HİKAYE İNCELEMESİ Hikaye kavramının, önce sözlük karşılığına bakalım: Kelime, Arapça ha-ke-ve kökünden türemiştir. Bu kökten türeyen tahkiye ve hikaye.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANLATIM TÜRLERİNİ SINIFLANDIRMA. Edebî türler veya metin türleri olarak bilinen yazılarda farklı anlatım birlikleri bir araya gelir. Bir hikâyede betimleme,
Advertisements

TOPRAĞIN HİKAYESİ HORİZON: Toprağı meydana getiren katmanlara horizon adı verilir. TOPRAK: Toprak taşların parçalanması ve ayrışmasıyla meydana gelen,
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
DESTAN.
1 SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ TÜRKÇE / Sözcükte Anlam Özellikleri.
OSMAN AKÇA EDEBİYAT ÖĞRETMENİ. İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRA OLAY ÇEVRESİNDE OLUŞAN EDEBİ METİNLER.
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
Yönetim biçimi Cumhuriyet olan Türkiye Cumhuriyeti, Mustafa Kemal önderliğinde 1923'te kurulmuştur. Resmî dili Türkçe‘dir. Demokratik, laik, sosyal bir.
YAZIM KURALLARI.
1 K-3 AKAİD İLMİNİN GEÇİRDİĞİ MERHALELER A. Asrı Saadetteki Durumu Asr-ı Saadette itikadi konularda mutlak bir teslimiyet hakimdir. Peygamberimizin irşadının.
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
Metin içi özellikler metin dışı özelliklerle yakın ilişki içerisindedirler. Bunlar çeviri stratejilerinde kolaylıkla belirlenebilirler. Örneğin Felsefe.
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
TANZİMAT EDEBİYATI 2. DÖNEM
İklim ve İklim Elemanları SICAKLIK. Bilmemiz Gereken … Isı : Cisimlerim potansiyel enerjisidir. Sıcaklık : Isının dışa yansıtılmasıdır.Birimi santigrat.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
Öğretmeye bağlı, gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler, bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları, gözlem, izlenim,duygu-düşünce.
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
YAZI TÜRLERİ GURBET DUYMUŞ
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
Nazım Biçimleri (Şekilleri)
TARİHİ RİSK! TARİH BİLİMİ. Osmanlı Devletinde tarihi olayları kaydetmekle görevlendirilen kimselere verilen ad? Vakanüvis.
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU Mevlana’nın beyitlik mesnevisinin asıl adı nedir?
ŞOK HABER YAZILARI M.ŞAHİN. Haber Yazıları ile ilgili bazı terimler: Gazete: Politika kültür, ekonomi ve daha başka konularda haber ve bilgi vermek için.
METINLERIN SINIFLANDIRILMASI. Metinlerin Sınıflandırılması Metinler; gerçeklikle ilişkileri, işlevleri ve yazılış amaçlarına göre gruplara ayrılır. Buna.
KİŞİSEL HİJYEN.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
İşlev Açısından Kelime Türleri
Metinlerin Sınıflandırması
BİR KAHRAMAN DOĞUYOR / Mustafa Kemal Atatürk’ün Öğrenim Hayatı
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
10. HAFTA TUR181 TÜRK DİLİ l.
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
TÜRKÇE FATMANUR ŞAHİN 6/A 523.
TOPLUMSAL YAPI Gülen SARI.
Zaman ve Gölgesi Prof. Dr. Şafak URAL
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
ÇEKİM ÖLÇEKLERİ Kamera vizöründen oluşturulan çerçevenin boyutlarına göre çekim ölçekleri değişir. Genel perspektifte çekim ölçekleri şu şekildedir;
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Çocuklarımız İçin Düşünün
ROMAN NEDİR? Yaşanmış ya da yaşanabilecek olayların, insanlar arasındaki ilişkilerin, insan psikolojisinin uzun bir şekilde yer ve zaman bağlamında anlatıldığı.
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
Hıristiyanlığın Kutsal Kitapları
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ
Yazı Sistemleri.
Tezin Olası Bölümleri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Gelişim ve Temel Kavramlar
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ZAMİRLER(ADILLAR) 6.SINIF.
CİHANGİR ÇAĞLAR ZAMİRLER
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
OKÇULUK RUMEYSA ÇETİN.
KİMYA DERSİNİ SEVMENİN YOLU
Bilimsel bir Bildiri veya Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır?
Sunum transkripti:

HİKAYE İNCELEMESİ Hikaye kavramının, önce sözlük karşılığına bakalım: Kelime, Arapça ha-ke-ve kökünden türemiştir. Bu kökten türeyen tahkiye ve hikaye kelimeleri terim anlamaları itibari ile, öncelikle tarih, destan, rivayet, masal vb. gibi “vak’aya dayalı” ifade manasına geliyor. Batılı dillerde de histori (history, historie) ve geşihte (gescichte) kelimelerinin hem tarih hem hikaye manasına gelmesi hususu, kenara bırakılacak bir tesadüf değildir der Sadık Tural.

BAKIŞ AÇISI VE ANLATICISI Anlatma esasına bağlı edebi türlerde hem metin halkası, hem vaka zinciri, hem de eserin dili, bakış açısına göre şekil alır. “Bakış açısı, anlatma esasına bağlı metinlerde vaka zincirlerinin ve bu zincirin meydana gelmesinde kullanılan mekan, zaman, şahıs kadrosu gibi unsurların kim tarafından görüldüğü, idrak edildiği ve kim tarafından, kime nakledilmekte olduğu sorularına verilen cevaptan başka bir şey değildir”

ZAMAN Anlatma esasına bağlı edebi eserlerde karşımıza çıkan ilk önemli nokta eserin itibari olmasıdır. Eser itibari olduğu için yani olaylar gerçekte olmayıp da olmuş gibi gösterildiği için, zaman kavramının da bu kurmacılığa uyması gerekir. Eser, öncelikle belli bir süre içerisinde oluşturulur ve daha sonra belli bir süre içerisinde okuyucu tarafından anlamlandırılır. Eserin, sanatçı tarafından yazıldığı sürenin itibarilikle bir ilgisi yoktur. Aynı şekilde eserin okunma zamanı da itibari değildir ve takvim, saat ölçüleriyle saptanacak cinstendir. Değindiğimizi iki zaman kavramı da kronolojik bir özellik gösterip kurmaca değildir. Asıl konumuz olan vaka ve anlatma zamanı ise diğer iki türden tamamen ayrılır

VAKA Anlatma esasına bağlı edebi nevilerin hemen hepsinde, metin karakterini haiz en küçük bütün, bir vaka etrafında meydana gelir. “Metin halkası” adını verebileceğimiz söz konusu parçalar da yine bir kaideye göre bir araya gelmesi neticesi itibari metin şekillenir. Bütün bunların vaka çerçevesinde gerçekleştiğini hatırlatırsak itibârî metinlerde vakanın önemi bir daha belirtilmiş olur.

MEKAN VE ŞAHIS KADROSU Kurmaca bir eserde mekanın da karşımıza kurmaca bir şekilde çıkmasından doğal bir şey yoktur. Olay birliğini oluşturan kavramların özellikleri ve buna eşlik eden şahıs kadrosundaki kişilerin içinde bulundukları şartlar, kurmaca metinin şekillenmesinde rol oynayan faktörlerdir. Ayrıca anlatıcının durumu, bulunduğu mekanın tanıtılmasında önemli rol oynar. Bu sebepten ötürü mekan tasviriyle ilgili bölümler üzerinde dururken bu mekanın kim tarafından ne zaman görüldüğü ve kime anlatılmakta olduğunu iyice kavramak gerekir.

ŞAHIS KADROSU Şahıs kadrosu dediğimiz kişiler birliği, insani vasıflarla itibari metinlerde yer almaktadır. Bu kişilerin fiziki görüntüleri, ruhsal özellikleri ve istekleri, arzuları vardır. Daha önce değinmiş olduğumuz zaman ve mekandaki itibarilik şahıs kadrosunda da görülür. Her ne kadar şahıslar bütünüyle gerçek özellikler taşısa da bu onların itibari olmadığı anlamına gelmemektedir. Burada önem arzeden bir diğer nokta ise şahıs kadrosu ile tanımıyla insanlardan oluşan bir grup kastedilmektedir. Vakaya eşlik eden, şahıs hali verilmiş bir kavram, eşya, hayvan veya bitkiler de şahıs kadrosuna girebilmektedir.

PERİLİ KÖŞK ÖMER SEYFETTİN

Kalabalık bir ailenin reisi olan Sermet Bey, ailesine uygun bir ev ararken çam ormanının önünde beyaz bir köşk görür. Köşkteki kiralık levhasını bekçiye sorar. Bekçi, köşkün perili olduğunu söyleyerek, tutulmasını tavsiye etmez. Batıl inançlara inanmayan Sermet Bey, ailesine uygun olan bu köşkü tutmak için ısrar eder. Evin sahibi Hacı Niyazi Efendi, önce söylentiler hakkında Sermet Bey’ i uyarır sonra da üç yıllık kirayı peşin alarak köşkü kiraya verir HACI EMLAKTAN K İ RALIKTIR

Sermet Bey ve ailesi bir hafta sonra köşke taşınır. Bir süre sonra söylentiler gerçek olmaya başlar. Köşkün bahçesinde her akşam beyaz bir hayalet görünüp kaybolur. Tüm aileyi büyük bir korku sarar ancak Sermet Bey böyle şeylere inanmadığından hayaleti yakalamak ister.

Bir gece, ağaçların arasına gizlenip hayaleti yakalar. Beyaz bir çarşafın altından Hacı Niyazi Efendi çıkar.

Sermet Bey durumu anlayınca Hacı Niyazi Efendi’ nin eline köşkün altı yıllık kira bedelinin kendisine verildiğine dair imzalanmak üzere bir kağıt tutuşturup sorunu çözer.

Kişiler : Sermet Bey : kırk yaşlarında, hurafelere batıl inançlara inanmayan zevke, eğlenceye düşkün biridir. Evin perili olduğunu duymasına rağmen bu tarz şeylere inanmadığı için evi tutar. Hayaleti yakalamak isteyişinde üç yıllık kiranın peşin ödenmesinin ve ailesine hayalet diye bir şeyin olmadığını göstermek amacının etkisi vardır.

Hacı Niyazi Efendi :Eski bir memurdur. Ev alıp satmakla geçinir. Dürüst, dindar biri olarak tanınır. Ancak hayalet taklidi yaparak kiracılarının kısa zamanda evi terk etmelerine neden olacak kadar çıkarcıdır. Bu yolla evi kısa zamanda birçok kişiye kiralar.

Sermet Beyin Karısı : Kız okulunda piyano öğretmenidir. Bekçi : Hikayenin başında karşımıza çıkar. Sermet Bey’ i köşk hakkında uyarır. Sermet Beyin Kızları : Hizmetçi Artemisya

Mekan Olaylar Sermet Bey’ in tuttuğu köşkte geçer. Çam ormanının içinde beyaz, tüm bakımsızlığına rağmen göz alıcı bir güzelliği olan dört tarafı balkonlu geniş bir evdir.

Zaman: Hikayedeki olaylar iki üç aylık bir zaman diliminde gerçekleşir. Hikayenin zamanı ise cumhuriyet öncesi Türkiye’ nin son yıllarıdır.