Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanKadin Iscan Değiştirilmiş 10 yıl önce
1
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI «Değişiklikler, Yenilikler ve Yeni Uygulamalar» Yrd.Doç.Dr. Nalan Kuru Turaşlı
2
Güne Başlama Zamanı Tanışma- Isınma Bugün neler yapacağız?
2013 Okul Öncesi Eğitim Programı Hakkında yanıt arayacağımız sorular ve sorunların tespiti
3
Güne Başlama Zamanı ISINMA TANIŞMA
4
2013 Okul Öncesi Eğitim Programı’nda Temel Değişiklikler Nelerdir?
Güne Başlama Zamanı Güne Başlama Zamanı Soru 1 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı’nda Temel Değişiklikler Nelerdir?
5
Aylık Plan-Günlük Plan- Etkinlik Planı Nasıl Olmalı? «Örnekler»
Güne Başlama Zamanı Güne Başlama Zamanı Soru 2 Aylık Plan-Günlük Plan- Etkinlik Planı Nasıl Olmalı? «Örnekler»
6
Güne Başlama Zamanı Güne Başlama Zamanı Soru 3 Değerlendirme Ama Nasıl? «Günün Değerlendirmesi/Etkinlik Sonu Değerlendirme»
7
Sınıf Düzeni ve Öğrenme Merkezleri «Doğru ve Yanlış Örnekler»
Güne Başlama Zamanı Güne Başlama Zamanı Soru 4 Sınıf Düzeni ve Öğrenme Merkezleri «Doğru ve Yanlış Örnekler»
8
Öğretmen Dosyasında Olması Gerekenler «Belge ve Evraklar»
Güne Başlama Zamanı Güne Başlama Zamanı Soru 5 Öğretmen Dosyasında Olması Gerekenler «Belge ve Evraklar»
9
2013 Okul Öncesi Eğitim Programı’nda Temel Değişiklikler Nelerdir?
Etkinlik Zamanı Güne Başlama Zamanı Soru 1 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı’nda Temel Değişiklikler Nelerdir?
10
ETKİNLİK ZAMANI/ SORU 1 ‘MEB AYLIK ÇOCUKLAR İÇİN OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI-2006’ NIN GÜNCELLENME SÜRECİ VE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER 2006 yılından beri uygulanmakta olan “MEB Aylık Çocuklar İçin Okul Öncesi Eğitim Programı” nı güncellemek üzere proje için belirlenen10 ilden seçilen komisyon üyesi öğretmenler programla ilgili bilimsel çalışmaları incelemiş, ülke çapında öğretmenlerden alınan geri bildirimleri derlemiş ve öğretim üyeleri ile paylaşmışlardır. Komisyon üyesi öğretim üyeleri ve öğretmenler bu bilgilerle beraber alandaki gözlemlerini de dikkate alarak programın hangi boyutlarının iyi anlaşılıp iyi uygulanabildiği; hangi boyutlarının ise iyi anlaşılmadığı hakkındaki görüş ve önerileri tartışmışlardır. Bunun yanı sıra alan yazındaki yenilikleri, yeni uygulamaları ve UNICEF tarafından davet edilen yabancı uzmanların görüş ve önerilerini de dikkate almışlardır.
11
MEB OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI GÜNCELLEME KOMİSYONU ÜYELERİ Koordinatör: Prof. Dr. Gelengül Haktanır Öğretim Elemanları Prof. Dr. Tanju Gürkan: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Prof. Dr. Sibel Güneysu: Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi Prof. Dr. Esra Ömeroğlu: Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi Prof. Dr. Fulya Temel: Gazi Üniversitesi Prof. Dr. Belma Tuğrul: Hacettepe Üniversitesi Prof. Dr. Berrin Akman: Hacettepe Üniversitesi Prof. Dr. Gelengül Haktanır: Ankara Üniversitesi Prof. Dr. Aysel Köksal Akyol: Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Doç. Dr. Figen Turan: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Doç. Dr. Serap Erdoğan: Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Doç. Dr. Gülden Uyanık Balat: Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Doç. Dr. Sema Batu: Anadolu Üniversitesi Yrd. Doç. Dr. Yasin Öztürk: Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yrd. Doç. Dr. Özgül Polat: Marmara Üniversitesi Yrd. Doç. Dr. Refika Olgan: Orta Doğu teknik Yrd. Doç. Dr. Özkan Özgün: Çukurova Üniversitesi Yrd. Doç. Dr. Nalan Kuru Turaşlı: Uludağ Üniversitesi Yrd. Doç. Dr. Necla Tuzcuoğlu: Marmara Üniversitesi Bu proje, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti tarafından UNICEF’in teknik desteği ile yürütülmektedir. Bu proje Avrupa Birliği tarafından finanse edilmektedir.
