Bilişim Sistemleri Mühendisliğine Giriş 1 Principles of Information Systems, Eleventh Edition Yrd. Doç. Dr. Fatih ÇALLI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Advertisements

Sistem Analizi ve Planlama
YÖNETİM İŞLEVLERİ: DENETLEME
PROJE YÖNETİMİ VE RİSK ANALİZİ
BÖLÜM VI ÜRETİM YÖNETİMİ.
Bilgi Teknolojisinin Temel Kavramları
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
BBY Bilgi Teknolojisi ve Yönetimi
Yrd. Doç. Dr. Arzdar KİRACI Başkent Üniversitesi
Veri – Bilgi – Karar Kuramları ve Özellikleri
SİSTEM ANALİZİ VE TASARIMI
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI ORGANİZASYON ve SÜREÇ.
NAKİT BÜTÇESİ İşletmenin gelecekteki çalışmaları ile ilgili olup,belirli bir dönem(genellikle bir yıl) nakit giriş ve çıkışlarının gösterildiği bir tablo.
Bilgi Sistemi Organizasyonlar içerisindeki kontrol ve karar verme mekanizmalarında kullanılacak bilginin toplanması, işlenmesi, saklanması ve dağıtılmasını.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
YATIRIM PROJELERİ ANALİZİ DERSİNİN KAPSAMI
BİLİŞİM SİSTEMLERİNE GİRİŞ DERS 1(B)
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
Fonksiyonel Bakış Açısıyla Sistemler
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Veri Tabanı Tasarım Süreci
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
Introduction to Business Process
VERİMLİLİK ARTIRMA TEKNİKLERİ
Örgütsel bilgi kullanımı
YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ
Bilişim sistemlerinin türleri
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
İşletmelerde Bilişim Sistemleri
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
1.1 © 2003 by Prentice Hall Bir organizasyonda karar vermeye ve kontrole destek olmak amacıyla ham verileri girdi olarak alan ve birbiri ile bağlantılı.
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
ŞEKİL 13.1 “Temel Dönüşüm” “İmalat Şirketine Yönelik Süreç”
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
İşletmelerde Bilişim Sistemleri
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
1.1 © 2003 by Prentice Hall BÖLÜM 3 BİLİŞİM SİSTEMİ YAKLAŞIMLAR ve ORGANİZASYONA ETKİLERİ.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
Pazarlama Bilgi Sistemi (PBS)
Spor ve Etkinlik İçin Pazarlama Eylemleri (Çabaları)
Girişimcilik.
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
GIDA TEKNOLOJİSİ ALANI TANITIMI ALANIN TANIMI: Gıda teknolojisi alanı, tarım ve hayvancılığa dayalı ham maddeleri modern teknolojileri uygulayarak işleyen.
Sistem Analizi ve Tasarımı
Pazarlama Yatırımlarının Verimliliğinin Sektörel Bazda İncelenmesi: BIST Örneği Arş. Gör. Dr. Betül Çal Giresun Üniversitesi.
KAMU KURUMLARINDA SÜREÇ YÖNETİMİ ve
BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI ve GELİŞİMİ
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
Bilgi Sistemleri Hafta4
BİLGİ: ÜRETİMİ, YÖNETİMİ VE PAZARLANMASI
Kalite ile ilgili kavramlar
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN EVRİMİ – BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN TARİHİ
Finans Nedir Finans, işletmenin gereksinim duyduğu fonların en uygun koşullarda ele geçirilmesi ve ele geçirilen fonların en etkin kullanımını sağlamaktır.
Bölüm 2 ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
SÜREÇ YÖNETİMİ İNŞAAT ŞİRKETLERİ İÇİN PERFORMANS DEĞERLENDİRME VE YÖNETİMİ.
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
YÖNETİM VE YÖNETİCİLİK. NELERDEN BAHSEDECEĞİZ.  YÖNETİMİN TANIMI.  YÖNETİMİN KAVRAMI.  YÖNETİCİNİN TANIMI.  YÖNETİCİNİN KAVRAMI.  İYİ BİR YÖNETİCİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Bilişim Sistemleri Mühendisliğine Giriş 1 Principles of Information Systems, Eleventh Edition Yrd. Doç. Dr. Fatih ÇALLI

Bilişim Kavramları (Information Concepts) Bilişim (Information): – Organizasyonların en değerleri kaynaklarından biri One of an organization’s most valuable resources – Genel olarak veri kelimesi ile karıştırılır Often confused with the term data 2

Veri, Bilişim, Bilgi Data, Information, and Knowledge Veri (Data): – Ham gerçekler (Raw facts) Bilişim (Information): – Kendi anlamlarından başka değer taşıyacak şekilde organize edilmiş gerçekler derlemesi (Collection of facts organized in such a way that they have value beyond the facts themselves) Proses (Process): – Tanımlanmış bir çıktıya ulaşmak için mantıksal olarak dizilmiş görevler (Set of logically related tasks performed to achieve a defined outcome) Bilgi (Knowledge): – Anlamlı hale gelmiş bilişim (Awareness and understanding of a set of information and the ways it can be made useful to support a task) 3

Giriş Bilişim Sistemi (Information system (IS)): – Bir hedefe ulaşabilmek için veriyi ve bilişimi toplayan, değiştiren, yayan ve geri dönüşüm sağlayan birbiriyle ilişkili olan bileşenlere denir. A set of interrelated components that collect, manipulate, and disseminate data and information and provide feedback to meet an objective İşletmeler (Businesses): – Organizasyonları hedeflerine ulaştırabilmek, gelirlerini arttırmak ve maliyetlerini düşürmek için bilişim sistemleri geribesleme yaparak yardımcı olabilir.Information system feedback can help organizations achieve their goals, increase revenues and reduce costs 4

Data, Information, and Knowledge (continued) 5

6

7

The Characteristics of Valuable Information Principles of Information Systems, Eleventh Edition 8 Erişilebilir Kesin Tam Ekonomik Esnek Alakalı Güvenilir Basit Zamanında Kanıtlanabilir

Bilişim Sistemleri Bileşenleri Bilişim Sistemleri Organizasyon Teknoloji Yönetim

YÖNETİM

Niçin Yönetimde Bilişim? Rekabet Hız Yöneticilerin verdikleri kararlardan her zaman sorumlu olması

Bilişimin Yönetime Etkisi

Yöneticilerin İşleri KARAR VERME (Mintzberg, 1980) Kişiler arası – Lider olma – Eşgüdüm ve iletişim sağlama Bilgi – İzleme ve kontrol etme – Bilgiyi gerekli şekilde yayma – Sözcü olma Karar – Girişimci olma – Sorunu ele alma ve çözme – Kaynak dağıtma – Arabulucu olma Yöneticiler bilgiye gereksinim duyar ve karar verme süreçlerini desteklemek için bilgisayar kullanırlar

Yönetim Yönetim karar vermedir Yönetici karar vericidir Hızla değişen ve çok karışık bir çevre Deneme yanılma: iyi bir yaklaşım mı? Karar vermeyi etkileyen faktörler

Karar Vermeyi Etkileyen Faktörler Teknoloji / Bilgi / Bilgisayar Yapısal Karışıklık / Rekabet Uluslararası Pazarlar / Tüketim Değişimler, Dalgalanmalar Politik İstikrar / Düzen

Bilgisayarlı Karar Desteğine Gereksinim Hızlı hesaplamalar Sorun çözüm yeteneğini engelleyen işleme ve saklama için bilişsel sınırlar Maliyet azaltma Teknik destek Kalite desteği Rekabet üstünlüğü

Karar Verme Süreci Aşamaları (Simon, 1977) Bilgi toplama (Intelligence) – Karar vermeyi gerektiren koşuların araştırılması Tasarım (Design) – Olası seçeneklerin bulunması, geliştirilmesi, analizi Seçim (Choice) – En uygun seçeneğin seçimi Uygulama (Implementation) – Önerinin kullanımı

ORGANİZASYON

Organizasyonda Bilişimin Kullanımı Bilişim Sistemi Düzeyler Stratejik Düzey Orta Yönetim Düzeyi Bilgi Düzeyi Operasyonel Düzey Stratejik Yöneticiler Bilgi Çalışanları Operasyonel Yöneticiler Yönetim Destek Sistemleri Yönetim Bilişim Sistemleri Karar Destek Sistemleri Bilgi-İş Sistemleri Ofis Otomasyon Sistemleri Operasyonel İşlem Sistemleri Orta Yönetim Yöneticileri

Sistemler Arası İlişki Yönetim Destek Sistemleri Yönetim Bilişim Sistemleri Karar Destek Sistemleri Bilgi-İş Sistemleri Ofis Otomasyon Sistemleri Operasyonel İşlem Sistemleri

TEKNOLOJİ

VERİ TABANLARI VE YAPILARI Düz Veri Tabanları Hiyerarşik Veri Tabanları Ağ Veri Tabanı İlişkisel Veri Tabanları Veri Tabanlarının Bölümleri ve Yönetimi

VERİ İLETİMİ Ağ (Network) Elektronik Posta Haberleşmede Uzaklığın Etkisi

Bir Tespit Öncelikle işletmelerde bilişim teknolojilerinin hangi amaçlarla kullanıldıklarına bakalım. Harvard Business School yayınlarından olan "Levereging the New Infrastructure, How Market Leaders Capitilize on Information Technology" adlı kitap bu konuyu gerçek hayattan alınan bilgilere dayalı istatistiklerle belirtmiştir : İşletmelerde bilişim, kullanılma amacına göre dört katerogide ele alınıyor

Süreç ( işlem) Amaçlı Yatırımlar Elle, insan gücüne dayalı yapılan, sipariş verme, faturalama gibi işlemlerin, otomatikleştirilmesini sağlar. Bu tip yatırımların getirisi istatistiki olarak %25-40 arasındadır ve toplam bilişim yatırımlarının % 20 'sini oluşturmaktadır. Bu tip yatırım miktarını artırmak, işletme performansını artırmaktadır. Getirisi garanti bir yatırımdır. Emek yoğun işleri, sermaye yoğun hale getirerek hızlandırmak ve maliyetlerde düşüş, verimlilikte artış sağlar.

Bilgi Amaçlı Yatırımlar Bir işletmeyi yönetmek ve kontrol etmek için kurulan planlama, muhasebe, karar alma sistemleri gibi bilişim kaynaklarını kapsar. Bu tip yatırımların yararı ancak kullanıldıklarında ortaya çıkmaktadır. Etkin olduğu alanlar, piyasaya yeni ve kaliteli ürün sunma sürecinin kısaltılması ve dolayısıyla yüksek fiyat talep edilebilecek ürünlerle pazarda yer almaktır. Bilgi amaçlı sistemlerin firma genelinden ziyade, işletme birimi kapsamında, kullanacak yöneticilerle birlikte yapılması durumunda maksimum faydası görülmektedir. Bu tip yatırımlar, süreçe dönük yatırımlara göre daha fazla risk taşırlar ve getirilerini doğrudan ölçmek zordur. Toplam bilişim yatırımlarının % 16'sını oluştururlar.

Stratejik Amaçlı Yatırımlar Firmanın mevcut durumunda değişiklik yapabilecek, rekabet üstünlüğü sağlama, satışları ve pazar payını artırma gibi imkanlar sağlayacak yatırımlardır. Bu gibi faydaları elde edebilmek için genelde sektör için yeni olan bir teknolojinin kullanılmasını gerekli kıldığında taşıdığı risk oranı yüksektir. Tecrübeler bu tip yatırımların % 50 oranında başarısızlıkla sonuçlandığı göstermektedir. Başarılı girişimler de varlıklarını ortalama 2-3 yıl koruyabilmektedir. Yapılabilmesi için firma çapında sağlam bir altyapının bulunması gerekir. Toplam yatırımların % 14 'ünü oluşturmaktadır.

Altyapı Amaçlı Yatırımlar Kendi başına değer taşımayan, büyük çaplı ve uzun vadeli bir yatırımdır. Faydasının görülebilmesi, üzerinde çalıştırılacak uygulamaların gerçekleştirilmesine bağlıdır. Sağlam ve standart bir altyapı, üzerinde geliştirilecek uygulamalar için kuralları belirler ve hızla değişik amaçlara yönelik uygulamaların dağıtımının yapılmasını sağlar. Altyapısı artan firmalarda, firma genel gelir artışının dah a sağlam olduğu görülmüştür. Toplam bilişim yatırımlarının % 58 'ini oluşturur.