Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Bilgisayar Destekli Eğitim 1 EĞİTİMDE BİLGİSAYAR KULLANIMI.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Bilgisayar Destekli Eğitim 1 EĞİTİMDE BİLGİSAYAR KULLANIMI."— Sunum transkripti:

1 Bilgisayar Destekli Eğitim 1 EĞİTİMDE BİLGİSAYAR KULLANIMI

2 2Bilgisayar Destekli Eğitim BİLGİSAYAR SİSTEMİ Girdi Araçları Girdi Araçları Merkezi işlem birimi Merkezi işlem birimi Ana bellek Ana bellek ROM ROM RAM RAM İkincil bellek(floppy, harddisk, optik disk …) İkincil bellek(floppy, harddisk, optik disk …) Çıktı Araçları Çıktı Araçları

3 3Bilgisayar Destekli Eğitim ÖĞRETİM ARACI OLARAK BİLGİSAYARLAR Bilgisayar yönetimli öğretim Bilgisayar yönetimli öğretim Bilgisayar destekli öğretim Bilgisayar destekli öğretim

4 4Bilgisayar Destekli Eğitim Bilgisayar Yönetimli Öğretim Bilgisayar Yönetimli Öğretim, bilgisayar sisteminin öğretimi planlama, düzenleme ve programlama, öğrenmeleri ölçme, öğrencilerle ilgili verileri kaydetme ve öğrenme verileri üzerinde istatistiksel analizler yapma gibi öğretim etkinliklerini yönetmek için kullanılmasıdır. Bilgisayar Yönetimli Öğretim, bilgisayar sisteminin öğretimi planlama, düzenleme ve programlama, öğrenmeleri ölçme, öğrencilerle ilgili verileri kaydetme ve öğrenme verileri üzerinde istatistiksel analizler yapma gibi öğretim etkinliklerini yönetmek için kullanılmasıdır.

5 5Bilgisayar Destekli Eğitim Bilgisayar Destekli Öğretim Bilgisayar Destekli Öğretim (BDÖ), bilgisayarın sistem içinde programlanan dersler yoluyla öğrencilere bir konu ya da kavramı öğretmek ya da önceden kazandırılan davranışları pekiştirmek amacıyla kullanılmasıdır. Bilgisayar Destekli Öğretim (BDÖ), bilgisayarın sistem içinde programlanan dersler yoluyla öğrencilere bir konu ya da kavramı öğretmek ya da önceden kazandırılan davranışları pekiştirmek amacıyla kullanılmasıdır.

6 6Bilgisayar Destekli Eğitim Bilgisayar destekli öğretimde en çok kullanılan ders yazılım türleri Bilgisayar destekli öğretimde en çok kullanılan ders yazılım türleri Özel ders Özel ders Alıştırma Alıştırma Benzetişim (simulasyon). Benzetişim (simulasyon). BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM

7 7Bilgisayar Destekli Eğitim Özel Ders Yazılımları Özel ders, belli bir konu ya da kavramı öğretmeye yönelik programlardır. Özel ders, belli bir konu ya da kavramı öğretmeye yönelik programlardır. Bilgisayar destekli öğretimde en çok kullanılan yazılım türüdür. Bilgisayar destekli öğretimde en çok kullanılan yazılım türüdür.

8 8Bilgisayar Destekli Eğitim Özel Ders Yazılımları 1.Giriş Bölümü 2.Bilginin Sunulması 3.Soru ve cevap 4. Cevabı Değerlendirme 5.Geri Bildirim 6.Kapanış

9 9Bilgisayar Destekli Eğitim 1. Giriş Bölümü İlgi Çekme İlgi Çekme Hedefler Hedefler Yönergeler Yönergeler Önceki Bilginin Hatırlatılması Önceki Bilginin Hatırlatılması Program Kontrolü Program Kontrolü Öntest Öntest

10 10Bilgisayar Destekli Eğitim İlgi Çekme İlgi çekici grafik ve animasyon kullanımı İlgi çekici grafik ve animasyon kullanımı Müzik Müzik Sözlü ve yazılı mesajlar kullanımı Sözlü ve yazılı mesajlar kullanımı Hedefler Genelde ilk ekranı ders sonunda öğrencilerin kazanacağı davranışları belirten hedefler takip eder. Genelde ilk ekranı ders sonunda öğrencilerin kazanacağı davranışları belirten hedefler takip eder. Amaç, öğrencilerin öğretim sonunda kendilerinden ne beklendiği konusunda bilgilendirilmesidir. Amaç, öğrencilerin öğretim sonunda kendilerinden ne beklendiği konusunda bilgilendirilmesidir. Hedeflerin etkililiği öğrenme türü ve öğrenci özelliklerine göre değişir. Hedeflerin etkililiği öğrenme türü ve öğrenci özelliklerine göre değişir.

11 11Bilgisayar Destekli Eğitim Yönergeler Program içerisinde ileriye nasıl gidileceği, geriye nasıl dönülebileceği, programın nasıl sonlandırılacağı, soruların nasıl cevaplandırılacağı, nasıl yardım alınacağı hakkındaki bilgileri içermelidir. Program içerisinde ileriye nasıl gidileceği, geriye nasıl dönülebileceği, programın nasıl sonlandırılacağı, soruların nasıl cevaplandırılacağı, nasıl yardım alınacağı hakkındaki bilgileri içermelidir. Kullanılacak özel tuşlar açıklanmalı Kullanılacak özel tuşlar açıklanmalı Kısa cümleler kullanılmalı Kısa cümleler kullanılmalı Olumsuz ifadelerden kaçınılmalı Olumsuz ifadelerden kaçınılmalı Teknik kelime ve kısaltma kullanmaktan kaçınılmalı Teknik kelime ve kısaltma kullanmaktan kaçınılmalı Ekranlar arasında ilerlemek ve yardım için kullanılan simgeler (ikonlar) ekranın altında yer almalıdır. Ekranlar arasında ilerlemek ve yardım için kullanılan simgeler (ikonlar) ekranın altında yer almalıdır. İkonların yerleşimi her ekranda aynı olmalıdır. İkonların yerleşimi her ekranda aynı olmalıdır.

12 12Bilgisayar Destekli Eğitim Önceki Bilginin Hatırlatılması Yeni bilgiler önceki bilgilerle ilişkilendirildiğinde daha fazla öğrenim ve kalıcılık oluşur. Yeni bilgiler önceki bilgilerle ilişkilendirildiğinde daha fazla öğrenim ve kalıcılık oluşur. Detaylı açıklama yerine kısa bir yazı veya graf i k yeterlidir. Detaylı açıklama yerine kısa bir yazı veya graf i k yeterlidir. Ders başında konunun ana noktalarını gösteren grafiksel bir özet bir hatırlatma imgesi vazifesi görebilir. Ders başında konunun ana noktalarını gösteren grafiksel bir özet bir hatırlatma imgesi vazifesi görebilir.

13 13Bilgisayar Destekli Eğitim Program Kontrolü Tamamen Bilgisayar Tamamen Öğrenci Kısmen Öğrenci Kısmen Bilgisayar Kontrol Öğrencinin her bir ekrandaki bilgiyi izleme zamanı Alıştırmaların sayısı ve zorluk dereceleri Konuların sunuluş sırası Farklı düzeylerde hazırlanmış modüllerin seçimi

14 14Bilgisayar Destekli Eğitim Öntest Dersin öğrenci düzeyine uygun olup olmadığını belirlemeye yönelik tasarlanmış kısa bir testtir. Dersin öğrenci düzeyine uygun olup olmadığını belirlemeye yönelik tasarlanmış kısa bir testtir. Öğrencinin derse hazır olup olmadığı, Öğrencinin derse hazır olup olmadığı, Derste kazandırılacak davranışlara önceden sahip olup olmadığı öğrenilebilir. Derste kazandırılacak davranışlara önceden sahip olup olmadığı öğrenilebilir. Öğrenci, düzeyine en uygun program kısmına gönderilebilir. Öğrenci, düzeyine en uygun program kısmına gönderilebilir.

15 15Bilgisayar Destekli Eğitim 2. Bilginin Sunulması  Sunulan bilgiler yeterince kısa olmalı  Karmaşık bilgiler küçük adımlara parçalanmalı  Öğrenci her bir adımla ilgili etkinlikte bulunmalıdır.  Sunulan bilgi öğrencinin anlamasını kolaylaştıracak ve ilginin dağılmasına neden olmayacak genişlikte olmalıdır.

16 16Bilgisayar Destekli Eğitim Bilgi (Metin) Yerleşimi  Yeni bir paragraf ekranın son satırından başlamamalı ve paragraf başlangıcı açıkça belli olmalıdır.  Bir paragraf başladığı ekranda bitmelidir.  Metin iki yana hizalanarak kelimeler arasında eşit olmayan boşluklar oluşturulmamalıdır.  Bir cümle aynı ekranda bitmeli ve satır sonlarında kelimeleri bölmekten kaçınmalıdır.  Bilgiler ekranın bir yarısını tamamen boş bırakılarak, diğer yarısına sıkıştırılmamalıdır.  Satır aralıkları okumayı zorlaştıracak genişlik ya da darlıkta olmamalıdır.

17 17Bilgisayar Destekli Eğitim Bilgi (Metin) Yerleşimi  Tümüyle büyük harflerle yazılmış metinleri okumak, küçük harflerle yazılmış metinleri okumaktan daha zordur.  Süslü yazı tipleri kullanmaktan kaçınılmalıdır.  Başlık ve paragraf arasında en az bir boş satır olmalıdır.  Ders içinde ilerlemek ve yardım için kullanılan yönlendirmeler ekranın en altındaki birkaç satıra konmalı ve her ekranda aynı yerde olmalıdır.  Öğrencilerin bir soruyu nasıl cevaplayacağı ile ilgili yönlendirici mesajlarda standart sağlanmalıdır.

18 18Bilgisayar Destekli Eğitim Bilgi (Metin) Yerleşimi  Yeni bir konu, yeni bir ekranda başlamalı ve bu açıkça belli olmalıdır.

19 19Bilgisayar Destekli Eğitim Grafikler ve Canlandırma  Aşırı ayrıntı ve gerçek resimlerden kaçınılmalıdır.  Karmaşık grafikler mümkünse basit parçalara bölünmelidir.  Öğrenci, sunulan grafiğin izleme süresini kontrol edebilmelidir.  Canlandırmalar gerektiğinde tekrar edilebilmelidir.  Dikkat çekmek ve ayırt etmek için renk (en fazla 4) kullanılmalıdır.

20 20Bilgisayar Destekli Eğitim 3. Soru-Cevap  ETKİLEŞİM BDÖ’in ve etkili bir öğretme – öğrenme sürecinin en önemli özelliğidir.  Soru  Cevap  Geri bildirim Soruların İşlevleri:  Motivasyonu artırmak  Öğrenciye pratik yaptırmak  Verilen bilginin ne düzeyde anlaşıldığını öğrenmek  Öğrencinin dikkatini dersin önemli noktalarına çekmek  Dersin akış sırası için karar vermek Sorular;  Ders başlamadan  Ders sırasında  Ders sonunda

21 21Bilgisayar Destekli Eğitim 4. Cevabı Değerlendirme Cevaplar;  Geri bildirim sağlamak  Dersin akışını belirlemek  Başarıya yönelik verileri kaydetmek Geri bildirim, bir soruya cevap verildikten sonra öğrenciye sunulan mesajdır. Geri bildirimin etkililiği, öğrenciler tarafından anlaşılmasına ve cevapla ilgisine bağlıdır. 5. Geri Bildirim

22 22Bilgisayar Destekli Eğitim 6. Kapanış  Bir özel ders sonunda ders özetlenmelidir.  Özet, temel kavramların listesi ya da sunulan bilgileri özetleyen bir paragraf olabilir.

23 23Bilgisayar Destekli Eğitim Alıştırma Yazılımları Alıştırmalar, özel dersten farklı olarak belirli bir konu ya da kavramı öğretmek yerine önceden sınıf veya başka bir öğretim ortamında öğretilen konu ya da kavramı pekiştirmek amacıyla geliştirilen programlardır. Benzetişim Yazılımları Benzetişimler, bir takım olay ve durumları modelleyerek, öğrenciye bu modeller hakkında bilgi ve beceri kazandırmayı amaçlayan ders yazılımlarıdır.

24 24Bilgisayar Destekli Eğitim Bilgisayar Destekli Öğretim Programlama Araçları: BDÖ derslerinin geliştirilmesi sürecinde en kritik aşama, hazırlanan dokümanların bilgisayar koduna çevrilmesi “programlama” aşamalarıdır. Çünkü, bir BDÖ yazılımın etkililiği, yazılımın tasarımına bağlıdır. Yazılım tasarımı için kullanılabilecek, farklı yeterlilik ve özelliklere sahip değişik programlama araçları bulunmaktadır.

25 25Bilgisayar Destekli Eğitim Bilgisayar Destekli Öğretim Programlama Araçları: Programlama araçları, özellikleri nedeniyle, iki gruba ayrılmaktadır: 1.Programlama Dilleri (ör: Basic, Pascal, C). 2.Yazarlık Dilleri (ör: Flash, Fireworks)

26 Bilgisayar Destekli Eğitim 26 BDE  Avantajlar & Dezavantajlar

27 27Bilgisayar Destekli Eğitim BDE Avantajları Bilgisayarlar, öğrenciden bir girdi alana kadar bekler. Bu da onları sonsuz sabırlı yapar. Bu yüzden bilgisayarlar öğrencilerin öğrenme hızlarına göre, hızlı veya yavaş çalışırlar. Bu da her kullanıcının rahat etmesine ve daha iyi öğrenmesine yardımcı olur. Öğrenme Hızı

28 28Bilgisayar Destekli Eğitim BDE Avantajları Bu öğrenme yöntemi, öğrenenin öğrenme sürecine ihtiyaçları doğrultusunda ekleme ve çıkarma yapabilir ve öğrenme sürecini hızlandırıp yavaşlatabilir. Bilgisayar destekli eğitimde bu yöntem kullanılır ve öğreneninin katılımını sağlamak için sık sık girdi isteminde bulunur. Öğrenci girdiyi sağladığında bilgisayar anında değerlendirmeleri yaparak cevabın doğru ya da yanlış olduğuna bakar ve gerekli değişikliği yapar. Katılımcı Öğrenme

29 29Bilgisayar Destekli Eğitim BDE Avantajları Bilgisayarın yardımıyla öğrencilerin ilgisini çekebilecek yazılar, grafikler ve sesler eklenebilir. Aynı zamanda uygulamalara çeşitli uyarı mesajları ve geri bildirimde kullanılabilecek çok çeşitli araçlarda eklenebilir. Öğrenmede zorluk çeken öğrenciler için, yazılardan veya resimlerden alternatif yöntemler sağlayabilir. Ayrıca öğrenme ortamı internet ve çoklu algı sunuları kullanılarak geliştirilebilir. Çeşitlilik

30 30Bilgisayar Destekli Eğitim BDE Avantajları Bir öğrencinin nerede kaldığı ve/veya öğrenme sürecinin neresinde olduğu, bilgisayarın kayıt tutma yeteneğinden faydalanarak öğrenilebilir. Bu öğrenci için geri bildirim (dönüt) olarak ya da öğretmen için değerlendirme aracı olarak veya bahsedilen her iki amaç için de kullanılabilir. İlave olarak, hem öğrencinin kaldığı yerden devam etmesini hem de öğretmenin tam olarak öğrencilerinin genelinin zorluğa düştüğü konuları tekrar gözden geçirmesini sağlar. Kayıt Tutma

31 31Bilgisayar Destekli Eğitim BDE Avantajları Bilgisayarlar belli aralıklarla yaptıkları testlerden faydalanarak öğrencinin daha önceden gördüğü ve yeterince hakim olmadığı konuları tekrar gözden geçirmesini ve tamamen bildiği konuları atlamasına olanak sağlar. Bu sayede öğrenci konuları öğrenme sırasını kendi istediği şekilde değiştirmiş ve daha başarılı olabileceği bir yöntemi seçmiş olur. Uygunluk

32 32Bilgisayar Destekli Eğitim BDE Avantajları Bilgisayarlar, öğrencilerin çalışmak istedikleri anda çalışmaya hazır ve ara vermek istedikleri anda da ara vermeye hazırdırlar. Ayrıca yemek, uyku ve kahve içmek gibi fiziksel ihtiyaçları ve sinirlenme, moral bozukluğu ve sıkılma gibi psikolojik durumları olmadığı için her an çalışmaya hazırdırlar. Dolayısıyla öğrenci öğrenmeyi sağlamak için öğreticinin öğretmeye hazır olduğu zamanı yakalaması ve de o esnada kendi öğrenme isteğini koruması gerekmez ve istediği anda çalışabilir. Zamandan Bağımsızlık

33 33Bilgisayar Destekli Eğitim BDE Avantajları Görüntüler, grafikler, animasyonlar, ses efektleri yani multimedya ortamı öğretsel içeriğe gerçeklik katarak, bilgisayarı öğrenci için görsel olarak çekici hale getirmektedir. Görsel Çekicilik

34 34Bilgisayar Destekli Eğitim BDE Avantajları İnteraktif yazılımların kullanımı, öğrenciye özel kişiselleştirilmiş mesajların iletilmesi öğrencinin motivasyonunu arttırmaktadır. Güdüleme

35 35Bilgisayar Destekli Eğitim BDE Avantajları Özel durumu olan öğrenciler için BDE önemli bir kaynaktır. Belli nedenlerle okula gelemeyen ve farklı geçmiş yaşantılar geçirmiş öğrenciler BDE ile öğrenimlerini sürdürebilir ve kaynak olarak kullanıp eksiklerini tamamlayabilirler. Özel Durumlar

36 36Bilgisayar Destekli Eğitim BDE Avantajları  Bilgisayar tüm öğrencilere güvenilir ve tutarlı bir şekilde aynı öğretimsel içeriği sunar. Öğretmene, günün saatine ve öğrenciden öğrenciye göre farklılık göstermez. Tutarlılık

37 37Bilgisayar Destekli Eğitim BDE Avantajları  Bilgisayar, hem birden fazla duyu organına hitap ederek, hem de daha az zamanda daha fazla öğrenmesini sağlayarak öğrencinin öğrenme başarısını artırabilir. Etkinlik ve Etkililik

38 38Bilgisayar Destekli Eğitim BDE Avantajları  Bilgisayar, inanılmaz boyutlarda bir bilgi bankası haline dönüşebilir. Her türlü bilgiye ulaşmamızı, istediğimiz formatta grafik, metin, ses ve görüntü dosyalarını bir arada kullanmamıza olanak tanır. Bilgi Yönetimi

39 39Bilgisayar Destekli Eğitim BDE Dezavantajları Bilgisayar destekli eğitimin amacı belirli bir konuda insanları eğitmek ve o konuda yeterli donanıma sahip hale getirmektir. Bir BDE yazılımının yeterliliği o yazılımın belirli şartlara uyması ile anlaşılır. En iyi yazılım bahsedilen dezavantajları en az düzeyde içeren yazılımdır. Bilgisayar destekli eğitimin amacı belirli bir konuda insanları eğitmek ve o konuda yeterli donanıma sahip hale getirmektir. Bir BDE yazılımının yeterliliği o yazılımın belirli şartlara uyması ile anlaşılır. En iyi yazılım bahsedilen dezavantajları en az düzeyde içeren yazılımdır.

40 40Bilgisayar Destekli Eğitim BDE Dezavantajları  Bazı uzmanlar bilgisayar başında uzun süre kalmanın çocukların gelişimine zarar verebileceğinden bahsetmişlerdir. Bunun nedeni olarak da çocukların gelişmelerini tamamlayabilmeleri için gerekli olan diğer çocuklarla ve yetişkinlerle olan ilişkilerdeki azalma gösterilmektedir. Gelişimde Sınırlama

41 41Bilgisayar Destekli Eğitim BDE Dezavantajları  Bilgisayarlar yazı, grafik, ve ses gibi yeteneklere sahiptirler. Fakat görüntü için sınırlı bir ekrana sahiptirler. Bu yüzden görmek istediğiniz bilgilerin büyüklüklerine göre ekrandaki görüntüyü sağa-sola veya yukarı-aşağı kaydırmak zorundasınız. Bu, bazen oldukça zor olabileceği gibi, çoğu zaman rahatsız edici ve dikkat dağıtıcıdır. Kısıtlı Ekran Görüntüsü

42 42Bilgisayar Destekli Eğitim BDE Dezavantajları  Fiyat bu tip uygulamalarda oldukça önemlidir. Çünkü ilk ihtiyacınız olan bilgisayardan gerekli yazılıma kadar her şeye para ödemeniz gerekir. Bu yüzden okullarda her öğrenci için bir bilgisayar tahsis edileceği yerde bir bilgisayar birden fazla öğrencini kullanımına açılır. Fiyat

43 43Bilgisayar Destekli Eğitim BDE Dezavantajları  BDE için yazılmış programlarınızın müfredatla ve belirlenen hedeflere uyması zorunludur, aksi halde elinizdeki program ne kadar yüksek kalitede olursa olsun kullanamazsınız. Müfredatla İlgisi

44 44Bilgisayar Destekli Eğitim BDE Dezavantajları  Eğitim yazılımı satan, herhangi bir firmaya gittiğinizde size bol miktarda yazılım gösterebilirler. Bu yazılımların büyük bir çoğunluğu ise büyük eleştiriler almış olan yazılımlardır. Bu yüzden işinize yarayacak bir yazılım satın almadan önce yazılımın özelliklerini, müfredatınızla uyumlu olup olmaması, hedef kitlesinin sizin öğretim yaptığınız kitleye uyup uymadığı gibi soruları cevapladıktan sonra elinizde az sayıda kaliteli ama pahalı yazılım kalacaktır. Bazen de istediğiniz yazılımı bulamayabilirsiniz. Yazılım Azlığı

45 45Bilgisayar Destekli Eğitim BDE Dezavantajları  Bir işletim sistemi için için geliştirilmiş bir yazılım farklı işletim sistemlerinde veya aynı işletim sisteminin ileri versiyonlarında çalışmayabilir. Uyumluluk

46 46Bilgisayar Destekli Eğitim BDE Dezavantajları  Piyasaya sürülen yazılımlarım çoğu kopyalanarak izinsiz çoğaltılmakta ve değerinden düşük fiyata satılmaktadır. Bu kullanım haklarının ihlali üreticilerin piyasaya kaliteli ürün sürmesi girişimlerini engellemektedir. Kullanım Hakları

47 47Bilgisayar Destekli Eğitim BDE Dezavantajları  Yazılımların çoğu yalnızca bilişsel alana hitap etmekte duyuşsal ve devinsel alana yönelik uygulamalara yer verilmemektedir. Ayrıca sınırlı dönütler öğrencinin yaratıcılığını sınırlayabilmektedir. Sınırlı Hedefler

48 48Bilgisayar Destekli Eğitim Referanslar History of Computers History of Computers Price, R.V. (1990). Computer-aided Instruction: A guide for authors. Pasific Grove, CA: Brooks/Cole Publishing Company. Price, R.V. (1990). Computer-aided Instruction: A guide for authors. Pasific Grove, CA: Brooks/Cole Publishing Company. Pictures Pictures Yıldırım, S. (2000). Bilgisayar Destekli Eğitim (BDE) ve Yazılım Değerlendirme İLkeleri. Yıldırım, S. (2000). Bilgisayar Destekli Eğitim (BDE) ve Yazılım Değerlendirme İLkeleri.


"Bilgisayar Destekli Eğitim 1 EĞİTİMDE BİLGİSAYAR KULLANIMI." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları