İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi - İktisat Fakültesi Uzaktan Eğitim Lisans Programı Yrd. Doç. Dr. Yıldırım GÜNGÖR AFET KÜLTÜRÜ DERS.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ulusal Afet Müdahale Yapılanması ve SAR Operasyon Yönetimi
Advertisements

MİLLİ GÜVENLİK BİLGİSİ
AFET YÖNETİMİ VE ACİL YARDIM PLANLARI
Amaç Bu Kanunun amacı, afet ve acil durumlar ile sivil savunmaya ilişkin hizmetleri yürütmek üzere, Başbakanlığa bağlı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının.
ACİL DURUM VE EYLEM PLANI
Prof.Dr.Hilmi SABUNCU YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ TEMEL TIP BİLİMLERİ BÖLÜMÜ
Doğal Afetlerde Başarılı Ülke Deneyimleri
ERK İSG&İK ERK –
T.C. Bursa Valiliği İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü
Çölleşme ile Mücadele Dairesi Toplantısı
Bahtiyar ÇETİN Endüstri Mühendisi Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezi
Deprem Araştırma ve Uygulama Merkezi
İSTAMP (İstanbul Afet Müdahale Planı)
İL AFET MÜDAHALE PLANLARININ HAZIRLANMASI
TÜRKİYE AFET MÜDAHALE PLANI
Afetler ve Afet Yönetimi Doğan K. Bıyıklı (TA2SX) 3 Şubat 2007 Echolink – Turkiye Konferans Odası.
3 Sağlık örgütlenmesi ve sağlık bakanlığı
Bingöl Kamu Hastaneleri Birliği
AFETLERDE YÖNETİM Prof.Dr. Recep AKDUR.
TSK TIBBİ KBRN SAVUNMASI Dr.Hv.Tbp.Bnb.Sermet SEZİGEN
ACİL EYLEM PLANI HAZIRLIĞI
OKUL YÖNETİCİLERİ İÇİN
GAP BÖLGESİ SEL PROJESİ YÖNLENDİRME KOMİTESİ TOPLANTISI
Valilikler koordinasyonunda illerde yapılan çalışmaların Türkiye’nin Yeni AB Stratejisi ve AB İletişim Stratejisi’ne katkı sağlaması İçişleri Bakanlığı.
Olay Komutanı. Olay Komutanı Planlama Bölümü Şefi Operasyon Bölümü Şefi Lojistik Bölümü Şefi Finans/ Yönetim Bölümü Şefi.
SİVİL SAVUNMANIN YURT İÇİ VE DIŞI GÖREVLERİ NELERDİR?
KARTAL BELEDİYE BAŞKANLIĞI SİVİL SAVUNMA UZMANLIĞI 2010 YILI FAALİYETLERİ Kartal Belediyesi
AFET YÖNETİMİ VE PLANLAMASI
AFET/KAZA NEDİR? İnsan ya da doğal kaynaklı, yaşam, doğal kaynak ya da mülk kaybına yol açan; Yol açtığı zararın azaltılabilmesi için yardım personeli.
Amaç Bu Kanunun amacı, afet ve acil durumlar ile sivil savunmaya ilişkin hizmetleri yürütmek üzere, Başbakanlığa bağlı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının.
MUĞLA REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Hedef A.1. : Deprem Bilgi Altyapısının Geliştirilmesi; Deprem bilgi altyapısının geliştirilmesi, güçlendirilmesi, sürdürülebilirliğinin sağlanması bu altyapıyı.
Konu : Kurullar – Kuruluşlar – Komisyonlar
EĞİTİM ORTAMLARINDA ŞİDDETİN ÖNLENMESİ VE AZALTILMASI
TÜRKİYE AFET MÜDAHALE PLANI VE KBRN HİZMET GRUBU PLANI
EDA SOLMAZ MEHMET TANER SOYSAL HAZIRLAYANLAR.
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
AFET VE ACİL DURUM YÖNETİM MERKEZİ
AFETLER ve AFET YÖNETİMİ (SAU-026)
İŞYERİ SAĞLIK GÜVENLİK BİRİMİ
T. C. DENİZLİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İşyeri Sağlığı ve Güvenliği İlçe Milli Eğitim Müdürleri Bilgilendirme/Değerlendirme Toplantısı 20/10/2015 DENİZLİ.
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü
U Ş AK İ L M İ LL İ E Ğİ T İ M MÜDÜRLÜ Ğ Ü İŞ YER İ SA Ğ LIK GÜVENL İ K B İ R İ M İ.
AFETLER ve AFET YÖNETİMİ (SAU-026) Ulusal Deprem Stratejisi Eylem Planı (UDSEP ) Prof. Dr. Levent Gülen Ofis: M-1 No:1303.
AFETLER ve AFET YÖNETİMİ (SAU-026) Türkiye Afet Müdahale Planı
AFETLER ve AFET YÖNETİMİ (SAU-026)
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
1 Altunkaya ÇAVUŞ Amasya MÜLGA TEBLİĞ İLE REVİZE TEBLİĞ ARASINDAKİ ÖNEMLİ FARKLAR 2.
1 Osman Özdemir MÜLGA TEBLİĞ İLE REVİZE TEBLİĞ ARASINDAKİ ÖNEMLİ FARKLAR 2.
SİVİL SAVUNMA KULÜBÜ PAZAR FEN LİSESİ.
Denetim Faaliyetlerinde İklim Değişikliği Ersin Çelik - Mustafa Keleş Yasama Uzmanları Kanunlar ve Kararlar Başkanlığı – Denetim Bürosu.
YATIRIM PROJE TEKLİFİ NASIL HAZIRLACAK?
Kriz ve Afet Yönetimi Doç. Dr. Örgen Uğurlu.
Havza Paydaşlar Toplantısı Genel Bilgilendirme Sunumu Dr. İsmail Kaan Tunçok DSİ 6. Bölge Müdürlüğü Tesisleri Adana 19 Kasım 2015.
Büyük endüstriyel kazalar
Murat KULOĞLU Öğretim Görevlisi Sivil Savunma ve İtfaiyecilik Programı 1.
Sosyal Hizmet Uzmanının Önemi
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
AFETLERDE TRİAJ HEMŞİRELİĞİ
AFET YÖNETİMİNDE YENİ YAKLAŞIM (AFET EĞİTİMİ,
Afet Zararlarının Azaltılmasında Türkiye’deki Yerel Yönetimlerin Rolü
AFET YÖNETİMİ YRD.DOÇ.DR. NEHİR VAROL KAYNAK: ANONİM.
AFETLERLE İLGİLİ OLAYLARIN SAFHALARI
Ön Büro Çalışması Arazi Çalışması.
KALABALIK RİSK YÖNETİMİ VE ACİL DURUM PLANLAMASI
BAKANLIKLARA BAĞLI, İLGİLİ, İLİŞKİLİ KURUM VE KURULUŞLAR İLE DİĞER KURUM VE KURULUŞLARIN TEŞKİLATI HAKKINDA CUMHURBAŞKANLIĞI KARARNAMESİ Cumhurbaşkanlığı.
Bakanlıklar ve Bakanlıklara Bağlı Kurum ve Kuruluşlar;   Adalet Bakanlığı Çalışma ve Sosyal Güvenlikler Bakanlığı Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı.
Sunum transkripti:

İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi - İktisat Fakültesi Uzaktan Eğitim Lisans Programı Yrd. Doç. Dr. Yıldırım GÜNGÖR AFET KÜLTÜRÜ DERS 3 AFET YÖNETİMİ Cezayir depremi Fotoğraf: Yıldırım Güngör

AFET YÖNETİMİ Afetlerin önlenmesi ve zararların azaltılması amacıyla bir afet olayının zarar azaltma, önceden hazırlık, kurtarma ve ilk yardım, iyileştirme ve yeniden inşa safhalarında yapılması gereken çalışmaların yönlendirilmesi, koordine edilmesi ve uygulanabilmesi için toplumun tüm kurum ve kuruluşlarıyla kaynaklarının bu ortak amaç doğrultusunda yönetilmesini gerektiren çok geniş bir kavramdır. Afetlerin önlenmesi ve zararların azaltılması amacıyla bir afet olayının zarar azaltma, önceden hazırlık, kurtarma ve ilk yardım, iyileştirme ve yeniden inşa safhalarında yapılması gereken çalışmaların yönlendirilmesi, koordine edilmesi ve uygulanabilmesi için toplumun tüm kurum ve kuruluşlarıyla kaynaklarının bu ortak amaç doğrultusunda yönetilmesini gerektiren çok geniş bir kavramdır.

Doğal Afetler Kuraklık Sel Toprak Kayması Volkan Patlaması Rüzgar Deprem Kasırga Nükleer ve Kimyasal Kazalar Büyük Yangınlar Kanundışı Yapılaşma Terör Olayları Savaşlar Barajların Yıkılması Enerji veya Malzeme yokluğu İnsan Kaynaklı veya Teknolojik Afetler Afetler

Afet Yönetimi Afet Öncesi (Afet meydana gelmeden önceki faaliyetler) (Risk Yönetimi) Riski azaltma önlemleri Riski azaltma önlemleri Afet Sonrası(Afet anında ve sonrasında yapılan faaliyetler) (Kriz Yönetimi) Müdahale önlemleri

AFET YÖNETİM SİSTEMİNİN EVRELERİ Önlem (zarar azaltma) Önlem (zarar azaltma) Hazırlıklı Olma Hazırlıklı Olma Müdahale Müdahale İyileştirme İyileştirme

Afet Yönetim Sistemi Afet Öncesi Aşama Afet Sonrası Aşama Önceden HazırlıkMüdahale Risk Azaltma Müdahale Önlemleri Önlemleri Zarar Azaltma İyileştirme

Zarar Azaltma Bu safhada yapılacak çalışmalar; Afet anında uygulanacak yasal mevzuatın gözden geçirilmesi ve ihtiyaç halinde yeniden düzenlenmesi Afet anında uygulanacak yasal mevzuatın gözden geçirilmesi ve ihtiyaç halinde yeniden düzenlenmesi Yapı ve Deprem Yönetmelikleri, alan kullanım yönetmeliklerinin gözden geçirilmesi ve gerekiyorsa yeniden düzenlenmesi Yapı ve Deprem Yönetmelikleri, alan kullanım yönetmeliklerinin gözden geçirilmesi ve gerekiyorsa yeniden düzenlenmesi Afet tehlikesi ve riskinin makro ve mikro ölçekte yeniden belirlenmesi, geliştirilmesi ve tehlike haritalarının hazırlanması Afet tehlikesi ve riskinin makro ve mikro ölçekte yeniden belirlenmesi, geliştirilmesi ve tehlike haritalarının hazırlanması İhtiyaç duyulan bilimsel ve teknik araştırma-geliştirme faaliyetlerinin planlanması ve uygulanması ve projelerin gerçekleştirilmesi için maddi destek verilmesi. İhtiyaç duyulan bilimsel ve teknik araştırma-geliştirme faaliyetlerinin planlanması ve uygulanması ve projelerin gerçekleştirilmesi için maddi destek verilmesi.

Zarar Azaltma

Önlem (Zarar Azaltma) Yapılacak faaliyetler; Merkezi düzeyde afet yönetimi ile ilgili planların hazırlanması ve geliştirilmesi, Merkezi düzeyde afet yönetimi ile ilgili planların hazırlanması ve geliştirilmesi, İl düzeyinde “Kurtarma ve Acil Yardım” planlarının hazırlanması ve geliştirilmesi, İl düzeyinde “Kurtarma ve Acil Yardım” planlarının hazırlanması ve geliştirilmesi, Bu planlarda görev ve sorumluluk verilen personelin eğitim ve tatbikatlarla bilgi düzeylerinin geliştirilmesi, Bu planlarda görev ve sorumluluk verilen personelin eğitim ve tatbikatlarla bilgi düzeylerinin geliştirilmesi, Gerektiğinde bölge teçhizat merkezleri kurulması ve kritik malzemelerin stoklanması. Gerektiğinde bölge teçhizat merkezleri kurulması ve kritik malzemelerin stoklanması.

MÜDAHALE KAMU HİZMETLERİ  Güvenli giriş ve çıkışların sağlanması (Emniyet Kuvvetleri)  Yangınları söndürme (İtfaiye)  Yaralılara yardım (Sağlık hizmetleri)

Müdahale Bu aşamada yapılan faaliyetler arasında;  Haber alma ve ulaşım,  İhtiyaçların belirlenmesi,  Arama ve kurtarma,  İlk yardım,  Tedavi,  Tahliye  Geçici iskan

 Yiyecek, içecek, giyecek, yakacak temini,  Güvenlik,  Çevre sağlığı ve koruyucu hekimlik,  Hasar tespiti,  Tehlikeli yıkıntıların kaldırılması.

İyileştirme Bu safhada yürütülen faaliyetlerin ana hedefi, afete uğramış toplulukların haberleşme, ulaşım, su, elektrik, kanalizasyon, eğitim, uzun süreli geçici iskan, ekonomik ve sosyal faaliyetler vb. gibi hayati aktivitelerinin minimum düzeyde karşılanabilmesi için gereken tüm çalışmaları yapmaktır.

Ekonomik iyileştirme Fiziksel iyileştirme Psikolojik iyileştirme İyileştirme

Neden zarar azaltma ve önceden hazırlıklı olma safhaları, müdahale ve iyileştirme safhalarına göre daha önemlidir? Çünkü: ☻ Afetlere hazırlıklı olunursa, tabii ve kültürel değerler korunabilir. ☻ Önceden hazırlıklı olunması, afetin yol açabileceği can ve mal kaybının en az seviyede olmasını sağlar. ☻ Afete hazırlıklı olunması, daha insancıl olmasının yanında, aynı zamanda daha az maliyetlidir.

Most Countries Ideal System High preparedness thro’ reinforced disaster mgmt policy US style High level mitigation thro’ quake-resistant construction methods Japan style Low preparedness with only post-disaster mgmt Improved Mitigation & Reinforced Disaster Mgmt (Integrated Emergency Management) Disaster Prevention Systems around World Birçok ülkede İdeal Sistem İleri düzeyde hazırlıklı olma faaliyetleri ABD Sistemi Yüksek düzeyde zarar azaltma faaliyetleri Japonya Sistemi Düşük düzeyde hazırlıklı olma, sadece afet sonrası yönetim İleri düzeyde zarar azaltma ve Dengeli afet yönetimi (Entegre Afet Yönetim Sistemi) Dünyada Afet Önleme Sistemleri

Afet Yönetiminde Son Zamanlarda Meydana Gelen Değişmeler Eski Anlayış Yeni Anlayış TehlikelerZarar görebilirlik Afete müdahaleAfet öncesi çalışmalar Risk bölgesinde olanlar içinRisk Bölgesinde olanların uzmanlar planlar hazırlarkatılımı ile planlar hazırlanır

Tek disiplinli yaklaşımÇok disiplinli yaklaşım Mühendislik veya planlama Ekonomik, sosyal ve çevresel konular Bölgesel bakışDaha geniş perspektif açısı BelirtilerSebepler

Afetler; Afetler; Güzel şeylerin yapılmasına fırsatlar da yaratır.  Güvenli yerleşim alanlarının yapılması için kamuoyu baskısı artar.  Medya, değişim için kampanyalar yapar.  “Siyasi irade” yapılan baskılardan etkilenerek, kaynak aktarımı konusunda kararlar almaya başlar.

Afet Planlaması Yapılırken Dikkat Edilmesi Gereken İlkeler 1. Plan öncelikli konular üzerinde yoğunlaşmalıdır. Çünkü, her şeyi korumamız mümkün değildir. 2. Planlama aşamasında vatandaşlarla işbirliği yapılmalıdır. 3. Planlama aşamasını düzenli ve iyi olmalıdır. 4. Karar verici makamlar emirlere uymalıdır.

5. Zarar görebilirliği azaltmak için çalışmalar yapılmalı. 6. Sorunları tahmin edilebilmeli, ancak sürprizlere de hazırlıklı olunmalıdır. 7. Sıradışı ihtimallere bile hazırlıklı olunmalıdır. 8. İyileştirme planları yapılmalıdır. 9. İlk müdahalenin, yerel olmak zorunda olduğu unutulmamalıdır. 10. Planlar sürekli olarak güncellenmelidir.

Afet Yönetiminin Zorlukları 1. Afet beklenilmedik bir olaydır. 2. Streslidir. 3. Hassas bir konudur. Herkes ilgilidir. (Örn: Başbakan hemen afet bölgesine gitmek zorundadır.) 4. Çok fazla medya baskısı vardır. 5. Çok disiplinlidir.

Türkiye’de Afetlerden Sorumlu Merkez Teşkilatları İçişleri Bakanlığı SSGM Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Afet İşleri G.M. Başbakanlık Türkiye Acil Durum Yönetimi G.M. AFAD (Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı)

AFETLER MERKEZ KOORDİNASYON KURULU BAYINDIRLIK VE İSKAN BAKANLIĞI MÜSTEŞARININ BAŞKANLIĞINDA; - MİLLİ SAVUNMA BAKANLIĞI, - DIŞİŞLERİ BAKANLIĞI, - İÇİŞLERİ BAKANLIĞI, - MALİYE BAKANLIĞI, - MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI, - SAĞLIK BAKANLIĞI, - ULAŞTIRMA BAKANLIĞI, - GIDA, TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIGI, - ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI, - SANAYİ VE TİCARET BAKANLIĞI, - ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR BAKANLIĞI, - ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI, MÜSTEŞARLARI İLE, TÜRKİYE KIZILAY DERNEĞİ GENEL BAŞKANI VEYA GENEL MÜDÜRÜNÜN İŞTİRAKİYLE OLUŞMAKTADIR. GENELKURMAY BAŞKANLIĞININ GÖREV VE SORUMLULUKLARI İLE İLGİLİ KONULARDA BU KURULA GENEL KURMAY BAŞKANLIĞI TEMSİLCİSİ DE KATILIR.

Vali ve Kaymakamlar “İl ve İlçeler Afet Acil Yardım Planları”nın yapılmasından, icrasından ve güncelliğinin korunmasından birinci derecede sorumludurlar.

VALİLİK İL KURTARMA VE YARDIM KOMİTESİ 1. Vali yardımcısı (Başkan) 2. Belediye Başkanı 3. Garnizon Komutanı 4. Jandarma Komutanı 5. Emniyet Müdürü 6. İl Sivil Savunma Müdürü 7. Sağlık Müdürü 8. Bayındırlık ve İskan Müdürü 9. Tarım İl Müdürü 10. Kızılay Başkanı Haberleşme Hiz. Gr. Bşk. Ulaşım Hiz. Grup Başk. Ön Has. Tes. Geç. İsk. Hiz. Gr. Bşk. Kurtarma ve Yık. Kal. Hiz. Gr. Bşk. İlkyardım ve Sağlık Hiz. Gr. Bşk. Güvenlik Hizmet Gr. Bşk. Sat. Al. Kir. El Koy. ve Dağ. Hiz. Gr. Bşk. Elek. Su Kan. Hiz. Gr. Bşk. Tarım Hizmet Grup Başkanlığı

Türkiye’de İyi Bir Afet Yönetimi İçin Öneriler 1. Merkezi hükümette, afet yönetimindeki çok başlılık, tek yönetim altında toplanmalıdır. 2. Merkezi hükümet, zarar azaltma ve hazırlıklı olma safhaları için genel bütçeye yeterli ödenek koymalıdır. 3. Afet Yönetiminden sorumlu birimlerin kendi aralarında ve STK’lar ile olan ilişkilerinde iyi bir koordinasyon sağlanmalıdır.

4. Vatandaşların binalarını güçlendirme çalışmalarına finansal destek sağlanmalıdır. 5. Afetlere hazırlık konusunda merkezi hükümet ve yerel yönetimler üzerinde kamuoyu baskısı yok. Kamuoyu afet ile ilgili konuları gündemine almalıdır. Toplumda Afet Kültürünün oluşması çok önemlidir.

6. Afet planları içinde alt planlar olmalı. Önlem (zarar azaltma) planı, Hazırlıklı olma planı, Müdahale planı, İyileştirme planı gibi. 6. Ambulans, itfaiye ve kurtarma ekipleri aynı çatı altında toplanmalıdır.