Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

DEĞİŞİM: ARİSTO BU TERİMİ, KARŞILIKLI İKİ DURUMDA BİRİNDEN ÖBÜRÜNE GEÇME ANLAMINDA KULLANMIŞTIR. ÖRGÜTSEL DEĞİŞİM; ÖRGÜTÜN ELEMANLARINDA, ALT SİSTEMLERİNDE,

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "DEĞİŞİM: ARİSTO BU TERİMİ, KARŞILIKLI İKİ DURUMDA BİRİNDEN ÖBÜRÜNE GEÇME ANLAMINDA KULLANMIŞTIR. ÖRGÜTSEL DEĞİŞİM; ÖRGÜTÜN ELEMANLARINDA, ALT SİSTEMLERİNDE,"— Sunum transkripti:

1 DEĞİŞİM: ARİSTO BU TERİMİ, KARŞILIKLI İKİ DURUMDA BİRİNDEN ÖBÜRÜNE GEÇME ANLAMINDA KULLANMIŞTIR. ÖRGÜTSEL DEĞİŞİM; ÖRGÜTÜN ELEMANLARINDA, ALT SİSTEMLERİNDE, BUNLAR ARASINDAKİ İLİŞKİ KALIPLARINDA, BUNLARLA ÖRGÜT ARASINDAKİ İLİŞKİLERDE VE ÖRGÜTLE ÇEVRE ARASINDAKİ ETKİLEŞİMDE MEYDANA GELEBİLECEK HER TÜRLÜ DEĞİŞME OLARAK TANIMLANABİLİR. DEĞİŞİM; YA MEVCUTLARI DÜZELTME YADA HER ŞEYE YENİDEN BAŞLAMA ŞEKLİNDEDİR. DEĞİŞİM

2 DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ, VAR OLANI TAMİR ETMEK YADA AŞAMALI DEĞİŞİKLİKLER YAPIP TEMEL YAPIYI AYNI BIRAKMAK DEMEK DEĞİLDİR. MEVCUT SİSTEME EĞRETİ YAMALAR EKLEYİP BİRAZ DAHA İYİ ÇALIŞMASINI SAĞLAMAK DA DEĞİLDİR. DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ İŞLERE EN BAŞINDAN BAKMAK ANLAMINA GELİR. DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ ŞU SORUYLA BAŞLAR: “ELİMDEKİ BİLGİ VE TEKNOLOJİYLE BU ŞİRKETİ YENİDEN YARATIYOR OLSAYDIM NASIL BİR ŞEY YAPARDIM?” BİR ŞİRKETTE DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNİ UYGULAMAK ESKİ SİSTEMLERİ ÇÖPE ATIP EN BAŞTAN BAŞLAMAK ANLAMINA GELİR. EN BAŞA DÖNMEYİ VE İŞİ DAHA İYİ YAPMANIN YOLLARINI KEŞFETMEYİ GEREKTİRİR. DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ

3 DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ; MALİYET, KALİTE, HIZ VE ESNEKLİK GİBİ ÇAĞIN EN ÖNEMLİ PERFORMANS DEĞERLERİNDE ÇARPICI GELİŞMELER YAPMAK AMACIYLA KARAR VE İŞ SÜREÇLERİNİN TEMELDEN YENİDEN DÜŞÜNÜLMESİ VE YENİDEN TASARIMI ŞEKLİNDE TANIMLANMAKTADIR. “HALEN YAPMAKTA OLDUĞUMUZU NEDEN YAPIYORUZ?” VE “NEDEN BU ŞEKİLDE YAPIYORUZ?” GİBİ TEMEL SORULARIN CEVAPLANDIRILMASI İLE KARAR SÜRECİNE KONU OLAN İŞİN MEVCUT DURUMDAKİ YAPILIŞ BİÇİMİNİN ALTINDA YATAN KURALLARIN VE VARSAYIMLARIN GÖZDEN GEÇİRİLMESİ SAĞLANABİLİR VE GEREKLİ DEĞİŞİME IŞIK TUTACAK BİLGİLER ELDE EDİLEBİLİR. DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNDE DEĞİŞİMİN RADİKAL OLMASI ÖNGÖRÜLÜR. İŞİN BİR KISMINI DEĞİŞTİRMEK VE GELİŞTİRMEK YETMEYECEĞİ İÇİN İŞ SÜRECİ YENİDEN VE TEMELDEN DEĞİŞTİRİLMELİ YANİ YENİDEN İCAT EDİLMELİDİR.

4 DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ? GÜNÜMÜZDE İŞLETMELERİN REKABET ŞARTLARINA UYABİLMELERİ VE MÜŞTERİLERİNE DAHA İYİ, DAHA KALİTELİ, DAHA ÇABUK HİZMET SUNABİLMELERİ İÇİN, İŞLETME BÜNYESİNDEKİ TÜM İŞ YAPMA USUL VE SÜREÇLERİNİN KÖKLÜ BİR ŞEKİLDE GÖZDEN GEÇİRİLMESİ VE YENİDEN YAPILANDIRILMASIDIR. DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ NEDİR? HERHANGİ BİR ORGANİZASYONDA;  YAPI,  SİSTEM,  SÜREÇ VE  UYGULANAN POLİTİKALARDA HIZLI VE RADİKAL TASARIM VE DEĞİŞİKLİKLER YAPILARAK ORGANİZASYONUN DAHA YÜKSEK BİR PERFORMANSA ULAŞMASINI VE BİR ATILIMI GERÇEKLEŞTİRMESİNİ AMAÇLAYAN BİR YÖNETİM TEKNİĞİDİR.

5 DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNİN AMACI: ORGANİZASYONDA PERFORMANS DÜZEYİNİ YÜKSELTMEK VE BU PERFORMANSIN SÜREKLİLİĞİNİ SAĞLAMAK İÇİN GELİŞTİRİLMİŞ BİR YÖNETİM TEKNİĞİDİR. SÜREÇ ODAKLI YENİDEN TASARIM: SÜREÇ: BELİRLİ BİR SONUCA ULAŞMAK İÇİN MANTIKSAL OLARAK BİRBİRİYLE İLİŞKİLENDİRİLMİŞ GÖREVLERDİR. İŞ SÜRECİ: BİR VEYA BİRKAÇ GİRDİNİN ALINDIĞI BUNLARDAN MÜŞTERİ İÇİN DEĞER OLUŞTURACAK BİR ÇIKTININ YARATILDIĞI FAALİYETLERİN TOPLAMIDIR. İŞ SÜREÇLERİNİN YENİDEN DİZAYNI: ORGANİZASYON İÇİNDEKİ VE ORGANİZASYONLAR ARASINDAKİ İŞ AKIŞLARININ VE İŞ SÜREÇLERİNİN DİZAYNI VE ANALİZİDİR.

6 DEĞİŞİMİ GEREKTİREN SEBEPLER: 1.GLOBALLEŞME VE REKABET 2.ULUSLARARASI VE BÖLGESEL ENTEGRASYONLARIN ÖNEM KAZANMASI 3.BİLGİ TEKNOLOJİLERİNDEKİ GELİŞMELER 4.MALZEME TEKNOLOJİSİNDEKİ GELİŞMELER 5.YENİ TEKNOLOJİK BULUŞLAR 6.İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ ALANINDAKİ GELİŞMELER DOLAYISIYLA İNSANA SAYGININ ÖNEM KAZANMASI 7.YENİ OLUŞAN PAZARLAR DOLAYISIYLA PAZAR KAPMA YARIŞI 8.EKONOMİK KALKINMANIN İTİCİ GÜCÜNÜN İNSAN KAYNAĞI OLDUĞUNUN ANLAŞILMASI 9. MÜŞTERİLERİN BİLİNÇLENMESİ VE MÜŞTERİ BEKLENTİLERİNİN DEĞİŞMESİ (KALİTE, HIZLI SERVİS, UCUZLUK, ÜRÜNÜN ESTETİK DEĞERİ, GÜVENLİ OLMASI VS.) 10. ÇALIŞANLARIN YÖNETİME KATILMA VE DAHA DEMOKRATİK YÖNETİLME İSTEKLERİ 11.DEĞİŞEN DEMOGRAFİK YAPI (İŞ GÜCÜNDEKİ CİNSİYET, DİN, KÜLTÜR, IRK AYRILIKLARI) 12. PİYASA EKONOMİSİNE GEÇİŞ SÜRECİNE GİREN ÜLKELERDEKİ PAZAR POTANSİYELİ.

7 DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNDE VAR OLANLAR GÖZ ARDI EDİLİR VE NE OLMASI GEREKTİĞİ ARAŞTIRILIR. DÖRT ANAHTAR SÖZCÜK: 1) TEMEL -NE YAPIYORUZ? -NEDEN YAPIYORUZ? -YAPMAZSAK NE OLUR? - NEDEN BU ŞEKİLDE YAPIYORUZ? 2) RADİKAL RADİKAL YENİDEN TASARLAMA, İŞLERİN KÖKÜNE İNME ANLAMINI TAŞIR. YANİ ESKİYİ TAMAMEN FIRLATIP ATMAK DEMEKTİR. 3)ÇARPICI DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ ANCAK BÜYÜK BİR PATLAMAYA GEREK DUYULDUĞUNDA UYGULANMALIDIR. ÇARPICI GELİŞTİRMEDE İSE ESKİYİ ÇÖPE ATIP YERİNE YENİSİNİ GETİRME ANLAMI VARDIR. 4)SÜREÇ BİR VEYA BİRKAÇ ÇEŞİT GİRDİNİN ALINIP BUNLARDAN MÜŞTERİ İÇİN DEĞER OLUŞTURULACAK BİR ÇIKTININ YARATILDIĞI FAALİYETLERİN TOPLAMIDIR.

8 DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ? DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNİ GEREKLİ KILAN ÜÇ ÖNEMLİ FAKTÖR: 1. DEĞİŞİM 2. MÜŞTERİ 3. REKABET

9 1. DEĞİŞİM: DEĞİŞİMİN KENDİ YAPISI DEĞİŞMEKTEDİR. DEĞİŞİM SÜREKLİ VE ISRARCI BİR HALE GELMEKTE VE NORMAL BİR OLAY OLARAK ALGILANMAKTADIR. DÜNYANIN KÜRESELLEŞMESİ, EKONOMİK SINIRLARIN KALKMASI İLE BİRLİKTE, ŞİRKETLER PİYASADA YENİ ÜRÜN VE HİZMET SUNABİLECEK BİR ÇOK SAYIDA RAKİPLE KARŞI KARŞIYA KALMIŞLARDIR. YENİ ÜRÜN VE HİZMETLERİN SUNUM HIZI TEKNOLOJİK DEĞİŞİMİN HIZI İLE ORANTILI BİR ŞEKİLDE ARTMAKTADIR. TEKNOLOJİNİN GELİŞMESİ PİYASAYA YENİ ÜRÜN VE HİZMETLERİN ÇIKMASINI SAĞLAMIŞTIR. TEKNOLOJİNİN GELİŞMESİNE PARALEL OLARAK ÜRÜN VE HİZMETLERİN KULLANIM SÜRELERİNİN KISALMASINA ETKİ EDERKEN, YENİ ÜRÜN VE HİZMET GELİŞTİRME VE BUNU SUNMA SÜRESİNİ DE KISALTMIŞTIR. ARTIK ŞİRKETLER ESKİYE ORANLA DAHA HIZLI HAREKET ETMEK VE BU PİYASADA AYAKTA KALABİLMENİN GEREĞİ OLAN ŞARTLARI YERİNE GETİRMEK ZORUNDADIRLAR. GÖZÜMÜZLE GÖRDÜĞÜMÜZ YA DA GÖRMEDİĞİMİZ HER ŞEY DEĞİŞMEKTEDİR. BİR ÖRGÜT İÇİN HAYATİ BİR ÖNEME SAHİP OLAN FAKTÖRLER AKIL ALMAZ BİR ŞEKİLDE DEĞİŞİRKEN ŞİRKETLERİN BU DEĞİŞİME KAYITSIZ KALMALARI ARTIK İMKANSIZDIR. DOLAYISIYLA ŞİRKETLER STATİK BİR ORTAMDA İŞ YAPMAYA GÖRE DEĞİL DİNAMİK YAPILARA ADAPTE EDİLEBİLECEK ŞEKİLDE DİZAYN EDİLMELİDİR.

10 2. MÜŞTERİ: 1980'Lİ YILLARDAN İTİBAREN, GELİŞMİŞ ÜLKELERDE, SATICI-MÜŞTERİ İLİŞKİLERİNDE BİR DEĞİŞİM YAŞANMAKTADIR. ESKİDEN SATICI İSTEDİĞİ MAL VE HİZMETİ, İSTEDİĞİ FİYATA, İSTEDİĞİ KALİTEDE, İSTEDİĞİ YER VE ZAMANDA MÜŞTERİYE SATARKEN, GÜNÜMÜZDE DURUM TAMAMEN DEĞİŞMİŞTİR. AŞIRI REKABET ORTAMINDA, BASKIN ROLÜ OYNAYAN ARTIK SATICI DEĞİL MÜŞTERİDİR. NEYİ, NE ZAMAN, NASIL İSTEDİĞİNİ VE İSTEDİĞİ ŞEY İÇİN NE ÖDEYECEĞİNİ ARTIK SATICI DEĞİL, MÜŞTERİ SÖYLEMEKTEDİR. KISACASI, 'LERDEKİ BÜYÜYEN KİTLE PAZARININ YERİNİ NE İSTEDİKLERİNİ, NE KADAR ÖDEMEK İSTEDİKLERİNİ VE İSTEDİKLERİ ŞARTLARDA NASIL ALACAKLARINI BİLEN MÜŞTERİLER ALMIŞTIR. BU MÜŞTERİLER, MÜŞTERİ- ALICI İLİŞKİSİNDEKİ ŞAŞIRTICI DEĞİŞİKLİĞİ KAVRAYAMAYAN YADA ANLAYAMAYAN ŞİRKETLERLE UĞRAŞMAK ONLARIN ÜRETMİŞ OLDUKLARI ÜRÜNLERİ YADA SUNDUKLARI HİZMETLERİ ALMAK ZORUNDA DEĞİLLER.

11 3. REKABET: REKABET KAVRAMI ARTIK GÜNÜMÜZDEN ÇOK DAHA FARKLI BİR BOYUT İÇERMEKTEDİR. ESKİDEN BİR İŞLETME PAZARA UYGUN BİR HİZMET YADA ÜRÜNÜ EN İYİ FİYATTAN SUNDUĞU ZAMAN SATIŞINI GERÇEKLEŞTİRİRDİ. FAKAT BU DURUM GÜNÜMÜZDE ÇOK DEĞİŞMİŞTİR. ESKİDEN ÜRETİCİ İŞLETME SAYISI TALEP EDEN KİTLEYİ KARŞILAYAMIYOR VE PAZARDA ÜRETİCİNİN AZ OLMASI İLE ÜRETİLEN MAMUL YADA HİZMET ALICI BULABİLİYORDU. OYSA ARTIK PAZARDA BİR ÇOK ÜRETİCİ BULUNMAKTA, BU DURUM İSE REKABETİ ARTTIRMAKTADIR. KÜRESELLEŞEN PAZARDA MÜŞTERİYİ ETKİLEYEN REKABETİ FARKLILAŞTIRAN BİR ÇOK FAKTÖR ETKİLİ OLMAKTADIR. KİMİNDE KALİTE, KİMİNDE FİYAT, KİMİNDE SATIŞ ÖNCESİ VE SATIŞ SONRASINDA HİZMET ÖNEM KAZANIRKEN, BAZI SEKTÖRLERDE TÜM BU FAKTÖRLER AYNI ANDA İŞLETMELER TARAFINDAN DİKKATE ALINMAK DURUMUNDA KALINMAKTADIR. BÜYÜK İŞLETMELER ARTIK YENİLMEZ DEĞİLLER. TÜM ESKİ VE KÖKLÜ ŞİRKETLER BU EZİCİ REKABET ORTAMINDA KENDİLERİNİ DİĞER KÜÇÜK ŞİRKETLERDEN KORUMAK ZORUNDADIRLAR. FORTUNE DERGİSİNDE YAYINLANAN 500 BÜYÜK İŞLETMEYİ ZAMAN İÇERİSİNDE LİSTEDE GÖREMEMEKTEYİZ. AŞIRI REKABET ORTAMININ GEREKLERİNİ YERİNE GETİRMEYEN BU İŞLETMELER OYUNU KURALLARINA OYNAMAYAN DİĞER KÜÇÜK İŞLETMELER KARŞISINDA REKABET EDEMEYEREK YERLERİNİ KAPTIRDILAR VE PİYASADAN YA ÇEKİLDİLER YADA KÜÇÜLDÜLER.

12 DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNİN TEMEL İLKELERİ: ÜRÜN VEYA HİZMET KALİTESİNİN NELER OLDUĞUNA İLİŞKİN TANIMLAMALARDAN MÜŞTERİ SORUMLUDUR. ÖRGÜTÜN, KATMA DEĞERİ OLAN SÜREÇLERİ İÇERECEK VE DESTEKLEYECEK ŞEKİLDE YUKARIDAN AŞAĞIYA YAPILANDIRILMASI GEREKMEKTEDİR. BEYAZ YAKALILARIN YOĞUN OLARAK YER ALDIKLARI SÜREÇLERDE GELİŞMENİN SAĞLANMASI İÇİN DAHA ELVERİŞLİ ORTAM OLUŞTURULMALIDIR. ÇEVRİM ZAMANLARI, SÜREÇ MALİYETLERİ VE MÜŞTERİ TATMİNİNİN ÖLÇÜLMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİNDE GERÇEKLEŞTİRİLEN KAPSAMLI İYİLEŞTİRMELER, DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNİN BÜYÜK BİR KISMININ BAŞARISININ ÖLÇÜLMESİNDE KİLİT GÖSTERGELER OLARAK ORTAYA KONMALIDIR. İŞLETME SÜREÇLERİNDE DİREK GÖREV ALAN TÜM PERSONELE, SÜRECİN ANALİZİ VE YENİDEN TASARLANMASINDA GÖREV VERİLMELİDİR. ÜST DÜZEY YÖNETİCİLER DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNİN TÜM AŞAMALARINDA YER ALMALIDIR. DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ UYGULAMALARINDA DİĞER HUSUSLARDAN ZİYADE SÜRECİN PERFORMANSI OPTİMİZE EDİLMEYE ÇALIŞILMALIDIR.

13 DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNİN TEMEL İLKELERİ: İLETİŞİM VE GÜVENİLİRLİK, DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNİN BAŞARISINDA GEREKLİ TEMEL ÖZELLİKLER OLMALIDIR. SÜRECİN PERFORMANSINI BELİRLEMEK, UYGULAMA ÖNCESİ VE SONRASI SONUÇLARI KARŞILAŞTIRABİLMEK İÇİN DİKKATLİCE PLANLANMIŞ BİR ÖLÇÜM SİSTEMİ TASARLANMALIDIR. DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNE, MEVCUT SÜRECİN ÖRGÜT İÇİN GERÇEKTEN GEREKLİ OLUP OLMADIĞI SORUSU İLE BAŞLANIR. EĞER CEVAP EVET İSE, ÖNCELİKLE SÜRECİN GÜNÜN ŞARTLARINA UYUM SAĞLAYACAK ŞEKİLDE İYİLEŞTİRİLMESİ, DAHA SONRA DA DİĞER SÜREÇLERE GÖRE OPTİMİZASYONU GEREKMEKTEDİR. DEĞİŞİME KARŞI BİR TAKIM PSİKOLOJİK VE DUYGUSAL ENGELLERİN ORTAYA ÇIKABİLECEĞİ VE BUNLARIN DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ PROJESİ BOYUNCA DİKKATLİCE YÖNLENDİRİLMELERİ GEREKTİĞİ MUTLAKA GÖZ ÖNÜNDE BULUNDURULMALIDIR. DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ PROJESİ İÇİNDE YER ALAN KİŞİLER, SÜREÇ İÇİNDEKİ ROLLERİNİN NE OLDUĞUNU ANLAMAK İÇİN YÜKLENDİKLERİ SORUMLULUKLARI NASIL UYGULAMALARI GEREKTİĞİ KONUSUNDA EĞİTİLMELİDİR.

14 DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNİN AKTÖRLERİ 1. LİDER, 2. SÜREÇ SAHİBİ, 3. DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ EKİBİ, 4. İDARE KOMİTESİ, 5. DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ ÇARI

15 LİDER TÜM DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ PROJESİNDEN SORUMLU OLAN VE BU ÇALIŞMA İÇİN MOTİVASYONU SAĞLAYAN KİŞİDİR. LİDER DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNDEN GEÇİRİLECEK SÜREÇ ÜZERİNDE BAŞINDAN SONUNA DEK YETKİYE SAHİP OLMALIDIR. LİDER İÇİN EN UYGUN KİŞİ, ORGANİZASYON İÇERİSİNDE İŞLETMENİN TÜMÜ ÜZERİNDE SÖZ SAHİBİ OLABİLEN VE SORUNLARA TÜM İŞLETME AÇISINDAN YAKLAŞABİLEN BİR ÜST DÜZEY YÖNETİCİ OLMALIDIR. DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ LİDERİNİN ARAÇLARI İLETİŞİM, KİŞİSEL DAVRANIŞLAR, DEĞERLENDİRMELER VE ÖDÜLLERDİR.

16 SÜREÇ SAHİBİ SÜRECİN VE SÜRECE UYGULANAN DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ ÇALIŞMASININ SORUMLULUĞUNU TAŞIYAN YÖNETİCİDİR.

17 DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ EKİBİ BELİRLENEN BİR SÜRECE DEĞİŞİM İLKELERİNİ UYGULAMAKLA GÖREVLENDİRİLMİŞ, BU SÜRECE TEŞHİS KOYAN VE YENİDEN TASARLANMASI İLE UYGULANMASINI YÖNETEN BİREYLER GRUBUDUR. BU EKİPTE İKİ TÜR BİREY BULUNMALIDIR: İÇERDEKİLER VE DIŞARIDAKİLER. İÇERDEKİLER, DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNİN UYGULANACAĞI SÜRECİN İÇİNDE ÇALIŞAN KİŞİLERDİR. BU KİŞİLER, SÜRECİ YADA SÜRECİN KENDİ İŞLERİNDE KARŞILAŞTIKLARI PARÇASINI BİLİRLER. EKİP NEYİN DEĞİŞECEĞİNİ ANLAMAK İÇİN İÇERDEKİLERE İHTİYAÇ DUYAR, AMA DEĞİŞTİRMEK İÇİN DAHA YETKİLİ KİŞİLER GEREKİR. BUNLAR DA SÜREÇTE GÖREVLİ OLMAYAN DIŞARIDAKİLERDİR.

18 İDARE KOMİTESİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİLERDEN OLUŞAN, ŞİRKETİN GENEL DEĞİŞİM STRATEJİSİNİ GELİŞTİREN VE STRATEJİNİN İLERLEMESİNİ İZLEYEN, İLKE VE KURAL ÜRETME MEKANİZMASIDIR

19 DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ ÇARI ŞİRKET İÇİNDE DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ TEKNİKLERİ İLE ARAÇLARINI GELİŞTİRMEKTEN VE ŞİRKETİN AYRI DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ PROJELERİNİN BİRBİRLERİNİ GÜÇLENDİRMELERİNİ SAĞLAMAKTAN SORUMLU OLAN KİŞİDİR.

20 1. STRATEJİLERİ BELİRLE İŞLETMELER HER ŞEYDEN ÖNCE AMAÇLARINI ÇOK NET BİR ŞEKİLDE BELİRLEMELİ VE YAPACAĞI DEĞİŞİKLİKLERİN İŞLETMEYİ HANGİ NOKTAYA GÖTÜRECEĞİNİ KESTİREBİLSİN. 2. YÜKSEK YÖNETİM LİDERLİĞİ SAĞLA DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ PROJELERİ, İLGİLİ TÜM BÖLÜMLERİ KAPSAR VE TÜM BÖLÜMLERİN KATILIMINI GEREKTİRİR. BU KATILIM DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNİN BAŞARISINDA ÇOK ÖNEMLİ BİR YERE SAHİPTİR. KATILIMIN SAĞLANMASI İSE, PROJE LİDERİNİN OTORİTESİ İLE GERÇEKLEŞTİRİLECEKTİR. BURADA OTORİTE DENİLDİĞİ ZAMAN BÖLÜM ŞEFİ YA DA MÜDÜR DEĞİL GENEL MÜDÜR VEYA GENEL KOORDİNATÖR KASTEDİLMEKTEDİR. ZİRA DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNİN BAŞARILI BİR ŞEKİLDE GERÇEKLEŞTİRİLEBİLMESİ İÇİN ÜST DÜZEY YÖNETİMİN TAM KATILIMI VE DESTEĞİ GEREKLİDİR. 3. ACİL DURUM İLAN ET İŞLETMELERDE RADİKAL DEĞİŞİKLİKLERİ SAĞLAMAK BİR ÇOK AÇIDAN GÜÇ BİR İŞTİR. DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNİ UYGULAMAYA BAŞLAYAN İŞLETMELER BU PROJENİN UYGULANMASI SIRASINDA BİR ÇOK POLİTİK BASKI İLE KARŞI KARŞIYA KALABİLİRLER. BELLİ BİR DÖNEM SONUNDA İSTENEN BAŞARIYI ELDE EDEMEYEREK DAĞILABİLİRLER. DOLAYISIYLA DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ PROJESİNİN UYGULANMASI SAFHASINDA ACELE EDİLMELİ VE ZAMAN KAYBEDİLMEMELİDİR. PROJELER GÜNÜN VE FİRMANIN DURUMUNA GÖRE DEĞİŞTİRİLEBİLMELİ VE YENİ DURUMA GÖRE UYUMLAŞTIRILMALIDIR. DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ NASIL BAŞLAMALI VE NE YAPILMALIDIR?

21 4. DIŞARIDAN İÇERİYE TASARLA DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNDE ALINMASI GEREKEN EN ÖNEMLİ KARARLARDAN BİRİSİ DE PROJENİN HANGİ SÜREÇLERE UYGULANACAĞI VE NEREDEN BAŞLANACAĞIDIR. BİR ÇOK UZMANIN ORTAK KANAATİ BAŞLANGIÇ NOKTASINDA MÜŞTERİNİN OLMASI GEREKTİĞİDİR. ZİRA ÜRETMİŞ OLDUĞUMUZ ÜRÜN YA DA SUNMUŞ OLDUĞUMUZ HİZMETİN NİHAİ TÜKETİCİSİ\KULLANICISI MÜŞTERİDİR. DOLAYISIYLA MÜŞTERİNİN ÜRÜN YA DA HİZMET KONUSU HAKKINDAKİ FİKRİ PROJENİN BAŞARIYA ULAŞMASINDA BÜYÜK BİR ETKİYE SAHİP OLACAKTIR. 5. DANIŞMAN İLE ÇALIŞ DANIŞMANLAR, DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ PLANLARININ HAZIRLANMASINDA VE UYGULAMA AŞAMASINDA SIKÇA KULLANILMAKTADIR. DANIŞMANLARA EN ÇOK İHTİYAÇ DUYULACAK ZAMAN İSE UYGULAMADA OLACAKTIR. DANIŞMANLAR, İŞLETMEDE BULUNAN DİĞER PROJE ELEMANLARINDAN FARKLI BİR YAPIDADIR. ÇÜNKÜ İŞLETMEDE ÇALIŞAN VE PROJE EKİBİNDE BULUNAN ELEMANLAR DAHİL OLDUKLARI SÜREÇLERDE UZUN BİR SÜRE ÇALIŞTIKLARINDAN BİR TAKIM OLUMSUZLUKLARI KANIKSAMIŞLARDIR. DANIŞMANLARI DA BİR TAKIM ELEMANI OLARAK KABUL ETMEK VE ONLARLA BERABER ÇALIŞMAYI BENİMSEMEK GEREKİR.

22 DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ PROJELERİNİN SONUCA ULAŞMASI İÇİN 7 TEMEL NOKTA: 1. İŞLER, SONUÇLAR ETRAFINDA ORGANİZE EDİLMELİ 2. MÜŞTERİLERİN FİRMAYA DİREK TEMASINI GERÇEKLEŞTİR 3. TEKNOLOJİYİ KULLAN 4. KONTROLÜ, BAZI KURALLAR VE DEĞERLENDİRMELERLE SAĞLA 5. FARKLI GÖREVLERİ BİRLEŞTİR 6. ÇALIŞANLARA KARAR HAKKI VER 7. GERİ DÖNÜŞÜM KANALLARI OLUŞTUR

23 1. İŞLER, SONUÇLAR ETRAFINDA ORGANİZE EDİLMELİ DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ SÜREÇLERE UYGULANACAĞI ZAMAN TEMEL HEDEF SÜREÇLERİN BASİTLEŞTİRİLEREK İSTENEN AMACA ULAŞMASIDIR. YANİ SÜREÇLERİN YENİDEN TASARLANMASINDA KARMAŞIK SÜREÇLERİ OLUŞTURMAK DEĞİL, BİLAKİS HEDEFE KOLAY ULAŞILABİLECEK YOLU BULMAK OLMALIDIR. GENELDE, KONTROLÜN KOLAY BİR ŞEKİLDE YAPILABİLMESİ VE DOKÜMANTASYONUN SAĞLANABİLMESİ İÇİN SÜREÇLER KARMAŞIK HALE GETİRİLMİŞLERDİR. AMAÇ SÜREÇLERİN BASİTLEŞTİRİLEREK İŞLERİ SONUÇLAR ETRAFINDA ORGANİZE ETMEK OLMALIDIR. 2. MÜŞTERİLERİN FİRMAYA DİREK TEMASINI GERÇEKLEŞTİR ÜRETMİŞ OLDUĞUMUZ ÜRÜNÜN YA DA SUNMUŞ OLDUĞUMUZ HİZMETİN DEĞERLEMESİNİ YAPACAK OLAN MÜŞTERİDİR. DOLAYISIYLA SÜREÇLERİMİZİN DEĞERLENDİRİLMESİNDE DAHA İYİ GÖZLEMCİ OLABİLMELERİ İÇİN ONLARIN FİKİRLERİNDEN VE DENEYİMLERİNDEN İSTİFADE ETME YOLUNA GİTMEK, ONLARI SÜREÇLERE DOLAYLI BİR ŞEKİLDE KATMAK SÜREÇLERİN DAHA İYİ ÇIKTILAR SAĞLAMASINDA FAYDALI BİR YOL OLARAK GÖZÜKMEKTEDİR. BUNUN İÇİN MÜŞTERİLERLE ÇEŞİTLİ ZAMANLARDA VE ÇEŞİTLİ ŞEKİLLERDE ANKET FORMLARI KULLANMAK ONLARLA MÜLAKAT YAPMAK ÇOK FAYDALI OLACAKTIR.

24 3. TEKNOLOJİYİ KULLAN TEKNOLOJİDE YAŞADIĞIMIZ VE HALİ HAZIRDA YAŞAMAKTA OLAN DEĞİŞİMİN VE GELİŞMENİN İNANILMAZ BOYUTLARDA OLDUĞU AÇIK BİR ŞEKİLDE GÖRÜLMEKTEDİR. TEKNOLOJİDE YAŞANAN BU GELİŞMEDEN İSTİFADE ETMEK İŞLETMELER İÇİN BİR ZORUNLULUK OLMUŞTUR. DOLAYISIYLA AŞIRI REKABET ORTAMINDA DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ PROJELERİNİ UYGULAYACAK OLAN İŞLETMELERİN TEKNOLOJİYİ YOĞUN BİR ŞEKİLDE KULLANMASI GEREKMEKTEDİR. TEKNOLOJİYİ KULLANMANIN İŞLETMEYE SAĞLAYACAĞI YARARLARIN BAŞINDA İSE ÇEVRİM ZAMANININ KISALMASI VE ZAMAN KAYIPLARINI MİNİMİZE ETMESİDİR. 4. KONTROLÜ, BAZI KURALLAR VE DEĞERLENDİRMELERLE SAĞLA KONTROL İŞLETMELERDE BİR ÇOK AŞAMADA YAŞANAN BİR ZORUNLULUKMUŞ GİBİ KARŞIMIZA ÇIKMAKTADIR. KONTROLÜN SIK VE BİR ÇOK AŞAMADA DİREKT BİR ŞEKİLDE YAPILMASINDAN ÇOK YETKİLERİN BİR BÖLÜMÜNÜN DEVREDİLMESİ İLE BELLİ AŞAMALARDA YAPILMASI HEM ZAMAN HEM DE PARASAL OLARAK İŞLETMEYE GETİRİ SAĞLAYACAKTIR. DOLAYISIYLA DİREKT KONTROLÜ ORTADAN KALDIRARAK ZAMANDAN KAZANMAK DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ PROJELERİNİN BAŞARI ANAHTARLARINDAN BİRİ OLMUŞTUR.

25 5. FARKLI GÖREVLERİ BİRLEŞTİR İŞLETMELERDE TANIMLANMIŞ BİR ÇOK GÖREV VE BU GÖREVLERİ YAPACAK BİR ÇOK ELEMAN BULUNMAKTADIR. TANIMLANMIŞ BİR ÇOK GÖREV BAZEN FARKLI BİRİMLERDE TEKRARLANMASI SEBEBİYLE ZAMAN VE MALİYET KAYIPLARINA YOL AÇMAKTADIR. EĞER GÖREVLER ARASINDA TEKRARLAR ORTADAN KALDIRILIRSA, İŞLER ARASINDA ORTAK NOKTALAR BİRLEŞTİRİLİRSE, İŞLETME ZAMAN TASARRUFU SAĞLAYACAKTIR. BU İSE İŞLETMENİN PAZAR PAYININ ARTMASINI SAĞLAYACAKTIR. 6. ÇALIŞANLARA KARAR HAKKI VER SÜREÇLERİN ETKİN VE VERİMLİ BİR ŞEKİLDE GERÇEKLEŞMESİ ANCAK ÇALIŞANLARIN İŞİ SAHİPLENMESİ İLE MÜMKÜN OLMAKTADIR. BU İSE ONLARA YETKİNİN DEVREDİLMESİ VE SÜREÇLER ÜZERİNDE ETKİLERİNİN ARTTIRILMASINI BERABERİNDE GETİRECEKTİR. ANCAK YETKİLENDİRMEDEN KASTEDİLEN KLASİK YETKİ DEVRİNİN SAĞLANMASI DEĞİL İŞGÖRENİN GÜÇLENDİRİLMESİ (EMPOWERMENT) ANLAMINA GELMEKTEDİR. EMPOWERMENT WEBSTER'S NEW COLLEGİATE SÖZLÜĞÜNDE İSE ŞU ŞEKİLDE TANIMLANMAKTADIR. "İŞÇİLERE, KENDİ İŞLERİNİ YAPARKEN KARAR VERME İÇİN OTORİTE VERME". BU TANIMDA GÖRÜLEN ÖNEMLİ NOKTA, OTORİTENİN, SORUMLULUĞUN VE KARAR VERMENİN SÜREGELEN BİR ŞEKİLDE OLMASIDIR. 7. GERİ DÖNÜŞÜM KANALLARI OLUŞTUR HER SÜREÇ İÇERİSİNDE, BİR GERİ DÖNÜŞÜM KANALI OLUŞTURMAK, BİZİM SÜREÇLERİ İLERİDE DAHA İYİYE GÖTÜRMEMİZİ SAĞLAYACAKTIR.

26 DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ SÜRECİ: 1. VİZYONUNUN BELİRLENMESİ VE HAREKETE GEÇME 2. SÜRECİN SEÇİLMESİ 3. FAKTÖRLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ 4. MEVCUT SÜRECİN İNCELENMESİ 5. YENİ SÜREÇ TASARIMININ OLUŞTURULMASI 6. SÜRECİN UYGULANMASI

27 1. VİZYONUNUN BELİRLENMESİ VE HAREKETE GEÇME ORGANİZASYONUN MEVCUT DURUMDAKİ REKABETÇİ KONUMU VE GELMEYİ HEDEFLEDİĞİ NOKTA AÇIK BİR ŞEKİLDE BELİRTİLMELİDİR. HEDEFLER; MALİYET, KALİTE, MÜŞTERİ TATMİNİ VE FİNANSAL GÖSTERGELER CİNSİNDEN İFADE EDİLMELİDİR ÖNCELİKLE VAR OLAN BİR LİDERLE BAŞLAYAN DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ ÇALIŞMALARI DİĞER PROJE ELEMANLARININ DA BELİRLENMESİ VE TAMAMLANMASI İLE DEVAM EDER (EYLEM SAVUNUSU) SORUNLAR BELİRLENMELİ VE DEĞİŞİME NEDEN GEREK DUYULDUĞU ANLATILARAK DEVAM EDİLMELİDİR. ARDINDAN, TÜM ÇALIŞMALARDAN SONRA NEREDE OLUNMASI GEREKTİĞİ YANİ HEDEFLER BELİRLENMELİDİR (VİZYON BİLDİRİSİ) EYLEM SAVUNUSU ŞİRKETİN GERÇEKTEN DEĞİŞİME İHTİYAÇ DUYDUĞUNU ANLATABİLMELİ; KISA, ANLAŞILABİLİR VE ZORLAYICI (YAPTIRIM GÜCÜ) OLMALIDIR. EYLEM SAVUNUSU, İNSANLARIN ORGANİZASYONUN GERÇEKTEN KÖTÜ DURUMDA OLDUĞUNU VE DEĞİŞİMİN GEREKLİLİĞİNİ GÖRMELERİNİ SAĞLAR, ŞİRKETİN İŞ SORUNLARINI ANA HATLARIYLA BELİRLER. VİZYON BİLDİRİSİ ULAŞMAK İSTENEN HEDEFİ SOMUT OLARAK GÖSTERMELİDİR. “İŞİMİZDE EN İYİ OLMAK İSTİYORUZ “ YERİNE DAHA SOMUT “CİROMUZU % 100 ARTTIRACAĞIZ “ GİBİ BELİRGİN ÖZELLİKLER TAŞIMALIDIR. SONUÇ OLARAK, VİZYON BİLDİRİSİ, İŞLER TAMAMLANDIĞINDA OLMASI İSTENEN VE İNANILAN ŞEYDİR. VİZYON BİLDİRİSİ AYNI ZAMANDA, HEDEFE YAKLAŞIP YAKLAŞILMADIĞINA DAİR BİR ÖLÇÜM ARACIDIR. EYLEM SAVUNUSU VE VİZYON BİLDİRİSİ BİRLİKTE DAHA ETKİN OLUR VE “BURADAYIZ, BURAYA GİTMEK İSTİYORUZ” İFADESİNİ ÇALIŞANLARA İLETİRLER.

28 2. SÜRECİN SEÇİLMESİ AYNI ANDA TÜM ÖNEMLİ SÜREÇLERE DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ UYGULANMASI DOĞRU OLMAYABİLİR. SORUNLAR BELİRLENDİKTEN SONRA HANGİSİNİN ÇÖZÜMÜNDEN BAŞLANACAĞI, YANİ DEĞİŞİME KONU OLACAK İLK İŞ SÜRECİ BELİRLENİR. SÜREÇ SEÇİMİNDE GENELDE İKİ YOL İZLENİR. BİRİNCİSİ KURULUŞTAKİ SÜREÇLERİN YENİDEN TASARIM İHTİYACINA GÖRE SIRALANMASI VE SEÇİMDE BU ÖNCELİKLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ. İKİNCİSİ, SADECE EN ÖNEMLİ VEYA KURULUŞ VE SÜREÇ AMAÇLARIYLA EN FAZLA ÇELİŞKİ İÇNDE OLAN SÜRECİN SEÇİLMESİ DE MÜMKÜNDÜR. SEÇİMDE, MÜŞTERİ TARAFINDAN ÖNEM TAŞIYAN SÜREÇLERE ÖNCELİK VERİLMELİDİR. AŞAĞIDAKİ SORULARIN CEVAPLANDIRILMASI HANGİ SÜRECİN SEÇİLECEĞİNE YÖN GÖSTEREBİLİR: EN FAZLA HANGİ SÜREÇLERDE SORUN YAŞANMAKTADIR? BELİRLENEN STRATEJİNİN GERÇEKLEŞTİRİLMESİ AÇISINDAN EN ÖNEMLİ SÜREÇLER HANGİLERİDİR? MÜŞTERİLER ÜZERİNDE EN ETKİLİ YADA MÜŞTERİLER AÇISINDAN EN ÖNEMLİ SÜREÇLER HANGİLERİDİR? DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ ÇALIŞMASINA EN ELVERİŞLİ SÜREÇLER HANGİLERİDİR? ÇEŞİTLİ SÜREÇLER İÇİN DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ ÇALIŞMASININ MALİ PORTRESİ NASILDIR? SÜREÇLERDE ÇALIŞANLARIN DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNE YAKLAŞIMLARI NASILDIR? BİLGİ TEKNOLOJİSİ DESTEĞİ İLE YENİDEN TASARLANABİLECEK SÜREÇLER HANGİLERİDİR? SÜREÇ VEYA TEKNOLOJİ GÜNCELLİĞİNİ YİTİRMİŞ MİDİR?

29 DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNİN UYGULANACAĞI SÜREÇLERİN SEÇİLMESİ: SÜREÇLER BELİRLENDİKTEN VE HARİTAYA DÖNÜŞTÜRÜLDÜKTEN SONRA DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNİN HANGİLERİNE VE HANGİ SIRAYLA UYGULANACAĞI BELİRLENİR. HİÇBİR ŞİRKET YÜKSEK SEVİYELİ SÜREÇLERİNİN HEPSİNE AYNI ANDA DEĞİŞİMİ UYGULAYAMAZ. ŞİRKETLER SEÇİMLERİNİ YAPARKEN GENELLİKLE ÜÇ KRİTERDEN YARARLANIRLAR: a) GÖREVİN YERİNE GETİRİLMEMESİ: EN SORUNLU SÜREÇLER HANGİLERİDİR? b) ÖNEMLİLİK: ŞİRKETİN MÜŞTERİLERİNİ EN ÇOK ETKİLEYEN SÜREÇ HANGİLERİDİR? c) UYGULANABİLİRLİK: ŞİRKETİN SÜREÇLERDEN HANGİSİ O ANDA BAŞARILI BİR YENİDEN TASARIMA EN UYGUN OLANIDIR? SÜREÇ BELİRLENDİKTEN SONRA TÜM EKİP BU SÜRECİ ANLAMALIDIR. SÜREÇ NE YAPAR, NE KADAR İYİ İŞLER, PERFORMANSI ETKİLEYEN EN ÖNEMLİ UNSURLAR NELERDİR.

30 3. FAKTÖRLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ MEVCUT BİLGİ TEKNOLOJİSİ, BİREYSEL TUTUM VE DAVRANIŞLAR İLE ÖRGÜT YAPISININ UNSURLARI DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ ÇALIŞMASINI BAŞARILI KILABİLECEK, YADA BU TÜR BİR ÇALIŞMANIN BAŞARISINI ENGELLEYEBİLECEK FAKTÖRLERDİR. SÜRECİN NEDENLERİ ANLAŞILDIKTAN SONRA SIFIRDAN BAŞLAMAK SURETİ İLE YENİ BİR İŞ SÜRECİNİN NASIL OLACAĞI VE TEKNOLOJİDEN NE ÖLÇÜDE YARARLANILABİLECEĞİ TARTIŞILMALIDIR. DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ ÇALIŞMASI, İŞLERİN NİTELİĞİNİ, ORGANİZASYON YAPILARINI VE YÖNETİM SİSTEMLERİNİ ETKİLEYECEĞİNDEN, ROLLERDE, SORUMLULUKLARDA, BAŞARI ÖLÇÜLERİNDE VE ÜCRET PLANLARINDA GEREKLİ DEĞİŞİKLİKLER YAPILMALI, KARİYER OLANAKLARI, İŞ ZENGİNLEŞTİRME, EĞİTİM KONULARINA ÖNEM VERİLMELİDİR. SÜREÇLERİN YENİDEN TASARIMINDAN ÖNCE, BİREYSEL DAVRANIŞLAR VE ÖRGÜT YAPISI AÇISINDAN MEVCUT DURUM İNCELENMELİ, BU ALANLARDA YAPILMASI GEREKEN DEĞİŞİKLİKLER PLANLANMALIDIR.

31 4. MEVCUT SÜRECİN İNCELENMESİ BU AŞAMADA, BELİRLENEN İŞ SÜRECİ FAZLA AYRINTIYA GİRİLMEDEN SADECE SÜRECİN NEDENLERİ ÜZERİNDE DURULARAK İNCELENMELİ VE SÜRECİN BAŞARI PARAMETRELERİ BELİRLENMELİDİR. ÖRNEĞİN; AMAÇ, ZAMANI AZALTMAK VEYA MALİYETİ DÜŞÜRMEK İSE, MEVCUT SÜREÇTE HARCANAN ZAMANIN VEYA KATLANILAN MALİYETİN BELİRLENMESİ GEREKİR. SÜRECİN SONUNDAKİ MÜŞTERİYE BAŞVURULMALI VE SÜREÇ SONUNDAKİ ÇIKTININ NASIL OLMASININ BEKLENDİĞİ KONUSUNDA GEREKLİ VERİLER TEMİN EDİLMELİDİR.

32 5. YENİ SÜREÇ TASARIMININ OLUŞTURULMASI BU AŞAMADA, GEREKLİ OLMAYAN İŞLERDEN KURTULMAK, İŞİ YAPMANIN DAHA İYİ YOLLARINI BULMAK İÇİN, İŞ EN BAŞINDAN SONUNA DEK YENİDEN DÜŞÜNÜLMELİDİR. AMAÇ, SEÇİLEN SÜREÇTE VAROLAN VERİMSİZLİKLERİ ORTADAN KALDIRACAK YENİ BİR TASARIMA ULAŞMAYA ÇALIŞMAKTIR. HER BİR YENİDEN TASARIM FAALİYETİ, KENDİ BAŞINA BİR PROJE OLARAK GÖRÜLMELİDİR. SÜRECİN YENİDEN TASARIMI AŞAMASINDA TEKNOLOJİDEN NE ŞEKİLDE YARARLANILACAĞI KONUSU GÜNDEME GELDİĞİNDE, İLK ÖNCE NE YAPILMASI GEREKTİĞİNE, DAHA SONRA NASIL YAPILMASI GEREKTİĞİNE KARAR VERİLMELİDİR. YENİ SÜREÇ TASARIMININ OLUŞTURULMASINDA BİR KIYASLAMA (BENCHMARKİNG) ÇALIŞMASI YAPILABİLİR. KIYASLAMA ASLINDA BİR SÜREKLİ İYİLEŞTİRME ARACIDIR. İŞLETMENİN TEMEL SÜREÇLER AÇISINDAN GÖRELİ KONUMUNA İLİŞKİN BİLGİ SAĞLAMAK AMACIYLA KULLANILABİLİR. KIYASLAMA YOLUYLA, YENİ SÜREÇLERE İLİŞKİN EN İYİ UYGULAMA ÖRNEKLERİ ELDE EDİLEBİLİR. BÜTÜN TARTIŞMALARDAN VE MÜŞTERİ İSTEKLERİNİN VERİ OLARAK KAYDEDİLMESİNDEN SONRA YENİ İŞ SÜRECİ İÇİN ALTERNATİFLER HAZIRLANMALI VE ALTERNATİFLER ARASINDA BİR SEÇİM YAPILMALIDIR.

33 6. SÜRECİN UYGULANMASI SEÇİLEN YENİ TASARIM MÜMKÜNSE BİR PİLOT UYGULAMA OLARAK HAZIRLANMALIDIR. YENİ SÜRECİN PİLOT UYGULAMASI YAPILMALI VE UYGULAMA SONUCUNDAKİ PERFORMANS ÖLÇÜMLERİ DENETLENMELİDİR. AYRICA SONUÇLARIN HEDEFE YAKLAŞIP YAKLAŞMADIĞI KONTROL EDİLMELİDİR. PİLOT UYGULAMANIN BAŞARILI OLMASI HALİNDE UYGULAMA HAYATA GEÇİRİLMELİDİR. DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ, SÜREÇLERİN YENİDEN TASARIMIYLA SON BULAN BİR FAALİYET DEĞİLDİR. YENİ İŞ SÜRECİNİN HAYATA GEÇİRİLMESİ İLE BERABER PERFORMANS ÖLÇÜMLERİNE DEVAM EDİLMELİDİR. HEDEF KONTROLÜ YAPILMALIDIR. İŞ SÜREÇLERİ BİRBİRLERİNE BAĞLIDIR VE BİRİNİN DEĞİŞMESİ SONUCUNDA DİĞERİ DE BU DEĞİŞİMDEN ETKİLENİR. DOLAYISIYLA SÜRECİ DEĞİŞTİRMEK YA DA GELİŞTİRMEK TEK BAŞINA BAŞARI İÇİN YETERLİ OLMAYACAKTIR. BERABERİNDE ETKİLENEN İŞ SÜREÇLERİ VE ORGANİZASYON YAPISI DA İNCELENMELİ, GEREKLİ OLAN DEĞİŞİKLİKLER YAPILMALIDIR.

34 DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNDE KULLANILAN TEKNİKLER: TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ORGANİZASYONDA İNSAN, SİSTEM, YÖNETİM VE ÜRÜN KALİTESİNİN BİR ARADA SÜREKLİ OLARAK GELİŞTİRİLMESİ; KALİTE GELİŞTİRME, KALİTE PLANLAMA VE KALİTE KONTROL ÇALIŞMALARININ YAPILMASI, KALİTE STANDARTLARININ OLUŞTURULMASIDIR. İSTATİSTİKSEL SÜREÇ KONTROLÜ ORGANİZASYONDA SÜREKLİ GELİŞME VE KALİTEYİ ARTIRMAK İÇİN İSTATİSTİKSEL SÜREÇ KONTROLÜ TEKNİKLERİNDEN YARARLANILMASIDIR (SÜREÇ AKIŞ DİYAGRAMI, KARAR AKIŞ DİYAGRAMI, NEDEN-SONUÇ DİYAGRAMI VS.). BENCHMARKING ORGANİZASYONDAKİ STRATEJİLERİN, SİSTEM VE ÖRGÜT YAPISININ, SÜREÇLERİN VE DİĞER TÜM UYGULAMALARIN BAŞKA ORGANİZASYONLARLA KIYASLANARAK “EN İYİ UYGULAMALARIN” BULUNMASI VE ORGANİZASYONA UYGULANMASIDIR.

35 DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNDE KULLANILAN TEKNİKLER: KÜÇÜLME (DOWNSIZING) 1.KÜÇÜK ORGANİZASYONEL BİRİMLERE BÖLÜNEREK FAALİYET GÖSTERME, 2.ÖLÇEK EKONOMİLERİNE DAYALI ÜRETİM MODELİNİN TERK EDİLMESİNE DAYALI KÜÇÜLME, 3.ORGANİZASYONDA KADEME SAYISINI AZALTARAK KÜÇÜLME OPTİMAL BÜYÜME (RIGHTSIZING) 1.OPTİMAL BÜYÜKLÜKTE ÜRETİMDE BULUNMA, 2.ADAMA GÖRE İŞ YERİNE İŞE UYGUN ELEMAN BULUNMASI VE İSTİHDAM EDİLMESİ, 3.ÇALIŞANLARIN KENDİLERİNE UYGUN ALANLARDA GÖREVLENDİRİLMELERİ DIŞ KAYNAKLARDAN YARARLANMA (OUTSOURCING) 1.ORGANİZASYONUN HER İŞİ KENDİSİ YAPMASI YERİNE ASIL FAALİYET ALANI DIŞINDAKİ İŞLERİ DIŞ FİRMALARA YAPTIRMASI, 2.ORGANİZASYON DIŞINDAKİ DANIŞMANLARIN BİLGİ VE DENEYİMLERİNDEN İSTİFADE EDİLMESİ

36 ESNEK ÜRETİM KÜTLESEL ÜRETİM YERİNE BİR ÜRÜNÜ İSTENİLEN MİKTARDA ÜRETME (TAM ZAMANINDA ÜRETİM). YALIN ORGANİZASYON MODELİ ORGANİZASYON YAPISININ SADELEŞTİRİLMESİ VE BASİTLEŞTİRİLMESİ, GEREKSİZ FONKSİYON VE SÜREÇLERİN KALDIRILMASI. KADEME AZALTMA ORGANİZASYONDAKİ YÖNETİM KADEMELERİNİN AZALTILMASI; İŞE KARAR VEREN VE UYGULAYAN ARASINDAKİ KADEMELERİN MÜMKÜN OLDUĞU ÖLÇÜDE ORTADAN KALDIRILMASI. ÇALIŞANLARI GÜÇLENDİRME (EMPOWERMENT) ÇALIŞANLAR YETKİ VE SORUMLULUK DEVREDİLMESİ, ÇALIŞANLARIN KARAR ALMA SÜRECİNE KATILMASI, EKİP ÇALIŞMASINA ÖNEM VERİLMESİ,ÇALIŞANLARIN MOTİVASYONU VE ÖDÜLLENDİRİLMESİ, ÇALIŞANLARIN ORGANİZASYONDA PAY SAHİBİ OLMASI. DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNDE KULLANILAN TEKNİKLER:

37 OTOMASYON ORGANİZASYONDA RUTİN İŞLERİN MÜMKÜN OLDUĞU ÖLÇÜDE ROBOTLARA VE BİLGİSAYAR KONTROLLÜ MAKİNELERE YAPTIRILMASI. SÜREKLİ EĞİTİM İŞE UYGUN EĞİTİMLİ VE BİLGİLİ ELEMAN ALINMAKLA YETİNİLMEMESİ; SÜREKLİ EĞİTİME, BİLGİ VE BECERİ KAZANDIRMAYA ÖNEM VERİLMESİ. OTOKONTROL ORGANİZASYONDA MULTİ-FONKSİYONEL EKİP ÇALIŞMASINA ÖNEM VERİLEREK DENETİM VE KONTROLLERİN EKİP İÇİNDE ÇALIŞANLARIN BİRBİRLERİNİ KONTROL ETMELERİ ŞEKLİNE DÖNÜŞTÜRÜLMESİ; DENETİM KADROLARININ FAZLA ŞİŞİRİLMEMESİ. DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNDE KULLANILAN TEKNİKLER:

38 KAIZEN( SÜREKLİ GELİŞME) ORGANİZASYONDA İYİLEŞTİRME ÇALIŞMALARININ SÜREKLİ OLMASI; SÜREKLİ EĞİTİM, SÜREKLİ BİLGİ VE BECERİ KAZANDIRMA, SÜREKLİ ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME ÇALIŞMALARININ YAPILMASI. TOPLAM VERİMLİ BAKIM ORGANİZASYONDA MALZEME, ENERJİ, EKİPMAN, VE PERSONEL İLE İLGİLİ KAYIPLARIN ORTADAN KALDIRILMASI İÇİN BAKIM VE ONARIM ÇALIŞMALARININ PLANLI VE DÜZENLİ BİR ŞEKİLDE YAPILMASI. ORGANİZASYONDA MALZEME, ENERJİ, EKİPMAN VE PERSONEL İLE İLGİLİ KAYIPLARIN ORTADAN KALDIRILMASI İÇİN BAKIM VE ONARIM ÇALIŞMALARININ PLANLI VE DÜZENLİ BİR ŞEKİLDE YAPILMASI. TOPLAM VERİMLİ BAKIM İÇİN JAPONLARIN 5-S ADINI VERDİKLERİ İLKELERİN BENİMSENMESİ (5S): JAPONCA “S” HARFİ İLE BAŞLAYAN BEŞ KELİMEYİ İFADE ETMEKTEDİR. BUNLAR: 1. SEİRİ: SINIFLANDIRMA (AYIKLAMA) 2. SEİTON: DÜZENLEME (YERLEŞTİRME) 3. SEİSO: TEMİZLİK 4. SEİKETSU: STANDARTLAŞTIRMA 5. SHİTSUKE: DİSİPLİN (KURALLARIN TAKİBİ, SÜREKLİLİĞİN SAĞLANMASI) DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNDE KULLANILAN TEKNİKLER:

39 DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNDE BAŞARI İÇİN YAPILMAMASI GEREKENLER:  BİR SÜRECİ DEĞİŞTİRMEK YERİNE TAMİR ETMEYE ÇALIŞMAK  İŞ SÜREÇLERİ ÜZERİNDE YOĞUNLAŞMAMAK  SÜRECİN YENİDEN TASARLANMASI DIŞINDA HER ŞEYİ GÖZ ARDI ETMEK  İNSANLARIN DEĞER VE İNANÇLARININ İHMAL EDİLMESİ  KÜÇÜK SONUÇLARLA YETİNMEYE HAZIR OLMAK  ÇOK ERKEN VAZGEÇMEK  SORUNUN VE DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ ÇALIŞMASININ KAPSAMININ TANIMLANMASINA ÖNCELİK VERMEK  MEVCUT ŞİRKET KÜLTÜRLERİNİN VE YÖNETİM DAVRANIŞLARININ DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNİN BAŞLAMASINI ENGELLEMELERİNE İZİN VERMEK  DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNİ EN ALTTAN EN ÜSTE DOĞRU UYGULAMAYA ÇALIŞMAK  ÇALIŞMAYI YÖNETMEK ÜZERE, DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNİ ANLAMAYAN BİREYLERİ GÖREVLENDİRMEK  DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNE AYRILAN KAYNAKLAR KONUSUNDA CİMRİLİK ETMEK  DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNİ ŞİRKET GÜNDEMİNİN ORTALARINA GÖMMEK  ENERJİNİN PEK ÇOK BÜYÜK DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ PROJESİ ARASINDA DAĞILMASI  GENEL MÜDÜRÜN EMEKLİLİĞİNE İKİ YIL KALA DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNİ UYGULAMAYA KOYMAK  DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNİ DİĞER İŞ İLERLEME PROGRAMLARINDAN AYIRT ETMEYİ BAŞARAMAMAK  TASARIM ÜZERİNDE AŞIRI DERECEDE YOĞUNLAŞMAK  DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNİ KİMSEYİ MUTSUZ ETMEDEN GERÇEKLEŞTİRMEYE ÇALIŞMAK  DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİNİN GETİRDİĞİ DEĞİŞİMLER GÖSTERİLEN DİRENÇ KARŞISINDA GERİYE ÇEKİLMEK  DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ ÇALIŞMASINI SÜRÜNCEMEDE BIRAKMAK

40 FAKTÖRLERTOPLAM KALİTE YÖNETİMİDEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ DEĞİŞİMİN NİTELİĞİ REKABET İÇİN DAHA İYİ BİR YOL (EVRİMSEL) İŞ GÖRMEDE YENİ BİR YOL (DEVRİMSEL) YÖNTEMMEVCUT SÜREÇLERE DEĞER EKLER SÜREÇLERİN VAROLUŞ NEDENLERİ VE OLUŞTURULMA İLKELERİNİ SORGULAR İLGİ ALANITÜM ÖRGÜTÜ ELE ALIRANA İŞLETME SÜREÇLERİ İLE İLGİLENİR TEKNOLOJİNİN ROLÜ GELENEKSEL DESTEK (MIS VS.) ESAS FAKTÖRLERDENDİR TKY VE DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ ARASINDAKİ TEMEL FARKLAR


"DEĞİŞİM: ARİSTO BU TERİMİ, KARŞILIKLI İKİ DURUMDA BİRİNDEN ÖBÜRÜNE GEÇME ANLAMINDA KULLANMIŞTIR. ÖRGÜTSEL DEĞİŞİM; ÖRGÜTÜN ELEMANLARINDA, ALT SİSTEMLERİNDE," indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları