Sosyal Hizmet Kuram ve Yaklaşımları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Varoluşçu Yaklaşım Muharrem EROĞLU.
Advertisements

Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Felsefe Nedir? Aristoteles'in ünlü yapıtı Metafizik
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
HÜMANİSTİK ÖĞRENME Hümanistik yaklaşımlar bireyin öznel algıları üzerinde yoğunlaşırlar. Buna göre bireyin kendine dünyayı ve olayları yorumlama biçimi.
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
MERKANTİLİZM TANIM Orta çağın sonları ile sanayi devrimi arasında kalan dönem. Ticaret Ev-sanayi şeklinde başlayan sanayi Kapitalist sınıf: sanayiciler,
Kişilik Bozukluklarında Tedavi ve Sağaltım
VAROLUŞCULUK.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Eleştirel eğitim felsefesi
REHBERLİK.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
Sembolizm 19.yüzyılın ikinci yarısında parnasizme tepki olarak ortaya çıkmış bir akımdır.
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
VARLIK FELSEFESİ ( ONTOLOJİ )
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Çocuk ve Genç Eğitim Programları Çocuk ve Genç Eğitim Programları.
Doç.Dr. Sebahattin DEVECİOĞLU Fırat Üniversitesi
FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ Doç. Dr. Şenol Beşoluk.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
ÇOCUK GELİŞİMİNE FARKLI BAKIŞ AÇILARI
OKUL. Okul genel anlamda “toplumun ve bireylerin eğitim gereksiniminin planlı, programlı ve istendik bir biçimde karşılanabilmesi için kurulmuş formal.
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI DR. AYHAN ÇAKICI. Psikolojik Danışmada Amaçlar 1.Kendini aşağılama ve küçük görme duygularının yoğunluğunu azaltmaya çalışmak.
PSİKOLOJİDE EKOLLER.
AHLAK FELSEFESİ (ETİK).
GİRİŞ.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
Varoluşçuluk Temelini özgürlüğe dayandıran varoluşçuluk özgürlük ile insanın kendi kendini yarattığını savunur. Bilgi edinmenin yolu sezgidir. Özgürlük,
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
VAROLUŞÇU TERAPİ.
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
VII. Ünite SİYASET FELSEFESİ
BİREY MERKEZLİ TERAPİ.
ÜNİTE4. AHLAK FELSEFESİ YAZILIYA HAZIRLIK.
Varoluşçuluk (Egzistansiyalizm) Nedir, Ne Demektir?
YÖNETİMDE YENİ GELİŞMELER
Çocukların kendilerine özgü bir dünya görüşü ve davranış biçimleri vardır. Henüz tam olarak gelişmemiş olmakla birlikte hızlı bir gelişme değişme.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
BİLGİ FELSEFESİ  BİLGİNİN OLUŞUM SÜRECİ  BİLGİ TÜRLERİ.
HEMŞİRELİĞİN TARİHÇESİ ve DOĞASINI OLUŞTURAN KAVRAMSAL ÇERÇEVE
FENOMENOLOJİK HUKUK ANLAYIŞI
Bilimsel İçerik Bilimsel içerik, bilimsel bilgiyi oluşturmaktadır. Erken çocukluk döneminde fen eğitimi de, çocukların yaşadığı çevre hakkında gerekli.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
SANAT FELSEFESİSANAT FELSEFESİ Sanatçı Sanat Eserinin Özellikleri Ve NitelikleriSanat Eserinin Özellikleri Ve Nitelikleri.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
ETKİLİ İLETİŞİM VE TOPLUMSAL CİNSİYET
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sosyoloji Tarihi-A- Klasik Sosyoloji Tarihi
Sosyolojik Yaklaşımlar Temelinde Aile Kuramları
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
VAROLUŞÇULUK VAR OLMAK, ÖNCE KENDINI TANıYABILME CESARETINI GÖSTEREBILMEKTIR. VAROLUŞÇULUK, 20. YY ıN SONLARıNA DO Ğ RU FRANSA’DA ORTAYA ÇıKAN INSANıN.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

Sosyal Hizmet Kuram ve Yaklaşımları Varoluşçu Yaklaşım Doç. Dr. Mehmet Zafer DANIŞ

Varoluşcu Yaklaşımın Gelişimi, Temsilcileri Kaynağı, 1. Dünya savaşının ardından 1930lu yılların bunalım ortamında Almanya’da ortaya çıkmış varoluş felsefesidir. Kierkegaard ve Nietzsche’nin yapıtlarında karşımıza çıkmaktadır. Jean Paul Sartre, Karl Jaspers, Paul Tillich, Martin Buber, Hans- Georg Gadamer Albert Camus, Gabriel Marcel, Paul Ricoeur, Maurice Merleau-Ponty, Simone de Beauvoir ve Emmanuel Lévinas Kierkegaard (1813 – 1855) varoluşçu yaklaşımın kurucusu olarak kabul edilmektedir. hıristiyan dogmacılık bilimin katı “nesnelliği” varoluşunun temelini oluşturan kaygıdan bir kaçınma yöntemi

her bireyin kendi yaşamını, “varlığını” oluşturmaktan sorumlu olduğunu, her bireyin kendi hayatlarında aktif rol alması, kendi hayatlarını gerçekleştirmesi gereksinimi her bireyin tek tek iç görü sağlayıp kendi hayatının dizginlerini ele alması gereksinimi(Kierkegaard, 1997).

Nietzsche (1844 – 1900) insanların toplumsal ve ahlaksal mevcut baskıları tek tek kendi üzerlerinden kaldırıp kendi kurallarını kendilerinin oluşturması gerektiğini herkesin kendini gerçekleştirmesi doğrultusunda, bağımsızlaşarak yaşamasını savunmuştur. Varoluşun önemli temaları olan özgürlük, seçim, sorumluluk ve cesaret kavramları ilk kez ortaya konulmuştur.

Husserl’in fenomonolojisi , terapi yaklaşımı olarak kullanılabilmesini sağlamıştır. yaşamın içyüzünü görmek için, olanları açıklamak ve analiz etmek yerine anlama ve betimleme Heidegger (1889 – 1976) fenomonolojik yöntemi kullanarak kim olduğunun anlaşılmasına odaklanmıştır. Zaman, mekan, insan bağları ve ölüm gibi konular üzerine odaklanmıştır. Varoluşcu felsefeden psikoloji ve psikiyatri bilimlerine bir köprü görevi yapmıştır.

Varoluşçu yaklaşımın öne sürdüğü; Yalnızlık diğer insanlarla bağlantı kurma arzusu başkalarından onaylanma bekleme varoluşsal kaygılarından uzaklaşabilmek amacıyla başka insanların, toplumun isteklerine göre yaşama kendi hayatlarından uzaklaşma. Yalnız olduklarının ve kendi hayatlarından sorumlu olduklarının farkına varmaları gerekmektedir. Herkes kendini gerçekleştirmek için önce kendini tanımalıdır.

Yalom’a göre, psikolojik bozukluklar, hayatın parçası olan varoluşsal kavramlarla kişilerin başa çıkamamasından kaynaklanır. Bunlar, yalnızlık, yalıtım, anlamsızlık ve özgürlüktür. Kişi, kendi sorumluluğunu alıp, hayatını kendi istekleri doğrultusunda yaşadığı takdirde, bir bozukluk söz konusu olmayacaktır.

Dasein canlı olmayan şeyleri anlatım için kullanılan vorhandsein sözcüğünün karşıtı, varoluşun karşılığıdır. Varoluşu yaklaşım esasen özne (insanın zihinsel varlığı), nesne (beden, toplumsal ve fizik çevre) biçimindeki ikinciliğe karşı çıkar. İnsan ve içinde bulunduğu dünyanın tek bir bütün olduğunu savunur.

Heidegger kuramında insanın varolduğu dünyanın dört ayrı alandan oluştuğu görüşünü savunur. 1- doğal çevre (umwelt) 2- insanlardan oluşan çevre (mitwelt), 3- bedeni ile birlikte kişinin kendisi (eigenwelt) ve 4- ruhsal dünya (überwelt). Bu gerçek bir ayrım değildir, gerçekte bu dört öğe tektir, birbirinden ayrılmaz bir bütünlük içindedir ve insan bu dört alanda birden var olur. Varoluşçu yaklaşımda yapılmaya çalışılan bu alanlarda uyumu sağlamaktır.

Varoluşcular, insanın nesnelleştirilmesine, onun, doğanın, tarihin, toplumsal çevrenin, biyolojik ve fiziksel güçlerin ürünü bir nesne konumuna indirgenmesine itiraz ederler ve bir özne olarak insanın emsalsizliğini vurgularlar İnsanı ve davranışlarının açıklanmasında nedensellik kavramına karşı çıkarlar. İnsanı fenomonolojik bakış açısıyla inceleyip anlamaya çalışmaktadırlar. Çünkü esas olan olayların, onları yaşayan birey tarafından görüldüğü ve algılandığı biçimiyle anlaşılmasıdır.

Varoluşçu yaklaşım, insanın kendi iç varlığı ve dış çevre arasındaki iletişimi, uyumu savunan; insanın toplum içerisinde kendisini gerçekleştirebilmesine, insanın bilimi de kullanarak bilimin yetersiz kaldığı, hayatta anlam arayışı; ölümün varlığı, yalıtılmışlık ve özgürlük konularını da temel alan bir yaklaşımdır.

İnsan; tamamen dış odaklı yaşadığı takdirde kendi varoluşundan, kendini gerçekleştirme, otantik bir varlık olma yetisinden uzaklaşıp çeşitli sorunlarla karşılaşabilir. İç kaynaklarını değerlendirmekte; varlığının boyutlarına erişmekte yetkinlik gösterse bile bunlar dış çevreyle, bulunulan toplum yapısıyla uyumsuzluk sağladığı takdirde yine çatışmalara yol açıp bireyin yalnızlaşması ve dışlanmasıyla sonuçlanabilecektir.

Bu noktada, sosyal çalışma açısından varoluşçu yaklaşımın faydası; bireyin iç potansiyelini, danışanının varlığına daha derin bir boyutta erişip, kendi potansiyelini gerçekleştirmesine yardımcı olabilmek; toplumun eksikliklerini ya da baskılarını gördüğü takdirde daha genel boyutta olumlu yönde toplumsal gelişimi kolaylaştırıcı etkide bulunmak olacaktır.

Heidegger’in varoluşçu yaklaşımının, klinik sosyal çalışma içinde, yas ve ölüm konularıyla başa çıkmak amacıyla kullanım alanı bulunabilmektedir. Bu yaklaşım sayesinde, sosyal SHU’lar, klinik yas süreçlerini de aşacak biçimde bir anlayışa sahip olabilirler. Farklı sosyal çalışma ortamlarında, varoluşçu kavramlar, başarılı biçimde uygulanabilmiştir. Bunlar arasında felç geçirenlerin rehabilitasyonu , klinik sosyal çalışma uygulaması , ergenlerle çalışma, yaşı ilerlemiş bireylerle sosyal çalışma, aile tedavisi, evli çiftlerle birlikte çalışma, çocuk istismarı, uyuşturucu madde kullanımı sayılabilir.