EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.
Advertisements

EĞİTİM VE SÜRDÜRÜLEBİLİR BÜYÜME
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
Soru: Ülkemizin sanayi ihracatında, ilk üç sırayı hangi Sektörler alır? Yanıt: Otomotiv( milyon $-%17,3) Hazır giyim( milyon $-%14,6) Kimya(
Makroiktisat... Bir bütün olarak ekonomiyle ilgilenir
Toplam Talep ve Toplam Arz.
Makroekonomi ... ekonominin bütünüyle ilgilenir
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
HAYATBOYU ÖĞRENME PROGRAMLARI COMENİUS PROGRAMI. Comenius Programı Nedir?  Öğrencilere ve eğitim personeline, Avrupa’daki farklı kültürleri, dilleri.
İKT-102 İktisata Giriş II Makro İktisatın Temelleri
İşletme ve Ekonomi Copyright S.K.Mirze.
AVRUPA BİRLİĞİ EĞİTİM VE GENÇLİK PROGRAMLARI MERKEZİ BAŞKANLIĞI Hayatboyu Öğrenme Leonardo da Vinci (Mesleki Eğitim) Programı.
PCcolog ÜLKE BAYRAKLARI PCcolog.
ULUSLAR ARASI ANLAŞMALAR
Cansu TASCI Yoksulluk, ülkeden ülkeye, veya coğrafyadan coğrafyaya değişik nedenlerle ortaya çıkabilir. Başlıca nedenler arasında çevresel nedenler,
Ekonomi Nedir ? İnsan ihtiyaçlarını sonsuz bu ihtiyaçlar için gerekli olan kaynaklar sınırlıdır. Sınırsız ihtiyaçlar ile sınırlı kaynak arasındaki dengeyi.
İktisadi Dalgalanmalar
Toplam Talep ve Toplam Arz.
Makro İktisat İktisadi Analiz
Ekonomi nedir? EKONOMİ toplumun... üreteceğine... Neyi Kimin İçin
Erasmus ve Hibeler Mine MUT Erasmus Ofis Sorumlusu 29 Kasım 2007 Erasmus Koordinatörler Toplantısı.
REEL KONJONKTÜR TEORİSİ
ERASMUS+ STAJ HAREKETLİLİĞİ B İ LG İ LEND İ RME TOPLANTISI.
Klasik ve Keynesçi İktisat
21 Ulusal Üretimi ve Milli Geliri Ölçmek BÖLÜM İÇERİĞİ
Hibe ve Performans. Üniversitelerin Hibe Miktarları Merkez Hibe Tahsisatını Nasıl Yapar : Merkez üniversitelerin talep ve performanslarına dayanarak toplam.
MAKRO EKONOMİ POLİTİKALARI VE TARIM SEKTÖRÜ İLİŞKİLERİ
MAKRO EKONOMİYE GENEL BAKIŞ
Mehmet ŞİMŞEK Devlet Bakanı Nisan 2008 MAKROEKONOMİK GELİŞMELER VE KAMU BORÇ YÖNETİMİ.
Eğitim ve Ekonomi İlişkisi
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Avrupa Birliği Ülkeleri
Sendikaların İşlevleri
Özlem Keçim.
YAKIN DO Ğ U ÜN İ VERS İ TES İ İ KT İ SAD İ VE İ DAR İ B İ L İ MLER FAKÜLTES İ EKONOMI BÖLÜMÜ 2015/2016 GÜZ DÖNEMI.
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
MİLLİ GELİRİN HESABI.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
MAKRO EKONOMİ 2. HAFTA.
©McGraw-Hill Education, 2014
MAKRO EKONOMİYE GENEL BAKIŞ
ERASMUS PROGRAMI Personel Eğitim Alma Hareketliliği Oryantasyonu
ERASMUS PROGRAMI Personel Ders Verme Hareketliliği Oryantasyonu
Küreselleşme ve Rekabet Öğr. Grv. Mehmet Ali ZENGİN.
PROF.DR. FİLİZ GİRAY ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANI.
MİLLİ GELİR, TANIMI, KAPSAMI VE HESAPLAMA YÖNTEMLERİ
Sendikaların İşlevleri
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
MAKRO EKONOMİYE GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 1: HASILANIN ÖLÇÜLMESİ
MAKRO İKTİSAT İKTİSADİ BÜYÜME VE DALGALANMALAR
MAKROEKONOMİYE GİRİŞ Oya Cesur Demir.
EĞİTİMİN EKONOMİSİNE GİRİŞ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
PISA Programme for International Student Assessment Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı.
TEMEL MİKROEKONOMİ 1.GİRİŞ.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
EKONOMİK BÜYÜME VE KALKINMADA EĞİTİMİN ROLÜ
 Eğitim ve Ekonomi İlişkisi  Eğitimin Getirileri  Eğitim Planlaması  Küreselleşme ve Eğitim.
Azgelişmiş Ülkelerin Profili
Yetişmesi için büyük kaynak gerektiren vasıflı insan gücünün, ilgisizlik ve imkânsızlıklar nedeniyle daha gelişmiş bir ülkeye göç etmesine beyin göçü.
Uluslararası İşletme Yönetimi
S.1.Aşağıdakilerden hangisi tüketim fonksiyonunu etkileyen değişkenlerden biri değildir? A) Harcanabilir gelir düzeyi B) Enflasyonla ilgili tahminler.
Ekonomi Biliminin Doğuş Gerekçesi ; Kıtlık Kanunu Kaynakların;
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÇALIŞMA EKONOMİSİNE GİRİŞ -TÜRKİYE’DE İSTİHDAM-
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
Sunum transkripti:

EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ

Eğitimin Ekonomik Temelleri Ekonomi kökeni Yunanca’da ki “oikia”(ev) ve “nomos” (kural) kelimelerine dayanır. Ev yönetimi anlamına gelir. Ekonomi yerine, Arapça’dan gelen iktisat kelimesi de kullanılmaktadır.

Ekonomiye ilişkin çeşitli tanımlar Ekonomi (veya politik ekonomi), parayla ilgili olsun yada olmasın, kişiler arasındaki değişim (mübadele) işlemlerinin incelenmesidir. Ekonomi, halkın günlük faaliyetlerini, gelir kazanmasını ve yaşamını sürdürmesini inceleyen bir bilim dalıdır. Sahip olunan kıt kaynakların birbirinin seçeneği veya karşıtı olan ihtiyaçlar arasındaki dağılımdan en rasyonel şekilde yararlanma çabasına yönelik toplumsal olayların değişmez kurallarını araştıran bir bilim dalıdır.

Eğitim- Ekonomi Arasındaki İlişki * Eğitim, ekonominin ihtiyaç duyduğu insan gücünü yetiştirir (üretime katkısı) * Eğitim hizmetinin yürütülmesinin ve hizmetten yararlanmanın belli bir maliyeti vardır (eğitim maliyeti), * Eğitime yapılan harcamalar (makro-mikro) Kısa dönemde tüketim, Uzun dönemde yatırım özelliği taşır, * Eğitimin gelir yaratma etkisi vardır, Bireysel (mikro) düzeyde, Toplumsal (makro) düzeyde,

Eğitim- Ekonomi arasındaki ilişki Eğitim harcamaları ile eğitime ilişkin toplumsal talebin karşılanması ve ekonomik büyümenin veya gelişmenin hızlanması sağlanmaktadır. Eğitim düzeyi arttıkça, toplam üretim düzeyi de artar. Eğitime yapılan her ek lira harcamanın milli geliri de artıracağı ifade edilebilir.

Eğitim ve Kalkınma Kalkınma, bir ekonomide halkın değer yargıları, dünya görüşü ile tüketim ve davranış kalıplarındaki değişmeleri içeren toplumsal ve kurumsal yapıda dönüşmeye yol açan büyüme olarak tanımlanmaktadır. Kalkınma ile para, ekonomik durum, ekonomiye ilişkin değişkenler ve ülkenin zenginliği ifade edilmektedir. Kalkınmışlık durumunda genellikle kişi başına düşen gelir,”GSMH” ölçütleri dikkate alınmalıdır. Kalkınma kavramı, toplumsal, kültürel, siyasal, eğitsel ve ekonomik içeriklidir. Kalkınma ulusun gelişiminin o ülkenin yurttaşları arasında dengeli dağıtılmasına olanak sağlar. GSMH (Gayri Safi Milli Hasıla), bir ülke vatandaşlarının veri bir yıl için ürettikleri toplam mal ve hizmetlerin, belli bir para birimi karşılığındaki değerinin toplamıdır.

Kalkınmakta olan ülkelerde… Kişi başına milli gelir düşüktür. Tasarruf ve yatırımlar düşüktür. Sermaye birikimi yetersizdir. Hızlı nüfus artışı vardır. Ortalama insan ömrü kısa ve çocuk ölüm oranı yüksektir. Okur yazar olmayanların toplam nüfusa oranı fazladır. Dengesiz gelir dağılımı, işsizlik, gecekondulaşma, teknolojik yeniliklere uyum sağlayamama, beyin göçü, yetersiz bir fiyat ve vergi politikası vardır.

Kalkınmış ülkeler… Kişi özgürlüğüne, sosyal güvencelere, sosyal adalete ağırlık veren demokratik yöntemlerle yönetilirler. Eğitim Bilimine Giriş Dersi

ÜLKE KİŞİ BAŞINA DÜŞEN GSMH ABD 47.184 Dolar Almanya 37.591 Dolar (2010 yılı itibariyle-Dünya Bankasına göre) ABD 47.184 Dolar Almanya 37.591 Dolar Fransa 33,820 Dolar Kazakistan 12.050 Dolar Cezayir 8.322 Dolar Çin 7.536 Dolar Peru 9.470 Dolar TÜRKİYE 15.340 Dolar

Derslik başına düşen öğrenci sayısı Ülke Derslik başına düşen öğrenci sayısı (İlköğretim) Türkiye 32 OECD ortalaması 21,4 Avusturya 19,9 Çek Cumhuriyeti 20 Finlandiya 19,8 Lüksemburg 15,8 İzlanda 18,2

Öğretmen başına düşen öğrenci sayısı Ülke ilköğretim Ortaöğretim Türkiye 22 18 Belçika 12,6 10,2 İspanya 13,6 10 Macaristan 11,1 Portekiz 11,8 8,1 Japonya 19 13,5

2006 Yılı Öğrenci Başına Düşen Yıllık Eğitim Maliyetlerinin Toplam Tutarı Ülkeler Okulöncesi İlköğretim Ortaöğretim Yükseköğretim ABD 8.522 7.560 8.779 22.234 Danimarka 4.542 7.572 8.113 14.280 İtalya 5.972 6.783 8.258 8.347 İsveç 3.504 6.295 6.482 11.589 Fransa 4.323 4.777 8.107 8.837 Almanya 4.956 4.237 6.620 10.504 İngiltere 7.595 4.415 5.933 10.753 OECD Ortalama 4.490 4.819 6.688 12.319 Türkiye 276 1.214 3.046 7.847

Toplam Eğitim Harcamalarının GSYİH İçindeki Payı (%) Ülkeler 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Almanya 4,4 4,5 4,7 5,0 Avusturya 5,6 5,7 5,5 5,4 5,3 6,0 Belçika 5,9 6,4 6,5 Danimarka 8,2 8,4 8,3 7,9 7,8 7,6 8,7 Finlandiya 6,2 6,3 6,1 6,8 Fransa 5,8 İngiltere 4,9 İspanya 4,2 4,3 4,6 İtalya 4,8 Portekiz 5,1 5,2 Yunanistan 3,7 3,5 3,8 4,0 - AB Ort Türkiye 2,9 3,9 3,4 3,2 Kaynak: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/education/data/main_tables

Alternatif maliyet (vazgeçme maliyeti) (Vazgeçilmiş kazanç) Bir öğrencinin eğitim aldığı için bu süre içerisinde yararlanamadığı gelirle ilgilidir. ÖRNEK: Aynı yaştaki iki kişiyi ele alalım. Bunlardan birisi liseyi bitirdikten sonra bir işe girerek para kazanmaya başlamış, diğeri ise üniversiteye devam etmiş olsun. Üniversiteye devam edenin en az dört yıl eğitim almak zorunda olduğu düşünüldüğünde, dört yıl boyunca birisi çalışıp para kazanırken, diğeri eğitim aldığı için çalışamamakta, para kazanamamakta, hatta harcama yapmaktadır. İşte bu kişinin dört yıllık süre içerisinde mahrum olduğu gelire vazgeçme maliyeti veya alternatif maliyet adı verilmektedir.