EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Siyaset Bilimine Giriş
Advertisements

Nurcan CİVELEK Yeter ALTUNTAŞ
Yakup Sebuktekin Sosyal Bilgiler Öğretmenliği 3. Sınıf (İ
KAZANIMLAR 5. İçinde bulunduğu eğitsel ve sosyal faaliyetlerde işleyen süreçleri demokrasinin ilkeleri açısından analiz eder.
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
Öğrt: İHSAN DURAK.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
MONARŞİ: Devlet başkanlığının irsi olarak intikal ettiği devlet şekli olarak tanımlanmaktadır. Monarşik devlet şeklinde hakimiyetin kaynağı veya.
DEMOKRASİNİN SERÜVENİ
HAK VE SORUMLULUKLARIMIZ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
EĞİTİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR VE KÖY ENSTİTÜLERİ ÖRNEĞİNDE TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİ VE 21. YÜZYIL BECERİLERİ.
ATATÜRK İLKELERİ ÖZGÜR GÜVERCİN 8.Sınıf İNKILAP TARİHİ.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük CUMHURİYET’İN İLANI
ATATÜRK İLKELERİ 1-Cumhuriyetçilik 2-Milliyetçilik 3-Halkçılık
ATATÜRK İLKELERİ.
ATATÜRK İLKELERİ.
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
ATATÜRK ve İLKELERİ Cumhuriyetçilik:
DEMOKRATİK YÖNETİM Demokrasi halk idaresi anlamına gelmektedir. Demokrasinin olmadığı toplumlarda insan hakları, eşitlik, özgürlük gibi değerler korunamaz.demokratik.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük CUMHURİYETÇİLİK
DEMOKRASİNİN SERÜVENİ
Sosyalbilgiler Öğreniyorum
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
10 ARALIK DÜNYA İNSAN HAKLARI GÜNÜ İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi, Birleşmiş Milletler Genel Kurulu'nun 10 Aralık 1948 tarih ve 217 A (III)
SOSYAL BİLGİLER KONU TARAMA SORULARI
6. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ 6.ÜNİTE DEMOKRASİ SERÜVENİ
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
SOSYAL BİLGİLER 5. SINIF DERS KİTABI 7
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük HALKÇILIK
İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretim Programı
Vatandaşlık Sorumluluklarımız
TERCAN M.KUTSİ BEĞDEŞ İLKOKULU
Eğitimin Politik Temelleri
Sosyal bilgiler tarihi Sosyal bilgiler kavramı ilk kez Amerika Birleşik Devletlerinde, 1916 yılında toplanan Millî Eğitim Konseyi tarafından ele alınmıştır.
EĞİTİMİN AMAÇLARI VE HUKUKSAL TEMELLERİ
6. BÖLÜM EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi
Sosyal bilgiler tarihi Sosyal bilgiler kavramı ilk kez Amerika Birleşik Devletlerinde, 1916 yılında toplanan Millî Eğitim Konseyi tarafından ele alınmıştır.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
BOSTANCI İLKOKULU BİREY. Birey En küçük birey ailedir. Aile anne,baba ve çocuklardan oluşan top- lumdur. Birey:Birey sosyal olan,fiziksel,duygusal, Kişilik,farklı.
DEMOKRASİ NEDİR? DEMOKRASİ SOSYAL EŞİTLİKTİR. DEMOKRASİ İÇİN YAPILAN ATIFLAR Çoğunluğun yönetim şekli Fırsat eşitliği sağlamaya çalışan yönetim Sosyal.
KIZILAY, SAVAŞ ALANINDA YARALANAN YA DA HASTALANAN ASKERLERE HİÇBİR AYRIM GÖZETMEKSİZİN YARDIM ETMEK ARZUSUNDAN DOĞMUŞTUR.  11 Haziran 1868 tarihinde.
VII. Ünite SİYASET FELSEFESİ
Öğretmenlik Mesleğine Giriş
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN GENEL AMAÇ VE İLKELERİ
ATATÜRK İLKELERİ.
KAMU HUKUKUNDA ÇOCUK HAKLARI ÇOCUĞUN ANAYASAL TEMEL HAKLARI
TOPLUMSAL EĞİTİM KURUMU
ATATÜRK’ÜN İLKELERİ.
DEMOKRASİ NEDİR?. Gücünü halktan alan, yönetimde halk iradesinin etkin olduğu eşitlik, adalet, özgürlük, insan hakları prensibine dayanan anlayışa demokrasi.
MONARŞİ: Devlet başkanlığının irsi olarak intikal ettiği devlet şekli olarak tanımlanmaktadır. Monarşik devlet şeklinde hakimiyetin kaynağı veya sahibi.
TÜRK Eğitim Sistemi.
YÖNETİM BİÇİMLERİ MONARŞİ OLİGARŞİ TEOKRASİ CUMHURİYET.
AYRIMCILIK.
demokrasinin temel ilkeleri
ATATÜRK İLKELERİ.
ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE SİSTEMİ
. DERS.
Eğitimin Sosyolojik (Toplumsal) Temelleri
Atatürk ‘ÜN İlke İnkIlaplarI
ATATÜRK İLKELERİ
Laikliği Doğuran Nedenler Deniz ÇAPAR Kaan CANLI
Demokrasinin Temel İlkeleri Hazırlayanlar:M.Kerem GÜNGÖR Deniz ÇAPAR Kaan CANLI.
İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AHLAK ALGILARI
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
1982 TARİHLİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI’NDA İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ Prof. Dr. Yasemin KARAMAN KEPENEKCİ Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
1 ATATÜRK’ÜN İLKELERİ 2 1. Cumhuriyetçilik Cumhuriyet bir devlet biçimidir. Geniş manası ile halkın kendi kendisini yönelmesidir. Cumhuriyet, devlet.
Sunum transkripti:

EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ

1. GİRİŞ Eğitim bireye ilgi, ihtiyaç ve yetenekleri doğrultusunda bilgi, beceri, tutum, davranış ve alışkanlıklar kazandırarak onu önceden belirlenmiş amaçlar doğrultusunda değiştirme ve biçimlendirme sürecidir. Eğitimin amaçları bireye yönelik amaçlar ve topluma yönelik amaçlar olmak üzere ikiye ayrılır. Eğitimin bireye ve topluma yönelik amaçlarını gerçekleştirebilmesi için bir takım işlevleri yapması gerekir.

Eğitimin İşlevleri: Toplumsallaştırma işlevi, Ekonomik İşlevi, Siyasal İşlevi Ve Bireyselleştirme İşlevi. Toplumsallaştırma İşlevi: Eğitim toplumsallaştırma işlevi ile toplumun değerlerini, normlarını, kültürel birikimini yeni kuşaklara kazandırır.

Ekonomik İşlevi: Eğitim ekonomik işlevi ile ekonominin ihtiyaç duyduğu alanlarda, ihtiyaç duyduğu sayıda ve ihtiyaç duyduğu nitelikleri kazanmış insan gücü yetiştirir.

Bireyselleştirme İşlevi: Eğitim bireyselleştirme işlevi ile, insanın kalıtım yolu ile getirdiği potansiyel güçlerini, ilgi ve yeteneklerini geliştirir, onu bir birey haline getirir. Siyasal İşlevi: Eğitim siyasal işlevi ile devletin siyasal rejimini ve siyasal ideolojisini benimsemiş, ona bağlı, devlete karşı görev ve sorumluluklarını bilen vatandaşlar yetiştirmeye çalışır.

2. POLİTİKA EĞİTİM İLİŞKİSİ Toplum, sosyal gereksinmelerini karşılamak için etkileşen ve ortak bir kültürü paylaşan çok sayıdaki insanın oluşturduğu bir topluluktur. Toplum; eğitim sistemi, politik sistem, hukuk sistemi, ekonomik sistem gibi alt sistemlerden meydana gelmiştir.

Toplumsal sistemin bir alt sistemi olan eğitim sistemi hem toplumsal sistemleri hem de toplumun diğer alt sistemleri (politik sistem, ekonomik sistem, hukuk sistemi, ahlak sistemi vb.) ile etkileşim içerisindedir. Eğitim sistemi politik sistem ile ilişki ve etkileşim içerisinde bulunur. Hem politik sistemi etkiler hem de politik sistemden etkilenir.

3. POLİTİKANIN EĞİTİM ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ Her toplum eğitim etkinliklerini kendi politik sisteminin özelliklerine göre düzenler. Politik sistem değiştiği zaman eğitim sistemi de bundan etkilenir. Eğitimin tarihsel gelişim sürecinde bu etki hep gözlenmiştir.

3.1.Monarşilerde Politikanın Eğitim Üzerindeki Etkileri Politik egemenliğin bir kişide toplandığı yönetim biçimine monarşi denir. Monarşilerde iktidar babadan oğula geçer. Dolayısıyla geleceğin hükümdarı önceden bellidir. Veliahdın ilerde hükümdar olduğu zaman doğru karar verebilmesi ve halkını iyi yönetebilmesi için iyi bir eğitim süzgecinden geçmesi gerekmektedir. O nedenle öncelik hükümdar adaylarının eğitimine verilmiştir.

Monarşilerde hükümdar adayları özel bir eğitimden geçirilmiştir Monarşilerde hükümdar adayları özel bir eğitimden geçirilmiştir. Genellikle bilim adamları, din adamları ve eğitimciler tarafından eğitilmişlerdir. Monarşilerde yöneticilerin eğitimine önem verilirken halkın eğitimine önem verilmemiştir.

3.2. Oligarşilerde Politikanın Eğitim Üzerindeki Etkileri Politik egemenliğin seçkin bir grup tarafından kullanıldığı yönetim biçimine oligarşi denir. Oligarşilerde eğitim kontlar, dükler, baronlar gibi asiller ile büyük toprak sahiplerinden oluşan elit bir grubun tekelindedir. Oligarşilerde özellikle alt tabakaya mensup halkın eğitimi ihmal edilmiştir.

3.3.Demokrasilerde Politikanın Eğitim Üzerindeki Etkileri Siyasal otoritenin halkın özgür iradesine dayandığı yönetim biçimine demokrasi denir. Demokrasinin dayandığı iki temel ilke vardır: Özgürlük ve eşitlik Demokratik bir rejimde derisinin rengi, etnik kökeni, dini inançları, siyasal ideolojisi ne olursa olsun bütün insanlar eşittir.

Demokratik bir rejimde düşünce, inanç, ifade ve eylem özgürlüğü vardır. Toplum dili, dini, siyasal ideolojisi, etnik kökeni, hayat tarzı birbirinden farklı insanlardan meydana gelen heterojen bir bütündür. Demokratik bir rejimde, demokrasinin eşitlik ilkesinin bir gereği olarak, eğitim olanaklarından toplumun her kesimi eşit olarak yararlanır.

Demokrasi, insanı temele aldığı ve ona değer verdiği için eğitimde önceliği insana verir. Onu ilgi ve yetenekleri doğrultusunda programlara ve okullara yönlendirerek, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda yetiştirir. Demokratik eğitimin amacı demokrat insanlar yetiştirmektir. Bunun için demokrasinin eşitlik ve özgürlük ilkelerini benimsemiş, toplumda cinsel, dinsel, etnik köken, ideolojik ayrımcılık yapmayan, herkese eşit davranan, düşünce, inanç ve ifade özgürlüğüne inanan insanlar yetiştirmesi gerekir.

4. EĞİTİMİN POLİTİKA ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ Eğitim yetiştirdiği insan gücü yani yönetenler ve yönetilenler ile politik sistem üzerinde etkili olur. Her şeyden önce eğitim, mevcut politik sistemin ayakta kalmasını varlığını sürdürmesini sağlar.

Bunu politik sistemi ve onun dayandığı ideolojiyi benimseyen, savunan, devlete karşı görev ve sorumluluklarını bilen, yasalara saygılı; vatanını, milletini, bayrağını seven insanlar yetiştirerek gerçekleştirir. Eğitimin bu tür insanlar yetiştirebilmesi için politik sistem eğitim sistemini, sistemin gerektirdiği insan tipini yetiştirecek biçimde düzenler.

5. CUMHURİYETTEN GÜNÜMÜZE POLİTİKA EĞİTİM İLİŞKİSİ Osmanlı imparatorluğu döneminde Cumhuriyetin ilanından sonra da politik iktidar eğitim kurumları üzerinde etkili olmuştur. Devlet bu dönemde Cumhuriyet rejiminin gerektirdiği insan tipini yetiştirmek için yeni bir eğitim sistemi oluşturmuştur.

Her devlet gibi Türkiye Cumhuriyeti devleti de eğitim faaliyetlerini kendi politik rejiminin ideolojisi doğrultusunda düzenlemiştir. Cumhuriyetin niteliklerini, Atatürk ilke ve inkılaplarını benimseyen, koruyan bireylerin yetiştirilmesi amaç edinilmiştir. 3 Mart 1924 yılında çıkarılan Tevhid-i Tedrisat yasası ile eğitim tek çatı altında toplanmıştır. Anayasanın 42. maddesi ile ilköğretim ayrım yapılmaksızın, bütün vatandaşlar için zorunlu hale getirilmiştir.

Özet Eğitim bireye bilgi ve beceriler kazandırarak onu önceden belirlenmiş amaçlar doğrultusunda değiştirme ve geliştirme sürecidir. Eğitimin amaçları hem toplumdan topluma hem de aynı toplumda zamanla değişmektedir. Çünkü her toplumun yetiştirmek istediği insan tipi farklıdır. Eğitimin amaçlarının belirlenmesinde birçok faktör etkilidir. Eğitim toplumsal sistemin bir alt sistemi olduğu için, amaçlarını belirlerken hem toplumsal sistemden hem de onun ekonomik, politik, hukuk gibi alt sistemlerinden etkilenir.