Uzaktan Eğitim Sürecinde Materyal Ortam ve Teknoloji Tasarımı Yusuf DOĞANAY.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ. İÇİNDEKİLER  DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ OKULLARDA DESTEK EĞİTİM HİZMETİ NERELERDE VERİLİR? NEDEN DESTEK EĞİTİM? DESTEK EĞİTİM.
Advertisements

Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Materyal Hazırlama Yönergesi Nisan, Materyal Ödevi2 Materyal Hazırlama Hazırlanan materyal vize sınavı yerine geçecek. Materyal ödevlerinin en son.
SUNU HAZIRLAMA PROGRAMI: powerpoint
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
Program Geliştirme Modelleri
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
Materyal Tasarım ve Hazırlama İlkeleri
Genel Öğretim İlkeleri EBİM altunsaray altunsaray.
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
GÖRSEL TASARIM.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
ÖĞRETİM MATERYALLERİ HAZIRLAMA İLKELERİ
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Bilgi? Öğrenme, araştırma veya gözlem yolu ile elde edilen gerçek,
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
Öğretimin Uyarlanması
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Entegre Müfredat Modeli
Bütünleştirme uygulamaları
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
Program Tasarım Modelleri
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
BÖLÜM 4 ÖTMG’de ÖĞRETMEN NİTELİKLERİ VE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME
ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİMDEKİ YERİ & ÖNEMİ
Bölüm IV Öğretimde Görsel İşitsel Araçlar
Bilgi? Öğrenme, araştırma veya gözlem yolu ile elde edilen gerçek,
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi
ŞEKİLLER.
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
İSTASYON YÖNTEMİ.
EĞİTSEL OYUNLAR.
UZAKTAN EĞİTİM.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
İÇERİK DÜZENLEME -Bilgi türleri- Fiziksel bilgi
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Ausubel’in Öğrenme Kuramı
Sağlık Bilimleri Fakültesi
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

Uzaktan Eğitim Sürecinde Materyal Ortam ve Teknoloji Tasarımı Yusuf DOĞANAY

Öğretim Materyallerinin Öğretim Ortamındaki İşlevleri Materyaller genellikle öğretmeyi amaçlar ama bazen bu rolü öğretmen de üstlenir. ÖĞRETİM MATERYALLERİ HAZIRLAMA

1- Öğrenme işlemine katılan duyu organlarımızın sayısı ne kadar çok ise o kadar hızlı öğreniriz. 2- En iyi öğrendiğimiz şeyler, yapıp uyguladığımız. 3- En iyi öğrenim soyuttan somuta ve basitten karmaşığa doğru gidilendir. Farklı öğretim materyallerinin, öğretim ortamındaki işlevleri ve önemi

1. Kalıcılığı sağlar. 2. Öğrenmede gerçek yaşantılar sağlar. 3. Bireysel ihtiyaçların karşılamalarına yardımcı olur. 4. İlgi ve dikkati artırır. 5. Hatırlamayı kolaylaştırır. 6. Soyut kavramları (öğrenmeleri) somutlaştırır. 7. Alıştırma ve tekrar yapma imkânı sağlar. Materyallerin Eğitimdeki Yeri ve Önemi

Öğretim materyallerinin hazırlanmasındaki temel ilkeler, materyalin türüne bağlı olarak değiştiği halde, her türlü materyalin geliştirilmesinde göz önüne alınabilecek temel ilkeler ise şu şekilde açıklanabilir: ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ

 Öğretim materyali sade olmalı.  Öğretim materyali dersin ve konunun hedefine uygun seçilmeli  Öğretim materyali konudaki bütün bilgileri değil sadece vurgulama yapılması gereken yerlerde kullanılmalı  Öğretim materyali konunun tamamını değil sadece önemli yerleri vurgulamalı  Öğretim materyalinde kullanacağımız görsel, işitsel ve sözlü öğeler vurgulama amaçlı olmalı  Öğretim materyalindeki tasarım öğeleri gerçek hayatla tutarlılık göstermeli  Öğertim materyali öğrencilere uygulama imkanı sağlamalı ÖĞRETİM MATERYALİ ÖZELLİKLERİ

1-) Öğretim Hedefleri 3-) Öğrenci Özellikleri 5-) Öğretim Ortamının Özellikleri Öğretim Materyallerinin Seçimini Etkileyen Faktörler 2-) Öğretim Yöntemi 4-) Öğretmen Özellikleri 6-) Materyal Özellikleri

 Konunun amacına uygunluk  Materyallerin doğruluğu  Materyalin öğrenci düzeyine uygunluğu  Materyalin çekiciliği  Materyalin kullanışlı ve dayanıklı olması  Materyalin sadeliği Materyallerde aranan özellikler;

İlk uzaktan eğitim mektupla başlamıştır. Öğretmenler öğrencilere konuları mektup ile göndermiştir. Posta yolu ile eğitim verilmiştir. Uzaktan Eğitimde Yazılı Materyaller

 Temel öğrenme kaynağı oluşturma  Bilgi verme,  Bağımsız öğrenme yeteneğini geliştirme  İnceleme yapma,  Soru cevaplandırma,  Problem çözme,  Pratik çalışmaya yöneltme Yazılı Materyallerin Avantajları

1-) Yazılı gereçler her öğrenim alanı veya disiplini için, aynı ölçüde etkili öğretim kaynağı olamamaktadır. Bazı disiplinlerin özel olarak programlanmaları örneğin, programlı materyaller halinde sunulmaları kolay olmamaktadır. 2-) Hangi disiplin veya konuların ne tür kaynaklarla en etkili biçimde sunulabileceği konusunda, henüz bir görüş birliğine varılamamıştır. Yazılı Materyallerin Sınırlılıkları

ŞEKİL Şekil bir yüzey üzerine oluşturulan iki boyutlu çizimler veya nesnelerdir. Farklı şekiller bir araya gelerek anlamlı bir bütün oluşturabilirler. Uzaktan Eğitimde Görsel Tasarım Ögeleri

2) ALAN Görsel materyalde alan kullanımı materyalin anlaşılabilir olmasını sağlar. Materyalimizde kullandığımız resimleri, metinleri vb. uygun yerlerde kullanmalı ve bu sayede aradığımız şeyi rahatça bulabiliriz ve alanı uygun olarak kullanmış oluruz.

3) BOYUT Cisim diğer cisimlerle birlikte kullanıldığında boyut açısından bir anlam ifade eder. Materyalimizde kullanacağımız nesnelerin boyutuna dikkat etmemiz görsellik açısından bize faydalı olur.

4) DOKU Doku, görselin hem daha gerçekçi gözükmesine hem de zeminle cisim arasında oluşan farklılık sayesinde daha rahat algılanmasına yardımcı olur. Görsel tasarım öğelerinden bu ilkeyi kullanarak nesnelerimizin daha gerçekçi ve dikkat çekici olmasını sağlayabiliriz.

5) RENK Görsel materyalde önemli bir unsur olmakla birlikte etkililiği bilinçli kullanılmasına bağlıdır. Bir renk kendisini çevreleyen renkler dikkate alınmadıkça doğru olarak değerlendirilmez. Renkler ana ve ara renkler olarak ikiye ayrılır. Ana renkler çevremizde daha etkindir.

6) ÇİZGİ Çizgi,dikkati belirli bir noktaya çekebildiği gibi belirli bir yolun izlenmesini de sağlayabilir. Çizgiler yön ve hareket gösterebildiği gibi şekilleri ayırma ve birleştirme işlevini de görür. Görsel tasarım öğelerinin en çok kullanılan öğesidir.

BÜTÜNLÜK Bir görseli meydana getiren öğelerin bir bütün olarak görünmesini sağlayan öğeler arasındaki ilişkidir. Materyal içinde bütünlüğün sağlanmış olması mesajı almayı ve yorumlamayı kolaylaştırır. GÖRSEL TASARIM İLKELERİ

DENGE Öğretim materyali üzerinde denge yatay ve dikey eksenin her iki tarafında objelerin eşit olarak dağıtılması ile oluşturulur. İstenilen amaca yönelik olarak objelerin bütününe yerleşmesi ile denge veya dengesizlik etkisi yaratılabilir.

VURGU Vurgunun bütüne baskın olması gereklidir. Öğretim materyalinin can alıcı noktasıdır. Dikkat çekmek istediğimiz nokta diyebiliriz. En ilgi çekici nokta olarak tasarlanıp en unsurlar yerleştirilmelidir. Vurgu yapılan nesne diğer nesnelerden renk, boyut ve yazı tipi bakımından farklı olmalıdır

YAKINLIK Materyalimizde kullandığımız metinler, resimler ve diğer objeler birbiri ile ilişkili yani yakın yerlere yerleştirilmelidir. Bir objeyi oluşturan çizgiler birbiri ile uyumlu bir şekilde bu ilke göze alınarak yerleştirilir.

HİZALAMA Görsel materyallerin daha kolay algılanmasında öğeler arasında kurulan ilişkilerin daha rahat anlaşılmasında önemli rol oynar. Materyal içinde düzenli bir şekilde yerleştirilmiş öğeler daha kolay algılanır

Radyo İşitme duyu organımız yardımıyla iletilen seslerin dinlenmesine olanak veren bir araçtır. Radyo, çoğunlukla geniş halk kitlelerinin eğitiminde kullanılan bir araçtır. Radyo tek düze ve tek yönlü bir iletişim aracıdır. Uzaktan Eğitimde İşitsel Materyaller

Teyp ve ses bantları Ses bantları üzerine sesleri kayıt edebilir, silebilir ve yeniden kayıt edebiliriz. Teypler ve ses bantları her yaş düzeyinde bireyler için kullanılabilen araçlardır.

Telefon Birbirinden uzakta bulunan iki kişinin karşılıklı konuşmasını sağlayan bir teknolojidir. Telefon aracılığıyla tele – konferans görüşmesi şeklinde fizik olarak aynı ortamda bulunmayan kişilerin telefon teknolojisini kullanarak konuşma yapması şeklinde kullanılabilir.

Televizyon Teknolojileri Görüntü, ses ve hareket özelliklerine sahip olan ve çok sayıda sunuş biçimi bulunan televizyon eğitim alanında başlıca şu amaçlarla kullanılmaktadır: Görsel / İşitsel Materyaller

Video ve video bantları Video temelde televizyon yayını gibi çalışan bir araçtır. Bu araç videobantları üzerine kayıt edilmiş görüntülerin video ve videonun bağlı bulunduğu televizyon aracılığıyla izlenmesidir.

[1]: Seferoğlu, S.S., Yağcı, E.,(2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme,2.baskı, Ankara: PEGEM A Yayıncılık [2]: Vural Birol,(2004). Eğitim Öğretimde Teknoloji ve Materyal Kullanımı,1.baskı, İstanbul: Hayat Yayıncılık [3]: srecinde-materyal-ortam-ve [4]: ource/content/0/ders_sunumlari/Gorsel_Tasarim_Ilkeleri_- _Sunum.pdf [5]: materyal-tasarimi-ders-1?related=1 [6]: KAYNAKÇ A