Doç. Dr. Murat Özdemir Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yetişkin Eğitimi Doç. Dr. Murat Özdemir Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Temel Kavramlar Eğitim, bireyin davranışlarında kasıtlı olarak istendik davranış değişikliği meydana getirme sürecidir. Eğitim her hangi bir alana yönelik kişisel performansı artırmak amacıyla tasarlanmış bir süreçtir.
Eğitim Süreci İhtiyacın belirlenmesi Eğitimin planlanması ve tasarlanması Eğitimin gerçekleştirilmesi Eğitimin değerlendirilmesi
Eğitimle İlişkili Kavramlar Pedagoji, eski Yunanca “çocuk” anlamına gelen “paid” sözcüğünden türetilmiştir. Pedagoji, çocuğun yönlendirilmesi ve yetiştirilmesinin bilimi ve sanatıdır. Androgoji, esk Yunanca “adam” anlamına gelen “andras” sözcüğünden türetilmiştir. Androgoji, yetişkinin eğitilmesi ve yetiştirilmesi anlamına gelmektedir.
Yaşam Boyut Öğrenme Yaşam boyu eğitim (life-long education), pedagojik ve androgojik yaklaşımların birleşimesi sonucunda, bireyi yaşam boyutu öğrenmeye hazırlamak anlamına gelmektedir.
Androgojiye Dayalı Kurumsal Eğitim Yetişkin; Neden, niçin ve nasıl eğitileceğini bilmek ister Bağımsızdır ve içeriğin akış şemasını kendisi belirlemek ister Ön yaşantıları ve tecrübeleri önemlidir Öğrenilecek konuların hayatla doğrudan ilişkisi olması gerekir Güdülenme süreci içseldir ve bireysel fayda merkezlidir
Yetişkinlerde Öğrenme Basamakları Gereksinim duyma İlgi Davranış Öğrenme
Yetişkinin Özellikleri Yetişkinler ihtiyaçları doğrultusunda öğrenir Öğrenmeye hazır olduklarında öğrenir Kısa sürede uygulayabileceği bilgi ve becerileri öğrenmek ister Grup etkileşiminden hoşlanır Öğrenme sürecine etkin şekilde katılmak ister
Yetişkinin Özellikleri Kendi tecrübesine dayalı olarak görüşlerini açıklamak ister Eğitim sürecinde tartışmak ister İçeriğin belirlenmesinde yer almak ister Bilgi ve becerisini geliştirerek, problemleri kendi başına çözebilecek yeterliğe kavuşmak ister
Yetişkinin Özellikleri Önceki deneyimleri öğrenme için zengin bir kaynak sağlar Deneyimlerini eğitim sürecinde paylaşmak ister Eğitimde rahat bir çevre ve dinamik bir atmosferden hoşlanır Sertifika, takdir ve alkış gibi ödül almak öğrenme cesaretini artırır Zamanları değerlidir
Yetişkinlerde Bilginin Akılda Kalıcılığı Okuma % 10 Duyma % 20 Görme % 30 Duyma ve Görme % 50 Söyleme (% 70) Yapma (% 90)
Yetişkinlerin Öğrenme Stilleri Her insanın öğrenme stili farklıdır Bu nedenle eğitim sunumu farklı öğrenme stilleri göz önünde bulundurularak planlanmalı ve uygulanmalıdır
1-Uygulamacılar Yaşayarak öğrenmek isterler Her şeyi yapmaya hazırdırlar Yeni deneyimlere açıktırlar Teoriden boğulurlar
2-Dinleyiciler Tedbirlidirler, sinerjinin oluşmasını beklerler Harekete geçmeden önce plan yaparlar Katılmaktan çok izlemeyi tercih ederler
3-Kuramcılar İstatistikler, oranlar ve somut gerçeklikler isterler Prensipler, kuram ve model önemlidir
4-Deneyciler Fikir ve teknikleri denemek isterler Problemleri çözerken sabırsızdırlar
Kurumlarda Eğitim Kurumlarda eğitim, performansı artırmayı amaçlar Kurum ile eğiticinin işbirliği içerisinde olması gerekir Eğitim ihtiyaçları ve beklentileri belirlenmelidir. Bu amaçla ön-testler ve seviye belirleme çalışması yapılmalıdır Eğitim programı tasarlanmalı ve geliştirilmelidir
Kurumlarda Eğitim Eğitim sürecinin tasarımı yapılmalıdır Öğretim yöntem ve teknikleri belirlenmelidir Eğitim materyalleri belirlenmelidir