 "Dünyada her yıl yakla ş ık 1,6 milyon insanın ş iddet olayları sonucu hayatını kaybetti ğ ini biliyor musunuz? Yapılan halk sa ğ lı ğ ı ara ş tırmaları,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hazırlayan ve Sunan Fatma Sena YAMAN.
Advertisements

MUSTAFA YEŞİLADA
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
İNSAN-MAKİNA SİSTEMLERİNDE PERFORMANSI ETKİLEYEN SOSYAL FAKTÖRLER
Olumlu Disiplin Yöntemleri
BODRUM İ LÇES İ N İ N E Ğİ T İ M OLANAKLARI BAKIMINDAN MU Ğ LA ÜN İ VERS İ TES İ ’NDEN BEKLENT İ LER İ.
4. Hafta: Zihin Engelliler
OKUL DENEYİMİ -I- Dr. Muhammed TURHAN.
Uzaktan Eğitim Kuramları
Bipolar Duygudurum Bozukluğu
1. Sağlık ve Sağlık Düzeyini Etkileyen Faktörler
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
OKULLARDA SUÇ VE ŞİDDETİ ÖNLEME
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
DÜNYADA ÖZÜRLÜLERİN DURUMU BOLU İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM ŞUBESİ İL EĞİTİMCİLERİ HÜMEYRA ERTOK NAGİHAN KARAL.
İSTİSMARA UĞRAMIŞ VE İHMAL EDİLMİŞ ÇOCUKLAR
OKUL ÖNCESİNDE AİLE KATILIMI
TÜRKİYE’ DE YAŞLI İNTİHARLARI. Yapılan son sayımda elde edilen verilere göre Türkiye’ de 70 milyon 586 bin 256 kişi yaşamakta ve bunların % 7.1’ i 65.
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
E Ğİ T İ MDE PROGRAM DE Ğ ERLEND İ RME Belgin TOPAL, E ğ timci Hakan AKSOY, E ğ itim Yöneticisi.
ÖZGÜVENLİ GELECEK.  Projenin temel amacı;  Ö ğ rencilerimizi topluma faydalı,çevreye duyarlı,sevgiyi ve saygıyı kendine ilke edinmi ş  Kendine güveni.
ZORBALIK.
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
ŞİDDET NEDİR???.
l Bir Tehdit Mi? Ar. Gör. Zeynep Erkan Atik.
GERİATRİ.
YOKSULLUK, REFAH DEVLETİ VE TOPLUMSAL DIŞLANMA
TABAKALAŞMA VE SINIF.
MEDYA.
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI VE Ş İ DDET. Madde kullanımı Gençler çok farklı nedenlerle madde kullanırlar. Ergenli ğ in hedefi güçlü bir kimlik oluşturmaktır.
EVC İ L HAYVAN BESLEMEN İ N YET İŞ K İ NLERDE DEPRESYON DÜZEY İ İ LE İ L İŞ K İ S İ N İ N İ NCELENMES İ.
AROMAT İ K KEK İ K YA Ğ I KOKUSUNUN DERS TUTUMU ÜZER İ NE ETK İ S İ N İ N İ NCELENMES İ.
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
Ki ş inin ya ş amı boyunca edindi ğ i i ş e yönelik deneyim ve faaliyetlerle ilgili algıladı ğ ı tutum ve davranı ş lar dizisidir.
DİĞER TUTUMLAR.
Sunum Akışı Kuraldışı/Problemli davranış nedir?
GENEL ÖNERİLER. ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE NE TÜR PROGRAMLAR/ MÜDAHALELER ETKİLİ? BİREYSEL DÜZEYDE MÜDAHALELER: Bu kategorideki programlardan/müdahalelerden.
Viran ş ehir Rehberlik ve Ara ş tırma Merkezi STRESLE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ.
FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
Yöneti ş im(governance),küresel le ş menin etkisi ile ortaya çıkmı ş ve birçok ülkede son yılların moda kavramı haline gelmi ş tir.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
Sağlık Gözetimi ve Çalışma Ortamı Gözetimi
AKRAN İLİŞKİLERİNDE SOSYAL STATÜ
PSİKOSOSYAL RİSK ETMENLERİ. Amaç; İşyerindeki sağlığa zararlı psikososyal risk etmenleri hakkında bilgi sahibi olmak.
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
Büyük Fasulye Yarı şı Ünite Ürün Dosyası Sunumu. Ünite Özeti Büyük Fasülye Yarışı devam etmektedir! En uzun fasülyeyi yetiştirme yarışı farklı okullardaki.
Hem. Zerrin SAĞLAM ÜNLÜ, Dr. Hülya TOPCU ÇAĞLAR
Çocuklukta Fiziksel Gelişim
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
Ödev yapma alIşkanlIğI
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
SAĞLIĞIN SOSYAL BELİRLEYİCİLERİ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ ADIYAMAN
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
ŞİDDET DÖNGÜSÜ ve Kadına Yönelik Şiddet
ŞİDDET.
10. hafta: Özel gereksinimli bireylerin korunması, ihmal ve istismar
Bilgilendirme Toplantısı
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Sunum transkripti:

 "Dünyada her yıl yakla ş ık 1,6 milyon insanın ş iddet olayları sonucu hayatını kaybetti ğ ini biliyor musunuz? Yapılan halk sa ğ lı ğ ı ara ş tırmaları, gençlerde ş iddetin devam eden ve boyutları giderek artan bir sorun oldu ğ unu gösteriyor.

 Ş iddet geni ş kapsamlı bir kavramdır. Dünya Sa ğ lık Örgütü (DSÖ) ş iddeti bir bireyin yaralanma ve ölümüne neden olan ya da geli ş mesini engelleyen fiziksel, psikososyal ve cinsel olarak uygulanan kasıtlı davranı ş lar olarak tanımlamı ş tır.

 DSÖ’nün tanımında da görüldü ğ ü gibi ş iddetin uygulanı ş ş ekline göre fiziksel incinme ya da hastalı ğ a neden olma “Fiziksel Ş iddet” benlik saygısını azaltma ya da azaltmaya çalı ş mak “Duygusal Ş iddet” istek dı ş ı cinsel ili ş kide zorlama veya ili ş kide bulunmak “Cinsel Ş iddet” ekonomik olarak ba ğ ımlı yapmak ya da yapmaya çalı ş mak ise “Ekonomik Ş iddet” olarak tanımlanmaktadır Ş iddetin uygulandı ğ ı ki ş iye göre de tanımlama yapılmalıdır.

 Gençler arasında ölümle sonuçlanan her bir ş iddet olayına kar ş ılık gencin ş iddet uygulanması nedeniyle yaralanarak sa ğ lık kurulu ş larına ba ş vurdu ğ u ve tedavi oldu ğ u bir çok gencin de sa ğ lık kurulu ş larına ba ş vurmaksızın fiziksel, cinsel, üreme ve ruh sa ğ lı ğ ı sorunları ya ş adı ğ ı bilinmektedir. Gençler arasında, özellikle 14-15’li ya ş lardan sonra, ölümcül olmayan ş iddet olaylarının arttı ğ ı bilinmektedir.

 Toplum içinde gençler arasındaki ş iddetin bildirilen sayıların çok daha üstünde oldu ğ u tahmin edilmektedir. Yapılan çalı ş malardan elde edilen veriler; erkeklerin kızlara göre daha fazla ş iddet uyguladı ğ ı ş eklindedir. Ancak, ş iddet davranı ş larına maruz kalma açısından erkekler de kızlar kadar risk altındadırlar.

Dünya Sa ğ lık Örgütü’nün “ Ş iddet ve Sa ğ lık Raporu’na göre ş iddetin altında yatan etmenler ki ş isel, yakın çevre ile olan ili ş kiler, toplum ve sosyal yapıya ili ş kin olarak tanımlanmaktadır. Ş iddet davranı ş larına neden olan ki ş isel etmenler biyolojik, psikolojik ve davranı ş sal özelliklerdir. Biyolojik faktörler içinde ya ş, cinsiyet, genetik yapı, do ğ um travmaları nedeniyle olan nörolojik hasarlar sayılabilir.

 Psikolojik ve davranı ş sal özellikler olarak ise hiperaktivite, davranı ş ların kontrol edilememesi, dikkat sorunları sayılmaktadır. Ki ş inin ailesi ve arkada ş ları ile birlikte oldu ğ u ortam ve ili ş kileri olumsuz ise ş iddet davranı ş ları daha fazla ortaya çıkmaktadır.

 Çocuklu ğ unda ş iddet ortamında bulunan eri ş kinlerin de daha fazla ş iddet uyguladıkları bilinmektedir. Bu, gençler arasında ş iddetin görülmesi açısından önemli bir bulgudur. Liselerde yapılan çalı ş malarda gençler, ailelerindeki bireylerden ş iddet gördüklerini ve kendilerinin de aile bireylerine ş iddet uyguladıklarını belirtmektedirler.

 Hatta üniversite gençleri arasında yapılan çalı ş malarda, gençler ailelerinden fiziksel, psikososyal ve cinsel ş iddet gördüklerine ili ş kin yanıtlar vermektedirler. Ş iddet gören genç bir nesil ş iddet davranı ş larını benimseyerek uygulamaktadır. Ailenin sosyoekonomik yapısı ve kültürel örüntüsü de ş iddet davranı ş larının görülme sıklı ğ ını etkilemektedir.

 Aile ortamında alkol ve madde kullanımı, stres ve sosyal yalnızlık gibi faktörlerin olması da ş iddetin görülmesini artırmaktadır. Ailenin bulundu ğ u psikososyal yapı, ailede sorunu olan bir birey olması, aile içi ş iddetin ya ş anmasına neden olmaktadır.

 Toplumun silaha bakı ş açısı ş iddet olaylarını etkilemektedir. Dünyada ş iddet ölümlerinde önemli bir risk faktörü “ate ş li silah” sahibi olmadır. Dünyada ate ş li ve küçük silahlarla olan ölüm sayısı yılda 2,3 milyondur. Dünyada küçük silahlarla olan ölümleri %68’i cinayet, %26’sı intihar ve %2’si kaza ş eklindedir.  Ülkelerin geli ş mi ş lik düzeyi silahla olan ölümleri etkilemektedir. Ate ş li silah ölümleri orta gelirli ülkelerde yüzbinde 42,2 iken yüksek gelirli ülkelerde yüzbinde 17,3’dür. Gençlik döneminde ş iddet nedeniyle yaralanmaların ate ş li silah, tekme, yumruk, bıçak ya da çakı gibi di ğ er silahlarla oldu ğ u bilinmektedir.

 Medya da toplumun ş iddete bakı ş açısını de ğ i ş tirmektedir. Medyada sık olarak gösterilen ş iddet olayları, film ve dizilerde ya ş anan ş iddet olayları, bireylerin özellikle gençlerin ş iddet olaylarının kanıksamalarına, ola ğ an görmelerine neden olmaktadır.

 Bazen de gençler ş iddet davranı ş larına özenmektedirler. Bu nedenle ş iddet olaylarının medyada sık olarak yer alması gençleri her yönden olumsuz olarak etkilemektedir. Medyanın ş iddet olaylarına bakı ş açısının yasalar ile belirlenmesi ve medyanın da toplumsal sorumlulu ğ unu üstlenerek ş iddete ili ş kin yakla ş ımını de ğ i ş tirmesi gerekmektedir.

 Ş iddet önlenebilir bir halk sa ğ lı ğ ı sorunudur. Toplumun de ğ i ş ik kesimlerinde, gençler arasında ş iddetin görülme sıklı ğ ı ve etkileyen etmenlere yönelik müdahalelere gereksinim vardır. Bebeklik döneminden ba ş layarak çocu ğ un ve ailesinin sorun çözme kapasitesinin geli ş tirilmesine gereksinim vardır.

akranlarla pozitif, arkada ş ça ve birle ş tirici ili ş kinin geli ş tirilmesini davranı ş de ğ i ş tirme sosyal kavram ve becerileri geli ş tirme kızgınlıkla ba ş a çıkmayı sorunları ve çatı ş maları çözmeyi odaklamaktadırlar

 Ailelerin, aile ili ş kileri, çocuk yeti ş tirme teknikleri konusundaki becerilerini geli ş tirmelerine yönelik deste ğ e gereksinimleri vardır. Bu programlar ş iddetin görülme sıklı ğ ının azaltılmasını sa ğ layabilir.

 Sorunu olan gençlere yönelik, pozitif yapıda olan bir eri ş kinle sıcak ve destekleyici ili ş kinin ö ğ retilmesini içeren programlar (danı ş manlık) uygulanabilir. Toplumda silah sahibi olma, alkol ve uyu ş turucu madde kullanımı, çete ş iddetine yönelik olumlu politika ile uygulama stratejilerinin geli ş tirilmesi ve uygulanması gerekmektedir.

 Gençlerin ya ş am yerlerinde olumlu sosyal ve kültürel çevre olu ş turmak, onların bu çevreyi kullanabilmelerini sa ğ lamak en önemli koruyucu yakla ş ımlar arasında yer almaktadır. Yerel yönetimler, okullar ve sivil toplum kurulu ş ları tarafından gençlere yönelik spor ve kültür etkinliklerinin artırılmasına gereksinim vardır

 Okulumuzda ş iddeti önleme çalı ş maları yıl boyu sürmektedir.  Üniversite gezileri yapmaktayız.  Ba ş arılı ö ğ rencileri ödüllendirmekteyiz. (kitap, çeyrek altın vs.)  Ö ğ rencilerimizi çe ş itli müze ve e ğ lence yerlerine götürmekteyiz.  Her yıl Ak ş emsettin Hazretlerinin mezarını ziyaret etmekteyiz.  İ lçe spor faaliyetlerine katılmaktayız.  Okul olarak katıldı ğ ımız Kirazlıbent pikni ğ ini geleneksel hale getirmi ş bulunmaktayız.

“Kim cana kıymayan,yeryüzünde bozgunculuk çıkarmayan birisini öldürürse,bütün insanları öldürmü ş gibi olur.Kim de onun(bir insanın) hayatını kurtarırsa,bütün insaları kurtarmı ş gibi olur.” (Maide suresi:32) Bir zorba bin sopayIa gezer bir güIücük bin zorbayı ezer. Her öfkeli yumru ğ u, sevgiye aç bi yumruk yönetir.