Çayeli Hizmetiçi Eğitim Enstitüsü YETİŞKİN EĞİTİMİ SEÇKİN TEKİNŞEN Çayeli Hizmetiçi Eğitim Enstitüsü Ictec Eğitici Eğitimi 04/08. Mayıs.2015
YETİŞKİN KİME DENİR? KNOWLES’a göre yetişkinin Psikolojik Tanımı: Kendi hayatını yönetme sorumluluğunu üstlenmiş, kendi kararlarını verebilen ve sonuçlarını kabullenen yaşa gelen bireydir. Biyolojik Tanımı: Kendi coğrafyasında üretebilecek yaşa erişen bireydir. Yasal Tanımı: Yasal olarak oy kullanma, sürücü belgesi alma gibi hakların elde edildiği yaşa gelen bireydir.
Toplumsal Tanımı: Yetişkinlere özgü tam zamanlı çalışma, ana, baba, eş olma ve oy kullanma gibi rolleri üstlendiği yaşa gelen bireydir. Kronolojik Tanımı: Genelde 20-30’lu yaşlar genç yetişkinlik, 45-50’li yaşlar orta yetişkinlik, 60 ve üzeri sonrası geç yetişkinlik olarak değerlendirilir.
ÖRGÜN EĞİTİM; Resmi olarak planlanan ve ardışık biçimde düzenlenen, öğretmen ve öğrencinin üzerine düşen görevlerin açıkça tanımlandığı, öğretmenin eğitim amacıyla öğrenciyi yönetmeye çalıştığı ve sorumluluk aldığı, öğrencilerin yazılma veya alınmasıyla ilgili işlemlerin yerine getirilmesini gerektiren eğitimdir.
YETİŞKİN EĞİTİMİ ; Zorunlu öğrenim çağının dışına çıkmış ve asıl uğraşısı artık okula gitmek olmayan kimselerin, yaşamlarının herhangi bir aşamasında duyacakları öğrenme gereksinimi ve ilgisini karşılamak üzere düzenlenen etkinlik ve programları kapsar. Bu etkinlik ve programların kapsamı içerisine meslekî eğitim dışındaki eğitim, meslek eğitimi, genel eğitim, biçimsel nitelik taşıyan ve taşımayan öğrenme türleri girebildiği gibi ortak toplumsal amaçlara yönelik her tür eğitim de yer alır.
Aslında her yetişkin eğitimi tanımı ; bu tanımın yapıldığı çevresel ve kültürel bağlama, bu tanımın yapıldığı yerdeki ideolojiye, yetişkin eğitimi hizmetlerinin yönetim ve sunumuna, eğitim sisteminin genel amaçları ve içeriğine, öğretim yöntem ve tekniklerine, öğrenme olanaklarının zenginliğine dayalı olarak görecelidir. Onun için yetişkin eğitimi tanımlarının analizinde kullanılabilecek beş (5) temel ilke vardır.
BUNLAR Yeterlilik ve süreklilik, Gereklilik, Örgün eğitimden yapısal olarak bağımsız olmak, Kullanışlılık, İnsanların bireysel ve ulusal özgürlük ihtiyaçlarına cevap vermektir.
YETİŞKİNİN ÖĞRENMEYE İLİŞKİN ÖZELLİKLERİ Yetişkin öz-yönetimlidir yalnız kendi kendini yönetir. Yetişkinlerin geçmişteki deneyimleri yeni öğrenmeleri için son derece önemli bir kaynaktır. Yetişkinlerin öğrenmesi toplumsal rolleri ile ilgili gelişim ödevlerine odaklıdır.
Yetişkin öğrenmesi konu odaklı olmaktan çok sorun ve yaşam odaklıdır Yetişkin öğrenmesi konu odaklı olmaktan çok sorun ve yaşam odaklıdır. Bu nedenle yetişkin öğrenme sonucunu ve yararını hemen görmek ister. Yetişkin öğrenimde 5N, 1K’yi bilmek ister. Yetişkinin benlik kavramı kendinden sorumlu ve bağımsızdır. Yetişkin bilmek istediği şeyi öğrenmeye hazırdır. Yetişkinin öğrenmeye karşı olan güdülenmesi içseldir.
YETİŞKİN EĞİTİMCİ NASIL OLMALIDIR? Yetişkin eğitimci yetişkinin deneyimlerine saygı duyar ve değer verir. Yetişkinlerin öğrenebileceğine inanır ve güvenir. Yetişkini eğiten kimseden çok yetişkine yardımcı olan değişim görevlisi rolünü alır. Yetişkin eğitimci kendisinden beklenilenleri yerine getirebilmesi için yetişkin eğitiminin içerik ve karmaşıklığını kavrar.
Eğitim programlarının geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi için gerekli bilgilere sahip olur. Düşüncelerini açık ve anlaşılır biçimde ifade eder. Başkalarıyla iş ve öğretme ilişkisi kurarak geliştirir. Alanla ilgili araştırmalar yapar. Yetişkin eğitimci, yaptığı araştırma sonuçlarını yorumlayarak okuyabilme bilgi ve becerisine sahip olacak şekilde yetiştirilmelidir.
Yetişkin eğitimci, uzman olduğu konu dışında kendisinden çok daha bilgili, deneyimli ve kültürlü olabilen, genellikle gönüllü olarak ve istediği bir konuyu öğrenmek amacıyla eğitsel etkinliğe katılan yetişkinlerle çalışmaktadır. Bu nedenle yetişkin eğitimci; Meslekî bilgi yanında insancıl, sevecen ve hoşgörülü olup katılımcıların düşünce ve ihtiyaçlarını anlayarak uygun yöntemlerle öğrenmelerini sağlayabilmelidir.
Bilgiyi yetişkinlere sistemli bir şekilde sunarken aynı zamanda da; Toplumsal bilinci, çeşitli becerileri, liderlik yeteneği, yaşam ve kültür birikimi olan, eleştirel düşünce yapısında, geniş dünya görüşlü ve kendi kendini sürekli olarak geliştirebilen bir kimse olması beklenmektedir.
Kendisini yetişkinle çalışmaya hazırlar, Yetişkin eğitimi için ihtiyaç belirler, Bireysel eğitim ihtiyaçlarını belirler, Yetişkin eğitim programlarını tanıtır, Yetişkin için öğretimi planlar, Yetişkin için aktif öğrenme ortamı hazırlar, Eğitim sürecini yönetir, Yetişkinin performansı ile ilgili yorumunu alır. Sonra kendi değerlendirme yapar.
İnsanlara gidin, Aralarında yaşayın, Onları sevin Onlara güvenin, Onlardan öğrenin, Onların bildikleriyle başlayın işlerinize, Ve onların deneyimleriyle sürdürün çalışmalarınızı. İşinizi bitirdiğiniz zaman, Eğer insanlar, Ortaya çıkan değişme ve gelişimler için , “Biz kendimiz yaptık” diyorlarsa, Hiç şüphe yok ki, Siz iyi bir yetişkin eğitimcisiniz. TEŞEKKÜR EDERİM..…
SEÇKİN TEKİNŞEN Eğitici Eğitmeni İletişim: Cep Tel: 0530 656 15 86 email:sectekin@gmail.com