Çocuk Kitabı Türleri 20.04.2016.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Advertisements

İnsanlar; duygu, düşünce ve isteklerini cümlelerle dile getirir. Cümleler ise sözcüklerden oluştuğu için sözcükler, dilin en önemli öğesidir. Sözcükler,
1 SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ TÜRKÇE / Sözcükte Anlam Özellikleri.
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
YAZIM KURALLARI.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
Bebeklik ve İlk Çocukluk Dönemi Çocuklarında Gelişim ve Kitap Seçimi
KUŞADASI ŞEHİT KAYA ALDOĞAN ANADOLU LİSESİ BUKET BOZ.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
BEBEKLER VE TELEVİZYON anket
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
 LÖSEV, 24 Eylül 2000 tarihinde, lösemili çocuklara özel, modern tıbbın tüm olanaklarını bünyesinde barındıran 2000'li yılların.
Öğretmeye bağlı, gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler, bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları, gözlem, izlenim,duygu-düşünce.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
Program Tasarım Modelleri
YAZI TÜRLERİ GURBET DUYMUŞ
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
ŞOK HABER YAZILARI M.ŞAHİN. Haber Yazıları ile ilgili bazı terimler: Gazete: Politika kültür, ekonomi ve daha başka konularda haber ve bilgi vermek için.
METINLERIN SINIFLANDIRILMASI. Metinlerin Sınıflandırılması Metinler; gerçeklikle ilişkileri, işlevleri ve yazılış amaçlarına göre gruplara ayrılır. Buna.
BİYOGRAFİ Sanatta, bilimde, politikada veya başka alanlarda tanınmış kişilerin yaşamlarını anlatan yazı türüne biyografi (yaşam öyküsü) denir. "Biyografi"
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Metinlerin Sınıflandırması
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Tanımı Özellikleri Konuyla İlgili Sorular
ANLATIM TÜRLERİ.
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
Öğretimin Uyarlanması
Drama ile İlgili Terimler / Eğitim Öğretim Sürecinde Drama
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
Program Tasarım Modelleri
Kanuni Sultan Süleyman İmam Hatip Ortaokulu Rehberlik Servisi
TEKNİK RESİM GÖRÜNÜŞ (12. HAFTA).
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yazı Sistemleri.
ROMAN NEDİR? Yaşanmış ya da yaşanabilecek olayların, insanlar arasındaki ilişkilerin, insan psikolojisinin uzun bir şekilde yer ve zaman bağlamında anlatıldığı.
Diğer Teknikler I Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ
ÖĞRETİM İLKELERİ.
ÖĞRENME STİLLERİ.
Yazı Sistemleri.
TÜRKÇE EĞİTİMİNDE METİNLER VE METİNLERİN İLETİSİ
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
MASAL Bu slayt 10.sınıf Türk Dili ve Edebiyatı dersinin 1.dönem 2.yazılı sınavına hazırlık olması amacıyla oluşturulmuştur. Slaytta yer alan konulardaki.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
EDEBİYAT EĞİTİMİNİN TEMEL MESELELERİ
ARAŞTIRMANIN YAZILMASI II: BİÇİMSEL KOŞULLAR
ÜNİTE 15 ÜSTÜN ZEKALI ÖĞRENCİLER
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

Çocuk Kitabı Türleri 20.04.2016

Çocuk Kitaplarının Türleri Hikayeler Masallar Biyografiler Fen kitapları Müracaat eserleri Şiirler Tiyatro oyunları Romanlar Resimli kitaplar (ABC kitapları) Çizgi romanlar

Hikaye Kitapları Kısa veya uzun olabilir Çocukların her yaşta sevdiği bir türdür Kuvvetli bir teması (ana fikri) olması beklenir Tema üzerine bir konu işlenmesine uygun olmalıdır Temanın zayıf olması konunun ilgi çekecek şekilde gelişmesini engeller Tema: Örneğin, köpeklerin sahiplerine duydukları bağlılık teması Lassie gibi güzel bir hayvan hikayesinin ortaya çıkmasını sağlamıştır. Haydi Arkadaş Olalım, ise küçük çocukların bencil yaradılışları teması üzerine kurulmuş olup, anaokuluna giden bir çocuğun bencil davranışlarının zararını ve daha sonra paylaşmayı ve birlikte oynamayı öğrenmesini konu almaktadır.

