NİTEL ÇALIŞMALARDA ODAK GRUP GÖRÜŞMELERİ* HÜSEYİN CANERİK 09 11 09 104 DERS ÖDEVİ EYZ 504 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ YARD. DOÇ. DR. ALİ TEMEL Maltepe Üniversitesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ARAŞTIRMALARDA KAYNAK GÖSTERME TEKNİKLERİ
Advertisements

KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
KİLİS HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
SOSYAL BİLİMLERDE PROJE HAZIRLAMA YÖNTEMLERİ
Alanyazın bağlamında tartışmanın yapılması
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
ARAŞTIRMA RAPORUNUN HAZIRLANMASI
Nitel Araştırmalarda Görüşme
Yazılı Sınavlar ve Açık Uçlu Yanıtların Değerlendirilmesi
Eğitimci Geliştirme Programı
İLETİŞİM ENGELLERİ.
Company name UZAKTAN E Ğİ T İ M. İ Ç İ NDEK İ LER Uzaktan Eğitimde Öğretmen Rolleri Uzaktan Eğitimin Kullanım Alanları? Uzaktan Eğitim Nasıl Yapılır?
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
Anket Tekniği.
Eğitim ile İlgili Uluslararası Bilimsel Dergilerde Yayın Yapma Süreci
İLERİ ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ DERSİ MAKALE SUNUMU
ARAŞTIRMA TASARIMI.
Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması DEA’ların Şeffaflık, Konsültasyon ve İletişim Unsurlarının Artırılması Mart 2009 Oturum.
DERECELİ PUANLAMA ANAHTARLARININ HAZIRLANMASI
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
HOŞGELDİNİZ.
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Sefa BARIŞ U Eşref TİRYAKİ U Taha AKKOL U
Anket Hazırlama.
TÜBİTAK 4006 BİLİM FUARLARI
İNOVASYON.
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
Etkili Sunum Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
YETİŞKİN EĞİTİMİ Yard. Doç. Dr. Samiye METE
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
UZEM TANITIM.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
ÖĞRENME AMAÇLARI Nicel ve nitel araştırma teknikleri arasındaki temel farklılıkları anlamak Gözlem tekniği yoluyla veri toplamanın avantaj ve.
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
ARAŞTIRMALARDA KAYNAK GÖSTERME TEKNİKLERİ
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI ANKET FORMU DÜZENLENMESİ.  Anket: Bilgi toplamak için biçimlendirilmiş veri formları…  Bilginin doğruluğu soruların niteliğine.
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİNDE
EYLÜL DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
ARAŞTIRMANIN AŞAMALARI
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Öğretimin Planlanması
F.Ç DERS: İLERİ ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ : İKİNCİL KAYNAKLAR.
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİTEL ARAŞTIRMALARDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİK
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ARAŞTIRMALARDA KAYNAK GÖSTERME TEKNİKLERİ
NITEL ARAŞTIRMALARDA PLANLAMA
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bir Bilimsel Makale Nasıl Yazılır?
NİTEL ARAŞTIRMALARDA ETİK
Değerlendirme Çalışması Raporlama
Nitel Araştırmalar I.
Anket ve Likert Ölçekler
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Sunum transkripti:

NİTEL ÇALIŞMALARDA ODAK GRUP GÖRÜŞMELERİ* HÜSEYİN CANERİK DERS ÖDEVİ EYZ 504 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ YARD. DOÇ. DR. ALİ TEMEL Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü EYD Tezli YL Programı İstanbul, Mayıs 2010

 *Bu ödev, Çağdaş Eğitim Dergisi’nin Nisan 2010 tarihli sayısında Orhan Kumral imzasıyla yayımlanan “Nitel Çalışmalarda Odak Grup Görüşmesi” başlıklı makaleden derlenmiştir. Başlıklar, ödevi hazırlayan öğrenciye aittir.

NİTEL ARAŞTIRMAYA NEDEN GEREKSİNİM DUYULMAKTADIR?  Nicel araştırmalarda kullanılan ölçeklerin ‘niçin’ sorusuna yeterince yanıt verememesi, nitel çalışmaların önemini artırmaktadır.

NİCEL ARAŞTIRMALAR ÖNEMİNİ YİTİTRİYOR MU?  Bu konuyla ilgili herhangi bir çalışmaya rastlanmamaktadır. Fakat nicel araştırmalarda kullanılan ölçek sorularına katılımcıların neden belirtmeksizin işaret koymak istemedikleri gözlenmektedir.

NİTEL ARAŞTIRMALARIN ÖNEMİ  Nitel çalışmalar gönüllülük esasına dayandığından katılımcıların daha içten ve doğru bilgiler vermesini sağlamaktadır. Bu da doğal olarak nitel araştırmaların önemini artırmaktadır.

ODAK GRUP GÖRÜŞMESİ  Kumral’ın (2010) bu yazıya dayanak oluşturan makalesinde, nitel veri elde etmek isteyen araştırmacılara odak grup görüşmesi süreci tanıtılmaktadır.

ODAK GRUP GÖRÜŞMESİ  Bu görüşme yöntemi ilk olarak Pazar araştırmalarında, müşterileri ikna etmek amacıyla onların tutum ve davranışlarını ortaya çıkarmak amacıyla kullanılmıştır. Günümüzde sosyal bilimlerde insanların tutum ve davranışlarını ortaya çıkarmada başvurulan yöntemlerden biri olarak kullanılmaktadır.

ODAK GRUP GÖRÜŞMESİ KAÇ KİŞİYLE YAPILIR?  Odak grup görüşmesi, dört ile on iki kişilik küçük gruplara uygulanır. Görüşme, eğitimli araştırmacı ya da yöneticinin yer aldığı (yönetici, araştırmacının yanı sıra profesyonel bir de olabilir), bir ya da iki saatlik süreyi kapsayan, seçilen konu ya da konuların tartışıldığı, korkutucu olmayan bir çevrede katılımcıların algılarını, tutumlarını, duygularını, düşüncelerini, onları cesaretlendirerek almaya çalışan bir grup etkileşimi çalışmasıdır.

ODAK GRUP GÖRÜŞMESİNDE KATILIMCI SAYISI NEDEN SINIRLANDIRILMALIDIR?  Görüşmenin alt sınırıyla grup dinamiği avantajının sağlanması amaçlanmaktadır. Görüşmelere getirilen üst sınırla da yoğun veri girişinin yaratabileceği çözümleme sıkıntısının önlenmesi hedeflenmektedir.

ODAK GRUP GÖRÜŞMESİNDE ÇEVRE DÜZENLEMESİ  Odak grup görüşmesinde çevrenin, katılımcılarda baskı yaratabilecek nitelikte olmamasına özen gösterilmelidir. Ortam gürültüden uzak ve rahat olmalı, seslerin kaliteli alınabilmelidir. Bu konuda önceden deneme yapılmalıdır.

ODAK GRUP GÖRÜŞMESİNİN AŞAMALARI 1.Görüşme sürecine ilişkin kılavuz hazırlanmalıdır. 2.Araştırma soruları açık olmalıdır. 3.Araştırmanın geçerliği ve güvenirliği sağlanmalı, bunun için zaman çizelgesi hazırlanmalıdır. 4.Araştırmaya katılacak kişiler seçilmeli ve tanımlanmalıdır. Araştırmacı kontrol edebileceği kadar katılımcı seçmelidir.

ODAK GRUP GÖRÜŞMESİNİN AŞAMALARI 5. Grup dinamiğine özen gösterilmeli, katılımcılardan bazılarının ön planda olmaması için önlem alınmalıdır. 6. Araştırmacı, soruların anlaşıldığından emin olmalı, gerektiğinde araya girmeli ve özetlemelidir. 7. Görüşmeler kayıt altına alınmalıdır. Görüntü yerine ses kaydedici cihazların kullanılması önerilmektedir.

ODAK GRUP GÖRÜŞMESİNİN AŞAMALARI 8. Verilerin yorumlanmasında katılımcıların üsluplarının benzer olup olmadığı, vurgular, konu ile ilgili olmayan yanlar, tartışmadan önceki konumun değişip değişmediği vb. sorular yanıtlanmalıdır. İstatistiksel analizlerden daha önemli olan kaliteli yanıtların ortaya çıkarılmasıdır.

ODAK GRUP GÖRÜŞMESİNİN AŞAMALARI 9. Odak grup görüşmesi sonucunda rapor yazılırken sistematik bilgiler ile katılımcıların yorumları arasında denge gözetilmelidir. Bu da geçerli bilgileri yakalamaya yönelik bir süreçtir. Rapor taslağı hakkında katılımcılara geri bildirim verilmelidir.

ODAK GRUP GÖRÜŞMESİNDE SORULAR NASIL HAZIRLANMALIDIR?  Sorular üç ya da dördü geçmemeli, kısa, açık uçlu, günlük dilde ve sohbet tarzında olmalıdır. Çok soru, analizde sıkıntılara neden olmaktadır.

ODAK GRUP GÖRÜŞMESİNDE YÖNETİCİ ÖZELLİKLERİ  Tartışmayı teşvik eder, kişilerin ayrıntılı bilgi vermelerini sağlar.  İrdeleyici sorular yöneltir, derinlemesine bilgiye ulaşır.  Her ifadenin ne anlama geldiğini araştırır.  Söylenenleri yineleyerek yanlış anlamları önler.

ODAK GRUP GÖRÜŞMESİNDE YÖNETİCİ ÖZELLİKLERİ  Farklı ifadeler arasındaki ilişkilere dikkat çeker.  Her katılımcının tartışmaya katılmasını sağlar.  Katılımcıları eleştirmez.

ODAK GRUP GÖRÜŞMESİNDE YÖNETİCİ ÖZELLİKLERİ  Hiçbir ifadenin anlamıyla ilgili varsayımda bulunmaz.  Kişisel görüş bildirmez.  Konunun dağılmasına izin vermez.

VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ  Araştırmacı, katılımcılar tarafından kullanılan sözcüklerin gerçek anlamlarını göz önünde bulundurulmalıdır.  İçeriğin tutarlılığına dikkat edilmelidir.

VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ  Belirsiz yanıtlar yerine özel ve somut olanlar yeğlenmelidir.  Araştırmacı fikirlerin sayısından çok biçimleri üzerinde kafa yormalıdır.

ODAK GRUP GÖRÜŞMESİNİN GÜÇLÜ VE ZAYIF YANLARI  Katılımcıları cesaretlendirerek ayrıntıların hatırlanması suretiyle veriler sunar.  Konuya yönelik değerli bilgiler verdiği için araştırma sonrası soruların ve hipotezlerin formüle edilmesine olanak sağlar.

ODAK GRUP GÖRÜŞMESİNİN GÜÇLÜ VE ZAYIF YANLARI  Katılımcıların yanıtları gerginliğe yol açabilir.  Pahalıya mal olabilir.

SONUÇ VE ÖNERİLER  Profesyonel bir yönetici kullanılmayacaksa araştırmacının yönetme deneyimi kazanması önerilmektedir.  Görüntü kaydedici cihazlar katılımcılar tarafından uygun görülmediğinden dolayı ses kaydedici cihazlar kullanılmalıdır.

SONUÇ VE ÖNERİLER  Görüşmelerden hemen sonra kayıtlar yazılı hâle getirilmelidir.

KAYNAKÇA*  Kumral, M. (2010). Nitel Çalışmalarda Odak Grup Görüşmesi. Çağdaş Eğitim, Nisan 2010, Sayı: 374.  *Çalışmanın tamamı, yukarıda belirtilen makaleden alınmıştır. Başlıklar ödevi hazırlayan öğrenciye aittir.