Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

GENCİM ! Artık çocuk değilim, GENCİM ! ERGENLİK Toplumdan topluma, Devirden devire, Kişiden kişiye, Farklı özellikler gösterir. Aynı toplumun çeşitli.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "GENCİM ! Artık çocuk değilim, GENCİM ! ERGENLİK Toplumdan topluma, Devirden devire, Kişiden kişiye, Farklı özellikler gösterir. Aynı toplumun çeşitli."— Sunum transkripti:

1

2 GENCİM ! Artık çocuk değilim, GENCİM !

3 ERGENLİK Toplumdan topluma, Devirden devire, Kişiden kişiye, Farklı özellikler gösterir. Aynı toplumun çeşitli kesimlerinde bile bu farklılıklar söz konusudur.

4 Çocuklar sadece büyürler, Ergenler ise hem büyürler hem değişirler. Ergenlik; ikinci doğum ikinci doğum olarak da adlandırılır.

5 a- Buluğ çağı Kızlar → yaş Erkekler → yaş b- Ergenliğin başları c- Ergenliğin sonları

6 Kız ve erkekler arasındaki boy ve kilo farkı?

7 Ergenlikte vücuttaki değişiklikler El ve ayaklarda büyüme

8 Yüzün yapısında orantısız büyüme, ergenlik sivilceleri

9 Bedensel ve hormonal değişiklikler huzursuzluk yaratabilir.

10 -Okul başarısı azalabilir. -İçe dönme, yalnız kalma, vücudunu saklama isteği olabilir. -Aşırılık olabilir. -Duygusallık artar. -Hatıra defteri,şiir yazma sık. -Sinirlilik

11 Hayal kurma artar.

12 Ergenliğin Tutum Ve Davranışlar Üzerindeki Genel Etkileri: 1.Yalnızlık İsteği 2.Çalışma İsteksizliği 3.Disipline Karşı Direniş: 4.Çekingenlik: 5.Fazla Hayal Kurma: 6.Duygululuğun Artması

13 Hırçınlaştı, ders çalışmıyor. Sorumluluk duygusu yok. Canım sıkılıyor diyor. En küçük isteklerini sert bir dille ifade ediyor. Kardeşlerini kızdırmaktan zevk alıyor. Okuduğunu anlamıyor gibi, durgunlaştı, dalgınlaştı. Çabuk karamsarlığa kapılıyor. Ara sıra hiç yoktan huzursuzlaşıyor, sert karşılık veriyor. İleri derecede alıngan. Derslerinde yine başarılı ama oyuna, eğlenceye daha da düştü. Olur olmaz şeye ağlıyor. Evde huysuz, dışarıda ise çok sıkılgan. Bakın anne ve babalar bu yaşlardaki çocuklarının hangi davranışlarından yakınıyorlar:

14 Her istediğini yaptırmak istiyor. Aşırı süsleniyor. “Siz bana karışamazsınız.” diyor. Derslerinde başarılı hiç sorun çıkarmayan bir çocuktu iki kez okula gitmemiş, arkadaşları ile gezmiş. Sorunca yalan söyledi. Bu davranışı bizi çok şaşırttı. Çok harçlık istiyor, çok geziyor; eve girmek istemiyor. Spora çok düştü. Dersleri ile ilgilenmiyor. Banyoya sokamıyoruz, ellerini bile yıkatamıyoruz. Saçını kestiremiyoruz. Son derece asi ve hırçın olmaya başladı. Başına buyruk olmak istiyor. Dayak, kötü söz, tatlı söz hiçbiri sonuç vermiyor.

15 ÇOCUKLARIN ŞİKAYETLERİ  Büyüklerin anlayışsızlığı ve baskısı,onur kırıcı davranışlar  Arkadaş edinmede güçlük  Kız-erkek arkadaşlığının olmaması,  Kız erkek arkadaşlığının aile ve çevre tarafından anlaşılmaması ve karşı çıkılması  Boş zamanlarını etkin bir biçimde değerlendirecekleri yerlerin,olanakların olmaması  Evde ve okulda dayağın bir eğitim aracı olarak kullanılması

16 Sağlıkla ilgili kaygılar: Yeterli uyuyamamak, gevşeyip rahatlayamamak, sakarlık, bedensel görünüm, gerginlik, güzel ya da yakışıklı olamadığını düşünmek,

17 Kişilik ile ilgili kaygılar: Kendini aşağı görme, kendisine güveni olmamak, kendisini yetersiz görmek, sık sık öfkeye kapılmak, küçük şeylere üzülmek, olayları çok ciddiye almak....

18 Sosyal ilişkilerine yönelik kaygılar: Yeni tanıştığı insanlarla nasıl konuşacağını bilememe, yeterince arkadaş edinememek....

19 Din ahlak konularındaki kaygıları: Ölüm korkusu, din konusunda daha fazla bilgi istemek, neyin doğru neyin yanlış olduğunu bilememek

20 ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ Büyüme ve değişim evresidir. Yeni arayışlar içinde olduğu bir çağdır. Kendini aramaktadır. Kendi kişiliğine çeki düzen vermeye çalışır.

21 Yeni ruhsal özellikler ve davranışlar kendini gösterir. Zor beğenen ve çabuk tepki gösteren bir genç olur. Duyguları hızlı bir iniş çıkış gösterir. Çabuk sevinir çabuk üzülür, Çabuk sinirlenir, Olur olmaz şeyleri sorun yapar. Tepkileri önceden kestirilemez olur..

22 İstekleri artmıştır. Kendisine tanınan hakları yetersiz bulur. Bağımsızlık çağıdır Evde pek durmak istemez Dönüş saatine aldırmaz Yemeğe geç kalır Gece dışarı çıkmak ister Evde oturmak ona işkence gibi gelir Oburlaşır, durmadan bir şeyler atıştırırlar

23 Ana babanın uyarılarına birden tepki g ö sterir, ters yanıtlar verir. Ana-babasını eleştirir.Ana- babasına karşı çıkmış olmak için karşı çıkar. Dağınık ve savruk olur. Sık sık bir şeyler devirip kırar, sakarlardır. Kendisini arkadaşlarıyla karşılaştırır, gruplaşmalar olur. Grup dışına itilmemek için kendisine aykırı davranışlarda bulunur.

24 İdealler geliştirir,kendilerine bir rol-model seçerler- öğretmen, sporcu, bir şarkıcı gibi. Kahramanlarına yada idollerine benzemek isterler, odasına, eşyalarına resimlerini, posterlerini asar. Duvarlara astığı renkli resimlere ve posterlere karışılmasını istemez. Gürültülü müziğe bayılır.

25 Beğenilerin, özenmelerin, hayranlıkların çok olduğu bir dönemdir.Bir yandan bağımsızlıklarını kazanmaya çalışırken bir yandan da benzeyecekleri örnekler ararlar. Ergenliğin ilk dönemlerinde dengeli ve uyumlu ilkokul çocuğu gider, yerine kuruntulu, zor beğenen, çabuk tepki gösteren,tutarsız davranışlar sergileyen ve davranışları çok hızlı değişen bir ergen genç gelir. Bunlar ergenliğin ilk yılları için normal sayılabilecek davranışlardır.

26 ERGENLİK DÖNEMİNDE DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI Kaygılar ( sağlıkla, bedenle,kişilikle, meslek seçimiyle vb. ilgili) Depresyon İntihar davranışı-teşebb ü sü Saldırganlık Toplumsal ilişkilerden geri çekilme Aşırı kilo kaybı Aşırı yeme ve kusma Vücut ağırlığı ile ilgili algıda bozukluk

27 İLA Ç, MADDE VE ALKOL KULLANIMI PEKİ NEDEN? –Bu maddelere kolay ulaşılabilmesi, –Yeni şeylere olan merakları, –Kolay tehlikeye atılabilmeleri, –Risk alabilmeleri, –Ana-babanın etkisi, –Arkadaş baskısı ve etkisi, –Yaşamın zorluklarından ka ç ma, –Duygusal bozukluklar, –Toplumsal reddedilmedir.

28 SUÇ VE ŞİDDETE EĞİLİM Çocuklukta ihmal edilme Aşırı katı veya dengesiz anne baba tutumları Fiziksel cezalandırmaya- dayağa dayalı tutum Karşılıklı d ü şmanlığın yaşandığı Ana-baba- ç ocuk ilişkisinin olması Ana-babanın ilgisizliği Ana-babanın ç ocuğu reddetmesi Akran baskısı ve kendini bir gruba ait hissetme gibi durumlarda olabiliyor.

29 ERGENLİĞİN SONLANMASI Duygusal sakinliğin artması Gerçekçiliğin artması Evlilik ve aile hayatına hazırlanması Kişinin kendi fizik yapısını, erkek ya da kadın cinsel rolünü kabul etmesi bu role uygun davranış geliştirmesi Ana babasından ve diğer yetişkinlerden duygusal olarak kopup bağımsızlığını kazanması

30 Bir meslek seçebilmesi Toplumsal yetişkin bir birey olabilmek için gerekli bilgi ve yetenekleri kazanması Duygusal bağımsızlığı kazanma ve kendisi ile ilgili önemli kararları kendi başına verebilmesi.

31 ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞ ETME ANNE BABA OLARAK ÇOCUKLARIMIZA NASIL YAKLAŞABİLİRİZ? Ana baba olarak ana g ö revimiz, ç ocuklarımızı bağımsız, verimli ve sorumlu bir şekilde yaşayabilecek duruma getirmek olmalıdır. bir şekilde yaşayabilecek duruma getirmek olmalıdır.

32 Ailelerin baş etme hazırlıklarına ERKEN başlaması, çocukları ve kendileri için en iyi yoldur. Bu konularda önceden bilgi sahibi olma tıpkı AŞI gibi, koruyucu ve rahatlatıcı olur.

33 Kendimizi ergen gençlerin yerine koyup, onları anlamaya çalışalım.Ergenlik döneminin fırtınalı ve zor olduğunu hatırlayalım. UNUTMAYINIZ; İyi tarafları hatırınızda kalsa da, sizler de aynı sorunları yaşamışsınızdır. Bunu düşünerek ÇOCUKLARINIZA YAKLAŞABİLİRSİNİZ. BİR ZAMANLAR BEN DE ERGENDİM…

34 SORUNLARA YAKLAŞIM… Sorunlara ortaklaşa yaklaşınız. Diyalog kurmada istekli olunuz Diyalogu siz başlatın. Objektif olun, Ergenin gözüyle görmeye çalışın.

35 BEN SENİN YAŞINDAYKEN... Ger ç ek ç i olmaya ö zel ç aba sarf ediniz. Genç için yetişkinleri kendi yaşlarında ve s ü rekli ç alışkan, başarılı, d ü ş ü nceli, saygılı, anlayışlı, ç ok sevilen,her t ü rl ü kusurdan uzak !!! bir kişi olarak d ü ş ü nmek olduk ç a zordur.

36 Ergenin, dinlenilmeye, kabul edildiğini hissetmeye ihtiyacı vardır. Anlaşıldığını, kabul edildiğini, koşulsuz sevildiğini bilen bir ergenle iletişim kurmak, hiçte zor olmayacaktır.

37 1. DİSİPLİN Sınırları ve ö zg ü rl ü kleri hakkında ç ocuğunuza bilgi verin.Yaşlarına uygun,yeteri kadar ö zg ü rl ü k sağlamak, gelişmelerini olumlu y ö nde destekleyecektir. Otokontrolün gelişmesi için ailede ve toplumda bazı sorumluluklar verin.

38 2. DENETİM S ü rekli denetim altında tutmayın.Bunu isteseniz de başaramazsınız. Kendisine g ü vendiğinizi samimi olarak ve davranışlarınızla g ö steriniz. Yapacağı yanlış bir davranışın, her şeyden ö nce kendi kişiliğine saygısızlık olacağı temasını işleyiniz.

39 GÖRÜŞLERİNİ ALMA Ailede herhangi bir sorun olduğunda gencin de görüşlerini alınız. Onu aile içi sevinçlerden ve üzüntülerden ne kadar soyutlarsanız, o kadar yetişkinlikten uzaklaştırırsınız

40 3. Aşırı Baskılar Ailesi ve çevresi ile çatışmaya düşen genç aşırı baskılar altında bunalır. Sonuçta kendisine yönelen kötü bir söz veya davranış intihar girişimine neden olabilir. İntihar girişimi gencin mutlaka depresyon içinde olduğunu göstermez. Ancak girişim tekrarlanırsa yoğun bir ruhsal çöküntü olasılığını arttırabilir.

41 4.SEVGİ “ SEVGİ İLACI ”Anlamı bilinen ve yerinde kullanılan “ SEVGİ İLACI ” ger ç ekten bir ç ok sorunun çö z ü m ü nde ç ok etkilidir. Sevginizi gizlemeyin. “İçinden sevmek“İçinden sevmek” şeklinde bir sevgi türü yoktur. Sevgi saydam olmalıdır.

42 Sevgi ö n şartlı ve koşullu olmaz Sevgi şartsız olduğu zaman anlam taşır. Sevgi ekmek, su ve hava gibi temel ihtiya ç lardan birisidir.

43 5.İLETİŞİM Ç ocuklar ve gen ç ler sizin s ö ylediklerinize değil, yaptıklarınıza dikkat eder. Bu a ç ıdan kuru kuruya nasihat eden bir anlayışı benimsemeyin. Onu duyun,dinleyin ne dediğini anlamaya çalışın. Mutsuz ve ü zg ü n olduklarında bile, sizlerle konuşmalarını y ü reklendirecek ilişki tarzı geliştirin

44 Özel hayatına kesinlikle saygı gösteriniz. Ona gelen bir mektubu açmayınız. Günlüğünü karıştırmayınız. Bazen günlük en iyi arkadaş olabilir. Yaşadıklarını yazdıkça rahatlarlar. İleride bu anılara, tıpkı çocukluk resimlerine baktığı zaman gibi gülümseyerek bakacak ve hatırlayacaktır.

45 AİLELERİN ERGENLİK D Ö NEMİYLE BAŞETME YOLLARI Ondan kesinlikle m ü kemmel olmasını beklemeyiniz. Ufak tefek hataları g ö rmezden geliniz. Onu iyi komşu ve akraba ç ocukları ile kıyaslamayınız. Tenkitte c ö mert olduğunuz kadar övgüde ve takdirde de c ö mert olunuz. ”

46 Gence bir davranışı ö ğretmenin en iyi yolu ondan beklediklerimizi ona vermektir. Yetişkinler bile bir problemle karşılaştığında sağduyulu ve sakin davranmakta zorlanırlar. Bizim yapamadıklarımızı ergenden beklememeliyiz.

47 Ona ç ok kızdığınızda hemen bağırıp cezalandırmayın. Kızdığınızda derin derin soluk alın ya da yürüyün, siniriniz geçene kadar... Rahatlayın. Olaylar hen ü z sıcakken doğru d ü ş ü nemeyebiliriz.

48 AKRAN BASKISI TEHLİKELİDİR ÇÜNKÜ ; Genç o davranışı yapması için arkadaşları tarafından zorlanmakta veya cesaretlendirilmektedir. Ergenlik döneminde gençler akranlarıyla daha fazla vakit geçirmeye başlar ve akranlarının kendilerini ailelerinden daha iyi anladığını düşünür ve inanır. Ait olma, kabul görme ihtiyacı gencin akran grubunun kontrolüne girmesine yol açar. Akran grubunun kontrolüne girmek peşinden akran baskısını da beraberinde getirmektedir.

49 ÇOCUKLARIMIZ… Bizim en değerli varlıklarımız… Tüm çabalarımız onların iyiliği için… “ Olumlu çocuk yetiştirmenin ilk şartı, olumlu anne-babadır. Hiç birimiz mükemmel değiliz o zaman onlardan mükemmel olmalarını bekleyemeyiz.”

50 İLGİYLE DİNLEDİĞİNİZ VE KATILIMLARINIZ İÇİN TEŞEKKÜRLER… :-)


"GENCİM ! Artık çocuk değilim, GENCİM ! ERGENLİK Toplumdan topluma, Devirden devire, Kişiden kişiye, Farklı özellikler gösterir. Aynı toplumun çeşitli." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları