IV: İç (Mikro) Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PROJE HAZIRLARKEN DİKKAT EDİLECEK ADIMLAR
Advertisements

MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Stratejik yönetim işletmenin dış çevresini (rakipler, pazar-piyasa, ürünler, müşteriler, aracılar, tedarikçiler) analiz eder. İşletmenin geleceği ile.
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
İŞLETME - MUHASEBE Naim DENİZ.
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Yrd. Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
MESLEKİ EĞİTİM.
YÖNETİM İŞLEVLERİ: DENETLEME
İŞLETME ANALİZİ RAQİF QASIMOV.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
SÜLEYMAN ŞAH ÜNİVERSİTESİ SÜREKLİ EĞİTİM MERKEZİ
SÜREÇ YÖNETİMİ Dr. Selami ERARSLAN İstanbul 2011.
İNSAN KAYNAKLARI PLANLAMASI
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
Bölüm 5 Çevre Unsurlarının Ölçülmesi ve Durum Belirleme Matrisleri
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
İşletmelerin çalışmalarının incelenmesi sonucunda, durağan çevreden çok çalkantılı çevreye kadar beş farklı çevre tür ortaya konmuştur. Aynı zamanda, “mekanik”
Bölüm 4 İşletme Analizi © Ülgen&Mirze 2004.
PAZAR YÖNLÜLÜK.
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
HAFTA I.
Yrd.Doç.Dr. Arzu ÜLGEN AYDINLIK
YÖNT 101 – İŞLETMEYE GİRİŞ I
Proje Yönetimi Proje Yönetimine Giriş
Öğrenci Adı Soyadı/Numarası
Yeni Pazarlama Teknikleri
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
Değer ve Tedarik Zinciri Analizleri
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Pazarlama Yönetimi Süreci
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
ÜNİTE 5 (Bölüm 2) FİNANSAL ANALİZ
İşletmeye Giriş Konu 2: İşletme Kurulması ve Türleri
İŞLETMELERİN KURULUŞU
Strategic Business Planning for Commercial Producers
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
ŞİRKET-DÜZEYİNDE STRATEJİ: BÜYÜME/PÖRTFOY IV: İç Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları Kimileri yıldızlara bakarken çukura düşerler…
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler
VI: STRATEJİ OLUŞTURMAK
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
VII- ŞİRKET DÜZEYİNDE STRATEJİ- ÇEŞİTLENDİRME-BÜYÜME STRATEJİLERİ
VI: STRATEJİ OLUŞTURMAK
Strategic Business Planning for Commercial Producers
V- Örgüt Yönünün Belirlenmesi VİZYON, MİSYON, AMAÇLAR-HEDEFLER Örgütler kendilerini tanımlarlar. Bireylerin kişisel özellikleri ve hevesleri gibi örgütler.
İşletme Çevreleri, Büyüme, Küçülme ve Analizler
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
IX: Stratejinin Uygulanması
X- Strateji İçin Kültür ve Liderlik
2 Pazarlama Strateji ve Planlarının Geliştirilmesi
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
Stratejik Pazarlama 2. Hafta
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
ŞİRKET-DÜZEYİNDE STRATEJİ: BÜYÜME/PÖRTFOY IV: İç Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları Kimileri yıldızlara bakarken çukura düşerler…
Pazarlama Kontrolü ve Sosyal Sorumluluk
Bölüm 5 Çevre Unsurlarının Ölçülmesi ve Durum Belirleme Matrisleri
“STRATEJİ NEDİR?” STRATEJİK DEĞİŞİM.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Bölüm 4 İşletme Analizi © Ülgen&Mirze 2004.
STRATEJİ OLUŞTURMA.
SWOT ANALİZİ TÜRKER DURAN YATIRIM TEŞVİK DANIŞMANI.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

IV: İç (Mikro) Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları Firmanın Değer Zinciri Analizi Firmanın sahip olduğu kaynakların ve yeteneklerin rakiplere göre rekabet üstünlüğü sağlama özelliklerinin belirlenmesi… 1 1

İç Çevre Analizi Kaynaklar, yetenekler, yetkinlikler Üstünlük ve zayıflıklar Değer yaratan işler Birincil faaliyetler Destekleyici faaliyetler Recai Coşkun

Capabilities KAYNAKLAR Kaynaklar ticarete konu edilebilir, alınıp satılır ve örgütteki bireylere, birimlere sıkıca bağlıdır Kaynaklar, ürün veya hizmetin üretilebilmesi için gerekli olan girdilerdir. Bir örgütün rekabetçi konumu sahip olduğu kendine özgü kaynaklar ve sosyal ağlara (ilişkilere) dayanır.

YETKİNLİKLER Capabilities Yetkinlikler alınıp satılamaz, örgütteki bir birime veya kişiye bağlı değildirler Yetkinliklerden bazıları şunlardır: AR-GE konusunda iyi bir sicil Sadece yüksek kalite girdi kullanıldığına dair bir üne sahip olmak İyi bir satış sonrası hizmet sunulduğuna dair bir üne sahip olmak Örgütün kültür ve geleneğine dayalı diğer alanlar Yetkinlikler kullanıldıkça gelişir, güçlenir, daha karlı hale gelir ve taklit edilmeleri zorlaşır.

