Su Yönetimi Genel Müdürlüğü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
19.FASIL : Sosyal Polİtİka ve İstİhdam “AçIlIş Krİterlerİnde Gelİnen Son Aşama” ÇALIŞMA ve SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI AVRUPA BİRLİĞİ KOORDİNASYON.
Advertisements

T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
TÜRKİYE ve AVRUPA BİRLİĞİ İLİŞKİLERİ ÇEVRE SEKTÖRÜ Sedat KADIOĞLU Dış İlişkiler ve AB Dairesi Başkanı Tel: Faks: e-posta:
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
AB ÇEVRE FASLININ AÇILMASI VE Prof. Dr. Hasan Z. SARIKAYA
T.C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü
HAVZA İLE İLGİLİ HEDEFLENEN ÇALIŞMA (YANSI 13) HAVZA TEŞKİLATLANMASI YOLUYLA YENİDEN YAPILANMA 1.1. HAVZA TEŞKİLATI 2.2. HAVZA YÖNETİM HUKUKU 3.3. HAVZA.
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Türkiye’nin Küresel Çevre Fonu(GEF)’na Yaklaşımları ve Beklentileri
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
Modül 3: Çevresel Hedefler, Tedbirler Programı, Ekonomik Analiz, Muafiyetler Çevresel Hedefler Yannick Pochon Afyon, 2015.
ULUSAL HAVZA YÖNETİMİ STRATEJİSİ
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
MODÜL 1 Su Çerçeve Direktifi, Su Çerçeve Direktifinin Kardeş Direktiflerle İlişkisi, Nehir Havzası Yönetim Planlaması, Su Kütleleri, Tipoloji ve Sınıflandırma.
Modül 2: Su Bütçesi, Baskılar ve Etkiler, Önemli Su Yönetimi Konuları, İzleme, Karakterizasyon Raporu Türkiye’deki Yüzey ve Yeraltı Su Kaynakları Dengesi.
Modül 2: Su Bütçesi, Baskılar ve Etkiler, Önemli Su Yönetimi Konuları, İzleme, Karakterizasyon Raporu Karakterizasyon Raporu Senad Ploco.
1 20 EKİM 2004, ANKARA T. Uzm. Deniz YANIK Lisans ve Sözleşmeler Dairesi Başkanlığı TELEKOMÜNİKASYON KURUMU TÜRKİYE’DE TELEKOMÜNİKASYON POLİTİKASI ALANINDA.
ATIK YÖNETİMİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
SUNUM PLANI YASAL YAPILANMA KURUMSAL YAPILANMA ANAYASA
Su Yönetimi Genel Müdürlüğü 04 Aralık 2013, Bursa İklim değişikliğinin su kaynaklarına etkisi ve uyum.
SU ÇERÇEVE DİREKTİFİNİN UYGULANMASI VE NEHİR HAVZA
Mevcut Durum Proje Çıktıları Çevresel Kalite Standartlarının Uygulama Adımları Uygulamada Karşılaşılacak Olası Sorunlar ve Aksaklıklar Çözüme Yönelik.
SUNUM İÇERİĞİ Şubenin Görevleri Mevzuat Çalışmaları Projeler.
ÜLKEMİZDE ATIKSU SEKTÖRÜNDE PLANLAMA, KALİTE İZLEMESİ, DENETİM VE İŞLETMEYE İLİŞKİN YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR Hatice DUMAN Uzman Yardımcısı Kasım 2015.
Çevresel Etki Değerlendirmesi, İzin ve Denetim Genel Müdürlüğü
ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
1/ tarihinde gerçekleştirilen Çalışma Grubu 1’inci Toplantısı’nda görüşülen konular şunlardır: Su kaynakları modellerinin çeşitleri nelerdir?
ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI
 Proje Kapsamı ve Çalışma Programı  Gerekli Verilerin Temini  Su Kalitesi Modeli  Ekolojik Bilgi Kuralı  WFD Explorer  İhtisas Heyeti Çalışma Takvimi.
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI MARMARA DENİZİ KİRLİLİK RAPORU
T.C. ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI
Hassas Alanlar Şube Müdürlüğü
S U Ç ERÇEVE D IREKTIFI KAPSAMINDA ÇEVRESEL HEDEFLER VE ÖNLEMLER PROGRAMI Özge Hande SAHTİYANCI ÖZDEMİR Uluslararası 3. Su Kongresi Havza Yönetimi.
YERÜSTÜ SULARI KALİTE ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ FAALİYETLERİ
Tehlikeli Kimyasal Nedir Tehlikeli Kimyasalların Sucul Çevre Açısından Önemi ve Kontrolü Çevresel Kalite Standartları Yasal Dayanak Yürütülen Çalışmalar.
Modelleme Eylem Planı (MODEP)
1/ tarihinde gerçekleştirilen Çalışma Grubu 1’inci Toplantısı’nda görüşülen konular şunlardır: Su kaynakları modellerinin çeşitleri nelerdir?
Tehlikeli Madde Nedir Tehlikeli Maddelerin Sucul Çevre Açısından Önemi ve Kontrolü Çevresel Kalite Standartları Yasal Dayanak Yürütülen Çalışmalar Ulusal.
SU KAYNAKLARININ MODELLENMESİ
1/13. SUNUM İÇERİĞİ Modelleme Şube Müdürlüğü Modelleme Bilimsel Çalışma Grubu’nun Teşekkülü SÇD ve Modelleme Modelleme Bilimsel Çalışma Grubu 1’inci Toplantısının.
Nehir Havzaları Su Kaynakları Modelleme Çalışmaları
TÜRKİYE’DE BÜTÜNLEŞİK SU YÖNETİMİ Türkiye'de Kıyı Yönetimi: Son Gelişmeler Ulusal Çalıştayı Marmaris/Muğla, Nisan 2013 Aybala KOÇ Orman ve Su İşleri.
1/13. SUNUM İÇERİĞİ Modelleme Şube Müdürlüğü Modelleme Bilimsel Çalışma Grubu’nun Teşekkülü SÇD ve Modelleme Modelleme Bilimsel Çalışma Grubu 1’inci Toplantısının.
Göl Su Kütlelerinde Ötrofikasyon Değerlendirmesi
1. SUNUM İÇERİĞİ Kirleticiler 2008/105/EC sayılı Direktif 2013/39/EU sayılı Direktif 2013/39/EU sayılı Direktif ile Getirilen Yenilikler 2.
1/50 ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI AVRUPA BİRLİĞİ ÇALIŞMALARI Emrah SOLAK AB İle İlişkiler Şube Müdürlüğü 4 Kasım 2015.
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
1. 2 Kuruluşu 4 Temmuz 2011 tarihli ve 645 sayılı KHK.
SU KALİTESİ KİMYASAL İZLEME EBRU DOĞANAY EYLÜL 2015 Daire İçi Eğitim.
1 İZLEME DAİRESİ BAŞKANLIĞI İçme ve Yeraltı Sularını İzleme Şube Müdürlüğü Hale DUMAN Şube Müdürü.
1 ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TÜRKİYE’DE SU KALİTESİ İZLEME ÇALIŞMALARI Nermin ANUL Şube Müdürü 9 Ekim Sürdürülebilir.
Sunum İçeriği Ülkemizde İçme Suyu Kaynaklarının Korunması ile İlgili; –Yasal Çerçeve –Kurumsal Yapı –Özel Hüküm Belirleme Çalışmaları.
Sunum Planı 2 Kurulum Süreci Gerçekleştirilecek Çalışmalar Giriş USBS Hakkında Fizibilite Süreci Hedef & Fizibilite Çıktıları Yapılan Çalışmalar.
TÜRKİYE’DEKİ İÇME SUYU KAYNAKLARININ VE ARITMA TESİSLERİNİN
1 Uzmanlık Tezi. 2 1.Tezin Maksadı ve Tezin Hazırlanmasında Takip Edilen Yol Haritası 2.Yeraltı Suyu Kalite Değerlendirilmesinin AB’de ve Türkiye’de Gelişim.
Veysi GÜMÜŞ Jeoteknik Hizmetler ve Yeraltısuları Dairesi Başkanlığı Etüd ve Değerlendirme Şube Müdürü 09 – 11 Şubat /21 T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI.
08 Aralık 2014 Numune Alma ve Numunelerin Analize Hazırlanması Konulu Hizmetiçi Eğitim Nermin ANUL Şube Müdür V. İZLEME İLE İLGİLİ ULUSAL MEVZUAT VE İZLEME.
This project is co-financed by the European Union and the Republic of Turkey AB Eşleştirme Projesi SU KALİTESİ İZLEME KONUSUNDA KAPASİTE GELİŞTİRME Türkiye,
1/20. 2/20  NHYP Projesine ilişkin Genel Bilgi  Su Çerçeve Direktifi Kapsamında Çevresel Hedeflerin Belirlenmesi  Su Çerçeve Direktifi Kapsamında Önlemler.
Nermin ANUL Laboratuvarlar Şube Müdürü Mayıs 2013 T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ İzleme Dairesi Başkanlığı SU ÇERÇEVE DİREKTİFİ.
Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti
OTP karar alma süreci Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

Su Yönetimi Genel Müdürlüğü Su Kalitesi Yönetimi Dairesi Başkanlığı Yeraltı Sularının Kirlenmeye ve Bozulmaya Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik Özgür GÜNHAN Orman ve Su İşleri Uzman Yardımcısı

İçerik -AB’nin YAS Yönetim Yaklaşımı -Ülkemizin YAS Yönetimi İle İlgili İlk Mevzuatı Neden Yeni Bir Yönetmeliğe İhtiyaç Duyuldu? Yeraltı Sularının Kirlenmeye ve Bozulmaya Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik Yönetmelik Doğrultusunda Yapılan ve Planlanan Çalışmalar

İlk Mevzuat Yaklaşımları Ülkemizde yürürlüğe girmiş bazı genelge, tebliğ, talimatname ya da yönetmelikleri saymazsak, yeraltı sularını doğrudan ya da dolaylı olarak ilgilendiren, temel nitelikte olan, 3 yasal doküman bulunmaktaydı İlk Mevzuat Yaklaşımları Yeraltı Suları Hakkında Kanun Çevre Kanunu Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği

Yeraltı Suları Hakkında Kanun “Yeraltı Suları Hakkında Kanun” (Kanun No:167, Yayımlanma Tarihi: 23/12/1960) ülkemizin yeraltı sularına ilişkin ilk yasal dökümanıdır. Yeraltı suları ile ilgili faaliyetler Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından yürütülmektedir. Söz konusu kanun, yeraltı sularının araştırılması, kullanılması, korunması ve tescili ile ilgili hükümleri içermektedir. Yeraltı suyu temin etmek üzere yapılacak herhangi bir faaliyet için DSİ’ den yeraltı suyu arama ve kullanma izinlerinin alınması gerekmektedir. Söz konusu izinlerin verilmesinde, iznin verileceği kişi ya da kurum, suyun kullanım amacı ve kullanılması öngörülen su miktarları dikkate alınmaktadır. Kanun genel anlamda yeraltı sularının miktarına ilişkin hususları içermektedir.

Çevre Kanunu 09.08.1983 tarih ve 2872 sayılı “Çevre Kanunu” ülke genelinde çevreyi korumanın esaslarını düzenlemektedir. Kanunun temel olarak “kirleten öder” prensibinden hareket etmektedir. Her ne kadar Yeraltı Suları Hakkında Kanun gibi doğrudan yeraltı sularıyla ilgili olmasa da, Çevre Kanunu da yeraltı suları ile ilgili bazı hükümler içermektedir. Ülkenin deniz, yeraltı ve yerüstü su kaynaklarının ve su ürünleri istihsal alanlarının korunarak kullanılmasının sağlanması ve kirlenmeye karşı korunması esastır. (Madde 9-h) Yeraltı sularına yapılan boşaltımlara cezai yaptırımlar uygulanır. (Madde 20(4)-n)

Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği Ülkemizin suyla ilgili temel dokümanlarından olan ve halihazırda üzerinde revizyon çalışmalarının yapıldığı Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği yeraltı sularının kirletilmesine ve korunmasına karşı önemli hükümler içermekte idi. “Arıtılmış olsa dahi atıksuların yeraltı suyuna doğrudan deşarjı yasaktır “ ya da kıyı akiflerinin kalitesinin korunması için emniyetli rezerv miktarını aşacak miktarda su çekilmemesi şeklinde özetlenebilecek, YAS kirliliğinin önlenmesine ya da sınırlandırılmasına ilişkin hususlar yer almaktaydı. “Yeraltı Sularının Kirlenmeye ve Bozulmaya Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik” in 07.04.2012 tarih ve 28257 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmesi ile SKKY’de yer alan yeraltı suları ile ilgili hükümler kaldırılarak, Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği revizyon çalışmalarında anılan yönetmeliğin ilgili maddelerinde “Yeraltı Sularının Kirlenmeye ve Bozulmaya Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik”e atıfta bulunulmuştur.

Avrupa Birliği’nde YAS Yönetimi 7/28

AB’nin Yeraltı Suyuyla İlişkili Direktifleri AB’nin YAS ile ilişkili 3 direktifi bulunmaktadır: Yeraltı Suyu Direktifi (80/68/EEC) Su Çerçeve Direktifi (2000/60/EC) “Yeni” Yeraltı Suyu Direktifi (2006/118/EC)

Yeraltı Suyu Direktifi (80/68/EEC) Yeraltı suyu kirliliğinin önlenmesini amaçlayan ilk direktif olan “Bazı Tehlikeli Maddelerden Kaynaklanan Kirliliğe Karşı Yeraltı Sularının Korunmasına Dair Konsey Direktifi (80/68/EEC)” 1980 yılında yürürlüğe girmiştir. Direktifte yeraltı sularının kirliliğinin önlenmesi amacıyla iki adet kirletici listesi (öncelikli kirleticiler ve diğer kirleticiler) yer almıştır. Direktifin ekinde yer alan, söz konusu listelerdeki kirleticilerin ve kirletici gruplarının yeraltı suyuna doğrudan ve/veya dolaylı deşarjlarının engellenmesi, sınırlandırılması veya gerekli önlemlerin alınması hükme bağlanmıştır. Söz konusu direktif, 2013 yılı itibariyle yürürlükten kalkacaktır.

Su Çerçeve Direktifi (2000/60/EC) SÇD Avrupa Komisyonu’nun sürdürebilir su yönetimine ilişkin olarak hazırladığı bu en kapsamlı ve temel direktif Aralık 2000’de yayımlanmış olup Avrupa’daki tüm su kaynaklarının (kıta içi yüzeysel sular, geçiş suları, kıyı suları ve yeraltı suları) korunması, iyileştirilmesi ve sürdürülebilir kullanımı için genel bir çerçeve oluşturmaktadır.. Direktifin ana hedefi, nehir havzası bazında yönetimin yaygınlaştırılarak bütün su kaynaklarının 2015 yılına kadar miktar ve kalite açısından iyi duruma getirilmesidir. SÇD sadece yeraltı sularına ilişkin bir direktif olmamasına rağmen, yeraltı suyu yönetimi ile ilgili birçok husus içermekte olup yeraltı sularının yönetimine ilişkin genel bir çerçeve sunmaktadır. SÇD’nin yeraltı suları ile ilgili hükümleri genel olarak yeraltı suyunun kimyasal ve miktar bakımından iyi duruma getirilmesini kapsamaktadır

Su Çerçeve Direktifi (2000/60/EC) SÇD Yeraltı suyu kütlelerinin tanımlaması ve insan aktivitelerinin bu kütleler üzerindeki baskı ve etkilerinin tespit edilerek çevresel hedeflere ulaşamama riskini taşıyan su kütlelerinin belirlenmesi, Koruma alanlarının envanterinin oluşturulması, Yapılan karakterizasyonun ve risk değerlendirmesinin neticesine göre bir izleme ağıyla yeraltı sularının izlenerek kimyasal ve miktar durumlarının bütüncül bir şekilde ortaya konması, Yeraltı suyu kütlelerindeki önemli ve sürekli olarak artan kirlilik eğilimlerinin tespit edilerek bu eğilimlerin tersine çevrilmesi için gerekli önlemlerin alınması, Yeraltı suyu ile ilgili yapılan çalışmaların NHYP’lerde yer alması, 2015 yılında SÇD’nin çevresel hedeflerine ulaşılabilmesi için önlemler programının (kirleticilerin yeraltı suyuna girişinin önlenmesi vb.) oluşturulması, vb.

“Yeni” Yeraltı Suyu Direktifi (2006/118/EEC) Yeni YAS Direktifi (2006/118/EEC) Hâlihazırda AB’nin yeraltı sularıyla ilgili en önemli dökümanı olan Yeraltı Suyunun Kirlenmeye ve Bozulmaya Karşı Korunması Direktifi (2006/118/EC) 12 Aralık 2006 yılında yayımlanmıştır. YAS kimyasal durum kriterleri karmaşık olup, Su Çerçeve Direktifi’nin kabul edildiği tarihte tam olarak çözüme kavuşturulamamış hususlar içermekte idi. Bu nedenle Avrupa Parlamentosu ve Konseyi, Komisyondan iyi kimyasal durum kriterlerini, kirlilik eğilimlerinin tanımlanması ve tersine çevrilmesine yönelik ayrıntıları açıklayan “kardeş” bir direktif önerisi geliştirmesini talep etmiştir. Kalite durumun tanımlanmasında kriterlere, kalite standartları ve eşik değerlere ilişkin hususlara yer verilmesi ve bir çok yeni tanım içermesi suretiyle, YAS yönetimiyle ilgili en önemli Direktif durumuna gelmiştir.

Neden Yeni Bir Yönetmelik ? Neden Yeni Bir Yönetmeliğe İhtiyaç Duyuldu Yasal Boşluklar, AB Gereksinimleri AB’den Bağımsız Olarak, İlk Yaklaşımda Yer Alan Eksiklikler

Yasal Boşluklar, AB Gereksinimleri Ülkemizde yeraltı suyu yönetiminde yeni yaklaşımlara ihtiyaç duyulmasının nedenlerinden birincisi yasal zorunluluklardır. AB’nin suyla ilgili mevzuatları, bir aday ülke olarak, ülkemizi önemli ölçüde ilgilendirmekte ve bağlamaktadır. AB yasal çerçevesine göre, Üye Ülkeler ve aday ülkeler, var olan direktifleri kendi ülkelerine uyumlaştırmak ve doğru bir şekilde uygulamakla doğrudan/dolaylı bir biçimde yükümlüdür. Ülkemizin de bir aday ülke niteliği taşıması bu gerekliliklerin ülkemizce de yerine getirilmesi hususunu beraberinde getirmektedir SÇD ve YSD, ülkemiz mevzuatına göre, yeraltı sularının kalitesinin değerlendirilmesine ilişkin çok daha detaylı bir yapıya sahipti. Yine bu direktifler, ülkemiz yeraltı suyu mevzuatı açısından, özellikle YAS kalite yönetimine ilişkin bir çok yeni tanım içermekteydi. “YAS Kütlesi”, “Eşik Değer”, “İyileştirmeye Başlangıç Boktası”, “Sürekli ve Önemli Ölçüde Artan Kirlilik Eğilimi”, “Kalite Standardı” vb. temel tanımlar ülkemiz yeraltı suyu mevzuatında yer almamaktaydı.

AB’den Bağımsız Olarak, İlk Yaklaşımda Yer Alan Eksiklikler Ülkemizde, yeraltı suyu yönetimi konusunda yeni yaklaşıma ihtiyaç duyulmasının nedenleri içerisinde ele alınması gereken ikinci bir husus ise, AB mevzuatından bağımsız olarak, ulusal mevzuatımızda ve yaklaşımlarımızda yer alan eksiklikleridir. Ülkemizin yeraltı sularını ele alan kanun ve yönetmelikleri bulunmasına rağmen söz konusu mevzuat yeraltı sularının kalite ve miktar olarak korunması ve yönetimi açısından bütüncül bir yaklaşımından uzaktı. YAS kalite yönetimine ilişkin çok az husus bulunmaktaydı.

Yeraltı Sularının Kirlenmeye ve Bozulmaya Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik 16/28

Yeraltı Sularının Kirlenmeye ve Bozulmaya Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik Orman ve Su İşleri Bakanlığı’nın kurulmasını müteakiben, AB’nin su yönetimine ilişkin direktiflerini, ulusal mevzuatımıza uyumlaştırma çalışmalarına hız verilmiş ve yeraltı suyunun miktar ve kalitesinin entegre bir şekilde yönetimini sağlamak maksadıyla “Yeraltı Sularının Kirlenmeye ve Bozulmaya Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik” hazırlanarak 07.04.2012 tarih ve 28257 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir Yeraltı Sularının Kirlenmeye ve Bozulmaya Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik” 5 bölüm (19 madde, 4 geçici madde) ve 9 ekten oluşmaktadır. Maksadı; Yeraltı sularının kirlenmesinin ve bozulmasının önlenmesi iyi durumda olan yeraltı sularının mevcut durumunun korunması, kötü durumda olan yeraltı sularının iyileştirilmesi için gerekli esasların belirlenmesidir. Görev Paylaşımı Kalite SYGM Miktar DSİ

Yeraltı Sularının Kirlenmeye ve Bozulmaya Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik Yeraltı suyu kütlelerinin belirlenmesi ve karakterizasyonu Yeraltı suyu iyi kimyasal durumu ve yeterli miktar durumunun belirlenmesi ilkeleri ve eşik değerlerin belirlenmesi Yeraltı suyu kalitesinin izlenmesi Önemli ve sürekli artan kirlilik eğilimlerinin tespiti İyileştirmeye başlama noktasının belirlenmesi Tedbirler Programı’nın oluşturulması Yaptırımlar ve idari cezalar Yeraltı suyu koruma alanlarının oluşturulması

Yeraltı Sularının Kirlenmeye ve Bozulmaya Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik Yönetmelik yeraltı sularının kalite ve miktar açısından koruma-kullanma dengesi içerisinde sürdürülebilir kullanımını ve entegre bir şekilde yönetimi hususunda mevzuat boşluğunu gidermiştir.   Bu yönetmelik ile özellikle yeraltı sularının kalitesinin değerlendirilmesi ve korunması açısından var olan eksikliklerin giderildiği düşünülmektedir Yeraltı Sularının Kirlenmeye ve Bozulmaya Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik’le beraber AB’nin ilgili direktifleri ulusal mevzuatımıza uyumlaştırılmıştır. Bu yönetmelikle birlikte ülkemiz yeraltı suyu yönetimine ilişkin mevzuata “eşik değer”, “yeraltı suyu kütlesi”, “eğilimin tersine çevrilmesi” ve “kalite standartları” gibi birçok yeni kavram yer almıştır.

Uygulama Adımları ve Süreçleri YERALTI SULARININ KİRLENMEYE VE BOZULMAYA KARŞI KORUNMASI HAKKINDA YÖNETMELİK SÜREÇLER İZLEME İzleme çalışmalarına başlanması 2015 İzleme alt yapısının yönetmeliğe uygun hale getirilmesi 2017 YERALTI SUYU KÜTLELERİNİN BELİRLENMESİ VE KARAKTERİZASYON ÇALIŞMALARI Yeraltı suyu kütlelerinin belirlenmesi Yeraltı suyu kütlelerinin karakterizasyonu Yeraltı suyu kütlelerine insan aktivitelerinin etkilerinin değerlendirilmesi Risk altında olan yeraltı suyu kütlelerinin belirlenmesi 2017 den sonra 2020 den önce Yeraltı suyu kütlesi bazında kirleticilerin ve tehlikeli maddelerin belirlenmesi  2022

Uygulama Adımları ve Süreçleri YERALTI SUYU İZLEME VERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Yeraltı suyu miktar izleme verilerinin değerlendirilmesi 2022 Yeraltı suyunun kimyasal durumu konusundaki izleme verilerinin değerlendirilmesi KİMYASAL DURUM KONUSUNDAKİ İZLEME VERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Eşik değerlerin belirlenmesi Önemli ve sürekli artan kirlilik eğilimlerinin tespiti  İyileştirmeye başlama noktalarının tespiti  Yeraltı suyu miktar ve kimyasal durum değerlendirme raporunun yayımlanması 2023 ÖNLEM PROGRAMLARI Önlem programlarının oluşturulması 2024

Görev, Yetki ve Sorumluluk Paylaşımı YERALTI SULARININ KİRLENMEYE VE BOZULMAYA KARŞI KORUNMASI HAKKINDA YÖNETMELİK Yönetmelik Konuları Görev paylaşımı Yeraltı suyu kütlelerinin belirlenmesi DSİ  Yeraltı suyunun karakterizasyonu SYGM koordinasyonunda, ilgili diğer kuruluşların görüşleri alınarak DSİ tarafından yapılacaktır. Yeraltı suyu kütlelerine insan aktivitelerinin etkisinin değerlendirilmesi SYGM tarafından gerekli tüm bilgi, belge ve envanter ilgili kurumlardan sağlanarak hazırlanır/hazırlatılır. YAS seviyelerindeki değişikliklerin etkilerinin değerlendirilmesi DSİ Risk altında olan yeraltı suyu kütlelerinin belirlenmesi SYGM ve DSİ Kütle bazında kirleticilerin ve tehlikeli maddelerin tanımlanması SYGM

Görev, Yetki ve Sorumluluk Paylaşımı YERALTI SULARININ KİRLENMEYE VE BOZULMAYA KARŞI KORUNMASI HAKKINDA YÖNETMELİK Yönetmelik Konuları Görev paylaşımı İzleme programlarının yapılması SYGM’ nin görüşünü alarak  DSİ tarafından yapılacaktır. Yeraltı suyunun miktar ve kalite açısından izlenmesi DSİ Yeraltı suyunun miktar konusundaki izleme verilerinin değerlendirilmesi ve SYGM’ye bildirilmesi Yeraltı suyunun kimyasal durumu konusundaki izleme verilerinin değerlendirilmesi ve değerlendirme raporunun yayımlanması SYGM tarafından DSİ’ nin görüşü alınarak yapılacaktır. Eşik değerlerin belirlenmesi SYGM   Yeraltı suyunun artan kimyasal durum bozulmasının tespit edilmesi SYGM Önemli ve artan kirlilik eğilimlerinin tespiti

Görev, Yetki ve Sorumluluk Paylaşımı YERALTI SULARININ KİRLENMEYE VE BOZULMAYA KARŞI KORUNMASI HAKKINDA YÖNETMELİK Yönetmelik Konuları Görev paylaşımı İyileştirmeye başlama noktalarının tespiti SYGM Yeraltı suyu koruma alanlarının belirlenmesi; Kuyu, pınar, kaynak, kaptaj, tünel, galeri, vb. bazında koruma alanlarının belirlenmesi DSİ Koruma Alanı ve Özel Planlama Esaslarının Belirlenmesi Yeraltı suyu kirliliğinin kontrolü ve önlenmesi için stratejilerin geliştirilmesi Önlem programlarının belirlenmesi ve uygulanması SYGM koordinasyonunda, ilgili kurum ve kuruluşların katılımı ile yapılacaktır. Denetim ve Yaptırım Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ve DSİ

Uygulamaya İlişkin Yürütülen ve Planlanan Çalışmalar 25/28

Eylem Planı Yönlendirme Grubu Yeraltı Sularının Kirlenmeye ve Bozulmaya Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik Yönlendirme Grubu -Yönetmelikte yer alan işlerin koordinasyonu, yer alan süreçlerin planlanması ve disipline edilmesi -6 Toplantı -SYGM,DSİ, GTHB, ÇŞB, MTA.. Eylem Planı -Yapılan toplantılar ve makam talimatı sonucunda bir “Eylem Planı” hazırlanmasına karar verildi. -Eylem Planı, Yönetmelikte yer alan iş ve süreçleri havzalar ölçeğinde programladı. Havzaları önceliklendirdi.

Eylem Planı- Örnek 1 DSİ Genel Müdürlüğü’nün yeraltı suyu miktar ve kalite izleme alt yapısının gözden geçirilmesi Öncelikli Havza Durumu SÜREÇ (2013) Büyük Menderes, Konya Kapalı, Sakarya, Susurluk, Akarçay, Meriç-Ergene Havzaları 2013 – I-II. çeyrek Gediz, Kızılırmak, Yeşilırmak, Antalya, Marmara, Küçük Menderes Havzaları 2013 – II-III. çeyrek Batı Akdeniz, Doğu Akdeniz, Kuzey Ege, Seyhan, Ceyhan, Asi Havzaları 2013 – III-IV. çeyrek Doğu Karadeniz, Batı Karadeniz, Burdur Göller, Aras, Çoruh, Fırat-Dicle, Van Gölü Havzaları 2013 - IV. çeyrek

Eylem Planı- Örnek 2 Yeraltı suyu kütlelerinin belirlenmesi Öncelikli Havza Durumu SÜREÇ (2013-2017) Büyük Menderes, Konya Kapalı, Sakarya, Susurluk, Akarçay, Meriç-Ergene Havzaları 2013-2014 Gediz, Kızılırmak, Yeşilırmak, Antalya, Marmara, Küçük Menderes Havzaları 2014-2015 Batı Akdeniz, Doğu Akdeniz, Kuzey Ege, Seyhan, Ceyhan, Asi Havzaları 2015-2016 Doğu Karadeniz, Batı Karadeniz, Burdur Göller, Aras, Çoruh, Fırat-Dicle, Van Gölü Havzaları 2016-2017

Türkiye’de Yeraltı Suyu Yönetimi Kapasitesinin Geliştirilmesi Projesi Türkiye’de, Yeraltı suyu Direktifi (2006/118/EC) ve Su Çerçeve Direktifi’nin yeraltı suyu ile ilgili konuları hakkında ilk uygulama adımlarının uygulanması amaçlı kapasite geliştirilmesi Türkiye’de Yeraltı Suyu Yönetimi Kapasitesinin Geliştirilmesi Projesi

Capacity Building Support to Turkey on Groundwater Management Türkiye’de Yeraltı Suyu Yönetimi Kapasitesinin Geliştirilmesi Projesi Türkiye’de, Yeraltı suyu Direktifi (2006/118/EC) ve Su Çerçeve Direktifi’nin yeraltı suyu ile ilgili konuları hakkında ilk uygulama adımlarının uygulanması amaçlı kapasite geliştirilmesi Proje Akarçay ve Sakarya Havzalarında, TA (Technical Assistance) bileşeni olarak uygulanacaktır. Direktiflerin uygulanmasına ek olarak, kurumların mevcut kapasitelerinin analizinin yapılmasına ve bunların güçlendirilmesine de olanak sağlayacaktır. Proje 2014-2016 aralığında olmak üzere 2 yıl sürecektir.

Arz ederİM