BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİSAYAR VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Advertisements

Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
HAKKIMIZDA Tam zamanlı İngilizce eğitimi English Kids Academy ile artık çok kolay Kurumumuz 1981 yılından beri yayıncılık alanında edindiği tecrübeyi.
ÖĞRENME STİLLERİ.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Tarihsel gelişim içerisinde değerlendirdiğimizde okullarda öğrencilere sunulan rehberlik hizmetleri
REHBERLİK.
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
ÇOCUKLARIMIZIN EVDEKİ ÇELIŞMALARINA NASIL YARDIMCI OLABİLİRİZ ?
YANSITICI DÜŞÜNME.
SERBEST ETKİNLİK SAATİ UYGULAMALARI
KLASİK DÖNEM BESTECİLERİ
Dr M SÖZBİLİR Motivasyon
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
KİŞİLİK SAHİBİ OLMAK A. Salih TAŞDELEN.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
BÖLÜM 10 ERKEN ÇOCUKLUKTA DUYGUSAL ve SOSYAL GELİŞİM.
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
Üretim, Tüketim ve Karar Verme: Ekonomi BÖLÜM 9 EKONOMİ OKURYAZARLIĞI Küçük çocuklar, her gün karşılaştıkları için ekonomik kavramların farkındadır.
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
Çocukların Zaman, Süreklilik ve Değişim Çalışması: Tarih BÖLÜM 7.
Kişisel Rehberlik.
BÖLÜM 1 BAŞLANGIÇ NOKTASI: TEMEL VARSAYIMLAR BEKLENTİLER Beklentiler hem öğrenciler hem de öğretmenler için geçerlidir ve beklentilerin çok yüksek ya.
GİRİŞ.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
TÖREL- AHLAK GELİŞİMİ AHLAK; Bir toplumda bireylerin tümü için geçerli ve uyulması gereken davranışlar, kurallar bütünlüğüdür. AHLAKLI OLMA; Toplumun gelenek,
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİNİN ÖĞRETİLMESİ
Küresel Bağlantılar BÖLÜM 11 Genel olarak, NCSS program standartlarının (2010) dokuzuncu tematik alanı olan Küresel Bağlantılar; coğrafya, tarih, ekonomi.
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
İŞLEVSELCİLİK ÇOK ANLAMCILIK.
HAZIRLAYANLAR ESMANUR ÖZDEMİR EDA AKKUŞ NURSEMA YALÇIN
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
NESNELLİK KONUSU.
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
ÇOKLU ZEKA Hazırlayan Figen BERBER.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
KALIPLAŞMIŞ TUTUMLAR (Kalıpyargılar)
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
ETKİLİ İLETİŞİM VE TOPLUMSAL CİNSİYET
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
“TEARUF” Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- Kuruluma esas olan metin: M. Selçuk, Birlikte Yaşamaya Kur’anî Bir Yaklaşım ( Kültürel.
GENEL ÖĞRETİM İLKELERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
DİL ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI
Sunum transkripti:

BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler

KÜLTÜR “Kültür” Nedir? Kültür bir yaşam tarzı, tamamen insan tarafından oluşturulmuş çevre, değer ve inanç, sembol, yorum ve belirli bir sosyal grubun bakış açısıdır.

KÜLTÜR “Kültür” Nedir?

KÜLTÜR Topluluk Toplum kavramı, küçük çocuklar için sosyal bilgiler müfredatına yönelik genel bir kavramdır. Çocukların kendi toplumlarında ve başkalarının toplumlarındaki çeşitliliği kavrayacakları şekilde konuyu genişletmek oldukça uygundur. Ayrıca toplumdaki bireylerin rollerinin, kendi toplumlarının özelliklerine dâhil edilmesi uygun olacaktır.

KÜLTÜR Arkadaşlık Küçük çocuklarda sosyal becerilerin geliştirilmesi, örtük programın da önemli bir konusudur. Bu konuyu çalışarak çocuklar; arkadaşlarımızın farklı bir geçmişten, ten renginden, dinden, cinsiyetten, kuşaklardan vb. olabileceğini öğrenebilirler.

ÇEŞİTLİLİK/FARKLILIK Hem çeşitliliği hem de bütünlüğü yücelten bir okul ortamı, tüm bireyler ve gruplar için derin bir saygı temeline dayanmaktadır. Bireyler ve gruplar için derin saygı içeren böylesi bir sınıf yaratmak için ilk önce birkaç şeyi anlamanız gerekmektedir:

TUTUMLARINIZ NELERDİR? Çeşitliliği önemsemek; diğer kültürlerde yaygın olan yemekleri hazırlama ve yemekten, duvara çeşitli kültürlerden çocukların resimlerini asmaktan veya başkalarının bayram ya da geleneklerini kutlamaktan ziyade, başkalarına olan tutumlarımız ve onlara yönelik bilgi birikimimizle ilgilidir.

ÇOCUKLAR BAŞKALARINI NASIL ÖĞRENİR? Başkalarına karşı kendi tutumlarınızı inceledikten sonra, çocukların başkalarını nasıl öğrendiği hakkında bir anlayış geliştirmeniz gerekir. Çocukların başkalarına yönelik farkındalık durumu erken yaşlarda başlar.

ÇOCUKLAR BAŞKALARINI NASIL ÖĞRENİR? Çocuklar iki yaşına kadar etnik farkı; fiziksel özelliklere, giysilere, dile ve siyasi yönelime dayalı olarak kişiler arasındaki benzerlik ve farklılıkları algılama yeteneğine sahiptir.

Dayanışma ve birbirine bağlılık: TEMEL KAVRAMLAR Sosyal bilimciler okul öncesi-ilkokul müfredatında çeşitliliği önemseme konusunda çocukların yeteneklerine katkı sağlayan aşağıda verilen temel kavramları tanımlamışlardır. Bunlar: Dayanışma ve birbirine bağlılık: 1 Çok kültürlülük: 2 Çatışma çözümü: 3

TUTUMLAR VE DEĞERLER John Dewey’e göre değer verme, “bir şeyi sevme, el üstünde tutma ve aynı zamanda bir şeyin değerinin türü ve miktarı üzerine hüküm verme eylemidir”. Değerler, bir bireyin kültürünün tezahürüdür.

TUTUMLAR VE DEĞERLER Hangi değerlerin, nasıl öğretilmesi konusunda olan anlaşmazlıklar, tutumların ve davranışların bizzat kendi doğasından kaynaklanmaktadır. Bir düşünce, bir inancın sözlü bir ifadesidir. Fakat tutum ve değerler, inanca bağlı duygusal bir sevme veya sevmeme durumuna işaret eder.

TUTUMLAR VE DEĞERLER Değer ve tutumlar kişisel inançlarla ve duygularla ilgili olduğundan, çoğu kişi çocukların bunları kendi evlerinde ya da dini mekânlarda öğrenmesi gerektiğine inanır. Ancak, değer ve tutumları çocuklara öğretmede okulların ve öğretmenlerin yer alıp almaması hakkında hiçbir tartışma olmamalıdır.

ÇOCUKLAR DEĞERLERİ NASIL ÖĞRENİR? Araştırmalar, yedi yaşına kadar çocukların tutum ve değerlerinin yani kendilerine ve başkalarına güven ve saygı duymalarının tamamen şekillendiğini ortaya koymaktadır. Ancak bu, çocuklar büyüdükçe tutum ve davranışlarının değişmeyeceği anlamına gelmez.

ÇOCUKLAR DEĞERLERİ NASIL ÖĞRENİR? Model Alma Küçük çocuklar kendilerine yakın olanların değer ve tutumlarını benimserler. Çocuklar ebeveynlerini severler ve onların da kendilerini sevmelerine, kendilerine ilgi ve şefkat göstermelerine ihtiyaç duyarlar. Bundan dolayı her şekilde aileleri gibi olmak isterler.

ÇOCUKLAR DEĞERLERİ NASIL ÖĞRENİR? Pekiştirme Pekiştirme kuramı çocukların tutum ve değerleri nasıl öğrendiğini açıklamak için kullanılır. Davranışçılar çocukların ve yetişkinlerin tutumlarını pekiştirme yoluyla öğrendiklerini iddia eder.

ÇOCUKLAR DEĞERLERİ NASIL ÖĞRENİR? Öğrenme Bilişsel kuram; bilişsel büyüme ve gelişmenin ilkelerini tanımlar ve bilişsel yapıların çocukların tutumlarının oluşumunu etkilediğini öne sürer. Bu görüş insanları hedefler peşinden koşanlar olarak görmektedir.

ÇOCUKLAR DEĞERLERİ NASIL ÖĞRENİR? Öğrenme Piaget ve Inhelder (1969) çocukların tutum ve değerlerinin kendi düşünme süreçleriyle uyumlu olduğunu ileri sürer. Bu süreç de bilişsel kuramlardan ahlaki gelişim ile ilgilidir.

HANGİ TEORİ? Eğitimciler, tutum ve değerleri öğretmek için tüm bu teorileri kullanırlar. Geçmişte pekiştirme kuramı, küçük çocuklara belirli değer ve tutumları aşılamak için kullanılmıştır. 1970 ve 1980’lerde diğer yaklaşımlar popüler olmuştur.

HANGİ TEORİ? Telkin (Endoktrinasyon) Bazıları, tutum ve değerlerin telkin edilmesi (aşılanması) gerektiğine inanır. Evlerinde güç kullanılarak eğitim verilmiş çocukların, iyi davranış göstermeleri gerektiği yönünde kendilerine telkinde bulunulan çocuklara kıyasla, olumlu davranışlar yönünde taahhütte bulunmaları ve bu tür davranışlarla ilgilenmeleri daha muhtemeldir.

Değer Açıklama Teorisi HANGİ TEORİ? Değer Açıklama Teorisi Değer açıklama süreci; değerlerin, bir bireyin seçtiği, çok önem verdiği ve daha sonra ona göre davrandığı bir şey olduğu önermesine dayanır. Bu durumda öğretmenler, çocuklar için güvenli ve emin bir ortam içerisinde kendi duygu, tepki ve değerlerini keşfetmeleri için planlama yapar…

yargılar oluşturma yeteneğini geliştirmek için girişimde bulunur. HANGİ TEORİ? Değer Analizi Teorisi Değer analizi yoluyla öğretmenler, ahlak ve değer problemleri hakkında akıl yürütme sürecini öğreterek, öğrencilerin rasyonel ve mantıksal olarak savunulabilir ahlaki yargılar oluşturma yeteneğini geliştirmek için girişimde bulunur.

HANGİ DEĞERLER ÖĞRETİLMELİDİR? Tutum ve değerlerin ele almak için hangi değerlerin öğretilmesi gerektiği sorusu tartışmalıdır. Bu sorular şunlar olabilir: “İnsanların ne yapması gerekir?”, “İnsanların yaşamaları gereken standartlar nelerdir?”, “İnsanların değer vermesi, onaylaması, onlara göre yaşaması ya da devam ettirmesi gereken şeyler nelerdir?”

HANGİ DEĞERLER ÖĞRETİLMELİDİR? Bir kişinin bir davranış için standartları, başkasının standartlarından farklı olduğu için çatışmalar doğar. Bu nedenle, her ebeveyn çocuklarının farklı birtakım değerleri öğrenmesini sağlamalıdır.