Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

POZLAMA, IŞIK, RENK, KOMPOZİSYON

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "POZLAMA, IŞIK, RENK, KOMPOZİSYON"— Sunum transkripti:

1 POZLAMA, IŞIK, RENK, KOMPOZİSYON

2 POZLAMA

3 Pozlama Diyafram Açıklığı
Pozlama; kullandığınız film üzerinde istediğiniz görüntüyü elde edebilmek için ışığın hangi miktarda geçeceğini (diyafram açıklığı) ve hangi süre boyunca geçeceğinin (enstantane) kontrolüdür. İstediğiniz görüntüyü elde edebilmek için diyafram açıklığı, enstantane ve film hızı ayarlarını doğru yapmak gerekir. Bu üç ayarın arasındaki ilişkiyi iyi bir şekilde kontrol edebilmeniz gerekir, bu ilişkiye sonsuz üçgen ilişkisi de denir Diyafram Açıklığı Fotoğraf makinelerinde, objektiften film üzerine düşürülecek ışık miktarının belirlenmesine yarayan kısma diyafram denir. Yarıçapını büyüterek veya küçülterek filime düşecek olan ışık miktarının ayarlanmasına yarar.

4 Işık miktarına göre ayarlanacak diyafram için diyafram açıklığı değerleri kullanılır ve “f” ile gösterilir. f = Odak Uzunluğu /Diyafram Çapı(D) = Diyafram Açıklığı  Her objektifin kendine göre bir diyafram açıklığı aralığı vardır. Bu diyafram açıklığı değerleri standartlara göre belirlenmiş olup aşağıdaki gibidir ve her stop kendinden sonrakinin yarısı kadar ışık geçirir. f 1.4, f 1.8, f 2 ,f 2.8, f 4, f 5.6, f 8, f 11, f 16, f 22, f 32

5 Alan Derinliği Alan Derinliğini Etkileyen Faktörler:
Alan derinliği fotoğraftaki net olan objelerin dahil olduğu düzlemdir. Alan Derinliğini Etkileyen Faktörler: Diyafram çapı küçüldükçe, alan derinliği azalır. Kullanılan objektiflere göre alan derinliği değişir; geniş açılı(odak uzunluğu kısa) objektiflerde alan derinliği fazla iken, dar açılı(odak uzunluğu uzun) objektiflerde alan derinliği kısadır. Film düzlemi ile netlik yapılan konu arasındaki mesafe azaldıkça, alan derinliği azalır. Aynı şekilde film düzlemi ile netlik yapılan konu arasındaki mesafe arttıkça, alan derinliği artar. Bunun sebebi netlik ayarının kısa mesafelerde çok hassas iken, uzun mesafelerde hassaslığını yitirmesinden kaynaklanır.

6 Alan Derinliği Derinlik

7 Alan Derinliği

8 Enstantane Film düzlemi üzerine düşecek "ışığın süresini" yani "poz süresini"  denetleyerek filmin önünü kapatan sistemdir. Deklanşöre basıldığında bu perde açılır ve daha önce belirtilmiş obtüratör hızı süresince açık kalır. Standart enstantane değerleri 1/1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/15 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000, 1/2000 şeklinde bir dizi oluşturur. Bu değerler 1 saniyeden başlayarak saniyenin 1/2 si; 1/4 ü; 1/8 i gibi daha az sürelerde obtüratörün açılıp kapanmasını ifade eder. Bu dizide sağa doğru gidildikçe her stop değeri bir öncekinin yarısı kadardır. Bu diziye ek olarak B(Bulb) eklenebilir. Makine bu konumdayken deklanşöre basıldığı sürece obtüratör açık kalacak ve film düzlemi üzerine ışık düşecektir. Enstantane değeri sayısal olarak azalırken obtüratör hızı artar. Tam tersi enstantane değeri sayısal olarak artarken obtüratör hızı yavaşlar.

9 Tabloda görülen diyafram değerleri ve enstantane değerleri dizilerinin ortak özellikleri vardır. Diyafram değerleri dizisin de her diyafram durağı (stopu) kendinden önce gelen değerin yarısı kadar ışık geçirmektedir. Aynı şekilde enstantane değerleri dizisinde de her enstantane durağı kendinden önce gelen değerin iki katı daha uzun bir zaman dilimidir. Dizilerin bu özelliklerine ve karşılıklılık kuralına göre yukarıdaki tabloda her sütunda görülen değerler ikilisi pozlama bileşenleri olarak adlandırılır ve fotoğraf üzerinde etkileri farklı olmak üzere film üzerine eşit miktarda ışık düşecektir. F 1.2 1.4 1.8 2 2.8 4 5.6 8 11 16 22 32 1/sn 2000 1000 500 250 125 60 30 15 1 1 sn 1/4 sn

10 Enstantane Hızı

11 Enstantane Hızı

12 Enstantane Hızı

13 Pozlandırma Konu kadrajın tam ortasına yerleştirirsek fotoğraflar daha az hareketli ve çok daha az dikkat çekici olur. Bunun önüne geçmek için, çekeceğimiz kareyi aklımızdan yatay ve dikey olarak üç eşit parçaya bölelim. Bu çizgilerin kesiştiği noktalar iyi bir kompozisyonda ilgi merkezinin yerleşeceği en doğru dört noktadır. Bu noktalara fotoğrafçılıkta “dört altın nokta” denir. Manzara fotoğrafları çekerken de ufuk çizgisinin bu çizgilere paralel ve kadrajın üçte birini dolduracak şekilde yerleştirilmesi gerekir

14 Pozlandırma

15 Pozlandırma Pozlandırma
Çekeceğiniz konunun hareketli olması demek devamlı yüksek hızda çekmelisiniz anlamına gelmiyor. Yukarıdaki fotoğraf da hareketli olmasına karşın uzun pozlandırılarak suya tül etkisi verilmiştir. Çekeceğimiz konu ne kadar hareketli ise o derece yüksek enstantane değerleri kullanarak hareketi dondurabiliriz.

16 IŞIK

17 Işık Kaynağının Büyüklüğü
Küçük bir ışık kaynağından gelen demetler paralel olduğu için gölge ve aydınlık alanlar arasında keskin sınırlar vardır. Gerçekçi fotoğraflar için birebir olan sert ışık romantik bir havayı bir anda yok edebilir. Sert ışık kaynaklarına örnek olarak güneş, flaş, mum ve spot ışıklar verilebilir. Aydınlık bölgelerde canlı renkler, gölgede ise karanlık ve siyah renk hakimiyeti küçük ve sert ışık kaynaklarının özelliğidir. Aydınlık ve karanlık arasındaki keskin ayırım güçlü kompozisyonlar yaratmaya yardımcı olabilir. Yüksek kontrast, detay ve doku için bu tür ışık kaynakları kullanılmalıdır. Işık kaynağı büyüdükçe karanlık ve aydınlık alanlar arasındaki geçiş belirsizleşir. Gölgeler kaybolmaya yüz tutar, canlı renkler yerine pastel renkler hakim olur. Barışçı portreler için aranan bu tür ışığa doğal ortamda bulutlu havalar ve açık gölgede rastlamak mümkün.

18 Işık Kaynağının Büyüklüğü ve Gücü

19 Işık Kaynağının Büyüklüğü ve Gücü

20 Işık Kaynağının Büyüklüğü ve Gücü

21 Önden Gelen Işık: Işık kaynağı konunun önünde fotoğrafçının arkasındadır. Konu bakış yönündeki her noktasından eşit miktarda aydınlanmıştır ve hiç gölge yoktur. Gölgenin yokluğu derinlik duygusunu yok eder. Bu tür ışık detay verme ve renkleri gösterme açısından çok etkilidir.

22 Önden Gelen Işık

23 Yandan Gelen Işık Daha güçlü ve zengin görüntüler elde edilir. Sağ veya soldan gelen ışık gölgelere neden olduğu için görüntünün dokularını daha belirginleştirir. Yandan gelen ışıkla oluşan bu gölgeler fotoğrafa derinlik duygusu kazandırır. Doku ve desen çekimlerinde bu ışık kullanılmalıdır.

24 Yandan Gelen Işık

25 Yandan Gelen Işık

26 Ters Işık Işık kaynağı konunun arkasında fotoğrafçının önündedir. Ters ışıkta fotoğraf çekmek çok zordur ama çok etkili fotoğraflar elde edilebilir. Önden gelen ışıkta nesnenin görmediğimiz tarafını aydınlattığı için bakış yönümüzde detaylar kaybolur ama nesnenin dış formu belirginleşir. Konunun etrafındaki ışık huzmeleri fotoğrafı güzelleştirir. İstenirse nesne dolgu flaşı ile aydınlatılabilir. Bunu fotoğrafa yükleyeceğiniz duygu belirler.

27 Ters Işık

28 Ters Işık

29 Ters Işık

30 Ters Işık

31 Ters Işık

32 Üsten Gelen Işık Işık kaynağının konu üzerine tam tepeden gelmesidir. Bu durumda kontrast yüksek olacağı için bu durumlarda fotoğraf çekilmesi tavsiye edilmez. Bu durumlarda fotoğrafı çekip çekmeyeceğinizi yine sizin fotoğrafa vermek isteyeceğiniz duygu belirleyecektir.

33 Noktasal Işık Işık kaynağının bulutlardan, ağaçlardan yada başka açıklıklardan gelerek konunun bir bölümünü aydınlanmasıdır. Gündoğumunun hemen sonrasında veya günbatımından evvel, yağmurdan sonra bulutların arasından çıkan, ormanda ağaçların veya yaprakların arasından çıkan ışıkların hepsi noktasal ışıklardır. Bu tür ışık kaynakları ile son derece güzel fotoğraflar çıkar.

34 Noktasal Işık

35 Noktasal Işık

36 Noktasal Işık

37 Noktasal Işık

38 Dolaylı Gelen Işık Işık kaynağının diğer cisimlere çarptıktan sonra ilk gücünü kaybedip konumuzun üzerine düşen ışıklardır. Kapalı veya bulutlu havadaki ışıktır. Işığın konu üzerine düşen zamanda nasıl dağıldığı nasıl yansıdığına bağlı olarak farklı özellikler gösterir. Dolaylı ışık alan ortamlarda çekim yaparken düşük enstantane değerleri kullanılmak zorunda kalacağımız için sehpa ve daha hızlı filmler kullanmak gerekir.

39 Dolaylı Işık

40 Yansıma Ayna veya cam gibi pürüzsüz yüzeylere düşen ışık, geldiği acı ile hiç bozulmadan aynı ışık şiddetini yansıtmasına düzgün yansıma denir. Duvar, kağıt veya kumaş gibi pürüzlü yüzeylerin yansıtmasına dağınık yansıma denir.

41 RENKLER

42 Gün ışığının rengi hakkında
Gün ışığı sabahların erken saatlerinde sarıdır. Akşama doğru kırmızılaşır. Kışın gün ışığında yaza göre daha çok mavi vardır. Deniz seviyesinden yükseldikçe mavilik ve ultra-viole ışınların etkisi artar Doğrudan gelen güneş ışığı gölgelere göre daha sıcak olur tonlu olur Bulutlu ve puslu havalar mavi tonlu renkleri vermek eğilimindedir.

43 Kırmızı Titreşimi en kuvvetli, en dinamik renk kırmızıdır. Hareketlendirme, tahrik etme gibi özelliği vardır. Kırmızı rengi uzun zaman seyreden kişide sinir gerginliği gözlenir, nefesi sıklaşır, kalbi daha kuvvetle çarpar. Kırmızı; güneş, ateş, alev gibi ısı veren olayları hatırlattığı gibi, hareketlendirici kimliğinden dolayı bir çok ülke bu rengi bayraklarında kullanmıştır. Yaşama arzusunu, cinsel tutkuları, şehveti, kanı, ateşi ve öfkeyi temsil eder. İştah açar. O yüzden dünyadaki gıda firmalarının çoğu logosunda kırmızıyı kullanır. Kırmızı tansiyonu yükseltir, kan akışını hızlandırır. Kırmızı siyah üzerinde şiddet ve ateşi temsil ederken, beyaz üzerinde pembe manevi bir aşkın simgesidir. Turuncuya kayan bir kırmızı romantik bir serüvenin başlangıcı olabilir. Beyaz üzerinde kırmızı kan ve ölümü akla getirir. Yüzdeki kırmızılık utanma, kızgınlık ve ateşin belirtileridir.

44 Kırmızı

45 Kırmızı

46 Kırmızı

47 Kırmızı

48 Kırmızı

49 Yeşil Dinlendirici renklerin başında gelir. Acı, sert bir yeşil olmamak şartıyla perde perde sıcağa veya soğuğa giden yeşiller seyredeninin içine ferahlık, açıklık verir. Titreşimi zayıftır. Yeşilde dinsel, mistik bir anlam da vardır. Müslümanlıkta ana renk olduğu gibi, Hıristiyanlarda da bu rengi inanmanın, ölmezliğin bir simgesidir. Bolluk duygusu da verir. Hayatı, sağlığı, gelişmeyi, büyümeyi ve umutları temsil eden renktir. Güven veren renktir. O yüzden bankaların logolarında hakim renktir. Yatak odası için rahatlatıcıdır. Yeşil yaratıcılığı körükler. Bu yüzden büyük lokanta mutfaklarında yeşil tercih edilir. Hastanelerde de yeşil rahatlatıcı özelliği nedeniyle kullanılır. Doğanın rengidir. Doğurganlık ve huzur yeşilin anımsattığı diğer değerlerdir. Yeşil-sarı ilk baharın gençlik gücünü doruğunda gösterir.

50 Yeşil

51 Yeşil

52 Yeşil

53 Yeşil

54 Yeşil

55 Mavi Huzur, mutluluk verir, rahatlamayı sağlar.Sonsuzluğun simgesidir. Enerji, hayal gücü ve sezgileri temsil eden renktir. Sadakat, akıl ve mantık anlamına gelir. Sakinlik simgesi. Araplar mavinin kan akışını yavaşlattığına inanır, nazar boncuğu o yüzden mavidir. Batıda intiharları azaltmak için köprü ayaklarını maviye boyarlar. Siyah üzerinde mavi, gece parlayan bir neon gibi canlıdır. Gece ve gündüz gökyüzü hep mavi ile özdeşleştirilir. Sualtında görünen denizin derin mavisi yükseklerde gördüğümüz mavi bizi heyecanlandırır. Fotoğrafın alt yarısında kullanılan mavi, ağır ve derin; üstte kullanılan ise hafiftir. Üstte kullanılan mavi özgürlüğün rengidir. Akşam mavisi hüznün rengidir. İnsan yüzünün mavi renk altında görünmesi ise hastalık ve ölüm düşüncelerini akla getirir. Dairenin oluşumunda bir nokta, merkezin etrafında eşit bir şekilde hareket eder. Dairenin ifade ettiği sonsuzluk ve bitmeyen yumuşak hareketlerdir. Bu kavramlara en yakın renk mavidir.

56 Mavi

57 Mavi

58 Mavi

59 Turuncu Sıcak renkler sınıfında olup kırmızı kadar dinamik değildir, titreşimi ondan zayıftır. Rahatlığı, parlaklığı hatırlatır. Kırmızı kadar olmasa da ateşi, güneşi, ışığı ve ısıyı çağrıştırır. Sağlık, enerji, olağanüstü güç ve mantık anlamına gelir.

60 Turuncu

61 Turuncu

62 Turuncu

63 Turuncu

64 Sarı İçinden veya arkasından ışıklandırılmış etkisini uyandıran çok parlak bir renktir. Sevinç uyandıran tonların başında gelen bu renk, limon sarısı gibi hafifçe yeşile kayınca rahatlatıcı ve ferahlatıcıdır. Sarı renk, uzun zaman seyredildiğinde, kanın damarlarda daha düzenli akmasını ve sinir sistemini düzenli olmasını sağlar. Egemen olma duygusunu da çağrıştırdığı söylenir. Sarı renk; sezgilerin, enerjinin, mutluluğun, paranın, mantığın, gerçeklerin ve bilinçli davranışların rengidir. Soluk bir sarı; korkaklığı, bazen de ölümü simgeler. Geçiciliğin ve dikkat çekiciliğin sembolü. O yüzden dünyada taksiler sarıdır, geçici olduğu bilinsin ve dikkat çeksin diye. Altın sarısı, maddenin en yüksek değerini ifade eder. Sarı bolluk, kutsallık, güneş ve zenginliğin simgesidir. Sarı parlaktır ama şeffaf değildir. Bazen karanlığın içinden çıkan ışık anlamında, aydınlığın simgesi olmuştur. Bu anlamda sarı, bilgi anlamına gelir. Ancak bu sarı içerisine gri ve siyah renk karıştırılırsa, yalan, ihanet, ve akılsızlık anlamına gelir. Sarı ister yukarıda ister aşağıda kullanılsın dengeyi, yukarıya doğru hareket ve hafifliği ifade eder.

65 Sarı

66 Sarı

67 Sarı

68 Sarı

69 Mor Kader içe kapanış melankoli ifade ettiği söylenir. Hıristiyanlarda yas rengidir. Soğuk renkler arasında yer alır. Nevrotik duyguları açığa çıkardığından, insanları bilinçaltının korkuttuğu saptanmıştır. İntihar edenlerin beğendiği renktir. 

70 Mor

71 Mor

72 KOMPOZİSYON

73 Kritik An Her hareketin saptanacağı bir kritik an vardır. Bu an başlangıçta, ortasında veya bitiminde olabilir.

74 Kritik An

75 Kritik An

76 Hareket Hareketi vurgulamak için çeşitli yöntemler vardır. Bunların ilki düşük örtücü hızında çekilmiş fotoğraflardaki uzamış görüntülerdir. Fotoğraftaki yüksek kontrast, ufuk çizgisinin açısı, tekrar eden konular, yuvarlak hatlar da fotoğraf hareket duygusu vermek için kullanılırlar.

77 Hareket

78 Hareket

79 Hareket

80 Hareket

81 Hareket

82 Hareket

83 Hareket Yönü Konudaki değişimin izlenebildiği yönden bakılmalı. Hareketin genişleyeceği alan bırakılmalıdır.

84 Hareket Yönü

85 Hareket Yönü

86 Hareket Yönü

87 Bakış Yüksekliği Bir işle uğraşan kişinin işini ve kendisini gösterecek yükseklikte olmalı.

88 Bakış Yüksekliği

89 Bakış Uzaklığı Konu çerçeveyi yeterince doldurmalıdır. Anlam kaybı olmamalıdır.

90 Bakış Uzaklığı

91 Sadelik Fotoğrafı mümkün olduğunca az elemanla anlatmaya çalışmaktır. Fotoğrafı sadeleştirmek ve ilgi merkezini artırmak için karmaşık olmayan bir fon seçilmeli ve ilgisiz nesneleri fotoğraf karesinden çıkarılmalıdır

92 Sadelik

93 Sadelik

94 Sadelik

95 Düz Çizgiler Toprak üstünden aşağıya toprak içlerine düşen çizgiler bitkinlik, cansızlık, ölümlülük duygusunu uyandırır.

96 Düz Çizgiler Yatay çizgiler hareketsiz çizgilerdir. Durgunluk, durulma, yerleşme etkisi verir. Düz çizgiler, yatay olarak doksan derecelik açı prensibi üstüne kurulmuşsa yerleşme ve hareketsizlik duygusunu daha da kuvvetlendirir.

97 Düz Çizgiler Toprak üstünden yukarıya, gökyüzüne doğru yükselen çizgiler, hayat canlılık duygusunu uyandırır.

98 Düz Çizgiler

99 Eğri Çizgiler Eğrilikleri artıkça, dinamizm ve hareket duygusunu da beraberinde artırır. Eğri çizgilerin egemen oldukları herhangi bir alana bakan göz, yaşamın, sevginin ve kaynaşma duygularının etkisinde kalır. Bir çizgi ne kadar eğilip bükülürse tıpkı deniz dalgaları gibi canlılık duygusunu da o kadar artırır.

100 Eğri Çizgiler

101 Kırık Çizgiler Karmaşa ve boşalma duygusu uyandırır.

102 Çizgiler

103 Çizgiler

104 Çizgiler

105 Denge Birbirini tamamlayan şekil, renk ya da aydınlık veya karanlık alanların göze hoş gelecek şekilde ayarlanmasıdır. Denge simetrik veya asimetrik olabilir.

106 Asimetrik Denge

107 Asimetrik Denge

108 Denge

109 Simetrik Denge

110 Asimetrik Denge

111 Simetrik Denge

112 İlgi Merkezi Fotoğrafın ilk görevi bakan gözlerin fotoğraf içinde dolaşmadan veya çok kısa bir gezinti sonunda fotoğrafın ilgi merkezine gitmesini sağlamaktır. İlgi merkezi her şey olabilir. Fotografdaki ilgi merkezi fotoğraf karesi içinde herhangi bir yere yerleştirilebilir.

113 İlgi Merkezi

114 İlgi Merkezi

115 Tekrarlar Arka arkaya gelen benzer nesneler fotoğrafta ritim duygusunu artırır.

116 Tekrar

117 Tekrar

118 Tekrar

119 Tekrar

120 Tekrar

121 Tekrar

122 Tekrar

123

124

125

126

127

128

129


"POZLAMA, IŞIK, RENK, KOMPOZİSYON" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları