değildir", ".yapılmaması gereken nedir", " hangisi beklenmez", ". hangisi görülmez" gibi olumsuz soru cümlelerinin yer aldığı sorulara sınavlarda mümkün olduğunca yer verilmemesi uygun olacaktır. Yanlış olanın yerine doğrunun bilinip bilinmediğini ölçmek daha değerlidir; sınav sorularının gerçek yaşamdaki uygulamalar ile paralelliği açısından olumsuz kök taşıyan sorular sınavın geçerliğini zayıflatmaktadır. Bütün bunlara karşın, ölçülmek istenilen hedefi olumsuz soru köküne sahip bir soru ile İstisnai olarak, eğer sıklıkla yapılabilecek bir yanlış, kaçınılması gereken bir durum, öğrenme hedefleri içinde özellikle vurgulanıyorsa olumsuz soru kökü ile birlikte sorulabilir. Kullanılan olumsuz anlam taşıyan kelimenin altı çizilmeli, okuyan için belirgin hale getirilmelidir. Soru kökünde olumsuz ifade kullanılmak zorunda kalınmışsa seçeneklerde olumsuz ifade(ler) kullanmaktan özellikle kaçınılmalıdır. National Board of Medical Examiners® (NBME®) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf

Soru kökü tek başına anlamlı değil Soru kökünde olumsuz ifade yer alıyor

a. her gün b. 2 günde bir c. 5 günde bir d. haftada bir e. ayda bir Suyun içilebilirliğini ortaya koyan kriterlerden biri de suyun koliform organizma ihtiva etmemesidir. Bunu saptamak için bakteriyolojik analizler yapılır. Nüfusu 100.000'in üzerinde bulunan kentlerde yürürlükteki mevzuata göre, örnek alma ve muayene sıklığı ne olmalıdır? a. her gün b. 2 günde bir c. 5 günde bir d. haftada bir e. ayda bir Çoktan seçmeli test maddelerinin soru kökünde sadece soruyu yanıtlamak için gerekli olan bilgiler yer almalı, yanıt için gerekli olmayan ayrıntılara yer verilmemelidir. Çoktan seçmeli soru, kök ve seçeneklerin anlamı bozulmadan ifade edilebilecek en az sözcükle yazılmalıdır. Bu örnekte, soru kökünün ilk iki cümlesi "Suyun içilebilirliğinianalizler yapılır" çıkarıldığında sorunun ölçmek istediği hedef ve soru içeriğinde hiçbir değişiklik olmayacaktır. Soru kökü "Yürürlükteki mevzuata göre, nüfusu 100.000'in üzerinde olan kentlerde, içme sularının analiz sıklığı nedir?" biçiminde düzenlendiğinde, soru en yalın haliyle aynı hedefi ölçme amacına hizmet edebilir. National Board of Medical Examiners® (NBME®) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf

Soru kökünde, yanıt için gerekmeyen bilgi var

a- zıt akım değiştirici ve çoğaltıcı b- sodyum geri emilimi Dilusyon konsantrasyon testinde bir hasta idrarını konsantre edemiyorsa aşağıdaki mekanizmaların hangisinde bozukluk beklersiniz? a- zıt akım değiştirici ve çoğaltıcı b- sodyum geri emilimi c- üre atılımı d- amonyak sentezi e- potasyum sağlanması Çoktan seçmeli test maddesinin soru kökünde kişisel fikir ve tercihi soracak şekilde gerçek özne kullanılmamalı, soru cümlesi edilgen yapıda olmalı ve sözde özne kullanılmalıdır. Bu soruda kişisel fikir sorulması nedeniyle verilecek her yanıt doğru kabul edilmek zorundadır. Soru kökünün şu şekilde değiştirilmesi uygun olacaktır: "Dilusyon konsantrasyon testinde bir hasta idrarını konsantre edemiyorsa aşağıdaki mekanizmaların hangisinde bozukluk beklenir?" National Board of Medical Examiners® (NBME®) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf

Soruda kişisel fikir soruluyor

ÇSS tasarlanmış net bir hedefi ölçmeye yönelik olmalıdır. Bilgi alanında belli bir hedefi ölçmeye yönelik hazırlanan sorunun seçeneklerinin de bu hedefin ölçülmesine hizmet edebilecek şekilde aynı konu/bilgi bütünün parçaları olması beklenir. Örneğin, soru tanıya yönelik olarak tasarlandıysa seçeneklerin her birinin semptom ya da bulgu; tedaviye ait tasarlandıysa seçeneklerin her birinin tedavi alternatiflerinden oluşması gerekir. Seçenekler arasında konu/kavram/bilgi alanı bütünlüğü olmaması soru kökünün belli bir hedefe odaklanmadığının bir göstergesi olabilir. Buna karşın soru kökü belli bir hedefe göre tasarlanmış ancak seçenekler konu/kavram bütünlüğüne sahip değilse, bu durum bazı seçeneklerin çeldirici rolünün zayıf olmasına yol açacaktır. National Board of Medical Examiners® (NBME®) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf

Kök ve seçenekler arası anlam/gramer uyumsuzluğu var Aşağıdakilerden hangisi trigeminal nevralji tanımı için doğrudur? a. beşinci kraniyal sinir dağılım alanında ani, şiddetli ve kısa süreli ağrılar b. ağrı nazofarenks, larinks, iç kulak ve dilin 1/3 arka kısmına yayılır c. akut atak tedavisinde NSAE ilaçlar kullanılır d. ağrı sırasında ağrıyan taraftaki gözün kızarması, gözyaşı akması gibi otonomik belirtiler görülür e. tek tedavi şekli cerrahidir Bu örnekte soru kökü "tanım"a uygun ifadeyi sormaktadır; ancak b, c, d, e seçenekleri "tanımlama" ifadeleri olmaktan çok trigeminal nevraljinin değişik özelliklerini ifade etmektedir. Bu durumda yanıtlayan kişi doğru seçeneği bilmiyor olsa bile yanıtın "a" seçeneği olması gerektiğini tahmin edebilir ve diğer dört seçenek işlevsiz kalabilir. National Board of Medical Examiners® (NBME®) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf

Seçeneklerde gereksiz tekrarlar var 24 saatlik idrar miktarı hangi düzeye düşen hasta anürik olarak değerlendirilir? a. 10 cc nin altına b. 30 cc nin altına c. 100 cc nin altına d. 300 cc nin altına e. 500 cc nin altına 24 saatlik idrar miktarı kaç cc altına düşerse hasta, anürik olarak değerlendirilir? A. 10 B. 30 C. 100 D. 300 E. 500 Aynı sözcüğün seçeneklerde tekrar edilmemesine özen gösterilmeli, soru kökünde olduğu gibi seçeneklerin de en az sözcükle ifade edilmesine dikkat edilmelidir. Her seçenekte kullanılan sözcüğün soru köküne yerleştirilmesiyle seçeneklerde tekrar eden kullanımlar engellenebilir. National Board of Medical Examiners® (NBME®) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf

Seçeneklerdeki sayısal değer sıralaması / ağırlığı sorunlu Erişkinlerde ortalama total serebral kan akımı ne kadardır? a. 50ml/100gr/dakika b. 500ml/100gr/dakika c. 5ml/100gr/dakika d. 150ml/100gr/dakika e. 15ml/100gr/dakika Erişkinlerde ortalama total serebral kan akımı 100 gr/dakika için kaç mililitredir ? A. 5 B. 15 C.50 D. 150 E. 500 Sayısal bir değerin bilinmesi/bulunması beklenen çoktan seçmeli test maddelerinde seçeneklerde yer alan sayısal değerler büyükten küçüğe ya da tam tersi şekilde sıralanmalıdır. Böyle bir sıralama sorunun yanıtını bilen kişinin doğru seçeneği bulması için harcaması gereken zamanı en aza indirecektir. National Board of Medical Examiners® (NBME®) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf

Zıt seçenekler kullanılmış HIV için yanlışı işaretleyiniz. a. Retroviridae ailesi üyesidir b. Zarflı virustur c. RNA virusudur d. pH 2 asitlerle inaktive olur e. Zarfsız virustur Çoktan seçmeli bir sorunun seçenekleri arasında (başka seçeneği dikkate almayı gerektirmeyen, başka alternatifi olmayan) doğru yanıtın tam karşıtı-zıttı seçeneğin yer alması diğer seçenekleri etkisiz hale getireceğinden kullanılmamalıdır. National Board of Medical Examiners® (NBME®) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf

Hiçbiri-hepsi seçeneği kullanılmış Yanıt anahtarını bu ifadelerin herhangi birinin bulunduğu seçeneğin oluşturduğu durumda iki seçeneğin doğru ya da iki seçeneğin de yanlış olduğunu bilen bir kişi, diğer seçenekleri değerlendirmeye gerek duymadan "hepsi" ya da "hiçbiri" seçeneklerini doğru yanıt olarak seçecektir. "Hepsi"nin doğru yanıt olarak değil de bir çeldirici olarak kullanılması durumunda da tek bir seçeneğin yanlış olduğunu bilmek, "hepsi" seçeneğini elemeye yetecektir.. Çoktan seçmeli test maddelerinde "Hepsi" ya da "Hiçbiri" seçeneklerinin doğru yanıt ya da çeldirici olarak kullanılmaması gerekir. Yanıt anahtarını bu ifadelerin herhangi birinin bulunduğu seçeneğin oluşturduğu durumda iki seçeneğin doğru ya da iki seçeneğin yanlış olduğunu bilen bir kişi, diğer seçenekleri değerlendirmeye gerek duymadan "hepsi" ya da "hiçbiri" seçeneklerini doğru yanıt olarak seçecektir. "Hepsi"nin doğru yanıt olarak değil de bir çeldirici olarak kullanılması durumunda da tek bir seçeneğin yanlış olduğunu bilmek, "hepsi" seçeneğini elemeye yetecektir. "Hiçbiri"nin çeldirici olarak kullanıldığı durumda seçeneklerin değerlendirilmesi için mantıksal bir ipucu söz konusu değildir, ancak genel olarak bu tür ifadeler yerine doğru yanıta alternatif oluşturabilecek nitelikteki çeldiricilerin kullanılması önerilmektedir.

