Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

MOTİVASYON. Araştırma 4 Yıllık Fakülte kazanmış yüzlerce üniversite öğrencisinin zeka kapasiteleri ölçülmüş ve beklenenden çok farklı bir sonuçla karşılaşılmış.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "MOTİVASYON. Araştırma 4 Yıllık Fakülte kazanmış yüzlerce üniversite öğrencisinin zeka kapasiteleri ölçülmüş ve beklenenden çok farklı bir sonuçla karşılaşılmış."— Sunum transkripti:

1 MOTİVASYON

2 Araştırma 4 Yıllık Fakülte kazanmış yüzlerce üniversite öğrencisinin zeka kapasiteleri ölçülmüş ve beklenenden çok farklı bir sonuçla karşılaşılmış.

3 Genelde, 4 yıllık üniversite kazanmış öğrencilerin zeka düzeylerinin normalden üstün olması beklenir. Oysa ki; araştırma sonucun da;

4 %80’ i normal %10,5’ u normal üstü %2,5 normal altı olarak bulunmuştur. Demek ki üniversiteyi kazanma şansını yakalayanların zekaları sizlerden çok iyi veya üstün değil.

5 2002 ÖSS SONUÇLARI ÖSS’YE BAŞVURAN ÖĞR. SAYISI SINAVI GEÇERSİZ ÖĞR. SAYISI ÖSS’yi kazanamamış aday sayısı ( aralığında) Ön lisans prog. yerleşen öğrenci sayısı Lisans prog. yerleşen öğrenci sayısı

6 OKULLARA GÖRE ÖSS’Yİ KAZANMA ORANLARI 1.FEN LİSESİ 2.ÖZEL FEN LİSESİ 3.ANADOLU LİSESİ 4.ÖĞRETMEN LİSESİ 5.YABANCI DİL AĞIRLIKLI LİSE 6.ÖZEL LİSE

7 YERLEŞTİRME ORANLARINA GÖRE 1.SÜPER LİSELER 2.ANADOLU LİSESİ 3. YABANCI DİL AĞIRLIKLI LİSE 4.ÖZEL FEN LİSESİ 5.DEVLET FEN LİSESİ

8 ARAŞTIRMA SONUÇLARINA GÖRE ÜNİVERSİTEYİ KAZANANLARIN AYIRDEDİCİ ÖZELLİKLERİ ŞÖYLE SIRALANMIŞTIR 1.GERÇEKTEN ÜNİVERSİTEYİ KAZANMAYI KENDİLERİ İÇİN İSTEMİŞLER. “Ateş düştüğü yeri yakar”. Ne olursa olsun söz konusu annem- babam bile olsa sonuçta bu durumdan direkt etkilenecek olan benim.“Üniversiteyi annem babam,akrabalarım, arkadaşlarım kısaca çevremdeki kişiler istediği için değil, kendim için istiyorum” demişler. Üniversiteyi kazandığınız gün hayatınız değişecektir. Bunun için pek çok geçerli sebebiniz de var. -Farklı bir şehir, farklı bir çevrede yaşama isteği -Anne- baba her şeye müdahale ediyor, dırdırları bitmiyor, onlardan kurtulma isteği -Özgür olma isteği.....v.s.

9 2-ÜNİVERSİTEYİ KAZANABİLECEĞİNE İNANMAK, KENDİNE GÜVENMEK Vücudumuz, inandığımız ve düşündüğümüz şeyleri yaşatıyor. Salgı bezleri, beyine giden glikoz ve oksijen miktarı normalden. farklılaşıyor Neye inanıyorsak beynimiz bize onu yaşatıyor. ÖRNEK: Sınavdan 3’ten yukarı alamam diyorsanız 4 olmanız mümkün olmaz. Kendini Doğrulayan Kehanet: ÖRNEK: Bu makine şimdi düşecek, vallahi düşecek diyorsanız bir müddet sonra eliniz çarpar, ya da bir şekilde etki olur ve makine gerçekten düşer. ÖRNEK: Bu çocuk adam olmaz, sınavı kazanamaz, görürsün diye düşünüyorsunuz. Sınav sonucu açıklanıyor ve çocuk gerçekten sınavı kazanamıyor. İşte gördün mü? Ben sana bunun olacağını Mart ayındayken söylemiştim. Oldu işte dersiniz.

10 ÖĞRENİLMİŞ ÇARESİZLİK ÖRNEK: Ukrayna sirkinde 15 tonluk bir fil incecik bir iple, ince bir direğe bağlı hiç kıpırdamadan duruyormuş. Merak etmişler bakıcısına sormuşlar. -Nasıl oluyor da 15 tonluk fil, şu incecik iple bu direkten kurtulmuyor, kaçmıyor diye. -Bakıcı. -Kaçmaz,der. Çünkü, fil daha çok küçükken kaçmamayı öğrenir. Kalın bir iple bağlanır. Tüm çabalarına rağmen kaçamaz. Deneye deneye bu durumu kabullenmeyi öğrenir. Çünkü kendinin çok güçsüz olduğunu kabullenmiştir. Büyüdüğünde de gücünü fark edemez ve ipten kurtulmayı hiç denemez.

11 ÖRNEK Geçenlerde “Guguk Kuşu” adlı bir tiyatro oyununu izlemeye gittik. Devasal 1.95 boyunda, çok güçlü bir kızılderili akıl hastanesine düşmüş. Doktorlar ve hemşireler çok kötü davranıyorlar. Yanlış tedaviler uyguluyorlar.Tek kurtuluş yolu, duvara monte edilmiş olan elektrik dolabını kaldırmak. Herkes kızılderiliye elektrik dolabını kaldırmasını söylüyor, ama o kendisine inanmadığı için ben küçüğüm,güçsüzüm yapamam diyor, kaçıyor.

12 ÖRNEK Rapunzel’in masalı. *Savunma mekanizmaları n ı kullananlar da başarısız olurlar. (Yani hataları hep dışarıda arayanlar…) - sınav soruları zordu - zamanım yetmedi - hoca kötü anlatıyor.... gibi. *Geçmişte yaptıklarını hep hata olarak görenler başarısız olurlar. -Keşke 2 yıl önce yapsaydım *Gelecekte yapacaklarından endişe duyanlar, başarısız olurlar. -Sınav günü ya başım ağrırsa, ya hastalanırsam, ya sınav salonunu bulamazsam....

13 3-İNATLA MÜCADELE EDEN İNSANLAR BAŞARIRLAR Eğer nereye gittiğinizi biliyor ve inanıyorsanız başarılı olursunuz. ÖRNEK: -Çocuğa soruyorsun. -Ne yaptın, çalışmaya başlayabildin mi? diye. -Çocuk: -Bu ay başlamadım. Ama gelecek ay mutlaka başlayacağım der. Gelecek ay sorarsınız,haftaya başlayacağım der... Ama bir türlü başlayamaz. ÖRNEK: EDİSON ampulü bulma çalışmalarında yaptığı binlerce deneyin en sonuncusuna gelene kadar bir sürü başarısızlık yaşamıştır. Öyleyse yaşanan başarısızlıkları bile, başarıya götüren itici bir güç olarak kullanabilirsiniz.

14 4-HEDEFLERİ SOMUT VE HEYECAN VERİCİ OLANLAR BAŞARIRLAR Hedef: *Somut *Net *Heyecan verici olmalıdır. Gelecekte,Üniversiteyi kazanacağım diyenler değil, gelecekte Ankara Üniversitesi, Psikoloji bölümünü kazanmayı istiyorum diyenler kazanırlar. Bir insan kendini ne kadar iyi tanırsa, yetenek, ilgi ve kapasitelerini ne kadar iyi bilirse, hedefini belirlemesi de o kadar kolay olur.

15 ÖNERİLER: 1)Çocuklar bol bol deneme sınavlarına girin. Her sınav için kendinize bir hedef belirleyin. Ama bu hedef çok abartılı olmasın. 4-5 puan üzerini almayı hedefleyin, puan almayı değil. ÖNERİLER: 2)İçimde kötü bir his var, ne yaparsam yapayım olmayacak demeyin. Kendinizi önemli ve değerli görün, kendinizi beğenin.

16 ÖRNEK: Bazı öğrenciler vardır, ben 2’lik bir öğrenciyim, der. 3 aldığında sevinci yüreğine sığmaz. Bazı öğrenciler vardır ben 5’liğim der. 4 aldığında dünya başına yıkılır oysa 5 aldığında yüzünde gülücükler oluşur. İşte o değerini belirlemiş ve iyi bir değer koymuş kendine. Bütün insanlar özel ve değerlidir.

17 5-ÇALIŞMANIN KURALINA UYGUN OLMASI GEREKLİ ETKİLİ ÇALIŞAN KAZANIR Neyi Ne zaman Ne kadar, yapacağına doğru karar verenler başarırlar. ÖRNEK: Ben çok T.V izliyorum. Tamam izle. Programı al,4 tane dizi belirle, 5inci olmasın. Programında saatlerine göre yerleştir.Sonrasında dersine geri dön. Ders programının arasında izle. ÖRNEK: Okuldan ve gittiğiniz dershaneden ne kadar faydalanırsanız o kadar yaralı olur. Ne kadar yararlanabileceğinizi belirleyin.Üniversiteyi kazanmak amaç değil, oradan daha iyi yararlanmak en iyi öğrenci olmak hedef olsun.

18 3 ÖNEMLİ TAVSİYE 1-10 KURALI. Bir derse girerken 10 dak. bak. Kısaca göz at, sonra derse gir. Zihinsel harita çok önemli, konu, içeriği, ana hatları beyinde yer almalı KURALI Teneffüs zili çaldığında 2 dak. otur. Bu ders gördüğün konunun ana fikrini özetle,amacı neydi. Ondan sonra teneffüse çık. 3-İnsan beyni bilgiyi sünger gibi emmez. Öğrenmek için, sorumluluk almak, süzmek gerekir.Derse katılan,parmak kaldıran kazanır.

19 KENDİ KENDİNİZE ÇALIŞIRKEN Güzelliği ortaya çıkaran şey ayrıntılardadır. *Nasıl çalışacağımızı iyi bilmeliyiz. *Sürekli olarak aynı mekanda çalışın. *Uyarıcı zenginliği fazla ise dikkat dağılır. *Yatarak, uzanarak çalışılmaz ama iyi ROMAN okunur.

20 Roman okumanın da faydaları vardır: *Kelime hazinesi artar *Kelime okuma hızı artar. *Sezgi ve düşünme gücü artar.

21 YATARAK BULMACA ÇÖZÜLÜR Bulmaca Çözmekle *Algılama ve *Karar verme gücü artar.

22 Müzikle ders çalışılmaz. Bir yandan müzik dinleyerek, bir yandan da telefon bekleyerek ders çalışılmaz. Yalnız sözsüz ve klasik müzikle odayı doldurmayacak yükseklikteki sesle ders çalışılabilir. Yapılan araştırmalarla bu tür müziklerin motivasyonu artırıcı etkisi olduğunu tespit edilmiştir. *Arkadaşlarınıza, çevrenizdekilere, sizi çalışmaktan alıkoyacak her şeye şu sihirli cümleyi kullanın. SENİ SEVİYORUM AMA HAYIR!...

23 ÖSS sınavında yapılan 1 doğru soru sıralamayı 3000 ile 7000 arasında değiştiriyorsa, ders ayrımı yapmadan çalışılmalıdır. ÖRNEK: Elmasın ve kömürün hammaddesi karbondur. Gevşek olursa kömür, sıkıştırılırsa elmas olur. Ne olacağına kendin karar ver. KÖMÜR DE OLABİLİRSİN, ELMAS DA.

24 İnatla oturup,o an isteklerini 10 dak. erteleyip çalışabilirsen, iradeni de güçlendirebilirsin.

25 HAYALLERİNİZİ ERTELEMEK İÇİN NE YAPABİLİRSİNİZ? *Elinizdeki kalemi, kağıdı bırakıp 10 dak. ara verin. Hayalinizi kurun. *Elinizi, yüzünüzü soğuk su ile yıkayın. *Odanızı havalandırın,odanıza temiz hava girsin. *8-10 tane bildiğiniz beden eğitimi hareketlerini yapın.

26 Tek düzelik, monotonluk hayatı sıkıcı hale getirir.Ruh sağlığınızı bozar. Çalışmanın verimini bozan şey de monotonluktur. Hep aynı tarzda ders çalışmak, hep okuyarak çalışmak gibi sizi sıkar, ruh sağlığınızı da bozar. ÖRNEK: Kitap okuyorum, anlamıyorum sonra tekrar okuyorum. Bunun yerine oku, anlat, özet çıkar, farklı yöntemlerle ders çalış. *Gece yatmadan önce dak. göz at. *Sürekli test çöz. Ama çalışmalarının sonuçlarını değerlendir.

27 HATALARINI ÖĞRENME VE GELİŞME FIRSATI OLARAK GÖREN İNSAN GELİŞİR Doğrularını, yanlışlarını sayıp bırakma. Eksiklerine bak. Hata analizi yap. Benzer yanlışları yapma olasılığın azalsın. *Öğrendiğin şeyleri gerçek hayata uygula. *Son yıllarda çıkmış ÖSS Yada LGS Sorularını defalarca çöz ve değerlendir.

28 MOTİVASYON

29 KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRME Sosyal ve Psikolojik AİT OLMA İhtiyaçlar SEVİLME KORUNMA Fizyolojik İhtiyaçlar ÇOĞALMA AÇLIK-SUSUZLUK

30 Öğrenme,motivasyonunun sağlanması için koninin tabanında yer alan temel ihtiyaçların giderilmesi gerekmektedir. Temel ihtiyaçları giderilen öğrenci doğal olarak koninin üst taraflarında gösterilen diğer ihtiyaçları gidermeye yönelecektir. Öğrenci öğrendikçe daha fazla öğrenmek isteyecektir. Bu nedenle başarı iyi bir motivasyon kaynağıdır.

31 MOTİVASYON SORUNLARI

32 1-ÇALIŞMAYI SEVMEMEK Başarısız ve dersten uzaklaşmış bir öğrenci anlamadığı dersten soğur. Soğuduğu dersi sevmez. Kısır bir döngüye girer. Bu kısır döngünün kırılması, öğrencinin dersi veya konuyu kendi bilgi ve anlayış durumuna uygun düzeydeki bir kaynaktan öğrenmeye çalışmasıyla olur. Sonuçta anlamak öğrenciye zevk verir, ilgi uyandırır, güven duygusu aşılar. Böylece dersi ve ya konuyu sevmeye başlar. Dersi sevmenizi sağlayacak olan anlayarak öğrenmenin gerçekleşmesi dikkate; dikkati harekete geçirici bir hedefin varlığına bağlıdır.

33 DERSİ SEVMEMENİN ORTADAN KALKMASI İÇİN

34 A)HEDEFİNİZİ PARÇALARA BÖLÜN Çalışacağınız konuyu;”Şuraya kadar çalışacağım, şunun için “deyip hedefinizi belirleyin. ÖRNEK: 10 katlı bir binanın 10. katına çıkacaksınız, elinizde 20 kg.lık bir yük var. Eğer hep 10. katı düşünürseniz gözünüz korkar, pes edersiniz. Yapılacak iş; küçük küçük hedefler belirlemektir. İlk hedef; birinci kata ulaşmak olmalıdır. “Bir basamak çıktım, on basamak çıktım....” deyip sadece başardıklarınızı görmeniz gerekir. Birinci kata çıkmayı hedefledim, başardım, demelisiniz. Kendinizi kutlamalısınız. Bu şekilde hep başardıklarınızı görerek kendinizi motive eder ve binanın 10. katına kadar çıkabilirsiniz.

35 B) HEDEFE ULAŞTIĞINIZI HAYAL EDİN Kişinin, hayal gücü sayesinde hedefini gerçekleştirdiğini gözünün önüne getirmesi, motivasyonu sağlayacaktır. Yapılacak iş, hedefinize ulaştığınızı zihninizde canlandırmanız olacaktır.

36 ARAŞTIRMA Avusturya’lı psikolog Richardson, 3 ayrı grup oluşturmuş ve bu gruptakilere basketbol atışı yaptırmıştır. 1.gruba; günde 20 dak. süreyle antrenman yapmalarını, 2.gruba;basketbola dair her şeyi unutmalarını, 3.gruba; sakin bir şekilde yere oturup 20 dak. süresince,kendilerini sahada başarılı atışlar yapar halde zihinlerinde canlandırmalarını söylemiştir.

37 Deney süresinin sonunda; 1 grup: %24 oranında başarıyı artırmış. 2 grup: başarıları sabit kalmış 3.grup:%23 oranında başarıları artmış.

38 SONUÇ Başarıyı hayal etmenin, kişinin kendini başarılı olmuş bir kişi olarak zihninde canlandırmasının, motivasyonu sağlayarak başarıya olumlu etkisi olduğu bulunmuştur. Sizler de başarıya ulaşma yolunda motivasyon sorunu yaşadığınızda hemen hedefinize ulaştığınızı düşünün. Başarıya ulaşmış halinizi hayal edin. Yararlı olduğunu göreceksiniz.

