DİNÎ DÖNÜŞÜM DİN DEĞİŞTİRME HİDAYET

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mesleki Gelişim Kuramı (Donald E. Super)
Advertisements

İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Çocuğunun Koçu olarak Aile
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
KRONİK HASTALIK TANISINA İLK TEPKİLER Fadime Şahin
İLİŞKİLER. DERECELENDİRME SORUSU: Herşeyin çok kötü gittiği duruma “0” versek, Herşeyin çok harika olduğu duruma “10”puan versek, siz kendinize 0 ve 10.
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
ÖĞRETMENLİK M E S L E Ğ İ.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Okul Rehberlik Servisi
KENDİMİ TANIYORUM Kazanım: Kendini tanımanın ders seçimindeki önemini fark eder. 9. Sınıf 74 nolu kazanım etkinliği.
Çocuklarda Tırnak Yeme Alışkanlığı
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
Bolum 4- 2.
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ERGENLİK ÇAĞINDAKİ GENCİN BAŞLICA RUHSAL-SOSYAL ÖZELLİKLERİ.
ORTAK SINAVLAR ÖĞRENCİ ANKETİ DEĞERLENDİRME RAPORU SINAV YÖNETİMİ, MORAL MOTİVASYON VE REHBERLİK DAİRE BAŞKANLIĞI OCAK 2015.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
Mentör Öğretmenlik.
Psikososyal Gelişim Erik Erikson, Freud’un kuramını ergenlikten sonra yaşlılığa kadar genişleterek sekiz psikososyal gelişim dönemini tanımlamıştır. Gelişimde.
4 - Dindarlığın Etkileri
DİNÎ GELİŞİM VE TEORİLERİ
Dindarlığı Etkileyen Faktörler
Eğitimin ve Toplum.
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
8 TANRI ALGISI Hakan ZAFER Din Psikolojisi
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
Kişisel Rehberlik.
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
ÇATALCA ÇOK PROGRAMLI ANADOLU LİSESİ ERGENLİK DÖNEMİ SUNUSU
İŞ VE MESLEK DANIŞMANLIĞI HİZMETLERİ. Meslek Nedir? Meslek, kişilerin belli bir eğitimle edindikleri ve hayatlarını kazanmak için sürdürdükleri düzenli.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
ERGENLİK.
ANA BABA OKULU-II ÖZEL OĞUZ FEN BİLİMLERİ TEMEL LİSESİ.
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
ERGENLİK.
ERGENLİK.
Nuran E. KORKMAZ A.Ü.İ.F./Güz Dönemi 12. Hafta
EMPATİK İLETİŞİM Bireyler arası ilişkilerde gönderilen iletilerin duygusal yönü ve içeriği ile algılanması ve anlaşılması.
AKRAN BASKISI.
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 14. Hafta: Sosyal Hayatı Etkileyen Din
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Ahlak Gelişimi Lawrence Kohlberg Carol Gilligan
İDARECİ EĞİTİMİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 11. Hafta: Dini sosyalleşme
“TEARUF” Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- Kuruluma esas olan metin: M. Selçuk, Birlikte Yaşamaya Kur’anî Bir Yaklaşım ( Kültürel.
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
GELİŞİM EVRELERİ VE ERGENLERLE İLETİŞİM. B üyüme Vücutta bulunan organların zamana bağlı hacminin artmasıdır.
Sunum transkripti:

DİNÎ DÖNÜŞÜM DİN DEĞİŞTİRME HİDAYET Hakan ZAFER Din Psikolojisi 10 DİNÎ DÖNÜŞÜM DİN DEĞİŞTİRME HİDAYET NOT: Bu slayttabaşka bir resim ister misiniz? Resmi seçin ve silin. Şimdi yer tutucuda Resimler simgesini tıklatarak kendi resminizi ekleyin.

Nedir? Hidayet / Dinî değişim: Din dışı, günahkar, samimiyetsiz ve yüzeysel bir dinî hayat tarzının terk edilerek, tamamıyla dinî bir yola girilmesi durumudur İrtidat / Din değiştirme: bağlı bulunduğu dini reddetme, dinsiz ya da başka bir dinin mensubu olma durumudur. İhtida: Bir başka dine mensup birinin Müslüman olaması. Tevbe: Dönme. Gazali: 1) Bilme, 2) Pişmanlık 3) Gereğini yerine getirme Conversion: Tam ve bütün olarak değişmeyi, bir halden başka bir hale geçişi, bir olayın başka bir olaya dönüşümünü anlatır. psikolojide, politik, estetik, sosyal fikirlerde ve dinî inançlarda fikir değiştirme, dönme ve dönüş gibi çok geniş anlamlara sahiptir. Moratoryum: Dinî değişimi geciktiren ergenlerin yaşadığı boşluk süreci.

İNSAN NEDEN DİN DEĞİŞTİRİR? ZİHİNSEL / ENTELEKTÜEL MOTİVASYON Entelektüel Arayış-Anlam Boşluğu. Amaçsızlık ve Anlam Arayışı Dinini ve İnançlarını Gözden Geçirme Farklı İnanç Sahipleriyle Tartışma Diğer Dinleri Araştırma Sosyal Adalet ve Hürriyet Arayışı Dinî Telkin (Tebliğe Muhatap Olma) William Henry (Abdullah) Quilliam  (1856 - 1932)  

İNSAN NEDEN DİN DEĞİŞTİRİR? DUYGUSAL MOTİVASYON Travmatik Yaşam Olayları Günahkârlık ve Pişmanlık Duygusu SOSYO-KÜLTÜREL MOTİVASYON Kişiler Arası Olumlu/Olumsuz İletişim Evlenme Başka Dinden Toplumun Kültürünü Benimseme Etraf Saygısı ve Takdir edilme Beklentisi Ekonomik Mahrumiyet Yanlış Dinî Eğitim ve “Din Adamlarından” Nefret

Zuizm

DİN DEĞİŞTİRME TİPLERİ Lofland ve Skonovd’ın: Entellektüel Mistik Deneysel (experimental) Duygusal Yeniden Uyanış Cebrî (Zorla)

DİN DEĞİŞTİRME SÜRECİ Her din değiştirme kendine özel süreçlere sahip olsa da genelde şu sıralamadadır: 1. Gerginlik hissetme: 2. Dinî bir problemi çözme çabası: Çözüm bulursa süreç durur. 3. Arayış içinde olma: Bir önceki aşamada çözemeyince diğer inançlara yönelir. 4. Kritik eşik: 5. Etkin bağ oluşturma: Yeni dinin müntesipleriyle bağını kuvvetlendirir. 6. Yeni dinî grup dışındaki kişilerle iletişimi azaltma: 7. Yeni dinî grup üyeleri ile yoğun iletişime geçme:

İNSAN NEDEN BAŞKA DİNE İLGİ DUYAR? Farklılaşma (Differentiation): Kişi toplumdan soyutlanır ve toplumla bir bağ kuramaz. Kişisel tatmin ve sosyal yapıda bir anlam ifade etme duyguları körelir. Anlam parçalanması yaşanır. Kişi kendisini ve toplumu anlamlı bir bütün olarak görmede zorluk çeker, entelektüel karmaşa yaşar. Soğuma (Disenchantment): Sosyal rollerde bireysel tatmin en aza indirgenir. Sosyal sistem his ve heyecanlar açısından renksiz ve tatsız hale gelir. Yabancılaşma (Alienation): Bireyle toplum arasındaki bağ tamamen kopar. Birey artık sosyal bir aktör olarak kendisini yabancı hisseder. Kendi sosyal sistemi dışında yeni bir kimlik aramaya başlar.

YA SONRA? Yeni Bir Kimlik Kazanma Yeni Dinin Tamamen Benimsenmesi ve Sosyalleşme: İbadet vs Sünnet Günah terketmede zorlanma Kültürel Değişim: Aile, çevre İlişkileri, aileden gizleme, çevre tepkisinden ötürü yeni dine göre davranamama. Toplumun geneli bireyin tercih ettiği dine bağlı kişilerden oluşuyorsa birey daha çok saygınlık kazanır.

INTRA-RELIGIOUS CONVERSION AS A RELİGİOUS COPİNG METHOD ON THE CASE OF TURKISH MUSLIMS Hidayet öncesi döneme ait yaşantıya dair örneklemin büyük çoğunluğu bir şey paylaşmamıştır. Dinin kendisiyle alâkalı bir memnuniyetsizliğin yaşanmadığı, ancak arkadaş çevresi ve yapılan iş nedeniyle bir takım kopmaların olduğu, bu dönemlerde de Allah’ın varlığı, kader, ölüm, dini yasaklar gibi konularda sorgulamalar yaşandığı ifade edilmektedir. Mülâkata katılanların tamamına yakını açık bir şekilde hidayet öncesi çözümsüzlük hissine kapıldıklarını ifade etmiştir. Katılımcılara hidayet öncesi olumlu sosyal yaşantılarının olup olmadığı sorulmuştur. Yarıya yakını hiçbir olumlu yaşantıya sahip olmadıklarını ifade etmiştir. Diğerleri ise zaten hidayetlerine de sebep olarak belirttikleri çocuk sahibi olma, evlilik, ekonomik sıkıntıdan kurtulma gibi sebepleri saymışlardır. Katılımcıların sadece %30’u kendi çabasıyla dini yeniden keşfettiğini söylerken geri kalan büyük kısım ise ya dindar bir birey ya da dini bir toplulukla karşılaşmayı sebep olarak ifade etmiştir.

INTRA-RELIGIOUS CONVERSION AS A RELİGİOUS COPİNG METHOD ON THE CASE OF TURKISH MUSLIMS Araştırmaya katılanlardan büyük çoğunluğu deneyim öncesinde “rüya” gördüğünü ifade etmektedir. Örneklemin değişim kararı beklenenden uzun sürmüştür. Katılımcıların yarısı 9 yıla kadar sürdüğünü ifade etmiştir. En erken 1 yıl olarak Bu, Erikson’un ortaya koyduğu “Moratoryum” kavramını akla getirir. Katılımcıların % 15’lik bir dilimde korku hislerinin görüldüğünü, kalanının değişim sonrası huzur, güven ve farkındalık duygularını yaşadığını ifade etmiştir. Katılımcıların % 60’ı eski hayatını “kayıp ve günahkârlık” olarak nitelendirmektedir. Hidayet süreci yaşayan katılımcıların neredeyse tamamının hayatını yeniden dizayn etme yoluna gittikleri görülmektedir. Kimi yeni hayatına uymayan işini değiştirirken önemli bir kısmı arkadaş çevresine çeki düzen vermiştir. Büyük bir kısmının da ibadet hayatına başlamış olduğu görülmektedir. Katılımcıların %75’i hayatlarına yön verirken yeni düşünceleri doğrultuda hareket ettiğini belirtmektedir. Bu bağlamda örneklemin neredeyse tamamı “pişmanlık duydunuz mu” sorusuna ortak bir şekilde “asla” yanıtını vermektedir. Yaşadığı değişimle hayata bakışının değiştiğini vurgulayan bütün katılımcılardan kendilerini tarif etmeleri istendiğinde tamamı pozitif erdemler kazandığından bahsetmiştir. Huzur, sorumluluk, bilinç, sabır, cesaret, öz güven bunlardan bazılarıdır.

ETKENLERE GÖRE DİN DEĞİŞTİRME Eğitim seviyesine göre farklılık oluşabilir: İlkokul mezunlarında; “başka dine bağlı bir kimseyi sevme/evlenme” ve “topluma uyma” motiflerinin; Lise mezunlarında, “inandığı dinden tatmin olmama”, “başka dine bağlı bir kimseyi sevme”, “akıl ve mantığa uygun bir dinle karşılaşma” ve “topluma uyma” motiflerinin; Üniversite mezunlarında ise “inandığı dinden tatmin olmama” ve “akıl ve mantığa uygun bir dinle karşılaşma” motiflerinin daha etkili olduğu görülmüştür.

ETKENLERE GÖRE DİN DEĞİŞTİRME Cinsiyete göre din değiştirme farklılık oluşabilir: Kadınlarda sosyal motivasyonlardan “topluma uyma” ve “evlenme” motivasyonları etkilidir. Erkeklerde entelektüel motivasyonlardan “inandığı dinden tatmin olmama” ve “akıl ve mantığa uygun bir dinle karşılaşma” motivasyonları etkilidir.

ETKENLERE GÖRE DİN DEĞİŞTİRME Yaşa göre farklılık oluşabilir: Din psikolojisi literatüründe dinî değişimin genellikle bir ergenlik hadisesi olduğu şeklinde yaygın bir kanaat vardır. Din değiştirme olaylarının yarıdan fazlasının 21-40 yaş arası olan yetişkinlik döneminde olduğu görülmektedir. Buna karşılık İslam’a geçenlerin ortalama ihtida yaşı 29,7’dir ve çoğunluğu (% 61) 23-45 yaş grubuna dahildir.

SONUÇ Kolay değil! Ani veya kademeli, kısmen veya tamamen, samimi veya dış çevrenin etkisiyle olması gibi çok çeşitlidir. Her din değiştirenin aynı tecrübeyi yaşadığını söylemek imkansızdır.