Mürcie/Tanımı Mürcie, R-C-A filinden türetilen ve

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hz.Ali Dönemi ( ).
Advertisements

Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU

KUR’AN-I KERİMİN İÇERİĞİ
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI)
AYŞE BAYRAKTUTAN DİKAB 1. GRUP.
8.SINIF 5.ÜNİTE İNANÇ VE DAVRANIŞ İLİŞKİSİ
ÜNİTE 2 TÖVBE VE BAĞIŞLAMA.
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
2. Ünite: İslam’da İman Esasları
KAVRAM VE BİLGİ HARİTASI HAZIRLAMA 7. SINIF
DEĞERLER EĞİTİMİ MART HAKSIZ KAZANÇTAN UZAK DURMAK.
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
DEĞERLER EĞİTİMİ DOĞRULUK VE ADİL OLMA.
GÜZEL SÖZ VE DAVRANIŞLAR İLE İLGİLİ HADİS VE AYETLER
Hz. Muhammed(sav)’in Hayatı
Hac İbadeti Hac Nedir? Hac Niçin Yapılır? Hac Kimlere Farzdır?
MEZHEPLER.
Sorumluluk Bilinci.
4. İYİLİĞİ EMREDİP KÖTÜLÜĞE ENGEL OLMALIYIZ
Hz. Muhammed (sav)'in Medine'de İlk Faaliyetleri
Mâtürîdî (Arapça: الماتريدي‎) ya da tam adıyla Ebu Mansur Muhammed bin Muhammed bin Mahmûd el-Mâtürîdî es-Semerkandî, Hanefi mezhebinden olanların itikad.
Aklın Dinî Sorumluluktaki Yeri ve Önemi
İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar sade bir hayat yaşıyorlardı
İNSANIN PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İHTİYACI
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
KIRAAT İLMİ Kur’ân-ı kerîmin nasıl okunacağını bildiren ilim. Kıraat ilmi, Kur’ân-ı kerîmin yazıldığı gibi okunmasından ve tevatür yâni sağlam ve güvenilir.
EMEVİLER DÖNEMİ ( ).
Başkalarının İnançlarına Hoşgörülü Olmak
Hz. Muhammed (s.a.v.) Bilgiye Önem Verirdi
Peygamberlere Gelen İlahi Mesajların Ortak Amaçları
Haricilik/Tanımı H-R-C fiilinden ismi fâil olan Haricî kelimesi, bir yerden çıkan, karşı çıkan ve asi olan anlamına gelmekte; Terim olarak, resmî otoriteye.
Şîîliğin Doğuşuna Dair Görüşler
Hazırlayan:Ömer Faruk Şahin
ADALETİN DİNİMİZDEKİ YERİ
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
ŞÎA’DA FIRKALAR ve İMAMLAR
Çalışırım, Allah’ın Yardımına Güvenirim ve Başarırım.
Emevi Tarihi Berat Köse.
Emevi Tarihi Berat Köse.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
Tek Tanrıcılık (Monoteizm)
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
MÜSLÜMANLIKTA, DÜŞÜNCE VE İNANÇ FARKLILAŞMASI
Haydar Akın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
EMEVİLER DÖNEMİNDE SOSYAL TABAKALAR.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
İNSAN HAKLARI VE ÖZGÜRLÜKLERİ
B- Ehl-i Bid’at 1. Mutezîle 2. Şia 3. Haricîyye 4. Mürcîe
Temel Hadis Kavramlarıyla İlgili Oryantalist İddialar ve Eleştirisi
ÜNİTE KONULARI 1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Ortam
ADALET NEDİR? Adalet, zulmetmemek, hak sahibine hakkını vermek, haklılık ve hakka uygunluk gibi manalara gelmektedir.
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
ÜNİTE KONULARI 1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Ortam
İlk Çağrı ve İlk Müslümanlar
Sosyal ve kültürel hayat. Peygamberlikten önce Hz. Peygamber’in Mekke şehir devletinde herhangi bir görevi yoktu. O, peygamberlikten önce olduğu gibi,
YUNUS EMRE MATÜRİDİ.
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNİN ESASLARI
Mâtürîdiyye İsimlendirme Tarihçe Görüşleri
Hıristiyan Mezhepleri
KÜLTÜRÜMÜZDE H.Z MUHHAMMED SEVGİSİ. Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi: Bir çocuğa bir ad, çocuğun o adin manasını yasaması veya o ada sahip bir şahsin.
İSLAM TARİHİ I.
6. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ BİLGİ YARIŞMASI
Abbasi İhtilalı’nın Sosyo-Politik Arka Planı
ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I
Abbasi DEVLETİ’NİN ERKEN DÖNEMİ I
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
Sunum transkripti:

Mürcie/Tanımı Mürcie, R-C-A filinden türetilen ve geri bırakma, /tehir etme/ümit verme anlamlarına gelen bir terimdir. Bu anlamlara bağlı olarak; ameli imandan sonraya bırakıp tehir ederek ameli imandan ayıranlara, büyük günah işleyenler hakkındaki hükmü Allah’a bırakıp ahirete tehir edenlere ve onların kurtuluşu hakkında ümitvâr olanlara, Hz. Osman ve Hz. Ali zamanındaki olaylar hakkında hüküm vermeyip hükmü Allah’a bırakanlara “Mürcie”denilmiştir. S. Kutlu çok farklı tanımları tespit ettiği eserinde Mürcie’nin tanımını şu şekilde yapmaktadır: “Osman ve Ali’nin karıştığı ilk dönem fitne hareketleri hakkında hüküm vermeyip hükmü tehir eden, Allah’a havale eden ve bu bağlamda büyük günah işleyenlerin mümin olduğunu onların ahirette yerleri konusunda ümitvâr olduklarını ifade eden kimselere verilen addır”.

Mürcie/Doğuşu Müslüman toplumundaki sosyal problemlerin bir neticesi olarak ortaya çıkan Mürcie, öncelikle Haricilere tepki olarak toplumda boy göstermiştir. Emevî-Haşimî çekişmesi, Emevîlerin zulümkâr siyasetleri, mevâlînin ikincil konuma itilip hor görülmesi ve Müslümanların birbirlerini öldürmeleri sonucu benzer tepkiler oluşmuştur. Bütün bu tepkilerin neticesi olarak onlar, 60/679 ila 75/694 tarihleri arasında teşekkül etmiş uzlaşmacı, birlik ve barış taraftarı siyasî bir fırkadır. Mürcie terimi ilk defa Haricî Nafî b. Ezrak tarafından kendilerine muhalif olan bir kimse hakkında kullanılmıştır. H. 70-75 yılları arasında telif edildiği tahmin edilen, Hâricî Sâlim’in Sîre’si ve Hasan b. Muhammed’in Kitâbu’l-İrcâ’sı, bu ilk dönemde irca akîdesinin önemli ölçüde oluştuğunu göstermektedir. Mürcie, özellikle Kûfe’de, Hz. Ali’yi hilafet konusunda öne geçiren ve diğer halifelere karşı menfî bir tavır takınan Şîa’ya karşı da tepki göstererek hilafet sıralamasının tarihi seyrindeki şekilde olduğunu; Ali ve Osman’ın birbirlerine herhangi bir üstünlüklerinin bulunmadığını kabul etmişlerdir.

Mürcie/Temsilcileri-Tarihçesi Doğuşundan kısa bir müddet sonra İslâm coğrafyasının hemen her tarafında temsil edilir hale gelen İrcâ akîdesi, kaynaklarda, Şam Mürciesi, Irak Mürciesi, Kûfe Mürciesi ve Horasan Mürciesi şeklinde geçmektedir. Medine’de Hasan b. Muhammed b. el-Hanefiyye (100/718), Mekke’de Abdulkerim b. Ebi’l-Mehârık (126 veya 127/743-4), Basra’da, Talak b. Habîb (95/713), Kûfe’de, Zer b. Abdillah el-Hemedânî (II. asrın başları), Saîd b. Cübeyr (95/713), Hammad b. Ebî Süleyman (120/737), Şam’da Gaylan ed-Dımeşkî (108-112/726-730)ilk Mürciîler arasında sayılmaktadır. Farklı siyasî tavırları bulunmakla birlikte Mürcie genelde, yöneticileri fısk içinde ve fakat Müslüman olarak kabul ederek onlardan teberrî etmemişlerdir. Böylece, Mürcie’nin şahıs gerek veya grup halinde Emevîler döneminde çeşitli isyanlara katıldıkları görülür. Bunlar: Abdurrahman b. el-Eş’as (81/700), Yezid b. Mühelleb (101/719), Zeyd b. Ali(122/739), Haris b. Süreyc (127/744).

Mürcie/Temsilcileri-Tarihçesi Mürcie, Kûfe’de Ehl-i Re’y ile aynileşerek, hem fıkhî hem de itikâdî yönü ağır basan bir mezhep hüviyeti kazanmıştır. Ancak Mürcie adının onlara, Haricîler tarafından verilmesi sebebiyle, bu isimle anılmak istememişlerdir. Emeviler döneminde Irak’ta Kûfe; Abbasîlerin ilk yıllarında Horasan’da Belh; Tahirîler döneminde Nisabur, Rey ve Herat; Samaniler döneminde ise, Mâverâunnehir’de Semerkand şehri Mürcienin faaliyet gösterdiği merkezler haline gelmiştir. Bu merkezler arasında Belh, İslâm düşünce tarihinde bir mezhebin adıyla, Mürciabâd diye meşhur olan ilk şehirdir. Mürcie’nin sosyal faaliyet alanı olarak bu çevreyi tercih edişlerinde, Emevîlere muhalif oluşları kadar, sınır boylarında cihad ve irşad faaliyetlerine iştirak ederek gündelik politikadan uzak durma anlayışlarının da etkisi vardır. Onlar bunu yaparken diğer iki muhalif fırka olan Haricîler ve Şîa gibi takiyye prensibini benimsememişler, içlerinde bulundukları siyasî şartlara göre bazı isyanlara iştirak etmekten çekinmemişlerdir.

