Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

FEN ve TEKNOLOJİ ÖĞRETMEN EĞİTİMİNDE SOSYOBİLİMSEL DURUM TEMELLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI Prof. Dr. Fitnat Kaptan Dr. Kaan Batı.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "FEN ve TEKNOLOJİ ÖĞRETMEN EĞİTİMİNDE SOSYOBİLİMSEL DURUM TEMELLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI Prof. Dr. Fitnat Kaptan Dr. Kaan Batı."— Sunum transkripti:

1 FEN ve TEKNOLOJİ ÖĞRETMEN EĞİTİMİNDE SOSYOBİLİMSEL DURUM TEMELLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI
Prof. Dr. Fitnat Kaptan Dr. Kaan Batı

2 İçindekiler Fen Eğitim Programının Amacı Sosyobilimsel Durum Akımı
Fen Eğitim Programının Amacı Sosyobilimsel Durum Akımı Sosyobilimsel Durumlar Nedir? Sosyobilimsel Konu/durum örnekleri Fen sınıflarında Kullanımının Katkıları Öğretmenin Pozisyonu Sosyobilimsel Durum Temelli Öğretim

3 Fen Öğretim Programı’nın Amacı
Program geliştirme çalışmaları sonrasında ilköğretim fen ve teknoloji veya yeni ismi ile Fen Bilimleri öğretim programımızın temel vizyonu; Bireysel farklılıkları ne olursa olsun bütün öğrencilerin fen ve teknoloji okuryazarı olarak yetişmeleri vurgulanmıştır(MEB, 2005; MEB, 2013). Fen okuryazarı bireyler bilim yapmak için bilimsel iletişimlerde bulunmalarını, günlük hayatımızdaki ve etkileşim halinde bulunduğumuz toplumdaki fen ve teknoloji etkileşimlerini yeterli bir şekilde anlayan kimliğe sahip kişilerdir (Hofstein, Eilks ve Bybee, 2011). Bu noktada “hangi tür içerik (bağlam) tüm öğrencilerin fen okuryazarı olmalarını sağlar?

4 Sosyobilimsel Durumlar
Teknoloji Toplum Sosyobilimsel Durumlar 1980’lerden bu yana üç bilgi alanının bağlılığı hakkında öğrencileri eğitme yolları aranmaktadır (Yager, 1996)

5 Sosyobilimsel Durum Nedir?
Sosyobilimsel durumlar (SBD) bilimin kavramsal ve teknolojik boyutları ile ilişkili toplumsal ikilemleri kapsayan, öğrencilerin karşılıklı diyalog, çekişme ve tartışma içerisine girecekleri toplumu etkileyen bilimsel durumlardır (Sadler, 2004; Zeidler & Nichols, 2009) Sosyo-bilimsel konular olarak adlandırılan konular bilim ve toplumun karmaşık etkileşimlerinin sonucu oluşmuştur (Kolstø, 2001; Zeidler, Walker, Ackett, Simmons, 2002). Sosyobilimsel konular, vatandaşların bir karar almak zorunda olduğu, göreceli sağlık, çevre ve tekno-bilimsel yeniliklerin sosyal ikilemleri olarak tanımlanır (Molinatti, Girault, Hammond, 2010)

6 Sosyobilimsel Durum Akımı
Toplumsal ve ahlaki ikilemleri Fiziksel ve sosyal çevre ile bilimi etkileyen kararlar Bilimin dayandığı durumlar Fiziksel ve sosyal Çevre

7 Bir konunun sosyobilimsel olup olmadığına karar verirken;
Sosyobilimsel durum Net bir doğru Cevabı olmayan Tanımlayıcı Açık uçlu Tartışmalı ikilem içeren Kişiden kişiye değişen kararlar

8 Sosyobilimsel Konu/Durum Örnekleri
Topçu, Sadler ve Özgül Yılmaz Tüzün (2010) Reprodüktif (üreme için) Klonlama: Yeni üreme teknolojileri hızlı bir şekilde gelişmekte olmasına rağmen, bazı çiftlerde kısırlık devam ettiği için bebek sahibi olmak olanaksızlaşır. Böyle bireyler için klonlama bir diğer üreme teknolojisi olarak kullanılabilir. Böyle bir durumda aile üyelerinden birisi genetik donor olarak hizmet eder. Donorün genetik materyali yumurta hücresinin içerisine enjekte edilir ve sonrasında embriyo implantasyon yoluyla aşılanır. Embriyo fetüs olarak gelişimini sürdürür ve en sonunda bir bebek dünyaya gelir. Üreme klonlamasının kullanılmasına izin verme lehinde düşünür müydünüz?

9 Ölmüş Çocuğun Klonlanması: Bir çift ve onların yeni doğmuş olan tek çocukları korkunç bir trafik kazası geçirmiştir. Baba ölmüş fakat anne yaşıyor. Doktorlar anneye çocuğunun çok kısa bir süre içinde kuşkusuz ki öleceğini bildiriyorlar. Kadın kendisi ve merhum kocasının ürünü olacak bir çocuk dünyaya getirmek istiyor. Çocuğunun genetik bir klonunu doğurabilir Bu yüzden de ölecek olan çocuğundan hücre örnekleri alınmasını istiyor. Bu koşullar altında bu anne çocuğunu klonlayabilir mi?

10 Terapötik Klonlama (tedavi edici klonlama): Mevcut bir organın eksikliği ve immünolojik sistemin kabul etmemesi organ nakli ile ilişkili iki problemdir. Tedavi edici klonlama anlamında organ ve doku üretimi bu iki problemi çözebilir. Organ nakli bekleyen insanlar, kendi genetik materyallerinden klonlanmış bir embriyodan üretimi için bağışta bulunabilirler. Embriyodan elde edilmiş kök hücre kuramsal olarak doku üretiminde kullanılabildiği gibi hastalığın ( örneğin; omurilik yaralanmalarından muzdarip bireyler için sinir hücreleri) tedavisinde için de kullanılır. Bağışıklık sistemi kabul etmemezlik yapmaz, Çünkü sonuçta oluşan organ veya doku hastayla aynı genetik materyali taşır. Doktorlar ve bilim insanları tedavi edici klonlamanın araştırılmasına izin vermeli midir?

11 Başka hangi konu içerikleri sosyobilimsel durum niteliği taşır örnek verebilir misiniz?

12 Ele Alınabilecek Sosyobilimsel Durumlar
KLONLAMA NÜKLEER REAKTÖRLER GDO KÜRESEL ISINMA ORGAN BAĞIŞI OKUL Laboratuvarları güvenlik problemleri Fen Eğitim Politikaları Atık Kontrolü ÖTENAZİ HAYVAN HAKLARI CERN DENEYİ

13 Gerçeklik (Authenticity): Günlük hayatımızda televizyon, gazete gibi kitle iletişim araçlarında gerçekten karşılaştığımız durumları ileri sürmek. Uygunluk (Relevance): Doğrudan öğrencilerin şimdi ve gelecekteki yaşantılarını etkileyecek toplumsal kararlara yönelik durumlar ileri sürmek. Karara varılmamış bir duruma ilişkin toplum ilgisi: Politikacılar, inandırıcı gruplar tarafından farklı görüşlere ilişkin toplumsal tartışmaları belgelemek. Açık toplantılara izin vermek: Öğrencilerin sosyoekonomik, ahlaki ve etik değerlerini incitmeden mümkün olabilecek tartışmalı durumlar ileri sürmek. Farklı ülkelerin fen ve teknoloji eğitimine yönelik olarak eğitim sistemlerini ele alarak tartışmak. Sosyobilimsel durumların seçilmesinde, bağlamın değiştirilebilir ölçütlerine ilişkin görüşler;

14 Ratcliffe ve Grace (2003) GÖRE SOSYOBİLİMSEL KONULAR
Bilime dayanır, genellikle bilimsel bilginin sınırları içindedir. Fikirler oluşturmayı, kişisel ve toplumsal düzeyde kararlar vermeyi içerir. Genellikle medya yazılarıdır (TV, gazete, internet, radyo) Çelişkili/bitmemiş bilimsel kanıt nedeni ile bitmemiş bilgi ile ilgilenir. Yerel, ulusal ve global boyutları belirtir. Bu boyutlar politik ve toplumsal içerikle de ilişkilidir. Risklerin değerleri etkilediği bazı maliyet kazanç analizlerini kapsar. Sürdürülebilir gelişmeyi göz önünde bulundurur. Değerler ve etik muhakemeyi içerir. Olasılık ve riski anlamayı sağlar. Genelde geçici hayatı konu edinir.

15 Fen sınıflarında sosyobilimsel durumları kullanmanın katkıları
Fen okuryazarlığının işlevsel değerini arttırmak. Hem kişisel hem de mesleki yaşantılarındaki uygulamalarında fen okuryazarlığı kimliğini oluşturmak. Toplumsal farkındalık bilinci oluşturmak Tartışma becerilerini geliştirmek Bilimin doğası kavramsallaştırmasını sağlamak Analitik düşünme ve bilimsel süreç becerilerini geliştirmek. Fen Bilimleri Dersi

16 McCann-Sherman (1999), durumlar üzerine planlanmış bir öğrenme sürecinde öğrencilere farklı görüşlere çağrışım yapmak, verilerin farklı açılardan yorumlanmasına dayalı olarak ortaya çıkan karşıt görüşlerin sunulması ve çözüme ilişkin olası eylemler hakkında görüşleri uyandırmak olduğunu belirtmiştir. Bir durum, olay hakkında çıkarımlarda bulunma ve karar verme, Bilimsel ilke ve kanıtlar üzerinde düşünerek mantıksal tartışmalarda bulunma, Bilgi güvenirliği ve değerleri inceleyerek yorumlama (Akt: Polyiem, Nuangchalerm & Wongchantra, 2011). Sorgulama yapmalarını sağlar.

17

18 Tartışmalı sosyobilimsel durumlarda öğretmenin pozisyonu (Kelly, 1986)
Özel Nötrallik: Öğretmen herhangi bir tartışmalı konuyu ne sınıf içinde tartışır. Nede böyle bir konuda kendi düşüncelerini paylaşır. Özel Yanlılık: Öğretmen tartışmalı bir konuda öğrencilerin tercih edilen doğru bir pozisyonu benimsemeleri için tartışmada bulunur. Nötr Tarafsızlık: Öğretmen tartışmalı bir konuda yapılacak sınıf içi tartışmaları destekler. Bu konuda kendi tarafını açığa vurmaz. Kararlı Tarafsızlık: Öğretmen tartışmalı bir konulardaki sınıf içi tartışmaları destekler.kendi düşüncesini açıklar öğrencileride bu konuda cesaretlendirir.

19 Sosyobilimsel Durum Temelli Öğretim
Zeidler ve Nichols (2009) sosyobilimsel durumların öğrenme sürecinde ele alınmasında iki varsayım önermektedir: Akademik süreç boyunca öğrencilerin ilgisini çekecek bilimsel niteliğe sahip etik ve ahlaki durumları içeren senaryoların seçimi ve öğrencilerin bunlar üzerindeki tartışmalarıdır. Sosyobilimsel durumları argümantasyon bağlamı içerisine alınarak bilimsel niteliğe sahip ahlaki ve etik durumlar hakkında argüman ve kanıtları kullanarak karara varma sürecini içeren öğretim sürecidir (Sadler ve Zeidler, 2005; Zeidler ve Sadler, 2008).

20

21 Varsayılım ki apartmanınızdaki komşunuz kaçak elektrik kullanıyor.
Bu durumdaki tepkiniz ne olurdu?

22 Problem Senaryosu: ÖNLE KAÇAK ELEKTRİĞİ-ENGELLE VERGİNİ
Siz Türkiye tabii kaynaklar ve enerji bakanlığında görevlisiniz. Ülkenizde yapılan araştırmalar ve denetimler sonucunda kayıp-kaçak elektrik kullanım maliyetinin yaklaşık 3 milyar liraya ulaştığını belirlediniz. Kaçak elektrik kullanımında liste başında yer alan ilk dört il Urfa, Diyarbakır, Mardin, İstanbul (Anadolu) olarak belirlenmiş olmakla birlikte iller arasında değişiklikler göstermektedir. Kayıp-Kaçak elektrik kullananlar 1 yıldan 3 yıla kadar hapis ve para cezasına çaptırılmaktadır. Bunlara ek olarak özelleşmiş olan elektrik dağıtım şirketleri bu kaçak elektrik maliyetini toplam abonelerden kayıp-kaçak (K-K) vergisi olarak temin etmektedir. Yöneticiniz halkın tepkisine bağlı olarak bunun çözüm olmadığını belirtmekte ve sizden yardım istemektedir. Kaçak elektrik kullanımını nasıl engellersiniz? Bu görevde ele alacağınız problem durumları nelerdir? Problem/leri çözmek için hangi bilgilere ihtiyacınız var? Problemi çözmek için kimler ile görüşmek gerekir? Bu problemleri çözmek için nelerin yapılması uygun olacaktır?

23

24 Son yıllarda ülkemizde teknolojiye karşı aşırı bağımlılık, ve enerji kaynaklarının sınırsız kullanımı sizleri yakın gelecekte bir enerji sıkıntısı ile karşı karşıya bırakacaktır. Petrol, kömür, doğalgaz gibi fosil yakıtların çevreye verdiği zararlar, özellikle doğal gaz gibi enerji kaynaklarında dışa bağımlılık ve fiyatların sürekli yükselmesi, enerji güvenliğindeki gelişmeler, dünya’da olduğu gibi Türkiye’de de Nükleer enerji tartışmalarını yeniden başlatmıştır. Bazı bilim insanları nükleer enerjiyi yenilenebilir enerji kaynaklarına dahil edip, tüm dünyanın kullandığı bu enerji türünün Türkiye için bir çözüm olacağını düşünürken bazıları ise Çernobil Kazası ve etkilerinden bahsederek risk faktörlerinin çok olduğu ve uranyum veya toryum rezervimiz bulunmadığı için dışa bağımlılığın devam edeceğini söylemektedir. Senaryodaki problem durumu nedir? Problemi çözmek için ne tür bilgiye ve bilgi kaynaklarına ihtiyaç duyar sınız? Siz bir bilim insanısınız konunun bir karara ulaşılması için hangi çözüm önerilerini geliştirir siniz? Enerji Bakanı olsaydınız ülkenizdeki enerji üretimi ve tüketimi konusunda ne gibi bir tasarı geliştirirdiniz?

25 Örnek 1: İddia: Nükleer güç santrali kurulmasını doğru buluyorum Karşıt iddia: biz doğru olmadığını düşünüyoruz, Nükleer santral kurulmasını doğru bulmuyorum. Örnek 2: İddia: Nükleer Santrallerin tehlikeli olabileceğini düşünüyorum. (kurulmasına karşıt olunduğu tam olarak belirtmemiştir). Karşıt iddia: Gerekli önlemler alınırsa tehlike arz etmez.

26 Argüman Örneği Veri: 1kg kömürden 3 kWh, 1 kg petrolden 4 kWh elektrik enerjisi üretilmekteyken 1 kg uranyumdan ise kWh elektrik enerjisi üretilmektedir. İddia: Nükleer bir reaktör kurulumunu destekliyorum Gerekçe: Çünkü hammadde hacmine göre çok yüksek miktarda enerji sağlar. Destekleyici:Ham madde maliyet fiyatları çok düşüktür. Sınırlayıcı: Ancak radyoaktiviteden dolayı üretim ve atıklar nedeniyle tehlike arz edebilir. Çürütücü: Nükleer bir reaktör kurulumunu desteklemiyorum. Gerekçe: Çünkü uranyum ve toryum madeni için dışa bağımlı hale geliriz. Destekleyici 1: Ülkemizde uranyum ve toryumun işlenmesini sağlayacak teknoloji henüz yoktur. Destekleyici 2: Ayrıca deprem, çığ heyelan gibi doğal afetler santral için risk arz eder.

27 Company Logo

28 Company Logo

29 Company Logo

30 Argümantasyon ? Problem Senaryosu Grup Tartışması Kavram Karikatürleri
Sosyobilimsel Konuların Öğretiminde başka hangi yöntem ve teknikler ele alınabilir?

31 Altı Şapkalı Düşünme Tekniği
Performans Görevleri ve Proje Tabanlı Öğrenme Haber Bültenleri İkilem Kartları Problem senaryoları Argümantasyon

32 İkilem Kartları Reber (1985), ikilemlerin bir kişinin hiç birinin tam olarak tatmin edici olmadığı karşılıklı olarak ayrışan veya birbirine uymayan iki yada daha fazla durumla seçim yapmak üzere yüzleşmesi olarak tanımlamıştır. İkilem kartları aracılığıyla öğrenme, öğrencilerin yaşamlarında akıllı kararlar verebilme yeteneklerini geliştirmek ve pratik yapmalarına yardımcı olmak açısından önemlidir. Bu, gerçek hayata dayanan birkaç zor seçimler içerisinde deneyime dayalı araştırmalar yoluyla gerçekleştirilir (Wood vd., 2008). İkilem kartlarını, ikilem içeren bir durum taşıması ve cevap seçeneklerinin hiç birinin tam doğru veya yanlış olarak kesin bir sonucu olmadığı için sosyobilimsel durum temelli öğretimde etkin olarak kullanılabilir.

33 ÖN Arka Yemyeşil ormanların olduğu, tertemiz suların aktığı bir yörede; altın madeni kurmak isteyen bir şirketin yöneticisi şöyle der: “Buradan çıkarılacak altın mineralini işledikten sonra yurt dışına ihraç edeceğiz ve ülkemizin ekonomisine katkı sağlayacağız. Ayrıca bu madenin çıkarılmasıyla birlikte bölgeye fabrikalar ve maden işleme tesisleri kuracağız. Bu sayede yöredeki birçok işsiz insanı iş sahibi yapacağız.” Bunun üzerine Çevre koruma örgütü başkanı: “Altın madeninin çıkarılması için siyanür kullanılmaktadır. Siyanür çok zehirli bir kimyasal maddedir. Siyanürün temas ettiği topraklarda onlarca yıl hiçbir bitki yetişmemektedir.” der. Bu durumda siz olsaydınız hangi çözüm yoluna başvururdunuz? -Türkiye’ de işsizlik oranı çok fazla bu maden sayesinde bir çok insanın işi olacak. Bu yüzden altın madenini kurardım. 2-Yaşamamız için temiz bir havaya ihtiyacımız var ağaçlar yok olursa bu imkansız hale gelir. Bu yüzden altın madeni kurulmasına karşı gelirdim. 3-Benim için para çok kıymetli altın madeniyle kazanılan para miktarı da yüksek ülke ekonomisine büyük katkı sağlar. Bu yüzden altın madenini kurarım. 4-Zehirli kimyasal maddeden tek bitkiler değil orda yaşayan hayvanlarda etkilenip ölecekler. Bu yüzden altın madeni kurulmasına karşı gelirdim. 5-Diğer:……………………………………………..

34 Sanatsal açıdan önemli olan bir doğal yapıt var
Sanatsal açıdan önemli olan bir doğal yapıt var. Fakat yapı belediye tarafından yıkılarak yerine bir alışveriş merkezi kurulması düşünülüyor. Çünkü orada oturan insanların alışveriş yapabilecekleri bir merkez bulunmamaktadır. Bu duruma bakış açınız ne yönde olurdu? 1.Sanat bir ülkeyi ayakta tutan en önemli özelliklerden biri olduğu için yıkılmaması yönünde destek veririm. 2.Yıkılması bana bir zarar getirmeyeceği için sesimi çıkarmam. 3.Belediyeyle görüşüp alışveriş merkezinin başka bir yerde olması için öneride bulunurum.

35 Sosyobilimsel Durum temelli öğretimde öğrencilere tartışmayı yönlendirici ne gibi sorular sorarsınız?

36 Sosyobilimsel durum temelli bir öğretimde öğretmen öğrencilere;
Bu durum/konu ile ilgili neler düşünüyorsunuz? Etik (ahlaki) açıdan uygun buluyormusunuz? Yetkili olsan nasıl karar verir siniz? Aksini iddia eden kişiyi nasıl ikna eder siniz? Hangi bilgiye dayanarak bunu söylüyor sunuz? Kararın değişebilir mi? Nasıl? Şeklinde yönlendirici sorular ile kararlarının veya tartışmalarının yapılanmasını sağlamalıdır.

37 Sosyobilimsel durum temelli öğrenme yaklaşımı
tartışma, argüman oluşturma, görüş oluşturma ve çıkarımlar yapma ile bağlantılıdır. Bu öğrenme yaklaşımı öğrencilerin İlgi ve Motivasyonunu arttırır. Bilgiye ulaşmak için harekete geçmeleri için teşvik eder mantıklı tartışmalar yapabilir. Toplumu ilgilendiren bilimsel kararlarda aktif rol alabilir. Bilimin doğasına yönelik olarak bilimin insani bir girişim olduğu, bilim-toplum-kültür etkileşimini anlayabilirler (Polyiem vd., 2010).

38 ORGANLARINIZI BAĞIŞLAMAK İSTERMİYDİNİZ?
Evet Hayır Çünkü;

39 Organlarınızı bağışlama konusunda nasıl karar verirdiniz?
Öğrencilerinizle birlikte organ bağışı konusunda bir hastanedeki organ nakli bekleyen hastaları ziyarete gidiyor ve duygusal açıdan çok etkileniyorsunuz. Organlarınızı bağışlama konusunda nasıl karar verirdiniz? 1Hiç düşünmeden orada bağışlarım, 2 Ancak birinci dereceden yakınlarıma bağışlarım 3Bir organım olmadan ölmek beni korkutur bağışlayamam, 4Zamanı geldiğinde düşünürüm, 5 Bana emanet oldukları için hiç bağışlayamam 6Diğer:……………………………………… ………………………………………

40 Böyle bir durumda ne yaparsınız?
Etkinlik ZAMANI Ailenizle birlikte keyifli vakit geçirmek için, piknik yapmaya karar verdiniz. Piknik alanınıza geldiğinizde, yanı başınızdaki ailenin pikniklerini bitirip geri dönmek üzere olduğunu gördünüz. Açıkça her yere çöp atmışlar ve çöplerini toplamamışlar. Böyle bir durumda ne yaparsınız? 1Ayrılmadan önce çöpleri toplamalarının söylenmesi, 2Ayrılmalarının beklenmesi ve gitmelerinin ardından çöplerin sizin tarafından toplanması, 3Hiç bir şey yapılmaması, 4Diğer:…………………………………… ……………………………………………… …………..

41 Böyle bir durumda ne yapılmasını isterdiniz?
Bulunduğunuz şehirin en önemli anayollarından birinde ciddi bir biçimde trafik yaşanıyor. Anayol ile bağlantılı bir yol yapımı için çalışmalar başlatıyor. Ancak yapılacak olan bu yol yaklaşık 623 ağacın kesilmesini gerekli kılıyor. Böyle bir durumda ne yapılmasını isterdiniz? 1Halkın isteğini belirlemek üzere bir anket yapılmasını talep etmek, 2Maliyeti yüksek olsada bir tünel yapılmasını istemek, 3 Trafiğin verdiği rahatsızlığı çekmektense yolun yapımını onaylamak, 4 Yolun yapılmasını onaylamak ve başka yere 1000 fidan dikmek, 5Diğer………………………………… …………………………………………… ……………..


"FEN ve TEKNOLOJİ ÖĞRETMEN EĞİTİMİNDE SOSYOBİLİMSEL DURUM TEMELLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI Prof. Dr. Fitnat Kaptan Dr. Kaan Batı." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları