BÖLÜM 10 AÇIK SALDIRGANLIK ve ÖRTÜK ANTİSOSYAL DAVRANIŞ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İşbirliğine Dayalı Öğrenme
Advertisements

Şİddet Muhammet GÜLER.
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
ÖĞRETİM TEKNİKLERİ MİKRO ÖĞRETİM ASLIHAN AKBAĞ
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
REHBERLİK DERS II.
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
TAM ÖĞRENME MODELİ Hazırlayan Güzide BAŞDAĞ Ankara 2003.
Öğretim Tasarımı
OKUL ÖNCESİ DÖNEM: İnsan hayatının her döneminde olduğu gibi
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
SINIF YÖNETİMİ Konu: Sınıf Yönetimi ve Disiplin Modelleri.
SALDIRGANLIK.
AKRAN ZORBALIĞI.
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BEDEN EĞİTİMİNDE İŞBİRLİĞİNE DAYALI(EŞLİ) ÖĞRENME YÖNTEMİ
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Öğrencilerin çalışmalarının değerlendirilmesinde destek verici, bütünleştirici ve aydınlatıcı olan portfolyo oldukça etkili bir değerlendirme metodudur.
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
20 - PSİKO-MOTOR DAVRANIŞLARIN ÖLÇÜLMESİ
CEZA NEDİR?.
ZORBALIK.
MADDE BAĞIMLILIĞI İLE MÜCADELE
GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Bölüm 5 Kaygı Bozuklukları I: Özgül Fobi, Ayrılma Kaygısı Bozukluğu ve Sosyal Kaygı Bozukluğu
Bölüm 7 Yeme Bozuklukları
SALDIRGANLIK-ŞİDDET-BASKI
SINIF YÖNETİMİ.
Bu derste, Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
Bölüm 1 GİRİŞ. Bölüm 1 GİRİŞ Duygusal ve Davranışsal Bozuklukların Tanımı Normal Dışı Davranışları Belirlemede Öznellik Bazı araştırmacılar (ör.
Programlı Öğretim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Bölüm 2 DAVRANIM BOZUKLUĞU
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
DİĞER TUTUMLAR.
Bölüm 3 Karşı Gelme Bozukluğu
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
BÖLÜM 3 NEREDEN BAŞLADIK ve NEREYE GİDİYORUZ: GEÇMİŞ, GÜNÜMÜZ, GELECEK.
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
BÖLÜM 12 KAYGI VE İLİŞKİLİ BOZUKLUKLAR KAYGI BOZUKLUKLARI Kaygı ve kaygıyla ilişkili bozuklukları tartışmak için gruplandırmak sorunlu bir iştir çünkü.
Sunum Akışı Kuraldışı/Problemli davranış nedir?
BÖLÜM 1 BAŞLANGIÇ NOKTASI: TEMEL VARSAYIMLAR BEKLENTİLER Beklentiler hem öğrenciler hem de öğretmenler için geçerlidir ve beklentilerin çok yüksek ya.
GENEL ÖNERİLER. ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE NE TÜR PROGRAMLAR/ MÜDAHALELER ETKİLİ? BİREYSEL DÜZEYDE MÜDAHALELER: Bu kategorideki programlardan/müdahalelerden.
ÇOCUK VE SUÇ.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
BÖLÜM 5 OKUL. BÖLÜM 5 OKUL Okulun DDB’ye yol açmadaki rolü özellikle eğitimciler OKUL İLE İLGİLİ ETMENLERİN NEDENSEL AÇIKLAMALAR OLARAK ELE ALINMASI.
Ö.T.M.T Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
ZOR GENÇLER ile BAŞA ÇIKMA
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
EDD DERS 4: GÖNDERME SÜRECİ VE FORMAL-İNFORMAL DEĞERLENDİRME
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 1: Değerlendirme Basamakları Gönderme Öncesi Süreç Prof. Dr. Tevhide Kargın.
Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
Araştırma Problemini Belirleme
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
ZEE 307 – OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU Arş. Gör. Ahmet FİDAN
ŞİDDET.
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP)
UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP)
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

BÖLÜM 10 AÇIK SALDIRGANLIK ve ÖRTÜK ANTİSOSYAL DAVRANIŞ

TANIM, YAYGINLIK ve SINIFLAMA Davranım bozukluğu, başkalarının haklarının ve yaşa uygun davranış normlarının devamlı olarak ihlal edildiği bir antisosyal davranış olarak betimlenir. İnsanlara ve hayvanlara yönelik saldırganlığı, mala zarar vermeyi, hilekârlığı, hırsızlığı ve kuralların ciddi şekilde ihlal edilmesini içerir.

TANIM, YAYGINLIK ve SINIFLAMA Davranım bozukluğu olan çocukları normal gelişen çocuklardan, yüksek oranlarda zarar verici davranışlarıyla ve aynı yaş grubunda olan çoğu çocuk daha az saldırgan davranışları benimserlerken onların bu tür davranımları sürdürmeleriyle ayırt ederiz.

TANIM, YAYGINLIK ve SINIFLAMA DB, genellikle başka bozukluklarla birlikte görülür. Çocuk ve gençlerde görülen en yaygın psikopatolojik bozukluklardan biridir ve 18 yaş altı erkeklerin %6 ile %16’sını, kızların ise %2 ile %9’unu etkiler.

TANIM, YAYGINLIK ve SINIFLAMA DB, başlangıç yaşına göre sınıflandırılabilir. Erken başlangıçlı olanlar ciddi bozukluklar gösterirler ve gidişatları da kötüdür. Diğer alt tipler açık saldırganlığı (toplumsallaşmamış); hırsızlık, yalan söylemek ve kundakçılık gibi örtük antisosyal davranışları (toplumsallaşmış) ve çok yönlü (hem toplumsallaşmış hem de toplumsallaşmamış) davranışları içerir.

SOSYAL BAĞLAMDA SALDIRGANLIK ve ŞİDDET Okullarda şiddet kullanarak saldırma, yıkıcılık ve mülke zarar verme davranışlarının artması sıradanlaşmıştır. Okullarda şiddet ve silah hem büyük şehirlerde hem de küçük kasabalarda, büyük okullarda olduğu kadar küçük okullarda da ve iyi okullar kadar kötü okullarda da belirgin bir problemdir.

SOSYAL BAĞLAMDA SALDIRGANLIK ve ŞİDDET Çoklu-Kültürel Bir Konu Olarak Saldırganlık Müdahaleler ve bu davranışlara etki eden etmenler bütün alt gruplarda benzer olmasına rağmen, saldırganlık ve şiddet çok kültürlü konulardır.

SOSYAL BAĞLAMDA SALDIRGANLIK ve ŞİDDET Okul Bağlamında Saldırganlık Hem normal hem özel eğitim öğretmenlerinin öğrencilerin saldırgan davranışlarıyla başa çıkmaya hazır olmaları gerekmektedir.

NEDENSEL ETMENLER Saldırganlığa etki eden birçok etken belirlenmiştir. Ancak, sosyal öğrenme kuramı eğitimcilere en iyi desteklenmiş ve en faydalı kavramsallaştırmaları sağlamaktadır. Saldırganlığın model olma süreçleriyle, saldırganlığın pekiştirilmesiyle ve etkili olmayan ceza yöntemleriyle öğrenildiği bilinmektedir. Saldırgan davranış gösterme riski kişisel, aile, okul, akran ve diğer kültürel etmenler yoluyla artmaktadır.

NEDENSEL ETMENLER

NEDENSEL ETMENLER

NEDENSEL ETMENLER

NEDENSEL ETMENLER

NEDENSEL ETMENLER Bireysel Etmenler Akran Grubuyla İlgili Etmenler Ailesel Etmenler Okul Etmenleri

Değerleme, sosyal bozukluklar kadar prososyal becerileri de Değerleme, evde ve okulda hem akademik hem de sosyal problemlerin ve davranışların içerildiği çeşitli alanların değerlendirilmesini gerektirir. Değerleme, sosyal bozukluklar kadar prososyal becerileri de içermelidir.

DEĞERLEME Gelişmeyi izlemek için sürekli bir değerleme yapılması gereklidir. Sosyal beceriler öğretime yol göstermesi için değerlendirilmelidir.

DEĞERLEME Hangi sonuçların, kazanımların ya da yararların öğrenciye yardım edecek müdahalenin belirlenmesine rehberlik edeceğini belirlemek için davranışın işlevsel olarak değerlendirilmesi gerekir.

MÜDAHALE ve EĞİTİM Sosyal öğrenmeye dayalı müdahaleler, öğretmenler için en güvenilir ve kullanışlı müdahalelerdir.

MÜDAHALE ve EĞİTİM Bu müdahaleler kurallar, öğretmen övgüsü, olumlu pekiştirme, sözel dönüt, uyaran değişimi, izlerlik sözleşmesi, model olma ve taklidin pekiştirilmesi, biçimlendirme, sistematik sosyal beceri eğitimi, kendi kendini izleme ve kendi kendini kontrol etme eğitimi, mola ve tepki bedelidir.

MÜDAHALE ve EĞİTİM Ceza ve Kötüye Kullanımı Cezanın uygulanmasına özel bir önem gösterilmelidir, çünkü ceza tahrik eder, kolaylıkla yanlış kullanılabilir.

MÜDAHALE ve EĞİTİM Ceza ve Kötüye Kullanımı Zamansız, aşırı, kindar ve keyfi verilen cezalar, özellikle uygun davranış için özendiriciler olmadığında, çocuklar için kötücül örnekler oluşturur ve onların yanlış davranışlarını teşvik eder.

EYLEME DÖKME DAVRANIŞ DÖNGÜSÜ VE DÜZELTME ÖNCESİ Eyleme vurma döngüsü ve düzeltme öncesi kavramları, müdahalenin odak noktasının öncelikle ve sırayla olumlu stratejilerin uygulanmasına yönelik olmasını sağlar. Eyleme vurma döngüsünün aşamaları; sakin, tetiklenme, ajitasyon, hızlanma, zirve, azalma ve iyileşmedir.

EYLEME DÖKME DAVRANIŞ DÖNGÜSÜ VE DÜZELTME ÖNCESİ Müdahalede, en büyük önemin bu döngünün ilk üç aşamasına verilmesi gerekir. Düzeltme öncesi planlar, odaklanmanın bu döngünün erken aşamalarında kalmasına yardım eder.