DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
Advertisements

EĞİTİM DENETİMİ VE SORUNLARI
Gözlem Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Proje Döngüsü ve Proje Yönetimi
KADEM KIBRIS TÜRK TABİPLER BİRLİĞİ HEKİM ÇALIŞMA KOŞULLARI, SORUNLAR VE ÖNERİLER ARAŞTIRMASI MART 2010.
Eğitsel Yazılımların Değerlendirilmesi
MODÜL 4 Organizasyon.
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
Öğretim İhtiyacını Belirleme
WINDOWS Internet Ortamında Yazarlık Dilleri Dr. Hakan TÜZÜN.
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Eğitim Süreci ve Sonrası Çalışmaları
ANKARA İLİ SEKTÖREL REKABET ANALİZİ FİZİBİLİTE PROJESİ
Proje Dosyanızda Yer Alacak Belgeler
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
DENETİMDE ZAMAN EYLEM PLANI
Eğitimci Geliştirme Programı
ARTVİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
KOBİLER İÇİN KURUMSAL YÖNETİM Dr. Yüksel VARDAR Başkanlık Özel Müşaviri 20 Ocak 2007, Kızılcahamam.
Nitel Araştırma Teknikleri
Anket Tekniği.
AİLE KATIMI YAKLAŞIMLARI
İŞ ANALİZİ – İŞ TANIMLARI İŞ GEREKLERİ
DERS YAZILIMLARININ TASARIMI, DE Ğ ERLEND İ R İ LME YAKLAŞIMLARI VE SEÇ İ M İ 1.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ
Veri tabani nedir? Veritabanı basit olarak bilgi depolayan bir yazılımdır. Bir çok yazılım bilgi depolayabilir ama aradaki fark, veritabanın bu bilgiyi.
TÜBİTAK SOBAG Proje Örnekleri Proje Örneği 1 Projenin temel araştırma konusu STK’ların vatandaşlık eğitimi için nasıl.
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması DEA’ların Şeffaflık, Konsültasyon ve İletişim Unsurlarının Artırılması Mart 2009 Oturum.
ARTVİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ STRATEJİK PLANLAMA.
Grup üyeleri: Selen ERGÜ Galip Kaya Nazgül BARPİEVA
DEĞERLENDİRME TEKNİKLERİ
ERASMUS+ Ana Eylem 1- Bireylerin Öğrenme Hareketliliği
Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Eğitimi
ÜNİTE 11: DEĞERLENDİRME Ünitenin hedefleri
GELİŞİM İÇİN DEĞİŞİM PROJESİ”
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Eğitici Eğitimi
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MALATYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
DESTEK EĞİTİM ODASI İŞLEYİŞ USUL VE ESASLARI
Pazarlama Bilgi Sistemi (PBS)
ÖĞRENME AMAÇLARI Nicel ve nitel araştırma teknikleri arasındaki temel farklılıkları anlamak Gözlem tekniği yoluyla veri toplamanın avantaj ve.
1 PROJE YÖNETİMİ Faaliyetlerin Yönteminin Belirlenmesi Faaliyetlerin Çıktı ve Sonuçlarının Belirlenmesi.
II Hafta Plan Nedir? Eğitim-öğretimde Plan Yapmanın faydaları
Destek Eğitim Odaları.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİNİN YENİ BOYUTLARI
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
Prof.Dr. Kürşat Çağıltay Orta Doğu Teknik Üniversitesi, İnsan Bilgisayar Etkileşimi Araştırma Laboratuvarı.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
NOT: Bu slayt üzerindeki resmi değiştirmek için resmi seçin ve silin. Ardından, kendi resminizi eklemek için yer tutucudaki Resimler simgesini tıklatın.
Bağlam Arayüz Görev Kullanıcı Kullanılabilirliğin Ana Bileşenleri.
BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME. BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Öğretim Tasarımı Problem Analizi ve İhtiyaç Değerlendirme.
Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği (SKÖ)
ISO 9001:2015 standardı – Maddelerinin Tanıtımı
ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİNDE
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
Paydaş Memnuniyeti ve Bildirim Yönetimi Ölçme Analiz ve İyileştirme
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
OKUL ÖNCESİ UYUM PROGRAMI
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
Fırat Üniversitesi Öğrenci Bilgi Sisteminin Kullanılabilirliği: Nitel Analiz Arş. Gör. Habibe Kazez Lisans Öğrencileri: Merve Koparır, Songül Çimendağ,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Eğitsel Yazılımların Değerlendirilmesi
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
ABİDE 2016 AKADEMİK BECERİLERİN İZLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ (ABİDE) ARAŞTIRMASI.
İLERİ VERİ TABANI UYGULAMALARI
Sunum transkripti:

DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri) Deneysel yaklaşım, gerçek kullanıcıları, gerçek bir arayüzü kullanırken, gerçek görevler ile tercihen gerçek uygulama ortamında test etmeyi ve toplanan verileri analiz ederek tasarımı kullanılabilirlik açısından değerlendirmeyi amaçlar.

Kullanılabilirlik testleri için, 1- Kullanılabilirlik kriterleri belirlenir. 2- Hedef kullanıcı kitlesine uygulanır. 3- Sonuçlar tasarımın yeniden değerlendirilmesi için birer girdi olarak kullanılır.

NOT: Deneysel yaklaşım temelli kullanılabilirlik testleri, tasarımın kullanılabilirliği hakkında en gerçekçi verileri veren ve çok yaygın kullanılan bir yöntemdir.

Deneysel yaklaşım temelli kullanılabilirlik testlerinin dezavantajları ise: 1- Emek yoğun testlerdir. Oldukça detaylı planlanması gerekir. 2- En çok hatanın yapıldığı test türüdür. 3- Maliyet diğer testlere göre daha yüksektir.

TEST ÖNCESİ BELİRLENMESİ GEREKENLER Test edilecek uygulama nedir? Test talebinde bulunan kurumun sorunları nelerdir? Hangi görevler test edilecek ya da kullanıcılara hangi görevler verilecektir (task analysis)? Görevlerin uygunluğu nasıl test edilecektir? Birden fazla ürün varsa test nasıl gerçekleştirilecektir? Test katılımcıları nasıl seçilecektir? Test ya da testler ne kadar sürecektir?

Test nerede gerçekleştirilecektir? Kullanıcılara görevler yazılı mı yoksa sözlü mü verilecektir? Test kaç kullanılabilirlik uzmanı tarafından gerçekleştirilecektir? Testlerde yapılacak gözlem notları hızlı not almak için kodlanacak mıdır? Nasıl? Test öncesinde, esnasında ve sonrasında neler yapılacaktır?

Test öncesinde ve sonrasında anketler verilecekse hangi sorular sorulacaktır? Soruların geçerliliği ve güvenirliği nasıl test edilecektir? Testler nasıl kaydedilecektir? Kullanıcıların hangi davranışları kaydedilecektir? Sesli düşünme protokolü uygulanacak mıdır? Nasıl? Kullanıcılara verilen görevler hep aynı sırada mı verilecek, yoksa değişecek mi?

Sistem kaç kere test edilecek Sistem kaç kere test edilecek? Aynı kullanıcı grubu ile birden fazla test yapılacaksa kişilerin diğer testlere de katılımları nasıl sağlanacak?

NOT: Jacob Nielsen’e göre, kullanılabilirlik testlerinde bir sistem ile ilgili temel sorunları ortaya çıkartabilmek için gerekli kişi sayısı en az 5 olmalıdır.

NOT: Son kullanıcı ile birebir yapılan uygulamalı kullanılabilirlik testlerinin yanı sıra daha hızlı sonuç almaya yönelik olarak anket tarzı kullanılabilirlik test araçları da geliştirilmiştir. Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği(SKÖ) bunlardan birisidir.

KULLANILABİLİRLİK ÇALIŞMALARI SÜRECİNDE İZLENMESİ GEREKEN ADIMLAR 1- Uygulamadan beklenen hedeflerin belirlenmesi 2- Hedef kitlenin siteden beklentilerinin analizi 3- Kullanıcı profillerinin çıkarılması 4- Test öncesi ve sonrası kullanılacak enstrümanlar neler olacak? 5- Testin gerçekleştirilmesi 6- Veri analizi 7- Bulguların raporlanması

8- Kullanılabilirlik testi uzmanları ve sahip olması gereken özellikler 9- Kullanılabilirlik testi tasarlanması 10- Potansiyel kullanıcı profili (Persona) analizi

UYGULAMADAN BEKLENEN HEDEFLERİN BELİRLENMESİ Uygulamanın ana hedefleri ve öncelikleri belirlenmeli, açık bir şekilde yapılandırılmalıdır (eğitim, bilgilendirme, satış vb.).

HEDEF KİTLENİN SİTEDEN BEKLENTİLERİNİN ANALİZİ Tasarımcıların, öncelikle genel kullanıcıların gerçekleştirecekleri temel görevleri belirleyip, bunları analiz etmesi gerekmektedir. Bu görev analizleri doğrultusunda, kullanıcıların beklentilerine yönelik bir tasarım gerçekleştirilmesi önem taşımaktadır.

KULLANICI PROFİLLERİNİN ÇIKARILMASI Çalışmaya kaç kullanıcı katılacak? Birden fazla kullanıcı grubu varsa bunlar nasıl belirlenecek? Kullanıcılar nasıl bulunacak, farklı kullanıcı grupları nasıl belirlenecek? Kullanıcıların özelliklerinin (Persona) hazırlanması için neler yapılacak? Denekler kullanılabilirlik testine aşina olacak mı? Test öncesi deneklere ne tür ön bilgi verilecek?

Çocuklar ile test yapılıyorsa nelere dikkat edilecek? Engelliler ile test yapılıyorsa nelere dikkat edilecek? Deneklerin test yerine ulaşımı nasıl sağlanacak? Deneklere katkıları için bir ödeme yapılacak mı ya da bir ödül verilecek mi?

TEST ÖNCESİ VE SONRASI KULLANILACAK ENSTRÜMANLAR NELER OLACAK? Teste gönüllü katılım, kayıt ve gizlilik formu Demografik bilgi toplama formu Test tanıtım dökümanı Deneyim anketi ya da testi (bilişsel test vb.) Test protokolu Gerekiyorsa test sonrası hatırlama testi- testten hemen sonra verilir

Gerekiyorsa test sonrası hatırlama testi- testten birkaç gün/hafta/ay sonra verilir Test sonrası memnuniyet anketi Test sonrası mülakat soruları ve protokolü

TESTİN GERÇEKLEŞTİRİLMESİ Deneklerin test esnasında yaptıklarını kayıt etmek için bir kontrol listesi kullanılacak mı? Deneklerin test ortamına alınması ve kendilerini rahat hissetmeleri için neler yapılacak? Test esnasında uzmanların görevi neler olacak, nerede bulunacaklar ve ne yapacaklar? Sesli düşünme tekniği ne zaman kullanılacak Kullanıcılara test sırasında müdahale edilecek mi?

Denekler testi yarıda bırakmak isterse ne yapılacak? Test bittiğinde ne yapılacak? Test sonrası denekler ile ‘Neler hatırlıyorsun, neden öyle yaptın’ oturumu (retrospective review) yapılacak mı?

VERİ ANALİZİ Diğer kullanılabilirlik uzmanları ile beraber toplanan veriler üzerine değerlendirme nasıl yapılacak? Kullanıcılardan toplanan nicel performans verilerinin analizi nasıl yapılacak? Nitel veriler

BULGULARIN RAPORLANMASI Yönetici özeti Çalışmanın amacı ve yönetimin açıklanması Toplanan verilerin raporlanması Verilerden elde edilen bulgular Öneriler-kısa (acil) ve uzun (acil olamayan) dönemde yapılması gerekenler Tasarımcılara yönelik olarak elde edilen bulgular ve önerileri içeren bir sunum hazırlanması

KULLANILABİLİRLİK TESTİ UZMANLARI VE SAHİP OLMALARI GEREKEN ÖZELLİKLER İyi gözlemci Sabırlı İyi organizatör ve koordinatör Uygulama için belirlenen görevler hakkında bilgi sahibi Uzun süreli konsantrasyon İyi not alma Analiz yetenekleri Oturum öncesi pratik yapmak Bakımlı olmak

KULLANILABİLİRLİK TESTİ TASARLANMASI DENEKLERİN BULUNMASI Deneyimli deneyimsiz Farklı sektörler/alanlar Demografik özellikler Persona hazırlanması

PERSONA Tasarımı yapılan sistemi kullanacak hedef kitlenin temel özellikleri ortaya çıkartılır.

ÖRNEK PERSONA