39 ZİHNİNİZDE HAYALİNİZİ ŞU ŞEKİLDE KURGULAYABİLİRSİNİZ * Sakin bir şekilde oturun ve gevşeyin. * Derin derin nefes alıp verin. * Zihninizdeki bütün düşüncelerden kurtulun. * Sadece soluk alıp vermeyi düşünün. * Zihninizdekileri sanki gerçekmiş gibi hayalinizde yaşayın. * Bu alıştırmayı günde 2 kez yapın.

40 C)GRUP ÇALIŞMASINI DENEYİN Sosyal uyum ve grup baskısı eğer doğru arkadaşlar seçilmişse, çalışmaya başlamayı kolaylaştırır.

41 2-ÇALIŞMAYA BAŞLAYAMAMAK

42 Dersi sevmek için anlamayı sağlamak gerekir. Öğrenme kişide çalışmaya karşı bir istek uyandırır. Bunun için, hangi ders çalışılacaksa o derse karşı, zihin hazırlanmalıdır. Bunun için ön hazırlık yapılmalıdır. Ön hazırlık; zihinsel ve uygulama aşamalarından oluşur. Öncelikle neden çalışmanız gerektiğini düşünmekle işe başlayabilirsiniz. Hedefinize ulaşmak o dersi veya konuyu da bilmenizi gerektiriyorsa buna katlanmanız gerektiğini düşünmelisiniz. “Hamama giren terler” Çalışacağımız dersi sevmeseniz bile öğrenmenizin gerekliliğine inanarak onu çalışmalısınız. Uygulama aşamasında ise,çalışılacak ders veya konuyla ilgili ilginizi çekebilecek sorular çıkarınız. Sonra bu sorulara cevaplar arayınız. Sorulara cevap aramak, araştırmayı gerektirir. Araştırdığınız konuyu böylece öğrenmiş olursunuz. Ayrıca dersin veya konunun sevebileceğiniz bölümlerini düşününüz. Hiç sevilmeyen bir dersin ve konunun bile sevilen bir bölümü mutlaka vardır, bunları belirleyin. Sonra bunlara çalışın. Sonra göreceksiniz ki bu bölümleri tam olarak öğrenebilmek için kalan bölümleri de çalışacaksınız.

43 3-BAŞKA ŞEYLER YAPMA İSTEĞİ

44 Yapılan çalışmanın verimli olmamasından kaynaklanır. Böyle bir durum da mutlu olamazsınız. Onun yerine sizi mutlu edecek etkinliklere yönelmek istersiniz. Çalışmanızdan verim alamamanızın en önemli nedenlerinden biri; çalıştıklarınızla gerçek hayatınızda yaşadıklarınızı bağdaştıramamanızdır. Bunun sebebi de bu bilgilere günlük hayatınızda ihtiyaç duymadığınızı düşünmenizdir. Oysa bu bilgi size şu anda olmasa bile ileride gerekecektir. Ayrıca biraz düşünürseniz derslerde öğrendiğiniz bilgilerin günlük hayatta karşılaştığınız bir çok şeyin açıklaması olduğunu görürsünüz. Fen, Matematik, Sosyal Bilgilerdeki bilgiler böyledir. Biraz gayretle derslerin yaşamınızda; yaptığınız ve gözlemlediğiniz bir çok şeyi anlamlandırdığını göreceksiniz. Derslerle yaşamın bağlantısını kurabilirsiniz.

45 Öğrendiğiniz bilgilerin sınavlarda karşınıza çıkacağını düşünmeniz de ayrıca bir bağlantı konusudur. Başka şeyler yapma isteği ayrıca; planın belirsizliğinden ve bahanelere takılıp kalmaktan kaynaklanır. Bahanelere takılıp kalmayı sorumluluk duygusuyla aşabilirsiniz. Eğer yapılması gerekenleri kendi akışına bırakırsanız, rüzgarın önündeki yaprak gibi nereye gideceğiniz, ne yapacağınız sizin elinizde olmaz. Bu durumda çalışmaya başlamak konusunda karşınıza bir sürü engel çıkar. Hayatınız sizin elinizde olmalı. Sorumluluğu elinize alıp hayatınızla ilgili kararları kendiniz vermeli, kendinizi olayların akışına bırakmamalısınız. Sorumluluk sizin elinizde olursa olayları siz yönlendirecek ve planınızda belirlediğiniz çalışmaları belirlediğiniz doğrultuda gerçekleştireceksiniz.

46 KENDİ KENDİNİ MOTİVE ETMENİN YOLLARI

47 1-ERTELEMEYİN İnsan, aslında başarıya ulaşmak için ne yapması gerektiğini bilir. Bir çok öğrencimiz, çalışmam gerektiğini bildiğim halde çalışamıyorum, der. Bahaneler üretir. Çalışma ortamıyla ilgili, öğretmenlerle, ailesiyle, arkadaşlarıyla ilgili..... bu mazeretler tükenmez. Oysa bu mazeretleri bilmek için harcanan zaman, enerji, amaca ulaşılması yolunda harcansa daha iyi olur. Bunun için mazeretlere sığınmaktan vazgeçmeli, içinde bulunulan durumun en iyisini yapmanın yolları aranmalıdır.

48 2-GÜZEL SÖZLER BULUN Okuduklarınızdan, duyduklarınızdan, dinlediklerinizden sizi etkileyen ve çalışmaya yöneltebilecek nitelikte olan güzel sözleri not edin. Hatta onları çalışma odanıza asın. Canınız sıkıldığında, isteksizlik hissettiğinizde bu sözleri okuyun.

49 ÖRNEK SÖZLER “İyi bir başlangıç, yarı yarıya başarı demektir.” “ Karakterin en önemli yardımcısı yılmayan bir azimdir.” “ Kararlılık, insan iradesinin uyandırma zilidir.” “Deha; gayret ve sabrın çocuğudur.” “Başaracağım. Ben bu işi yapacağım. Kendime güveniyorum” türünden sözler de olabilir.

50 3-KENDİNİZE ENGEL OLMAYIN Kişi kendine engel olmamalıdır. Engel olma; olumsuz düşünme ve erteleme şeklinde ortaya çıkar.Yaşama ve olaylara; hatta başarısızlıklara bile hep pembe gözlükle bakın. Bu gerçekleri görmezlikten gelin, anlamına gelmez. Yaşadığınız bir başarısızlığı, doğrusunu öğrenmek için bir fırsat şeklinde değerlendirin. Tecrübe olarak değerlendirin. Yapacağınız işleri hiç bir zaman ertelemeyin.

51 4-İNANIN İnançlarımızdan eylemlerimiz doğar. İnanç, insan davranışını etkileyen en önemli motive edici güçlerdendir. Başarabileceğinize ve hedefe ulaşabileceğinize inanın. İnsan inandığını gerçekleştirebilir.

52 “ Kendini dünyadaki en basit bir şeyi yapamayacak biri olarak görürsen, köstebek tepecikleri bile senin tırmanamayacağın kadar, yüksek tepeler halinde görünürler.”

53 İnsan inanmadıklarının peşinde koşmaz. Bir kayıkçı varmış. Küreğinin birine İNANMAK, diğerine ÇALIŞMAK diye yazarmış. Bunları niye yazdığını soranlara: -Nehirden geçmek için her iki küreğe de ihtiyacım var. Çalışmaksızın inanç, inanç olmadan da çalışmak bir işe yaramaz. Başarıya ulaşmak için her ikisine de ihtiyacımız var.

54 5-KENDİNİZE ZAMAN AYIRIN Sevdiğiniz şeyleri yapmak için çalışma planınızda kendinize zaman ayırın. Sizi memnun edecek şeyler bulun. Hayatı sevin. Yaşamayı sevin. Her şeyde bir güzellik arayın. Etrafınızda olumlu düşünen arkadaşlarınız olsun. Sinemaya, tiyatroya gidin.

55 6-MERAK EDİN Brown”Allah beni, merakımın kireçlenmesinden korusun. Çünkü, büyük şeyler kadar küçük şeyler hakkında bir şeyler öğrenme arzusu uyandıran o merak tüm canlıları hareket ettiren ana güdü, dinamo ve itme gücüdür”, diyor. Bu güçten yararlanmak için çalışacağınız dersleri merak edin. Merak; bilimin öğretmenidir. Merak; çalışmaya başlayamamanın ilacıdır.

56 7-SEVİN Fox “Eğer yeterince sevebilseniz dünyanın en güçlü insanı olurdunuz”derken sevginin insanı harekete geçirebilme potansiyelini anlatır. Swory “İnsan sevmeye başlayınca yaşamaya başlar” diyor. Çalışmaya başlamak için çalışılacak dersi ve çalışmayı sevin. Sevmediklerinizi sevmeye çalışın.

57 8-SOMUT HEDEFLERE KİLİTLENİN Ne olmak istediğinizi genel olarak değil de net bir ifadeyle yazın ve görebileceğiniz yerlere asın. ÖRNEK:”Üniversiteyi kazanacağım” değil, “Hacettepe Üniversitesi, Psikoloji bölümünü” kazanmak istiyorum deyin.

58 9-MAZERETLERE SIĞINMAYIN Mazeretlere sığınmayın. Onun yerine “Bu, şu, o olmadan acaba ben hedefime nasıl ulaşırım?” diyerek, mücadelesini verin.

59 10-MORALİNİZİ BOZMAYIN İstemediğiniz bir durumla karşılaştığınızda moralinizi bozmayın. Bu durumun iyi taraflarını görmeye çalışın. Hayatınızın kendi elinizde olduğunu, siz izin vermedikçe hiçbir kişi ve ya şeyin onu güzelleştirmeye ya da çirkinleştirmeye gücü yetmeyeceğini unutmayın. Güler yüzlü olun. Hayatın hoş yönlerini görmeye çalışın. Gülmenin bir çok faydası vardır. Vücudun rahatlamasına yardımcı olur, sakinleşmemizi sağlar, hoş görülü olmamızı sağlar.

60 11-KORKMAYIN Başarısızlık bir sonuçtur. Bu sonuç, davranışlardan kaynaklanır. Eğer davranışlar değiştirilirse sonuç ta değişir. Yoksa başarısızlık sizin kaderiniz değildir. Öyleyse başarısızlıktan korkmayın. Başarısızlığı daha iyisini yapmak için başlangıç olarak görün, bitiş olarak değil. ÖRNEK: Edison, ampulü bulma çalışmalarında yaptığı binlerce deneyin en sonuncusuna gelene kadar bir sürü başarısızlık yaşamıştır. Edison, ampulü, 999 deneyden sonra bulmuştur. Öyleyse yaşanan başarısızlıkları bile, başarıya götürücü itici bir güç olarak kullanabilirsiniz.

61 12-KENDİNİZE ÖDÜL VERİN Ödül, kişiyi bir davranışa yönelten güçlü bir uyarıcıdır. Yalnız burada ödülün niteliği çok önemlidir. Seçilecek ödül, kişinin yapması gereken davranışı sonuçlandırıncaya dek sabır göstermesini sağlayacak nitelikte olmalı. Ödülün değeri kendinden değil,kişinin ona verdiği önemden kaynaklanır. ÖRNEK: Akşam maç var. Takımınız Avrupa kupalarında oynayacak. Bunu izlemek sizin için bir ödül. “Planımdaki şu çalışmayı yaparsam, bu maçı seyredeceğim” demeniz kendinize bir ödül vermenizdir.

62 13-OKUYUN Biyografi kitapları okuyarak,başarıya ulaşmış kişilerin hayat hikayesini inceleyip, “Aslında istenince oluyormuş” düşüncesi kazanılmalıdır. Başarılı olmuş kişilerin hayat hikayelerini, anılarını, fikirlerini, onlar hakkında yazılmış kitapları okumanız sizi motive edecektir.

63 14-İSTEYİN VE AZİMLİ OLUN Öğrenmeye istekle yaklaşırsanız ve bu konuda azimli olursanız öğreneceğiniz dersi veya konuyu büyük bir dikkatle algılarsınız.

64 HAYATTA BAŞARILI OLANLAR SÖZLERİNE KEŞKE !... İLE DEĞİL, İYİKİ !.. İLE BAŞLAYANLARDIR.

65 KONSANTRASYON

66 Konsantrasyonu artırmak için öneriler: 1-Dinlenerek çalışın. 2-Dikkat toplama egzersizleri yapın. 3-Çalışmanızda çeşitliliğe yer verin. 4-Varsa derse karşı olumsuz tutumun nedenlerini araştırın ve bu tutumu değiştirin. 5-Kısa bir süre içersinde bitirilebilecek ödevleri bitirmek için çaba gösterin. 6-İyi bir çalışma ortamı oluşturun. 7-Her çalışma öncesi kendinize bir hedef belirleyin ve o hedefe ulaşmaya çalışın.

67 1-DİNLENEREK ÇALIŞIN Yorulduğunuz zaman ara verin. Dinlenmeden yapılan çalışma etkisiz olur ve öğrenme gerçekleşmez. En fazla dakika sürekli çalışın. 10 dakika ara verin, tekrar çalışın.

68 2-DİKKAT TOPLAMA EGZERSİZLERİ YAPIN Bir öğrencinin dikkatinin en canlı olduğu zaman, ilk 20 dakikadır. Bundan sonra dikkat dağınıklığı görülebilir. Bu arada 1-2 dakika dikkat toplama egzersizleri yapabilirsiniz. Örneğin, ders çalışırken belirli bir ara verme noktasına geldiğiniz zaman, ayağa kalkıp birkaç adım odanın içinde yürüyün, gerinin, derin nefes alıp verin. Bunlardan sonra hemen çalışmaya geri dönebilirsiniz.

69 3-ÇALIŞMANIZDA ÇEŞİTLİLİĞE YER VERİN Uzun saatler boyu tek bir etkinlik ya da ders üzerinde çalışma yerine, bu zamanı bloklar halinde değişik derslere ayırın. Eğer konsantre olmada güçlük çekiyorsanız, 1-1,5 saat bir ders üzerinde çalıştıktan sonra belirli bir süre ara verip diğer bir derse başlayabilirsiniz.

70 4-VARSA DERSE KARŞI OLUMSUZ TUTUMUN NEDENLERİNİ ARAŞTIRIN VE BU TUTUMU DEĞİŞTİRİN Çalışılacak derse karşı olumsuz bir tutuma sahip olma ya da dersin güçlüğünden çekinme, konsantrasyon bozukluğuna yol açar. Öğrenci, bu problemin üzerine gitmek ve çözmeye çalışmak zorundadır. Herhangi bir derse karşı güçlük çekmek, bir öğrenci için gayet doğaldır. Önemli olan bu güçlüğü yenmeye çalışmaktır. Güçlük çektiğiniz ders üzerinde bir süre düşünün. Bu derse karşı tutumunuz nedir? Size güç gelen yönleri nelerdir? Bunları bulursanız, çözümlerini de bulursunuz.

71 5-KISA BİR SÜRE İÇİNDE BİTİRİLEBİLECEK ÖDEVLERİ BİTİRMEK İÇİN ÇABA GÖSTERİN Başladığınız bir ödevi mümkünse bitirmeye çalışın ve değerlendirin. Varsa eksiklerini tamamlayın ve bir kenara koyun. Bitirilmiş bir çalışma en önemli motivasyon kaynaklarından biridir. Her öğrenci sürekli ne kadar çalıştığını ve neleri başardığını görmek ister. Bitirilen bir ödev, belirli bir çalışmanın ürünüdür. Diğer çalışmalar için öğrenciyi etkili bir şekilde motive eder.

72 6-İYİ BİR ÇALIŞMA ORTAMI OLUŞTURUN Kendi şartlarınız çerçevesinde size en uygun olabilecek bir çalışma ortamı oluşturmaya çalışın. Rahat ve dik oturabileceğiniz bir sandalye bulun.Masanızın üstünü boşaltın ve yapacağınız çalışma için yer oluşturun. Işığın yeterli olduğu bir ortam seçin.

73 7-HER ÇALIŞMA ÖNCESİ KENDİNİZE BİR HEDEF BELİRLEYİN VE O HEDEFE ULAŞMAYA ÇALIŞIN Çalışmaya başlarken kendinize bir amaç edinin ve yapacağınız çalışmada ne kadar ilerleme kaydedeceğinizi belirleyin ve daima kendi belirlediğiniz bu amaca ulaşmaya çalışın. Konsantre olma, önemli ölçüde kişinin iradesi ile ilgilidir. Eğer öğrenci kendi iradesini kontrol edebilir ve kendi planladığı çalışma çizelgesine uyabilirse, ders çalışma da fazla güçlük çekmez.

74 BAŞARILAR


"MOTİVASYON. Araştırma 4 Yıllık Fakülte kazanmış yüzlerce üniversite öğrencisinin zeka kapasiteleri ölçülmüş ve beklenenden çok farklı bir sonuçla karşılaşılmış." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları