Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
İşletme_3
2
Temel Kavramlara Devam
3
Teknoloji Üretim Teknolojisi
Ürün teknolojisi (patent, know-how, marka)
4
Entelektüel Sermaye Maddi varlıkların ötesinde, maddi olmayan varlıklarla daha fazla değer yaratılıyor Piyasa değeri Defter değeri ES=PD-DD
5
Entelektüel Sermayenin Boyutları
İnsan sermayesi (yetenek,bilgi,beceri) Yapısal sermaye (bilgi sis.,marka,patent,sır,kullanım hakkı) Müşteri sermayesi (müşteri bağlılığı, portföy, müşteri bilgileri, müşteri ünü) Tedarikçi sermayesi (tedarikçi ilişkileri)
6
Ekonomik Dönemler Boyunca Kritik Varlıklar ve Kaynaklar
Zorunlu Kaynak Kritik Varlık Ölçüm/Bilgi Sistemleri Tarım Ekonomisi Gıda Toprak Hava raporları, toprak ölçümleri Ticaret Ekonomisi Dağıtım Taşımacılık Sistemleri Tarım şehirleri, yol haritaları, zaman tabloları Sermaye Ekonomisi Maddi Varlıklar Sermaye Menkul Kıymet ve Borsa Kurulları, Derecelendirme kuruluşları, Borsalar Bilgi-Hizmetler-Maddi Olmayan Varlıklar Ekonomisi Entelektüel Sermaye İnsan Yeni nesil yönetim bilgi sistemleri
7
Yeni Ekonomi İnternetin doğuşu Bilgi teknolojileri E-ticaret
Ar-ge faaliyetleri Yenilik ve girişimciliğin yaygınlaşması Küreselleşme Global alışveriş merkezleri Global firmalar
8
Ben bu gezegende hem yapayanlız hem de bir o kadar özgürüm, kimseden etkilenmem
Bireysel olarak çevreniz davranışlarınızı etkiliyor mu? Siz çevrenizi değiştirebiliyor musunuz?
9
İşletmenin Çevresi Dış Çevre Yakın Çevre İç Çevre
10
Dış Çevre Sosyo-kültürel Politik-yasal Ekonomik Teknolojik
Ekolojik çevre
11
Yakın Çevre Rakipler Tüketiciler İşçi kuruluşları İşveren kuruluşları
Pay sahipleri Devlet Halk Belediye
12
İç çevre İşletmenin amaç ve stratejileri İşletmenin büyüklüğü
İşletmenin yönetim felsefesi İşletmenin kullandığı teknoloji Örgütsel yapı Yetki ve sorumluluk yapısı İş akışı Denetim sistemi
13
İşletmenin Dış Çevresi
Toplumsal ve Kültürel Çevre Yasal-Siyasal Çevre Ekonomik Çevre Fiziksel (Doğal) Çevre Teknolojik Çevre
14
Toplumsal Çevre Toplumun, çeşitli kuruluşların işletmelere bakış açısı
Toplum genelinde benimsenen felsefe Toplumun değer yargıları Yabancı düşmanlığı
15
Dixon’s, İngiltere’de üretilen elektronik aletlerin markasıydı
Dixon’s, İngiltere’de üretilen elektronik aletlerin markasıydı. Ancak, isimlerini Japonca çağrışımı yapan Matsui olarak değiştirdiler. Çünkü günümüzde teknolojide mükemmellik Japon teknolojisiyle ilişkilendiriliyor
16
33 ve 666 rakamları hristiyanlar için uğursuz rakamlar olarak kabul ediliyor
Çin’de ise 888 iyi şans anlamına geliyor, 4 ise ölmek anlamını taşıdığı için 4 kötü bir rakam olarak kabul ediliyor İsveç’in % 66’sı yalnız yaşayanlardan oluşuyor. Büyük bir bireyselleşme, yalnız yaşama eğilimi var ABD’de insanlar yıkanmak için duş jeli yerine sabun kullanıyorlar Türkiye kişi başına altın tüketimde Hindistan’dan sonra ikinci AB’de 79,2 litre olan kişi başı süt tüketimi ülkemizde 6-7 litre. Sokak sütüyle birlikte 25 litre Türkiye, haftada ortalama 32 saat internet tüketimi ile Avrupa’nın açık ara internette en çok vakit geçiren ülkesi
17
Örneğin; Mahremiyet Anne-babaya ve yaşlılara değer vermek
Sağlıklı olmak İtaatkar olmak Yardımsever olmak Zengin olmak Kibar olmak Sadık olmak Hırslı olmak Alçakgönüllü olmak İsteklerine düşkün olmak Yaşamın kendisine verdiğini kabullenmek
18
Yasal-Siyasal Çevre Yasalar, yasaklar
İşletmelerle ilgili ilginç yasaklar Asgari ücret Çalışma saatleri
19
Ekonomik Çevre Ekonomik yapının birer ürünü işletmeler Ne üretilecek?
Ne kadar üretilecek? Kaça üretilecek? Nasıl üretilecek?
20
Fiziksel-Doğal Çevre Enerji arzı (Petrol, doğalgaz??)
Tükenen doğal kaynaklar Çevre kirliliği
21
Tüm Paydaşlara İletilen Bir Mesaj=Çevrecilik
22
Çevrecilik Mesajları Falım’ın Sakız Ağaçları
7 Bölgede 7 Orman (Koç Holding) 81 ile 81 Orman (İşbankası) Çevreci Bonus (Garanti) Dumansız Hava Sahası Hayata Artı (Coca Cola) Sınırsız Mavi (Yapı Kredi) Sudaki Ayak İzim (Omo) Yeşil Ekran (NTV)
23
Çevreci Ürünler A+ enerji etiketli ürünler Hybrid modeller
Yeni rezarvuarlar Organik ürünler Geridönüşümlü ürünler Konsantre deterjanlar
24
Çevrecilik=sürdürülebilirlik
Yapılan işlem ve uygulamaların, çevrenin yapısını bozmadan sürdürülmesi Gelecek kuşaklara daha yaşanabilir bir dünya bırakmak
25
İşletmeler Ne Yapabilirler?
Varolan sistemi en iyi şekilde kullanmak, Varolan sistemi yeniden tasarlamak Yenilikçi sistemler yaratmak
26
Sürdürülebilir liğe Katkısı
Eylem Sürdürülebilir liğe Katkısı Amaç Örnek VS.En İyi Şekilde Kullanmak < % 50 Farkındalığı Arttırmak Otomobillere Enerji Verimliliği Etiketleri Koymak (Dayanıklı Tük. Mallarındaki gibi) V.S.Yeniden Tasarlamak = % 50 Farkındalığı Arttırmak ve Daha Sürdürülebilir Çözümler Sunmak Otomobil Paylaşım Sistemi Kurmak Yenilikçi Sistemler Yaratmak > % 50 Farkındalığı Arttırmak, Daha Sürdürülebilir Çözümler Sunmak ve Eylem Çerçevesi Oluşturmak En Az Otomobil Kullanımına Olanak Sağlayan Bir Çevre Oluşturmak (Örn. Viyana)
27
İşletmelerin Sürdürülebilirliğe Katkısı
Hammadde Çıkarılması Üretim Dağıtım Tüketim Atıklar Sürdürülebilir Üretim Yaşam Döngüsü Analizi Eko-Etiketleme Sürdürülebilir Tasarım Genişletilmiş Üretici Sorumluluğu Sürdürülebilir İşletme Vizyonu
28
Sürdürülebilir İşletme Vizyonu Oluşturma
Kabul etmeme Hevesli olmama Uyma Verimli olma Stratejik bakışa yönelme Sürdürülebilir işletme olma
29
Sürdürülebilir İşletme Vizyonuna Sahip İşletmelerin İzlemesi Gereken Üç Strateji
Kirliliği önleme Ürün yönetimi Temiz teknoloji
30
Sürdürülebilir Üretim Eylemleri
Yalnızca sanayi değil EMAS-Çevre yönetimi ve denetleme taslağı ISO serisi Temiz üretim sisteminin sürdürülebilir bakışıyla ele alınması Hammadde, doğal kaynak kullanımını, atık oluşturmayı en aza indirme Faktör 10
31
Kalundborg Belediyesi
Gübre Fabrikası Tissø Gölü Balık Çiftliği Çiftlikler Rafineri İlaç Fabrikası Sunta Fabrikası Kalundborg Belediyesi Toprak Çimento Fabrikası Kükürt Su Organik Atıklar Isı Buhar Kül Sulu Çamur Temizleme Çamuru Doğalgaz Sıcak Su Gübre Atık Su Kaynatma Suyu Soğutma Suyu Termik Enerji Santrali
32
Yaşam Döngüsü Analizi Ürün yaşam döngüsü – satış döngüsü Hammadde
Üretim Dağıtım Kullanım Elden çıkarma
33
Plastiğin Varolan Yaşam Döngüsü
Hampetrol Monomer Granül Ürün Atık CO2 Biyokütle Plastiğin Varolan Yaşam Döngüsü Plastiğin Sürdürülebilir Yaşam Döngüsü
34
Çamaşır Makinesinde Yıkama
Katı atık Enerji Deterjan Üretimi -Hampetrol -Kimyasallar -Hurma Ağacı Yağı -Mukavva -Diğer Maddeler Hava Kirliliği Su Kirliliği Paketleme & Dağıtım Çamaşır Makinesinde Yıkama Atıkların Toprağa Boşaltılması Atıkların Kanalizasyona Boşaltılması Toprak Kirliliği
35
Eko-Etiketleme Karşılaştırıldığı öbür ürünlere göre çevreye daha az zararlı olduğu kabul edilen ürünlere verilen ödül Zorunlu mu? İsteğe bağlı mı?
36
Eco-Mark White Swan
38
Genişletilmiş Üretici Sorumluluğu
Ürün yaşam döngüsünün son evresinde Üreticinin sorumlulukları
39
Sürdürülebilir Tasarım
Tüm çevresel etkilerin daha tasarım sürecinde öngörülmesi
40
Sürdürülebilir Tasarım İşlemleri
Ürünün ve işlevlerinin yeniden gözden geçirilmesi (örn. ürünün nasıl daha verimli kullanılacağı), Ürünün yaşam döngüsü boyunca enerji ve malzeme tüketiminin düşürülmesi, Ürün bileşiminde yer alan zararlı maddelerin daha çevre dostu alternatiflerle değiştirilmesi, Ürün bileşiminde geri dönüştürülebilecek malzemelerin seçilmesi ve ürünün geri dönüşüm için kolaylıkla ayrılabilecek biçimde yapılandırılması, Ürünün parçalarının yeniden kullanılabilecek biçimde tasarlanması, Ürünün kolayca onarılacak biçimde yapılması ve böylece tüketicilerin zorunlu ürün değişimlerinin önüne geçilmesi.
41
Sürdürülebilir Tasarım Piramidi
Sürdürülebilir Ürün Tasarımı Eko-Tasarım (X) Tasarımı Sürdürülebilirlik
42
Sürdürülebilir Tasarım Stratejileri
Eko-yeniden tasarım (E-) Ekolojik yenilikler (E+) Sürdürülebilir teknolojik yenilikler (E++)
43
Örnek Uygulamalar Naylon torba-kağıt torba Pet şişelerden cep telefonu
P&G –İçme suyu Xerox-kağıt Sınırlı mesafelere dağıtım Her kaynağın ekolojik maliyeti var (eko-muh) Tüm ekolojik maliyetler hesaba katılmalı Atık azaltmak değil, atık önleme Mallar üzerine değil, hizmetler üzerine yoğunlaşma Uzun ömürlü ürünler
44
Gerçekler Su şişesi-su harcıyor Bu araba su yakmıyor ya!
Bilgisayar ve internet sayesinde kağıt israfı azaldı Et yeme sebze ye! Ama niye??? Elektrikli trenlerimiz var? İyi ki fosil yakıt değil! İkinci el telefon alsam mı? Allah’tan su zengini bir ülkeyiz Bozuldu at yenisini al! Dişlerimi fırçalarken, ellerimi sabunlarken suyu açsam da tarlalarda kısılsa!
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.