Yetkinlikler Öz yetkinlik Firmanın iyi yaptığı ve avantajlı olduğu işler Ayırd edilebilir Yetkinlik Rakiplerden iyi yaptığımız işler Ekonomik Rant: Endüstri ortalaması üzerinde kar etmektir. Yetkinlikler «ekonomik rant» kaynağıdır. Recai Coşkun

Firmanın Kaynaklarının Değerlendirilmesi Eğer kaynaklar… a- Değerliyse: firmanın ne maliyetini düşürüyor veya net gelirini artırıyorsa), b- Kıt ise: az sayıda rakip bu kaynaklara eşit şekilde ulaşabiliyorsa, c- Taklit edilemez ise: başka firmaların kısa sürede benzeri kaynağa ulaşma şansı yoksa d-İkameleri yoksa, firma için öz yetkinlik oluştururlar… Recai Coşkun

ÖRGÜT KAYNAKLARI İnsangücü Finansal kaynaklar Sürdürülebilir Rekabet Üstünlüğü Recai Coşkun Fiziksel kaynaklar Bilgi Kaynakları 6 6

Kaynaklar Bilgi İnsangücü - Yönetim kurulu Taklit edilemeyen beceri - Üst yönetim - Orta kademe yönetim, - Hat yöneticileri - Çalışanlar Taklit edilemeyen beceri Stratejiyle örgüt yapısı arasında tutarlılık Örgütsel öğrenme Örgüt kültürü Tecrübe Bilgi İnsangücü Recai Coşkun 4 4

Kaynaklar (devam) Fiziksel Kaynaklar Finansal Kaynaklar - Teknoloji - Kapasite - Dağıtım ağı - Tedarik kaynakları - Coğrafi konum Fiziksel Kaynaklar - Varlıklar - Borçlar Karlar Hükümet destekleri - Diğer Finansal Kaynaklar Recai Coşkun 5 5

İç (Mikro) Çevre Analiz Teknikleri Firmanın iç çevresinin analizi için değişik teknikler kullanılabilir. Bunalrda ikisi SWOT ve Değer Zinciri Analizi dir. SWOT hem Dış (endüstri ve genel) Çevre hem de İç Çevre analiz tekniğidir. Dış Çevredeki «fırsat ve tehditleri» «İç Çevrede» sahip olunan «üstün ve zayıf yönlerle» değerlendirme ve savuşturmayı amaçlar. Dolayısıyla örgütün iç çevresi analiz edilirken «rakiplere göre üstün ve zayıf yönler» değerlendirmesi yapılır. Recai Coşkun

Copyright 1998 Prentice-Hall Publishing S.W.O.T. Analizi S.W.O.T. Analizi, a-firmanın rakipleriyle karşılaştırıldığında üstünlük ve zayıflıkları ile b-dış çevreden firmaya yönelik fırsat ve tehditlerin belirlenmesi aracıdır. Recai Coşkun Copyright 1998 Prentice-Hall Publishing 2 2

SWOT Firma dış çevreyi (örneğin sosyal yapı) denetlemekte zayıftır ama iç çevrede denetim gücü (örneğin çalışanların motivasyonu) daha yüksektir. Etkin strateji iç çevrede üstünlükleri artırıp dış çevreden gelen tehditleri savmak, fırsatları ise değerlendirmekle gerçekleşir. Buna stratejik uyum da denir. Recai Coşkun

SWOT İç Çevre Güçlü yönler içseldir… Zayıflıklar da içseldir… Öz yetkinlik olmalı- işleri daha iyi yapabilme gücü Karşılaştırmalı olmalı- rakiplerin performansı baz alınmalı Zayıflıklar da içseldir… Rakipler bir şeyleri daha iyi yapıyor… Stratejik seçenekler sınırlı Recai Coşkun

DEĞER ZİNCİRİ ANALİZİ Değer zinciri, bir firmanın girdileri çıktılara dönüştürürken yürüttüğü faaliyetlerin toplamıdır. Firma, zincirin yatay halkalarında gerçekleştirdiği her faaliyette (girdiler çıktılara dönüştükçe) giderek artan oranda değer yaratır. Bu süreç, ürün son halini alana kadar devam eder. Değer zincirinde yürütülen her faaliyetin aynı zamanda maliyeti vardır. Değer zincirinin dikkatlice analiz edilmesi ile her bir faaliyetin yarattığı değer ve maliyeti belirlenebilir. Recai Coşkun

DEĞER ZİNCİRİ ANALİZİ Bir firmanın faaliyetleri onun iç çevredeki performansının ana belirleyicisidir. Faaliyetler, firmaya özgü şekilde yürütülür ve nihai ürüne dönüşümün her aşamasında değer yaratırlar. «Faaliyetler,» departmanlardan daha dar tanımlanırlar. Örneğin pazarlama departmanının içerisinde bir çok faaliyet grubu vardır. Sözgelimi, THY’nin pazarlama faaliyetleri reklamlarında Messi’nin oynamasını sağlamaktan bir çok uluslararası organizasyona sponsor olmaya ve bir çok ülkede değişik reklam çalışmaları yürütmeye kadar yüzlerce faaliyeti kapsar. Bir firmanın kendine özgü bir dizi faaliyeti sonucunda elde edilen değer katlanılan maliyetten fazla ise bu durumda firma «kar marjı» elde etmiş olur. Recai Coşkun

Araştırma-Geliştirme DEĞER ZİNCİRİ ANALİZİ Destek Faaliyetler Araştırma-Geliştirme İnsan Kaynakları Muhasebe Finansman İletişim sistemleri Firma Altyapısı-Süreçler, Politikalar, Prosedürler Marj Tedarik Zinciri Yönetimi Üretim Pazarlama ve Satışlar Recai Coşkun Dağıtım Satış Sonrası Hizmetler Marj Birincil Faaliyetler

Tartışma Soruları Üniversitenizi herhangi bir üniversite ile karşılaştırınız. Üstünlük ve zayıflıklar nelerdir? Büyük işletmelerle karşılaştırıldığında KOBİ’lerin üstünlük ve zayıflıkları nelerdir? Bir üniversitenin en kritik kaynakları nelerdir, niçin? İnternetten bir kurum için yapılmış bir SWOT analizi örneğini bulup tartışınız. Recai Coşkun