Mürcie/Görüşleri Hz. Osman ve Hz. Ali de dâhil büyük günah işleyenlerin durumlarını Allah’a bırakan; onlar hakkında hüküm beyan etmeyen; imanı dil ile ikrar, kalb tasdik veya her ikisi şeklinde tanımlayarak amelleri imanın dışında bırakan, imanda müminlerin eşitliğini ve imanın artıp eksilmeyeceğini kabul eden, iman ve İslâm’ı bir sayan, şartlı ve şüpheli imanı geçersiz sayan kimselere Mürcie denilir. Mürcie’nin görüşleri iman konusu üzerinde yoğunlaşmış; diğer konularda ise birbirlerinden farklı, mozaik bir görüntü sergilemişlerdir. Kaynaklarda yer alan Kaderiyye’nin Mürciesi, Cebriye’nin Mürciesi gibi terimler bunu ifade eder. Onlar, iman problemini, özellikle insanların kendi içlerinde yaşadıkları hallerini, psikolojik durumlarını gözeterek oldukça detaylı olarak tahlil etmişlerdir.

Mürcie/Görüşleri “Ey Hind beni iyi dinle, bizim siretimiz; yalnız Allah’a kulluk etmek ve ona hiç bir şeyi eş koşmamaktır. Şüpheli işlerde bir hüküm vermez, verilecek hükmü Allah’a bırakırız. Fakat zâlim ve sapıklar için doğruları söyleriz. Müslüman olduğu kabul edilen herkes İslâm üzeredir. Fakat müşrikler dinlerinde, farklı gruplara ayrılmışlardır. Bizce; Allah’ın birliğine iman ettiği müddetçe, bir kimseyi müşrik yapacak günah yoktur. Mecbur kalmadıkça ve kanımız akıtılmadıkça, bir Müslüman’ın kanını asla akıtmayız. Bu dünyada her kim Allah’a ittika edecek olursa, yarın, hesapların görüleceği gün karşılığını alacaktır.

Mürcie/Görüşleri Allah’ın hakkında hüküm verdiği bir şeyi, geri çevirmek mümkün değildir ve Onun verdiği hüküm doğrudur. Ne kadar ibadet yaparsa yapsınlar, bütün Haricîler sözlerinde ve itikatlarında yanılmışlardır. Ali ve Osman’a gelince, bunlar Allah’ın iki kulu olup, Müslüman olduktan sonra Ona asla şirk koşmamışlardır. Ali ile Osman arasında hoş olmayan hadiseler meydana gelmişti ve onlar, Müslüman birliğinin bozulduğunu görmüşlerdi. Ne var ki, bu konuda en doğruyu Allah bilir. Onların her ikisi de yaptıklarının karşılığını göreceklerdir. Fakat onlardan her hangi birinin (haklı veya doğru yoldan sapmış olduğunu gösteren) tek bir Kur’an ayeti indiğini kesinlikle bilmiyorum. Onlar, hesaba çekildiklerinde verecekleri cevabın ne olacağını Allah bilir. Her kul, tek başına Allah’a hesap verecektir.”

Mürcie/İslam Düşüncesine Katkıları Mürcie, iman ve amel konusunda Haricîler ve Ehl-i Hadis’e; imamet konusunda Şîa’ya; va’d ve vaîd ve büyük günah işleyen konusunda Mu’tezîle’ye karşı çıkarak fikir özgürlüğü, adalet ve hoşgörü esasına dayalı bir iman nazariyesi geliştirmiştir. Onlara göre, bir Müslüman Allah’a iman ettiğini açıkça belirttiği müddetçe, İslâm’ın dışında kabul edilemez ve ona gayr-ı müslim muamelesi yapılarak kendisinden harac ve cizye alınamaz. Böylece Mürcie, teorik olarak birbirine muhalif Müslüman mezhep ve kabilelerin, Allah’a inandıkları müddetçe, birbirini öldürmeyi ve tekfir etmeyi bırakarak bir arada yaşamak zorunda olduklarını kabul eder. Bu anlayışlarından dolayı, mezhep kavgalarının ve kabile çekişmelerinin yoğun olarak yaşandığı Kûfe ve diğer büyük şehirlerde, özellikle yerleşik hayata alışkın Arap olmayan Müslümanlar arasında büyük ilgi görmüştür. Ayrıca Müslümanların eşitliğini ve onlardan cizye ve haracın kaldırılmasını savunması sebebiyle Horasan ve Mâverâunnehir’de yeni Müslüman olanlar (mevâli) arasında da, çok sayıda taraftar kazanmıştır.