12
Öğretmenler: E.Burcu Koçak: Antakya/HATAY
Yrd. Doç. Dr. Hülya Gülay: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yrd. Doç. Dr. Dilek Acer: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğr. Gör. Dr. Figen Şahin: Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi Öğr. Gör. Dr. İlknur Özal Göncü: Gazi Üniversitesi Araş. Gör. Dr. Müge Şen: Ankara Üniversitesi Dr. Bülent Madi: Nörolog Ölçme Değerlendirme Uzmanları: Prof.Dr.Şener Büyüköztürk: Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Yrd.Doç.Dr.Ömer Kutlu: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Uzm.Özge Bal: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Editörler: Prof.Dr. Tanju Gürkan Prof.Dr. Gelengül Haktanır Öğretmenler: E.Burcu Koçak: Antakya/HATAY Seray Demir: Eğil / DİYARBAKIR Menekşe Anur: Merkez / ŞANLIURFA Safiye Sıvar: Merkez / VAN Asu Neziha Arslanhan : Seyhan /ADANA Bilginur Şahin: Yakutiye / ERZURUM Şule Bozkurtoğlu: Karşıyaka / İZMİR Zeliha Öztürk: Patnos / AĞRI Nuray Taşcı: Silifke / MERSİN Bu proje, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti tarafından UNICEF’in teknik desteği ile yürütülmektedir. Bu proje Avrupa Birliği tarafından finanse edilmektedir.
13
PROJE İLLERİ Adana, Ağrı, Ankara, Diyarbakır, Erzurum, Hatay, İzmir, Mersin, Şanlıurfa, Van Proje illeri şu kriterlere göre belirlenmiştir: a) toplumsal olarak dezavantajlı çocukların gündüz bakım ve okul öncesi eğitim hizmetlerine az katılabildikleri iller b) dezavantajlı kadınların işgücü piyasasına katılımının sınırlı olduğu iller
14
ETKİNLİK ZAMANI/ SORU 1 Bu ön hazırlık aşamasından sonra güncelleme çalışması başlamıştır. Programın uygulamada sıkıntı yaşanmayan, uygun görülen bölüm ve açıklamalarına yine yer verilmiştir. Bu çalışmalar sonunda güncellenen programın özellikleri 2006 programıyla karşılaştırılarak aşağıda özetlenmiştir; Program güncelleme çalışmasında eğitim süreci; planlama, uygulama ve değerlendirme boyutları altında ele alınmıştır. Çocukların gözlemlenerek gelişimsel özelliklerinin daha iyi izlenip değerlendirilmesinin programın esasını oluşturması nedeniyle 2006 programının planlama uygulama ve değerlendirme aşamaları bu temele dayandırılarak güncellenmiştir. “Programın Tanıtımı Bölümü” yapılan değişikliklere göre yeniden oluşturulmuştur.
15
ETKİNLİK ZAMANI/ SORU 1 Program kitabında bilgi metinlerine yer vermeme kararı alınmış, bu nedenle 2006 Programındaki “II. Bölüm” çıkarılarak daha öz ve çerçeve bir program hazırlanmıştır. Gelişim özellikleri gözden geçirilip aylara göre güncellenmiştir. Psikomotor gelişim alanının motor gelişim alanı olarak adlandırılmasına karar verilmiştir. Kavram listesi, ilgili ölçekler temel alınarak kategoriler altında düzenlenmiştir (Ek 5). Ölçme ve değerlendirme uzmanlarıyla yapılan çalışmaların sonucunda daha ölçülebilir ve gözlenebilir olduğu için “Amaç ve Kazanımlar”, “Kazanım ve Göstergeler” halinde yeniden ele alınarak düzenlenmiştir. Her kazanım göstergeleri ile beraber açıklanmıştır (Ek 12).
16
ETKİNLİK ZAMANI/ SORU 1 Öğretmenlerin gruplarındaki çocukların gelişimlerini desteklemek amacıyla öğrenme ortamları oluştururken kazanımları kolaylıkla belirleyebilmeleri için gelişim özellikleri, kazanımlar, göstergeler ve açıklamalar gelişim alanlarına göre gruplandırılarak birlikte sunulmuştur (Ek 12). Eğitim ortamında düzenlemeler yapılarak eğitimin doğru planlanması ve uygulanmasında çok önemli yeri olan öğrenme merkezleri ve bu merkezlerde bulunması gereken materyaller detaylı olarak yazılmıştır.
17
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI KAVRAMLARA AYLIK EĞİTİM PLANLARINDA YER VERME DURUMU ÇİZELGESİ Okul: Öğretmen: Grup: KATEGORİLER KAVRAMLAR* Eylül Ekim Kasım Aralık Ocak Şubat Mart Nisan Mayıs Haziran RENK Öğretmen ele aldığı renk ve renk tonlarını aylara göre kaydeder GEOMETRİK ŞEKİL Daire Çember Üçgen Kare Dikdörtgen Elips Kenar Köşe BOYUT Büyük-Orta-Küçük İnce-Kalın Uzun-Kısa Geniş-Dar MİKTAR Az-Çok Ağır-Hafif Boş-Dolu Tek-Çift Yarım-Tam Eşit Kalabalık-Tenha Parça-Bütün Para YÖN/ MEKÂNDA KONUM Ön-Arka Yukarı-Aşağı İleri-Geri Sağ- Sol Önünde-Arkasında Alt-Üst-Orta Altında-Ortasında-Üstünde Arasında Yanında Yukarıda-Aşağıda İç-Dış İçinde-Dışında İçeri-Dışarı Uzak-Yakın Alçak-Yüksek Sağında-Solunda SAYI / SAYMA 1-20 arası sayılar Sıfır İlk-Orta-Son Önceki-sonraki Sıra sayısı (birinci-ikinci…) DUYU Tatlı Tuzlu Acı Ekşi Sıcak-Soğuk-Ilık Sert-Yumuşak Kaygan-Pütürlü Tüylü-Tüysüz Islak-Kuru Sivri-Küt Kokulu-Kokusuz Parlak-Mat Taze-Bayat Sesli-Sessiz DUYGU Mutlu Üzgün Kızgın Korkmuş Şaşkın ZIT Aynı-Farklı-Benzer Açık-Kapalı Hızlı-Yavaş Canlı-Cansız Hareketli-Hareketsiz Kolay-Zor Karanlık-Aydınlık Ters-Düz Düzenli-Dağınık Eski-Yeni Başlangıç-Bitiş Kirli-Temiz Aç-Tok Düz-Eğri Güzel-Çirkin Doğru-Yanlış Şişman-Zayıf Yaşlı-Genç Derin-Sığ Açık-Koyu ZAMAN Önce-Şimdi-Sonra Sabah-Öğle-Akşam Dün-Bugün-Yarın Gece-Gündüz KAVRAM EKLENEBİLİR
18
Yıllık Eğitim Planları yerine Aylık Eğitim Planı
ETKİNLİK ZAMANI/ SORU 1 Etkinliklerin alanda yanlış anlaşılabildiği görüldüğü için etkinlik çeşitleri örneklerle açıklanmıştır. Hareket gelişiminin daha çok desteklenmesi gerektiği ortaya konduğu için hareket etkinlikleri ayrı bir grup olarak tanımlanmıştır. Yıllık Eğitim Planları yerine Aylık Eğitim Planı Günlük Plan yerine Tam Gün/Yarım Gün Günlük Eğitim Akışı Ve Etkinlik planı getirilmiştir.
19
Etkinlik Kitabı: Pamuk Şekerim Öğretmenler İçin Etkinlik Kitabı
ETKİNLİK ZAMANI/ SORU 1 Bunların yanı sıra, Etkinlik Kitabı: Pamuk Şekerim Öğretmenler İçin Etkinlik Kitabı Aile Katılım Program Kitabı 2013 programındaki temel değişiklikler arasında sayılabilir…
20
Aylık Plan-Günlük Plan- Etkinlik Planı Nasıl Olmalı? «Örnekler»
ETKİNLİK ZAMANI Soru 2 Aylık Plan-Günlük Plan- Etkinlik Planı Nasıl Olmalı? «Örnekler»
21
ETKİNLİK ZAMANI/ SORU 2 AYLIK EĞİTİM PLANI Bu programda öğretmenin eğitimini aylık dönemler halinde planlaması önerilmektedir. O nedenle yıllık plan sistemi kaldırılmıştır. Aylık plan, öğretmenin çalıştığı çocuk grubunun gelişimini desteklemek için etkinlik oluşturmak üzere alacağı kazanım ve göstergeleri, kavramları, belirli gün ve haftalar ile aile katılımı ve değerlendirme süreçlerini içeren bir çalışma planıdır (Ek 3).
22
Ek 3.
23
ETKİNLİK ZAMANI/ SORU 2 Öğretmenin o ay için alması gereken kazanımları, ilgili göstergeleri ve kavramları belirleyebilmesi için, çocukları rutin olarak gözlemlemesi ve gözlemlediği gelişim özelliklerini “Gelişim Gözlem Formu” na (Ek 1) kaydetmesi gerekmektedir. Gözlemlerden elde edilen bilgiler doğrultusunda çocukların desteklenmesi gereken gelişim özelliklerinin dikkate alınması önemsenmelidir.
24
ETKİNLİK ZAMANI/ SORU 2 Öğretmen, her ay planında yer verdiği kavramları “Kavramlara Aylık Eğitim Planlarında Yer Verme Durumu Çizelgesi” ne (Ek 5); kazanım ve göstergeleri ise “Kazanım ve Göstergelere Aylık Eğitim Planlarında Yer Verme Durumu Çizelgesi”ne (Ek 6) kaydetmelidir. Öğretmen, ilgili ayda yer alan belirli gün ve haftalar ile gerçekleştirmeyi planladığı aile katılımı etkinliklerini aylık planının ilgili bölümlerinde belirtir.
25
DOĞRU OLMAYAN BİR ÇALIŞMA Aşağıda sunulan planındaki yanlışları bulalım
27
YANLIŞLAR; KAZANIMLAR HER GELİŞİM ALANINDAN ALINMAMIŞ,
GÖSTERGELERİN YAZILIŞI YANLIŞ, KAVRAMLAR KATEGORİLERİ İLE BERABER YAZILMAMIŞ, AİLE KATILIMINDA FORMATTA YAZILAN AÇIKLAMA VAR. O AY YAPILACAKLAR OLMALIYDI, ALAN GEZİSİ YANLIŞ, DEĞERLENDİRME AİLE KATILIMI GİBİ OLMUŞ. BUNUN YANISIRA EVDEN EĞİTİMİ DESTEKLEYİCİ BİRŞEYLER İSTEMEK AİLE KATILIMININ SADECE BİR YÖNTEMİDİR.
28
ETKİNLİK ZAMANI/ SORU 2 GÜNLÜK EĞİTİM AKIŞI
29
YARIM GÜNLÜK EĞİTİM AKIŞI FORMATI
Ek MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI YARIM GÜNLÜK EĞİTİM AKIŞI FORMATI Okul Adı : ……………….. Tarih : …./…./….. Yaş Grubu : …………… Ay Öğretmen Adı : ………………. Güne Başlama Zamanı Günün bu ilk etkinliği, çocukların gün içerisinde yapılacak etkinliklere uyumunu sağlamak amacı ile sohbet edildiği, o gün yapılacak olan etkinlikler, öğrenme merkezleri hakkında bilgi verildiği ve çocukların hangi öğrenme merkezlerinde oynayacaklarına karar verdikleri zaman aralığıdır. Bu sürecin sonunda çocuklar öğrenme merkezlerinde serbest oyuna başlarlar. Ancak gün, her zaman böyle devam etmeyebilir. O gün yapılacak eğitimle ilgili olarak alan gezisine çıkmak, sabah yürüyüşü yapmak da güne başlama zamanının ardından yapılabilecek farklı etkinliklerdir. Oyun Zamanı Öğrenme merkezlerinde/ açık havada oyun. Kahvaltı, Temizlik Etkinlik Zamanı Bu sürede Türkçe, müzik, matematik, drama, oyun, fen, hareket, okuma yazmaya hazırlık ve sanat etkinlikleri ile alan gezisinden biri veya birkaçı yapılabilir. Etkinlikler tek başına veya bütünleştirilmiş olarak planlanabilir; bireysel, küçük veya büyük grup etkinlikleri olarak uygulanabilir. O gün bu etkinliklerden hangisinin/hangilerinin yapılacağına grubun gereksinimine, belirlenen kazanımlara ve ayrılan süreye göre karar verilmelidir. Etkinlik uygulamaları sınıf içinde olduğu kadar açık havada da yapılmalıdır. Günü Değerlendirme Zamanı Çocukların günlerini planlamaları, planladıklarını uygulamaları ve gün sonunda da yaptıklarını değerlendirmeyi öğrenmeleri önemli bir kazanımdır. Bu nedenle, günün sonunda yine bütün grup bir araya toplanır ve günün değerlendirilmesi amaçlı sohbet edilir. Mümkün olduğu kadar açık uçlu sorular aracılığıyla, hangi öğrenme merkezlerinde ne tür oyunlar oynadıkları, hangi etkinlikleri yaptıkları, ortam ve materyaller gibi konularda çocuklarla beraber değerlendirme yapılır. Bu süreçte o gün uygulanan tüm etkinliklerin değerlendirmelerinden de yararlanılır. Ayrıca o güne ait paylaşmak istedikleri mutlu ya da üzücü bir olayın olup olmadığı veya o gün gözlenen olumlu davranışlar hakkında konuşulabilir. Gerektiğinde gün içinde de bu değerlendirme sürecine yer verilebilir. Öğretmen, her gün, günü değerlendirme zamanında bir sonraki günün eğitim sürecinde neler yapmak istediklerini çocuklara sorarak onların planlama sürecine de aktif katılımına özen göstermelidir. Ardından ertesi gün yapılabilecek etkinlikler hakkında konuşulur, evde yapılacak bir çalışma, okula getirilecek bir materyal veya gidilecek bir gezi gibi konularda hatırlatma yapılır. Eve Gidiş İlgili hazırlıklar tamamlanır ve çocuklarla vedalaşılır. Genel Değerlendirme: Gün bittikten sonra genel bir değerlendirme yapılır. Bu değerlendirmede günü değerlendirme zamanında yapılanlar ile etkinliklerin değerlendirilmesi sonucunda elde edilenler çocuk, program ve öğretmen boyutları dikkate alınarak bu bölüme genel ifadeler halinde yazılır.
30
TAM GÜNLÜK EĞİTİM AKIŞI FORMATI
Ek MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI TAM GÜNLÜK EĞİTİM AKIŞI FORMATI Okul Adı : ……………….. Tarih : …./…./….. Yaş Grubu : …………… Ay Öğretmen Adı : ………………. Güne Başlama Zamanı Günün bu ilk etkinliği, çocukların gün içerisinde yapılacak etkinliklere uyumunu sağlamak amacı ile sohbet edildiği, o gün yapılacak olan etkinlikler, öğrenme merkezleri hakkında bilgi verildiği ve çocukların hangi öğrenme merkezlerinde oynayacaklarına karar verdikleri zaman aralığıdır. Bu sürecin sonunda çocuklar öğrenme merkezlerinde serbest oyuna başlarlar. Ancak gün, her zaman böyle devam etmeyebilir. O gün yapılacak eğitimle ilgili olarak alan gezisine çıkmak, sabah yürüyüşü yapmak da güne başlama zamanının ardından yapılabilecek farklı etkinliklerdir. Oyun Zamanı Öğrenme merkezlerinde/ açık havada oyun. Kahvaltı, Temizlik Etkinlik Zamanı Bu sürede Türkçe, müzik, matematik, drama, oyun, fen, hareket, okuma yazmaya hazırlık ve sanat etkinlikleri ile alan gezisinden biri veya birkaçı yapılabilir. Etkinlikler tek başına veya bütünleştirilmiş olarak planlanabilir; bireysel, küçük veya büyük grup etkinlikleri olarak uygulanabilir. O gün bu etkinliklerden hangisinin/hangilerinin yapılacağına grubun gereksinimine, belirlenen kazanımlara ve ayrılan süreye göre karar verilmelidir. Etkinlik uygulamaları sınıf içinde olduğu kadar açık havada da yapılmalıdır. Öğle Yemeği, Temizlik Dinlenme Zamanı Çocukların yaş grubuna ve gereksinimlerine göre süresi değişebilen, çocukların kendi tercih ettikleri etkinliklerle (kitap inceleme, resim yapma, dinlendirici bir müzik dinleme vb.) vakit geçirebilecekleri bir zaman aralığıdır. Gereksinim duyan çocuklar bu zaman aralığında uyuyabilirler. Daha küçük yaş grubunun dinlenme gereksinimini karşılayabilmesi için özel bir mekân ve donanım gerekebilir. Öğrenme merkezlerinde/açık havada oyun.
31
Günü Değerlendirme Zamanı
Çocukların günlerini planlamaları, planladıklarını uygulamaları ve gün sonunda da yaptıklarını değerlendirmeyi öğrenmeleri önemli bir kazanımdır. Bu nedenle, günün sonunda yine bütün grup bir araya toplanır ve günün değerlendirilmesi amaçlı sohbet edilir. Mümkün olduğu kadar açık uçlu sorular aracılığıyla, hangi öğrenme merkezlerinde ne tür oyunlar oynadıkları, hangi etkinlikleri yaptıkları, ortam ve materyaller gibi konularda çocuklarla beraber değerlendirme yapılır. Bu süreçte o gün uygulanan tüm etkinliklerin değerlendirmelerinden de yararlanılır. Ayrıca o güne ait paylaşmak istedikleri mutlu ya da üzücü bir olayın olup olmadığı veya o gün gözlenen olumlu davranışlar hakkında konuşulabilir. Gerektiğinde gün içinde de bu değerlendirme sürecine yer verilebilir. Öğretmen, her gün, günü değerlendirme zamanında bir sonraki günün eğitim sürecinde neler yapmak istediklerini çocuklara sorarak onların planlama sürecine de aktif katılımına özen göstermelidir. Ardından ertesi gün yapılabilecek etkinlikler hakkında konuşulur, evde yapılacak bir çalışma, okula getirilecek bir materyal veya gidilecek bir gezi gibi konularda hatırlatma yapılır. Eve Gidiş İlgili hazırlıklar tamamlanır ve çocuklarla vedalaşılır. Genel Değerlendirme: Gün bittikten sonra genel bir değerlendirme yapılır. Bu değerlendirmede günü değerlendirme zamanında yapılanlar ile etkinliklerin değerlendirilmesi sonucunda elde edilenler çocuk, program ve öğretmen boyutları dikkate alınarak bu bölüme genel ifadeler halinde yazılır.
32
ÖRNEK YARIM GÜNLÜK EĞİTİM AKIŞI EK 10.
33
EK 10. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI ÖRNEK YARIM GÜNLÜK EĞİTİM AKIŞI Tarih :……./…./….. Yaş Grubu : ………………Ay Öğretmen Adı : ……………….. Güne Başlama Zamanı Oyun Zamanı Açık havada oyun. Kahvaltı, Temizlik Etkinlik Zamanı “Bil Bakalım Hangi Top” isimli bütünleştirilmiş hareket ve matematik etkinliği. "Kartaneleri" isimli Türkçe etkinliği. Günü Değerlendirme Zamanı Eve Gidiş Genel Değerlendirme:
34
YANLIŞ ÖRNEK (Aşağıda tam günlük bir eğitim akışı ve akışta yer verilen iki etkinliği inceleyelim)
36
YANLIŞLAR: Güne başlama zamanı ve oyun zamanında yazılanlar hem yanlış hem de bu bölümlere bir şey yazmaya gerek yok. Etkinlik zamanlarında etkinliklerin çeşidi ve çalışma şekilleri yazılmamış. Günü değerlendirme zamanının altındakiler eski formattaki gibi kalmış (genel değerlendirme bölümü yok, imzalar kalmış). Eve gidiş bölümüne de bir şey yazmaya gerek yok.
39
YANLIŞLAR: Her iki etkinlik formatı da eski formatta kalmış, iki bölüm çıkarılmamış. Her iki etkinliğin de tüm bölümleri niteliksiz ve günlük eğitim akışındaki etkinlik zamanları için yeterli değil. Öğrenme süreçleri öğretmenin çocuklarda göstergeleri gözleyebileceği detayı vermiyor. 4. Kazanım ve göstergeler arttırılıp diğer etkinlik çeşitleri ile bütünleştirilmelidir.
40
ETKİNLİK KİTABINDAN DOĞRU BİR ÇALIŞMA
43
Oyun Zamanı OYUN ZAMANI
44
ETKİNLİK ZAMANI/ SORU 3 Soru 3 Değerlendirme Ama Nasıl? «Günün Değerlendirmesi/Etkinlik Sonu Değerlendirme»
45
PROGRAMDA DEĞERLENDİRME SÜRECİ ÇOK YÖNLÜDÜR
Değerlendirmede çocuğun, programın ve öğretmenin kendini değerlendirme süreci iç içe olduğundan, birinden elde edilen bulgular diğerlerinin değerlendirilmesinde de kullanılır.
46
A) ÇOCUKLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ
ETKİNLİK ZAMANI/ SORU 3 A) ÇOCUKLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ Çocuğun bütün gelişim alanlarını kapsayan bilgi, beceri, tutum ve alışkanlıkların genel bir biçimde özetlenmesi ise, “Gelişim Gözlem Formu”na dayalı olarak yılda iki kez hazırlanacak olan “Gelişim Raporu” ile gerçekleştirilecektir. Buna göre, Ek 2’de yer alan “Gelişim Raporu”, öğretmenlerin çocukları gözlemlerken kullandıkları gelişim gözlem formlarında yer alan bilgileri analiz ederek değerlendirdikleri ve ailelere önerilerde bulundukları bir rapordur.
47
Ek 1. MEB ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI
GELİŞİM GÖZLEM FORMU Okul Adı : Öğretmenin Adı ve Soyadı : Çocuğun Adı ve Soyadı : Çocuğun Doğum Tarihi : …. /…. / Çocuğun Cinsiyeti : ………………... Gelişim Alanları Gözlem Tarihi Motor Bilişsel Dil Gelişimi Sosyal ve Duygusal Özbakım Becerileri …. /…. / Görüş ve Öneriler
48
Ek 2. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI
GELİŞİM RAPORU Sayın Öğretmen, Gelişim raporu çocukların aşağıda belirtilen alanlardaki gelişimlerine ilişkin gözlemlerinizi kaydetmeniz amacıyla hazırlanmıştır. Bu rapor, her dönemin sonunda her çocuk için doldurulacaktır. Raporu oluştururken çocuğun olumlu özelliklerini öne çıkaran ifadelerle başlayınız. Öncelikle çocukların beklenen düzeyde gösterdikleri becerileri, daha sonra geliştirilmesi gereken becerileri yazınız. Bu amaçla çocuklar için doldurduğunuz Gelişim Gözlem Formlarında (EK 1) yer alan bilgilerden yararlanınız. Bu bilgiler doğrultusunda görüş ve önerilerinizi de yazınız. Okul Adı : Öğretmenin Adı ve Soyadı : Rapor Tarihi : / / Çocuğun Adı ve Soyadı : Çocuğun Doğum Tarihi : / / 20. … Cinsiyeti : ……. Okula Başlama Tarihi : / / Motor Gelişim: Bilişsel Gelişim: Dil Gelişimi: Sosyal ve Duygusal Gelişim: Özbakım Becerileri: Görüş ve Öneriler:
49
ÇOCUKLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ
Bunun yanısıra öğretmen, eğitim döneminin başından itibaren her çocuk için bir “Gelişim Dosyası” (portfolyo) oluşturarak çocukların yaptığı tüm çalışmalar içinden çocuklarla birlikte seçtiklerini, ailelerden gelen mektup gibi belgeleri ve çocukların gelişim gözlem formları ile gelişim raporlarını (Ek1 ve Ek2) bu dosyalarda biriktirmelidir. Eğitim dönemlerinin sonunda aileler okula davet edilerek “Gelişim Dosyası Paylaşım Günü” düzenlenmelidir. Çocukların bu güne katılan aile bireyleriyle kendi gelişim dosyalarındaki çalışmalarını paylaşmaları için rehberlik edilmelidir.
54
Günlük Eğitim Sürecinin ve Etkinliklerin Değerlendirilmesi -1
ETKİNLİK ZAMANI/ SORU 3 Günlük Eğitim Sürecinin ve Etkinliklerin Değerlendirilmesi -1 Etkinliklerin değerlendirilmesi amacıyla çocuklar etkinlikle ilgili konuşabilir, birbirlerine sunum yapabilirler, çalışma sayfaları/bellek kartları kullanılabilir, resim yapılabilir, afiş/poster hazırlanabilir, etkinlikle ilgili çekilen fotoğraflar çocuklarla incelenebilir veya sergiler düzenlenebilir. Bunların yanı sıra etkinlik sürecinde/sonunda yapılan tartışmalar aşağıdaki türde sorularla yönlendirilebilir.
55
Günlük Eğitim Sürecinin ve Etkinliklerin Değerlendirilmesi - 3
ETKİNLİK ZAMANI/ SORU 3 Günlük Eğitim Sürecinin ve Etkinliklerin Değerlendirilmesi - 3 Betimleyici Sorular; Değerlendirmeye başlarken ilk olarak etkinlikte ne yapıldığı açıklanır. Böylece etkinliğin süreç olarak gözden geçirilmesi sağlanır. Örnek Sorular: Biraz önce oynadığımız oyunda kimler vardı? Oyunda senin rolün neydi? Biraz önce yaptığımız deneyde önce ne oldu sonra ne oldu? Bu oyunu başka nasıl oynayabiliriz? Bugün nereye gittik? Nasıl gittik? Neler gördük? Etkinliğimizde hangi malzemeler kullandık? Bugün gittiğimiz itfaiye merkezinde en çok hangi renk kullanılmıştı? Duyuşsal Sorular; Çocuklara etkinlik sırasında ne hissettikleri sorulur ve böylece hem kendi duygularının hem de başkalarının duygularının farkına varmaları sağlanır. Örnek Sorular: Biraz önce …….. rolünü canlandırmak hoşunuza gitti mi? Neler hissettiniz? Az önce dinlediğiniz öyküde kaybolan çocuk sizce neler hissetmiş olabilir? Akvaryumdaki balıkları izlemek sizi heyecanlandırdı mı? Neden? Yaptığınız hareketlerden hangisinde en çok zorlandınız? Yemekten en çok hoşlandığınız yiyecekler nelerdir? Bugün sizi üzen/meraklandıran/mutlu eden/şaşırtan/kızdıran bir şey oldu mu? Paylaşmak ister misiniz?
56
Günlük Eğitim Sürecinin ve Etkinliklerin Değerlendirilmesi - 3
ETKİNLİK ZAMANI/ SORU 3 Günlük Eğitim Sürecinin ve Etkinliklerin Değerlendirilmesi - 3 Kazanımlara Yönelik Sorular; Yaşamla İlişkilendirme Soruları; Etkinlikte ele alınan kazanım ve göstergelere yönelik sorular sorulur. Örnek Sorular: Heykeller ne tip malzemelerden yapılabilir? Sıra olmak neden gereklidir? İlkbaharda çevremizde ne tip değişiklikler olur? Her nesnenin kokusu var mıdır? Kokusu olan/olmayan nesneleri sayar mısınız? İncelediğimiz nesnelerden hangisi çok ağırdı/hafifti? Sınıfımızda kapağı olan nesneleri bulup getir misiniz? Çocuklara etkinlikte yaşadıkları ile kendi yaşantıları arasında ilişki kurabilmeleri için sorular sorulur. Amaç, çocukların öğrenmelerinin kalıcılığının sağlanmasıdır. Örnek Sorular: Başka nerelerde heykel gördünüz? Pazar-market vb. kalabalık yerlere ailenizle gidiyor musunuz? Gittiğiniz yerlerde nelere dikkat ediyorsunuz? Kimler oyun oynar? Köyünüzde/Bahçenizde/Okula gidip gelirken hangi hayvanları görürsünüz?
57
Sınıf Düzeni ve Öğrenme Merkezleri «Doğru ve Yanlış Örnekler»
ETKİNLİK ZAMANI Güne Başlama Zamanı Soru 4 Sınıf Düzeni ve Öğrenme Merkezleri «Doğru ve Yanlış Örnekler»
58
PROGRAMIN UYGULANMASINDA ÖĞRENME MERKEZLERİ ÖNEMLİDİR
ETKİNLİK ZAMANI/ SORU 4 PROGRAMIN UYGULANMASINDA ÖĞRENME MERKEZLERİ ÖNEMLİDİR Öğrenme merkezleri günlük eğitim akışında yer alan etkinliklerde ele alınan kavram, kazanım ve göstergeler doğrultusunda seçilmiş farklı materyalleri de barındıran, birbirlerinden dolap, pano, farklı renkte halılar, yer döşemeleri ya da yere yapıştırılan bantlar gibi malzemelerle ayrılmış olan oyun alanlarıdır. Merkezler sınıf içinde özelliklerine göre yerleştirilmelidir. Örneğin daha hareketli oyunlar oynanabilen blok merkezinin kitap merkezinden mümkün olduğunca uzak bir yerde düzenlenmesi farklı ilgi alanlarında bulunan çocuklara rahatlık sağlayacak, sınıf düzeninin sağlanmasına da doğal yoldan yardımcı olacaktır.
59
PROGRAMIN UYGULANMASINDA ÖĞRENME MERKEZLERİ ÖNEMLİDİR
ETKİNLİK ZAMANI/ SORU 4 PROGRAMIN UYGULANMASINDA ÖĞRENME MERKEZLERİ ÖNEMLİDİR Bir sınıfta kaç merkez olacağını sınıftaki çocuk sayısı ve sınıfın fiziksel koşulları belirler. Her merkezde oynayacak çocuk sayısını sınıftaki merkezlerin sayısı, merkezlerin büyüklüğü ve materyallerin yeterliliği belirler. Okul öncesi eğitim kurumlarında her zaman bulunması önerilen merkezler; blok, kitap, müzik, sanat, fen ve dramatik oyun merkezleridir.
60
DOĞRU DÜZENLENMEMİŞ SINIF ORTAMI
63
DOĞRU DÜZENLENMİŞ SINIF ORTAMLARI
64
1. Blok Merkezi 2. Dramatik Oyun Merkezi 3. Sanat Merkezi 4
1. Blok Merkezi 2. Dramatik Oyun Merkezi 3. Sanat Merkezi 4. Kitap Merkezi 5. Fen Merkezi 6. Kum ve Su Masası 7. Müzik Merkezi 8. Giriş ve Bekleme Alanı
66
ÖZEL BİR ANAOKULU - İZMİR
67
BAĞIMSIZ KAYAPINAR ANAOKULU - DİYARBAKIR
69
ÖDEMİŞ BAĞIMSIZ ANAOKULU - İZMİR
71
BAĞIMSIZ HAMİTLER ANAOKULU - BURSA
72
ETKİNLİK ZAMANI Güne Başlama Zamanı Soru 5 Öğretmen Dosyasında Olması Gerekenler «Belge ve Evraklar»
73
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENİNİN EĞİTİM PROGRAMI DOSYASI;
ETKİNLİK ZAMANI/ SORU 5 OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENİNİN EĞİTİM PROGRAMI DOSYASI; Her ay aylık eğitim planını hazırlar ve dosyasına koyar (Ek 3). Kavramlara ve Kazanım ve Göstergelere Yer Verme Durumu Çizelgelerinin (Ek 5 ve Ek 6) çıktısını alır (yılda bir kere). Her ay aylık eğitim planını hazırlarken aldığı kavram, kazanım ve göstergeleri çizelgelerin ilgili bölümlerine işaretler. Bu iki eki de dosyasına koyar.
74
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENİNİN EĞİTİM PROGRAMI DOSYASI;
ETKİNLİK ZAMANI/ SORU 5 OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENİNİN EĞİTİM PROGRAMI DOSYASI; Her ayın sonunda o ayın değerlendirmesini çocuk, eğitim programı ve öğretmen açısından ele alarak yapar ve aylık eğitim planının değerlendirme bölümüne yazarak dosyasına koyar. Her sabah günlük eğitim akışına o gün yapacaklarını kaydedip, o gün yapacağı etkinlik planı/planları ile birlikte dosyasına koyar (Ek 4,8/9).
75
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENİNİN EĞİTİM PROGRAMI DOSYASI;
ETKİNLİK ZAMANI/ SORU 5 OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENİNİN EĞİTİM PROGRAMI DOSYASI; Her ayın sonunda o ayın değerlendirmesini çocuk, eğitim programı ve öğretmen açısından ele alarak yapar ve aylık eğitim planının değerlendirme bölümüne yazarak dosyasına koyar. Her sabah günlük eğitim akışına o gün yapacaklarını kaydedip, o gün yapacağı etkinlik planı/planları ile birlikte dosyasına koyar (Ek 4,8/9).
76
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENİNİN EĞİTİM PROGRAMI DOSYASI;
ETKİNLİK ZAMANI/ SORU 5 OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENİNİN EĞİTİM PROGRAMI DOSYASI; Gün bittikten sonra çocuklarla günü değerlendirme zamanında yaptıkları değerlendirmeleri yine çocuk, eğitim programı ve öğretmen açısından ele alarak günlük eğitim akışının genel değerlendirme bölümüne kaydeder. Genel değerlendirme bölümü doldurulmuş olan günlük eğitim akışını dosyasına koyar.
77
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENİNİN EĞİTİM PROGRAMI DOSYASI;
ETKİNLİK ZAMANI/ SORU 5 OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENİNİN EĞİTİM PROGRAMI DOSYASI; Böylece öğretmenin eğitim programı dosyasında değerlendirilmiş aylık eğitim planları, içinde bulunulan ayda uygulanmakta olan aylık eğitim planı, aylık eğitim planı yapılırken doldurulan kavramlar ile kazanım ve göstergelere yer verme durumu çizelgeleri, genel değerlendirme bölümleri yazılmış günlük eğitim akışları, geçmiş günlere ait etkinlik planları, içinde bulunulan güne ait günlük eğitim akışı ve etkinlik planları yer alır.
78
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENİNİN EĞİTİM PROGRAMI DOSYASI;
ETKİNLİK ZAMANI/ SORU 5 OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENİNİN EĞİTİM PROGRAMI DOSYASI; Öğretmen; Belgelerini bilgisayar ortamında mutlaka kayıt altına almalıdır. Bu sistem öğretmenin mesleki gelişimini destekleyecek, eğitimini planlama uygulama ve değerlendirmesini kolaylaştıracaktır.
79
Biz bu 1,5- 2 saat içinde neler yaptık? Nelerden söz ettik?
Değerlendirme Zamanı Güne Başlama Zamanı Tanımsal Biz bu 1,5- 2 saat içinde neler yaptık? Nelerden söz ettik?
80
En hoşunuza giden/gitmeyen kısmı ne oldu?
Değerlendirme Zamanı Güne Başlama Zamanı Duyuşsal En hoşunuza giden/gitmeyen kısmı ne oldu?
81
Ne öğrendik? Aklımızda ne kaldı?
Değerlendirme Zamanı Güne Başlama Zamanı Bilişsel Ne öğrendik? Aklımızda ne kaldı?
82
Bunların ne kadarını uygulayabilirim diyoruz..?
Değerlendirme Zamanı Güne Başlama Zamanı Yaşantısal Bunların ne kadarını uygulayabilirim diyoruz..?
83
PROGRAMIN, ÜLKEMİZDE YAŞAYAN OKUL ÖNCESİ DÖNEMDEKİ TÜM ÇOCUKLARIN
GELİŞİMLERİNİ DESTEKLEMEK ÜZERE EN İYİ ŞEKİLDE DEĞERLENDİRİLMESİ DİLEĞİYLE… Bu proje, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti tarafından UNICEF’in teknik desteği ile yürütülmektedir. Bu proje Avrupa Birliği tarafından finanse edilmektedir.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.