Hikaye Kitapları - Konu Hareket unsuru içermelidir Kahramanların yenmesi gereken güçlükler, ulaşması zor hedefler ve mücadele içermelidir Küçük çocuklar için hikaye kahramanın zaferiyle sonuçlanmalıdır

Hikaye Kitapları - Karakterler Küçük çocuklar kusursuz karakterler ararlar Karakterler güzellik ve cesaret simgesi olmalıdır Çocuk büyüdükçe kendisine benzeyen daha doğal karakterler aramaya başlar İyi çizilmiş karakterler yardımıyla çocukların kendi problemlerini çözmeleri mümkündür

Hikaye Kitapları - Üslup Başarılı bir üslup çocuğun okuma alışkanlığının gelişmesine katkıda bulunur Çekici ve sürükleyici olmalıdır Didaktik ve kuru bir üslup çocuğun ilgisiz kalmasına neden olur Küçük çocuklar için çift anlamlı sözcükler ve fazla hayali tasvirler içermemelidir Karşılıklı konuşmalar doğal olmalıdır Komik ögeler içerebilir Gramer açısından düzgün olmalı, uzun ve devrik cümleler kullanılmamalıdır

Masallar Halk masalları Peri masalları Destanlar Fabllar Modern masallar

Halk Masalları Ulusların tarihlerini, kahramanlık öykülerini, batıl inançlarını, gelenek ve göreneklerini anlatan eserlerdir Halk tarafından yaratılıp sözlü olarak nesilden nesile aktarılmıştır XIX. Yüzyılda yazılı edebiyata geçmiştir Büyükler için hazırlanmış ancak her zaman çocukların da ilgisini çekmiştir

Halk Masalları - Yapısı Giriş, gelişme ve düğüm, sonuç bölümlerinden oluşur Giriş Belli başlı kahramanlar kısaca tanıtılır Çözülecek sorun ortaya konulur Olayın geçtiği sahneler kısaca anlatılır Zaman ve mekan belirsizdir Gelişme ve düğüm Girişte belirtilen sorunlar kahramanı başarıya ulaşmaktan alıkoyar Çözüm bulunması gereken bir tepe noktasına ulaşılır Sonuç Girişte belirtilen her şey bir sonuca bağlanır İyiler ödüllerini alır, kötüler cezalarını bulur Kısa ve öz olmalıdır Evvel zaman içinde, uzak diyarlarda, kaf dağının ardında

Halk Masalları Mantık düzeni bulunmalı, olayların gelişimi girişteki tanıtıma uygun olmalıdır Başlangıçta kötü olan karakter sonuçta da kötüdür (kişilik değiştirmez) İlgi bütünlüğü taşımalı, okuyucunun dikkatini ana fikir üzerine çekmelidir Çok fazla olay içermemelidir. Çok çeşitli olay ve karakterler okuyucunun ilgisini dağıtır Olay sayısı genellikle üçtür Çok çeşitli olay ve karakterler Binbir Gece Masallarında vardır.

Halk Masalları Temaları kuvvetli ve açıktır Zıtlık unsuru taşır. İyinin karşısında kötü, güzelin karşısında çirkin vardır Konu bir başarı hikayesidir Hareket doludur

Halk Masalları - Karakterler Konu kadar önemli değildir Bir tipi temsil ederler. İyiler tümüyle iyi, kötüler tümüyle kötüdür. Ancak, bir kişilikleri vardır Çocuğu kendileriyle birlikte üzer veya sevindirirler Hayvanlar da olayların içinde yer alır. Genellikle zayıf ve iyinin yardımcısıdır (Zümrüdü Anka kuşu)

Halk Masalları - Üslup Dil ve anlatım halk masalının türüne göre değişir Destanlarda yalın fakat kuvvetli bir anlatım vardır. Büyük fikirler basit bir dille anlatılır Peri masallarında ahenkli, romantik bazen güldürü unsuru taşıyan bir dil hakimdir Peri masallarını seven çocukların şiir ve müzikten zevk aldıkları gözlenmiştir

Halk Masalları Çocukların ruhsal ihtiyaçlarını karşılar Güven Başarma Sevme ve sevilme Çocukların hayal güçlerini geliştirir

Fabllar Halk masallarının bir parçası sayılabilirler Soyut fikirleri somutlaştıran kısa hikayelerdir Bilinen gerçekleri kısa ve öz ifadelerle tekrar ederler Sonuçta mutlaka açık bir şekilde ders verirler

Fabllar Karakterler genellikle insan gibi düşünen ve insan gibi davranan hayvanlardır Her hayvan tek bir yönüyle alınır. Karınca çalışkan, tilki kurnaz, karga kendini beğenmiştir Soyut fikirler üzerine kurulu oldukları için küçük çocuklar tarafından anlaşılmaları zordur Didaktik üslupları küçük çocukları iter. 10-12 yaş çocukları fablları okuyup anlatmayı severler

Fabllar Bilinen en eski fabllar Hint fabllarıdır Klasik Yunan devri yazarlarından Ezop bu fablları derlemiştir Fransız yazar La Fontaine Ezop’un Masallarını Fransızcaya çevirmiştir Ahmet Mithat, Şinasi, Recaizade Ekrem ve Orhan Veli La Fontaine’nin Masalları’nı Türkçeye çevirmiştir

Biyografiler Kişilerin yaşam hikayelerini edebi şekilde ele alan eserlerdir Geçmişi çok eskilere dayanmaz Kusursuz tipleri ele alan XIX. Yüzyıl biyografileri bu özellikleri nedeniyle çocuklar tarafından sevilmemiştir Günümüzde kişileri tüm yönleriyle ele alan biyografiler yayınlanmaktadır

Biyografi Türleri Olayların tamamen aslına sadık kalınarak ele alındığı biyografiler. Burada konuşmalar da aslına sadıktır Belgelerden elde edilen bilgilere temelde sadık kalan, ancak, aradaki boşlukların yazar tarafından hayal gücü kullanılarak doldurulduğu biyografiler. Burada konuşmalar hayal ürünüdür Otobiyografiler. Öz yaşam öyküleri

Biyografiler Her şeyden önce doğru olmalıdır Araştırmaya dayalı olmalı, belgelere sadık kalınmalıdır Önsöz, dipnotlar ve bibliyografya gerçeğe ne kadar bağlı kalındığı ile ilgili bilgi vermesi açısından önemlidir Objektif olmalıdır. Kahramanın özelliklerini tarafsız olarak ortaya koyabilmelidir

Biyografiler Karakterler bir tipi yansıtmaktan çok bir insanı bütün yönleriyle ortaya koymalıdır Kahramanların yalnızca iyi ve başarılı yönleri değil zaafları ve başarısızlıkları da anlatılmalıdır Başarısızlıklardan söz edilse de bu konuda çok fazla detaya girmeye gerek yoktur Çocukları hayal dünyasından gerçekler dünyasına yavaş yavaş sokmak gerekir Küçük çocukların başarısızlığa tahammülü yoktur

Biyografiler Kahramanın da bir zaman kendileri gibi çocuk olduğunu bilmek (yaramazlıkları, aldıkları cezalar) çocukların hoşuna gider Biyografinin de bir edebiyat türü olduğu unutulmamalıdır Gerçekler bir tema üzerine kurulmuş olmalıdır Çekici ve akıcı bir üslup kullanılması gerekir. Kuru bir üslup çocukları bu türden soğutur Çocukların özellikle başarma ihtiyacını karşılar

Fen Kitapları XX. Yüzyılda gelişmiş bir türdür Çocuklar tarafından çok sevilir Hikaye kitaplarının tersine tamamen gerçekler üzerine kurulmuştur Küçük çocuklar için yazılmış örneklerde hikaye unsuruna rastlanır

Fen Kitapları On yaşına kadar çocuklar için hazırlanmış fen kitaplarında fiziksel özellikler (baskı, punto, resimler) ön plandadır 10 yaşın üstündeki çocuklar için metin ön plana çıkar Resim her zaman yararlıdır Arananın kolaylıkla bulunmasını sağlayacak bir dizin (indeks) gerekli unsurlardan biridir

Fen Kitapları Bilgi çocuğun yaşına uygun sunulmalıdır Bilgi resimler ve metin yoluyla açık bir biçimde verilmelidir Bilgi sunumu çocuğun yaş düzeyinin altına inmemelidir. Çocuksu bir hava çocukların bu kitapları reddetmesine neden olur

Fen Kitapları Akıcı ve ilgi çekici bir üslup kullanılması önemlidir. Sıkıcı ve çocuksu bir üslup bu eserlerin itilmesine neden olur Deney varsa tehlikesiz olmalıdır Deneyler çocukların günlük yaşamla ilgili gerçekleri ve çevrelerini anlamalarına yardımcı olmalıdır Büyükler tarafından da beğenilmesi seçimde iyi bir ölçüttür

Fen Kitapları Çocukların her şeyi doğru ve emin olarak bilme ihtiyacını karşılar Genellikle daha çok erkek çocuklar tarafından okunurlar Çocuklar sordukları sorular merak ettikleri konuları gösterir. Bu konularda kitap vermek bilgi ihtiyaçlarını karşılayacaktır

Müracaat Kitapları Belirli bir bilgi ihtiyacını karşılamak için zaman zaman başvurulan eserlerdir Çocuklar tarafından en çok kullanılan türler ansiklopediler ve sözlüklerdir Çocuk okumaya başladığında kendisine ait müracaat eserleri alınmalıdır

Müracaat Eserleri Dili, içeriği, punto büyüklüğü çocuğun düzeyine uygun, bol resimli bir ansiklopedi veya sözlük çocuğun ilk sorularını yanıtlar Çocuk bu tür eserleri karıştırırken çok şey öğrenir. En önemlisi bilgiyi bulmayı öğrenir

Şiir Kitapları Çocukların şiirden hoşlanmadıkları şeklinde yanlış bir kanı vardır Çocuklar ses tekrarlarını, kelime oyunlarını ve ahenk duygusunu severler İç ve dış kafiyeler ve harf tekrarları ritim duygusunu besler Çocukların hayal dünyası ile şairlerin hayal dünyası benzeşir

Şiir Kitapları Çocuklar en basit şeylerde bile bir güzellik, hayranlık veya neşe duyulacak bir şey bulurlar. Bu durum şairler için de geçerlidir Her iki grup da doğaya büyük ilgi ve hayranlık duyarlar Çocuğa şiir zevkini aşılarken tekerlemelerden yararlanmak mümkündür Şiir zevki estetik duygusunun da gelişmesine neden olur

Şiir Kitapları Başarılı bir çocuk şiirinde müzikal unsurlar belirgindir Çocuklar için yazılmış şiirler ahenkli, melodik, canlı ve hareketli olmalıdır Serbest vezinle yazılmış şiirleri çocuklar anlayamaz İyi yazılmış şiirler sadece çocukların değil yetişkinlerin de beğenisini kazanır

Çocuk Kitabı Türleri 20.04.2016