Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

SORUMLU VATANDAŞ HAREKETİ ÜNİVERSİTE EĞİTİMLERİ Yrd.Doç.Dr. İdil IŞIK İstanbul Bilgi Üniversitesi Psikoloji Bölümü.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "SORUMLU VATANDAŞ HAREKETİ ÜNİVERSİTE EĞİTİMLERİ Yrd.Doç.Dr. İdil IŞIK İstanbul Bilgi Üniversitesi Psikoloji Bölümü."— Sunum transkripti:

1

2 SORUMLU VATANDAŞ HAREKETİ ÜNİVERSİTE EĞİTİMLERİ Yrd.Doç.Dr. İdil IŞIK İstanbul Bilgi Üniversitesi Psikoloji Bölümü

3

4

5 Paydaşlar T.C. Ulaştırma Bakanlığı • Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü • Karayolları Genel Müdürlüğü T.C. İçişleri Bakanlığı • Emniyet Genel Müdürlüğü • Jandarma Genel Komutanlığı T.C. Milli Eğitim Bakanlığı • Okul Öncesi Eğitimi Genel Müdürlüğü • İlköğretim Genel Müdürlüğü • Çıraklık veYaygın Eğitim Genel Müdürlüğü T.C. Çevre ve Orman Bakanlığı T.C. Sanayi veTicaret Bakanlığı Boğaziçi Üniversitesi Erzincan Üniversitesi Gazi Üniversitesi Ankara Büyükşehir Belediyesi İstanbul Büyükşehir Belediyesi Türk Akreditasyon Kurumu Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu TRT- Türkiye Radyo Televizyon Kurumu TÜVTURK- Kuzey Taşıt Muayene İstasyonları Yapım ve İşletim A.Ş.

6 Ulaştırma Bakanlığı’nın koordinasyonunda, “Trafikte Sorumluluk Bilinci” alanında çalışma yapan kurum ve kuruluşların işbirliğinde; “Trafikte Can Güvenliği” konusunda koruyucu önlemler alınması ve sorumluluk bilincinin geliştirilmesi konularında • toplumu bilgilendirmek • kamuoyunda farkındalık yaratmak Trafikte Sorumluluk Hareketi: AMAÇ

7 TRAFİKTE SORUMLULUK HAREKETİ PAYDAŞ TOPLANTILARI “SOSYAL PAYDAŞLAR” GÜVENLİ TAŞIT HAREKETİ CAN DOSTLARI HAREKETİ SORUMLU VATANDAŞ HAREKETİ TİCARİ VASITA SÜRÜCÜLERİ ÇOCUKLAR ÜNİVERSİTEHALKÇALIŞANLAR ÖĞRETMENLER VELİLER HALK EĞİTİM MERKEZİ ÖĞRETMENLERİ

8

9

10 SORUMLU VATANDAŞ HAREKETİ Üniversite Eğitimleri: AMAÇ • Trafik güvenliği açısından en fazla tehdit altında olan üniversiteli yetişkinlerin bu konuda sorumluluk almasını sağlamak Dünyada Ölüm Nedenleri Dünya Sağlık Örgütü raporuna göre, ölüm nedenleri arasında trafik kazaları; • 2004 yılında 9. sıradadır. • 2030 yılında, 5. sıraya yerleşecektir. Kaynak: World Health Organization (2009). Global StatusReport on RoadSafety: Time forAction. Geneva: WHO Press. (www.who.int/violence_ injury_prevention/road_safety_status/20 09)

11 Türkiye Genel Kaza İstatistikleri • Ölü sayısı sadece kaza yerinde ölenleri kapsadığı için bu tabloda gözükenden daha yüksektir.

12 Türkiye • bin araç milyon araç • arası model 6 milyon araç Taşıt Yaşları Taşıt Sayıları

13 AMAÇ: Zihinsel Şema Oluşturmak • Trafik güvenliği konusunda öğrencilerin zihinsel bir şema geliştirmelerini sağlamak • Bu şemada kendi can güvenliği ve diğer insanların can güvenliğini korumanın önemini konumlandırmalarını sağlamak • Güvenlik olgusunun çeşitli gündelik kararlarda bir referans noktası ya da kriter olmasını sağlamak

14 TehlikeRisk

15

16 Hipopotamın Kulakları Tehlike hakkında ipucu Tehlikenin anlaşılması Risk hakkında kestirim

17 Trafikteki Tehlikeler BENİM KONTROLÜMDE • Kendi davranışlarım ve yaptığım hareketler • Aracımın güvenlik açısından özellikleri, bakımı BENİM KONTROLÜM DIŞINDA • Yayalar ve diğer yol kullanıcılarının davranışları • Diğer sürücülerin davranışları ve yaptıkları hareketler • Diğer sürücülerin araçlarının güvenliği ve bakımı • Yol koşulları • Hava koşulları

18 Neyi Kontrol Edebiliriz? • Kendi davranışlarımı • Aracımın güvenlik açısından özelliklerini, bakımını O halde; • Güvenlikteki kilit faktör “Ben” • Kendi kontrolümüz altındaki faktörleri yönetebiliriz.

19

20 YOL KULLANICININ KENDİ KONTROLÜ ALTINDAKİ UNSURLAR 1 Kendi Davranışlarım

21 Kazalardan Korunma İlkeleri 1 • Kazanın tanımını “Kıl payı atlatılan kazalara” indirge • Kritik davranışı analiz et • Tekrarlanmaması için önleyici tedbir al

22 Kazanın Tanımı

23 • Ölümlü KazalarÖlümlü Kazalar • Ciddi Yaralanmalar • Sakatlıklar • Ciddi Maddi Kayıplar • Hafif YaralanmalarHafif Yaralanmalar • Önemsiz maddi Kayıplar • Kayıp yaratmayan kazalar ve kıl payı atlatılanlarKayıp yaratmayan kazalar ve kıl payı atlatılanlar

24 Türk Kültürüne Uyarlama Patent: Psikoteknik Değerlendirme ve Sürücü Davranışı Geliştirme Eğitimlerine Katılan Profesyonel Sürücüler Allah Rahmet Eylesin Allah Beterinden Saklasın Sadece bu vakalar dikkate alınacak olursa, vakaların %99.7’si ile ilgilenilmemiş demektir. Tehlikenin Fark Edilmesi : Kıl payı atlatılan kazaların altında binlerce tehlike kaynağı tanımlanabilir. Güvensiz koşullar, davranışlar ve uygulamalar hakkında veri sağlar Allah Korudu

25 Kılpayı Atlatılan Olaylar

26 Kılpayı Atlatılamayan Olaylar !

27 Kılpayı Atlatılan Olaylar • Olayın kıl payı atlatılmasını sağlayan faktörler - Tehlikeyi geç de olsa kişi fark etmiştir. - Kazanın ortaya çıkmaması için gereken doğru tepkiyi seçebilmiştir. - Doğru tepkiyi göstermek için yine de zamanı vardır. Her zaman bu kadar şanslı olamıyoruz.

28

29 Kritik Olay & Davranış Kaza yaşanmadan önceki son tehlikeli durum • Hangi hareketi yapmasaydı kaza engellenebilirdi? • Kritik olay ya da davranış, genelde tehlikelerin fark edilememesi ile ilgilidir. • Kritik olay/davranış engellenirse kazalar da engellenebilir. • Kazalar analiz edilirken, kritik olay ve davranışlar tespit edilmelidir.

30 Kazalardan Korunma İlkeleri 2 • Tehlikeyi fark et • Doğru karar ver • Doğru zamanda tepki ver

31 Trafik İşaretleri TRAFİK TANZİM İŞARETLERİ TEHLİKE UYARI İŞARETLERİ DURMA VE PARK ETME OTOYOL İŞARETLERİ BİLGİ İŞARETLERİ

32 Tehlike Uyarı İşaretleri

33 Can Güvenliğiniz için Temel Kurallar • Trafik işaretlerinin gösterdiği tehlikelere hazır olmak • Emniyet Kemeri takmak ve tüm yolcuların takmasını sağlamak • Araç sahibi olmanın getirdiği sorumlulukları yerine getirmek –bakım –muayene –sigorta • Alkollü araç kullanmamak

34 BURADA NELER OLUYOR?

35

36

37

38

39 BU ADAM NE YAPIYOR?

40

41

42 Alkolün Etkisi FONKSİYONLAR Dürtüler Kavrama Genel Davranışlar Araç Kullanma Yetisi FONKSİYONLAR Dürtüler Kavrama Genel Davranışlar Araç Kullanma Yetisi UYARICI ETKİSİ Korkunun azalması Kendine güvenin artması Alışkanlıklardan vazgeçme Kendini kontrol edememe Cesaret artışı Düzensizlik, dengesizlik Aşırı hız, tehlikeli manevra Acil durumda kontrol kaybı UYARICI ETKİSİ Korkunun azalması Kendine güvenin artması Alışkanlıklardan vazgeçme Kendini kontrol edememe Cesaret artışı Düzensizlik, dengesizlik Aşırı hız, tehlikeli manevra Acil durumda kontrol kaybı YATIŞTIRICI ETKİSİ Yorgunluk Dikkatte azalma Hafıza kaybı Tepkilerde yavaşlama Dikkatsizlik, uyuşukluk Tepki eksikliği,Yanlış karar Acil durumda kontrol kaybı YATIŞTIRICI ETKİSİ Yorgunluk Dikkatte azalma Hafıza kaybı Tepkilerde yavaşlama Dikkatsizlik, uyuşukluk Tepki eksikliği,Yanlış karar Acil durumda kontrol kaybı

43 BU NEDİR?

44

45

46 YOL KULLANICININ KENDİ KONTROLÜ ALTINDAKİ UNSURLAR 2 Aracının güvenlik açısından özellikleri, bakımı, muayenesi

47 Aracının güvenlik açısından özellikleri, bakımı, muayenesi • Her birey kendi aracının güvenliğini sağlamaktan sorumludur. • Üzerinde bireysel kontrole sahip olduğu tek araç kendisininkidir. • Diğer kullanıcıların araçlarıyla ilgili eleştiriler yerine kendi aracının periyodik muayene ve bakımını temin etmek şarttır. • HEDEF: “GÜVENLİ TAŞIT”

48 Güvenli taşıt için önemli noktalar • Görüş ve görünme • Hareket ve duruş • Taşıma • Emniyet

49 Tüm lastiklerinizin havasını kontrol ediniz. Camlarınızı, aynalarınızı temizleyiniz. Cam yıkama sisteminizi, cam suyu seviyenizi kontrol ediniz. Sinyallerinizin ve far sistemlerinizin çalıştığından emin olunuz. Tüm lastiklerinizin havasını kontrol ediniz. Camlarınızı, aynalarınızı temizleyiniz. Cam yıkama sisteminizi, cam suyu seviyenizi kontrol ediniz. Sinyallerinizin ve far sistemlerinizin çalıştığından emin olunuz. Ayna ayarlarınızın doğru olduğundan emin olunuz. Kesinlikle araç kapasitenizin üzerinde yolcu veya yük kabul etmeyiniz. Ayna ayarlarınızın doğru olduğundan emin olunuz. Kesinlikle araç kapasitenizin üzerinde yolcu veya yük kabul etmeyiniz. Güvenli Taşıt Kişisel Sorumluluk Alanları Kullanmadan Önce

50 Seyir Halinde... Aracınızın yol tutuşunda ya da frenlemesinde anormallik hissediyorsanız, hızınızı azaltarak en yakın hizmet noktasına gidiniz ya da bir çekici çağırınız. Aracınız yolda düz bir hatta gitmiyorsa lastikleri kontrol ediniz. Lastiklerinizde problem yok ise, bir servis noktasına intikal ediniz. Aracınızın yol tutuşunda ya da frenlemesinde anormallik hissediyorsanız, hızınızı azaltarak en yakın hizmet noktasına gidiniz ya da bir çekici çağırınız. Aracınız yolda düz bir hatta gitmiyorsa lastikleri kontrol ediniz. Lastiklerinizde problem yok ise, bir servis noktasına intikal ediniz. Güvenli Taşıt Kişisel Sorumluluk alanları

51 Düzenli Olarak... Lastiklerinizi, fren sistemlerinizi ve diğer yürüyen aksamı mutlaka kontrol ettiriniz. Yangın söndürme cihazının ve ilk yardım setinin içeriğini ve kullanım tarihlerini kontrol ediniz. Aracınızın periyodik araç muayenesini ve egzoz gazı emisyon ölçümünü zamanında yaptırınız. Lastiklerinizi, fren sistemlerinizi ve diğer yürüyen aksamı mutlaka kontrol ettiriniz. Yangın söndürme cihazının ve ilk yardım setinin içeriğini ve kullanım tarihlerini kontrol ediniz. Aracınızın periyodik araç muayenesini ve egzoz gazı emisyon ölçümünü zamanında yaptırınız. Güvenli Taşıt Kişisel Sorumluluk alanları

52 En iyi tamir bakımdır Tüm araçlar başlangıçta asgari güvenlik şartlarını sağlayarak üretilirler. Ancak periyodik bakımları yapılmadığı sürece güvenlikten kaybederler. YETKİLİ SERVİS •eğitimli insanlar çalıştırılır. •başlangıçta maliyetli görünse dahi uzun vadede ekonomiktir AMATÖR KİŞİLER •bakımları veya onarımları kendilerinin yapmaları telafisi mümkün olmayan sonuçlar doğurur.

53 • Periyodik bakımları aksatılmadan yapılan araçlarda arıza ihtimali düşüktür. • Bu nedenle zaman ve para tasarrufu sağlanır. • Periyodik bakımları aksatılmadan yapılan araçlarda arıza ihtimali düşüktür. • Bu nedenle zaman ve para tasarrufu sağlanır. En iyi tamir bakımdır

54 Aracımdaki aktif ve pasif önlemlerin durumunu nasıl öğrenebilirim? Aracımın bakım ihtiyacını nasıl öğrenebilirim?

55

56 ARAÇ MUAYENESİ ARAÇ MUAYENESİ TÜVTURK ÇAĞRI MERKEZİ TÜVTURK ÇAĞRI MERKEZİ Araç muayenesi ne demektir? Trafiğe çıkan motorlu ve motorsuz araçların teknik yeterliliklerinin muayene edilerek tesbit edilmesidir.

57 Araç Muayenesinin Trafik Güvenliğine Katkısı •Uluslarası standartlarda muayene hizmetinin başladığı tarih: 11 Ocak 2008 •11 Ocak Ekim 2010: 10 milyon 645 bin aracın muayenesi yapılmıştır. Bu araçların; •% 40’ı (4 milyon 285 bin) : Trafik ve taşıt güvenliği açısından tehlike arz edecek nitelikte kusur veya eksiklik nedeniyle ağır kusurlu” ya da “emniyetsiz” raporu almıştır. •İlk muayenelerinde kalan araçlar bir ay içinde kusur ve eksikliklerini gidererek ikinci ücretsiz muayeneye gelmektedirler. •İkinci muayenesine gelen yaklaşık 4 milyon araçtan %96.3’ü, eksiklik ve kusurlarını gidererek muayeneden başarı ile geçmişlerdir. Bu demektir ki; • 4 milyonun üzerindeki araç var olan kusurlarını gidermiş daha önce güvensiz bir şekilde yollarda dolaşırken güvenli hale getirilmiştir. •Uluslarası standartlarda muayene hizmetinin başladığı tarih: 11 Ocak 2008 •11 Ocak Ekim 2010: 10 milyon 645 bin aracın muayenesi yapılmıştır. Bu araçların; •% 40’ı (4 milyon 285 bin) : Trafik ve taşıt güvenliği açısından tehlike arz edecek nitelikte kusur veya eksiklik nedeniyle ağır kusurlu” ya da “emniyetsiz” raporu almıştır. •İlk muayenelerinde kalan araçlar bir ay içinde kusur ve eksikliklerini gidererek ikinci ücretsiz muayeneye gelmektedirler. •İkinci muayenesine gelen yaklaşık 4 milyon araçtan %96.3’ü, eksiklik ve kusurlarını gidererek muayeneden başarı ile geçmişlerdir. Bu demektir ki; • 4 milyonun üzerindeki araç var olan kusurlarını gidermiş daha önce güvensiz bir şekilde yollarda dolaşırken güvenli hale getirilmiştir.

58 Araç Muayenesinin Trafik Güvenliğine Katkısı Araç Parkı ve Muayeneye Gelme Oranı •Hafif ticari ve ağır vasıtaların her yıl periyodik araç muayenesi yaptırma zorunluluğu bulunmaktadır. •Zorunlu periyodik muayenesine gelmesi gereken araçlar içinde hafif ticari araçların %26’sı ve ağır vasıtaların %32’si periyodik araç muayenesine gelmemektedirler. •Periyodik araç muayenesindeki muayeneden kalma oranları göz önüne alındığında trafikte kontrol dışında hareket eden, trafik ve taşıt güvenliği için tehlike arz eden önemli ölçüde aracın olduğu düşünülmektedir. Araç Parkı ve Muayeneye Gelme Oranı •Hafif ticari ve ağır vasıtaların her yıl periyodik araç muayenesi yaptırma zorunluluğu bulunmaktadır. •Zorunlu periyodik muayenesine gelmesi gereken araçlar içinde hafif ticari araçların %26’sı ve ağır vasıtaların %32’si periyodik araç muayenesine gelmemektedirler. •Periyodik araç muayenesindeki muayeneden kalma oranları göz önüne alındığında trafikte kontrol dışında hareket eden, trafik ve taşıt güvenliği için tehlike arz eden önemli ölçüde aracın olduğu düşünülmektedir.

59 Kusur Tipleri TÜVTURK ÇAĞRI MERKEZİ KUSUR TİPLERİ EMNİYETSİZ KUSURSUZ HAFİF KUSUR AĞIR KUSUR Araç muayenesi tüm taşıtların güvenlik seviyesinin topluca yükseltilmesini sağlar. ARAÇ MUAYENESİ ARAÇ MUAYENESİ

60

61 Hadi Sayalım

62 Araç Muayene Sıklığı a) Hususi otomobiller ile bunların her türlü römorkları ilk 3 yaş sonunda ve devamında her 2 yılda bir, b) Resmi ve ticari plakalı otomobiller ile bunların her türlü römorkları ilk 2 yaş sonunda ve devamında yılda bir, c) Lastik tekerlekli traktörler ile bunların her türlü römorkları ilk 3 yaş sonunda ve devamında 3 yılda bir, d) Diğer bütün motorlu araçlar ile bunların her türlü römorkları ilk 1 yaş sonunda ve devamında yılda bir, periyodik muayeneye tabi tutulur a) Hususi otomobiller ile bunların her türlü römorkları ilk 3 yaş sonunda ve devamında her 2 yılda bir, b) Resmi ve ticari plakalı otomobiller ile bunların her türlü römorkları ilk 2 yaş sonunda ve devamında yılda bir, c) Lastik tekerlekli traktörler ile bunların her türlü römorkları ilk 3 yaş sonunda ve devamında 3 yılda bir, d) Diğer bütün motorlu araçlar ile bunların her türlü römorkları ilk 1 yaş sonunda ve devamında yılda bir, periyodik muayeneye tabi tutulur

63 Araç sahipliliği ve Sorumluluklar Trafik Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Egzoz Emisyonu Ölçümü Periyodik araç bakımı Periyodik Araç Muayenesi

64 Araçta bulundurulması zorunlu malzemeler •İlk yardım çantası: Traktörler, motosikletler ve motorlu bisikletler hariç tüm motorlu araçlarda 1 adet. –Büyük sargı bezi (10 cm x 3-5 m), 2 Adet –Hidrofil gaz steril (10x10 cm 50’lik kutu), 1 Kutu –Üçgen sargı, 3 Adet –Antiseptik solüsyon (50 ml), 1 Adet –Flaster (2 cm x 5 m), 1 Adet –Çengelli İğne, 10 Adet –Küçük makas (paslanmaz çelik), 1 Adet –Esmark bandajı, 1 Adet –Turnike (En az 50 cm örgülü tekstil malzemeden), 1 Adet –Yara bandı, 10 Adet –Alüminyum yanık örtüsü, 1 Adet –Tıbbı eldiven, 2 Çift –El feneri, 1 Adet •Üçgen Reflektör: Motosikletler ve motorlu bisikletler hariç tüm motorlu araçlarda 2 adet. •Yangın Söndürme Cihazı: Sayısı, cinsi ve kapasitesi araç sınıfına ve aracın kullanım amacına göre değişiklik gösterir. •Stepne: Motosikletler ve lastik tekerlekli traktörler hariç bütün araçlar ile tarım orman römorkları da dahil olmak üzere tüm römorklarda her zaman kullanılabilir durumda bulundurulacaktır. –Runfled lastikleri olan, orjinalinde stepne bulunmayan ve lastik tamiri kiti bulunan araçlarda stepne bulundurma koşulu aranmamaktadır. •Yangın tüpü: –Binek araçlarda 1 adet 1 kg –Yolcu sayısı 26 ya kadar olan otobüsler için 2 adet 2 kg –Azami ağırlığı 12 tondan küçük olan kamyonlarda 1 adet 4 kg –Araç tehlikeli madde taşıyor ise 2 adet 6 kg •İlk yardım çantası: Traktörler, motosikletler ve motorlu bisikletler hariç tüm motorlu araçlarda 1 adet. –Büyük sargı bezi (10 cm x 3-5 m), 2 Adet –Hidrofil gaz steril (10x10 cm 50’lik kutu), 1 Kutu –Üçgen sargı, 3 Adet –Antiseptik solüsyon (50 ml), 1 Adet –Flaster (2 cm x 5 m), 1 Adet –Çengelli İğne, 10 Adet –Küçük makas (paslanmaz çelik), 1 Adet –Esmark bandajı, 1 Adet –Turnike (En az 50 cm örgülü tekstil malzemeden), 1 Adet –Yara bandı, 10 Adet –Alüminyum yanık örtüsü, 1 Adet –Tıbbı eldiven, 2 Çift –El feneri, 1 Adet •Üçgen Reflektör: Motosikletler ve motorlu bisikletler hariç tüm motorlu araçlarda 2 adet. •Yangın Söndürme Cihazı: Sayısı, cinsi ve kapasitesi araç sınıfına ve aracın kullanım amacına göre değişiklik gösterir. •Stepne: Motosikletler ve lastik tekerlekli traktörler hariç bütün araçlar ile tarım orman römorkları da dahil olmak üzere tüm römorklarda her zaman kullanılabilir durumda bulundurulacaktır. –Runfled lastikleri olan, orjinalinde stepne bulunmayan ve lastik tamiri kiti bulunan araçlarda stepne bulundurma koşulu aranmamaktadır. •Yangın tüpü: –Binek araçlarda 1 adet 1 kg –Yolcu sayısı 26 ya kadar olan otobüsler için 2 adet 2 kg –Azami ağırlığı 12 tondan küçük olan kamyonlarda 1 adet 4 kg –Araç tehlikeli madde taşıyor ise 2 adet 6 kg

65

66 Sonuç •Trafik ortamında, kendinize tehlikeleri fark edecek kadar zaman tanıyın. Bunun için; –Hızınızın düşük olması gerekir. –Her zaman uyanık ve dikkatli olmanız gerekir. –Davranışlarınızın sorumluluğunu almanız gerekir. •Kıl payı atlattığınız olayları önemseyin ve tekrarlanmaması için önlem alın. •Aracınızın güvenlik koşullarını sağlayın, düzenli bakım ve muayene yaptırın.

67

68 Üniversitelilerden Beklentiler • Kendinizin ve çevrenizdeki kişilerin can güvenliğini sağlamak birincil sorumluluğunuzdur. • Güvenliği yükseltici örnek davranışlarınız çevrenizde fark yaratır. • Dünyada trafik güvenliği konusunda harekete geçirilmesi yönünde harekete geçen gençlik organizasyonları ve oluşumlar vardır. Katılım konusunda girişimci olmak gerekir.

69 Trafikte Sorumluluk Hareketi’ne sen de katıl! Teşekkürler.


"SORUMLU VATANDAŞ HAREKETİ ÜNİVERSİTE EĞİTİMLERİ Yrd.Doç.Dr. İdil IŞIK İstanbul Bilgi Üniversitesi Psikoloji Bölümü." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları