Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

MEVLANA ÜNİVERSİTESİ TTO OFİSİ ŞUBAT 2016 ŞİRKETLEŞME VE GİRİŞİMCİLİK SEMİNERİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "MEVLANA ÜNİVERSİTESİ TTO OFİSİ ŞUBAT 2016 ŞİRKETLEŞME VE GİRİŞİMCİLİK SEMİNERİ."— Sunum transkripti:

1 MEVLANA ÜNİVERSİTESİ TTO OFİSİ ŞUBAT 2016 ŞİRKETLEŞME VE GİRİŞİMCİLİK SEMİNERİ

2  Senin açtığın dükkan yeni dükkanların açılmasını sağlayacaktır. (İngiliz Atasözü )

3 Girişimcinin tarifi; Girişimci, mal ve hizmet üretimi yapabilmek için, üretim öğelerini en iyi koşullar altında bir araya getiren kişidir. Riski üzerine alarak, başkalarının ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla, üretim öğelerinin alımını yapar, bunların bir araya getirilmesi imkanını sağlar.

4 Girişimcinin öncelikle bir iş planının olması gerekir; İşin kurulacağı güne kadar hazırlanan kapsamın ortaya çıkarılması için bir çok aktivite sıralı ve önceden belirlenen niteliklerde gerçekleştirilmelidir. Bunun başarılması için girişimciler iş planı hazırlarlar. İş planının temel amacı, iş kuran girişimcilerin, iş kurma sürecinde hangi hedefler için neleri nasıl ve ne zaman yapacağını belirlemesidir.

5 Planlarımız hazır ve bir fikrimiz de varsa ; Yapacağımız işin cirosuna göre bir şirket kurmamız gerekmektedir. Şirketin tipi hedeflenen ciro ve ileride ki imkanlara göre Şahıs şirketi, sermaye şirketi (Limited ve Anonim Şirket) şeklinde olmalıdır.

6 Şahıs Şirketini Kimler tercih etmeli;  Şahıs şirketini nispeten düşük iş hacmine(Kosgeb, Tübitak,Sanayi Bakanlığı ile işbirliği yapacaklar projenin rakamsal büyüklüğüne göre değerlendirebilir) sahip olacağını düşünen girişimciler tercih etmeli.

7 Şahıs Şirketini Kimler tercih etmeli;  Bu iş hacminin karını gelir vergisi oranlarına bakarak kestirebilirsiniz. %20 vergi dilimini geçeceğinizi düşünüyorsanız sizin için limited şirketi daha avantajlı olabilir

8 Şahıs Şirketi kurmanın avantajları  1-Şahıs işletmeleri sermaye şirketlerine göre birçok konudan daha pratik işletme türüdür. Kuruluşu, işlemlerde karar verme süreci, adres değişikliği, kapanış işlemleri sermaye şirketleri göz önüne alındığında süre bakımından çok daha az vakit harcanmaktadır.  2-Kuruluş masrafları bakımından bakıldığında sermaye şirketlerinin kuruluş masraflarının üçte biri kadarı yeterli olmaktadır.

9 Şahıs Şirketi kurmanın avantajları  3-İşletmenin ömrü boyunca yapılacak iş türü değişikliği, adres değişikliği gibi değişiklikler bir tek dilekçe ile halledilebilmektedir. Sermaye şirketlerinde ana sözleşmenin tadil edilmesi ve tescil ilan zorunluluğu bulunmaktadır.  4-Sermaye şirketlerinde zorunlu olan genel kurul, yönetim kurulu kararlarının olmayışı da bir avantaj olmaktadır.  5-Kapanış süreci şahıs şirketlerinde 1 gün sürmekte. Kurumlara dilekçe vererek ticari faaliyetinizi 1 gün gibi kısa sürede bitirebiliyorsunuz.

10 Şahıs Şirketi kurmanın dezavantajları  Limited şirketinde vergi oranı %20 iken, Şahıs şirketinde ciro yükseldikçe artan vergi oranıyla yüksek cirolarda %20 den fazla %35 e kadar vergi ödeme riskini var. Limited şirketlerde %20 oranında kurumlar vergisi ödersiniz. Ortaklar/ortak kardan pay almak isterse bu durumda da %15 oranında vergi ödemesi gerekir.

11 Şahıs Şirketi kurmanın dezavantajları  Gelir vergisi dilimleri  TL’ye kadar olan geliriniz için %15,  TL’de TL’ye kadar olan geliriniz için TL, fazlası için %20,  TL’de TL’ye kadar olan geliriniz için TL, fazlası için %27  TL’de TL’ye kadar olan geliriniz için TL, fazlası için %35 oranında gelir vergisi ödemeniz gerekmektedir.

12 Şahıs Şirketi kurulum Maliyeti;  Öncelikle bir Mali Müşavire ihtiyacınız var. Muhasebeciniz ortalama şahıs şirketi kurulumu için sizden TL civarında bir rakam isteyecektir. Bunun dışında aylık ortalanma 250 TL + kdv civarında muhasebeci ücretiniz olacaktır. İşçi sayısı muhasebe ücretini etkilemektedir.  - Muhasebeciniz işe başlama formu dolduracaktır  - 2 adet nüfus cüzdanı sureti  - 2 Adet ikametgah (muhtardan temin edilebilir) Tanesi 6-7 TL

13 Şahıs Şirketi kurulum Maliyeti;  - İmza beyannamesi noterden 80 TL civarında  - Muhasebecinin işlerinizi takip etmesi için vekalet 75 TL civarında  Bunun dışında iş yeriniz kira ise kira kontratı size aitse tapu fotokopisi gereklidir.  Kira kontratları için, kira bedeline göre düşük oranda bir damga vergisi ödenecektir.

14 Şahıs Şirketi kurulum Maliyeti;  Yazar kasa gerekiyorsa ayrıca TL masrafınız olabilir  İş kolunuza göre Ticaret odasına kaydınız gerekli ise 600 tl ye yakın masrafınız olabilir.  Kaşe :10 TL civarında  Çalışma ruhsatı maliyeti değişkenlik göstermekte ilgili kurumdan öğrenebilirsiniz

15 Limited Şirketi kurmanın Avantajları;  Limited şirket orta düzey kar beklentisi olan girişimciler tercih edebilir.  Şahıs şirketlerindeki vergi dilimlerine göre artan oranlı vergiye nazaran,Limited şirketlerinde %20 kurumlar vergisi sabittir.  Geniş bir faaliyet alanına sahiptir(Bankacılık ve Sigorta hariç)

16 Limited Şirketi Kuruluşu;  Öncelikle limited şirket kurmak için unvan, amaç ve konu, sermaye, ortaklık yapısı vb. konuların yazıldığı bir “ana sözleşme” oluşturulması gerekiyor. Türkiye’deki tüm ticaret sicil müdürlükleri kuruluş işlemlerini MERSİS üzerinden yapıyor. Dolayısıyla bu ana sözleşme MERSİS’ten oluşturulacak ve notere MERSİS TALEP NUMARASI söylenerek çıktı alınarak tasdik ettirilecektir. 

17 Limited Şirketi Kuruluşu;  Belirlemiş olduğunuz sermayenin 1/4’ünü yani dörtte birini bankaya yatırmanız gerekmektedir. Örnek vermek gerekirse, ,00 TL sermayeniz varsa 2.500,00 TL’lik bölümünü bankaya yatırıp, dekontu ticaret odasına vermeniz gerekmektedir. Ancak bu para sürekli bankada kalmak zorunda değil. Tescil yazısıyla birlikte bankaya gittiğinizde parayı geri alabiliyorsunuz.

18 Limited Şirketi Kuruluşu;  Şirketiniz için belirlemiş olduğunuz sermayenin 4/10000’ini yani onbinde dördünü Rekabet Kurulu Halkbankası hesabına yatırmanız gerekiyor. Örnek vermek gerekirse, ,00 TL sermayeli bir şirket kurmak istiyorsanız Rekabet Kuruluna ödeyeceğiniz rakam; 4,00 TL

19 Limited Şirketi Kuruluşu;  4 nüsha ana sözleşmenin noter tasdikleri; 442,84 TL (bu rakam ana sözleşmenin uzunluğuna göre değişkenlik gösterir.)  Kuruluş işlemleri için işlemleri yürütecek kişiye sadece kuruluş işlemleri için vekalet vermeniz gerekiyor. Bunun için de notere ödeyeceğiniz rakam; 70,70 TL  Ticaret odasına teslim etmeniz gereken evrakların arasında imza beyanı (Tescil Talepnamesi) var. Bunu da noterden alıyorsunuz. İmza beyanı için ödeyeceğiniz rakam; 52,63 TL

20 Limited Şirketi Kuruluşu;  Evraklarınızı hazırlayıp ticaret sicil müdürlüğüne gittiğinizde tescil harçları, gazete ilanı gibi işlemler için ödeyeceğiniz rakam; 1.265,00 TL (Bu rakam ana sözleşmenizdeki kelime sayısına göre değişiklik gösterir. Yazmış olduğum rakam 2675 kelimelik bir ana sözleşme içindir.)  Tescil ve ilan işlemi bittiğinde faaliyet belgesi almak için ödeyeceğiniz rakam; 10,00 TL

21 Limited Şirketi Kuruluşu  Şirketiniz tescil edildi. Şimdi kullanacağınız defterlerin tasdik ücreti var. Önemine binaen belirtelim; defterlerinizi aynı gün(yani şirketinizin ticaret odası tarafından tescil edildiği tarih) tasdikletmek zorundasınız.  500 sayfalık Yevmiye Defteri tasdikletmek için ödeyeceğiniz rakam; 146,10 TL  500 sayfalık Defteri Kebir tasdikletmek için ödeyeceğiniz rakam; 146,10 TL

22 Limited Şirketi Kuruluşu  Envanter Defteri tasdikletmek için ödeyeceğiniz rakam; 66,08 TL  Karar Defteri tasdikletmek için ödeyeceğiniz rakam; 54,40 TL  Ortaklar Pay Defterini tasdikletmek için ödeyeceğiniz rakam; 54,40 TL  Genel Kurul Toplantı ve Müzakere Defterini tasdikletmek için ödeyeceğiniz rakam; 66,08 TL

23 Limited Şirketi Kuruluşu  Tescil ve ilan işlemi bitti, defterler notere tasdik ettirildi ama işlem bitmedi.  Vergi dairesi açılış işlemlerinin sorunsuz yürütülebilmesi için mali müşavirlik vekaleti vermeniz gerekiyor. Bunun için ödeyeceğiniz rakam; 93,00 TL  Vergi dairesi sonrasında size damga vergisi çıkartacak. Bu da iş yerinizi kira olup olmamasına, kira ise kefilli sözleşme mi, kefilsiz sözleşme mi yapıldığına bakılacak.

24 Limited Şirketi Kuruluşu  Kira sözleşmesi kefilli ise; kira tutarının 9,48/1000’lik bölümü,(Örnek. Yıllık Brüt Kira Tutarı ,00 TL için * 9,48/1000=94,80 TL)  Kira sözleşmesi kefilsiz ise; kira tutarının 1,89/1000’lik bölümü damga vergisi olarak ödenecek. (Örnek. Yıllık Brüt Kira Tutarı ,00 TL için * 1,89/1000=18,90 TL)

25 Limited Şirketi Kuruluşu  İş yerinizi kiralayacaksanız şahıs yerine firma tercihinde bulunursanız özellikle teknokentten kiralama yapmanızı tavsiye ederim. Bu sayede stopaj ödemekten kurtulursunuz  Kısaca toparlamak gerekirse; Limited Şirket kuruluş masrafları için en az 2.600,00 TL‘yi gözden çıkartmanız gerekiyor. Tabi bu sadece işin evrak aşaması.  Şirketinizin kuruluşunu yapmadan önce KOSGEB’e kayıt olarak, destek ve hibelerden de faydalanabilirsiniz. Örneğin, sadece kuruluş aşaması için ödediğiniz paranın büyük bölümün geri alabilirsiniz. KOSGEB yeni girişimcilere ,00 TL’ye kadar HİBE vermektedir

26 Anonim Şirket;  Yeni TTK’da ortak sayısına ilişkin olarak, eski Ticaret Kanunu’nda yer alan şirket kurulumlarında anonim şirketlerin en az 5 ortakla, limited şirketlerin ise en az 2 ortakla kurulmasına ilişkin düzenlemelere yer verilmemiştir. Anonim ve limited şirketlerin bir ortakla kurulabileceği belirtilmiştir.

27 Anonim Şirket;  Sermaye şirketlerinin kurulum ve faaliyet süreçlerini ilgilendiren bir diğer önemli değişiklik ise ‘ultra vires’ olarak literatürde yer alan anonim ve limited şirketlerin ana sözleşmelerinde sayılan faaliyet konularından başka işleri yürütmelerine engel olan ilke kaldırılmıştır. Yeni düzenlemeler ışığında ana faaliyet konusunun kısaca belirtilmesi yeterli bulunmuştur.

28 Anonim Şirket;  Anonim Şirketler, kanunen yasak olmayan her türlü ekonomik amaç ve konu için kurulabilirler.  Şirket, kurucuların, kanuna uygun olarak düzenlenmiş bulunan, sermayenin tamamını ödemeyi, şartsız taahhüt ettikleri, imzalarının noterce onaylandığı esas sözleşmede, anonim şirket kurma iradelerini açıklamalarıyla kurulur.  Esas sözleşmenin yazılı şekilde yapılması ve bütün kurucuların imzalarının noterce onaylanması şarttır.

29 Anonim Şirket;  Esas sözleşmede bulunacak hususlar:  Şirketin ticaret unvanı ve merkezinin bulunacağı yer.  Esaslı noktaları belirtilmiş ve tanımlanmış bir şekilde şirketin işletme konusu.  Şirketin sermayesi ile her payın itibarî değeri, bunların ödenmesinin şekil ve şartları.

30 Anonim Şirket;  Pay senetlerinin nama veya hamiline yazılı olacakları; belirli paylara tanınan imtiyazlar; devir sınırlamaları.  Paradan başka sermaye olarak konan haklar ve ayınlar; bunların değerleri; bunlara karşılık verilecek payların miktarı, bir işletme ve ayın devir alınması söz konusu olduğu takdirde, bunların bedeli ve şirketin kurulması için kurucular tarafından şirket hesabına satın alınan malların ve hakların bedelleriyle, şirketin kurulmasında hizmetleri görülenlere verilmesi gereken ücret, ödenek veya ödülün tutarı.

31 Anonim Şirket;  Kurucularla yönetim kurulu üyelerine ve diğer kimselere şirket kârından sağlanacak menfaatler.  Yönetim kurulu üyelerinin sayıları, bunlardan şirket adına imza koymaya yetkili olanlar.  Genel kurulların toplantıya nasıl çağrılacakları; oy hakları.

32 Anonim Şirket;  Şirket bir süre ile sınırlandırılmışsa, bu süre.  Şirkete ait ilanların nasıl yapılacağı.  Pay sahiplerinin taahhüt ettiği sermaye paylarının türleri ve miktarları.  Şirketin hesap dönemi.  İlk yönetim kurulu üyeleri atanması

33 Anonim Şirket;  Gerçek veya tüzel kişiler tarafından kurulurlar. Ortak sayısı en az 1 kişi olabilir. Ortak sayısı için maksimum bir sınır yoktur. Ortak sayısı 250’yi geçtiği takdirde, şirketler Sermaye Piyasası Kurulu Yönetmeliği’ne tabi olurlar. Şirket sonradan 1 ortak sayısının kalmasıyla tek ortaklıya yapıya dönüşebilir.

34 Anonim Şirket;  Anonim Şirketin kurulabilmesi için ortaklar tarafından en az TL değerinde başlangıç sermayesi taahhüt edilmelidir. Belli bir tavan değere kadar sermaye artırımının Yönetim Kurulu tarafından yapılabileceğini öngören kayıtlı sermaye sistemine tabi anonim şirketlerde ise başlangıç sermayesi en az TL olmalıdır. Kayıtlı sermaye sistemine tabi olmak için şirketin halka açık ya da halka kapalı anonim şirket olması fark etmez.  Bir payın değeri en az 1 kuruş olabilir.

35 Anonim Şirket  Şirket Kuruluşu maliyetleri Limited şirketindeki maliyet kalemleriyle aynıdır.  Sermaye olarak farklılığı vardır (Limited Anonim )  Büyük ölçekli proje ve destekler için kuruluşu yapılacak şirket türüdür.

36 Limited-Anonim Şirket Karşılaştırması LİMİTED ŞİRKETLERANONİM ŞİRKETLER ORTAKLAR Tek ortaklı şirket olabilir. Ortak sayısı 50'yi geçemez. Tek ortaklı şirket olabilir. Ortak sayısında bir sınırlama yoktur. SERMAYE TL Esas sermaye ile kurulabilir. Asgari TL Esas sermaye ve TL Kayıtlı sermaye ile kurulabilir. ESAS SERMAYENİN GRUPLARA AYRILMASI Esas sermaye paylarının gruplara ayrılması mümkündür. Örneğin Ltd'nin esas sermaye payları A, B ve C grubu olmak üzere üçe ayrılabilir. (TTK md. 576) Esas sermaye paylarının gruplara ayrılması için şirket sözleşmesinde bu doğrultuda bir düzenlemenin yer alması gerekir. Sermayeyi temsil eden payların (A), (B) ve (C) gibi gruplara ayrılması AŞ'lerde çok sık rastlanan bir uygulamadır. Esas sermeye paylarının gruplara ayrılması için şirket sözleşmesinde bu doğrultuda bir düzenlemenin yer alması gerekir.

37 Limited-Anonim Şirket Karşılaştırması SERMAYE DEĞİŞİMİ Şirket sermayesinde esas sermaye öngörülmemişse şirket ortaklarının 2/3 ünün kararıyla değiştirilebilir. Şirkett sözleşmesi ancak esas sermayenin yarısına tekabül eden ortakların kararıyla değiştirilebilir. KAYITLI SERMAYE SİSTEMİ Anonim şirketlerden farklı olarak kayıtlı sermaye sistemi kabul edilmemiştir. Bu sebeple Ltd'nin sermaye artırımı yapabilmesi için genel kurul toplantısı yapmaları gerekir. Halka açık ya da halka kapalı olup olmadığına bakılmaksızın tüm AŞ'lerde "Kayıtlı Sermaye Sistemini" kabul etmek mümkün olup, genel kurul toplantısı yapılmaksızın kayıtlı sermaye tavanına kadar sermayeyi artırma yetkisi Yönetim kuruluna tanınmıştır.

38 Limited-Anonim Şirket Karşılaştırması ORGANLAR GK + Müdür/Müdürler Kurulu GK + Yönetim Kurulu KAR PAYI Ortaklarına kar payı avansı dağıtması mümkündür. (TTK md.509 ve Kar Payı Avansı Dağıtılması Hakkında Tebliğ) PAY SENEDİ Yeni Türk Ticaret Kanunu ile Ltd'lere getirilen en önemli imkânlardan biri de esas sermaye payının ispat aracı olan bir senede veya nama yazılı senede bağlanabilmesidir. Ancak önemle belirtmek gerekir ki bu olanak Ltd esas sermaye payını ne AŞ payına dönüştürür ne de yaklaştırır. Bu düzenleme ile amaçlanan ispatı ve gereğinde payın devrinde bazı kolaylıklar sağlanmasıdır. (TTK mad. 593) Pay senedi bastırılması AŞ'ler için bir zorunluluk olmamak ile beraber AŞ'lerde nama yazılı pay senedi çıkarılabildiği gibi, bedelleri tamamen ödenmiş olan paylar için hamiline yazılı pay senedi de çıkarılabilir. AŞ'lerde pay senetleri menkul kıymetler bölümü başlığı altında düzenlenmiş olup, zilyetliğin devri ve ciro ile mülkiyet devrinin mümkün olması gibi menkul kıymet olmanın kriterlerini taşımaktadır.

39 Limited-Anonim Şirket Karşılaştırması İMTİYAZLI PAY İmtiyazlı pay çıkartılması yeni kanunda düzenlenmiştir. (TTK md.576) Oy hakkında imtiyaz tanınması hususunda ise; Kanun şirket sözleşmesi ile oy hakkı sınırlandırılmasına ve dolayısıyla oy hakkında imtiyaza izin vermektedir. (TTK. Mad.618/2) Ancak;yeni TTK ile getirilen oy hakkında imtiyaz, AŞ'in aksine payların itibari değerlerini farklılaştırmak suretiyle oluşturulabilir. Bir başka deyişle, kanuna göre esas sermaye paylarının itibari değerleri en az 25 TL olarak öngörülebileceğinden, diğer payların itibari değeri en fazla 250 TL olabilir. Bu durumda 25 TL itibari değerli pay grubuna 1 oy; 250 TL itibari değerli pay grubuna da 1 oy hakkı verilmek suretiyle oy hakkında imtiyaz oluşturulabilir. Esas sözleşme ile bazı paylara veya pay gruplarına oy hakkında, temsilde, yönetim kurulunda üye bulundurmada, kar payında, tasfiye payında, rüçhan hakkı gibi haklarda üstün bir hak tanınabilir. Oy hakkında imtiyaz konusunda; AŞ'lerde eşit itibari değerdeki paylara farklı sayıda oy hakkı verilerek oyda imtiyaz tanınabilir. örneğin, (A) grubu paylara 1 TL karşılığında 5 oy hakkı; (B) grubu paylara 1 TL karşılığında 1 oy hakkı verilebilir.

40 Limited-Anonim Şirket Karşılaştırması PAY DEVRİ Ltd'depay senedi devri ile mülkiyet geçmediğindenkazancın doğması bu senetlerin elden çıkarılması ile değil imzaları noterce onaylı alan ve satan arasındaki yazılı devir sözleşmesi ve bu işlemin genel kurul kararıyla onaylanmasıyla birlikte meydana gelmektedir. Bu kapsamda sermaye payının devri için; "Pay devrine ilişkin yazılı sözleşmenin hazırlanması ve bu Sözleşmenin noterce onaylanması, Pay devrinin şirket genel kurulunca onaylanması", "Pay devrinin ticaret siciline tescili", "Pay devrinin şirket pay defterine kayıt edilmesi" gerekmektedir. Sermaye payınındevri daha kolay, noterden onaylanmasına gerek yok. Ortak sahip olduğu hisseyi devretmek istediğinde ana sözleşmede aksine bir hüküm yoksa hisse devri sözleşmesi ile devredebilir.Hisseler karşılığında hisse senedi basılmış veya geçici ilmühaber çıkartılmış ise bunlar ciro edilerek devredilebilir. Noter huzurunda devir şart değildir.Devirler ticaret siciline tescil edilmez.

41 Limited-Anonim Şirket Karşılaştırması HALKA AÇILMA Halka açılma imkanı yoktur. Halka açılma imkanı vardır. TAHVİL ÇIKARAMA Tahvil çıkaramadığı gibi menkul değerlerle ilgili aracılık faaliyetinde bulunamaz. Ödünç para bulmak için borç senetleri (tahvil) çıkarabilir. (TTK md. 504). İNTİFA SENEDİ ÇIKARMA Yeni kanunla Ltd'inde intifa senetleri çıkartabilmesine imkan tanınmıştır. Ltd'lerde intifa senedi çıkarılması için şirket sözleşmesinde bu doğrultuda hüküm bulunmalıdır. Bu konuda Anonim Şirketlere ilişkin hükümler kıyas yoluyla uygulanır. AŞ'ler İntifa senedi çıkarabilir. (TTK md.502,503) YK TEŞKİLAT YÖNERGESİ TTK'nın 644. Maddesi AŞ'lere ilişkin hangi hükümlerin Ltd'lere de uygulanabileceğini düzenlemiştir. Bu hükümler arasında yönetimin devrine ilişkin bir madde yoktur. Ayrıca Ltd'lerde YK gibi bir organ değil Müdürler Kurulu mevcut olup, Kanunda Ltd'ler için MK Teşkilat Yönergesi düzenlenebileceğine dair bir düzenleme de mevcut değildir. TTK "yönetimin devri" başlıklı 367. Maddesine göre, esas sözleşmeye konulacak bir hükümle, düzenleyeceği biriç yönergeyegöre; yönetimi kısmen veya tamamen bir veya birkaç yönetim kurulu üyesine veya 3. Bir kişiye devretmeye yetkili kılınabilir. Böylece; her kişi yetkili kılındığı alandan münhasıran sorumlu olacaktır.

42 Limited-Anonim Şirket Karşılaştırması KAMU BORÇLARINDAN SORUMLULUK Ortağın kamu borçlarından sorumluluğu vardır. Şirketin Vergi, SGK primi borçlarının tahsil edilemeyen kısmından tüm malvarlığıyla sorumludur sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun'un 35. Maddesi'ne göre; Ltd'den tahsil edilemeyen ya da tahsil edilemeyeceği anlaşılankamu borçları için şirket ortakları sermaye payı oranları ölçüsünde sorumlu tutulabilecektir. Ortağın kamu borçlarından sorumluluğu yoktur. Anonim Şirketlerde ortağın vergi, SGK ve şirketin diğer borçlarından dolayı hiçbir sorumluluğu yoktur. Tek sorumluluğu taahhüt ettiği sermaye borcunu ödemesidir. Ortaklar sadece şirkete koymayı taahhüt ettikleri sermaye miktarı ile Şirkete karşı sorumludurlar.Sermaye borcunu ödeyen ortağın kamu borcu dahil hiçbir borçtan sorumluluğu bulunmamaktadır.

43 Limited-Anonim Şirket Karşılaştırması EK ÖDEME YÜKÜMLÜLÜĞÜ Ortaklar şirket sözleşmesiyle, esas sermaye payı bedeli dışında kanunda öngörülen hallerdeek ödeme ile de yükümlü tutulabilirler. (TTK. Md.603) Ek ödeme yükümlülüğü mevcut olmayıp, ortaklar sadece sermaye taahhüdü ile sorumlu tutulabilirler. VERGİDEN İSTİSNA Şirket hissesi kaç yıl sonra satılırsa satılsın elde edilen kazanç gelir vergisine tabi. Gerçek kişi şirket ortağının payını 2 (iki) yıldan fazla elde tutulup satması halinde ortaklık paylarının satışından doğan kazanç, GVK Mükerrer 80. Maddesinin 4. bendine göregelir vergisine tabi olmakta olup, muafiyet söz konusu değildir. Şirket pay senedinin 2 yıl geçtikten sonra satılması durumunda elde edilen kazanç tutarı vergiye tabi değil. Gerçek kişi şirket ortaklarının AŞ pay senetlerini 2 (iki) yıldan fazla elde tuttuktan sonra satmaları halinde doğan kazanca vergi istisnası tanınmaktadır. Bir başka ifadeyle, AŞ'lerdeki pay satışlarında pay senedi veya geçici ilmühaber belgesi olması koşuluyla 2 (iki) yıldan fazla elde tutulup satılması halinde değer artış kazancı hesaplanmaz.

44 Limited-Anonim Şirket Karşılaştırması BAKANLIK TEMSİLCİSİ Hiçbir Ltd toplantısındaBakanlık Temsilcisinin bulunmasına gerek yoktur. (TTK mad.407 ve 617. Madde Bakanlık temsilcisine ilişkin olan hükümlerin kıyasen uygulanamayacağını belirtmiştir. Aynı zamanda, Anonim Şirketlerin GK Toplantılarının Usul ve Esasları ile bu Toplantılarda Bulunacak Bakanlık Temsilcileri Hakkındaki Yönetmelik sadece AŞ'lerden bahsetmiştir.) Gümrük ve Ticaret Bakanlığı'nın Anonim Şirketlerin GK Toplantılarının Usul ve Esasları ile bu Toplantılarda Bulunacak Bakanlık Temsilcileri Hakkındaki Yönetmelik Hükümlerinin 32. Maddesi'nde detaylı olarakhangi GK toplantılarında bakanlık temsilcisinin bulunması gerektiği tek tek sayılmıştır.(örneğin; sermaye artırımı, azatlımı, birleşme, bölünme, tür değiştirme, amaç ve konu değişikliği vb gibi..) ELEKTRONİK KURULLAR Sermaye Şirketi olması sebebiyle e-Genel Kurul ve Müdürler Kurulu yapabilme imkanı tanınmıştır. e-Genel Kurul ve Yönetim Kurulu yapabilme imkânı tanınmıştır. (TTK mad 1527 ve AŞ. Genel Kurullarının Elektronik Ortamda Yapılmasına İlişkin Yönetmelik ve Tebliğ)

45 Limited-Anonim Şirket Karşılaştırması DENETİM Sadece Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen şartları sağlayan Ltd'ler bağımsız denetime tabi olacaktır. Bu belirlemelerin dışında kalan şirketler için yasada ve bu konu ile ilgili olarak düzenlenen yönetmelikte boşluk olduğu kanaatindeyiz. Zira 6455 sayılı Torba Kanun'un 80. Maddesine göre" bağımsız denetime tabi olan Anonim Şirketler" dışında kalan bütün anonim şirketler" denetim altına alınırken, anonim şirketlerden daha fazla ciroya sahip Ltd'ler için yönetmelikte bir düzenleme yapılmamıştır. Buradan hareketle Ltd'lerin denetime tabi olmadığı sonucuna varılmalı mı yoksa TTK'nın Denetçi başlıklı 635. maddesine göre Anonim Şirketin denetçiye, denetime ve özel denetime ilişkin hükümleri Ltd' için de uygulanır hükmünden hareketle kıyasen bağımsız denetim dışında kalan Ltd 'lere AŞ'lere ilişkin hükümler uygulanarak denetime tabi tutulur şeklinde mi değerlendirilmesi gerektiği hususunda mevzuatta ve uygulamada bir boşluk olduğu görüşündeyiz. Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen A.Ş.'ler bağımsız denetime tabi olacaktır. Bu kapsam dışında kalan AŞ'ler ise 6455 sayılı Torba Kanun'un 80. Maddesi hükümlerine göre denetlenecektir. Denetime ilişkin usul ve esaslar ile bu madde hükmü uyarınca denetim yapacak denetçilerin nitelikleri, ilişkin hususlar Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca hazırlanan ve Bakanlar Kurulunca çıkarılacak yönetmelikle düzenlenecektir. AVUKAT BULUNDURMA Limited şirketlerde avukat bulundurma zorunluluğu yoktur. Sermayesi TL ve üstünde olan şirketler bir avukatla danışmanlık anlaşması yapmak zorundadır

46 Limited-Anonim Şirket Karşılaştırması DEFTER TUTMA Yevmiye, defteri kebir, Envanter, ortaklar pay, genel kurul toplantı ve müzakere defteri tutmak zorundadır.Yevmiye ve Tutulması halinde müdürler kurulu karar defteri takip eden yılın 3. ayı sonuna kadar noterden kapanış onayı şarttır. Limited şirketlerde Müdür veya müdürler kurulunun şirket yönetimi ile ilgili olarak aldığı kararlar genel kurul toplantı ve müzakere defterine kaydedilebileceği gibi ayrı bir müdürler kurulu karar defteride tutulabilir, tutulması halinde açılış ve kapanış onayları şarttır. Limitet şirketlerde halen kullanılmakta olan pay defterleri ve ortaklar kurulu karar defterleri yeterli yaprakları bulunmak kaydı ile genel kurul toplantı ve müzakere defteri olarak kullanılmaya devam olunabilir. Yevmiye, defteri kebir, Envanter, Yönetim kurulu karar, ortaklar pay, genel kurul toplantı ve müzakere defteri tutmak zorundadır. Yevmiye ve Yönetimkurulu karar defteri takip eden yılın 3. ayı sonuna kadar noterden kapanış onayı şarttır. Mevcut durumda kullanılmakta olan pay defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defteri yeterli yaprakları bulunmak kaydı ile açılış onayı yapılmaksızın kullanılmaya devam edilebilir.

47 Limited-Anonim Şirket Karşılaştırması ORTAKLARIN ALACAK DURUMU Ortaklardan alınan tüm emanetler ve ödünç paralar, ancak tüm alacaklar ödendikten sonra geri ödenebilir. Ortakların şirkete verdiği emanet paralar, ödünçler, borçlar hiçbir koşul belirtilmeden hemen iade edilebilir. ORTAKLIKTAN ÇIKMA / ÇIKARILMA Şirket sözleşmesinde bir ortağın genel kurul kararı ile şirketten çıkarılabileceği sebepler öngörülebilir (TTK md. 640). Şirket haklı sebepler dolayısıyla ortağın şirketten çıkartılması için mahkemeye başvurulabilir (TTK md. 640/3). Şirket sözleşmesi, ortaklara şirketten çıkma hakkı tanıyabilir (TTK md. 638/1). Her ortak haklı sebeplerin varlığında şirketten çıkmasına karar verilmesi için dava açabilir (TTK md. 638/2). Şirketten çıkmak isteyen ortak şirketten sermaye payının gerçek değerini isteyebilir (TTK md. 641/1). Pay sahiplerinin cebren mahkeme kararıyla şirketten çıkartılması söz konusu değildir. Pay bedelini ifa etmeyen pay sahibi çağrıya rağmen faiziyle birlikte borcunu ödemez ise taahhüt ettiği paylardan yoksun bırakılır (TTK md. 482/2). Ortaklıktan çıkma, çıkarılma ve pay devri Ltd' ye göre daha basit ve esnektir. ŞİRKETİN FESHİ Yeni TTK, ortaklara haklı sebeple şirketin feshini isteme hakkı tanınmıştır. AŞ'lerde şirket ortaklarına böyle bir hak tanınmamıştır.

48 ARGE DESTEKLERİ  Günümüz rekabet koşullarında üretim yapan şirketlerin öne çıkabilmeleri, kârlarını artırabilmeleri ve hatta ayakta kalabilmeleri için çeşitli avantajlara sahip olmaları ve bu durumlarını sürdürebilmeleri şarttır.  İşte tüm bunların sonucunda, şirketlerin daha az maliyetle daha çok çıktı üretmesi, yeni ürünlerin mucidi olunması dolayısıyla rekabet yönünden avantaj elde edilmesi, nitelikli personel sayısının artırılması ve benzeri amaçlarla ülkeler, “Araştırma ve Geliştirme” harcamaları ile bu harcamalar sonucu oluşan ürünlerin satışını çeşitli yollarla desteklemektedir.  Ar-Ge faaliyetlerine Devlet destekleri her geçen gün artmaktadır. Ar-Ge harcamasına, bu harcamalar sonucu oluşan fikri mülkiyete (patent, faydalı model vs.), ürünün üretimine ve ticarileşmesine, satış sonucu oluşan kazançlara teşvik sağlanmaktadır.

49 ARGE DESTEKLERİ  Ar-Ge’ye yönelik teşvik 2 süreçte/şekilde verilir;  1)Ar-Ge harcamalarının desteklenmesi:  Bu noktada Ar-Ge ile uğraşan firmalara, 5520, 5746 ve 4691 sayılı Kanunlar çerçevesinde;  a)Ar-Ge süresince hibeler verilir.  b)Ar-Ge indirimi, gelir vergisi stopajı teşviki, SGK primi desteği sağlanır.

50 ARGE DESTEKLERİ  c)Damga vergisi istisnası uygulanır.  2)Ar-Ge sonucu oluşan ürünün/gavrimaddi hakkın üretiminin ve satışının desteklenmesi:  a)Ar-Ge sonucu ortaya çıkan ürünün satışı için oluşturulacak fabrika, atölye ya da makine parkının yatırımları için aşağıdaki teşvikler uygulanır:  -Gümrük vergisi muafiyeti  -KDV istisnası  -indirimli kurumlar vergisi

51 ARGE DESTEKLERİ  - Sigorta primi işveren hissesi desteği  -Yatırım yeri tahsisi  -Faiz desteği  -Gelir vergisi stopajı desteği (6. bölgede gerçekleştirilecek yatırımlar için)  -Sigorta primi desteği (6. bölgede gerçekleştirilecek yatırımlar için)

52 ARGE DESTEKLERİ  b)4691 sayılı Kanun çerçevesinde, Ar-Ge ve yazılım faaliyetleri sonucu ortaya çıkan ürünün satışından elde edilen kazanca gelir ve kurumlar vergisi istisnası uygulanır. Yazılım satışları ise KDV istisnası kapsamındadır. Teknokentlerde çalışan personelin ücreti ise belli şartlarla gelir vergisinden istisna edilir.  c)Ar-Ge sonucu ortaya çıkan incelemeli patent veya araştırma raporlu faydalı modelden elde edilen kazancın yarısı kurumlar vergisinden, söz konusu satışlar ise KDV’den istisna edilir.  ç) Patenti alman teknolojik ürünlerin üretimi ile ilgili yatırımlarda kullanılacak makine ve teçhizat, kredi faizleri ve işletme giderleri için Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca hibe verilir.

53 Teknogirişim ;  Teknogirişim Sermaye Desteklerinden Yararlananlar  Teknogirişim sermayesi desteğine, üniversitelerin herhangi bir lisans programından bir yıl içinde mezun olabilecek durumdaki öğrenci, yüksek lisans veya doktora öğrencisi ya da lisans, yüksek lisans veya doktora derecelerinden birini ön başvuru tarihinden en çok 5 yıl önce almış kişiler başvurabilir.

54 Teknogirişim  Destekten, merkezi yönetim kapsamındaki kamu idaresi tarafından kabul edilmiş iş planına uygun biçimde ve destek başvurusundan sonra ihdas edilmiş ve girişimcinin tek başına temsile yetkili olduğu işletme yararlanabilir. Başka bir deyişle, kamu idaresince kabul edilen iş planından sonra yeni bir işletme kurulmalıdır.  Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerince, şartları taşıyan işletmelere bir defaya mahsus olmak üzere, teminat alınmaksızın ve hibe olarak TL’ye kadar teknogirişim sermayesi desteği verilebilir.

55 Teknogirişim  Teknogirişim sermaye desteğinden yararlanan işletmelere ait Ar-Ge ve yenilik projelerinin kamu kurum ve kuruluşlarınca desteklenmesi durumunda, tekno girişim sermayesi olarak verilen destek tutarı, Ar- Ge ve yenilik projesi harcamalarından veya desteğinden indirilmez.

56 PATENT VE FAYDALI MODELE DAYALI SATIŞ İSTİSNASI  Teknokentlerde uygulanan istisnanın bir benzeri, teknokent dışında kalan ve Ar-Ge faaliyetiyle uğraşan işletmeler ile Ar-Ge sonucu oluşan patent veya faydalı modelleri ellerinde bulunduran şirketlere de tanınmıştır.

57 PATENT VE FAYDALI MODELE DAYALI SATIŞ İSTİSNASI  Kurumlar Vergisi Kanununa eklenen 5/B maddesiyle, Türkiye’de gerçekleştirilen araştırma, geliştirme ve yenilik faaliyetleri ile yazılım faaliyetleri neticesinde ortaya çıkan buluşların;  a)Kiralanması neticesinde elde edilen kazanç ve iratların  b)Devri veya satışı neticesinde elde edilen kazançların  c)Türkiye’de seri üretime tabi tutularak pazarlanmaları hâlinde elde edilen kazançların  ç) Türkiye’de gerçekleştirilen üretim sürecinde kullanılması sonucu üretilen ürünlerin satışından elde edilen kazançların patentli veya faydalı model belgeli buluşa atfedilen kısmının% 50’si kurumlar vergisinden müstesnadır.

58 PATENT VE FAYDALI MODELE DAYALI SATIŞ İSTİSNASI  İstisna uygulaması için Türk Patent Enstitüsünden (TPE) incelemeli sistem ile patent veya araştırma raporu sonucunda faydalı model belgesi alınması gerekmektedir. Örneğin, 5746 sayılı Ar-Ge Kanunundaki teşviklerden faydalanarak Ar-Ge projesi yürüten bir işletme, bu faaliyetler sonucunda incelemeli sistem ile patent veya araştırma raporu sonucunda faydalı model belgesi alırsa, bu kapsamda elde edeceği kazancın yarısına istisna uygulayacak; bu hakkın kiralanması, devri veya satışı da KDV’den istisna olacaktır.

59 PATENT VE FAYDALI MODELE DAYALI SATIŞ İSTİSNASI  Bu sistem, 5746 sayılı Ar-Ge Kanunu uygulamasının tamamlayıcısı niteliğindedir sayılı Kanunda Ar-Ge harcamaları desteklenirken; bu sistem ile birlikte Ar-Ge sonucu oluşan ürünün satış kazancı desteklenmektedir.

60 PATENT VE FAYDALI MODELE DAYALI SATIŞ İSTİSNASI  4691 sayılı Teknokent Kanunu ile patent ve faydalı modele dayalı satış istisnasından birlikte yararlanılamaz.  Bu istisnadan yararlanmak için doğrudan Ar-Ge faaliyetini gerçekleştirmek şart değildir, incelemeli sistem ile patent veya araştırma raporu sonucunda faydalı model belgesini satın alan ve bunlardan gelir elde eden işletmeler de istisnadan faydalanır.

61 PATENT VE FAYDALI MODELE DAYALI SATIŞ İSTİSNASI  KURUMLAR VERGİSİ İSTİSNASI  Gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri tarafından Türkiye’de gerçekleştirilen araştırma, geliştirme ve yenilik faaliyetleri ile yazılım faaliyetleri neticesinde ortaya çıkan buluşların aşağıdaki şekillerde değerlendirilmesi sonucu elde edilen kazançların %50’si, maddede belirtilen şartların yerine getirilmesi halinde, 1/1/2015 tarihinden itibaren gelir ve kurumlar vergisinden müstesnadır.

62 PATENT VE FAYDALI MODELE DAYALI SATIŞ İSTİSNASI  Bu istisnada, seri üretime tabi ürünlerin satılmasından elde edilen kazançların lisans, patent gibi gayrimaddi haklara isabet eden kısmına değil, satış kazancının doğrudan yarısına istisna uygulanacaktır.

63 PATENT VE FAYDALI MODELE DAYALI SATIŞ İSTİSNASI  Bu istisna uygulamasından gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri yararlanabilecektir.  İstisna şartlarının sağlanması kaydıyla, gerçek veya tüzel kişilerin tam veya dar mükellefiyete tabi olmasının istisna uygulanmasında bir önemi yoktur. Dar mükellef kurumlarm, Türkiye’de gerçekleştirdikleri araştırma, geliştirme ve yenilik faaliyetleri ile yazılım faaliyetleri neticesinde ortaya çıkan buluşları için patent veya faydalı model belgesi almaları halinde, bu buluşlarından elde edecekleri kazanç ve iratları için istisna hükümlerinden faydalanmaları mümkün olacaktır.

64 PATENT VE FAYDALI MODELE DAYALI SATIŞ İSTİSNASI  İstisnadan yararlanılacak ilk yıl, oluşturacağı katma değer dikkate alınarak buluşun devri veya satışı halindeki değerinin tespitine yönelik olarak Maliye Bakanlığı tarafından değerleme raporu düzenlenmesi şarttır.  Değerleme raporu süreci bitip rapor oluşturulmadan da istisnadan yararlanılmaya başlanabilmekle birlikte, istisna koşulları arasında bu raporun düzenlenmesi de sayılmıştır.

65 PATENT VE FAYDALI MODELE DAYALI SATIŞ İSTİSNASI  İstisnadan, patent veya faydalı model belgesi için sağlanan koruma süresi aşılmamak kaydıyla yararlanılması mümkündür.  551 sayılı KHK uyarınca incelemeli sistemle verilen patentlerde koruma süresi, TPE’ye başvuru tarihinden itibaren en fazla 20 yıl  Araştırma raporu sonucunda alman faydalı model belgelerinde ise koruma süresi, TPE’ye başvuru tarihinden itibaren en fazla 10 yıldır.

66 PATENT VE FAYDALI MODELE DAYALI SATIŞ İSTİSNASI  İstisnadan, tarihinden önce alınmış patent ve faydalı modellerde, kalan koruma süresiyle sınırlı olmak üzere yararlanacaktır.

67 PATENT VE FAYDALI MODELE DAYALI SATIŞ İSTİSNASI  Patent veya faydalı modelin mülkiyet hakkı sahibinin satış ve üretim kazancı yaralanabilir  Patent veya faydalı modelin mülkiyet hakkı sahibinin inhisari veya inhisari olmayan şekilde kiralama kazancı yararlanabilir  Patent veya faydalı modeli inhisari şekilde kiralayan işletmelerin (kiracıların) üretim kazançları Yararlanbabilir  Patent veya faydalı modeli inhisari olmayan şekilde kiralayan işletmelerin (kiracıların) kazançları yararlanamaz

68 PATENT VE FAYDALI MODELE DAYALI SATIŞ İSTİSNASI  İstisnadan yararlanılacak ilk yıl, oluşturacağı katma değer dikkate alınarak buluşun devri veya satışı halindeki değerinin tespitine yönelik olarak Maliye Bakanlığı tarafından değerleme raporu düzenlenmesi şarttır.  Değerleme raporu süreci bitip rapor oluşturulmadan da istisnadan yararlanılmaya başlanabilmekle birlikte, istisna koşulları arasında bu raporun düzenlenmesi de sayılmıştır.

69 PATENT VE FAYDALI MODELE DAYALI SATIŞ İSTİSNASI  KURUMLAR VERGİSİ KANUNU 5/B İSTİSNASI ÖN DEĞERLEME RAPORU  GENEL BİLGİLER: Başvuru sahibinin adı ve soyadı/unvanı Başvuru sahibinin vergi kimlik numarası ve bağlı olduğu vergi dairesi Başvuru sahibinin adresi Patent/faydalı model belgesinin sicil numarası Patent/faydalı model belgesi için TPE’ye başvuru tarihi ve tescil tarihi

70 PATENT VE FAYDALI MODELE DAYALI SATIŞ İSTİSNASI  II-PATENT/FAYDALI MODELİN GENEL TANITIMI: Patent/faydalı modelin genel tanıtımı ve amaçları Patent/faydalı model belgesine konu buluşun mahiyeti ve kullanım alanları Buluşa ilişkin araştırma, geliştirme ve yenilik faaliyetleri ile yazılım faaliyetlerinin ne kadarlık kısmının yurt içinde /yurt dışında yapıldığı  (Buna ilişkin bilgi ve belgeler ayrıca eklenecektir.)

71 PATENT VE FAYDALI MODELE DAYALI SATIŞ İSTİSNASI  Patentin/faydalı modelin koruma süresi  Değer tespitine ilişkin kullanılan yöntemler ve hesaplamalar  Patentin/faydalı modelin tahmini değerinin tespitine ilişkin değerlendirme (Değer tespitinde hangi yöntemin tercih edildiği ve tercih nedenleri)  Patente/faydalı modele ilişkin beklentiler (Faaliyetlerde kullanma, verimlilik, maliyet, gelir vb. açıdan)

72 PATENT VE FAYDALI MODELE DAYALI SATIŞ İSTİSNASI  III- DİĞER HUSUSLAR: Patent veya faydalı model belgesinin sahibi tarafından başvuru tarihinin içinde bulunduğu geçici vergilendirme döneminin ilk gününe kadar buluştan elde edilen hasılat ve kazançlar Patent veya faydalı model belgesinin tescil tarihinden önce buluştan elde edilen hasılat ve kazançlar Belirtilmesinde yarar görülen diğer hususlar  (Türkiye’de üretime tabi tutulup tutulmadığı, kiralanıp kiralanmadığı vb.)

73 PATENT VE FAYDALI MODELE DAYALI SATIŞ İSTİSNASI  IV-SONUÇ ve TALEP:  Yukarıda belirtilen patent/faydalı model belgesi, 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 5/B maddesi uyarınca gelir/kurumlar vergisi istisnasından yararlanabilecek nitelikte olup sınai mülkiyet haklarına ilişkin değerleme raporunun düzenlenerek tarafımıza ve bağlı bulunduğumuz vergi dairesine bilgi verilmesini arz ederiz. ”  Yukarıdaki şekilde hazırlanan ön değerleme raporunun, vergi dairesi başkanlıkları aracı kullanmmaksızın doğrudan Gelir idaresi Başkanlığına gönderilmesi gerekmektedir.

74 sayılı kanun karşılaştırması 5746 sayılı Kanun4691 sayılı Kanun 5746 sayılı Kanundaki Ar-Ge indirimi “harcamaları” destekler. Bu desteğin satış kazancıyla ilgisi yoktur sayılı Kanundaki gelir ve kurumlar vergisi istisnası, satış kazancını vergi dışı tutar ve “kazancı” destekler. Bu desteğin harcamalarla ilgisi yoktur. Ar-Ge indirimi, kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde “Kazancın bulunması halinde indirilecek istisna ve indirimler” bölümüne yazılır. Teknokent istisnası, kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde “Zarar olsa dahi indirilecek istisna ve indirimler”bölümüne yazılır sayılı Kanun uygulamasında KDV istisnası yoktur. Teknokentte üretilen yazılımların satışı KDV’den istisnadır. Gelir vergisi stopaj teşvikinden işveren yararlanır. Ücret istisnasından personel yararlanır. (Net ücret ödemesi yapılması durumunda, istisna edilen tutar işverenin uhdesinde kalmaktadır.) Gelir vergisi stopaj teşviki doktoralı olanlarda %90, diğerlerinde %80’dir. Ücret istisnası %100 olarak uygulanır. Kamu personeli gelir vergisi stopaj teşvikinden yararlanamaz. Kamu personelinin aldığı ücretler de istisna kapsamındadır sayılı Kanun teşviklerinden yararlanmak için bölge sınırlaması yoktur. Sadece teknokent alanı içindeki faaliyetler teşviklerden yararlanır. Ar-Ge indiriminden yararlanmak için YMM raporu düzenlenmesi şarttır. Teknokent istisnasında girişimcilerin YMM raporu düzenlettirmesi zorunlu değildir. Bu zorunluluk yönetici şirketlerde bulunur sayılı Kanun çerçevesinde yapılan faaliyetlerle ilgili kağıtlar damga vergisinden istisnadır. Sadece ücret bordroları damga vergisinden istisnadır. Girişimcilerin yararlanabilecekleri damga vergisi istisnası yoktur. Yönetici şirketler, Kanun uygulamasıyla ilgili olarak düzenlenen kağıtlar yönünden damga vergisinden muaftır. Harç istisnası yoktur. Girişimcilere uygulanan harç istisnası yoktur. Yönetici şirketler, Kanun uygulamasıyla ilgili olarak yapılan işlemler yönünden harçlardan muaftır.

75 Dinlediğiniz için teşekkür ederim Kürşat TEKİN Mali İşler DaireBaşkanlığı Uzmanı / Bilirkişi


"MEVLANA ÜNİVERSİTESİ TTO OFİSİ ŞUBAT 2016 ŞİRKETLEŞME VE GİRİŞİMCİLİK SEMİNERİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları