GÜDÜLER VE İŞ TATMİNİ BU SUNUM PROF DR. RANA ÖZEN KUTANİŞ TARAFINDAN HAZIRLANMIŞTIR.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

İŞ DEĞERLEME İş Değerleme: Bir iş yerinde mevcut işler arasındaki değer farklılıklarını ortaya çıkaran bir karşılaştırma yöntemidir. Böylece işlerin önem.
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
OKUL YÖNETİMİNDE PERSONEL EĞİTİM VE İŞLETMECİLİKLE İLGİLİ İŞLER
Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
Fayda, Maliyet, İş Planlama, Raporlama, İş Tatmini
TUTUMLAR VE İŞ TATMİNİ 3. hafta.
İşletmelerde Eğitim İhtiyacının Belirlenmesi
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
MOTİVASYON.
Güdülenme Dr. Şirin KARADENİZ.
PERFORMANS DEĞERLENDİRME
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
KARİYER GELİŞTİRME Kariyer: (koşu yolu, arena, meslek hayatı, meslek)Meslekte, işte ilerleme, yükselme, başarılı olma olarak kullanılır. Kariyer, kişinin.
Bölüm 3 Tutumlar.
RESEARCHMODEL RESEARCH LAYOUT ARASTIRMAMODELI POLITICS.
ÖRGÜTSEL MOTİVASYON.
İhtiyaçlarımız.
Sapkınlık, Aile ve Arkadaşlar
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Örgütsel Davranış Prof. Dr. Cem Tanova.
MOTİVASYON.
GÜDÜLENME Öğrencilerde Öğrenme İsteği Yaratma
Yönetim Fonksiyonları
İŞLETMELERDE MOTİVASYON
TUTUMLAR VE İŞ TATMİNİ 3. hafta.
GENEL İŞLETME İŞLETME EKONOMİSİ İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR VE İLİŞKİLİ OLDUĞU BİLİM DALLARI.
GÜDÜLER VE GÜDÜLEME TEORİLERİ
MOTİVASYON.
BÖLÜM 9 Olumlu İşgören Tutumları ve Davranışları.
BÖLÜM 7 Motivasyon. BÖLÜM 7 Motivasyon Harekete geçiren, yönlendiren ve devam ettiren kuvvet. Motivasyonun Tanımı Motivasyon Harekete geçiren, yönlendiren.
İNSAN KAYNAKLARI İŞLEVİNİN TANIMI VE AMAÇLARI
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
Psikolojik Hizmetler Klinik Psikolog Barış Gürkaş.
Prof. Dr. Rana ÖZEN KUTANİS
Bireysel Kariyer Planı Oluşturma
MOTİVASYON.
Örgütsel Kariyer Planlaması
/ 501 İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Motivasyon Dürtüler Güdüler
R&S İÇİNDEKİLER İÇİNDEKİLER A) MESLEK İŞ VE MESLEK NE DEMEKTİR?
MOTİVASYON.
1. İnsan kaynakları yönetimine giriş
İnsan davranışlarının değişimi
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
Örgütsel sosyalizasyon ve kariyerler
Tatmin edilmemiş işgücü, tatmin edilmemiş müşterinin anahtarıdır
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
NETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ NEO-KLASİK EKOL (DEVAM)
İŞ TATMİNİ.
ÖRGÜTSEL SESSİZLİK VE STRES
İnsan Kaynakları Yönetiminin
ŞİDDET.
Performans ve Kariyer Yönetimi
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

GÜDÜLER VE İŞ TATMİNİ BU SUNUM PROF DR. RANA ÖZEN KUTANİŞ TARAFINDAN HAZIRLANMIŞTIR

Doyum Noktası Gereksinim Güdü (motive): (Movere: harekete geçiren) Davranışı amaca doğru harekete geçiren, yönelten bir iç durum (itici güç). Güdüleme sürecinde 4 aşama: Doyum Noktası Gereksinim Uyarılma Davranış

(Fizyolojik Dengenin Bozulması) Gereksinimler (Fizyolojik veya psikolojik dengenin bozulması) Hedefe yönelik davranış Hedefler (Gereksinimlerin karşılanması) Terleme Bedende su kaybı (Fizyolojik Dengenin Bozulması) Beyine Mesaj Su İçme Geri Besleme (Fizyolojik dengenin yeniden oluşması)

GÜDÜLERİN AYRIMI Birincil (Fizyolojik) Güdüler: Organizmanın yaşaması için gerekli olan yeme, içme, nefes alma vb. olaylar birincil güdülere bağlıdır. Fizyolojik denge bozulunca birey dengeyi yeniden sağlayabilmek için harekete geçer. Doğuştan gelir, sonradan öğrenilmez. Genel (Psikolojik) Güdüler: Sonradan öğrenilmemiş ve fizyolojik kökenli olmayan güdüler. (Merak, yetkinlik, çevre ile uğraşma, faaliyet, sevgi...)

İkincil (Sosyolojik) Güdüler: Sonradan öğrenilmiş güdülerdir İkincil (Sosyolojik) Güdüler: Sonradan öğrenilmiş güdülerdir. İnsanlara özgüdür. Öğrenme kavramları ile yakından ilgilidir.(Güç, başarı, başarı korkusu, aidiyet, güvenlik, statü) Güç güdüsü: Başkalarından üstün olma veya başkalarını kontrol etme gereksinimi ile ortaya çıkar (Adler). İnsanlar aşağılık duygularını bastırmak üzere güce başvururlar. Yöneticilerde güç güdüsü yüksek olmalı, aynı zamanda da örgütsel amaçlar için çalışmalılar. İşletmedeki biçimsel olmayan politik oluşumlar da güç güdüsüyle açıklanabilir.

Başarı gereksinimi yüksek kişilerin özellikleri: Başarı güdüsü: Üstün düzeyli performans gösterme veya rekabet durumlarında başarılı olma isteği. Ölçümünde dolaylı testler kullanılır. (Resim, öykü testleri vb. –TAT Thematic Apperception Test.) Başarı gereksinimi yüksek kişilerin özellikleri: Orta derecede risklere girerler. Anında geri besleme isterler. (Sonuçları kolay alınacak işleri isterler.) Başarma hissi yüksek. (İlginç işler seçebilirler.) İşten başka birşeyle ilgilenmezler. (Yalnız, sessiz, nadiren becerileri ile övünürler.) Kendilerine güvenirler, sorumluluk alırlar, sosyal baskılara dirençlidirler, enerjik, nevrotik olabilirler.

Aidiyet (başkaları ile birlikte olma) güdüsü: Başarı korkusu (Fear of Success- M. Horner 1970-82): Kadınların, eşlerinin ve erkek çocuklarının başarısı ile kendi başarı gereksinmelerini karşılamalarıdır. Başarı korkusu, kadınların iş hayatında 2. planda kalmalarını açıklayabilir. Aidiyet (başkaları ile birlikte olma) güdüsü: Bu güdü erken gelişir. Bu güdünün gelişmesi, ailede başlar. Çocuklar yürümeye başlayınca akranlarını isterler. Bağımlı çocuk yetiştiren; yakın – sıcak ilişkileri olan ailelerde yetişenlerde yüksek olur. Lindgren (1976), başarı ile aidiyet güdüsünün birbirinin tersi olduğunu söyler. Kişilik testlerinde güç, başarı, aidiyet güdülerine de yer verilir.

Güvenlik güdüsü: Statü güdüsü: sosyal sigorta, emeklilik tazminatı, kişisel yatırımlar vb. Bireyin sahip olduğu şeyi elinde tutmak istemesiyle bu güdü ortaya çıkar. Birey, geleceğinin de geçmişi kadar iyi olacağından emin olmak ister. Statü güdüsü: Bireyin bir grupta (işletme, toplum) diğerlerine kıyasla yapılan sıralamada sahip olduğu yere statü denir. Birey statüsüne uygun giysiler, ev, araba, semt vb. seçer. Bu güdü de diğer öğrenilmiş güdüler gibi erken yaşlarda kendini göstermeye başlar. Birey içinde bulunduğu statüyü değerlendirir, sonra kabul ya da reddeder. Statü belirleyen özellikler: Aile, kişisel nitelikler, başarılar (master, doktora vb.), maddi zenginlik, otorite ve güç.

İŞ TATMİNİ (JOB SATISFACTION) Bireyin işine karşı olan genel davranışları, tutumlarıdır. İş tatmini, çalışanın iç huzurunu ve rahatlığını içerir. İş görenin beklentileri ile elde ettikleri uyumlu ise tatminleri artar (Beklenti & elde edilen). İşe bağlı olarak memnun olmak Kişilerin sahip oldukları değerler ve onların yaptıkları işten duydukları haz ile ilgilidir Çalışanların işleri ve işyerleri ile ilgili çeşitli toplumsal boyutları içeren bir kavram olup, çalışanın iş ya da tecrübelerinin değerlendirilmesi sonucunda görülen olumlu duygu Kişilerin yargıları ile yaptıkları işlerin arasındaki uyum Kişilerin işerinden duydukları memnuniyetin derecesidir

İş Tatmininine / Tatminsizliğine Neden Olan Etkenler ve Sonuçları Örgütsel Etkenler -Ücret -Yükselme olanakları -İşin niteliği -Politikalar -Çalışma şartları Grupsal Etkenler -İş arkadaşları -Danışman/ nezaretçi tutumları Bireysel Etkenler -İhtiyaçlar -İstekler -Bireysel çıkarlar İş Tatmini İş Tatminsizliği Düşük düzeyde işten ayrılma Düşük düzeyde işe gelmeme / devamsızlık Yüksek düzeyde işten ayrılma Yüksek oranda işe gelmeme / devamsızlık

Dışsal iş tatmini: Çalışmanın karşılığında elde edilen tatmin (ücret, iş güvencesi) İçsel iş tatmini: Çalışma sırasında hissedilen tatmin (kalite amaçlarını gerçekleştirme, yeni tekniklere uyum)

İş Tatminsizliğinin İfade Biçimleri Aktif Davranış Kaçış Sesini yükseltme Yıkıcı Yapıcı Kayıtsızlık Bağlılık Pasif Davranış

İş Tatmininin Ölçümü: (Yöneticiler için geri bildirim, kontrol aracı.) Mülakat: Kişisel görüşmeler. Standart değil. Yönetici – işgören derinlemesine konuşur. Kritik olay (1959 Herzberg): Örgütteki kritik olaylar kullanılır. Tutum ölçekleri : MSQ

İş Tatmininin Önemi : Tatminsiz işgören işten kaçar, sağlığı bozuktur (baş ağrısı, migren kalp, mide hastalıkları), işten ayrılır, örgüte zarar verir Tatmini yüksek işgören sağlıklıdır, uzun yaşar, işe zamanında gelir, işten ayrılmak istemez, devamsızlığı azdır. Tatmini yüksek işgören mutluluğunu dışına da yansıtır, olumludur, dinamiktir. Tatminsiz işgören daha çok doktora gider, sağlık masrafları yükselir. İşyerinde ve sosyal yaşamında sorunludur, ailesine yansıtır, çevresini mutsuz eder. Tatmin olmuş işgücü işyerine yüksek dinamiklik, sağlıklı ve olumlu bir yaşam ve mutluluk getirir.

İş Tatmininin Sonuçları Başarı Artar Güven Artar Devamsızlık Düşer Arkadaşlık Pekişir İş Gücü Devri Azalır Grevler azalır

SORULAR