Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Hasta Merkezli Sağlık Hizmeti -Bir Kitap Sunumu- Zekeriya AKTÜRK Prof. Dr. / 391.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Hasta Merkezli Sağlık Hizmeti -Bir Kitap Sunumu- Zekeriya AKTÜRK Prof. Dr. / 391."— Sunum transkripti:

1 Hasta Merkezli Sağlık Hizmeti -Bir Kitap Sunumu- Zekeriya AKTÜRK Prof. Dr. http://aile.sifa.edu.tr / 391

2 Sunum Hakkında “Putting Patients First: Designing and Practicing Patient-Centered Care” kitabından bazı bölümlerin özetlenmesi amaçlanmıştır. https://books.google.com.tr/books/about/Putting_Pa tients_First.html?id=wn4qiyN8030C&redir_esc=y https://books.google.com.tr/books/about/Putting_Pa tients_First.html?id=wn4qiyN8030C&redir_esc=y https://www.youtube.com/watch?v=4S- oUNQ_WvM&list=PLGNW9gEsHPpaeMxQ7cVSGyLbW YpQnoj8- https://www.youtube.com/watch?v=4S- oUNQ_WvM&list=PLGNW9gEsHPpaeMxQ7cVSGyLbW YpQnoj8- / 392

3 Sağlık hizmeti trilyon dolarlık bir sektöre dönüşmüştür. Günlük yaşantımızdaki tüketim kültürü sağlığa da yansımıştır. Günümüzde müşteri beklentileri eskiye göre çok değişmiştir. / 393

4 Günümüzün tüketicisi çok sayıda seçenek arasından seçmeye alışmıştır. Markete girdiğinde dokuz farklı kahve çeşidiyle karşılaşmaktadır. Sinemaya gittiğinde kendisine 20 salonda her zevke uygun 15 farklı film seçeneği sunulmaktadır. Tiyatro biletlerini ister internetten, ister kredi kartıyla makineden, isterse de eski usulle gişeden dilediği saatte alabilmektedir. / 394

5 Bugünün başarılı işletmeleri sadece müşterinin ihtiyacı olan kaliteli ürünü sunmakla yetinmemektedir. Bu işletmeler müşterilerin ihtiyaçlarını dikkate alarak bireyselleştirilmiş hizmet sunmaktadır. Günümüzün otelleri düzenli iş seyahatine çıkan müşterilerine sadece uygun bir oda vermekle yetinmemektedir. Birçok otel müşterinin tercihlerini kaydetmekte ve daha müşteri talep etmeden «sigarasız», «koridorun sonunda», «zemin katta», mini barda tercih ettiği içecekler bulunan bir oda ayarlamaktadır. Dünyanın geri kalanı müşteri devrimine ayak uydurup müşteri memnuniyeti ve sadakati dikkate alırken sağlık işletmeleri bu değişime ayak uyduramamıştır. Sağlık teknolojisi çağın ilerisinde iken hizmet sunumu geride kalmıştır. Hastaların bize esas geliş nedenini gözden kaçırmış bulunuyoruz. / 395

6 Hastalar onları dinlememiz ve yardım etmemiz için geliyor. Oysa biz onları kapılarımızda uzun süre bekletiyor, gerekli açıklamaları yapmıyor ve çirkin, konforsuz sandalyelerde oturtuyoruz. Hastalarımızı sevdiklerinden izole ediyoruz. Ziyaret saatlerini ve ziyaretçileri sınırlandırıyoruz. Hastalarımıza çocukmuş gibi davranıyoruz. Sunacağımız bilgiyi anlamayacağını varsayarak bilgi saklıyoruz. Düzenli gelen hastalarımızın her defasında aynı saçma prosedürleri tekrarlamalarını talep ediyoruz. Hastalarımızla aramıza bariyerler koyuyor, böylece çalışırken bizi rahatsız etmelerine engel oluyoruz. Hastalarla konuşmak ve sorularını cevaplamak için çok az zaman ayırıyoruz. Zamanımızın çoğunu bilgisayara bilgi girmek ve form doldurmak için harcıyoruz. / 396

7 Sağlık sektörü maalesef aynı duygusuz tarzı kendi çalışanları için de sergiliyor. İyi kalpli, yardımsever insanlar mesleğe girdikten sonra endüstri tarafından tüketiliyorlar. Özellikle hemşireler çoğu kez tükenmişlikle karşı karşıya geliyor. Sonuçta sağlık sektörünün gençler tarafından tercih edilme durumu azalıyor. Sağlık müesseseleri ise halen teknolojiyi ön planda tutmaya devam ediyor. Hastaların zamanlarına ve onurlarına saygı duyulmuyor. / 397

8 Hastaları sırtı açık komik kıyafetler içerisinde soğuk sedyelere yatırıyor ve asansörde yabancılarla yolculuk ettiriyor, hatta kantinden geçiriyoruz. Hastalar radyolojide bir saat beklerken tavanın soğuk floresan ışıklarına bakıyor. Bekleme salonunda eski tarihli dergiler okumaya mecbur bırakıyoruz. Sanki bilmesek, sağlık sektörünün insanlara en sofistike teknik imkanları olabilecek en kötü biçimde sunmak üzere özellikle ayarlandığına inanabilirdik. / 398

9 Planetree Modeli Tetikleyici etkiyi 1970’de hastaneye yatırılan Angelina Tieriot’un olumsuz hastane deneyimleri oluşturmuş. Tieriot ABD’de dünyanın en iyi tanı imkanlarıyla sebebi bilinmeyen ateş yönünden incelenirken duygusal, sosyal ve ruhsal ihtiyaçlarına çok az önem verildiğini fark etmiş. Hastane kuralları nedeniyle ailesi yanında olup kendisine destek veremiyordu. Doktor ve hemşirelerin paternalistik yaklaşımları düşüncelerini paylaşmasına müsaade etmiyor, hep endişe içerisinde bekliyordu. Tieriot taburcu olurken hayatını tehdit eden hastalıktan daha çok hastanenin şartlarının kendisini yıprattığını fark etmiş. / 399

10 1978 yılında Planetree bir sivil toplum oluşumu olarak kurulmuş. – https://en.wikipedia.org/wiki/Planetree_Alliance https://en.wikipedia.org/wiki/Planetree_Alliance 1985 yılında ilk model hastane açılmış. Bugün 18 ülkeden 400 civarında hastanede Planetree modeli uygulanıyor. / 3910

11 Planetree Hasta Merkezli Hastane Prensipleri 1.Maneviyat 2.Hasta ve aile eğitimi 3.Beslenme 4.Dokunma 5.İnsan etkileşimi 6.Toplum sağlığı / 3911 7.Sanat 8.Aile ve sosyal destek ağı 9.Hastayı güçlendirme 10.Entegre tıp 11.Mimari ve çevre 12.Müzik

12 1-Spiritüalite Manevilik – İlle akla “din” gelmemeli. Kişilerin ruhani ihtiyaçları göz ardı edilmemeli. Biyopsikososyal yaklaşım – Tıbbın en son güncel teknolojisinden yararlanırken hastaları bütüncül olarak değerlendirmenin önemi de unutulmamalıdır. – Hastanın vücudu (biyolojik), ruhu (psikolojik) ve çevresi (sosyal) ile bir arada değerlendirilmesi iyileşmeyi hızlandıracaktır. – Bu amaçla sanat faaliyetlerine de yer verilmektedir. / 3912

13 / 3913

14 2-Bireysel Hizmet Bu hastanede herkes kişiliğiyle var İnsanlar numaralardan ibaret değil Hastalara nasıl bir hizmet istediklerine göre hizmet veriliyor. / 3914

15 / 3915

16 3-Beslenme Mutfak – Hastaların ve ailelerinin yemek pişirebilecekleri bir mutfak oluşturulmuş. – Hastalar acıktıklarında yemek saatini beklemek zorunda değil. – Mutfakta sağlıklı atıştırmalar (meyve, yoğurt, kraker, bitkisel çaylar) hazır bulunduruluyor. – Dileyen kültürüne uygun yöresel yiyeceklerle beslenebiliyor. / 3916

17 / 3917

18 4-Dokunma Dokunmak kendini iyi hissetmek açısından çok önemli El sıkışma, omuzuna dokunma… El ve ayak masajı “Ben buradayım ve seni önemsiyorum” mesajı verir.. / 3918

19 / 3919

20 5-İnsan Etkileşimi İnsanlar insanla etkileşmek istiyor Makinelerle muhatap olmak istemiyor Kendilerini karşılayan bir gülen yüz Yol bulmalarına yardım eden bir eleman / 3920

21 / 3921

22 6-Toplum Sağlığı Toplumun sağlığı bireyin sağlığını etkiler Toplum dayanışması sağlamak insanları da sağıklı kılacaktır. Hastane, gönüllülerin hastalara destek olmaları için aracı olabilir. – Müzik yapmak – Pasta, kek pişirmek – … / 3922

23 / 3923

24 7-Sanat Hastalar çoğu kez beklemek zorunda Beklerken sanatla meşgul olmaları sağlanabilir. Palyaço programlarından, resim yapmaya ve tiyatroya kadar dikkati olumlu yönde dağıtacak etkinlikler olabilir. / 3924

25 / 3925

26 8-Aile ve Sosyal Destek Aile katılımı – Aileden bir kişi bakım ortağı olarak tanımlanmış. Bu kişi hastanın bakımında daha aktif rol alıyor. – Bakım partneri taburcu olduktan sonra da hastayla ilgileneceğinden hemşirelerle yakın temas halinde tutulmuş. – Bakım partnerinin hastanın ilaçlarını verme, hastayı yıkama ve giydirme gibi basit işleri öğrenmesi sağlanmış. / 3926

27 8-Aile ve Sosyal Destek Aile ortamı – Hastaneler hastalar için yabancı ve korkutucu mekanlardır. – Hastaların yalnız ve izole hissetmemeleri için ailelerin hastanede bulunması teşvik edilmiş. – Ziyaret saati sınırlaması kaldırılmış – Çocukların ziyaretine müsaade edilmiş. – Evcil hayvanların ziyaretine müsaade edilmiş. – Gece kalmak isteyen misafirlere ya ek yatak atılmış ya da dinlenme odasındaki kanepede konaklatılmışlar. – Hastaların ev kıyafetleri giymeleri ve aile fotoğraflarını asmaları teşvik edilmiş. / 3927

28 / 3928

29 9-Hastayı Güçlendirme Hasta eğitimi – Planetree’de hasta eğitimine önem veriliyor. yazılı, sesli ve görsel eğtim materyalleri bulunduruluyor. Ayrıca ekip tarafından düzenli eğitimler de veriliyor. – Hastalar, bakım ortakları ve diğer aile bireylerinin eğitim imkanlarından faydalanmaları teşvik ediliyor. / 3929

30 9-Hastayı Güçlendirme Hasta dosyası – Planetree felsefesine göre hastanın en iyi eğitim kaynaklarından biri hasta dosyasıdır. – Hastaların kendi dosyalarını okumaları, soru sormaları, bulguları tartışmaları ve dosyaya kendi notlarını eklemeleri teşvik edilmektedir. / 3930

31 9-Hastayı Güçlendirme Hasta sorumluluğu – Önemli olan sadece hastaların iyileşmesi değil, aynı zamanda iyi kalmalarıdır. Bu nedenle hastaların kendi tedavilerini takip etmeleri ve ilaçlarını kendilerinin almaları esastır. – Böylece hasta sağlığı hakkında daha fazla sorumluluk üstelenir. – Böylece çok sayıda ilaçla eve taburcu edilen hastanın hata yapma ihtimali azaltılmaktadır. / 3931

32 / 3932

33 10-Entegre Tıp Entegre tıp yaklaşımı – Hastanede yatmanın stresini azaltmanın yanında kişinin kendi stresini azaltması da önemlidir. Bu amaçla, gevşeme egzersizleri, akupunktur ve masaj tedavisi gibi uygulamalar yapılmaktadır. / 3933

34 / 3934

35 11-Mimari ve Çevre Mimari değişikliklerle iyileşme, öğrenme ve hasta katılımı sağlanmış. – Hastalar ve çalışanlar arasındaki bölmeler kaldırılmış. – Daha havadar ve açık çalışma alanları oluşturulmuş. – Farklı renkler seçilmiş ve her oda ayrı dekore edilmiş. – Hastaların aileleriyle oturup sohbet etmeleri, yiyip içmeleri veya sinema seyretmeleri için oturma alanları oluşturulmuş. – Oturma alanlarında eğitim ve bilgilendirme de amaçlanmış. / 3935

36 / 3936

37 12-Müzik Müzik dinaleterek hastalar rahatlatılabilir. Hastane çalışanları, profesyonel kişiler veya gönüllüler aracılığıyla müzik yapılabilir. / 3937

38 Maliyet Etkinlik Bir rehabilitasyon merkezinde yapılan maliyet etkinlik analizi bu modelin getirisinin masraflarından fazla olduğunu göstermektedir. Diğer taraftan, bu model mutsuzlukları ve işten ayrılmaları azaltmakta ve çalışan memnuniyetini artırmaktadır. / 3938 Coulmont M1, Roy C, Dumas L. Does the Planetree patient-centered approach to care pay off?: a cost-benefit analysis. Health Care Manag (Frederick). 2013 Jan-Mar;32(1):87-95. doi: 10.1097/HCM.0b013e31827edbfe.

39 ÖZET Tüketici davranış ve beklentilerindeki değişimlerle birlikte sağlık sektöründe de önemli değişimler zorunlu hale gelmektedir. Bugün başarılı olmak isteyen sağlık kuruluşları hastların bireysel ihtiyaçlarını dikkate almak ve “hasta merkezli” sağlık hizmeti sunmak zorundadır. / 3939


"Hasta Merkezli Sağlık Hizmeti -Bir Kitap Sunumu- Zekeriya AKTÜRK Prof. Dr. / 391." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları