AVRUPA BİRLİĞİNDE PARASAL BİRLİK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Rekabet hukuku, mal ve hizmet piyasalarında rekabetin korunması amacına yönelik olarak oluşturulan kurallar üzerine inşa edilmiş bir hukuk dalıdır.
Advertisements

19.FASIL : Sosyal Polİtİka ve İstİhdam “AçIlIş Krİterlerİnde Gelİnen Son Aşama” ÇALIŞMA ve SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI AVRUPA BİRLİĞİ KOORDİNASYON.
Avrupa Birliği.
Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
İŞ SOHBETİ: DÜNYA VE TÜRKİYE’DEKİ SON EKONOMİK GELİŞMELERE BAKIŞ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI İş Dünyası Vakfı, İstanbul 30 Ocak 2009 T.C. MALİYE.
AB Müktesebatı dahilinde Şirketler Kesimi Muhasebe ve Denetimi
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
T.L. Zone Güncel Ekonomik Sorunlar 26 Şubat 2014 Dr. Okyay UÇAN.
AB HUKUKU DOÇ. DR. MUSTAFA ÇEKER.
E Y L E M 5. 1 Gençlerin ve Gençlik Politikalarından Sorumlu Olanların Toplantıları PROGRAMI.
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Bağlam Avrupa Komisyonu, AB’nin Ekim 2011’de çıkardığı “ Kurumsal Sosyal Sorumluluk Alanında Yeni bir AB stratejisi” isimli KSS stratejisinde,
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
UluslararasI Rekabet Gücü PolİtİkalarI
Türkiye’nin AB Üyeliği Süreci
E-İhale, Elektronik İhale veya Online İhale sistemi B2B (şirketler arası ticaret) alanında kullanılan bir satınalma yöntemidir. Bir Alıcı şirketin ve.
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
Makroekonomik İstikrar ve Kur İkâmesi Zor Zamanlarda İktisat II H.Ü. İ.İ.B.F Mayıs 2011 Ankara.
EKONOMİK İŞBİRLİĞİ VE KALKINMA TEŞKİLATI (OECD)
İzmir İktisat Kongresi 31 Ekim 2013 Mehmet Şimşek Maliye Bakanı.
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNDA MALLARIN SERBEST DOLAŞIMI
AVRUPA BİRLİĞİNDE ÜYELİK
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük AVRUPA BİRLİĞİ VE TÜRKİYE
1 AVRUPA BİRLİĞİ BAKANLIĞI EKONOMİK KRİTERLER. 2 Ekonomik Kriterler / Maastricht Kriterleri AB’ye aday ülkelerin tam üye olabilmek için yerine getirmeleri.
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-2
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER İSA COŞKUN MÜSTEŞAR YARDIMCISI … Mayıs 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2008 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 3 Ocak 2008 – İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Kopenhag Kriterleri Ümit Boynukalın.
Makro İktisat İktisadi Analiz
2012 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE TASARISI MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 18 EKİM 2011.
ÜRÜN GÜVENLİĞİ VE DENETİMİ
MAKROEKONOMİK GELİŞMELER İLE 2010 YILI MART AYI VE OCAK-MART DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE GERÇEKLEŞMELERİ MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI.
AB Hukuku I.Hafta Tarihsel Süreç.
TÜRKİYE’NİN AB ÜYELİĞİ ÜZERİNE KAYGILAR Gözde ŞENER.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Özlem Keçim.
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
Y İ RM İ LER GRUBU ( THE GROUP OF TWENTY, 20 ). G20 NED İ R ?  G-20 küresel ekonomik ve finansal gündemin en önemli konularını ele alan uluslararası.
TUNCAY ÖZOĞLU. AVRUPA BİRLİĞİ ORGANLARI  Avrupa Parlamentosu, AB kurumları içinde doğrudan halk tarafından seçilen organdır.  AB üyesi ülkelerin vatandaşları.
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
AVRUPA BİRLİĞİ KURUMLARI
EKONOMİK ENTEGRASYONLAR ve PARASAL BİRLİK
EURO Krizi (2008-….) 2000’li yıllar iki büyük başarıyla başladı; 1999 yılında 11 ülke Euro’ya geçti Ekonomik, siyasi ve sosyolojik bir anlam ifade ediyor.
Avrupa Birliği Türkiye İlişkileri
Türk İşçilerin Serbest Dolaşım Hakkı Engellenebilir mi?
AB Avrupa’nın siyasi ve ekonomik bütünleşmesini insan hakları ile hukukun üstünlüğü ilkeleri çerçevesinde sağlamak amacındaki demokratik Avrupa ülkelerinden.
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
AB KURUMLARI VE KARAR ALMA YÖNTEMLERİ Avrupa Birliği Maliyesi Sakarya Üniversitesi/SBF-Maliye Yrd. Doç. Dr. Harun KILIÇASLAN.
Mali Alan ve İhtiyari Maliye Politikası: Küresel Kriz Sürecinde Türkiye Örneği Erhan USTA Müsteşar Yardımcısı 14 Ekim Ulusal İktisat Sempozyumu,
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
Temel Bilgi Teknolojileri
OECD : Yapısı, Amaçları ve Mali Piyasalardaki Rolü
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ
TÜRKİYE-AB GÜMRÜK BİRLİĞİNİN GÜNCELLENMESİ
HAZIRLAYANLAR HİKMETULLAH ARSLAN GAMZE ATILGAN
DENETİM VE GÖZETİM
IOSCO (International Organization of Securities Commissions)
AB Birliği Kurumları Avrupa Parlamentosu (Yasamaya Yardım, Komisyon ve Konsey’in Denetimi, Bütçenin Görüşülmesi) Avrupa Komisyonu (Yürütme ve Yasamanın.
Avrupa Birliği ve Türkiye Tarımı
AB’DEVERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
OTP karar alma süreci Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

AVRUPA BİRLİĞİNDE PARASAL BİRLİK

1992’de Maastricht Antlaşması’nın imzalanmasıyla birlikte AB liderleri bir Ekonomik ve Parasal Birlik (EPB) oluşturulması konusunda anlaşmaya varmışlardır.   Bu birliğin oluşturmalarının temel amacı, AB’de dengeli ve sürdürülebilir bir ekonomik büyüme sağlamaktır.

Ekonomik Parasal Birlik , Üye Devletlerin ekonomik ve parasal politikaların uyumlaştırılması ve ortak para birimi avronun yürürlüğe konulması sürecinde hayata geçirilmiştir. EPB, ekonomi politikalarının üye devletler arasında koordine edilmesini, kamu borcu ve bütçe açığı üzerindeki sınırlamalar aracılığıyla maliye politikalarının eş güdümünün sağlanmasını, Avrupa Merkez Bankası tarafından uygulanmakta olan bağımsız bir para politikasını, ortak para birimini ve Avro Alanı’nı kapsamaktadır. EPB üç aşamada hayata geçirilmiştir.

Tek Pazar sisteminin tamamlanması ve Avrupa Merkez Bankası’nın oluşturulmasından sonra 1999 ve 2002 arasında 12 AB üyesi ülke, ulusal para birimlerini tedavülden kaldırarak tek para birimi olarak kabul edilen avroyu kullanmaya başlamışlardır. Devam eden süreçte Avro Alanı üyesi ülke sayısı 18’e çıkmıştır. Para istikrarı ve düşük enflasyonu amaçlayan parasal birlik, Avrupa Merkez Bankası tarafından sağlanmakta ve kontrol edilmektedir. Mali politikalar ise üye ülkelerin kontrolünde sağlanmaktadır.

Tek para birimi kullanımı, kişilerin, malların, hizmetlerin ve sermayenin AB içerisinde serbest dolaşımını temel alan tek pazar anlayışını tamamlar niteliktedir. Tek para biriminin kullanılmaya başlanması, hem ekonomi ve işletmeler hem de vatandaşlar için oldukça önemlidir. Bu sayede AB vatandaşlarının alım güçleri daha iyi korunmakta, sınırlar arasındaki para bozdurma işlemlerinin maliyeti de kalkmaktadır. AB için de küresel ticareti kolaylaştırıp küresel krizlere karşı daha güçlü bir Avrupa yaratmaktadır.

Tüm üye ülkeler ekonomik ve parasal birliğin bir parçası olsalar da hepsi avro para birimini kullanmamaktadır. Danimarka ve İngiltere avroyu kullanmamayı tercih ederken, bazı ülkeler de bu para birimine geçmek için gerekli kriterleri tamamlayamamaları nedeniyle kullanamamaktadır.

Düzgün işleyen ekonomik ve parasal bir birlik ile güçlü ve istikrarlı para birimi avro, AB’nin büyüme odaklı bir ekonomi yaratması için temel kabul edilmektedir. Avronun ekonomik büyüme, yatırım, sürdürülebilirlik ve işletmeler üstündeki doğrudan etkisi sebebiyle AB, avronun güçlü ve istikrarlı bir para birimi olmasına büyük önem göstermektedir.

2008’de başlayan ekonomik kriz, AB’nin daha güçlü bir ekonomik yönetime ve uyumlu bir çalışmaya olan ihtiyacını ortaya koymuştur. Krizin bazı ülkelerdeki büyük etkisi ve giderek artan borçlanma, sadece bu ülkeleri değil tüm AB üyelerini etkilemiş ve AB’nin bir bütün olarak hareket ederek krizi durdurma çalışmalarını hızlandırmıştır

2010 yılında Üye Devletlerin ekonomi politikalarının koordinasyonu için Avrupa Komisyonu tarafından başlatılan “Avrupa Sömestri”  üye ülkelerin bütçe ve ekonomi politikalarını, AB düzeyinde kabul edilmiş hedef ve kurallar çerçevesinde döngüsel bir süreç içinde koordine etmelerini amaçlamaktadır. Avrupa Sömestri kapsamında Avrupa 2020 Stratejisi’nin ortaya koyduğu büyüme ve istihdam stratejileri doğrultusunda yapısal reformlar, İstikrar ve Büyüme Paktı doğrultusunda mali politikalar ve aşırı makroekonomik dengesizliklerin önlenmesine yönelik olarak politika koordinasyonu sağlanmaktadır

Avrupa Sömestri kapsamında 2011 yılında kabul edilen Altılı Paket (Six Pack), Ekonomik ve Parasal Birliğin yürürlüğe girmesinden itibaren getirilmiş olan en güçlü ekonomik yönetişim, mali ve makroekonomik gözetim aracıdır.

Mali alanda, Üye Devlet bütçeleri ve bütçe açıklarını kontrol altına almayı hedefleyen İstikrar ve Büyüme Paktı’nı güçlendirmiştir. Dört tüzük ve bir yönergeden oluşan Altılı Paket, 4 Ekim 2011’te AB Konseyi tarafından kabul edilmiş ve 13 Aralık 2011 tarihinde yürürlüğe girmiştir. İstikrar ve Büyüme Paktı’nın güçlendirilmesine yönelik maliye politikaları ve bütçe denetiminin yanı sıra AB’de makroekonomik dengesizliklerin daha kapsamlı ve gelişmiş gözetimine yöneliktir.

Altılı Paket tüm Üye Devletler için geçerli olup, Avro Alanı üyesi olan devletler için bazı özel kurallar içermektedir. Yeni kanunlarla İstikrar ve Büyüme Paktı'nın getirdiği kamu borçları için yüzde 60, bütçe açığı için yüzde 3 oranında olan tavan limit kuralının daha sıkı uygulanmasını sağlamaktadır. Altılı Paket, Paktın önleyici ve düzeltici unsurlarını güçlendirmekte ve kriterleri ihlal eden ülkelere uygulanan aşırı açık prosedürünü pekiştirmektedir. Pakette yer alan altı farklı mevzuattan dördü, İstikrar ve Büyüme Paktı’na ilişkin kapsamlı reformları, ikisi ise AB ve Avro bölgesinde ortaya çıkan makroekonomik dengesizliklerin tespit edilerek giderilmesine yönelik yeni düzenlemeleri kapsamaktadır.

30 Mayıs 2013 tarihinde yürürlüğe giren ve iki tüzükten oluşan İkili Paket (Two Pack), Avrupa Sömestri adı altındaki ekonomik koordinasyon sürecinin yasal tabanını güçlendirmektedir. Avrupa Komisyonu’nun, Avro Alanı üyesi devletlerinin,  AB İstikrar ve Büyüme Paktı kapsamında belirlenen mali hedefleri yerine getirmek için neler yaptığını değerlendirmesine yardımcı olmaktadır. Ciddi mali zorluk yaşayan veya AB tarafından kurtarma programı uygulanan ülkeler için ise çok detaylı prosedürler öngörmektedir.

İkili Paketin düzenlemenin amacı; Komisyon ve Konsey’e iletilen bilgilerin kapsamını ve sıklığını artırarak Üye Devletlerin mali durumlarını düzeltici eylemleri zamanında ve sürekli bir şekilde yerine getirmelerini sağlamak olarak belirlenmiştir.

1 Ocak 2013 tarihinde yürürlüğe giren EPB’te İstikrar, Koordinasyon ve Yönetişim Antlaşması, dengeli bütçe kuralı ve otomatik düzeltme mekanizması aracılığıyla Avro Alanı’nda mali disiplini güçlendirmeyi amaçlamaktadır. Yasal olarak bağlayıcı olan Antlaşma 12 Avro Alanı Devleti ve 8 AB Devleti olmak üzere 25 üye Devlet tarafından onaylanmıştır. Diğer AB devletlerinin de katılımına açıktır.

2 Mart 2012 tarihinde Üye Devletler tarafından imzalanan antlaşma 1 Ocak 2013’te yürürlüğe girmiştir. Antlaşma ya da Mali Sözleşme, taraf ülkelerin bütçelerinin dengede olmasını ya da fazla vermesini şart koşmaktadır.

Bu çerçevede üye Devletlerin yıllık yapısal bütçe açığının, nominal GSYİH’nin yüzde 0,5’ini aşmamasını hedeflenmektedir. Bunun yanında bütçe açığının uzun vadeli sürdürülebilirlik için her ülkeye mahsus belirlenen oranlarla uyumlu olması gerekmektedir. Antlaşma’da belirtilen bütçe disiplini ve otomatik düzeltme mekanizmasının iç hukuka aktarımının 1 Ocak 2014 tarihine kadar tamamlanması öngörülmüştür.

KAYNAKLAR : www.ikv.org.tr İKTİSADİ KALKINMA VAKFI TÜRKİYE AB İLİŞKİLERİ EKONOMİK VE PARASAL BİRLİK S 73 PROF.DR.HAYDAR ÇAKMAK

SÜMEYYE MENGİ 1120703903