Görece uzun ifade edilmiş seçenek (doğru ya da yanlış) Basınçlı pnömotoraks tedavisinde aşağıdaki yöntemlerden hangisi uygulanır? a. perikardiosentez b. segmanter rezeksiyon c. hastanın öksürtülmesi d. medioklavikuler çizgi üzerinde, 2. veya 3. interkostal aralıktan su altı drenajı Çoktan seçmeli test maddesinde seçeneklerin tümü hemen hemen aynı uzunlukta ve benzer nitelikte olmalı, yanıt anahtarını oluşturan seçeneğin çeldiricilerden daha uzun, daha özenli ve ayrıntılı olmamasına dikkat edilmelidir. Soru hazırlayanlar yanıt anahtarını oluşturan seçenekle ilgili daha özenli ve ayrıntılı ifadeler kullanma eğilimindedir. Doğruya gösterilen bu özen diğer çeldiriciler için gösterilmediğinde aradaki ifade ve nitelik farkı çeldiricilerin sorunun ölçme gücüne olan katkısını zayıflatacaktır. National Board of Medical Examiners® (NBME®) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf

Appropriate shaped item

Etkisiz seçenek içeriyor Çocukluk çağı gelişim destek programı kaç yaşına kadar sürdürülür? 1 yaş 3 yaş 5 yaş 7 yaş ömür boyu Çoktan seçmeli soruların seçeneklerinde, sorunun yanıtı olmadığı çok açık veya diğer seçenekler yanında anlamsız kalan/görünen ve öğrenci tarafından seçilmeyeceği açık olan ifadeler seçenek olarak kullanılmamalıdır. National Board of Medical Examiners® (NBME®) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf

Mutlak / muğlak ifade(ler) kullanılmış (genellikle, sıklıkla, hiçbir zaman vb) Soru kökü ve özellikle seçeneklerinde genellikle, yaygın olarak, sıklıkla, nadiren, ara sıra, her zaman, hiçbir zaman gibi belirsizlik ve kesinlik ifade eden sözcüklerin kullanılmaması gerekir. Çoktan seçmeli test maddelerinin soru kökü ve özellikle seçeneklerinde genellikle, yaygın olarak, sıklıkla, nadiren, ara sıra, her zaman, hiçbir zaman gibi belirsizlik ve kesinlik ifade eden sözcüklerin kullanılmaması gerekir. Soru hazırlayanlar ve soruları yanıtlayanlar için bu tür sözcüklerin nasıl bir sıklık ifade ettiği ile ilgili çok farklı sonuçlar elde edilmiştir. Kesinlik ifade eden "hiçbir zaman" ya da "her zaman" gibi sözcüklere ait değerler arasında büyük farklılıklar saptanmamıştır; ancak mutlak kesinlik bildirmesi nedeniyle soruyu yanıtlayanlar tarafından bu tür sözcüklerin yer aldığı seçeneklerin doğru olma olasılıklarının zayıf olduğu tahmin edilebilir.

İstenmeyen ipucu barındırıyor Testteki her madde, başka maddelerin cevaplandırılmasında ipucu olmayacak bağımsız bir problemi içermelidir. 1.Aşağıdaki antihipertansiflerden hangisi kuru öksürük yapar? Kaptopril b) Verapamil c) Amlodipin d) Lacidipin e) Rezerpin 2. Aşağıdakilerden hangisi antihipertansif değildir? a) Famotidin b) Verapamil c) Amlodipin d) Lacidipin e) Rezerpin

Seçeneklerde gruplama hatası var Bebeklerde günlük ağırlık artışı kaç gram olmalıdır? a. ilk hafta 1-2gr/gün b. ilk üç ayda 5-10 gr/ay c. ilk üç ayda 10-15 gr/ay d. ilk üç ayda 15-20 gr/ay e. ilk üç ayda 20-25 gr/ay National Board of Medical Examiners® (NBME®) Item writing manual. http://www.nbme.org/PDF/ItemWriting_2003/2003IWGsectionIV.pdf http://tead.med.ege.edu.tr/Dosyalar/29/EUTF-SoruBank-CSS-ACIKLAMALARv2012.pdf

Soru Tipleri Yorum ve problem çözme soruları: Vaka tipi sorular 72 yaşında sigara içen bir erkek. Uzun süreli kontrolsüz hipertansiyonu var. Bir saattir bele yayılan şiddetli yırtıcı tarzda angina ile acile başvuruyor. Angina şiddetli olarak başlamış ve şiddeti hiç azalmamış. Ağrı için sublingual nitrogliserin alan hastada senkopa yakın tablo gelişmiş. Hastanın görünümü sinirli, soluk ve terli. Kan basıncı 160/100 mmHg ve nabız 110 vuru/dk. Juguler venöz dolgunluk yok. Sternum boyunca yayılan 2/6 şiddetinde decrescendo diyastolik üfürüm ve S4 var. Radiyal nabızlar her iki kolda eşit. EKG' de II, III ve aVF'de 2 mm'lik ST elevasyonu var. Telede mediasten genişlemiş. Bu hasta için yapılacak ilk şey nedir? A. Ağızdan aspirin verip trombolitik tedaviye başlamak B. Transözofageal eokardiyografi C. İV propranolol başlanması D. Sublingual 10 mg nifedipin E. Primer angioplasti için hastayı kateter laboratuvarına taşımak

Ezber bilgiyi hatırlamaya yönelik sorular Soru Tipleri Ezber bilgiyi hatırlamaya yönelik sorular Normal sistolik kan basıncının üst sınırı kaçtır? A. 120 B. 125 C. 130 D. 135 E. 140

Tek veya en iyi doğru cevap  Romatik ateşin önlenmesi için en etkili profilaktik ajan: Asetyl salisilik asit Para aminobenzoik asit Adrenokortikotrophik hormon Kortizon Hiçbiri

Çoklu cevap Canlı virüsler hangi durumlarda immunizasyon sağlar? 1. influenza 2. the common cold 3. cholera 4. small pox   1,2,3 1 ve 3 2 ve 4 Yalnız 4 Hepsi

Birden çok doğru / yanlış Batı da çok kullanılmasına rağmen bizde pek yaygın değildir Aşağıdaki modelde sorular olabilir   (i) %5 CO solumanın sonucunda ortamda Venöz PCO2 de artış Arterial kan pHsında artış Alveolar ventilasyonda artış Serebral kan akımında azalma

Genişletilmiş Eşleme Soruları Extended-Matching Items İyi yapılandırılmış eşleme soruları 4 temel öğe içerir. 1.Tema; 2.Seçenek listesi; 3.Açıklama kökü; 4. En azından iki soru kökü

B. Kronik Hastalık Anemisi C. Konjestif Kalp Yetmezliği D. Depresyon Tema: Kronik yorgunluk Seçenekler: A. Akut Lösemi B. Kronik Hastalık Anemisi C. Konjestif Kalp Yetmezliği D. Depresyon E. Epstein-Barr virus infeksiyonu F. Folat yetmezliği G. Glucose 6-fosfat dehidrogenazH. Heraditer sferositoz I. Hipotiroidi J. Demir Eksikliği K. Lyme Hastalığı Mikroanjiyopatik hemolitik anemi M. Miliar tuberculoz N. Vitamin B12 (cyanocobalamin) yetmezliği

Yönerge:Her iki hasta için en olası tanınız. Açıklama: 1.19 yaşında bayan hasta iki haftadır boğaz ağrısı, yorgunluk hissi ve ateşi var.Ateşi 38.3 C ,servikal lenfadenopatisi ve splenomegalisi mevcut. Başlangıçtaki laboratuvar bulguları lökosit sayısını 5000/mm3 (80% lenfosit atipik özellikteydi. Serum aspartate aminotransferase (AST, GOT) aktivitesi 200 U/L. Serum bilirubin konsantrasyonu ve serum alkaline fosfat aktivitesi normaldi. Cevap: E 2. 15 yaşında kız çocuğu son iki haftadır aşırı yorgunluk hissi ve sırt ağrısı bulunmakta.Omurga ve her iki bacakta yaygın morluk ve ağrı mevcut.total kan sayımında hemoglobin konsantrasyonu 7.0 g/dL, lökosit sayısı 2000/mm3 ve trombosit sayısı 15,000/mm3. Cevap: A

Düzeltme formulu Örneğin 4 yanlış 1 doğruyu götürür.

Özet Çoktan seçmeli soruların olumlu ve olumsuz yönleri nelerdir? Çoktan seçmeli sorularda şans etkisini ortadan kaldırmak için değerlendirme aşamasında ne yapabiliriz. Çoktan seçmeli sorular hangi bölümlerden oluşur? Çoktan seçmeli sorular hazırlanırken nelere dikkat edilmelidir?