HASTA BAŞI EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191
GİRİŞ Hasta başı eğitimi, klasik tıp eğitimi yaklaşımının bir özeti gibidir. Hastayla karşılaşmak öğrenciler için çok motive edicidir. Bununla birlikte, hasta başı eğitiminin de kısıtlılıkları vardır. – Uygunsuz yorumlar, – Geç başlama ve – Dersin iptali gibi sorunlar öğrencilerin bu eğitime verdikleri değeri azaltabilir. – Ayrıca günümüzdeki eğitim ortamlarında öğrenci sayısı fazla, hasta sayısı ise azdır. 1960’lardan sonra yüksek teknoloji imkanları hasta başı eğitimini ikinci plana itmiştir. / 192
Hasta Öğrenci Eğitici / 193 Öğrenme Üçlüsü
Hastalar – Tanışma, bilgilendirme yapılmalı ve izin alınmalı Öğrenciler – Öncesinde simüle hasta ile temas önerilir – Bir hasta başı için ideali 2-5 öğrencidir – Öğrenciler için ortam tedirgin edici, yabancı ve utandırıcı olabilir. Eğiticiler – Uzman, genç doktor, hemşire veya diğer öğrenciler olabilir. / 194 Hazırlık
İyi Bir Hasta başı Eğiticisinin Özellikleri Tıbbi bilgisi iyi olmalı Hastayı tanımalı (hastalık ve rahatsızlık) Bağlamın farkında olmalı Öğrencileri tanımalı İyi bir tutum sahibi olmalı – Zamana uyma – İşini sevme – Profesyonellik / 195 Eğitim prensiplerini bilmeli – Öğrenciyi eğitime katma – Soru sorma – Dikkati devam ettirme – Müfredatın diğer bölümleriyle bağ kurabilme – Öğrenci ihtiyaçlarını görüp karşılayabilme – Geribildirim verebilme Beceri eğitimi standart bir şekilde verilmeli
YATAN HASTA SERVİSİ Eğitim, yemek, temizlik veya ziyaret saatlerine denk getirilmemelidir. Eğitim vizitesinin tetkiklerin ve film sonuçlarının alındığı bir saatte yapılması daha iyi olur. Hastayı gördükten sonra tartışmanın yapılabileceği bir seminer odasının olması iyi olur. Multiprofesyonel destek sağlamak için eğitim etkinliğine hemşirelik ekibinden birisi davet edilebilir. / 196
7
SUNUM STRATEJİLERİ İki halkalı bir plan öğrenmeyi artırabilir. / 198
9 12 ÖĞRENİM ÇIKTISI Tıp eğitimi yeterliliklerinin birçoğu hasta başı eğitimleri sırasında kazanılabilir.
/ 1910 Başarılı Bir Eğitim İçin Stratejiler
Öğrenci karnesi (logbook) – Öğrencinin yeterli çeşitlilikte hasta gördüğünün belgelenmesi gerekir. Portföy yönetimi ile yapılabilir. Görev temelli öğrenme – Görevler belirlenir ve öğrenciler bunları tamamlar Probleme dayalı öğrenme – Hastanın probleminden hareketle temel ve klinik bilimler entegre edilmeye çalışılır. Öğrenim rehberleri – Öğrenciye daha kliniğe gelmeden hangi vakaları görmesi gerektiği yazılı olarak verilebilir. / 1911
SERVİSTE EĞİTİM MODELLERİ Stajyerlik/gölge doktor modeli – Her doktora bir öğrenci zimmetlenir Hasta merkezli model – Öğrenciye yatan hasta zimmetlenir Büyük vizite – Hoca ile vizite yapılır ve seminer odasında tartışılır İş vizitesi – Öncelik hastaların işlerini yapmaktır Eğitim vizitesi – Az sayıda öğrenci ile eğitim amaçlı yapılır. / 1912
/ 1913 HASTA BAŞI MODELLERİ 1.Demonstratör modeli – Eğitici, hikaye ve fizik muayene demonstrasyonu yapar 2.Eğitici model – Eğitici kenarda durur; anamnez alan ve fizik muayene yapan her öğrenciyi sırayla eleştirir 3.Gözlemci model – Eğitici uzak durur ve süreç sonunda geribildirim verir 4.Raporlama modeli – Birer ikişerli gruplarda öğrenciler muayene eder ve anamnez alır; ayrı bir odada eğiticiye rapor verirler 5.Klinik konferans – Hasta seminer odasına alınır ve konuşulur. Hasta çıktıktan sonra tartışılır.
/
YANSITMA VE TAKİP Öğrenciler – Hasta başı eğitimi öğrenciler için çok değerlidir – Öğrencilerin bu uygulama hakkında düşünmelerine ve yansıtma yapmalarına fırsat verilmelidir. Hastalar – Eğitime destek veren hastalara mutlaka teşekkür edilmelidir. – Oluşan problemler not edilmelidir. Eğiticiler – Kendinize neyin iyi, neyin kötü gittiğini sormalısınız. / 1915
ÖĞRENCİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ Öğrenci karneleri Mini-CEX DOPS / 1916
Eğiticilerin klinik eğiticilik ve prensipleri konusundaki eğitimleri ihmal edilmemelidir. Eğiticilerin şevklerini (enthusiasm) korumaları için elden gelen yapılmalıdır. Eğiticilere geribildirim verilmelidir. / 1917 EĞİTİCİ GELİŞİMİ
/ 1918
ÖZET Hasta başı eğitimleri öğrencilere önemli fırsatlar sağlamaktadır. Bununla birlikte, bu eğitim giderek zayıflamaktadır. En iyi faydayı sağlayabilmek için, öğrenciler, hastalar ve eğiticiler iyi hazırlanmalıdır. Bilinen farklı eğitim tekniklerinden faydalanılmalıdır. / 1919