Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ÖĞRETIM TASARıMı VEYA ÖĞRETIM SISTEMLERI TASARıMı VEYA ÖĞRETME-ÖĞRENME SÜREÇLERI TASARıMı (Instructional Design Instructional System Design) 1.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ÖĞRETIM TASARıMı VEYA ÖĞRETIM SISTEMLERI TASARıMı VEYA ÖĞRETME-ÖĞRENME SÜREÇLERI TASARıMı (Instructional Design Instructional System Design) 1."— Sunum transkripti:

1 ÖĞRETIM TASARıMı VEYA ÖĞRETIM SISTEMLERI TASARıMı VEYA ÖĞRETME-ÖĞRENME SÜREÇLERI TASARıMı (Instructional Design Instructional System Design) 1

2 ÖĞRETME VE ÖĞRENME İLE İLGİLİ BİLİMSEL VERİLERİ ÖĞRETİM UYGULAMALARINDA HAYATA GEÇİRMEYE “ÖĞRETME-ÖĞRENME SÜREÇLERİ TASARIMI” ADI VERİLMEKTEDİR. 2 Öğrenme Kuramları Öğretme-Öğrenme Süreçleri Tasarımı Öğretim Uygulamaları Geribildirim Öğretme Öğrenme Süreçleri Tasarımı

3 Öğr.Gör. Şirin KARADENİZ 3 Öğretim tasarımının boyutları

4 STRATEJI, YÖNTEM VE TEKNIK NEDIR? 4

5 Strateji  Genel olarak; bir şeyi elde etmek için izlenen yol yada amaca ulaşmak için geliştirilen bir planın uygulanmasıdır.  Eğitim açısından strateji; dersin hedeflerine ulaşmasını sağlayan; yöntem, teknik ve araç- gereçlerin belirlenmesine yön veren yaklaşımdır. 5

6 Yöntem 6  Öğretim yöntemi, öğrenciyi hedef ulaştırmak için izlenen yoldur.  Yöntemle, belli öğretme teknikleri ve araçları kullanılarak öğretmen ve öğrenci etkinliklerinin bir plana göre düzenlenmesi ve yürütülmesi amaçlanır.

7 Teknik 7  Öğretim yöntemini gerçekleştirmede kullanılan yoldur.  Literatürde genelde yöntem-teknik olarak yer almaktadır. Örneğin ‘Oyunla öğrenme yöntemi’ nde ‘Rol Oynama Tekniği’ ve ‘Drama Tekniği’ vardır. Bazı kaynaklarda ise bu Rol Oynama Yöntemi’ ve ‘Drama Yöntemi’ olarak adlandırılmaktadır.

8 Stratejiler ÖĞRETMENÖĞRENCİ ÖĞRETİM STRATEJİLERİÖĞRENME STRATEJİLERİ  Sunuş yoluyla  Buluş yoluyla  Araştırma-inceleme yoluyla  Tam öğrenme  İşbirliğine dayalı öğrenme  Dikkat  Tekrar  Anlamlandırma  Yürütücü Biliş  Duyuşsal 8

9 Yöntem ve Teknikler YÖNTEMLERTEKNİKLER  Anlatım Yöntemi  Soru-Cevap Yöntemi  Gösterip Yaptırma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi  Tartışma Yöntemi  Örnek Olay Yöntemi  Oyunla Öğretim Yöntemi  Bireysel Öğretim Yöntemi  Benzetim  Gösteri  Philips 66  Beyin Fırtınası  Münazara  Rol Oynama Tekniği  Drama Tekniği  Bilgisayar Destekli Öğretim  Programlı Öğretim 9

10 10 Strateji Yöntem Teknik Sonuç olarak;

11 STRATEJI, YÖNTEM VE TEKNIKLERI Dr. Şirin Karadeniz

12 Stratejiler ÖĞRETMEN ÖĞRETİM STRATEJİLERİ  Sunuş yoluyla  Buluş yoluyla  Araştırma-inceleme yoluyla  Tam öğrenme  İşbirliğine dayalı öğrenme

13 Buluş yoluyla öğretim stratejisi  Bruner tarafından geliştirilmiştir. Bruner’e göre;  Çocukların içinde  keşfetme merakı ve  öğrenme isteği vardır.  “Bilmek bir ürün değil süreçtir”

14 Buluş yoluyla öğretim stratejisi  Amacı;  Öğrencilerin konunun yapısını keşfetmelerini sağlayacak problem durumlarını vererek öğrencinin bilişsel gelişimini sağlamaktır.  Yapı, bir konu hakkındaki fikirler, kavramlar ve bunların arasındaki ilişkilerdir.  Öğrencinin bu yapıyı öğrenmesi tümevarım yönteminin kullanılması ile sağlanmaktadır.

15 Buluş yoluyla öğretim stratejisi  Amacı;  Bu yöntemin kullanılmasında öğrencinin etkin olmasına önem verilir.  Bu amaçla öğretmenin görevi;  bu yöntemin uygulanabileceği konuyu seçmek ve  öğrencilere buluş yapmalarına fırsat verecek şekilde öğretim ortamını düzenlemektir.

16 Buluş yoluyla öğretim stratejisi  Öğretmen,  etkili geri bildirimler sunabilmeli,  öğrencileri motive edebilmeli,  konu ile ilgili bir çok örnek sağlamalıdır.  Kılavuzlanmış buluş yolu ile öğrenme.  Öğretmen öğrenciye, zihinsel süreçlerinde rehberlik eden kişidir.

17 Buluş yoluyla öğretim stratejisi  Kılavuzlanmış buluş yolu ile öğrenmeye örnek,  Laboratuvarda işlenen bir kimya dersinde öğretmen;  Konunun genel ilkelerini anlatmak yerine,  grup çalışmasını destekleyerek ve çeşitli gösterim yöntemlerini kullanarak  öğrencilerin bu genel ilkeleri bulmasını sağlayabilir.  Böylece öğretmen,  hem öğrencilere anında geri bildirim vermiş  hem de istenilen sonuca varmalarında öğrencilere yardımcı olmuş olur.

18 Buluş yoluyla öğretim stratejisini kullanarak örneğin donanım ve yazılım kavramlarını öğreteceğiz.  Sınıf düzeyi ?  Adım adım neler yaparız?

19 Buluş yoluyla öğretim stratejisi Ders süreci 1) Öğretmenin örnekleri sunması 2) Öğrencilerin örnekleri betimlemesi 3) Öğretmenin ek örnekler vermesi 4) Öğrencilerin ek örnekleri betimlemesi ve öncekiler ile karşılaştırması 5) Öğrencilerin ek örnek ve örnek olmayan durumları sunması 6) Öğrencilerin zıt örnekleri karşılaştırmaları 7) Öğretmenin, öğrencilerin teşhis ettikleri özellikleri, ilişkileri veya ilkeleri vurgulaması 8) Öğrencilerin ilişkileri ve özellikleri ifade etmeleri ve tanımlamaları 9) Öğretmenin öğrencilerden ek örnekler istemesi (Yılmaz ve Sünbül, 2003, s.92)

20 Sunuş yoluyla öğretim stratejisi  Ausubel tarafından geliştirilmiştir. Ausubel’e göre;  Tüm buluş yoluyla öğrenmeler anlamlı değildir  Düşük düzeyde zihinsel gelişimi olan öğrenciler, bilgilerin onlara sunulması yoluyla daha iyi öğrenmektedirler.  Öğrenmeyi etkileyen en önemli faktör öğrencinin mevcut bilgi birikimidir. Bu ortaya çıkarılıp ona göre öğretim planlanmalıdır.  Kısa sürede sözel bilgilerin ve bilgi düzeyindeki bilgilerin öğrenilmesinde etkilidir.

21 Sunuş yoluyla öğretim stratejisi  Gelişmiş ön düzenleyiciler (advanced organizers)  Öğretimin başında öğrencilerin amaçlar ve izlenecek yöntemlerden haberdar edildiği özetler olarak düşünülebilir.  Bunlar, öğrencilerin biliş yapısındaki şemaları etkin hale getirerek öğrencilerin ön bilgileri ile yeni bilgiler arasında ilişki kurmalarını sağlarlar

22 Sunuş yoluyla öğretim stratejisi  Gelişmiş ön düzenleyiciler ( advanced organizers)  Sadece konunun kısa bir özeti olarak düşünülmemelidir.  Bunlar; örnekleri içine alan belli ilke ve kavramlar da olabilir.  Öğrenciyi öğrenmeye hazırlar.

23 Sunuş yoluyla öğretim stratejisi  Açıklayıcı düzenleyiciler  Öğretmen, öğrencilere yeni bir konu sunduğunda kullanabileceği düzenleyiciye denir.  Bunlar,  öğrencinin zihinsel yapılarını harekete geçirerek, konu ile ilgili ön bilgilerinin olmasını ve  bu ön bilgiler ile ilgili konuların bellekten çağrılmasını sağlar.

24 Sunuş yoluyla öğretim stratejisi  Karşılaştırıcı düzenleyiciler,  Öğrenilecek konu öğrenciler için tamamen yeni değilse kullanılır.  Bunlar,  öğrencinin mevcut bilgileri ile yeni öğrenilecek bilgilerin hangi yönden farklı olduklarını göstermeyi amaçlar.

25 Sunuş yoluyla öğretim stratejisini kullanarak örneğin donanım ve yazılım kavramlarını öğreteceğiz.  Buluş yoluyla öğretimdeki sınıfı düşünelim. Şimdi bu öğretim sürecini planlayalım.  Adım adım neler yaparız?

26 Sunuş yoluyla öğretim stratejisi Ders süreci 1.adım  Ön düzenleyici kullanarak öğrenciyi öğrenmeye hazır hale getirilir.  Öğrencinin dikkatini yeni konuya çeker.  Öğrenilecek konunun ana düşüncelerine ve kavramlar arası ilişkilerine ışık tutar.  Öğrencinin yeni konuyla ilgili olan önceki bilgilerini hatırlatır.

27 Sunuş yoluyla öğretim stratejisi Ders süreci 2.adım  Konunun tümdengelim yöntemi ile sunulması  Adım adım sunma  Sunarken benzerlik ve farklılıklar üzerinde durma

28 Sunuş yoluyla öğretim stratejisi Ders süreci 3.adım  Farklı örnekler sunarak veya uygulatarak ilke ve kavramlar ile öğrencilerin bilişsel süreçlerini aktif hale getirmek  Sunulan bilginin özetlenmesi

29 Sunuş yoluyla öğretim stratejisi  Sunuş yoluyla öğrenmede önemli olanlar;  Geri bildirim ve  verilecek farklı örnekler,  öğrenciler ile kurulacak etkileşim  Bu nedenle öğretmenin,  öğrenme ve öğretme sürecini planlaması,  önce genel kavram ve ilkeleri vererek daha sonra ayrıntılara girmesi gerekmektedir.

30 Araştırma-inceleme yoluyla öğretim stratejisi  Suchman tarafından geliştirilmiştir. Ona göre;  Öğrenciler bir problem veya bilgiyi ilginç bulduklarında doğal olarak araştırmak isterler  Kendi düşünme stratejilerinin farkına varabilirler ve bunlar geliştirilebilir  Yeni stratejiler öğretilebilir veya var olanlar geliştirilebilir  İşbirliğine dayalı araştırma etkinlikleri düşünmeyi geliştirir, öğrencilerin bilgiyi denemelerini vb. sağlar.

31 Araştırma-inceleme yoluyla öğretim stratejisi  Bilimsel araştırma yöntemlerinin derslerde kullanılmasını sağlar  Problemin tanımlanması  Hipotezlerin (Denencelerin) kurulması  Verilerin toplanması  Verilerin analizi ve hipotezlerin sınanması

32 Araştırma-inceleme öğretim stratejisini kullanarak örneğin donanım ve yazılım kavramlarını öğreteceğiz.  Aynı sınıfı düşünelim. Şimdi bu öğretim sürecini planlayalım.  Adım adım neler yaparız?

33 Araştırma-inceleme yoluyla öğretim stratejisi – Ders Süreci  Problemin tanımlanması  Problemi hissetme ve onunla yüzleşme  Problem durumunu tanımlama ve netleştirme  Hipotezlerin (Denencelerin) kurulması  Verilerin toplanması  Problemin çözümü için veri ve kanıt toplama  Verilerin analizi ve hipotezlerin sınanması  Toplanan verileri ve kanıtları kullanarak sonuca ulaşma

34 Tam öğrenme  Bloom’a göre gerekli koşullar sağlandığında herkes öğrenebilir.  Bu modele göre;  Ek zaman ve öğrenme olanakları sağlandığında sınıftaki tüm öğrenciler öğrenebilirler.

35 Tam öğrenme (1. Temel Öğe)  Öğrencilerin giriş davranışları  Bilişsel  Ön bilgi  Öğrenme stratejisi,  Öğrenme stili  Problem çözme becerisi vb…  Duyuşsal  Konuya, öğrenmeye karşı tutum  İlgi,  Kendine güven vb…

36 Tam öğrenme (2. Temel Öğe)  Öğretim hizmetinin niteliği: Öğretim sürecindeki her etkinliği kapsar.  Ders öncesinde hazırlık  Hedefler, yöntem, değerlendirme vb…  Pekiştirme,  Geri bildirim  Öğrenci katılımını sağlama

37 Tam öğrenme (3. Temel Öğe)  Öğrenme ürünü:  Eğer;  Öğrencilerin giriş davranışlarındaki eksiklikler giderilirse,  Öğrenme için gerekli zaman verilirse,  Öğrenme etkinlikleri iyi planlanır ve uygulanırsa,  Tam öğrenme diğer bir deyişle tüm öğrencilerin bireysel farklılıkları en aza indirilerek tümünün öğrenmesi sağlanabilir.

38 Tam öğrenmeyi kullanarak örneğin donanım ve yazılım kavramlarını öğreteceğiz.  Aynı sınıfı düşünelim. Şimdi bu öğretim sürecini planlayalım.  Adım adım neler yaparız?

39 Tam öğrenme – Ders Süreci 1.Adım  Öğretim planlama  Hedef davranışların ve  konu içeriğinin belirlenmesi  Ön koşul davranışların neler olduğunun belirlenmesi  Bilişsel  Duyuşsal  Yöntem ve teknik belirleme  Değerlendirme yöntemini, izleme sürecini belirleme

40 Tam öğrenme – Ders Süreci 2.Adım  Öğrencilerin ön koşul davranışlarının belirlenmesi  Eğer bunlar yeterli değil ise ek bilgiler, alıştırmalar ile tamamlanır.  Tamamlandığından emin olunduğunda bir sonraki aşamaya geçilir.

41 Tam öğrenme – Ders Süreci 3.Adım  Öğretim etkinliklerinin yürütülmesi  Belirlenen yöntem ve tekniğin planlı bir biçimde uygulanması  Öğrenci katılımını sağlama

42 Tam öğrenme – Ders Süreci 4.Adım  İzleme süreci  Hedef davranışlara ulaşılıp ulaşılmadığının kontrolü  Tam öğrenme ölçütü: %70  Tam öğrenme standardına ulaşmayan öğrenciler belirlenir  Ek öğrenme etkinlikleri yaptırılır  Tekrar tam öğrenme ölçütüne göre değerlendirme  Beklenen düzeye ulaşılmış ise diğer konuya veya üniteye geçme

43 Yöntem ve teknikler  Her bir strateji için hangi yöntem ve teknikleri seçebiliriz?  Sunuş yoluyla  Buluş yoluyla  Araştırma-inceleme yoluyla  Tam öğrenme

44 PROGRAMLı ÖĞRETIM Dr. Şirin Karadeniz

45 HANGI KURAMA DAYANMAKTADıR?

46 PROGRAMLı ÖĞRETIM Pressey tarafından geliştirilmiş, Skinner tarafından yaygınlaştırılmıştır.

47 İlkeleri  Küçük adımlar:  Öğretim konunun en küçük bilgi ve becerisi ile başlar.  Konu küçük parçalara, modüllere bölünür.  Öğrenci bu parçalarda, doğrusal veya dallanmalı olarak ilerler.

48 İlkeleri  Etkin katılım:  Öğrenciye uyarıcılar sunulur.  Bunun için öğrencilere süreçte sorular yöneltilir.

49 İlkeleri  Anında geribildirim:  Öğrenciye sunulan uyarıcılardan hemen sonra öğrenciye geribildirim verilmelidir.  Geribildirim anında verilir böylece doğru cevaplar için pekiştireç sağlanır, doğru olmayan cevaplar düzeltilmiş olunur.

50 İlkeleri  Bireysel hız:  Öğrenci kendi öğrenme hızında ilerler.  Bunun için öğretim materyalinde ve tasarımında konunun farklı seçenekleri ve güçlük düzeyleri belirlenir.  Ancak öğrenci bir konu parçasını bitirmeden, tam öğrenmeden diğerine geçmemelidir.

51 İlkeleri  Başarı:  Öğrencinin cevaplayamacağı veya konunun zorluk düzeyine uygun olmayan sorular sorulmamalıdır.  Başarıyı belirlemede genelde çoktan seçmeli testler kullanılmaktadır.

52 DOĞRUSAL ~ DALLANMıŞ PROGRAMLı ÖĞRETIM Aralarındaki fark nedir?


"ÖĞRETIM TASARıMı VEYA ÖĞRETIM SISTEMLERI TASARıMı VEYA ÖĞRETME-ÖĞRENME SÜREÇLERI TASARıMı (Instructional Design Instructional System Design) 1." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları