ASDEP Kapsamında Zor Durumda Görüşme Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ
Advertisements

TED ANTALYA KOLEJİ REHBERLİK HİZMETLERİ.
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
Aşırı Sınav Kaygısı Yard.Doç.Dr.M.Zeki ILGAR
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
SORUN ÇÖZME ve DİNLEME BECERİLERİ.
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
İnteraktif eğitim anlayış bakış yöntem değişikliğidir.
LİDERLİK.
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
AŞIRI SINAV KAYGISI.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
İLETİŞİM.
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
Öfke, insanı inciten ya da yararına dokunan bir olay karşısında içinde duyduğu, kendisini sert davranışlara zorlayan durumdur. ÖFKE NEDİR?
AİLE TUTUMLARI VE ÇOCUĞU ANLAMAK REHBERLİK SERVİSİ
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Ailelere Ergen Gelişimi Hakkında Dipnotlar
İLETİŞİM ENGELLERİ.
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş
Sağlık Ortamlarında İletişim
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
İLETİŞİM ENGELLERİ VE ETKİLİ İLETİŞİM
ETKİLİ İLETİŞİM.
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
ALKOL ve MADDE KULLANAN ÇOCUĞA YAKLAŞIM
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ NEDİR ?
İSTENMEYEN DAVRANIŞLAR
Kişilerarası iletişim çatışmaları
MOTİVASYON.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
Mentör Öğretmenlik.
ÖZSAYGI VE ATILGANLIK.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
2. OTURUM İLETİŞİM KURMAK.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
DİĞER TUTUMLAR.
Probleme Dayalı Öğrenme
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
Sağlıklı İletişimin Vazgeçilmez Öğeleri
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
ZOR HASTAYLA İLETİŞİM Prof Dr Süheyla Ünal.
STRES YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN.
İLETİŞİM ENGELLERİ.
ADAY ÖĞRETMENİN Öğretme-Öğrenme Süreci (ders verme)
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ERGENLİK.
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
ERGENLİK.
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
AKSARAY GÜLBAHAR ÖKÇE REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
AİLEDE İLETİŞİM.
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
“TEARUF” Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- Kuruluma esas olan metin: M. Selçuk, Birlikte Yaşamaya Kur’anî Bir Yaklaşım ( Kültürel.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EMPATİK İLETİŞİM.
Sunum transkripti:

ASDEP Kapsamında Zor Durumda Görüşme Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ

ASDEP ZOR DURUMDA GÖRÜŞME TEKNİKLERİ 2/47 MUKADDİME Sosyal hizmette yardım sürecinin etkili olabilmesi müracaatçının ilgi, istek ve amaçlarını anlama ve onu yardım sürecine dâhil etmeyle yakından ilişkilidir. Müracaatçı, ancak yardım sürecine dâhil olursa güçlenir ve sorun çözme kapasitesini artırarak işlevselliği kazanır. Görüşme ve mülakat sürecinde müracaatçı katılımını sağlamak önemlidir. Ancak, müracaatçı her zaman gönüllü ve istekli olmayabilir. Bu gibi bir durumda meslek elemanı gönülsüz, isteksiz ya da zor müracaatçılarla mülakat sürecini nasıl yönetebileceğini öğrenmesi gerekir. Bu sunumda mülakat sürecinde ilişkiyi zorlaştıran durumlar, isteksiz/gönülsüz/zor müracaatçıların özellikleri, bu tür müracaatçılarla görüşme süreci ve bu süreci kolaylaştırmanın yollarına yer verilmiştir.

ASDEP ZOR DURUMDA GÖRÜŞME TEKNİKLERİ 3/47 Duygusal Konulardan Kaçınma: (geleneksel tavır ve konular) Belirli Konulardan Kaçma: Dinlememe: Yersiz Yere Güven Verme: Aşırı Derecede Samimiyet Gösterme: Otoriter Tutum: (üstünlük imajı, emir vermek, kızmak) Pasiflik: (tepkisiz kalmak Görüşme Sürecinde Görüşmeci İle Görüşülen İlişkisini Zorlaştıran Durumlar

ASDEP ZOR DURUMDA GÖRÜŞME TEKNİKLERİ 4/47 Sosyal Hizmet Müdahalesinde İsteksiz Ya Da Zor Müracaatçılara Yaklaşım Açısından Bazı Kuramların Katkıları PSİKODİNAMİK YAKLAŞIMLAR Görüşme esnasında psikodinamik açıdan meslek elemanı sezgilerini kullanır. Müracaatçı ve uzman arasındaki ilişki hiyerarşik bir yapıya sahiptir. Müracaatçının bilinç düzeyinin geliştirilmesi için uzman yol göstericidir. Psikodinamik çalışma derinlik psikolojisi olduğundan müdahalenin etkileri uzun sürelidir. Müracaatçının davranışlarında değişme olmadan önce odaklar üzerinde derinlemesine bir anlama gerçekleştirmeye ihtiyaç duyar. Derin psikodinamik çalışmanın uygulanabilmesi için de müracaatçının yeterince zeki ve istekli olması gerekmektedir.

ASDEP ZOR DURUMDA GÖRÜŞME TEKNİKLERİ 5/47 BİLİŞSEL-DAVRANIŞSAL TEORİLER Bilişsel-davranışçı teorilerin sosyal hizmet uygulamasındaki temel amacı, müracaatçının algılama, düşünme ve kendi yaşam deneyimlerini anlamlandırmada daha pozitif ve gerçekçi yolları öğrenmesine yardımcı olarak sosyal işlevselliğini geliştirmektir. Bilişsel/davranışçı çalışma, şu anki insan davranışı ile bağlantılı acil faktörler üzerinde odaklanır. Bu yaklaşımla çalışan bir uzman, işlevsel olmayan bilişi daha işlevsel olanla değiştirir ve istenilen davranışı cesaretlendirmek için müracaatçının çevresini değiştirmek için çalışır.

ASDEP ZOR DURUMDA GÖRÜŞME TEKNİKLERİ 6/47 İnsancıl Teoriler Bu teoriler, şimdi ve burada kendini-kabul, kendine- vurgu ve kendini-fark etme yoluyla kendini-gerçekleştirme üzerine odaklanırlar. Bu yaklaşımda uzman ve müracaatçı arasında hiyerarşik olmayan bir eşitlik ilişkisi vardır. Bu model, sorun ve amaçları tam da “şimdi ve burada” yı ele almasından dolayı, yardım ilişkisine enerji katar. Uygulama sadece entelektüel değil, aynı zamanda bedensel yöntemler kullanılarak da gerçekleştirilir. Empati, yakınlık ve saygı yardım ilişkisinin oluşturulmasında önemlidir. Müracaatçının kendi gelişimiyle ilgili sorumluluk almaya hazır olmaması gibi bir sıkıntıyla karşılaşılabilir

ASDEP ZOR DURUMDA GÖRÜŞME TEKNİKLERİ 7/47 İSTEKSİZ/GÖNÜLSÜZ/ZOR MÜRACAATÇILARIN ÖZELLİKLERİ İsteksiz müracaatçı mümkün olsa mülakata gitmemeyi ve benliği hakkında konuşmamayı tercih eden kişidir. Size nasıl yardımcı olabilirim? (Ben merkezli) Vatandaşın ayağına gidilecektir. Çoğu kez uzmanılar kendileri ile birlikte olmak istemeyen müracaatçıların sorunlarıyla ilgilenmek zorunda kalacaklardır. Müracaatçının Direnç göstergeleri; Görüşme hakkında zamanı uygun bulmamak, Ortamı beğenmemek Oturma şekli Konuşup konuşmamak Suskunluklarının azlığı veya çokluğu, Sorulara yüzeysel veya çok ayrıntılı yanıtlar vermesi, Mülakat biterken konuşmaya başlaması, Mülakatlar sırasında kendisi yerine üçüncü kişilerden bahsetmesi

ASDEP ZOR DURUMDA GÖRÜŞME TEKNİKLERİ 8/47 İsteksiz/Gönülsüz Ya Da Zor Müracaatçıların Sözleri/Davranış Biçimleri  Aklıma bir şey gelmiyor.  Anlatacak bir şey bulamıyorum.  Uzun süre susmak / Hiç susmadan konuşmak.  Üçüncü kişilerden konuşmak.  Politik veya teknik konulardan konuşmak.  Sorunlarını tıbbi nedenlerle açıklamak  Meslek elemanının yaşantısıyla ilgili sorular sormak  Boş ve yüzeysel konuşmalar yapmak  Esnemek  Görüşme biterken konuşmak  Öğrenmemek  Ev ödevlerini yapmamak  Değişmemek  Gereksiz ayrıntılara girmek  Kendisiyle ilgili konuları unutmak (rüyasını vb.)

ASDEP ZOR DURUMDA GÖRÜŞME TEKNİKLERİ 9/47 Sinirlilik Veya Saldırgan Müracaatçılar ve Bunların Olası Nedenleri Olaylara ve kişilere bakış açısında duyguları temel alarak duygusal kararlar vermek Anlamsız veya mantıksız beklentiler (standart fikir ve talepler) İnsanları etiketlemek Stres veya yoğun kaygı Duyguları saklamak Acısı olan kişiler de kolay sinirlenebilirler. Alkol Düşük özgüven

ASDEP ZOR DURUMDA GÖRÜŞME TEKNİKLERİ 10/47 Zor Müracaatçılarla Yapılan Görüşmeler İçin Stratejiler Destekleyici olmak Görüşmeyi yapılandırmak Sınırları koymak Çıkmazları göstermek Tepkileri paylaşmak Mülakatı yeniden yönlendirmek Zaman tanımak Ekip çalışması yapmak Müracaatçının gündemini anlamak

ASDEP ZOR DURUMDA GÖRÜŞME TEKNİKLERİ 11/47 Zor Müracaatçı İle Çalışırken Dikkat Edilmesi Gerekenler I Mülakatı sakin bir yerde yapmak. Müracaatçıyla iyi ilişkiler kurmak Müracaatçının serbest konuşması sağlamak Kişisel yaşantılara ağırlık vermek. Görüşülenlerin duygusal yanlarına değinmek Eleştiri ve değerlendirmelerden kaçınmak Dilin açık ve sade olması

ASDEP ZOR DURUMDA GÖRÜŞME TEKNİKLERİ 12/47 Zor Müracaatçı İle Çalışırken Dikkat Edilmesi Gerekenler II Yüksüz ve açık uçlu sorular tercih etmemek Geçiş sorularını titizlikle seçmek Sözel olmayan ipuçları kullanmak Genel ifadeleri özgül hâle getirmek. Söylenmeyenlerle de ilgilenmek Kavram ve düşünceler esnek olmak

ASDEP ZOR DURUMDA GÖRÜŞME TEKNİKLERİ 13/47 SOSYAL HİZMET MÜLAKATINDA İSTEKSİZ/GÖNÜLSÜZ/ZOR MÜRACAATÇILARLA ÇALIŞMA İsteksiz müracaatçılar uzman ile görüşme konusunda olumsuz duygulara sahiptir. Bu olumsuzlukların tespit edilmesi ve yönlendirilmesinde yüz yüze görüşmeler daha uygun olacaktır. Dirençler kırılmadıkça mülakat ve yardım süreci zorlaşır. Dirençlerin yoğunluğunu ve müracaatçının sorunu uzmanın yaklaşımlarını belirler. Bu yüzden müracaatçıyı yargılamadan, eleştirmeden, suçlamadan, akıl vermeden sadece empati yaparak anlamaya çalışmak çok önemlidir.

ASDEP ZOR DURUMDA GÖRÜŞME TEKNİKLERİ 14/47 Bu müracaatçılar benlik savunması eğilimi gösterir yada bir başkasını suçlarlar Bir kısmı uzmanla gitmeye zorlayanlara karşı öfke duyarlar ve öfkeyi uzmana yöneltirler. Kavgacı ve savunmacı bir tutum takınan çoğu isteksiz müracaatçı aslında yoğun bir korku ve kaygı duymaktadır Uzman yararlı olması istiyorsa, müracaatçının yardım sürecine hazır olmasını sağlaması gerekir.

ASDEP ZOR DURUMDA GÖRÜŞME TEKNİKLERİ 15/47 İsteksiz ya da gönülsüz müracaatçılar yardıma ya da hizmete ihtiyaç duyduklarını anlamada ve uzmanla ilişki kurmada zorluk yaşayabilirler. Bu durumda görüşmenin ya da yardım sürecinin nedeni açıklanarak müracaatçının ilgileri üzerinde yoğunlaşılır. Müracaatçıların istekleri üzerine yoğunlaşan ve yargılayıcı olmayan tutum isteksiz müracaatçıların yardım ilişkisine dâhil edilmesini sağlar.

ASDEP ZOR DURUMDA GÖRÜŞME TEKNİKLERİ 16/47 Uzman, kendini müracaatçısının yerine koyarak müracaatçının olumsuz duygularını ifade etmesine yardımcı olmalı, bu duyguları tanımlamalı, otoritesinin ve müracaatçı üzerindeki etkisinin sınırlarını tanımalı, müracaatçının istekleri konusunda ne yapabileceğini açıklığa kavuşturmalı, umut aşılamalı, destek vermeli, güven için zaman tanımalıdır