KİŞİLERARASI İLETİŞİM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
28 Ekip çalışması.
Advertisements

Mesleki Gelişim Kuramı (Donald E. Super)
ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
ÇATIŞMA YÖNETİMİ ..
Örgütsel Güven ve Adalet
Hüseyin ŞİRİN Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi EYTEP ABD.
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Takımlar Neden Bu Kadar Popüler Oldu? Onlarca yıl önce W. L. Gore, Volvo ve General Foods gibi firmalar, üretim aşamalarına takımları da dâhil.
İLİŞKİLER. DERECELENDİRME SORUSU: Herşeyin çok kötü gittiği duruma “0” versek, Herşeyin çok harika olduğu duruma “10”puan versek, siz kendinize 0 ve 10.
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
Grupların Belirlenmesi ve Sınıflandırılması Grup: Belirli bir amacı yerine getirmek için karşılıklı bağımlılık ve etkileşim içinde, iki ya da daha.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
SOSYAL BİLGİLER AMACINA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMIŞTIR.
ÇATIŞMA ÇÖZME ve İLETİŞİM STRATEJİLERİ
PEER SUPPORT TEAM.
Okul Rehberlik Servisi
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
TAKIM RUHU ve EKİP ÇALIŞMASI
ÇATIŞMA NEDİR?.
ETKİLİ ÇATIŞMA ÇÖZME BASAMAKLARI
Çatışma ve Çatışma Yönetimi 7-19 Yaş Aile Eğitim Programı
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
Bölümün Amacı Bu bölümde öncelikle, karar verme ve yöneticilerin aldıkları farklı karar türleri tanımlanmaktadır. Daha sonra, karar vermeye ilişkin.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin çevrelerindeki değişimleri nasıl değerlendirmeleri gerektiği ve bu değişimlere nasıl yanıt verebilecekleri.
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
Çatışma Çözme ve Arabuluculuk
KİŞİLERARASI İLETİŞİM Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Önyargının Gücü Ve Doğası Önyargının Sosyal Kaynakları Nelerdir? Önyargının Motivasyonel Kaynakları Nelerdir? Önyargının.
Kişisel Rehberlik.
ÇATIŞMA YÖNETİMİ.
TÖREL- AHLAK GELİŞİMİ AHLAK; Bir toplumda bireylerin tümü için geçerli ve uyulması gereken davranışlar, kurallar bütünlüğüdür. AHLAKLI OLMA; Toplumun gelenek,
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
Grupların Belirlenmesi ve Sınıflandırılması Grup: Belirli bir amacı yerine getirmek için karşılıklı bağımlılık ve etkileşim içinde, iki ya da daha fazla.
AİLE ŞİRKETLERİ Yapısı, Sorunlar ve Çözüm Yolları
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
STRES YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN.
ERGENLİK.
ÖN YARGI NEDİR? Bir kişiyle veya olayla ilgili önceden olumlu veya olumsuz karar vermeye ön yargı denir. Ön yargı, gerekli bilgi edinilmeden ya da inceleme.
Araş. Gör. Meryem Berrin BULUT ve Doç. Dr. Nuri BALOĞLU
İŞLEVSELCİLİK ÇOK ANLAMCILIK.
Hüseyin ŞİRİN Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi EYTEP ABD.
KALIPLAŞMIŞ TUTUMLAR (Kalıpyargılar)
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
ŞİDDET.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
1. Hafta: Tanışma ve dersin içeriğinin tanıtılması
İLETİŞİMİ ETKİLEYEN DEĞİŞKENLER
KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASI
AİLEDE İLETİŞİM.
GELİŞİMİN İLKELERİ ÖĞR.GÖR.CEM SAMUT.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
İKNA SÜRECİ.
GELİŞİM EVRELERİ VE ERGENLERLE İLETİŞİM. B üyüme Vücutta bulunan organların zamana bağlı hacminin artmasıdır.
Sunum transkripti:

KİŞİLERARASI İLETİŞİM Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN

ÇATIŞMA ETKİLEŞİMİ Bir çatışma karşılıklı olarak üretilen bir etki-tepki sürecidir. Bu etki ve tepkiler çatışılan konunun dışında çatışmaya farklı boyutlar katabilir Bu nedenle çatışma etkileşimini oluşturan altı dinamiği incelemek gerekir. Çatışmanın Aşamaları Karşılıklı Olarak Bağlı Olma Durumu Karşılıklılık, Telafi Etme ve Ödünleme Çatışma Etkileşimlerinde Çerçeve Sosyal Bağlam ve Anlamı Koordine Etme Sosyal Kimlik ve Gruplar Arası Çatışma

1- Çatışmanın Aşamaları Rummel’in Beş Aşamalı Modeli Pondy Modeli Müzakerelerde Aşama Modeli Çatışmanın Çoklu Aşamaları Modeli

Rummel’in Beş Aşamalı Modeli Bu modele göre çatışma ardışık bir sıra izler (Bu çatışma modeli siyasal konular için kullanılsa da kişiler arası çatışmalara da uyarlanabilir. ) 1 Çatışma başlangıçta örtük olarak yaşanır 2 Çatışmanın başlangıcında bir tetikleyici rol oynar 3 Çatışma başladığında açık çatışma yaşanır 4 Bir anlaşma oluşur ve yeni bir güç dengesi oluşur. Tarafların tutum ya da inançlarında bir değişim olmadığı sürece gerilim sürer. 5 Patlak verme aşaması, Yeni gelişmeler ve yeni bir tetikleyicinin ardından taraflar tekrar karşı karşıya gelir.

Pondy Modeli Daha çok örgütleri inceleyen Pondy beş aşamadan söz eder. 1 Kaynakların azlığı yada hedeflerin farkı grup üyelerini örtülü bir çatışmaya sokar. 2 Örtük çatışmayı taraflardan biri farkettiğinde, algılanan çatışma başlar. 3 Hissedilerek yaşanan çatışma, bu aşamada taraflarda kaygı, güvensizlik ve düşmanlık hissini yaşarlar. 4 Taraflar algı ve amaçlarına göre farklılıklarına göre hareket etmeye başladığında görünür çatışma yaşanır. 5 Çatışma sonucunda yaşananlara göre yeni ilişki ve yeni düzenlemeler yaşanır.

Müzakerelerde Aşama Modeli İşçi-iş veren çatışmaları gibi durumlarda gözlenen durumdur. 1 Dağıtım pazarlığının yapılması; Taleplerin gerçekçiliği, tarafların gücü, Tartışma ölçeği gibi konuların ön planda olduğu aşamadır. 2 Problem Çözme; Tarafların taleplerin nasıl ve ne ölçüde gerçekleşeceğine karar verdiği aşamadır. 3 Karar Verme; Alınan kararların gerçekliğini, olası sonuçlarını takip ederler.

Bu modellere göre; Çatışmaların belirli bir ritmi ve döngüsü vardır. Kişilerin ya da grupların içindeyken farketmediği ya da çıkılamaz olarak gördüğü olaylar çatışmanın belirli bir aşamasıdır. Çatışmalar genel olarak bu ardışık sırayı izler ve bize yönetme kabiliyeti verirler. Hareketlerin ve yorumların anlamı, içinde bulunulan aşamanın yarattığı bağlama göre değişir. Her üç modelde de çatışma çözüme ulaşmadan önce tarafların birbirini test ettiği, güçlerini sınadıkları görülmektedir. Bu sınama çözümün rengini belirleyecektir.

2 – Karşılıklı Olarak Bağlı Olma Durumu Çatışmayı yapıcı ya da yıkıcı olmaya dönüştüren şey tarafların birbirine bağlılık durumudur. Karşılıklı olarak bağlılıktan kastedilen; ihtiyaçları karşılayabilme ve amaca ulaşabilmenin karşı tarafa bağlı olmasıdır. Yarar Sağlayıcı Bağlılık; İlişkinin sürmesinin iki tarafında kazancına yol açacağı durumdur. Bu durumda uzlaşma ve telafi eğilimi artar. Çıkarcı Bağlılık; Bir tarafın kazancının diğer tarafın kaybına yol açacağı bağlılık. Bu ilişkide çatışma daha çok artma eğilimindedir. Bireyselcilik; Burada kişiler ilişkiden elde ettikleri kazancın farkında değildirler. Birbirlerine karşı umursamazlık ve özerk davranışlar hakimdir. Taraflar çatışma esnasında iklime bağlı olarak pozisyonlarını gözden geçirir ve iklim bağlılık türünün algısını belirleyebilir. Her iki tarafta bağlılığı aynı şekilde algılamayabilir, Biri Yarar Sağlayıcı bakış açısına diğeri Çıkarcı bakış açısına sahip olabilir.

