Programlı Öğretim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EĞİTİM DENETİMİ VE SORUNLARI
Advertisements

Materyal Geliştirme Süreci-Aşamalar
Tam Öğrenme Modeli Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
ÖĞRETİM MODELLERİ DERYA KOÇ, 2006.
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
ÖĞRETİM TEKNİKLERİ MİKRO ÖĞRETİM ASLIHAN AKBAĞ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Öğretim Etkinlikleri Modeli
Buluş Yoluyla Öğrenme.
Zihinsel Engellilerde Disiplin Alanlarının Öğretimi
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
A.K.Ü. Fen-Edebiyat Fakültesi Matematik Bölümü
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
TAM ÖĞRENME MODELİ Hazırlayan Güzide BAŞDAĞ Ankara 2003.
ÖĞRENME-ÖĞRETME MODELLERİ Nezahat Leblebiciler.
ÖĞRENME ÖĞRETME MODELLERİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
Proje Tabanlı Öğretim (Proje Temelli Öğretim)
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Destekleyici Unsurlar Dr. Süleyman Sadi.
Basamaklı Öğretim Modeli (Layered Curriculum Model)
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİ GELİŞTİRME Doç.Dr. Şirin Karadeniz.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Gerçek Eşyalar ve Modeller Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Murad TİRYAKİOĞLU.
Öğretim Tasarımı (Instructional Design)
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Bilgisayar Destekli Eğitimin Gelişimi ve Kuramsal Dayanakları
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Devinişsel Hedeflere Ulaşma Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
PROGRAM TASARISININ TEMEL ELEMANLARI: İÇERİK
Öğrenme -Öğretme Modelleri
Örnek Olay Yöntemi (Örnek Olay İncelemesi)
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğrenme Öğretme Süreci
Hazırlayan Halil ÖZBAŞ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Tıbbi Genetik
Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi
Uzaktan Eğitim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık. Uzaktan eğitim, öğrenme ve öğretme süreçlerinin farklı yerlerde gerçekleştiği, öğrenenle öğretenin çoğu zaman.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
Gestalt Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Buluş Yoluyla Öğrenme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
EĞİTİM / ÖĞRETİM DURUMLARI (ÖĞRETME)
ARCS Modeli.
Kolb’un Yaşantısal Öğretim Modeli
Öğretim Teknolojisi & Materyal Geliştirme
Programlı Öğretim.
Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK
TAM ÖĞRENME MODELİ.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
YANSITILAN GÖRSEL MATERYALLER
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta II – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Destekleyici Unsurlar Dr. Süleyman Sadi.
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Temel Kavramlar
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Sunum transkripti:

Programlı Öğretim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık

Programlı öğretim ve öğrenme makineleri konulu videoyu izleyiniz. http://www.youtube.com/watch?v=jTH3ob1IRFo

Programlı öğretim ünlü psikolog Skinner tarafından geliştirilmiş bir öğretim modelidir.

Aslında ilk olarak Pressey tarafından ortaya atılan model zamanında yaygınlaşamamış, sonraları Skinner tarafından tekrar keşfedilmiştir.

Programlı öğretimin temelde davranışçılığa ve öğretimin bireyselleştirilmesine dayanmaktadır.

Programlı öğretim pekiştirme kuramlarının birçok ilkesini bünyesinde barındırmaktadır.

Skinner bu modeli öğrenci sayısının fazlalığı ve öğretmen sayısının yetersizliği sorunlarına çözüm olarak sunmuştur.

Programlı öğretim en genel haliyle küçük parçalara bölünen bilginin bir düzen içinde öğrenciye sunulması, öğrencinin bu parçaları öğrenerek kendi hızında ilerlemesi biçiminde özetlenebilir.

Programlı öğretime temel olan pekiştirme kuramının ilkeleri şunlardır: Öğrenmede dönüt önemli bir yer tutar. İstenen davranış ne kadar kısa sürede pekiştirilirse bu davranışın tekrar edilme olasılığı artar. Öğrenci davranışları kademeli olarak pekiştirilerek en sonunda öğrencinin istenen davranışı yapması sağlanabilir. Öğrenci basit davranışlardan başlayarak aşamalı bir dizi sonrası karmaşık davranışları kazanabilir.

Programlı öğretimde davranışsal amaçlar farklı yorumlamalara yol açmayacak biçimde gözlenebilir davranışlar biçiminde öğretime başlanmadan önce belirlenir.

Programlı öğretimin temel ilkeleri şunlardır: Küçük adımlar Etkin katılım Bireysel hız Anında dönüt Başarı Öğrenmenin ilerlemesi İpucu Performansın değerlendirilmesi

Küçük adımlar: Konunun bilgi üniteleri halinde parçalara ayrılması.

Etkin katılım: Alıştırma ve sorularla öğrencinin öğrenme sürecine katılımının sağlanması.

Bireysel hız: Öğrencinin kendi hızında ilerlemesi.

Anında düzeltme: Öğrenci tepkileriyle ilgili dönütlerin çabucak verilmesi, yanıtların değerlendirilmesi.

Başarı: Program çerçevesinde sunulan bilginin tam olarak öğrenilmesinin beklenmesi.

Öğrenmenin ilerlemesi: Öğretim sırasında güçlük derecesinin giderek artması.

İpucu: Gerekli durumlarda önceden kazanılan davranışlara dayalı ipuçlarının verilmesi.

Performansın değerlendirilmesi: Öğrenci ihtiyaçlarına uygunluğun öntest ile öğrenme düzeyinin ise sontest ile belirlenmesi.

Programlı öğretimin yararları aşağıdaki gibi özetlenebilir: Her öğrenciye kendi hızında ilerleme şansı verir. Dikkat ve ilgiyi canlı tutar. Anında dönüt sağlar. Anlaşılmayan konuları tekrar etme olanağı sağlar. Okul içinde, okul dışında ve uzaktan eğitimde kullanılabilir. Ekonomiktir.

Programlı öğretimin sınırlılıkları ise şunlardır: Kişilerarası etkileşimi sınırlar. Her alanda uygulanamamaktadır. Programlı öğretim materyallerinin hazırlanması uzmanlık gerektirir. Öğretimi mekanik bir süreç haline getirir. Daha üst düzey hedef davranışların kazandırılmasında verimsizdir.

Programlı öğretim doğrusal ve dallı olarak iki farklı biçimde gerçekleştirilebilmektedir.

Doğrusal tip programda ilerleme düz bir sırada gerçekleşmektedir Doğrusal tip programda ilerleme düz bir sırada gerçekleşmektedir. Eğer öğrenci öğrenme birimini başarıyla tamamlarsa sonraki birime geçebilmektedir.

Dallı programlı öğretim ise biraz daha esnektir Dallı programlı öğretim ise biraz daha esnektir. Eğer öğrenci kendisine suluna bir bilgiden sonra sorulan soruya yanlış bir cevap verdiyse seçilen seçeneğe göre çalışması gereken bilgi birimi farklılık gösterebilmektedir.

Dallı programlı öğretim materyali geliştirme doğrusal materyale geliştirmeye göre daha karmaşıktır.

“Programlı öğretme” ve “programlı özel ders” modelleri programlı öğretimi andıran modellerdir.

Programı öğretim temelde öğrencinin materyal kullanarak bireysel çalışması esasına dayanmaktadır.

Programlı öğretme ise öğretmen rehberliğinde ve grup içinde gerçekleşmektedir. Programlı öğretmede öğretmen 5-10 kişilik gruplara küçük adımlarla içeriği sunmakta, alıştırma yaptırmakta, pekiştireç ve dönüt vermektedir.

Programlı özel derste ise öğretmen ve öğrenci programlı öğretim ilkelerine uygun olarak bire bir çalışmaktadır. Bu modelde öğretmen öğrenciye içeriği parça parça sunmakta, yapılması gereken alıştırmayı göstermekte, dönüt ve pekiştireç vermekte, öğrencinin bireysel hızında ilerlemesini sağlamaktadır.

Kaynaklar Heinich, R., Molenda, M., Russell, J. D. and Smaldino, S. E. (2002). Instructional Media and Technologies for Learning. Merill Prentice Hall: New Jersey. Senemoğlu, N. (1997). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ertem Matbaacılık, Ankara. Tan, Ş. (2002). Öğretimi Planlama Ve Değerlendirme. Anı Yayıncılık, Ankara. Yorulmaz, A. (2011). Öğretmen Adayları için KPSS Eğitim Bilimleri. Zambak Yayınları, İstanbul. http://enoughequipment.blogcu.com/ http://egitimvaktim.com/