BUILDING STRONG SCHOOL-FAMILY-COMMUNITY RELATIONSHIPS LLP No: RO1-GRU AİLE İÇİ DİSİPLİN VE OKUL AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
Aile toplumun temel yapı taşıdır Aile toplumun temel yapı taşıdır. Aile yüz yüze ve samimi ilişkilerin en güçlü olduğu birimdir. Aile içinde sevgi görmüş çocuklar, diğer insanlarla ilişkilerinde de uyumlu, sıcak oluyorlar. Kısacası aile, çocuğun SEVİLME gereksinimini giderir.
Aile çocuğun korunma gereksinimini de yerine getirir. Çocuğun kötü alışkanlıklar elde etmesini önler. Aile çocuğun toplumsallaşmasında ilk duraktır. Çocuğun özbakımıyla ilgili ilk eğitimi aile verir.
Çocuk boş zamanlarını değerlendirmeyi özellikle ailede öğrenir. Görüldüğü gibi aile, toplumun genel refahı ve mutluluğu için temel birim olma özelliğine sahiptir. Mutsuz ailelerin çoğunlukta olduğu bireylerden oluşan bir toplumun da mutsuz olması kaçınılmazdır.
Disiplin Aile hayatın yıkıcı fırtınalarından koruyan bir limandır. Bu nedenle aile içindeki sevgi-saygı ortamının sürekli ayakta tutulması, geliştirilmesi gerekmektedir. Ailede bu ortamın sağlanmasında önemli araçlardan birisi disiplindir.
Disiplin nedir? Disiplin bir toplumun üyelerine ya da insanın kendi kendine uygulamasını buyurduğu davranış kurallarının tümüdür. Olumsuz anlamda disiplin, herhangi bir tepkinin ya da acı veren önlemlerle durdurulmasıdır.
Ana-babalar disiplin konusunda kendilerinden pek az; çocuklarından ise çok şey beklerler. Oysa ana-babalar, evdeki disiplin sorunlarının birçoğuna kendileri neden olmuşlardır.
Ana-babadan kaynaklanan disiplin sorunlarının başlıcaları şunlardır: Çocuklarla dalga geçerler Çocukları kötü, küstah, aptal, terbiyesiz, dik başlı, aptal, haylaz ve adam olmaz olarak etiketlerler. Çocukları başkalarının çocuklarıyla karşılaştırırlar. Çocuklarını açıkça sevdiklerini göstermezler.
Yanlışları ve başarısızlıkları hemen cezalandırırlar. Çocukları bırakıp gideceklerini söylerler Eşleriyle ilişkilerinde çocukları kurye olarak kullanırlar. Çocuklara aşırı düşkünlük gösterirler.
Çocukların disiplin sorunları Hiperaktiflik Düşünmeden hareket etme Kontrolsüz gülme ya da kıkırdama Ev eşyalarına zarar verme Kardeşleri ezme Cinsel konulara aşırı ilgi
Aşırı utangaçlık Özgüven eksikliği Okul fobisi Gözleri kaçırma Aşırı titizlik Oyunlardan uzak durma
Ana-babalardan kaynaklanan disiplin sorunları nedenleri Ana-babanın zayıf özgüveni Ana-baba arasındaki zayıf, sevgisiz ilişki Ana-baba, çocuklar arasındaki zayıf ilişki Ana-babanın toplum dışı davranışları(tembellik, aylaklık, sarhoşluk) Kardeşler arasındaki düşmanlık
Çocuklardan kaynaklanan nedenler Zayıf özgüven Yetersiz bilgi Zayıf öğrenme isteği Gelişim gecikmeleri Fiziksel-zihinsel özür
Ailede olası disiplin sorunlarını nasıl önleyebiliriz? Ana-babalar çocuklarını koşulsuz biçimde sevmeyi öğrenmeli ve uygulamalıdırlar. Ana-babalar ana babalık etme biçimlerini değiştirmelidirler. Yardımsever-zalim Denetleyici-koruyucu Şımartıcı ana-babalar
Ana-babaların birbirleriyle ilişkileri çok önemlidir. Ana-babaların çocuklarını eğitme biçimi önemlidir.
Ailede ortaya çıkan disiplin sorunlarını nasıl önleyebiliriz? Tutarsızlıklar giderilmelidir. Ana-baba kurallara aynı biçimde uymalıdır. Ana-baba ve çocuk arasındaki iletişim güçlü olmalıdır. Ana-babalar duygusal sorunlarını eve mümkün olduğunca taşımamalıdır. Zayıf evlilik ilişkisi mümkün olduğunca eve yansıtılmamalıdır.
Aşırı baskıcılık ve aşırı koruyuculuk sorunları çözmez. Çocuklarınıza zaman ayırın Son olarak şunu söyleyebilirim: Çocuklarınızı dövmeyin Onları aşağılamayın
OKUL-AİLE İŞBİRLİĞİ
Ana-babalarla iletişim Çocuğun eğitiminde gerekli olan ana- baba desteğini alabilmek için velilerle iyi iletişim kurulması önemlidir. Ancak bu iletişim her zaman sağlıklı olmayabiliyor. Bu durumun çeşitli nedenleri vardır. Genelde aileler okuldan, veli toplantılarından uzak dururlar. Bunun başlıca nedenleri şunlardır:
Okuldan kaynaklanan nedenler Ana-babalarla kurulan iletişimin uygunsuzluğu ve yetersizliği Ana-babaların genellikle olumsuz durumlarda veya okulun ihtiyaçlarının karşılanmasına parasal destek istemek amacıyla okula çağrılması. Okulun fiziksel koşullarının uygunsuzluğu
Okuldan kaynaklanan nedenler Toplantıların içeriğinin veliye uygunsuzluğu Okul yönetimi ile öğretmenler arasındaki sorunlar Okulun kendini velilere yeterince tanıtamaması
Velilerden kaynaklanan nedenler Okula ve öğretmenlere ilişkin olumsuz önyargılar Toplantıları gereksiz ve yararsız bulma Çalışan veliler için zamanın uygun olmaması Velinin kendini kültürel olarak yetersiz hissetmesi
Öğrencilerden kaynaklanan nedenler Ana-babanın okula gelmesinden rahatsız olması Öğrencinin toplantı konusunda ana- babasına bilgi vermemesi Öğrencinin ana-babanın okula gelmesini gerektirecek bir sorunun olmaması.
Veli Toplantısı Toplantılar gerçekten işe yarar ve gerçekçi amaçlar için yapılmalıdır. Toplantılar velilerin çoğunlukla katılabileceği gün ve saatlerde yapılmalıdır. Toplantıların gündemi ve amacı hakkında ana-babalara mutlaka önceden haber verilmelidir.
Her veliye eşit muamelede bulunulmalıdır. Toplantılarda ana-babaların öneri ve görüşlerini sunmalarına fırsat verilmelidir.
Ana-babalar okulun çocukları için olduğunu unutmamalıdır.