Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TÜRK İMALAT SANAYİİNDE YENİLİK: BİR DEĞERLENDİRME Prof. Dr. Gündüz Ulusoy Sabancı ÜniversitesiÖğretim Üyesi ve TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TÜRK İMALAT SANAYİİNDE YENİLİK: BİR DEĞERLENDİRME Prof. Dr. Gündüz Ulusoy Sabancı ÜniversitesiÖğretim Üyesi ve TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu."— Sunum transkripti:

1 TÜRK İMALAT SANAYİİNDE YENİLİK: BİR DEĞERLENDİRME Prof. Dr. Gündüz Ulusoy Sabancı ÜniversitesiÖğretim Üyesi ve TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu Direktörü Prof. Dr. Osman Türkay Yenilik ve Teknoloji Yönetimi Konferans Dizisi Yeditepe Üniversitesi 21 Şubat 2007

2 İÇERİK REKABETÇİLİK DÜNYA EKONOMİK FORUMU – KÜRESEL REKABET DIŞ TİCARET DOĞRUDAN YABANCI YATIRIMLAR DEĞİŞEN İŞ YAPMA BİÇİMLERİ VE ŞİRKET YAPILARI YENİLİK – YENİLİKÇİLİK TÜRKİYE İMALAT SANAYİİNDE REKABETÇİ ÖNCELİKLER TÜRKİYE İMALAT SANAYİİ VE YENİLİK SONUÇ

3 REKABETÇİLİK

4  Rekabetçilik, oldukça sık olarak kullanılan ancak tanımı üzerinde tam bir anlaşmanın olmadığı ve değişik ortamlarda farklı anlamların yüklendiği bir terimdir.  Rekabetçilik; firma, bölge, ülke ve ülke blokları bazında farklı içeriklere sahiptir.

5 REKABETÇİLİK  Mikroekonomide, rekabetçilik, firmaların rekabet etme, kârlarını artırma ve büyüme kapasitelerini ifade eder. Maliyetler ve fiyatlar üzerinde durulmakla birlikte, rekabetçilik, daha da önemli olarak ürünlerin kalitesi ve performansları ve firmaların teknolojiyi kullanma kapasitelerine (yenilik yapabilme yeteneklerine) dayandırılmıştır.  Makroekonomik düzeyde ise, rekabetçilik, ülkelerin uluslararası rekabetin sınavını geçebilecek ürünler ve hizmetler üretebilmesi ve yurtiçi reel gelirini artırmasıdır.* * Kaynak OECD, Technology and the Economy: The Key Relationships, OECD, Paris, 1992.

6 REKABETÇİLİK Ulusal düzeyde rekabetçiliğin tek göstergesi ulusal üretkenliktir. Bir ülkedeki yaşam standardının gelişmesi, o ülkedeki firmaların yüksek üretkenlik düzeylerine erişme ve bu düzeyi zaman içinde yükseltebilme yeteneklerine bağlıdır. Ülkelerin rekabetçi avantajları şirket düzeyindeki yenilik çabalarının sonucu oluşur – yeni ürün geliştirme, imalat süreçlerini iyileştirme, yeni ve başarılı markalar oluşturma gibi. Bir bölgenin veya ülkenin rekabetçiliği o bölge veya ülkedeki firmaların rekabetçiliğinin toplamıdır.

7 REKABET GÜCÜ - REKABETÇİLİK MÜHENDİSLİK YAKLAŞIMI *  Bir şirketin rekabet gücü, şirketin müşterilerine sunduğu mal ve hizmetlerin alternatifleri karşısında tercih edilmelerinin sürekliliğini sağlayabilme yeteneğidir.  Rekabet edebilme yeteneğini şirketlerin en iyi uygulamaları araştırma, belirleme, özümseme ve geliştirebilme yeteneği olarak tanımlıyoruz.  En iyi uygulama; müşteri odaklılık, kalite, esneklik, maliyet, yenilik (innovation) ve termine uyma gibi konularda şirket üst yönetiminin şirkete tanıttığı ve hedef gösterdiği endüstri çapında, ülke çapında veya dünya çapındaki uygulamalardır.  Hedef, bu uygulamaların şirkete kalıcı bir biçimde yerleştirilmesi ve aşılmasıdır. * Kaynak: Hatzichronoglou, T., Globalisation and Competitiveness, Working Paper, Directorate for Science, Technology and Industry, OECD, Paris, 1996.

8 DÜNYA EKONOMİK FORUMU KÜRESEL REKABET

9 REKABETİN 9 TEMEL FAKTÖRÜ VE AİT OLDUKLARI KÜRESEL REKABET ALT ENDEKSLERİ 1. Kurumlar 2. Altyapı 3. Makroekonomik Ortam 4. Sağlık ve Temel Eğitim 5. Yüksek Öğrenim 6. Piyasa Etkinliği 7. Teknolojik Altyapı 8. Faaliyet Çeşitliliği 9. İnovasyon Temel Gereklilikler Üretim Faktörleri Odaklı Ekonominin Anahtarları Verimlilik Artırıcılar Verimlilik Odaklı Ekonominin Anahtarları İnovasyon ve Çeşitlilik Faktörleri İnovasyon Odaklı Ekonominin Anahtarları Kaynak: Türkiye Küresel Rekabet Raporu 2006, TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2006

10 TÜRKİYE VE YENİ AB ÜYELERİNİN 1996 VE 2005 YILI KÜRESEL REKABET ALT ENDEKSLERİ Kaynak: Türkiye Küresel Rekabet Raporu 2006, TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2006

11 TÜRKİYE VE YENİ AB ÜYELERİNİN SIRALAMA VE SKORA GÖRE AB-15 ORTALAMASINA KIYASLA 2005 YILI KÜRESEL REKABET ALT ENDEKSLERİ Kaynak: Türkiye Küresel Rekabet Raporu 2006, TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2006

12 TÜRKİYE’NİN KÜRESEL REKABET ALT ENDEKSLERİ (NÜFUSU 4 MİLYONU AŞAN YENİ AB ÜLKELERİ ORTALAMASINA KIYASLA) Kaynak: Türkiye Küresel Rekabet Raporu 2006, TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2006

13 TÜRKİYE’NİN KÜRESEL REKABET ALT ENDEKSLERİ (AB ÜYELİK SÜRECİNDE OLAN DİĞER ÜLKELERİN ORTALAMASINA KIYASLA) Kaynak: Türkiye Küresel Rekabet Raporu 2006, TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2006

14 DIŞ TİCARET

15 1975 VE 2004 YILLARINDA SEÇİLMİŞ ÜLKELER İÇİN DIŞ TİCARETİN GSYİH’YE ORANI Kaynak: Türkiye Küresel Rekabet Raporu 2006, TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2006

16 İTHALATIN EKONOMİK FAALİYETE GÖRE DAĞILIMI, 2005 (%) Kaynak: Türkiye Küresel Rekabet Raporu 2006, TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2006

17 İTHALATIN EKONOMİK FAALİYETE GÖRE DAĞILIMI, 1996 (%) Kaynak: Türkiye Küresel Rekabet Raporu 2006, TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2006

18 GENİŞ EKONOMİK GRUPLARIN SINIFLAMASINA (BEC) GÖRE İTHALAT Kaynak: Türkiye Küresel Rekabet Raporu 2006, TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2006

19 GENİŞ EKONOMİK GRUPLARIN SINIFLAMASINA (BEC) GÖRE ARAMALI İTHALATI Kaynak: Türkiye Küresel Rekabet Raporu 2006, TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2006

20 3-BASAMAKLI STANDART TİCARET SINIFLANDIRMASINA GÖRE EN ÇOK İTHAL EDİLEN 10 ÜRÜN ÜRÜN 2004 (milyon dolar) Dünya'da Sırası (2004) Dünya'da Payı (2004) Dünya'da Payının Büyümesi ( ) Yıllık Ortalama Büyüme ( ) Dünya Ortalama Büyümesi ( ) HAM PETROL İNSAN TAŞIYAN MOTORLU KARA TAŞITLARI ALTIN, ALTIN KAPLAMA, GÜMÜŞ VE DÖKÜNTÜ VE ARTIKLARI MOTORLU KARA TAŞITLARI İÇİN AKSAM VE PARÇALAR DEMİR-ÇELİK DÖKÜNTÜ VE HURDALARI AKARYAKIT DEMİR, ÇELİK YASSI HADDE MAMULLERİ BAŞKA YERDE BELİRTİLMEMİŞ İLAÇLAR KIVILCIM ATEŞLEMELİ,SIKIŞTIRMA ATEŞLEMELİ MOTOR VE AKSAMLARI TELEKOMÜNİKASYON CİHAZLARI Kaynak: Türkiye Küresel Rekabet Raporu 2006, TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2006