3 – Karşılıklılık ve Telafi Etme/Ödünleme Her etki-tepki süreci bir ihtimaller dizisidir. Sosyal ilişkilerin tamamında bir karşılıklılık ilişkisi vardır. Ve etkiler, kendilerine benzer tepkileri doğurur. İyilik iyiliği, kötülük kötülüğü doğurur. Davranışsal Karşılıklılık; Kişilerin gördüğü davranışa uygun bir davranış üretmesidir. Telafi Etme/Ödünleme; Kişinin karşıdan gelen saldırıya karşı boyun eğmesi Ödünleme, Saldırıyı karşı saldırı ya da eşitler arası bir ilişkiye dönüştürmesi telafi etmedir. Olumsuz davranışlar genel olarak olumsuz davranışları üretmekte ve çatışmayı tırmandırmaktadır. Taraflar ödünlemenin karşı taraftan gelmesini beklemekte ve bu gerçekleşmeyince çatışmayı büyütmektedir. Doğru zamanda çatışmayı olumlu yönde geliştirebilmek, çatışmayı yönetme kabiliyeti ister. Aynı şekilde olumlu davranışlarda, olumlu davranış üretme eğilimindedir.

4- Çatışma Etkileşimlerinde Çerçeve Kişiler, çatışmayı bir çerçeveye sokarak algılar ve bu durum, çatışmanın o çerçevede ilerlemesini sağlar. Çatışma ilerlerken çerçeve değişebilir. Bazen insanlar aralarındaki gerçek çatışmayı örtülü olarak yaşarken, içlerindeki çatışmayı farklı bir çerçevede dışarı vururlar. Kocasından istediği ilgiyi görmediğini düşünen kadın bu konuda şikayet etmeyi gururuna yediremez. Bunun yerine, farklı bir çerçeveden çatışma yaratarak, ruh halini dışa vurur.

5- Çatışmalarda Sosyal Bağlam Bu kazak sana çok yakışmış, sözü bağlama göre farklı anlamlar içerebilir. Burada kişinin bu sözü söyleyenle ilgili algısı (örn:dostça, alaycı ya da flört etmeye) ve geçmişinden getirdiği anlam koordinasyonu (örn:benden bir şey isteyecek) anlamın oluşmasını sağlar. Kültür Örüntüleri Yaşam Kurgusu Kontratlar Olaylar Ne Söylenmek isteniyor Ne söyleniyor Ham Veriler Kişinin kendisini oluşturan dinamikler İlişkiyi oluşturan dinamikler ve geçmiş Mesajın Kendisi Anlam Eylemi Doğurur

Sosyal Kimlik ve Gruplar Arası Çatışma Ülkeler, dinler, ırklar, etnik gruplar ve cinsiyetler arası çatışmalar tarih boyunca görülmüştür. Bu çatışmalarda bir tarafın kaybı diğerinin çıkarına görülür. Düşmanlık doğal görülür. Önyargılar çoktur. Şiddete yatkındır. Sosyal kimlik ve sosyal sınıflandırma, çocukluktan başlayarak inşa edilir. Çocuk büyürken hayatın soyut kategorilerini öğrenir. Benlik inşası, doğal olarak ÖTEKİ kavramını üretir. Kimlik ya da gruplaşma BİZ grubunu bir araya getirip kenetlerken, ÖTEKİ grubuna yönelik olumsuz bakış açısını doğal olarak üretir.

Bir Çatışmayı Ele Alırken Çatışma Hangi Aşamada ? Çatışmada Döngüsellik Var mı ? Taraflar ne tür bir karşılıklılık bağı içinde ? Taraflar ne tür tepkiler veriyor ya da tepki veriyor mu ? Verilen tepkiler yapıcı mı, yıkıcı mı ? Çatışma, telafi ya da ödünleme ile yatıştırılabilir mi ? Olumlu karşılık sağlama davranışından faydalanılabilir mi ? Konu nasıl ele alınmaktadır, genişleyerek, daralarak, sabit? Sosyal kategorilerin çatışmaya etkisi var mı ? Varsa önyargıları aşabilir miyiz ? Karşı tarafı ürettikleri önyargıları tartışmaya davet edebilir miyiz?