KAMU POLİTİKASI SÜRECİ 4

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Advertisements

Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Hafta 9 – BİÇİMSEL İLETİŞİM Bölüm 2 : Biçimsel İletişim Türleri
Türk Oda ve Borsaları Akreditasyon Projesi 2009 John Lockett.
Kalite İlkelerinin Geliştirilmesi ve Uygulanmasında ve Uygulamaların Niteliğinin Garanti Edilmesinde «Adım Adım Derneği’nin» (ISSA) Deneyimi Mihaela Ionescu,
BÖLÜM X HALKLA İLİŞKİLER.
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
Kurum misyon ve vizyonunu, net bir biçimde paydaşlara odaklanmış bir strateji ve bunu destekleyen uygun politikalar, planlar, amaçlar, hedefler ve süreçler.
Risk Yönetimi Toplantımıza
SUNUŞ KAPSAMI KAMU YÖNETİMİ ANLAYIŞINDAKİ DEĞİŞİM KAMU MALİ YÖNETİMİ GELİŞMELERİ STRATEJİK YÖNETİM ANLAYIŞI DIŞ DENETİMİN ROLÜ.
Karar vericileri etkilemenin önemi Doç.Dr.Kayıhan Pala Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı.
BÜTÇE SÜREC İ NDE PARLAMENTO S İ V İ L TOPLUM İ L İŞ K İ S İ Doç. Dr. H. Hakan Yılmaz Ankara Üniversitesi SBF Maliye Bölümü 23 Eylül
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetimler için Ulusal Eğitim Stratejisi.
MAHALLİ İDARELER (Yerel Yönetimler)
Hesap verebilirlik kavramı Visa Paajanen Finlaniya Ulusal denetim Ofisi
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
VAZGEÇİLMEZ BİR AŞAMA. STRATEJİKYÖNETİM STRATEJİK YÖNETİM NEDİR? SÜREÇ ANALİZİDİR: SÜREÇ ANALİZİDİR: - GELECEK HEDEFLERİMİZ… - BU HEDEFLERE NASIL ULAŞABİLECEĞİMİZ…
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
GEG Gençlik Eylem Grubu Ağustos tarihlerinde Samsun 19 Mayıs Gençlik Merkezinde toplam 25 gönüllüyle gençlerin katılımı atölyesini gerçekleştirdik.
YÖNETİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR
Stratejik Planlama. Stratejik Planlama-1 A: İşi doğru yapma B: Doğru işi yapma A: Etkinlik B: Etkililik.
H.Abdullah KAYA Daire Başkanı Ankara
11 Kamu Mali Yönetimi Eğitimi Ekonomi ve Maliye Müdürlükleri İle Strateji Geliştirme Başkanlıklarının Konumu 1. Gün, 1. Bölüm Ankara, Şubat - Mart 2007.
Stratejik Yönetim.
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
KARAR ALICI OLARAK YÖNETİCİ.
STRATEJİK PLANLAMA.
SAĞLIKTA PERFORMANS YÖNETİMİNİN DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI Haziran 2007 Ankara Dr. Mehmet DEMİR.
Strateji Geliştirme Başkanlığı PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIKLARI VE İZLEME SÜRECİ 25 Kasım 2014 Antalya Coşkun KARAKOÇ İl Planlama Uzmanı.
GENÇLİK EYLEM GRUBU-GEG Ağustos tarihlerinde Samsun 19 Mayıs Gençlik Merkezinde toplam 25 gönüllüyle gençlerin katılımı atölyesini gerçekleştirdik.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
İnsan Kaynakları Yönetiminin
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi
Kamu Kuruluşlarında Stratejik Yönetim
Ek:2 İlköğretim Kurumları Standartları Kavramlar-1 Standart Alanı: İlköğretim kurumlarındaki temel hizmet süreçlerine göre, ilişkili ve kategorik standart.
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
Akademik Becerilerin İzlenmesi ve DEğerlendirilmesi
Kamu Politikaları Giriş
KENTSEL SİYASET-5. KENTSEL SİYASET-5 Kentsel Siyaset-5 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
5 KAMU POLİTİKASI ANALİZİ
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Egemen Olan İlkeler: 2
KAMU POLİTİKASINDA ROL OYNAYAN AKTÖRLER
Proje Yönetim Döngüsü: -Aşamaları -Rol ve Sorumluluklar
Onurlu, güçlü ve görünür. KA (Kişisel Asistanlık) nedir? ve kendi ülkenizde gerçek olmasını nasıl sağlarsınız?
DAVRANIŞ BİLİMLERİNİN ETKİLENDİĞİ ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR
Kamu Yönetiminin İşleyiş Sorunları. Yoğun norm düzeni içerisinde sürdürülen bürokratik işlemler aslında hizmetin kişisellikten uzak, eşitlik ilkesine.
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
Pazarlama Araştırmalarına Giriş ve Araştırma Süreci
İKS UYGULAMA, İZLEME DEĞERLENDİRME İKS SONUÇLARIN PAYLAŞILMASI.
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
Oğuz Engiz Zincir Hastanelerde Gelinen Nokta ve Gelecek Vizyonu
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
TEŞKİLAT VE YÖNETİMİ GELİŞTİRME
Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler 6. Hafta*
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK.
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Sağlık Bilimleri Fakültesi
SİCİL PERFORMANS.
SOS407 – Kadın Çalışmaları
Sunum transkripti:

KAMU POLİTİKASI SÜRECİ 4 Prof. Dr. Turgut Göksu

Kamu politikası bir süreçten ibarettir 4 Aşama Politika Sorununun Saptanması: Politikanın Şekillendirilmesi ve Hedeflerin Oluşturulması: Politikanın Uygulanması: Politikanın Değerlendirilmesi: Prof. Dr. Turgut Göksu

KAMU POLİTİKASI SORUNLARININ ORTAYA ÇIKIŞI VE GÜNDEM OLUŞTURULMASI Politika sorunu nedir? Bu sorun hükümetin gündemine nasıl gelir? Hükümetin güçleri nelerdir? Hükümetin harekete geçmesi için gerçekten talepler var mıdır? Prof. Dr. Turgut Göksu

Politika sorunu nedir? Toplumdaki problem, temel bir ihtiyaç, yokluk, hoşnutsuzluk, toplumsal huzursuzluğa neden olan bir durum. Halk tarafından yeterli şekilde tepki ve istem ortaya konmazsa bu bir kamusal sorun haline gelmez Bazen toplumdan talep gelmese de, yöneticiler kendiliğinden sorunun varlığını kabul edebilirler STK, Medya Prof. Dr. Turgut Göksu

KAMU POLİTİKASININ ŞEKİLLENDİRİLMESİ (FORMÜLE EDİLİŞİ) Politikanın hedefleri nedir? Politika şekillendirmesine kim katılmaktadır? Politika olarak kabul edilen yasal düzenleme nedir? Politika niçin ve nasıl benimsenmiştir? Bir sorun kamuoyu tarafından tartışılmaya başlanmasından itibaren artık yönetimin gündemine gelmeye başlamıştır. Yasa yapma çok uzun zaman alan bir süreçtir. YAPMAK YA DA YAPMAMAK Prof. Dr. Turgut Göksu

Bir kamu politikası şekillendirilirken (formüle edilirken) hedeflerin ve amaçların açık, net ve somut bir şekilde saptanması gerekir. Kalite ve başarı buna göre ölçülebilir. Rol oynayan aktörler Kanun yapma süreci İktidarın etkisi Prof. Dr. Turgut Göksu

Politikanın Uygulanması Politikanın başarıya taşınması için ne yapılır? Politika nasıl çalışmaktadır? Nasıl uygulanmaktadır? Uygulamada kullanılan yöntem tercihleri nelerdir? Kamu politikalarının uygulamaya geçirilmesinde merkezdeki karar vericiler mi yoksa bizzat uygulayıcı olan ve tabanda hizmeti uygulayan kamu görevlileri ve diğer hizmet sunanlar mı etkilidir? Prof. Dr. Turgut Göksu

Kamu politikalarının uygulanmasıyla ilgili yöntem ve anlayış: Yukarıdan Aşağıya Uygulama Modeli Aşağıdan Yukarıya Uygulama Modeli Üçüncü Yol Prof. Dr. Turgut Göksu

Yukarıdan Aşağıya Uygulama Modeli Özellikleri KP performansın ölçülebileceği tanımlanmış amaç ve hedeflere sahiptir. KP amaçların başarılması için açıkça tanımlanmış uygulama araçlarına içerir. Bir KP genel olarak bir yasa ya da diğer bir yasal düzenleme ile belirlenmiştir. KP uygulamalarında tepe yöneticiler bir faaliyet zinciri olduğunu farz ederler. KP’yi oluşturan ve şekillendiren siyasi veya idari karar vericilerin, uygulayıcıların kapasiteleri ve işe olan iştiyakları hakkında iyi bir bilgiye sahip oldukları düşünülmektedir. Prof. Dr. Turgut Göksu

Yukarıdan Aşağıya Uygulama Modeli Sakıncaları, eleştiriler 1)Politikanın amaç ve hedefleri konusunda açıklık ve anlaşılabilirlik konularında sorunlar vardır. 2)Yukarıdan aşağıya modelde politikanın ana hatlarını sadece bir yasa veya düzenlemenin belirlediği düşünülmektedir. Ancak birçok yasal düzenleme olabilir 3)Federal yönetime sahip ülkelerde tek bir ulusal hükümetin olmaması ve uygulayıcıların izleyeceği yasaların eyalet veya yerel yönetimlere göre değişmesi sorunlar yaratabilir. Prof. Dr. Turgut Göksu

Aşağıdan Yukarı Uygulama Modeli Lipsky ‘street level bureaucracy’ hizmet sunulan halkla temas halinde olan kamu görevlileri Doktorlar, hemşireler, polis memurları, öğretmenler, sosyal hizmet uzmanları gibi doğrudan halkla temas halinde hizmet sunanlar. Tepe yönetim tarafından belirlenen amaç ve hedefler muğlâktır. Bu hem aynı kamu politikası alanındaki diğer amaçlarla, hem de hizmet sunan kamu görevlilerinin motivasyonu ve değerleriyle çatışabilir. Prof. Dr. Turgut Göksu

Aşağıdan Yukarı Uygulama Modeli Yerel (taşra) uygulamacılar tepe yönetimi tarafından yönlendirilen ve belirlenen stratejik hedefler ve amaçların peşinden gitme yerine kendi amaçlarına yönelik çalışmalar yapabilirler. AY anlayışı tek bir yasa veya düzenleme tarafından tanımlanmış tek bir kamu politikası alanı olduğu düşüncesini kabul etmez. KP yasalar, kurallar, uygulamalar ve değerler bütünü olarak düşünülmektedir. Dolayısıyla KP uygulama aşaması da şekillendirme aşaması gibi çatışmaların ve uzlaşmaların devam ettiği bir dönem olarak görülebilir Prof. Dr. Turgut Göksu

Aşağıdan Yukarı Uygulama Modeli Eleştiri 1)Uygulamacı kamu görevlileri özerk kendi başına çalışan insanlar değildir; yasalarla ve emirlerle sınırlanmış ve bunlara uymak zorundadır. İstemeseler de kendi görüşlerine aykırı olsa da tepe ya da merkezi yönetimden gelen emirleri yapmak durumundadırlar. 2)AY modeli uygulama sürecinde baskı gruplarının aktif olduğunu farz eder. Hâlbuki bazı kamu politikalarında halk ya da baskı grupları bulunmayabilir. Prof. Dr. Turgut Göksu

Üçüncü Yol: İki Yaklaşımın Ortak Kullanılması KP dizayn edilirken ve uygulanırken yerel-taşra uygulamacılarının da katılımının alınması, değerlerinin göz önüne alınması ve uygulamacıların önemli aktörler olduğunun kabul edilmesi gerekir. Prof. Dr. Turgut Göksu

Politikanın Değerlendirilmesi Politikanın geçerliliği ve etkisi nedir? Gelecek için politikada değişiklikler için bir gereksinme var mıdır? Prof. Dr. Turgut Göksu

Değerlendirme Değerlendirme, kamu politikalarının etkililiğinin, verimliliğinin ve kalitesinin değerinin takdir edilip saptanmasıdır 'Politika değerlendirmesi kamu politikasının sonuçları hakkında bilgi edinmektir' (Dye) ‘Bir kamu politikası değerlendirmesi, ortak (kamusal) hedef ve amaçları karşılamada ulusal bir programın genel etkinliğinin bir değerlendirmesi ve ölçülmesidir' (Wholey ve diğerleri) “Kamu politikası değerlendirme araştırması, devam eden kamu politikalarının ve kamusal sorunların etkilerinin tarafsız, sistematik ve deneysel incelemesidir” (Nachimas) Prof. Dr. Turgut Göksu

Değerlendirme bir kamu politikasının etkililiğini ve başarısını, yani o politikanın toplum üzerindeki etkisini ölçmekle ilgilidir. Prof. Dr. Turgut Göksu

Kamu politikaları değerlendirmesi her iki çeşit araştırmayı içerir. KP çıktıları- KP sonuçları Kamu politikalarının etkisi (sonuçları) değerlendirilirken göz önüne alınmasında yarar olan noktalar: 1.Politikanın hedeflenmiş ve amaçlanmış çevre veya grupta etkileri 2.Politikanın hedef dışındaki grup veya yerlerdeki etkileri 3.Varolan koşullar ve durumlar üzerindeki etkileri kadar gelecek durumlar ve koşullar üzerindeki olası etkileri 4.İlgili kamu politikasına tahsis edilen kaynaklar bağlamında politikanın doğrudan maliyetleri 5.Bu politikanın kabul edilip yürütülmesi yüzünden başka alternatif şeyleri yapma fırsatlarını kaybetme de dahil, kamu politikasının dolaylı maliyetleri. Prof. Dr. Turgut Göksu

Kamu politikalarının özellikle sosyal nitelikli olanların etkilerini sayısal ve tam olarak ölçmenin mümkün olmadığı söylenebilir. Prof. Dr. Turgut Göksu