21 ÜLKE GRUPLARINA GÖRE İTHALAT, 2005 Kaynak: Türkiye Küresel Rekabet Raporu 2006, TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2006

22 TÜRKİYE’NİN TİCARET PERFORMANS ENDEKSİ arası pazar payındaki yıllık değişim (%) Taşıt Araçları IT ve Elektronik Çeşitli İmalat Elektronik Parça Mekanik Eşya Temel İmalat GiyimTekstilKimya 21,0620,7818,5718,1613,248,847,216,443,56 Rekabet etkisi19,189,9211,377,406,414,023,201,992,69 Coğrafi uzmanlaşma etkisi 1,961,612,284,243,702,461,862,963,14 Üründe uzmanlaşma etkisi -0,618,234,455,494,292,391,751,08-2,01 Uyum etkisi0,531,020,471,03-1,16-0,020, ,25 Kaynak: Türkiye Küresel Rekabet Raporu 2006, TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2006

23 İHRACATIN EKONOMİK FAALİYETE GÖRE DAĞILIMI, 2005 (%) Kaynak: Türkiye Küresel Rekabet Raporu 2006, TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2006

24 İHRACATIN EKONOMİK FAALİYETE GÖRE DAĞILIMI, 1996 (%) Kaynak: Türkiye Küresel Rekabet Raporu 2006, TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2006

25 3-BASAMAKLI STANDART TİCARET SINIFLANDIRMASINA GÖRE EN ÇOK İHRAÇ EDİLEN 10 ÜRÜN ÜRÜN 2004 (milyon dolar) Dünya'da Sırası (2004) Dünya'da Payı (2004) Dünya'da Payının Büyümesi ( ) Yıllık Ortalama Büyüme ( ) Dünya Ortalama Büyümesi ( ) GİYİM EŞYALARI (başka yerde belirtilmemiş)4,08634, İNSAN TAŞIYAN MOTORLU KARA TAŞITLARI 3,934170, DEMİR/ÇELİK ÇUBUK VS.3,10437, TELEVİZYON ALICISI2,68055, KADIN GİYİM EŞYASI (DOKUMA)2,66654, TİCARİ ARAÇ2,252112, MEYVA/YEMİŞ, (TAZE/KURUTULMUŞ) 1,87264, TEKSTİL MAMULLERİ1,83937, ERKEK GİYİM EŞYASI (DOKUMA)1,66063, DAYANIKLI EV EŞYASI1,394112, Kaynak: Türkiye Küresel Rekabet Raporu 2006, TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2006

26 BAZI ÜRÜN GRUPLARINDA TÜRKİYE’NİN İHRACATI VE ORTALAMA BÜYÜME HIZI (%) (OBH) (‘000 USD) Kaynak: ITC International Trade Center UNCTAD/WTO, 2005 ÜRÜN GRUBU OBH (%) 723 – İnşaat makineleri , – Tekstil/Deri makineleri , – Kağıt endüstrisi makineleri , – Matbaa ve baskı makineleri , – Gıda işleme makineleri , – Özel endüstriyel makineler nes , – Tezgahlar (Talaş kaldıran) , – Tezgahlar (Talaş kaldırmayan) , – Tezgah parça ve komponentleri , – Metal işleyen makineler nes , – Endüstriyel soğutma/ısıtma mak , – Sıvılar için pompolar , Vantilatör, filtre, gas pompaları , – Mekanik malzeme hareketi mak , – Elektrikli olmayan makineler nes ,29

27 SEKTÖRE GÖRE GÖRELİ İHRACAT AVANTAJI-GÖRELİ İTHALAT NÜFUZ ENDEKSLERİ, 2004 Kaynak: Türkiye Küresel Rekabet Raporu 2006, TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2006

28 POTANSİYEL İHRAÇ MALLARI VE TALEBİN YILLIK ARTIŞ HIZI SERAMİKTEN SIHHİ TESİSAT, DEMİR ÇELİKTEN SABİT TECHİZAT, %16 TELEVİZYON ALICISI, %16 GEMİLER VE SUDA YÜZEN TAŞITLAR, %15 DEMİR/ÇELİK ÇUBUK VS., %15 KÜLÇE (İLK ŞEKİLLERDE) VE ALAŞIMSIZ DEMİR/ÇELİK,%15 DÖKME DEMİR, DEMİR-ÇELİK BORULAR, %13 TEKSTİL EŞYALARI, %11 DAYANIKLI EV EŞYASI, %11 AKARYAKIT, %11 MOBİLYALAR, %11 İNSAN TAŞIYAN MOTORLU KARA TAŞITLARI, %10 MEYVA/YEMİŞ (TAZE/KURUTULMUŞ), %10 10 VE DAHA FAZLA KİŞİ TAŞIYAN MOTORLU TAŞITLAR, %10 İŞLEM GÖRMÜŞ MEYVALAR VE MEYVA MÜSTAHZARLARI, %10 TAŞIT ARACI PARÇA VE AKSESUARLARI, %9 MOTOR AKSAMI, %9 DIŞ VE İÇ LASTİKLER, %9 PLASTİKTEN MAMUL EŞYALAR, %9 SEBZELER, KURU BAKLAGİL,VB., %9 KURUTULMUŞ SEBZELER, SEBZE UNLARI VE MÜSTAHZARLARI, %9 Kaynak: Türkiye Küresel Rekabet Raporu 2006, TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2006

29 İHRACAT VE İTHALATTA ÜRÜN BAZINDA USD/KG DEĞERLERİ ÜRÜN TANIMI İHRACAT USD/kg İTHALAT USD/kg Tütünün Hazırlanması,İşlenmesine Mahsus Makina ve Cihazlar6,7063,42 Metal Dökümü için Kasalar,Plakalar,Kalıp Modelleri11,8521,61 Lehim ve Kaynak Yapmaya Mahsus Makina ve Cihazlar11,5319,77 Post,Deri,Kösele Hazırlanması,İşlenmesi,İmali Makinaları3,5610,20 Dikiş Makinaları,Mobilyaları,İğneleri,Aksam ve Parçaları10,4629,88 Cilt Makinaları,Forma,Yaprak Dikme Makinaları7,7314,43 Dokuma Tezgahları (Makinaları)2,2311,93 Dokuma Maddelerini Yıkama,Kurutma,Ütüleme Makina/Cihaz3,3114,11 Şarap,Meyva Suları Vb İçin Kullanılan Presler,Fulvarlar Vb4,3922,40 Ağır İş Makina Ve Cihazlarının( )Aksamı,Parçaları1,187,57 Kaldırma,İstifleme,Yükleme,Boşaltma Makina Ve Cihazları4,268,22 Santrifüjle Çalışan Kurutma,Filtre,Arıtma Cihazları3,6914,95 Kaynak: Ulusoy, G. vd., Makine İmalat Sektöründe İş Mükemmelliği ve Elektronik İş Stratejileri, TÜSİAD Rekabet Stratejileri Dizisi, Istanbul, 2002.

30 DOĞRUDAN YABANCI YATIRIMLAR

31 1995–2005 DÖNEMİNDE YAPILAN DOĞRUDAN YABANCI YATIRIMLAR (MİLYAR DOLAR) Kaynak: Türkiye Küresel Rekabet Raporu 2006, TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2006

32 YABANCI SERMAYE GİRİŞİNİN SEKTÖRLERE GÖRE DAĞILIMI, (%) Kaynak: Türkiye Küresel Rekabet Raporu 2006, TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2006

33 DEĞİŞEN İŞ YAPMA BİÇİMLERİ VE ŞİRKET YAPILARI

34 DEĞİŞEN İŞ YAPMA BİÇİMİ İş yapma biçimi hem Türkiye’de hem de dünyada değişmektedir. Firmalar arasında artan işbirliği, firma ağlarına ve kümelerin oluşmasına yol açmaktadır. İmalat ürün üretiminden çözüm üretimine doğru gelişmektedir. Firma değerlemesinde maddi olmayan varlıkların (ar-ge, inovasyon yeteneği, iş süreçleri ve yazılımı, marka gibi) önemi artmakta, öne çıkmaktadır.

35 ŞİRKETLERİN DEĞİŞEN YAPISI MADDİ OLMAYAN VARLIKLARIN BÜYÜMESİNİN ÖNEMİ 1990’lı yılların sonlarında ABD’nin maddi olmayan varlıklardaki (Ar-Ge, iş süreçleri ve yazılımı, marka, inovasyon yeteneği, çalışan eğitimi gibi) yıllık yatırımı takriben 1 Trilyon ABD dolarıydı ki bu da neredeyse imalat sektöründe yapılan toplam yatırımına eşitti (1.1 Trilyon ABD doları). Bazı analistlere göre maddi olmayan sermaye halen kurumsal pazar payının yarısını rahatlıkla geçmektedir. Accenture, 2002 yılında defter değeri ile pazar değerini karşılaştırarak, pazar değerinin yaklaşık %82’sinin maddi olmayan varlıklardan oluştuğunu bulmuştur.

36 ŞİRKETLERİN DEĞİŞEN YAPISI Şirket Adı2004 Milyar USD Şirket Adı1994 Milyar USD General Electric356General Electric85 Exxon Mobil309Toyota79 Microsoft296Exxon Mobil73 Citigroup243Mitsubishi71 Pfizer243Royal Dutch60 Wal-Mart226Wal-Mart60 AIG185Coca-Cola59 Bank of America 181Altria Group Inc. 52 Johnson & Johnson 173Merck42 IBM145IBM41

37 YENİLİK YENİLİKÇİLİK

38 YENİLİK Bir yenilik, işletme içi uygulamalarda, işyeri “Bir yenilik, işletme içi uygulamalarda, işyeri organizasyonunda veya dış ilişkilerde yeni veya önemli derecede iyileştirilmiş bir ürün (mal veya hizmet) veya süreç, yeni bir pazarlama yöntemi ya da yeni bir organizasyon yapısının gerçekleşmesidir gerçekleşmesidir.” Oslo Kılavuzu/OECD, AB

39 YENİLİK VE BÜYÜME İLİŞKİSİ REKABETÇİLİK (ÜRETKENLİK ARTIŞI) YÜKSEK YAŞAM STANDARDI YENİLİK YETENEĞİ İ ş b i r l i ğ i

40 TÜRKİYE İMALAT SANAYİİNDE REKABETÇİ ÖNCELİKLER

41 REKABETÇİ ÖNCELİKLER VE İMALAT HEDEFLERİ REKABETÇİ ÖNCELİKLERİMALAT HEDEFLERİ Tutarlı kalite düzeyiBirim maliyetlerin düşürülmesi Güvenilirliği yüksek ürünlerPazar payının artırılması Düşük fiyatUygunluk kalitesinin artırılması Hızlı tasarım değişimi /yeni ürün sunma Yeni ürün geliştirme süresinin kısaltılması Güvenilir teslimatÜretim hızının artırılması Kaynak: Ulusoy, G., Moving Forward. Assessment of Competitive Strategies and Business Excellence in the Turkish Manufacturing Industry: A Benchmarking Study, TÜSİAD Rekabet Stratejileri Dizisi – 6, Istanbul, 2000.

42 AKSİYON PLANLARI KALİTEÜRETİMORGANİZASYON Toplam Kalite YönetimiTam zamanında üretimYeniden yapılanma Sıfır hataÜretimin otomasyonuÇalışanların yetkilendirilmesi Ürünler için kalite sertifikası Müşteri istekleri ile ürün tasarımının örtüştürülmesi Kalite geliştirme takımları Yeni ürünler için yeni süreçlerin geliştirilmesi Kaynak: Ulusoy, G., Moving Forward. Assessment of Competitive Strategies and Business Excellence in the Turkish Manufacturing Industry: A Benchmarking Study, TÜSİAD Rekabet Stratejileri Dizisi – 6, Istanbul, 2000.

43 UYGULAMALARIN FİRMANIN YAKIN DÖNEM BAŞARISI ÜZERİNE ETKİSİ Kaynak: Ulusoy, G., Moving Forward. Assessment of Competitive Strategies and Business Excellence in the Turkish Manufacturing Industry: A Benchmarking Study, TÜSİAD Rekabet Stratejileri Dizisi – 6, Istanbul, 2000.

44 ÇIKTILARIN FİRMANIN YAKIN DÖNEM BAŞARISI ÜZERİNE ETKİSİ Kaynak: Ulusoy, G., Moving Forward. Assessment of Competitive Strategies and Business Excellence in the Turkish Manufacturing Industry: A Benchmarking Study, TÜSİAD Rekabet Stratejileri Dizisi – 6, Istanbul, 2000.

45 SEKTÖRDE REKABET ORTAMINI BELİRLEYEN EN ÖNEMLİ ÜÇ UNSUR VE FİRMALARIN RAKİPLERİNE GÖRE KONUMU Kaynak: Ulusoy, G., Çetindamar, D., Bulut, Ç., Yeğenoğlu H., İmalatta Yenilik 2004/2005, TUSIAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2005.

46 REKABETÇİ ÖNCELİKLER Kaynak: Ulusoy, G., Çetindamar, D., Bulut, Ç., Yeğenoğlu H., İmalatta Yenilik 2004/2005, TUSIAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2005.

47 TÜRKİYE İMALAT SANAYİİ VE YENİLİK

48 GSMH İÇİNDE SEKTÖRLERİN PAYLARI (%) Kaynak: Türkiye Küresel Rekabet Raporu 2006, TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2006

49 TOPLAM MAL İHRACATI İÇİNDE İMALAT VE DİĞER SEKTÖRLERİN DAĞILIMI (MİLYAR ABD DOLARI) Kaynak: Türkiye Küresel Rekabet Raporu 2006, TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2006

50 İMALAT SANAYİİNDE TEKNOLOJİK YENİLİK FAALİYETLERİ İmalat sanayiinde teknolojik yenilik faaliyeti yapan firmaların oranı*: – dönemi %24,60 – dönemi %29,40 – dönemi %34,80 *Kaynak: TÜİK Web Sitesi, Şubat 2007

51 İnsan Kaynakları

52 2003 YILI İNSAN KAYNAKLARI EĞİTİM DURUMU* * Dağılım tüm sektörlerin toplamı %100’e toplanacak şekilde yapılmıştır. Kaynak: Ulusoy, G., Çetindamar, D., Bulut, Ç., Yeğenoğlu H., İmalatta Yenilik 2004/2005, TUSIAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2005.

53 2003 YILI İNSAN KAYNAKLARI ALANLARA GÖRE DAĞILIMI* * Sektörel: Sektör bazında %100’e toplanmaktadır. Kaynak: Ulusoy, G., Çetindamar, D., Bulut, Ç., Yeğenoğlu H., İmalatta Yenilik 2004/2005, TUSIAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2005.

54 FİRMA YETKİNLİKLERİNİN SÜRDÜRÜLMESİ İÇİN KULLANILAN ORGANİZASYONEL YA DA TEKNİK ÇÖZÜMLER Kaynak: Ulusoy, G., Çetindamar, D., Bulut, Ç., Yeğenoğlu H., İmalatta Yenilik 2004/2005, TUSIAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2005.

55 Ürün Geliştirme

56 FİRMALARIN GENEL ÜRÜN STRATEJİSİ Kaynak: Ulusoy, G., Çetindamar, D., Bulut, Ç., Yeğenoğlu H., İmalatta Yenilik 2004/2005, TUSIAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2005.

57 FİRMALARIN YENİ ÜRÜN STRATEJİSİ Kaynak: Ulusoy, G., Çetindamar, D., Bulut, Ç., Yeğenoğlu H., İmalatta Yenilik 2004/2005, TUSIAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2005.

58 SON ÜÇ YILDA PAZARA SUNULAN YENİ ÜRÜN ADETLERİ Kaynak: Ulusoy, G., Çetindamar, D., Bulut, Ç., Yeğenoğlu H., İmalatta Yenilik 2004/2005, TUSIAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2005.

59 YENİ ÜRÜN SATIŞLARININ 2003 YILI CİROSU İÇİNDEKİ PAYI Kaynak: Ulusoy, G., Çetindamar, D., Bulut, Ç., Yeğenoğlu H., İmalatta Yenilik 2004/2005, TUSIAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2005.

60 YENİ ÜRÜN GELİŞTİRMEDE BAŞARILI VE BAŞARISIZ ÜRÜN ADETLERİ Kaynak: Ulusoy, G., Çetindamar, D., Bulut, Ç., Yeğenoğlu H., İmalatta Yenilik 2004/2005, TUSIAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2005.

61 YENİ ÜRÜNLERİN BAŞARISIZ OLMA NEDENLERİ Kaynak: Ulusoy, G., Çetindamar, D., Bulut, Ç., Yeğenoğlu H., İmalatta Yenilik 2004/2005, TUSIAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2005.

62 Toplam Kalite Ve Operasyon Yönetimi

63 YENİDEN İŞLEME VEYA HURDAYA ÇIKARILMA YÜZDESİ Kaynak: Ulusoy, G., Çetindamar, D., Bulut, Ç., Yeğenoğlu H., İmalatta Yenilik 2004/2005, TUSIAD- Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2005.

64 AVRUPA ÜLKELERİNDE SÜREKLİ İYİLEŞTİRME SÜRECİ KULLANIMININ YAYGINLIĞI Kaynak: Ulusoy, G., Çetindamar, D., Bulut, Ç., Yeğenoğlu H., İmalatta Yenilik 2004/2005, TUSIAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2005.

65 AVRUPA ÜLKELERİNDE TAM ZAMANINDA SATIN ALMA YAKLAŞIMININ YAYGINLIĞI Kaynak: Ulusoy, G., Çetindamar, D., Bulut, Ç., Yeğenoğlu H., İmalatta Yenilik 2004/2005, TUSIAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2005.

66 AVRUPA ÜLKELERİNDE TAM ZAMANINDA ÜRETİM YAKLAŞIMININ YAYGINLIĞI Kaynak: Ulusoy, G., Çetindamar, D., Bulut, Ç., Yeğenoğlu H., İmalatta Yenilik 2004/2005, TUSIAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2005.

67 AVRUPA ÜLKELERİ METAL SEKTÖRÜNDE ERP UYGULAMALARININ YAYGINLIĞI Kaynak: Ulusoy, G., Çetindamar, D., Bulut, Ç., Yeğenoğlu H., İmalatta Yenilik 2004/2005, TUSIAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2005.

68 İŞBİRLİKLERİ

69 DİĞER FİRMALARLA İŞBİRLİĞİNDE BULUNMA NEDENLERİ Kaynak: SMEexcel Projesi, TUSIAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2005.

70 METAL SEKTÖRÜNDE İŞBİRLİĞİ YAPAN FİRMALARIN İŞBİRLİĞİ YAPTIĞI ALANLAR Kaynak: Ulusoy, G., Çetindamar, D., Bulut, Ç., Yeğenoğlu H., İmalatta Yenilik 2004/2005, TUSIAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu, Istanbul, 2005.

71 SONUÇ

72 TÜRKİYE İMALAT SANAYİİNDE REKABET STRATEJİSİ Ürün farklılaştırma ve düşük maliyet stratejilerini geçerli stratejinin bileşenlerini oluşturan iki ana strateji olarak kabul edersek, buradaki gözlemlerimiz bize Türkiye’deki imalat sanayiinde geçerli bileşik stratejide, düşük maliyet stratejisinden ürün farklılaştırma stratejisine doğru bir kayışın olduğunu söyleyebiliriz.

73 TÜRKİYE İMALAT SANAYİİNDE REKABET STRATEJİSİ Düşük maliyetlerde kaliteli mamüller üretebilerek pazar payını artırmak Göreli yüksek katma değerli ürünler piyasaya sürerek kârlılığı artırmak.

74 BAZI GÖZLEM VE TARTIŞMA KONULARI  Özel ve kamu kesimi stratejilerinin örtüşmesi – Türkiye için bir vizyon.  Karşılıklı güven konusu.  Yenilik ve teknolojik gelişmelerin firmalar arasında yayılımı için gerekli ortamın sağlanması.  Girişimciliğin desteklenmesi.  Kamu politika ve programlarının e-Devlet ile örtüşmesi – kayıt dışılık ve şeffaflık gibi konular.  İşbirliği ağlarının ve kümelerin oluşturulması.  Geleneksel ve güncel işletmelerin ikilemi.

75 TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu Teşekkür ederim... Sabancı Üniversitesi Orhanlı, Tuzla İstanbul Tel Fax TÜSİAD – Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu


"TÜRK İMALAT SANAYİİNDE YENİLİK: BİR DEĞERLENDİRME Prof. Dr. Gündüz Ulusoy Sabancı ÜniversitesiÖğretim Üyesi ve TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları