Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ SAYISAL GÖRÜNTÜ NASIL OLUŞUR? Kısaca görüntü ; 1.Objektif 2.Algılayıcı 3.Sayısal dönüştürücü 4.Tampon bellek 5.Bellek şeklinde oluşur.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ SAYISAL GÖRÜNTÜ NASIL OLUŞUR? Kısaca görüntü ; 1.Objektif 2.Algılayıcı 3.Sayısal dönüştürücü 4.Tampon bellek 5.Bellek şeklinde oluşur."— Sunum transkripti:

1 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ SAYISAL GÖRÜNTÜ NASIL OLUŞUR? Kısaca görüntü ; 1.Objektif 2.Algılayıcı 3.Sayısal dönüştürücü 4.Tampon bellek 5.Bellek şeklinde oluşur.

2 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ SAYISAL GÖRÜNTÜ NASIL OLUŞUR?

3 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ

4

5 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ

6 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ SAYISAL RENKSAYISAL RENKSAYISAL RENKSAYISAL RENK SAYISAL RENKSAYISAL RENKSAYISAL RENKSAYISAL RENK Dijital görüntü ekipmanları (monitörler, yazıcılar, tarayıcılar, dijital fotoğraf makinaları) doğadaki bu renkleri insan gözüne doğru olarak gösterebilmek için bazı standart renk modelleri (yani renkleri ifade yöntemleri) kullanırlar. Bu modellerin amacı, renkleri dijital olarak, yani sayılarla ifade edebilmektir. RGB Renk Modeli RGB Renk Modeli CMYK Renk Modeli CMYK Renk Modeli CMYK Renk Modeli CMYK Renk Modeli sRGBAdobeRGB

7 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ SAYISAL RENKSAYISAL RENKSAYISAL RENKSAYISAL RENK SAYISAL RENKSAYISAL RENKSAYISAL RENKSAYISAL RENK ANA RENKLER [R,G,B] - R (Red) - Kırmızı - G (Green) - Yeşil - B (Blue) - Mavi ARA RENKLER [C,M,Y,K] - C (Cyan) - Mavi - M (Magenta) - Kırmızı - Y (Yellow) - Sarı RENK UZAYI

8 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ SAYISAL RENKSAYISAL RENKSAYISAL RENKSAYISAL RENK SAYISAL RENKSAYISAL RENKSAYISAL RENKSAYISAL RENK RENK UZAYI (RGB )

9 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ SAYISAL RENKSAYISAL RENKSAYISAL RENKSAYISAL RENK SAYISAL RENKSAYISAL RENKSAYISAL RENKSAYISAL RENK Renk Derinliği: 8 bit renk, 16 bit renk ya da 32 bit renk aslında görüntü kartındaki her bir pikselin rengini saklamak için ne kadar bellek kullanacağı ile ilişkilidir. 8 bit renk: Görüntü kartı 256 farklı renk saklar. 32 bit renk: Görüntü kartı 4.2 milyar renk saklar.

10 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ DİJİTAL FOTOĞRAF MAKİNELERİ BÖLÜMLERİ

11 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ SAYISALALGILAYICI (SENSOR) SAYISAL ALGILAYICI (SENSOR)

12 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ CCD (Charge Coupled Device): CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor): SENSORLER Faveon X3

13

14 CCD ve CMOS görüntü Sensörleri CCD ve CMOS görüntü Sensörleri TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ CCD (Charge Coupled Device) teknolojisi fotoğraf makinesii ve kamera endüstrisi için geliştirilmiş ve uzun süreden beri kullanılan bir teknolojidir. CCD sensörün avantajları: Daha iyi ışık hassasiyeti: Düşük ışıklı ortamlarda bile gayet iyi görüntü sağlama. Daha parlak renkler, daha net görüntü: Son yıllarda çıkan bazı yeni CMOS sensörler iki teknoloji arasındaki farklılıkları kapatsalar da CCD görüntü kalitesi hala daha mükemmeldir ve gelecek seneler içinde de bu durum değişmeyecektir. Stabil görüntü kalitesi: Aynı model iki CCD sensör arasındaki görüntü farklılığı az seviyededir. Düşük arka plan gürültüsü: CCD sensör CMOS sensör'e nazaran daha düşük arka plan gürültüsü üretir.

15 CCD ve CMOS görüntü Sensörleri CCD ve CMOS görüntü Sensörleri TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ CCD teknolojinin bazı dezavantajları CCD teknolojinin bazı dezavantajları : Daha pahalı üretim: CCD sensörler standard dışı süreçler ile üretildiğinden daha pahalıdırlar. Network kameralara entegre etmek daha karmaşık ve pahalıdır: CCD tabanlı bir network kamera üretmek daha karmaşıktır ve ilave bileşenler gerektirir. Parlak ışık izi: Ekrana çok parlak bir ışık geldiğinde (doğrudan aydınlatma veya direkt güneş ışığı) CCD sensör görüntünün altında ve üstünde şeritler oluşturabilir. Bu durum "lekeli çiçek açması" diye tanımlanır.

16 CCD ve CMOS görüntü Sensörleri CCD ve CMOS görüntü Sensörleri TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ CMOS teknolojisi CMOS teknolojisi bellek, mikroişlemci, diğer elektronik devre ve elemanların üretiminde kullanılan standard bir teknolojidir. Bu özellik CMOS teknolojiyi CCD teknolojiye nazaran daha kolay çalışılabilen bir teknoloji yapar. CMOS sensörlerin bazı karakteristikleri: Standard ve yaygın üretim sürecinden dolayı düşük maaliyet. Özel bileşenlere gereksinim yoktur. Düşük ışık ortamlarında görüntüde sabit gürültü işareti belirir.Bu gürültü bazı küçük noktalar şeklinde olabileceği, sabit çizgiler şeklinde de olabilir. CCD sensöre nazaran newtork kameraya entegre etmek daha kolaydır. CMOS sensör kullanarak daha küçük boyutlarda network kamera üretmek mümkündür.

17 CCD ve CMOS görüntü Sensörleri CCD ve CMOS görüntü Sensörleri TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ CMOS teknolojinin bazı dezavantajları: Düşük ışık hassasiyeti: CMOS sensörün düzgün çalışması için iyi bir aydınlatmaya gereksinim vardır. Yüksek gürültü oranı: CCD sensörden daha yüksek gürültü oranına sahiptir.

18 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ ÇÖZÜNÜRLÜK ( SENSOR RESOLUTION) Çözünürlük Düşük Çözünürlük Yüksek

19 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ ÇÖZÜNÜRLÜK ( SENSOR RESOLUTION) Algılayıcıda bulunan alıcıların sayısı, elde edilen sayısal görüntünün çözünürlüğü arasında doğrudan bağlantılıdır.Yani çözünürlüğün değeri algılayıcının megapiksel değeri ile orantılıdır. Bu özellik dijital fotoğraf makinesinin en önemli özelliklerinden biridir.Makinenin çözünürlüğü yapabileceğiniz maksimum baskı boyutunu belirler.

20 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ MEGAPİKSEL Fotoğraf makinelerinin sensör yani algılayıcı kapasitesidir.Bu milyon piksel anlamına gelen mega piksellerle ölçülür. Örneğin 3 milyon pikselin anlamı 3 mega pikseldir.

21 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ ÇÖZÜNÜRLÜK ( SENSOR RESOLUTION)

22 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ ÇÖZÜNÜRLÜK ( SENSOR RESOLUTION) 3 megapiksel 6 megapiksel

23 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ ÇÖZÜNÜRLÜK ( SENSOR RESOLUTION)

24 Dijital Fotoğraf Makinaları Genel olarak dijital fotoğraf makinalarını şu şekilde guruplandırabiliriz. Amatör (point-shot) fotoğraf makinaları SLR-Like (Slr benzeri) fotoğraf makinaları SLR fotoğraf makinaları Amatör (Point Shot) Fotoğraf Makinaları: Bu makinalar günlük kullanım amaçlıdır. Algılayıcı boyutları ufaktır, sabit lenslidirler, optik vizöre sahiptirler, 2-4 kat zoomları vardır. Genellikle 35mm eşlenik lens çapları (4 kat zoom) arasındadır. Birçok manual ayarı içermezler. Diyaframları kısıtlı, maksimum örtücü zamanları kısadır. Algılayıcının önünde refleks kameralardaki gibi bir perde bulunmaz.

25 SLR benzeri (SLR-Like) Fotoğraf Makinaları: Bu tip makinalar genelde, profesyonelliğe giriş kademesindeki kullanıcılar tarafından tercih edilir. Refleks kameralardaki full manual mod, EVF (electronic viewfinder), diyafram, enstantane, ISO (algılayıcının ışığa duyarlılığı) hızı gibi ve daha birçok özelliğe sahiptirler. SLR makinalardan temel eksikleri ise lenslerinin sabit olup değiştirilememesi, ufak algılayıcı boyutu, algılayıcının önünde perde (örtücü) olmaması olarak sıralanabilir. Lensinin değişememesinin yanısıra yardımcı aksesuarlar vasıtasıyla daha geniş açı, daha tele açı ve daha yakın çekim gibi özellikler kazandırılabilir. Yani ; Lens adaptörü, tele-wide converter (dönüştürücü), close-up filtre gibi. Hemen her makinada 3x - 15x arası optik zoom vardır. Bununla birlikte dijital zoom da mevcuttur. Optik zoom: Çekmek istediğiniz konuya doğru gerçek bir yakınlaştırma ve uzaklaştırma yapar. Görüntüyü tamamen optik (lensler vasıtasıyla) olarak yakınlaştırıp-uzaklaştıracağı için ayarladığınız pixel sayısını değiştirmeyerek kaliteli fotoğraflar çekmenizi sağlar. Dijital zoom: Bu özellik optik zoomdan farklı olarak fotoğrafa gerçek bir yaklaşma ve uzaklaşma yapmaz. Sadece fotoğrafın kenarlarını kırparak zoomladığınız kısmı kadraja almaktadır. Yazılım tabanlı bir yaklaşım biçimidir.

26 SLR Fotoğraf Makinaları: Profesyonel kalitede çalışmalar için kullanılan makinalardır. Değişebilen lensleri, yüksek kaliteye sahip ölçüm mekanizmaları ile üst düzey çalışmalara olanak tanırlar. Analog bir fotoğraf makinasında bulunan hemen tüm mekanizmalar korunup, film yerini algılayıcıya bırakmıştır. Bu nedenle analog makinalardaki çok yönlülükten ödün verilmeden, dijital teknolojilerin getirdikleri yeni olanaklar bunun üzerine eklenmiştir. Dijital SLR makinalarda dikkat etmemiz gereken önemli noktalardan biride Focal çarpandır. Focal Çarpan ise; dijital algılayıcının film ebatından (24*36mm) küçük olması nedeniyle lens içinden gelen ışığın daha dar boyutlarda çerçevelenmesine yol açar. Böyle olunca aynı fokal için görüntü yapay olarak yaklaşır. Örnek olarak Canon marka Dijital SLR makinalarda (Full Frame makinalar hariç) bu çarpan 1,6 değerinde olduğu için 28mm objektif ile baktığımız görüntüyü, 44.8 mm gibi görmemizi sağlar. Ancak minimum netlik mesafesinde herhangi bir değişiklik olmaz. - Avantajları olarak; normalde binlerce euro ile satın alabileceğimiz ultra tele objektiflere çok ucuza sahip olursunuz (örnek: 300mm -> mm'ye denk gelir) -Dezavantajları ise; ultra geniş açılar kullanılma zorunluluğu vardır. Mesela -15 mm lik bir açı elde etmek icin mm lik objektif gerekmektedir.

27 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ ALGILAYICI BOYUTU VE FORMATLARI Algılayıcı boyutu çekilen fotoğrafı etkiler ve aynı zamanda fotoğraf makinelerinin niteliklerine göre de algılayıcı boyutları değişiri. Kompakt fotoğraf makinelerinde algılayıcı boyutları SLR makinelerinden daha küçüktür. SLR fotoğraf makinelerinin algılayıcıları daha verimli çalışır ve daha kaliteli görüntü üretir. Bu yüzden ölçüm aralıkları daha büyüktür. Algılayıcının en- boy oranı da önemlidir.35 mm’ lik filmin en- boy oranı 3: 2’dir Bu yüzden fotoğrafçılıkta baskı açısından bu oran tercih edilir. Oysa ki bazı bilgisayar ekranlarında bu oran 4: 3’tür. Bazı kompakt makinelerde en boy oranı4:3 şeklindedir. Çünkü Bu makinelerdeki görüntüler daha çok bilgisayarda işlenmek için oluşturulur. SLR fotoğraf makinelerinin en- boy oranı 3: 2’dir.Çünkü bu fotoğraf makinelerinde çekilen görüntülerin baskıya yönelik düşünüldüğünün ifadesidir.

28 Algılayıcı boyutu ve formatı (CCD Sensor Size and Format) Dijital fotoğraf makinalarında çözünürlüğün yanı sıra algılayıcı boyutu da önemlidir. Algılayıcı boyutu, geleneksel fotoğrafçılıktaki film boyutuna ( 24 x 36 mm) karşılık geldiğinden, küçük olması renk algılamasında ve de fotoğraf / alan derinliğini (depth of field) azaltmada bir takım yetersizliklere neden olur. Bu nedenle, algılayıcı boyutu mümkün olduğunca büyük bir fotoğraf makinası tercih edilmelidir. Yakın zamana kadar profesyonel fotoğraf makinalarının bile algılayıcı boyutu 35mm filminkine oranla oldukça ufaktı. Günümüzde 35mm film boyutunda algılayıcıya sahip (Full Frame) fotoğraf makinaları da mevcuttur. Örnek verecek olursak; Kullanım alanları göze alındığında, amatör makinalar en ufak, SLR-benzeri makinalar onlara oranla daha büyük, ve de SLR makinalar en büyük algılayıcılara sahiptirler. Canon EOS 1Ds Mark IIKodak DCS 14nCanon EOS 5D

29 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ Bazı Makineler ve Algılayıcı Boyutları

30 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ

31

32

33 KAYIT FORMATLARI : RAW Ham haldeki görüntü algılayıcıdan RAW (Ham) dosyası olarak alınır ve makine ayarlarına bağlı olarak ya sıkıştırılarak kaydedilir veya doğrudan belleğe aktarılır. RAW dosyasının bilgisayarda işlenmesi ve fotoğraf makinesinde uygulanan işlemlerin geri alınabilmesi mümkündür. Bu da görüntü üzerindeki hakimiyetinizi arttırır. RAW formatının tercih edilmesi sıkıştırma ile kaybedilen bazı detayların da korunmasını sağlar. Bunun dışında RAW kaydı yapılırken, Jpeg veya Tiff formatında sıkıştırılmış ikinci bir kopyanın kaydedilebilme seçeneği bulunuyor. Böylece istediğinizde işlenmiş görüntüleri kullanıp, istediğiniz fotoğrafları da RAW formatında açıp işleyebilirsiniz.

34 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ KAYIT FORMATLARI : JPEG JPEG (Joint Photographic Experst Group) en yaygın kullanılan sayısal görüntü formatıdır. Web tarayıcılar, görüntüleyiciler ve görüntü işlem yazılımları ile uyumludur. Teorik olarak JPEG, görüntüyü oluşturan verileri renk ve detay olarak ayırır. JPEG sıkıştırması kullanıcıya dosya boyutu ve görüntü kalitesi açısından seçim yapma şansı da tanır.

35 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ KAYIT FORMATLARI : TIFF TIFF (Tagged Image File Format) çoğu görüntü işleme programı tarafından desteklenen bir dosya formatıdır.TIFF dosyaları kayıpsız olarak sıkıştırılarak kaydedilebilir.Bu sıkıştırma işlemi bilgisayardaki ZIP sıkıştırmasına benzetilebilir. Görüntüyü oluşturan verilerde bir kayıp olmaz. Çoğunlukla fotoğraf makinesinin sıkıştırma veya kalite ayarının en yüksek derecesi fotoğrafın TIFF olarak kaydedilmesini sağlar. Yani TIFF yüksek kalitede fotoğraflar sunar. Ancak buna paralel olarak dosya boyutu da büyür.

36 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ BELLEK KARTLARI

37 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ BELLEK KARTLARI SmartMedia (SM) Görünüş olarak sim karta benziyor.Yüzey olarak diğer kartlardan farkı büyük olmaları fakat daha kırılgan olabiliyorlar.Günümüzde çok tercih edilen bir kart değil. Compact Flash (CF) Çok yaygın bir kullanımı var.Birkaç modeli mevcut bu yüzden alınan bu kartların Hangi model olduğuna dikkat etmek gerekir.Okuma yazma hızı yüksektir.

38 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ BELLEK KARTLARI MicroDrive Daha fazla enerji tüketmektedir ve daha fazla enerji tüketmeleri dezavantajıdır. Bu bellek kartının içinde küçük bir sabit disk bulunmaktadır. Bu da kartın yüksek okuma yazma yapabilmesini sağlıyor. Memory Stick (MS) Sony firmasının kendi makineleri için ürettiği bir karttır. Bu kartın en büyük dezavantajı da kartın kullanıldığı bir fotoğraf makinesinin bırakıp başka birini aldığınızda belleğinizin makineye uymama olasılığıdır.

39 TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ BELLEK KARTLARI Secure Digital SD tarafından desteklenen bu kartlar CF tipindeki kartlardan daha küçük olduklarından Mobil cihazlarda daha çok tercih edilirler.En önemli özelliği dahili güvenlik özellikleri sayesinde kart içeriğinin korunmasıdır. xD Picture Card Fuji, Olympus gibi fotoğraf makineleri tarafından tasarlanmış olan özel kartlardır. Bu yüzden oldukça yüksek okuma yazma hızı sunuluyor.

40 Video Film Kayıt (Movie Record) Birçok amatör ve SLR-benzeri dijital fotoğraf makinası artık video kayıt özelliğiyle geliyor. Bu özellik, kısa film kliplerinin çekilebilmesini ve anılarınızı video görüntüsü olarak saklamanıza olanak tanımaktadır. Yalnız çekilen film klipleri genellikle sizin saklama biriminizin büyüklüğüyle sınırlıdır ve klibin çözünürlüğü makinanın algılayıcısının çözünürlüğünden çok düşüktür. Genelde 320x240 pixel civarında, ve saniyede çekilen kare miktarı 15 ile sınırlıdır. Bu videonun kesik kesik ve kalitesiz görünmesine neden olur. Bu oranların daha yüksek olduğu makinalarda mevcuttur. Bu özellik, örtücülü olduklarından dolayı SLR makinalarda bulunmaz. (Not: Televizyonlarımızda izlediğimiz yayınların saniyedeki kare miktarı PAL sistemine göre 2 5 ’dir.) Ses Kayıt (Audio Record) Film kayıt kadar yaygın olmasa da bazı dijital makinalar, çektiğiniz her poz için birkaç saniyelik ses kayıt edebilmenize olanak vermektedir. Eğer çektiğiniz fotoğraflar ile ufak notları almayı seviyorsanız, bu özellik sizin için vazgeçilmez olacaktır. Televizyon Bağlantısı (TV connections) Dijital fotoğraf makinaları, video çıkışları sayesinde televizyona da bağlanabilirler. Bu özellik, başka yardımcı elemanlara ihtiyaç olmadan fotoğraflarınızı dostlarınızla paylaşmanızı sağlar. Makinanızın menülerinden video çıkış tipini (PAL/NTSC) seçerek istediğiniz sistem televizyona bağlayabilirsiniz.

41 Teşekkürler…


"TEMEL FOTOĞRAF EĞİTİMİ SAYISAL GÖRÜNTÜ NASIL OLUŞUR? Kısaca görüntü ; 1.Objektif 2.Algılayıcı 3.Sayısal dönüştürücü 4.Tampon bellek 5.Bellek şeklinde oluşur." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları