Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Deniz Güreler 7/B 536.  Okyanus  Girişimci  Meslek  Dayanışma  İthalat/İhracat  Pazar  Sermaye  Sorumluluk  Vakıf  Vergi.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Deniz Güreler 7/B 536.  Okyanus  Girişimci  Meslek  Dayanışma  İthalat/İhracat  Pazar  Sermaye  Sorumluluk  Vakıf  Vergi."— Sunum transkripti:

1 Deniz Güreler 7/B 536

2  Okyanus  Girişimci  Meslek  Dayanışma  İthalat/İhracat  Pazar  Sermaye  Sorumluluk  Vakıf  Vergi

3 Tarımı Destekleyen Kuruluşlar  Ziraat Bankası  Devlet Su İşleri (DSİ) : Baraj,gölet ve kanallarla su ihtiyacını (tarım alanlarının) karşılar.  Tarım Satış Kooperatifi : Ani fiyat düşüşlerine karşı üreticiyi korur.  Toprak Mahsülleri Ofisi (TMO) : Tahıl destek alımları yapar.  Türkiye Zirai Donanım Kurumu (TZDK) : Çiftçinin ihtiyacı olan malları üretir.  GAP İdaresi Başkanlığı : Güneydoğu Anadolu’nun sulama ihtiyacı için kurulmuştur.

4 Hititlerde Toprak : Toprak devletindi.Ancak kral bu toprakları işlemesi için vali ve komutanlara veriyordu. Savaş zamanı vali ve komutanlar besledikleri askerler ile savaşa gidiyordu. Feodalite (Derebeylik) : Ortaçağ Avrupa’sının yönetim şeklidir. Cemre ve Viking saldırıları merkezi yapıyı bozmuş, derebeylik ortaya çıkmıştır.Derebey (Sanyör) her şeyin sahibi idi. İstanbul’un fethinde kullanılan topların örnek alınmasıyla derebeylikler yıkıldı.Merkezi krallıklar güçlendi.

5 Selçuklularda İkta Sistemi :  Askerlere ve devlet görevlilerine hizmet karşılığı verilen topraklardır.  Toprak devletin, işletme hakkı ikta sahibinindir.  İkta sahibi elde ettiği gelirin bir kısmıyla kendi geçimini sağlar, kalanla asker beslerdi. Barış zamanı askerler bu bölgenin güvenliğini sağlarken savaş zamanı ana orduya katılırdı.  İkta süresince kullanılır, satılamaz, miras bırakılamaz.  İkta üst üste 3 yıl ekilmezse elinden alınırdı.

6 Dirlik : Geliri asker yetiştirmek şartıyla asker ve memurlara verilen topraklardır. Üçe ayrılır: A ) Has : Geliri akçeden fazla olan topraklardır. Padişah ailesine ve divan üyelerine verilirdi. B ) Zeamet : Geliri ile akçe arasında olan topraklardır. 2.derece memurlara verilirdi.

7 C ) Tımar : Geliri ile arasında olan topraklardır. Savaşta başarı gösterenlere verilirdi. ✫ Dirlik alanlar akçeye 1 atlı asker (tımarlı sipahi) beslemek zorundaydı. Böylece devlet asker için hazineden para harcamaz, üretimi aksatmaz ve sürekli hazır bir orduya sahip olurdu.

8 Kral Yolu : Lidya kralı Giges tarafından yaptırılmıştır. Sardes’ten başlar (bazı kaynaklara göre millet) Su şehrinde sona erer. Tarihteki ilk ticaret yoludur. Baharat Yolu : Hindistan’dan kara yoluyla Mısır’a oradan deniz yoluyla Avrupa’ya giden yoldur. Bu yol (Mercidabık ve Ridaniye) Mısır Seferi sonunda Osmanlılara geçti. Bu yol önemini coğrafi keşiflerle yitirdi. Süveyş Kanalı’nın açılmasıyla tekrar canlandı.

9 İpek Yolu : Çin’den başlar, Anadolu ve Mısır üzerinden Avrupa’ya uzanırdı. Coğrafi keşiflerle önemini yitiren yol, Süveyş Kanalı ile canlandı.

10 Sanayi İnkılabı : Üretimde insan gücünün hayvan gücünün makinelerin olmasıdır. İlk İngiltere’de ortaya çıktı. Küçük atölyeler yerine fabrikalar kuruldu.Üretim arttığı için hammadde ve pazar ihtiyacı ortaya çıktı. Ulaşım gelişti. Söürgecilik hızlandı. Köyden kentlere göç hızlandı. İşçi sınıfı ortaya çıktı. Sendikalar doğdu. Buharlı gemi ve trenler yapıldı.

11 # Osmanlı sanayi inkılabına ayak uyduramadı. El emeği ile üretilen mallar Avrupa’nın fabrika malları rekabet edemedi. Yerli sanayi çöktü. Kapitülasyonların da etkisiyle Osmanlı Devleti Avrupa’nın pazarı haline geldi.

12  Çevre kirliliği başladı.  Şehirler kalabalıklaştı.  Doğal kaynaklar daha hızlı tüketildi.  Sömürgecilik hızlandı.

13 Vakıf : Kişinin kazancının bir bölümünü insanların hayrına olacak bir iş için ayırmasına denir. ✫ Osmanlı’da ilk vakıf Orhan Bey tarafından kurulmuştur. ✫ Malını vakfeden kişi kadı huzurunda vakıf şartlarının belirtildiği gibi bir sözleşme oluşturur. ✫ Osmanlı’da vakıflar din,ırk farkı gözetmeden tüm insanlara hizmet verirdi.Vakıf malları satılamaz, miras bırakılamazdı.

14  Görevleri :  Vakıf eserlerinin restorasyonu  Vakıfların devamı  Muhtaç kişilere yiyecek ve giyecek yardımı  Burs (öğrenciler için)  Anne ve babası olmayan çocuklara maaş  Vakıf sistemi sayesinde Osmanlı alınan yerlerin Türkleşmesini sağlamış, bayındır hale getirilmesini sağlamıştır. Ticareti canlandırmış, eğitim ve sağlık için bütçeden para ayırmasına gerek kalmamıştır.

15 Ahi Teşkilatı : Ahi Evren tarafından kuruldu.Ahi kelimesi kardeş anlamına gelir. 13.yy’da Anadolu’da Moğol baskısı hakimdi.Anadolu’ya düzensiz bir şekilde Türkler geliyordu. Bunlara bir sanat ve güzel ahlaki beceriler kazandırmak amacıyla Ahi (lonca) Teşkilatı kuruldu. Çırak, kalfa, usta sistemi vardı. Hem teorik hem de pratik eğitim verilirdi. Her Ahi birliğinin sandığı vardı. Bu sandık sayesinde esnaf tefecilerden korunur, zor durumda kaldığı zaman yardım edilirdi.

16 Ahi Teşkilatının Özellikleri : ✫ Devletle esnaf arasında köprü görevi yapardı. ✫ Verdiği eğitimle mesleklerin devamlılığını sağlamıştır. ✫ İhtiyaç sahibi esnafa yardım edilmiştir. ✫ İnsanlara meslekle birlikte iş ahlakı kazandırılmıştır. ✫ Kalitesiz veya pahalı mal satılması önlenmiştir.

17 Medrese : Selçuklularda ilk medrese Nizamül Mülk tarafından (Nizamiye Med.) Şiilikle mücadele amacıyla kurulmuştur. Medreselerdeki eğitim vakıflar vasıtasıyla yürütülürdü. Öğrenci seçiminde yaş şartı olmasa da daha çok genç ve bekarlar tercih edilirdi. Bir müderrisin okuttuğu öğrenci sayısı 20’yi geçmezdi. Sınavla seçilen öğrenciler kendi zeka ve yeteneklerine göre ayrı sınıflarda eğitim görürlerdi.Yüksek bölümden mezun olanlar Müderris, kadı, kazasker ve müftü olabilirdi. Öğrencilere softa, asistanlara muit denirdi. medresede dini bilimler ve pozitif bilimler okutulurdu.

18 2.Murat zamanında kuruldu. Bir şeyin iç kısmı, iç yüzü, harem dairesi anlamına gelir. Devşirme kanunu ile Hristiyan çocukları (8-10 yaş arası) toplanır. Acemi oğlanları ocağına alınırdı. Zeki ve kabiliyetli olanlar saraydaki Enderun okuluna alınırdı. Enderun’da iyi bir eğitim alan gençler devlet adamı veya sanatkar olarak mezun olurlardı. Eğitim-öğretim birbirini izleyen yedi odada yapılırdı. Her odadaki eğitim 1-2 yıl sürerdi. 1909’a kadar süren Enderun’da eğitim 4 konu üzerinde toplanmıştır. ~Beden Eğitimi ~Uygulamalı Saray Eğitimi ~Sanat Eğitimi ~İslami Bilimler

19 Uygulamalı eğitim saray ve protokol hizmetleri güreş, atlama, meç, ok atma,hat sanatı, ve müzikten oluşurdu. Teorik olanlar Türkçe, Arapça, edeviyat, Farsça, tarih, fen bilimleri, cebir ve İslami bilimlerdir. Bu eğitim kurumu devlete birçok sadrazam, vezir, yüksek rütbeli asker, hattat, şair, müzisyen, minyatür ustası yetiştirmiştir. Odalar: Büyük oda, küçük oda, doğancılar odası, seferli odası, kiler odası, hazine odası ve has oda

20  Cinsiyet ve fiziksel özellikler  Meslek hakkında bilgi  Arkadaşların etkisi  Ailenin sosyo-ekonomik durumu  Ailenin beklentisi  Okul başarısı ve öğretmenlerin düşünceleri  Mesleğin toplumdaki yeri ve geliri  Çevrenin etkisi  Yetenek ve zeka  İstek ve hayaller

21


"Deniz Güreler 7/B 536.  Okyanus  Girişimci  Meslek  Dayanışma  İthalat/İhracat  Pazar  Sermaye  Sorumluluk  Vakıf  Vergi." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları