Tarihi çalışmalar için yalnızca önemli olayları ve kişileri bilmek veya onları ön plana çıkarmak yeterli olmamaktadır. Dönemin sosyal hayatını, kültürünü,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
Advertisements

TOPRAĞIN HİKAYESİ HORİZON: Toprağı meydana getiren katmanlara horizon adı verilir. TOPRAK: Toprak taşların parçalanması ve ayrışmasıyla meydana gelen,
Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Operasyonel Planlama Stratejik Yönetim Dairesi.
 zihinlerdeki çağrışımlar,  hisler, tutumlar, izlenimler  olumlu/olumsuz değerlendirmeler  akla gelen özet-resim  genel görünüş  sembolik anlam.
Mastarlar.
TÜRKİYENİN İKLİMİ Türkiye'de gerek matematik konumun gerekse özel konumun etkisiyle birden fazla iklim görülür. Ülkemizde dört mevsim belirgin olarak görülür.
1 SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ TÜRKÇE / Sözcükte Anlam Özellikleri.
Öğr. Gör. MEHMET ALİ ZENGİN
Sosyal güvenlik Devletin; sosyal sigorta, sosyal yardım ve benzeri araçlarla halkın sosyal durumunu güvence altına almasıdır.
İleri Bir Medeniyet: Sümerler Mezopotamya, Yunancada "nehirler arasında" anlamına gelir. Bu bölge, dünyadaki en verimli topraklardan biridir ve bu özelliğiyle.
Karakalem Tekniği ve Özellikleri
Türkiyedeki Giyim,Kuşam ve Süslenme Kültürü Çocuk, Kadın, Erkek Giyim-Kuşamı Giyim insanın var oluşuyla, öncelikle doğa koşullarından korunmak amacıyla.
1 K-3 AKAİD İLMİNİN GEÇİRDİĞİ MERHALELER A. Asrı Saadetteki Durumu Asr-ı Saadette itikadi konularda mutlak bir teslimiyet hakimdir. Peygamberimizin irşadının.
Mısır danatında resim ve heykel
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
 Ülkemizdeki nüfusun sayısı ve nüfusla ilgili veriler yapılan nüfus sayımları ile elde edilir. Bu sayımlar sonucunda, toplam nüfus, nüfusun yaş gruplarına.
Türkiyedeki iklim çeşitleri Doğa Sever 10/F Coğrafya Performans.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
ÜLKEMİZDE EKONOMİK FAALİYETLER
Öğretmeye bağlı, gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler, bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları, gözlem, izlenim,duygu-düşünce.
Birincil ikincil Genel Yardımcı (devletler tarafından tanınan hukukun genel ilkeleri)
GÜNLÜK HAYATTA HZ. MUHAMMED 2. ÜNİTE: GİYİM KUŞAM 1
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Çağdaş Türk sanatını konu alan birçok kaynakta, ulusal ve yöresel Türk resminin kurucusu ve öncüsü olarak nitelendirilen Turgut Zaim, 1906 yılında İstanbul`da.
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
İran ile birlikte Mısır ve Suriye’de de faaliyet gösteren Haşhaşiler, dinî tarikat ve aynı zamanda siyasi hedefleri olan bir terör örgütü gibi hareket.
CUMHURİYET ÖNCESİ GRAFİK SANATI GELİŞİMİ
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
Makro İktisat.
Metinlerin Sınıflandırması
ABD'de pop sanatı Türkiye'de pop sanatı Başlıca Pop-Art sanatçıları
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Atatürk ve Türk Kadını
KONU:SIFAT(ÖNAD) Varlıkların Özelliklerini Belirten Sözcükler
SOSYAL BİLGİLER 6.SINIF YERYÜZÜNDE YAŞAM ETKİNLİĞİ
 Mısır, Nil Nehri'nin akış yönüne göre Aşağı ve Yukarı Mısır olmak üzere ikiye ayrılmıştır.
Din Kültür Ve Ahlak Bilgisi
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
Sosyal Politikanın Tarihsel Boyutu Doç.Dr.Filiz YILDIRIM
KONU DEĞERLENDİRME TESTİ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
DİN VE DİN ANLAYIŞI.
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
Bugün neler öğreneceğiz?
MEZOLİTİK ÇAĞ Mezolitik (mesos =orta lithos=taş) Çağ adı verilen bu dönem Neolitik Çağ'a geçişi hazırlayan bir ara evredir.
Kırınım, Girişim ve Müzik
HLK 222 SOMUT OLMAYAN KÜLTÜREL MİRAS (SOKÜM) ve KORUMA YAKLAŞIMLARI
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
İSLAM TARİHİ I.
BESİ SIĞIRCILIĞI.
IV. HAFTA: GENEL HATLARIYLA OSMANLI TOPLUM YAPISI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Paralel Yüzeylerden Kırılma Görünür Uzaklık
Yazı Sistemleri.
10. HAFTA TOPLUMSAL CİNSİYET.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İçindekiler İslamiyet’ten Önce Arap Yarımadası Hz. Muhammed Dönemi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Hz. Ali Dönemi.
HZ. MUHAMMED VE AİLE HAYATI
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
İSLAM TARİHİ I.
OKÇULUK RUMEYSA ÇETİN.
Abbasilerde Eğitim ve Öğretim
İş ve Meslek Sosyolojisi
Sunum transkripti:

Tarihi çalışmalar için yalnızca önemli olayları ve kişileri bilmek veya onları ön plana çıkarmak yeterli olmamaktadır. Dönemin sosyal hayatını, kültürünü, anlamak için farklı alanları incelememiz gerekir. Bu alanlardan biri kılık-kıyafet kültürüdür. Bu insanın temel ihtiyacı olan giyim-kuşam her zaman bazı kültürel belirlemelere uğrayarak temel ihtiyacın ötesinde anlamlar kazanmıştır.

İslamiyet gelmeden önce Arapların ve diğer milletlerin kendi geleneklerinden ve bölge şartlarından miras aldıkları kıyafetler bulunmaktaydı. İslamiyet’in bu kıyafetlere şer’i örtünme kuralları dışında müdahale ettiğine dair bir bilgiye sahip değiliz. Bu sebeple kıyafetlerle ilgili düzenlemelerin kaynağını İslam doktrininden ziyade tarihsel uygulamalardan aldığını söylemek daha doğru olacaktır.

İslam toplumunda diğer pek çok hususta olduğu gibi kıyafet kültüründeki gelişme ve yaygın değişimlerin genel olarak Emeviler döneminde başladığını söyleyebiliriz. Kılık kıyafetteki değişme ve gelişmede fetih edilen geniş coğrafyanın ve zamanla artan sosyal refah seviyesinin önemli tesiri olduğu düşünülebilir.

Hz. Peygamber(sav.) ve arkadaşlarının büyük bir kısmı hicaz kültürüne mensup kişilerdi. Araplar arasında dokuma sanatı yaygın olmadığı için elbise ve kumaşların pek çoğu Mısır, Suriye ve Yemen gibi dokuma merkezlerinden geliyordu. İthal edilen elbise ve kumaşların bir kısmı geldikleri yörenin motiflerini ve giyim anlayışını temsil ediyordu (Dışarıdan gelen bu elbiselerin ipekli olanları da belli ölçülerde sadece erkeklere yasaktı).

Bu kıyafetler üzerinde bazen dini bazense hayvan motifleri oluyordu. Hz. Peygamber(sav)’in bu figürleri kesip farklı gayeler için kullandığını bilmekteyiz. (Minder ve kapı örtüsü hadiseleri) Emevi toplumunun farklı kültürlerle karşılaşmaları sosyal ve günlük yaşamın bir parçası olan giyim-kuşam ve moda kültürünü de etkisi altına almıştır.

Emevilere kadar müslümanların giydiği elbiseler aşağı yukarı birbirine yakınlık arz eder. İlk değişimin Hz. Osman döneminde başladığı ve bazı kıyafetlerin ilk defa bu dönemde giyildiği bilgiler arasındadır. Örneğin Hz. Osman ve Muaviye dönemlerinde aba çirkin görülmeye başlanmış ve pejmürdelik alameti sayılmıştır.

Hz. Peygamber(sav) döneminde genel olarak tek renkli, çizgili ve nadir olarak da nakışlı dokumalardan yapılmış elbiseler vardı. Bu kültür yerini renk karışımlarının olduğu, desenlerin bezediği bir canlılığa ve pahalı, lüks kıyafetlere bırakmıştır.

Fetih bölgelerindeki toplumlara has kumaş ve elbise türleri Müslümanlar arasında yaygınlaşmıştır. Diğer milletleri giyim konusunda taklit etmeye Muaviye döneminde başlamışlardır. İlk olarak İran kültürü taklit edilmiş daha sonra refah ve zenginlik seviyesinin artmasıyla ipekli giysiler giyilmeye ve yeni modeller yaygınlaşmaya başlamıştır.

Modanın öncüleri aristokratlar ve devlet adamları olmuştur. Çünkü bu kimseler Basra ve Kufe gibi hızla büyüyen kentler ile sürekli irtibat halindeydiler. Emevi halifeleri arasında da kıyafete önem verme pahalı ve lüks elbiseler giyme alışkanlığı başlamıştır. Süleyman b. Abdülmelik döneminde bu değişim hız kazanmış, süslü ve rengarenk elbiseler toplumda da yaygın bir şekilde kullanılmaya başlanmıştır.

Bazı halifeler ve devlet adamları bir kısım elbise ve renklerin giyimini sadece kendilerinin işareti sayıp halkın giymesine müsaade etmemişlerdir. Mervanoğulları sarı ve kırmızı renkteki ipek kumaşları sadece kendileri giyer ve diğerlerinin giymesine izin vermezlerdi. Bu da daha sonra ortaya çıkan sosyal gruplar ve etnik unsurlara göre değişiklik arz eden bir giyim tarzının oluşmasına zemin hazırlamıştır.

 Sivil Bürokratların kıyafetleri Valiler, Kadılar ve Alimlerin Giyimi  Güvenlik Birimlerinin kıyafetleri Hz. Peygamber Döneminde Emeviler Döneminde 1- İ’tiyâdiyye Korunaksız Kıyafetler 2- Zırhlı Korunaklı Kıyafetler

Hz. Peygamber(sav) ve Hulefa-i Raşidîn döneminde rengi ve şekli belirgin kıyafetler bulunmamaktaydı. Emevilerde ise kadı, şurta, asker gibi devlet görevlileri kıyafet ve nişaneleriyle statülerini tescil etmekteydiler. Vakıyye örnek verilebilir.

Emevi valilerinin kullanmış oldukları bazı kıyafetler: Sarık, Kalansüve, İzar, Rida İlmiye sınıfının giymiş olduğu: Kamis Kadıların giymiş olduğu: Burnus

Sarık İmame kelimesiyle ifade edilirdi. Önceleri sade olan sarıklar zamanla süslenmeye ve çeşitli kumaşlardan yapılmaya başlanmıştır.

Kalansüve Farslılardan etkilenilmiş. Diğer bir türüne burnus denir. Bürde Bugünkü deyişle paltodur. Halife ve halkın giydiği bürdeler arasında oldukça fark vardı.

Halenci Samur, sincap, tavşan gibi hayvanların derisinden yapılan kürklü elbiseler. Taylasan Başı örten bir örtü çeşididir. İzar Bedenin göbekten aşağı giyilen giysisidir. Rida Bedenin üst kısmına giyilen giysidir.

Hulle Rida ve izardan oluşan giysiye denir. Seravil Bedenin alt tarafına giyilen, pantalona benzer iç giysisidir. Kamis Uzun ve ön tarafından göbeğe kadar açık olan giysidir. Cübbe Sahibine saygınlık veren bir dış giysisidir.

Kaba İran fetihlerinde ele geçirilen kıymetli eşyalar arasında zikredilir. Na’l ve Huff Ayakkabı türleridir. Genelde tabaklanmış deriden üretilirdi. Kadınların yanında erkeklerin de kırmızı, sarı, beyaz renkte ayakkabı giydikleri söylenir.

Cilbab Başın yanında göğsü ve tüm bedeni örten dış giysisidir. Humâr Cilbabdan daha küçük olan başörtüsü. İsabe Alına bağlanan ve üzerinde yazılar bulunan başörtüsü. Genelde cariyeler kullanırdı.

Ğılale Cariyelerin eğlence meclislerinde giydikleri kıyafettir. Tâk Kadınların bellerine taktıkları kemerlerdi. Mırt İpek, yün ve ketenden olan kadınların giydiği harici elbiselerdendi. Zünnar Kadınların bağladıkları kuşak cinsidir.

Mıntıka-Nitah Zünnarın aynısıdır. Fakat zünnar ehli zimme erkek ve kadınlarına, nitah ise müslümanlara mahsus bir kuşaktır. İlk defa bu dönemde ortaya çıkan bir modadır.

Bu dönemde Zımmîlere karşı herhangi bir düzenleme getirilmemişse de Ömer b. Abdülaziz bazı düzenlemeler yapmıştır. 1.Atlara binmesinler. 2.Kaba, ipek elbise, sarık kullanmasınlar. 3.Bellerine taktıkları menatıkı takmaya devam etsinler. 4.Saçlarını uzatmasınlar.

 Emeviler döneminde planlı programlı düzenlenmiş bir moda anlayışından bahsetmek mümkün değildir.  Her dönemde olduğu gibi bu dönemde de aristokrat kesim modaya öncülük etmiş, takip ve taklit edilmiştir.  Önceki dönemlere göre pahalı ve lüks giyimin arttığını söylemek de mümkün olacaktır.

 Elif NAZLI [G ]  Yelda DEMİR [G ]  Gamzegül ERDOĞAN [G ]  Esra AYDIN [G ]  Esranur ŞENOL [G ]